Spanningen tussen christenen en Roemeense staat Jan Schipper's was vóór alles leven dienen Pinksterleiders stellen zich achter het Chileense regime 1 fllsilla&ll Vandaag Conferenties Groeiende kerk irriteert marxisten In memoriam Trouw Kwartet R.k. kerk in Zaire neemt maatregelen Feddema: Zuid-Afrika niet afschrijven Hervormd protest Onvrijwillige sterilisatie Nieuwe boeken TROUW/KWARTET DINSDAG 28 JANUARI 1975 KERK/BINNENLAND T2/K2 R( door dr J. ter Vrugt-Lentz Zoals door krantenberichten bekend is, zijn in het afgelopen jaar in Roemenië twee belangrijke wet ten van kracht geworden, n.l. de wet waarbij alle cultuurbezit genationaliseerd wordt en de zg. pers wet, die o.a. bepaalt, dat de invoer van buitenlandse boeken alleen maar met een vergunnig door spe ciaal aangewezen bedrijven en instellingen mag plaatsvinden. Ook schijnt het uitlenen van niet in Roemenië gedrukte boeken onder de in deze wet opgenomen verboden te vallen. schijnlijk in verband daarmee, als 'anti-socialistisch' en 'anti-demo cratisch' bestempeld. Ook de vrouw van Vasile Rascol is verhoord. Zij mag haar man al drie maanden niet bezoeken. Beide wetten zijn voor de kerken van groot belang. Over de mogelij ke gevolgen voor de kerken van de wet op het kultuurbezit heeft prof. De Graaf uitvoerig geschreven in deze krant van 28 december 1974. De perswet heeft al gevolgen voor de kerken gehad: in de Nederland se pers verscheen enige maanden geleden het bericht van de arresta tie van Vasile Rascol, behorend tot een pinkstergemeente in Boekarest. Hij werd ervan beschuldigd, 'ge schriften uit buitenlandse drukke rijen' (bijbels) 'zonder vergunning verhandeld' te hebben en kreeg na een proces waarbij verschillende wetten en procedurevoorschriften werden overtreden, de voor deze misdaad maximale gevangenistraf van twee jaar. Negen christenen van verschillende kerken richtten zich toen hij in staat van beschuldiging gesteld was, met een 'memorandum' tot de regering. Zij stellen vast, dat de perswet het recht op godsdienst vrijheid en informatie, vastgelegd in de artikelen 18 en 19 van de Verklaring van de mensenrechten, opheft. Zij verklaren, dat het ver krijgen bezitten, lezen en versprei den van de bijbel voor christenen onlosmakelijk verbonden is met het recht, hun godsdienst uit te oefe nen. Er zijn echter voor niet-ortho- doxe christenen in Roemenië geen bijbels verkrijgbaar, evenmin als theologische en andere christelijke boeken. Zij zijn dus voor hun gees telijk voedsel geheel van het bui tenland afhankelijk ('tot schande van ons land' voegen zij eraan toe). Hierbij tekenen zij aan, dat zij geen enkel boek kennen waar van de inhoud tegen de Roemeense staat of het socialistische systeem gericht is. Nu de nieuwe perswet de import en het doorgeven van bijbels en ande re religieuze lektuur verbiedt, wordt dat, wat tot nog toe een openlijke zaak was, een misdaad en duizen den gelovigen zullen in de illegali teit gedreven worden, zo zeggen zij: 'Want wie van ons zal, als hij bezoek krijgt van een buitenlandse christen met bijbels, zich onthou den en ze weigeren, of ze niet doorgeven aan hen die erom vra gen?' Zij verzochten, het proces tegen Rascol op te schorten, en zo niet, tegen hen dezelfde beschuldiging in te dienen en hun de eer aan te doen, naast hem in de beklaagden bank te zitten. Provocatie Waarschijnlijk moet men de arres tatie van Rascol die door provoca tie van de kant van de politie plaats kon vinden, in verband zien met de toenemende druk op de pinkstergemeenten. Hierover heeft een andere Rascol, nl. Victor, een open brief aan de leiding van de .pinksterbeweging geschreven: ker ken worden gesloten, aan bestaan de en aan nieuwe gemeenten wordt de vergunning om officieel als ge meente te mogen bestaan en func tioneren geweigerd, als ze zonder vergunning samenkomen, worden ze daarvoor gestraft, en predikan ten en kerkeraadsleden worden niet meer door de gemeente, maar door het landelijke bestuur van de pink sterbeweging aangesteld in over eenstemming met de wensen van de regeringscommissaris voor gods dienstzaken. Dat betekent, dat de situatie van de pinksterbeweging dezelfde is als die van de baptisten, door ds. Josif Ton ruim een jaar geleden in zijn bekend geworden manifest beschre ven. Voor de baptisten had dit ma nifest, waar de gemeenteleden zich na aanvankelijke aarzeling voor 99 procent achter stelden, indertijd een vermindering an tie druk tot gevolg, vooral toen vertegenwoordi gers van de wereldbond van baptis tenunies met de Roemeense autori teiten gesproken hadden. En niet alleen dat: de brief veroorzaakte zo'n toeloop naar de gemeenten, dat men, zoals ds. Ton aan Aldert Schipper vertelde (Tr.-Kw. 13 juli 1974) de aantallen nieuwe kerkle den haast niet aan kon. Ds. Ton is blijkens dit interview overtuigd dat de communisten eens zullen inzien, wie de mensen werkelijk kan ver anderen: sociologen van de Roe meense universiteiten moesten al vaststellen, 'dat het socialisme op het punt van het ontstaan van een onzelfzuchtige, oprechte mens niet kan wedijveren met de kerk'. Hij schreef kortgeleden een studie over 'De plaats van de christen in het socialisme'. Maar op 4 oktober j.l. deed de politie invallen in de huizen van 13 christenen van verschillende ker ken (w.o. ook een orthodox). Tot deze 13 behoren ds. Ton, de vrouw van Vasile Rascol, en Victor Rascol, de schrijver van de open brief over de pinksterkerken. Bij de huiszoe kingen werden honderden christe lijke boeken in het Roemeens, Frans en Engels in beslag genomen en verder manuscripten, persoonlijke aantekeningen, foto's, adressen, brieven band- en cassetterecorders en bandjes, en grammofoonplaten met christelijke muziek. Alleen al van Josif Ton werden 350 christe lijke boeken in het Engels en de hele correspondentie, die hij gedu rende de vier jaar, dat hij in Enge land studeerde, met zijn vrouw heeft gevoerd, in beslag genomen. De baptistenpredikant werd boven dien zeven dagen lang telkens 8 9 uur verhoord en evenals twee ande re baptisten, die ook enige dagen aan urenlange verhoren onderwor pen werden aangeklaagd wegens 'staatsvijandige aktiviteiten'. Tons studie over de plaats van de chris ten in het socialisme wordt, waar- Open brief Deze en andere feiten zijn door een aantal Roemeense christenen be kend gemaakt in een open brief, gericht aan alle christenen in de hele wereld. De schrijvers proteste ren tegen dit alles op grond van de Roemeense'grondwet, op grond van de verklaring van de rechten van de mens en op grond van de ver klaringen van Ceausescu betreffen de de religieuze gewetensvrijheid. Zij concluderen: 'Als de woorden van Lenin, dat het Marxisme alle bestaande godsdiensten en organi saties als organen van de burgerlij ke reaktie met het doel de uitbui ting de verdedigen en als narcoti cum tegen de klasse der arbeiders beschouwt, nog gelden, dan lijken de huiszoekingen van 4 oktober ge heel en al gerechtvaardigd in een communistische regiem, maar dan wordt de dialoog tussen marxisten en christenen tot de gevaarlijkste huichelarij'. Zij raden aan, de ui terste voorzichtigheid te betrachten bij besprekingen met marxisten qmdat, terwijl de christenen in het westen open zijn voor de dialoog, medechristenen in Rusland, China, Roemenië, Albanië, enz. huiszoekin gen, verhoren, arrestaties en zelfs executies moeten ondergaan. Het Is duidelijk, dat de verbittering onder de Roemeense christenen over deze nieuwe aanvallen van de zijde van het regiem groot is. De oorzaak van het optreden van de regering ligt waarschijnlijk ener zijds in het onbehagen dat zij voelt over de toename van het aantal christenen, anderzijds in de vrees voor de groeiende vrijheidsdrang, waarvan de open brieven van de baptist Ton en de pinksterman Vic tor Rascol getuigen. Vermoedelijk vreest zij ook epidemische uitbrei ding van deze vrijheidsdrang naar andere kerken. Zeker ■speelt ook een rol dat men zich weert tegen Ds. Josif Ton wat men beschouwt als westers beïnvloede, niet echt roemeense groeperingen. Wij moeten namelijk wel bedenken dat de voorvallen die hier worden beschreven, vooral betrekking heb ben op de kleine (maar zich uit breidende groep) van neo-protes- tanten in Roemenië. De grote meer derheid der bevolking behoort tot de Roemeens-orthodoxe kerk, waarover hier niet wordt gespro ken. Het blijft echter tragisch dat de Roemeense en andere communisti sche regeringen hun christelijke burgers nog altijd slechts als tegen standers kunnen zien het christen dom als een, schadelijk verdovings middel, dat de bewustwording van de mens verhindert. Vooral als een christelijke groep zich uitbreidt wordt het regiem gealarmeerd. Deze starre dogmatische beschou wingswijze vormt een steeds grote re belemmering voor de ontwikke ling van een samenleving, waarin de goede kanten van een socialis tisch maatschappij systeem voor ie dereen duidelijk zijn. Men kan slechts hopen, dat ds. Ton gelijk krijgt en dat er een dag komt, dat de Marxisten zullen inzien, wie de mensen werkelijk kan veranderen. (Mevrouw dr. J. ter Vrugt-Lentz is verbonden aan het Interuniversitair Instituut voor Missiologie en Oecu- menica te Utrecht). door M. Ruppert Er zijn mensen die menen, dat het in de vakbeweging en ook in de christelijke vakbeweging al leen gaat om een tientje meer in de week en een uur korter werken. Het leven en het werk van de man, die zaterdag van ons heen ging een week vóór zijn 85e verjaardag is het onloochen baar bewijs van de onjuistheid dier opvatting. Niet dat Schipper geen aandacht had voor lonen en andere arbeids voorwaarden, maar hij wist. dat een mens om met Talma te spreken méér waard is dan goud. Schipper wist ook dat de mensen van brood alleen niet leven kun nen. En vooral wist hij, dat de mens in de wereld is gezet om God en de naaste te dienen. Met het laatste woord, dienen, is het leven van Jan Schipper naar waarheid getekend. Want op welke gebieden heeft deze man niet ge diend? En hoe? Ik bepaal mij thans tot zijn werk in en vanuit de christelijke-sociale beweging. Dat is overigens een enorme beperking, want naast en vooral ook na zijn secretarisschap van het CNV heeft hij tot op hoge leeftijd belangrijke arbeid verricht in de kerk. de staten van Utrecht, de Eerste Kamer, de onderwijsraad, voor gerepatrieerden en Ambonne- zen en op een breed gebied van het sociaal-culturele leven. Schipper stamde uit het grafische bedrijf, de bedrijfstak, waaruit zo De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pert Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. vele grote mannen in het sociale leven zijn voortgekomen. In 1916 hij was toen 26 jaar nam hij afscheid van de drukkerij en trad hij in dienst van de Nederlands Christelijke Grafische Bond. Type rend was toen reeds zijn activiteit voor een goede leerlingopleiding in et grafische bedrijf. Vijftien jarep heeft hij zijn vakbond en daardoor het gehele grafische bedrijf op een voortreffelijke wijze gediend, het grafische bedrijf. Vijftien jaren Eind 1931 werd hij gekozen tot be stuurder van het CNV. Wat hij te voren in één bedrijfstak nastreefde, ging hij toen trachten te verwezen-, lijken in het gehele beroeps- en be drijfsleven. Jeugdwerk Het jeugdwerk was het eerste, waaraan hij begon: een jeugdblad, jeugdclubs, een gids voor jeugdlei ders. En nauw daarmee verbonden: de vakopleiding. De arbeider is niet 'maar' arbeider, doch in de visie, die Schipper had volwaardig be drijf sgenoot. De arbeider aldus Schipper mag en moet zijn ar beid zien als een goddelijk beroep en daarom behoort hij zich tot die arbeid ook goed toe te rusten. Het grootste werk in Schippers le ven blijf ik persoonlijk vinden zijn secretariaat van de centrale voor werklozenzorg, gesticht op initiatief van de raad van kerken voor prak tisch christendom. Bij zijn afscheid van het CNV in 1950 heb ik gezegd, dat honderden, wellicht duizenden mensen, die in de dertiger jaren nog jongens waren, Schipper dank baar zijn voor de morele steun, die zij in een tijd van massale werk- KINSJASA (KNA) De rJr. kerk van Zaïre heeft enkele noodmaat regelen genomen om het hoofd te bieden aan de nieuwe situatie, die ontstaan is als gevolg van de be sluiten van president Mobutu tegen de kerk. In een gezamenlijk herderlijk schrijven bestrijden de bisschoppen niet het recht om kerk en staat volledig te scheiden, maar veroor delen zij de anti-christelijke ten dens van de maatregelen, die de regering Mobutu hiervoor genomen heeft. De bisschoppen wijzen op het verbod van christelijke namen, het verbod op christelijke jeugdorgani saties en pers, de afschaffing van het godsdienstonderricht op de scholen en de losmaking van de theologische faculteit van de uni versiteit van Kinsjasa. Met onmiddellijke ingang hebben de bisschoppen al hun godsdienst leraren uit de scholen teruggetrok ken en belast met de opbouw van godsdienstonderwijs buiten school tijd. loosheid en daardoor van onzegbaar leed en grote geestelijke nood heb ben ontvangen in de werkkampen van de centrale. De nood van de ander drong Schip per ook tot zijn activiteit voor 'draagt elkanders lasten', het toen malige CNV-fonds voor degenen, die door ziekte in maatschappelijke moeilijkheden waren geraakt. En dat alles deed hij met een gevoel voor orde, systeem en pro gram, die voor een vakverenigings- bestuur op zichzelf reeds een kunststuk' vormen. Niet onvermeld mag blijven Schip pers houding in de oorlog. Tezamen met alle andere bestuurders van de christelijke vakbeweging weigerde hij onder een nazi-commissariaat te werken. Onder de dekmantel van werk voor de synodale commissie van de Nederlandse hervormde kerk voor bijzondere kerkelijke ge zinszorg zette hij 'illegaal' zijn ar beid voort. Dr. J. P. Feddema te Heerde, we tenschappelijk hoofdmedewerker aan de Vrije Universiteit te Am sterdam, schrijft otis: Gijselaar Hij kwam in het gijzelaarskamp van St. Michielsgestel terecht. Tref fend is, dat hem daar al spoedig werd gevraagd secretaris te zijn van de 'oecumenische kerkeraad' van het kamp. Ik besluit met het woord, dat Hof man, de toenmalige tweede voorzit- Jan Schipper ter van het CNV, ook afkomstig uit het grafische bedrijf, over Schipper schreef'Werkt vanuit de diepe overtuiging van het christelijk ge loof. In alles zeer serieus. Systema tisch tot in onderdelen. Gaarne ï-aadgevend, bereid adviezen aan te horen en op te volgen. Op het oog wat stug, maar zeer meelevend in organisatorisch en gezinsverband, in één woord: een kameraad'. M. Ruppert, oud-voorzitter van het CNV is nu vice-voorzitter van de Raad van State. Trouw/Kwartet heeft in een com mentaar aandacht gegeven aan de brief van de gereformeerde synode aan Nederlandse bedrijven in Zuid- Afrika. Dit commentaar lijkt zich nagenoeg geheel te richten op nieuwe investeringen in dat land. De bedoeling van de brief is echter zich bezig te houden met reeds bestaande, waarbij het moderamen kiest voor een hervormd bezig zijn ten behoeve van de gerechtigheid in dat land tegenover een terug trekking, omdat de synode èn het bedrijfsleven èn Zuid-Afrika niet wil afschrijven. Trouw/Kwartet denkt daar anders over, maar is deze krant dan niet aan haar kara- kakter verplicht aan te tonen, waar het hervormingsmodel van bijvoor beeld het CNV in evangelische zin faalt? Mogen wij van Trouw/Kwar tet niet vragen dat zij ten aanzien van Zuid-Afrika zoekt naar een evangelisch conflictmodel in plaats van de radicale hervorming slechts te kwalificeren als de zachte vrien delijke lijn? Er zijn overigens ook meer en diepgaander bezwaren te gen de desinvestering dan de angst dat de zwarte bevolking hiervan het eerst het slachtoffer zou wor den. Met de weg van de radicale hervor ming worden mijns inziens de ge rechtigheid en de vrede beter en efficiënter gediend dan door de omverwerping en confrontatie. Trouw/Kwartet meent dat hervor ming niet mogelijk is vanwege de filosofie of de economie van de Zuidafrikaanse regering. Het lijkt hetzelfde ongeloof waartegen Gandhi, King en Buthelezi steeds (hebben) moeten vechten. Indien men aan dit ongeloof toegeeft, maakt men de vreedzame revolutie inderdaad onuitvoerbaar. Dit onge loof past bovendien niet in Van een onzer verslaggevers GENEVE Meer dan dertig leiders uit de protestantse wereld in Chili noemen de putsch van het le ger, die in september 1973 de regering van president Allende ten val bracht, 'een verhoring door God van de gebeden van alle gelovigen, die in het marxisme een duivelse macht zien'. In een verklaring die een hele pa gina besloeg van de Chileense krant El Mercurio, wijzen de 32 kerkleiders de 'leugens van de in ternationale organisaties van de hand'. Volgens hen zijn de mensen rechten in Chili door de beginsel verklaring van de junta gegaran deerd. Onder de ondertekenaars van deze verklaring bevindt zich bisschop Enrique Chavez Campos, de leider van een van de grootste Chileense pinkstergemeentes en lid van het uitvoerend comité van de wereldraad van kerken. Een andere ondertekenaar is de bisschop van de methodistenkerk van Chili, die eveneens lid van de wereldraad is. Zij geven hun verklaring af om te protesteren tegen 'de actie die het intemtionale marxisme tegen Chili voert'. De kerkleiders noemen in dit verband de 'infame reactie van de Verenigde Naties, die de junta ten onrechte van overtreding van de mensenrechten beschuldigd heeft'. In de verklaring wordt ge zegd dat de huidige junta in Chili zich op een christelijk humanisme baseert, dat anti-marxistisch is. Inwijding Vorige maand was de huidige Chi leense machthebber, generaal Au gusta Pinochet aanwezig, toen de nieuwe grote kathedraal van de pinkstergemeente in Santiago werd ingewijd. Deze kerk kan normaal 15.000 mensen bevatten. Het hoog tepunt van de inwijding was het moment waarop generaal Pinochet, die zelf katholiek is, het lint door knipte waardoor de toegang tot de 'tempel-kathedraal' vrijkwam. Voor de plechtigheid was grote belang stelling uit de kerk, die 80.000 le den telt. De leider van deze kerk, ds. Javier Vasques, een vroegere spoorarbei der, heeft niet onaanzienlijke in vloed in regeringskringen. Hij is een krachtige ondersteuner van de Junta. Als ruil hiervoor betoonde Pinochet tijdens de opening van de kathedraal zijn vriendelijkheid je gens de pinKstermensen. De gene raal zei dat het de eerste keer was dat hij een niet-katholieke kerk betrad. Na Pinochet spraken enkele kerkelijke leiders hun afschuw uit over de manier waarop de wereld pers over Chili bericht. De levens omstandigheden in Chili zijn vol gens deze kerkelijke leiders heel wat beter dan de pers ze beschrijft. Over de meer dan 6.000 politieke gevangenen, die het land kent, hoeft men zich in het buitenland niet druk te maken, aldus de pink stermensen. Intussen wordt de oppositie tegen de Junta onder anderen geleid door twee kerkelijke leiders, de lutherse bisschop Helmut Frenz en de ka tholieke bisschop Fernado Ariztia Ruiz. Onder de politieke gevange nen van het regime zijn verschei dene priesters, maar. Rogelio Arace- na, de leider van de beweging Campus Kruistocht voor Christus, De rubriek 'Vandaag' kan we gens ziekte van de schrijver enige tijd niet verschijnen. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Terkaple, kand. J. van Haaften te Hilversum, die dit be roep heeft aangenomen: te Huizen: L. van Nieuwpoort te Nunspeet. Aangenomen naar Surhuisterveen Boe lenslaanE. Stegenga te Mid- delstum c.a. Bedankt voor Eist: J. de Vreugd te Haaften. GEREF. KERKEN Beroepen te Wildervank: D. O. Veenendaal te Putten: te Rotterdam- Alexanderstad: J. Tevel te Aal ten en C. v. d. Velde te Oosterhout. Aangenomen naar Dieren: M. Mel- lema te Dwlngeloo; de benoeming als full-time leraar godsdienst te Vlaardingen: T. W. A. Rijper te Rotterdam (was reeds part time). GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Lutten: H. M. Smit kand. te Kampen Aangenomen naar Zuidhorn: TJ. Boersma te Assen, die bedankte voor Groningen Z., Heemse en Spa kenburg Z. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal: H. Ligten- berg te Terwolde. LE Zuidafrikaanse situatie. De wetten van dat land kennen mogelijkhe den die nog lang niet worden be nut door de bedrijven. Voorts leert de praktijk dat de Zuidafrikaanse regering veel door de vingers ziet en ook op den duur door de knieën gaat, indien zij bij liberaliserings maatregelen voor een voldongen feit wordt geplaatst; daarmee steeds meer de apartheid ondergra vend. Ik zou mij willen scharen achter de stelling dat men zich in Zuid-Afrika nooit achter de wetten moet verschuilen. Geeft Trouw/Kwartet in haar commen taar het Nederlandse bedrijfsleven in Zuid-Afrika niet een handvat om dat juist wel te doen? CHATEAUGUAY (Can) De Noordamerikaanse afdeling van de hervormde wereldbond heeft 'in Gods naam' aan president Ford ge vraagd, af te stappen van enig plan om militair geweld te gebruiken bij een volgende Arabische olieblokka de. Acht en negentig afgevaardig den, die samen zeven en een half miljoen hervormden, presbyteria nen en congregationalisten verte genwoordigen, stelden zich achter dit verzoek tijdens een vergadering van de afdeling. GUATEMALA (KNA) De waar nemende r.k. bisschop van Guate mala, mgr. Flores, heeft enige ge zondheidsorganisaties ervan be schuldigd, dat zij vrouwen van In diaanse afkomst steriliseren, zonder dat deze het weten of willen. Als instanties die zich hieraan schuldig maken noemde hij met name het medische hulpteam uit de Verenig de Staten 'Peace Corps', het bureau voor nationale ontwikkeling en de vereniging voor gepland ouder- de schap. Denken we er nu anders over? Studiedag over de moraal, belegd door de gereformeerde vrouwen bond. Dinsdag 4 februari te Leiden, Zuiderkerk, Lammenschansweg 15 en dinsdag 25 februari te Assen, Marturlakerk, Thorbeckelaan 197. Aanvang half elf. Inlichtingen Tel. 02154-3366. 0 Suriname-dag, belegd door de evangelische zendingsalliantie m.m.v. o.a. Jan Kool, Rob Süssen- bach, Pieter Schleppi en Hanneke Hoff, zaterdag 15 februari aanvang tien uur te Ede op de Hooge Paaschiberg, Arnhemseweg 57. Werplaats Zuid-Afrika, zaterdag 1 maart in Driebergen. Opgave bij de hervormde jeugdraad of het lan delijk centrum voor geref. jeugd werk. Hoofdstraat 248, Driebergen. Generaal Pinochet opent de Jo- tabeche tempel-kathedraal in Santiago. Rechts ds. Javier Vas ques. beroemt zich er op dat de huidige regering aan zijn beweging ge vraagd heeft geestelijke leiding te komen geven aan middelbare scho len en universiteiten. De derde dag, het opstandingsver- haal in het licht van de para psychologie, door G. Zorab. Uitg. Le opold, Den Haag. 187 blz. 15,90. Nacht over de prairie, door L. Wels- kopf. Een verhaal over gangsters, rodeo's, veedieven, drugsmokkel, prairiebranden voor iedereen die van Indianen houdt (vanaf 14 jaar). Uitg. Leopold, Den Haag. 252 blz, 21.90. Kies uw auto, KNAC autajaarboek 1975. Uitg. Elsevier, Amsterdam. 256ee blz. 5,90. 31 De stichting IVIO te Lelystad zonddc de AO-boekjes no 1545, 1546, enlc 1547. Cuba ongewenst in de OAS,{D< Amerikaanse statenbond schaftac boycot niet af, door H. Kievid (20 k blz. ƒ1.40) en Computers in zak-1— formaat door N. Baayens (20 blz. 1.40). Geschiedschrijving oude en nieuwe wegen door dr. H. Gaus (20 blz. 1.40). Van kim tot kim, verhalen, foto's tekeningen van zeevarenden. In opdracht van de redactiecommissie^ van het weekblad 'Wacht te kooi' gebundeld door jhr. mr. A. F. de Savornin Lohman. Uitg. van de stichting Nederlands Studiecentrum voor Zeevarenden, Rotterdam. 2e druk. 144 blz. 5. Voor verzending rekent men 1.25. Bij uitgeverij Bruna, Utrecht zijnL1^ weer vier deeltjes .verschenen in deL serie sprookjes, mythen en legen-w, den. Deense volkssprookjes, bijeen-m gebracht door L. Badker, vertaling J. v. d. Wouw (224 blz.), Japanse volkssprookjes, bijeengebracht doo: H. Hammitzsch, vertaling E. Leo nard (192 blz.). Volkssprookjes uii Chili, bijeengebracht door Y. Pino Saavedra, vertaling P. Lukkenap: (222 blz.) en Egyptische sprookjes, bewerkt door E. Brunner-Traut, vertaling A. Schocmakers (227 blz),_ De keuze en de eindredactie is van!^ K. Reiss. Prijs per deeltje 5.50. L Het wrede grauwe water, èen bun-|« del van reeds eerder verschener verhalen van H. Sturm. Zes verha len rond Walcherens bevrijding. Uitg. Opus 2, Kortgene. 59 blz. ƒ8. Langs Frieslands oude boerderijen, door S. J. van der Molen. Fotogra fie: P. Vogt. Er staan o.a. 7 route beschrijvingen in het boekje dat 167 pagina's telt. Prijs 10. Gezond en lekker, 300 recepten be reid met Mazola maiskiemolie. Ver taling A. Kempers-Mensonides, Uitg. Van Goor Zonen, Den Haag, 192 blz. 16,90. Theorie en praktijk van de finan ciële bedrijfmodellen (Corporate fi nancial models) door dr. H. J. Co- zij nsen. Uitgave van Samsom te Alphen aan de Rijn in de reeks automatische informatieverwer king; 160 blz. ƒ26.50. Spiritualiteit, de wolk van niet-we- ten. Teksten van en over innerlijk leven verzorgd door Benediktijns tijdschrift onder redactie van F. Berkelmans. Dit boek wordt inge leid door A. Zegveld. Uitg. Gottmer, Nijmegen. 159 blz. 17.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2