Piet Honingh zö goed
dat hij deed vergeten
hoe saai 'Domaines' is
EEN WINTER
VOL GEVAREN
'The Rake's Progress'
levendig en virtuoos
Radio- en televisieprogramma's
Vier doden bij
bomaanslag
in New York
Gevangeniskerk
geheel afgebrand
Demonstratie tegen
koop atoom jagers
Even
puzzelen
■[NOU JA, \I\IE SLEPEN HETSCHIP
SEUEN, ZO VER ALS DAT GAAR>
BOOMSTRONKEN, OVERAL! Wl»
ZliN VERLOREN) iei
door R. N. Degens
AMSTERDAM Voor liefhebbers van muziek van deze tijd was er dit weekeinde in het Amsterdam
se Concertgebouw nogal wat te beleven. In de kleine zaal was er zaterdagavond van de Stichting
Kamermuziek Amsterdam het vierde Rondom-concert, en in de grote zaal zat zondagmiddag het
Concertgebouworkest klaar voor het zesde 'muzikale avontuur op de zondagmiddag' van een serie
van totaal negen concerten met hedendaagse muziek.
Beide concertseries hebben een vrij
constant aantal bezoekers, waarbij
wat de grootte van de belangstel
ling betreft rekening moet worden
gehouden met een gelijk aantal de
kleine zaal prppvol, en de grote
maar zeer matig bezet is.
Dat laatste was ook nu weer het
geval. Maar de niet zo talrijken
brachten daar met z'n allen wel
veel enthousiasme op voor klarinet
tist Piet Honingh. die met zijn
meesterlijk spel bijna kon doen
vergeten hoe intens vervelend 'Do
maines' van Pierre Boulez is, waar
in hij de solo-partij blies.
Nutteloos
In de toelichting schrijft Boulez
zelf dat hij vroeger iets had 'tegen
het heen en weer lopen op het
podium. Iedere keer als ik het weer
meemaakte besefte ik hoe nutteloos
het was'. Als hij niet van mening
was veranderd, dan was ons dit
stuk bespaard gebleven. Maar voor
'Domaines', dat voor zes instrumen
tale groepen en klarinet is geschre
ven, bleek hij het plotseling zinvol
te vinden de klarnetsolist te laten
pendelen tussen de zes groepen die
verspreid op het podium zijn opge
steld; kleine groepjes van één tot
zes spelers. De klarinettist speelt
een solo bij een van die groepen,
en terwijl hij zich naar een andere
groep (naar eigen keuze) begeeft,
speelt de juist verlaten groep olv de
dirigent een soort 'echo' op zijn
solo. Dat gaat zo zes maal; waarna
de solist de 'echo' geeft.
Boulez verzon het in 1968 en het
zou al vreemd zijn indien pok dit
stuk niet een paar boeiende passa
ges, zoals in het eerste deel bij de
violengroep. zou bevatten. En er zit
een respectabele hoeveelheid denk
werk achter, zoals gewoonlijk bij
Boulez. Maar het klinkende resul
taat, met het tot vervelens toe ge
bruiken van 'dubbeltonen' op de
klarinet, is een onmiskenbaar diep
tepunt in Bouhz' produktie.
Michel Tabachnik die als dirigent
optrad, en die evenals Piet Ho
ningh vergeefs poogde kraakloos
over het podium te lopen, dirigeer
de daarna een eigen compositie
'Movimenti'. Het is voor klein or
kest met veel slagwerk, klavecimbel
en 2 piano's en het duurt ongeveer
12 minuten. Gedurende tien minu
ten üjkt het een vrije fantasie naar
Strawinsky's Petrouchka (scène in
de kamer van de Moor) met duide
lijke herkenbare thema's en met
volkomen overeenkomstige klank
kleuren en bewegingspatronen. Het
is een plezierig helder klankstuk,
want Strawinsky kon er wel wat
van. In de laatste minuten ebt het
geluid weg met een klap hier en
een glissando daar en het slot is
een piccolo-solo; en dan moet Je
waarachtig weer denken aan Pe
trouchka, dat met een hoge gestop
te trompet eindigt..Tabachnik
die in 1942 in Genève werd gebo
ren, kan in elk geval wel dirigeren,
dat heeft hij al vaker bewezen. Hij
besloot dit programma met de Fünf
Orchersterttlcke op. 16 van
Schönberg.
voor zangstem en geluidsband.
Candice Natvig die naar mijn me
ning hard op weg is een (verfijn
de) opvolgster van Cathy Berberian
te worden, maakte er een dol stuk
muziektheater van, met feilloos ge
voel voor 'timing' en met een uit
gekiend doseren van effecten. Een
topprestatie. Die, mutatis mutandis,
geëvenaard werd door het ensemble
dat na de pauze 'Aventures' en
'Nouvelles aventures' van Ligeti
uitvoerde. De niet nader aangedui
de, maar bijna plastisch in klank-
pisoden gekarakteriseerde menselij
ke gevoelens, geven deze uit 1962
en 1965 daterende stukken, boven
hun kwaliteiten als klankstukken
een sterke dramatische werking.
Het was een zeer indrukwekkende
uitvoering waarin de drie veelei
sende vocale partijen werden ver
tolkt door Grethe de Vink, Lucia
Kerstens en Lieuwe Visser. Rein-
bert de Leeuw dirifeeerde. En daar
mee sloot hij dit programma, dat
hij met een korte mondelinge inlei
ding had geopend en waarin nog
een uitvoering van 'Zyklus fiir ei-
nen Schlagzeuger' van Stockhausen,
met Michael de Roo als slagwerkso
list, en een stuk voor basklarinet
en klanksporen 'Intra I' van Ton
Bruynel en gespeeld door Harry
Sparnaay, een plaats hadden ge
vonden.
David Hillman en Joanna Bruno in The Rake's Progress.
door Jac. Kort
Topprestatie
Dat het programma van Reinbert
de Leeuw's Rondom-concert zater
dagavond gewijzigd moest worden,
had tot gevolg dat er nu de jonge
Amerikaanse zangeres Candace
Natvig op voorkwam met 'Aria' en
'Fontana mix' van John Cage, twee
stukken die naar believen gelijktij
dig kunnen worden uitgevoerd,
AMSTERDAM Igor Strawin
sky was bijija zeventig jaar, toen
hij in 1951 'de opera 'The Rake's
Progress' en daarmee het lang
ste werk uit zijn oeuvre schreef.
De Nederlandse Opera Stichting,
die het werk in het seizoen 1971-'72
ten tonele voerde, geeft er momen
teel opnieuw een aantal voorstel
lingen van, waarvan er twee heb
ben plaatsgevonden op 24 en 26
januari in de Stadsschouwburg te
Amsterdam, waar ook de derde
voorstelling wordt gegeven op de
28e. Vervolgens kan men de 'Le
vensloop van een losbol' nog zien
in Groningen (30-1) Scheveningen
(2-2), Rotterdam (4-2) en Eindho
ven (6-2).
Behalve de dirigent. Hans Vonk. en
de vertolker van de Trulove-rol.
Lieuwe Visser, zijn alle medewer
kers dezelfden als vier jaar gele
den: Joanna Bruno (Anne) David
Hillman (Tom), Peter van der Bilt
(Shadow) Elsa Iioni (Mother Goo
se). Cora Canne Meijer (Baba) en
Nico Boer (veiligmeester).
De regie is opnieuw in handen van
SMIDJE VERHOLEN
Vergelijking
David Pountney. Decors (schamel
en kaal) en costuums (mooi en
kleurig) zijn van Ralph Koltai.
De 'Losbol' is een verre nazaat van
Faust, die in Shadow zijn Mefisto
en in Anne zijn Marguerite ont
moet-
Zo .heeft Strawinsky het Libretto
van de Engelse dichter W. H. Au-
den en de Amerikaanse theaterdes -
kundige Chester Kallman ook min
of meer behandeld als een naneef
van Mozart; licht, kleurig, transpa
rant en met veel humor. De vokale
partijen zeer dankbaar, het orkest
klem en doorzichtig en zelfs met
recitatieven, begeleid door een cla-
vecimbel, als twee eeuwen geleden.
De lichtheid en fleurigheid met aan
het eind de moraal: 'alle mannen
zijn gek en wat ze ook doen, 't
blijft theater', kwam voortreffelijk
over het voetlicht, dankzij virtuoze
zang. levendig spel en voorts een
uitstekende begeleiding van het
Radio Kamerorkest, onder leiding
van Hans Vonk.
Een voorstelling, die door het pu
bliek, dat aanvankelijk wat gereser
veerd reageerde, in de loop van de
avond steeds hartelijker met 'open
doekjes' werd beloond.
De vergelijking van Geven voor
Leven met Houd Portugal Vrij zal
zich zaterdag bij veel kijkers
hebben opgedrongen. Het bedrag
van een kleine anderhalf miljoen
gulden om voor een heel volk de
democratie te helpen verzekeren,
moet dan wel povertjes hebben
afgestoken bij de ruim zeventig
miljoen voor de bestrijding
van kanker onder een paar honderd
kinderen. Maar zo simpel mogen
wij de zaken niet tegenover elkaar
stellen. Er speelden in beide acties
een reeks totaal uiteenlopende
motiveringen mee. Zo talrijk, dat
we ze misschien niet eens allemaal
een naam kunnen geven.
Wat wij wel, zonder complicaties,
kunnen vergelijken, zijn de
manieren waarop deze inzamelingen
zijn gevoerd. Een wie zaterdag een
groot deel van de Portugal-
programma's van de VARA heeft
gevolgd, zal moeten toegeven
dat het door de NCRV heel wat
professioneler werd aangepakt.
Nogmaals: los gezien van het feit
dat het hemd nader is dan de rok
en dat door kanker aangetaste
kinderen van het eigen volk de wil
tot geven krachtiger motiveerden
dan het vullen van de verkiezingskas
van een buitenlandse politieke partij.
Want zo zal menige 'man in de
straat' erover hebben gedacht.
Het was een protestants man, de
gereformeerde professor Verkuyl,
die voor de televisie het meest
bewogen pleidooi hièld voor de actie
ter verdediging van de wankele
democratie in Portugal. Dat hij met
deze zaak instemde, heeft professor
Verkuyl een paar brieven opgeleverd,
afkomstig van mensen die met hem
de Oosterschelde zouden willen
dempen of hem regelrecht hadden
willen afmaken. Kunnen dit
'broeders van hetzelfde huis'
zijn geweest? Daarover zou ik een
boekje kunnen schrijven.
De vriendelijke Portugese minister
van buitenlandse zaken, Mario
Soares, moet zaterdag op een
afschuwelijke manier op hete kolen
hebben gezeten. Ondanks de
broeiende dreigingen in zijn land,
was het zijn plicht naar Utrecht te
komen, waar helaas, veel ondermaats
vermaak de actie begeleidde. En
toen hij holderdebolder in Lissabon
was teruggekeerd, kon hij ook nog
eens naar het Benfica-stadion om
ongeveer dezelfde dingen te zeggen.
Die wedstrijd tussen de oude
geweldenaren van Benfica en
Feyenoord was een kostelijk
schouwspel. Ik heb met bewondering
de staaltjes van baltechniek en
spelinzicht gezien. Goed, er stonden
geen grote belangen op het spel, dus
konden de veteranen sportief zijn.
Maar zij hebben toch ook heel wat
te leren gegeven.
Deze laatste zin kan slechts op een
enkel onderdeel van het zondag
avondprogramma slaan. Had ik een
erepalm weg te geven, hij zou gaan
naar Theo van den Broek. Na
louche figuren in Centraal Station
en half gare personen in de Durma-
zon-kolder, gaf deze franciscaner
broeder een zeer openhartige indruk
van de wijze waarop hij een
compleet mens probeert te zijn. Hij
paste volkomen in de rubriek van
Ad Langebent: Heel de Mens.
TON HYDRA
NEW YORK (Reuter) Vier
mensen zijn om het leven gekomen
en minstens 15 zwaar gewond ger
raakt bij een ontploffing in een
besloten club in de New Yorkse
wijk Manhattan, die zich in de
nacht van vrijdag op zaterdag
voordeed. Verschillende gebouwen
in de omgeving waaronder de his
torische Taverne Fraunces, werden
beschadigd. In deze Taveerne hield
George Washington in 1783, na de
Amerikaanse revolutie, zijn be
roemde afscheidsrede tot zijn
troepen.
De FALN, een organisatie van Por-
toricaanse nationalisten, heeft zich
verantwoordelijk gesteld voor de
bomaanslag. De organisatie zegt dat
de 'bomaanslag een vergelding is
voor de door de CIA bevolen bom
aanslag op 1 januari van dit jaar
in een restaurant in Mayaguez, Por
to Rico. Bij de aanslag, zo zegt de
organisatie, kwamen twee jonge
arbeiders, die streden voor een on-
afhanakelijk Porto Rico, om het
leven.
97: Het was een volkomen ver
fomfaaide en druipnatte Janus
Paxse, die enige tijd later bij zijn
lieftallige ega aan de deur ver
scheen. De anders zo koene veld
wachter wekte nu wel de indruk
van volkomen verslagen te zijn. Dit
trok natuurlijk de opmerkzaamheid
van vrouw Paxse, die héél goed zag,
dat haar man naast enkele regen
buien ook nog een serie andere
stormen had moeten trotseren. De
ferme vrouw Paxse hield er echter
helemaal niet van haar man te
behandelen, alsof hij een schoot
hondje was. Zij was meer het type,
dat van drastische maatregelen
houdt. Daarom trok zij eerst een
lelijk gezicht, voegde daar enkele
lelijke woorden aan toe en dreef
haar man toen met uitgestrekte
vinger naar de keuken, waar hij
zich kon ontdoen van zijn natte
goed. 'Ik begrijp wel weer hoe laat
het is. Janus,' viel ze uit. 'Je hebt
de strijd met de smid weer voor de
zoveelste maal verloren is niet
niet?' Dit was de arme Janus
werkelijk te veel. Hij stortte geheel
en al in elkaar, zoals de illustratie
zo treffend laat zien. Brullend van
ellende lag hij als een klein, stout
kind te trappelen op de grond, vlak
tegen het aanrechtkastje aan en
wentelde in het regenwater, dat uit
zijn eigen kleren droop. Deze
manier van handelen was evenwel
in het geheel niet naar de zin van
de doortastende vrouw Paxse. 'Stel
je niet aan, dwaas! Is het buiten
nog niet nat genoeg?' riep ze ulf
'Moet er binnen nuv ook al zo'
kliederboel ontstaan?' Op het
zelfde ogenblik greep ze een deeg
roller die voor de hand lag, en me
behulp van dit voorwerp begon zn
hem 'n serie welgemikte slagen toe ti
brengen. Deze behandeling had iw
zo verre succes, dat de veelgeplaag
de koddebeier schielijk overeinj»it
kwam, zijn natte goed uitdeed
even later in een gemakkelijkjen
stoel zat, geheel gewikkeld in 'ioe
warme, wollen deken. Hij slobberd er
nadenkend aan een kop thee mejor
een scheut rum-tegen-de-kou
begon zijn verhaaltje te doen. 'I$oi
wou de smid aanhouden wegens heter
rijden op afgesloten paden
hij.
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
WIE HEEFT AL DIEN MISSCHIEN DE
BOMEN HIERAANAv H0UTB0K.
LAND GEVELD?
FERDINAND
75
Hij was hier om ach
ter de waarheid te komen, en als
wreedheid daarvoor het aangeweïten
wapen was, zou hij het moeten
gebruiken. 'De gelijkenis is onmis
kenbaar', zei hij. 'Als Devlin een
vrouw was geweest, zou hij er pre
cies zo hebben uitgezien als Sally'.
'Nee!' het klonk als een schreeuw.
'Dev is.haar stem brak en ze
begon te snikken. 'Dev is van
mij.mijn liefde. Er is niemand
zoals Dev. En als ik hem zie.zij
aarzelde en toen keerde zij zich
gekweld tot Raedler. 'Zij zeiden dat
ik mocht gaan.
'Madame', Raedler zei het op een
toon die haar ogenblikkelijk het
zwijgen oplegde. Hij kwam vlug
naar haar toe en Canfield zag dat
hij haar bijna ruw bij de arm
greep.
'Madame is overspannen.overr
vermoeid. Zij kan zich beter terug
trekken'.
Zij liet hem begaan toen hij haar
hielp opstaan en leunde zonder
verweer op zijn arm en hield één
hand voor haar gezicht. Zij snikte
nu onbeheerst, diep ongelukkig
toen~ zij langzaam naar de deur
liepen. Onder het snikken door
bleef zij maar steeds als een echo
hartstochtelijk herhalen: 'Dev is
van mij alleen.Dev is.Raedler
trok de deur met een ruk achter
zich dicht en toen hoorden zij niets
meer.
Canfield kwam het eerst in bewe
ging. HIJ liep naar de tafel, schonk
drie glazen cognac in en ging er
mee naar Sally en Hayward, die
CATHERINE GASKIN
nog steeds naar de deur staarden
waardoor Raedler en Elizabeth ver
dwenen waren. Hayward nam het
glas van Canfield aan. 'Vreemd', zei
hij. gretig een grote slok uit zijn
glas nemend, iets dat hij anders
verschrikkelijk zou hebben gevon
den. 'Een echt drama. Ik zou het
nooit hebben kunnen geloven van
een vrouw als Elizabeth. Het is
natuurlijk gedeeltelijk onze schuld
omdat wij haar hier zo alleen heb
ben gelaten.wij hadden moeten
doorzetten. Ik had moeten volhou
den. Maar wie kon weten dat het
haar zo zou aangijpen? Wie had
dat gedacht van iemand zoals Eli
zabeth? Ze kon vroeger nooit heb
ben dat iemand zich met haar za
ken bemoeide. Hoe konden Wij we
ten dat het tijd werd om in te
grijpen.Ach.Ja'. Hij zuchtte
diep en dronk de helft van de
cognac op.
Canfield duwde het glas in Sally's
hand en boog haar stijve vingers
om het glas heen. 'Drink op', zei
hij.
Zij gehoorzaamde hem automatisch,
met starende ogen, de ogen waar
van Elizabeth had gezegd dat het
niet devlins ogen waren.
'Ik had het ook niet kunnen gelo
ven.' zei ze. 'Ik dacht niet dat het
waar was. Denk je.vroeg ze
Canfield, niet Hayward.'denk je
dat ze werkelijk van hem hield?'
Canfield knikte. 'Ja'. Maar in ge
dachten verbeterde hij wat Sally
had gezegd in: Elizabeth houdt van
hem. Hij was geheel in-beslag ge
nomen door wat hij zojuist had
gehoord: 'En als ik hem zie... zij
zeiden dat ik mocht gaan.
Devlin leefde en Elizabeth wist het.
'Maar wat.Sally's blik werd plot
seling warm, alsof zij zich had her
steld van de schok. 'Wie is die
man? Wat doet hij hier? Waarom
is ze hier alleen met hem? Bet
minste dat u en ik kunnen doen is
haar hier weg te halen, mr.' Hay
ward'.
Zij verslikte zich in de laatste
woorden omdat Canfield plotseling
zijn hand over haar mond had ge
legd. Hij schudde het hoofd en
wenkte Hayward te zwijgen.
Hij boog zich dicht naar hen toe en
zei zacht: 'Zullen wij onze cognac
verder op het terras drinken?' Hij
knikte nadrukkelijk met zijn hoofd
naar de deur en nam toen heel
voorzichtig zijn hand weg van
Sally's mond. Zij keek hem met
wijdopen geschrokken ogen aan en
wist, zonder te begrijpen waarom,
dat zij moest gehoorzamen.
'Ja', zei ze, Canfields spel meespe
lend zonder te weten waarom. 'Die
vuren maken het hier te heet. Ik
heb altijd gehoord dat de huizen
vap Amerikanen veel te warm zijn'.
Zij wachtte niet op de twee man
nen maar liep snel de kamer door
waar Elizabeth even tevoren nog
had gelopen. Het getik van haar
hakken was het enige geluid. Can
field zag hoe bevallig en pittig zij
haar lange benen en haar heupen
bewoog, en hij wist dat zij instinc
tief precies zo had gehandeld als
Devlin gedaan zou hebben: dapper
voorwaarts, wat haar ook wachtte.
Hij was nooit blijven afwachten en
zij deed het evenmin.
Bij de deur zei ze, verder improvi
serend in de rol: 'Is de maan er
vanavond? Wat zou het heerlijk
zijn de maan op die sneeuw daar
bóven te zien schijnen'.
Zij had Devlins moed. dacht hij, en
die zou ze zo dadelijk hard nodig
hebben als hij haar over Devlin
moest vertellen.
Radio vandaag
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Preludium: fclass. muz.
7.30 Nws. 7 41 (S) Hier en Nu. 7.5 (S)
Aangestipt: progr.overz. 8.00 Te Deum
Laudamus: gew. muz. 8.24 Op de man
af: Evangel, comment, bij de bijd. 8.30
Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45
(S) Plein Publiek. 10.30 Nws. 10.33 Voks-
muz.: zingen met Cecilia. 10.50 Schoolra
dio. 11.00 (S) In 't zilver: progr. voor
oudere luisteraars. 12,00 (S) De Kilima
Hawaiians Show. 12.21 Voor boer en
tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en NU.
met aansl.: Makro, soc^econ. rubriek.
13.00 (S Prom. Ork. met zangsollst:
operettemuz. 13.25 (S) Onder schooltijd.
TROS: 15.00 (S) Het kind en wij. 15.30
Nws. 15.33 (S) Klass. kamermuz. 16.00
(S) Een mondje Frans: inform, en muz.
16.30 (S) Keerpunt, klankbeeld. OVER-
H.VOORL.: 17.20 Suriname Journ. TROS:
17.30 Nws. 17.32 Akuta.
P.P.: 18 19 GPV. TROS: 18.30 Nws.
18.41 (S) A la carte: verz.progr.: opera -
muz. EO: 20,00 Ref. en Reveil. 20.15 (S)
Flanel voor u. gevarieerd familiaal progr.
DE VRIJE GEDACHTE: 21.30 Vrijdenker,
wie zljt gij? NOS: 21 45 (S) Eurollght.
22.25 BOND ZONDER NAAM. NOS: 22.30
Nws. NCRV: 22.40 Hier en NU. NOS:
22.50 (S) Hobbyscoop: hobbyprogr. 23.20
(S) NOS.-Jazz - Jazz in Aktle. 23.5-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20
(Sj Spitsuur. (8.00 Nws; 8.11-8.23 Dingen
van de dag.) 9.00 (S) Licht strijkork.
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
NOS: 9.50 (S) Muz. uit de middeleeuwen
en renaissance. 10.30 Meer over minder:
de sprekende minderheid, met om 11.00
Nws. R.V.U.: 11.40 Wij voor onszelf en zij
voor ons allen?: een (derde) projekt over
ontw.samenwerklng. NOS: 12.00 Den
Haag deze week. 12.15 Ultz. van SYMBIO
SE. NOS: 12.25 Prom. Ork.: amusements-
muz. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00
N"frs. VARA: 13.11 Dingen van de dag.
13.20 Ombudsman. NOS" 13.30 Onder de
groene linde: oude liedjes en balladen.
13.50 Radlorama: Sprekende vogels. 14 30
(S) Zoeklicht op Nederland. EO: 16.00
Nws. 16.03 Klankbord. 16.10 (S) Licht en
uitzicht: gewijde muz. 16.40 (S) Eigen
wijs: progr. voor de kinderen. 17.00 (S)
Na vijven: progr. voor automobilisten.
17.40 (S) Licht ensemble 17.5 Med.
NOS: Nws. EO: 18.11 Klankbord. 18.30
(S) Jeugdtoer. 19.00 (S) Kerkorgelcon
cert. 19.25 (S) WIJ hebben een woord
voor de wereld: gewijde muz. 19.45 Bij
belstudie. NCRV: 20.00 Nws. 20.05 (S)
Overdenking. 20.15 Louise, opera van
Charpentler. 21.40 (S) Planorecital: mo
derne muz. 22.15 (S) Literama: kroniek
over boeken, schrijvers en toneel. 22.45
(S) NCRV-Vocaal Ensemble: gewijde
muz. 23.10 (S) Goden sterven langzaam,
hoorspel. 23.5-24.00 Nws
HILVERSUM III
AVRO: 7.02 Drie op je boterham, met
8 03-8.06 Radlojourn. 9.03 (S) Pep-op-
drie: Arbeidsvitaminen met populaire
verz.platen. 11.03 Radiojourn. 11.06 Drie
draait op verz. 12 03 (S) Drie tussen de
middag. 14.03 Radlojourn. 14.06 Pop-Kon-
takt I. 15.03 Pop-Kontakt II. 16.03 De
hitmeesters met o.a. intern, top-hits.
(17.03-17.06 Radiojourn.)
NOS: Joost mag niet eten, met een
reportage van het Hoogovenschaaktoer
nooi AVRO: 19.02 Drie loopt achter.
VPRO: 20,00 (S) VPRO-maandag, met
nwe platert op het terrein van pop, jazz
en blues. 20.00 (S) Tilt: een aktieprogr.
met bonus-top-tien. 21.02 CS) Jazzprogr.
22.02 (S) Rik Zaal. 23-02 (S) Wim Noord-
hoek. 24.02 (S) Jan Donkers. TROS: 1.02
De Nachtwacht. VARA: 6.02-7.00 Alfred
La garde.
Van een verslaggever
ZUTPHEN Het houten kerkge
bouw van de jeugdgevangenis in
Zutphen is gistermorgen geheel
verloren gegaan bij een brand. Het
vuur is ontstaan door een fout in
het systeem van de gasverwarming.
De directeur van de gevangenis zei
gisteren dat de geïnterneerden
geen moment gevaar hebben gelo
pen. De omvang van de schade was
gisteravond nog niet bekend.
Speciaal
TV vandaag
0 Polo de Haas leidt het Spelen
met muziek, waaraan deelnemen
Harriët Freezer, Rico van den B^rg
en Leontien Koppers.
Ned. 1/21.35
Na Pepper, met Angie Dickinson
als vrouwelijke agent in de hoofd
rol (21.20), verstrekt de TROS ach
tergrondinformatie in Aktua Y.
Ned. 2/22.10
In het VARA-programma praat
Ischa Meyer met Conny Stuart.
Gerda Brautigam en prof. dr. A. de
Froe voornamelijk over het onder
werp carrière.
Ned 1/22.40
Duitslandkijkers kunnen genie
ten van Peter Gienville's imposante
verfilming van het leven van Tho
mas A. Becket, de aartsbisschop
van Canterbury (1118-1170).
Dultsl 2/21.15
Een filmploeg van de NDR ob
serveerde in een voogdijbureau kin
deren, ouders eu de bij hun proble
men betrokken ambtenaren.
Duitsl 1/21.50
0 In het EO-programma bespeelt
Arie J. Keizer het orgel van de
Grote Kerk te Hoogeveen.
Hilv 2/19.00
9 Keerpunt van de TROS bevat
bet levensverhaal van een man die
na een motorongeluk invalide is
geworden. Het heeft hem veel
moeite gekost, zijn lot te aanvaar
den.
Hilv 1/16.30
0 Het door de NCRV uit te zenden
luisterspel Goden sterven langzaam
behelst de wonderlijke geschiedenis
van een kleine ambtenaar die als
enige door de staatscomputer is
'uitverkoren' om door de staat te
worden geofferd.
Hilv 2/23.10
Van een verslaggever
AMSTERDAM 'Deze vlieger gaat
niet op, geen atoomstraaljagers op
onze kop', luidde een van de leuzen
van de enkele duizenden demon
stranten. die zaterdagmiddag in een
lange optocht van het Kwakers
plein naar het Beursplein in Am
sterdam trokken uit protest tegen
de voorgenomen vervanging van de
Starfighter door atoom-gevechts
vliegtuigen.
Ze werden o.a. toegesproken door
de voorzitter van het PvdA-gewest
Amsterdam Jan van Dijk. 'Neder
land staat voor de grootste wapen
aankoop van deze eeuw. Daartegen
over past -alleen de grootste bewe
ging tegen atoombewapening, tegen
militarisme en oorlog van deze
eeuw', zo zei hij.
Verder hekelde hij de praktijken
van de wapenfabrikanten om hun
waren met steun van hun regerin
gen te slijten*
De betoging was georganiseerd door
een tiental studentenorganisaties
met steun van de hoofdstedelijke
afdelingen van PvdA, CPN, PPR en
D'66.
NEDERLAND I
NOS-NOT
10.45-12.00 Schooltelevisie
TELEAC
18.15 Nederlands voor
buitenl. werknemers -
herh. les 2
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
VARA
19.05 F.C. Avondrood
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 Daar komen de schutters
20.50 Koning Klant
21.35 Spelen met muziek
22.15 Man over de vloer
22.40 Om met Ischa te spreken
23.15 SYMBIOSE
NOS
23.19 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 De man van zes miljoen
NOS
20.00 Journaal
tros
20.21 Dag, dag heerlijke lach
21.20 Pepper
22.10 Aktua TV
NOS
22.50 Journaal
Horizontaal woorden invullen
betekenen: 1. gewoonte, 2.
onbezonnen, 4. soort spin,
men, 6. woordovertolligheid, 7.
tig, stijf. 8. sterrenkundige, 9.
tenkansje.
Bij juiste oplossing leest men in d
diagonaal op de cirkeltjes de naaii
van een soort krokodil.
oplossing VAN VRIJDAG
Hor. 1. lama, 4. ral, 7. sero, 8. Lenf|
9. agent, 11. een, 12. start, 14. lq
15. ere, 16. ra, 17. droge, 19
adé, 21. kever, 23. nier, 24. noen, 21
ter, 26. ster.
Vert: 1. Leg, 2. Ares, 3. monter.
reet, 5. Ane, 6. lantaarn, 7 saillam
10. tarok, 13. regent, 17. deer, lf
evoé, 20. die, 22. eer.
TROUW/KWARTET MAANDAG 27 JANUARI 1975
KUNST/RADIO EN TV T4-K.4 (C