Een toogdag ter ziele Begrip 'bevrijding' is vaag gebleven 1 \J fllSlllS&l Alfrink: polarisatie in Europa neemt toe Trouw Kwartet Honderdduizend gereformeerde handtekeningen voor Israël Koor van 500 man op One Way Day Minder joden in Verenigde Staten Doperse beweging bestaat 450 jaar Christenen welkom in Oostduitse jeugdbeweging Nieuwe boekei I TROUW/KWARTET DONDERDAG 23 JANUARI 1975 KERK/BINNENLAND T2/K door A. J. Klei Nico Schouten van het LCGJ (landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk) stuurt me een stencil waarop hij vermeldt dat er dit jaar geen gereformeerde jongerendag meer gehouden zal worden. Op hemelvaartsdag niet en ook niet op een andere dag. Nico verstaat zijn vak en weet de zaak te verkopen als het stimuleren van een ontwikkeling, maar intussen is het toch maar zo dat ik het overlijdensbericht van een eertijds ver maarde toogdag voor me heb. Helemaal onverwacht was dit heengaan niet, deze toog- of bondsdag leidde al vele jaren een zeer armetierig bestaan. Ook bus ondernemers en leveranciers van verlovingsringen zullen dit ge merkt hebben. Maar alvorens een In memoriam te schrijven, laat ik volgen wat Nico Schouten in zijn persbericht te zeggen heeft: 'Het LCGJ heeft vanaf 1971 deze dagen steeds meer toegespitst op mogelijkheden voor jongeren daadwerkelijk aan het programma deel te nemen en met de opgeda ne informatie ook 'thuis' iets te doen. Het massale karakter dat deze da gen jarenlang kenmerkte ver dween door deze opzet. Het LCGJ gaat dit jaar deze ont wikkeling verder stimuleren. De bedoeling is in de loop van dit jaar een aantal bijeenkomsten voor jongeren te beleggen tijdens welke een bepaald thema centraal zal staan. Het programma zal ge richt zijn op het krijgen van in formatie, onderlinge gesprekken en mogelijkheden het thema in de eigen omgeving aan de orde te stellen. Deze informatieve werkdagen, waarin ook ruimte blijft voor ont spanning, worden op korte ter mijn toegespitst op de apartheids- problematiek in Zuid-Afrika en de integratie van gehandicapten in de samenleving. Op 1 maart wordt in Driebersen. samen met de Her vormde Jeugdraad de werkdag over Zuid-Afrika georganiseerd, terwijl op Hemelvaartsdag de in tegratie van gehandicapten aan de orde zal worden gesteld. Dit thema is vooral gekozen omdat in het kampwerk van het LCGJ deze Integratie de afgelopen jaren metterdaad gestalte heeft gekre gen. In het najaar worden nog een of twee van deze dagen georgani seerd. Tot zover Nico Schouten. Laat ik beginnen pet te verklaren dat ik het verdwijnen van jongerenda gen zoals je die de laatste tijd kon meemaken, geenszins betreur. Dat waren ondingen voor ons. Wat moest Je aan met een praat- hoek, een informatiestand, een rollenspel en al dat soort enge dingen? Je lummelde er de hele dag rond en nóg ging je met een bijna blanco blocnoot naar huls. Je vroeg ter verlevendiging van je verslag aan een passerend dooplid of-t-ie het mooi vond, maar dit leverde in de regel ook geen op zienbarende uitspraken op. En met het uur groeide je heimwee naar "het massale karakter'. Die ouderwetse tooodagen met ge renommeerde sprekers die van hun duizendkoppige gehoor geen enkel weerwoord hoefden te vre zen, lieten zich namelijk even doeltreffend als snel verslaan. Mijn opleiding hierin genoot ik van Scheps-van-Kerknieuws seni or. Je eerste zorg was dat je het zgn. referatenboekje te pakken kreeg: een geschrift waarin de nog uit te spreken redevoeringen afgedrukt stonden en dat na af loop verkocht werd. Soms was een bestuurslid onwillig om je het meteen al in handen te geven, maar dan zwaaide Scheps met de papieren van een andere bonds dag waar we nog heen moesten en dan bezweek zo'n leidingge vend iemand meestal wel. Vervolgens diende je je blikken te slaan naar de rij genodigden. Ik leerde onderscheiden tussen lui Fragment van een overzichts foto van een zeer massale toog dag van gereformeerde jeugd. Dat was in 1960 in de Bame- veldse open lucht. In onafzien baar lange rijen werd er geluis terd en gezongen. die je wel en die je niet in de krant hoefde zetten. Ten derde moest je uitvissen wie van die notabelen een speech je tot de schare zou houden. Moeten we niet horen wat hij zegt?, vroeg ik de eerste keer enigszins benauwd, maar Scheps leraarde: welnee, je schrijft maar dat-ie het mooi vindt dat de jeugd van nu aan beginselstudie doet, da's altijd raak. Volgende stap was een af spraak te maken met een der aanwezigen, die je 's avonds kon bellen met de vraag of alles vol gens de plannen was verlopen en of niemand het begeven had. Tenslotte luisterde je nog even naar het openingswoord en daar na kon je de benen nemen. En bij die andere toogdag die nog op je lijstje stond, kon je ten gerieve van de ontvangst van het daar fungerende referatenboekje met die eerste bondsdag schermen. Als het meeliep zat Je tijdens de kof fie je verslagen al te schrijven'. Nu weet ik drommels goed dat bondsdagen, al dan niet gerefor meerd, al dan niet massaal, er niet waren of zijn ten dienste van het gemak (of ongemak) van journalisten. Laat ik daarom be kennen dat ik persóónlijk nooit naar zo'n massale toestand toege gaan zou zijn. Toch stelt dit defi nitieve afscheid van de 'echte' toogdag door het LCGJ me wel voor een vraag. Het is duidelijk dat het massale bondsdag wezen als zodanig niet ter ziele is. Ben Hoekendijk, Youth for Christ, de hervormd- gereformeerden en de vrijgemaak- •ten krijgen gemakkelijk hun dui zenden op de been. Je kunt zeg gen: in de opwekkingshoek en daar waar vaste overtuigingen le ven. In de gereformeerde kerken, waaruit het LCGJ zijn afnemers recruteert, is men altijd huiverig geweest voor het 'pinkster-achti- ge'. Voor stevige opvattingen was men minder benauwd, maar die hebben ze aanmerkelijk minder dan voorheen. Als je nu consta teert dat vuur en stelligheid voor waarden zijn voor een geslaagde massale toogdag, kun je vaststel len dat het LCGJ een verstandig besluit genomen heeft: met elkaar praten over een bepaald thema en zo doe je niet met duizenden. Akkoord. Maar (en nu komt mijn vraag) is voldoende zeker dat daarnaast geen ruimte is voor een stevige bondsdag voor hen die er van houden eens per jaar langs die weg een opkikker te krijgen? Of zeg je tegen hen: ga heen en wordt warm, bij, pak weg, Youth for Christ? Het ryke roomse leven is nog niet overal verdwenen. Deze Mexi caanse hond geeft de priester een poot, die hem zonet gezegend heeft. Honderden dieren in Mexico City worden elk jaar bespren keld met wijwater op de feestdag van San Antonio de Abad. Gereformeerden over kerkenconferentie Van een onzer verslaggevers UTRECHT De gereformeerde delegatie naar de kerkenconferen tie, die in november in Lunteren is gehouden, vindt het jammer, dat er onvoldoende bezinning vooraf geweest is over het thema van de conferentie 'bevrijding'. Voordat men tot besluitvorming overging, was een bijbelse fundering en vulling van dit begrip wenselijk geweest. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubïïkatie wordt de naam van 'de schrijver vermeld. VAN LEZERS Eenzaamheid Toen lk 18 Januari het artikel over eenzaamheid las, werd lk geschokt door de opmerking van pater Ver meer, dat hij eenzame mensen wil stimuleren tot het aangaan van ho mofiele relaties en tevens dat hij een man en een vrouw een relatie wil laten aangaan die niet direkt tot een huwelijk leidt. Ik vind dit zeer ongepast voor een krant die zich christelijk noemt. Zoetermeer W. H. Vogelaar Noot van de redactie: Pater Ver meer heeft in het artikel over een zaamheid geenszins gestimuleerd, dat er meer homofiele of buiten echtelijke verhoudingen moeten ontstaan. Hij pleit alleen voor een vrijheid voor iedereen om die rela tie te mogen hebben, die hij of zij behoeft, zonder dat hij daarvoor door anderen veroordeeld wordt. Collecte Portugal (3) Dat de VARA-Pv.d.A. geld wil stu ren naar één harer zusterpartijen die ook aangesloten is bij de socia listische internationale, is haar zaak, maar een huls-aan-huis col lecte is absurd. Nog meer absurd en bedroevend is, dat bij de namen van het aanbevelingscomité ook de naam voorkomt van prof. dr. J. Verkuyl, hoogleraar aan de VU en prae-adviseur van de geref. synode. Zo langzamerhand komen In het christelijke kamp de ware apen uit de mouw. Achter welk antichriste lijk marxistisch wereldbeeld rennen prof. Verkuyl en de zijnen toch aan? Meppel C. Frederiks De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pert Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fllro X 500. Ontmaskeren In deze tijd worden wij bewerkt door ideologieën, mooi klinkende re devoeringen, waarachter boze be doelingen schuilen. Gelukkig voor ons, dat er figuren zijn, die de predikers van de ideologieën ont maskeren. In de krant van zaterdag 18 januari ontdekte ik er drie, Prof. H. M. Kuitert ontmaskert dr. Van Bruggen als een mannetje, die de bijibel gebruikt om zijn angst te verbergen, zijn bevoorrechte positie jegens zijn vrouw op te geven. Prof. Llnneman ontmaskert de regeer ders in Zuid-Afrika. Deze zijn voor een Estelvestiging in Zuid-Afrika, niet om het ontwikkelen van de binnenlandse -markt of het bevor deren van maatschappelijke veran deringen, maar om het Zuidafri kaans bewind internationaal en nationaal te versterken. Tenslotte ontmaskert Ben van Kaam o.a. Coen en Colijn als doodgewone vuige gewinmakertjes. Wanneer ik dergelijke ontmaskeringen lees, dan denk ik altijd aan het bekende gezegde 'zoals de waard is ver trouwt hij zijn gasten'. En dan slaak ik de zucht: Wie ontmaskert de vele ontmaskeraars en wie ver lost Nederland van hen? Veendam E. van Popta Vader Abraham Kort, raak en beschaafd heeft de heer Rabani het gepruts van 'Vader Abraham' getypeerd als ordinair kleutergesohrijf met racistische en fascistische elementen. Het is wel het toppunt dat "Vader Abrham' zich durft te vergelijken met de brengers van Farce Majeur. Eerder noemde hij zelfs Wim Kan in één adem met zichzelf! Wat heeft deze man weinig zelfkennis. Hij gelooft waarschijnlijk ook nog dat het on nozele liedje, dat hij destijds met de heer Koekoek heeft gemaakt, werkelijk een schlager was. Kan onze regering niet voorkomen dat dergelijke laagstaande carnavals- rijmpjes worden uitgegeven, in ie der geval wanneer deze bovendien nog beledigend voor anderen blij ken te zijn? Alkmaar M. C. Sweers Houvast Volgens Tr.-Kw. van 20 jan. is Fred Borgman (voorz. van de Arjos) op een vergadering in Kampen weer eens het veroordelen geweest. Hij zei o.a.: 'De PPR zijn wereld verbeteraars'. Fred heeft kennelijk iets tegen wereldverbeteraars. Je vraagt je af, wat zou hij dan wil len? De wereld 'verslechteren', of alles in het midden laten? Als hij dat laatste wil, kan lk mij voorstel len dat hij zich bij het CDA thuis- voelt. Verder vindt Fred dat het beleid van de PPR weinig houvast biedt en weinig reëel is. Kan Fred mij uitleggen waar we ons bij het CDA aan vast kunnen houden. Aan de politiek van Kruisinga of van Boersma? Aan het blanke realisme van Schakel of aan het zwarte rea lisme van Scholten? Bennekom mw. J. Louwerse-Reyneveld Emancipatie en bijbel Met genoegen en instemming las ik het artikel 'Emancipatie en de bij bel' (18 januari) van mijn 'oud' promotor prof. Kuitert. Inderdaad, men kan zich tegen de emancipatie (zo men wil: 'bewustwording') van de vrouw wel beroepen op het bij bels cultuurpatroon, maar bezwaar lijk op de bijbelse bóódschap. En inderdaad, man en vrouw zijn ge lijkwaardig en dienen gelijkberech tigd te zijn. En dat man en vrouw wat geslacht betreft niet gelijk (verwisselbaar) zijn is een gelukki ge, avontuurlijke zaak. Konsequente uni-sex betekent de dood in de pot. Manwijven en ver wijfde kerels worden trouwens in de samenleving met tegenzin geac cepteerd. Maar dan en dat is óók een goede kant van dit artikel komen er vragen los. Hoe zit liet met de zg. secundaire geslachtsken merken? Anders gevraagd: Wat is nu typisch mannelijk en vrouwe lijk? Wat is 'ingebakken' in de natuur en wat culturele indoctrina tie of maatschappelijke dressuur? Kortom: Wat is echt en moet blij ven? Er zijn nog steeds notoire verschil len. Bv. in een treincoupé neemt een man zomaar, achteloos het woord,' een vrouw niet. Het is ge woon. dat een verpleegster een mannelijke patiënt een wasbeurt geeft: de omgekeerde opstelling (verpleger-dame) gaat moeizamer (of al te makkelijk). Goed, dit zijn maar oppervlakteverschijnselen, waarvoor we wel een verklaring in de binnenzak hebben. Dieper gaat de indirecte invloed, die de vrouw op de achtergrond, vanuit haar intuïtie b.v. pleegt uit te oefenen. Dat is geen geringe zaak. (De dienstbode van de burge meester van Amsterdam regeerde destijds geheel Holland, naar men zegt.) Weer: Is dit typisch de vrou welijke aard of noodzakelijk vanuit een cultureel-sociale 'dwangpositie'. Of een mixture? Of soms sociaal- masochistische zelfhandhaving en - beleving? Meer vragen van dien aard zijn mogelijk. Het zou aardig, sterker, relevant kunnen zijn voor de lezers van dit blad als een an tropoloog, socioloog en/of psycho loog hierover eens in de pen klom. En dat zou een goede aansluiting kunnen vormen op het artikel van een theoloog. Het is toch het jaar van de vrouw? Eindhoven dr. C. Klapwijk Milieubelasting De vorige week las ik over een deurwaarder die een medewerker van het MAN naar de keel is gevlo gen. Eén ding snap ik niet: hoe die jongeman zijn zelfbeheersing heeft kunnen houden. Die hele milieube lasting is toch wel om uit je vel te springen. Wie gelooft er nu nog dat onze ontlasting de oorzaak is van de mllieuvergiftiging? Deze week nog hoorde ik dat de omgeving van Silenka bij Westerbroek langzaam maar zeker door fluor vergiftigd wordt. De groenten uit de tuinen zijn niet meer te eten, het bosje in de buurt is en blijft voor altijd kaal. Bovendien is alles daar bedekt met één of andere witte laag. De industrie vervuilt uit puur winstbe jag en die moet de schade ook maar herstellen. Als alle weigeraars van de milieubelasting hun poot goed stijf houden, hebben we nog van alles te winnen. Ik wens het MAN veel succes. Groningen Ria van der Ploeg Abortus Wat mij spijt is dat er zo weinig over het verleden wordt geschreven inzake de ongehuwde moeder. Ligt daar de oorzaak van de tegenwoor dige eis van abortus? Hoeveel jonge meisjes werd de deur van de ouder lijke woning geweigerd als zij in verwachting waren? Als in het ver leden een verloofd paar moest trouwen en zijn huwelijk kerkelijk liet bevestigen, werd dit twee maal afgekondigd met de woonden: 'Na gedane schuldbelijdenis', dit ten aanhore van honderden medekerk leden. In een dergelijke dienst zal wel niet bepreekt zijn over de tekst van 1 Cor- 1 de verzen 4 t.e.m. 7, waar het gaat over de liefde die alles bedekt. We hebben ons te veel aangematigd tot oordelen en ver oordelen en te weinig geleerd van Hem die zelfs een overspelige vrouw niet wenste te veroordelen, doch haar een goed advies gaf (Joh. 8:11): Ga heen en zondig niet meer. Amstelveen J. Hollander UTRECHT In de gereformeerde kerken hebben ruim honderddui zend kerkgangers hun handteke ning gezet onder de verklaring, waarin 86 prominente Nederlanders uiting geven aan hun zorgen over de toekomst van Israël. Het modera- men van de generale synode vroeg eind vorig jaar de 822 plaatselijke kerkeraden de gemeenteleden op te roepen de verklaring te onderteke nen. Dit i s in 521 gemeenten, 63 pet. van het totale aantal, gebeurd. De praeses van de generale synode, dr. A. Kruyswijk, heeft zowel de minister-president, als de voorzit ters van de eerste en de tweede kamer schriftelijk op de hoogte ge steld over de ongerustheid in de gereformeerde kerken over de geva ren die het joodse volk in Israël bedreigen. Dit in de verwachting dat de regering van ons land daar rekening mee zal houden in haar buitenlands beleid. Van een onzer verslaggevers PUTTEN Groepen die willen, kunnen meezingen in een groot jeugdkoor, dat geformeerd wordt voor de komende jeugdmanifestatie One Way Day, op 18 oktober in de Julianahal van de Utrechtse Jaar beurs. Dit One Way Day-koor (men denkt aan vijfhonderd man) zal onder leiding staan van Jan Visser. Een nieuw repertoire van zeven liederen zal speciaal voor deze gelegenheid worden samengesteld. Groepen van minimaal vijftien jongelui en be staande koren kunnen zich opgeven bij Opwekking, Da Costastraat 51, Putten. Zij krijgen dan de liederen toegestuurd om ze in eigen repeti ties in te studeren. Op 27 septem ber en 11 oktober komen dan alle vijfhonderd in Utrecht om als één koor de liederen door te nemen. Dit schrijft het moderamen van het gereformeerd deputaatschap Oecu mene Binnenland (OBI) in zijn rapport aan de gereformeerde syno de over de kerkenconferentie. Vol gende week vrijdagmorgen zal de synode de beleidsbesluiten van de NE WYORK Volgens het Ameri kaans-Joodse jaarboek 1974-75 be draagt het aantal joden over de gehele wereld nu 14.150.000. Een jaar geleden werd het aantal 14.370.650 opgegeven. Deze daling voltrok zich in het land waar de meeste joden wonen, de Verenigde Staten, namelijk van 6.115.000 in 1973 naar 5.732.000 in het afgelopen jaar. In Israël wonen twee en een half miljoen joden. AMSTERDAM Zondag herdenkt de doopsgezinde broederschap in de kerkdiensten het 450-jarig bestaan van de doperse beweging. Aan iede re kerkganger zal een folder met de tekst van het oudste bericht over de eerste 'geloofsdoop' worden uit gereikt. De doperse beweging ontstond, toen waarschijnlijk op de avond van 21 januari 1525 in het huis van Felix Mantz in Zlirich enige tegen standers van de kinderdoop bijeen kwamen. De voormalige priester Jörg Blaurock verzocht de jonge geleerde Konrad Grebel hem te do pen. Grebel voldeed aan dit ver zoek, waarna Blaurock de andere aanwèzigen doopte. Deze afschei ding was ontstaan uit onenigheid met Zwingli. Thans zijn in 46 landen doopsge zinde gemeenten met in totaal bij na een half miljoen leden. Neder land telt 142 temeenten met samen 27.772 leden. In de Verenigde Sta ten zijn 183.773 doopsgezinden. Het aantal leden in de Sowjetunie wordt geschat op veertigduizend. Van de ruim 66.000 doopsgezinden in Afrika wonen de meesten in Zaire. In Ondonesië en India zijn de meesten van de bijna zestigduizend Aziatische doopsgezinden gevestigd. BERLIJN (KNA) Jongeren be hoeven geen atheïst te zijn om lid te kunnen worden van de commu nistische jeugdbeweging FDJ in Oost-Duitsland. Aldus stelt de Oostduitse regering in haar voor lichtingsbrochure 'Jeugd in de DDR.' Ook jeugdige christenen kunnen lid van de FDJ worden. Zij hebben binnen de jeugdbeweging dezelfde rechten en zijn zowel vertegen woordigd in de centrale raad van de Freie Deutsche Jugend als in de FDJ-fractie in de Oostduitse Volks- kammer. De brochure zet verder uiteen, dat de leden van de FDJ wel worden opgevoed in de geest van Marx, Engels en Lenin. Omdat de doel einden van de FDJ gericht zijn op de vrede voor alle mensen, kunnen jonge christenen aldus de bro chure 'hun dienst aan de mens het beste vervullen, wanneer zij bewust mede vorm geven aan de socialistische maatschappij, waar van het hoogste doel gevormd wordt door vrede, veiligheid, wel stand en geluk van heel het volk.' kerkenconferentie bespreken. Het moderamen OBI beveelt de be leidsbesluiten als geheel aan, maar noteert daarbij wel, dat met name het gedeelte 'Bevrijd tot geloof' door het ontbreken van een uit gangspunt in de vorm van een getuigenis, wat bevrijding nu ei genlijk inhoudt, een compromisfor mulering is. 'Het valt te betreuren dat het niet mogelijk is gebleken tot echte overeenstemming te ko men. Het geheel is niet wat we graag zouden willen, maar we zijn blij dat een en ander nog geformu leerd is in deze vorm. Het bleek onmogelijk om b.v. de inhoud van Filippenzen 2 in het geheel te be trekken', aldus het moderamen in zijn rapport. De gereformeerde synode vergadert van woensdag tot zaterdag tn Lun teren. De eerste dag bezint de synode zich onder meer op haar eigen werkwijze. Donderdagmorgen zullen afgevaardigden van de Nederduitse gereformeerde bantoe- kerk uit Zuid-Afrika begroet wor den en wordt gesproken over streekgemeenten Donderdagmiddag zal de synode proberen, de discussie over de abor tus voorlopig af te ronden. Eerder werd zowel in de gereformeerde synode (in oktober) als in de her- vormde (in november) de wense lijkheid uitgesproken, dat beide kerken samen een pastoraal ge schrift over de abortus zullen op stellen. Vrijdag staan behalve de resultaten van de Lunterse kerkenconferentie onder meer op het programma de handreiking bij het statuut van de raad van kerken, kerk en recreatie, zendingszaken en het houden van gemeenschappelijke kerkdiensten met rooms-katholieken. ALLES OVER HANDWERKti (oorspr. Zweedse titel 'Stora Sy q Ilandarbetsboken'). Vert, en bek Eva Behrens. Uitg. Cantecleer BP de Bilt. Groot formaat, 376 bl e prijs 59,50. c Een fors boekwerk, waarin behal aan breien, haken, naaien en bo duren ook aan macramé kantklo" sen, weven, punniken en vervi veel aandacht wordt besteed. 11 12 Specialisten namen'elk een ag' deling voor haar rekening, waart o' de inhoud (hoewel deze door ve'. taaister 'aan de belangstelling vijl de nederlandse vrouw is aangi" past') toch hier en daar erg betrof ken is gebleven bij gewoonten <c' gebruiken uit het land van oo*1 sprong Zweden (streekborduurwerliir In de hoofdstukken Haken en Bre,, en (een kwart van de inhoud) vo gen, na behandeling van de gron beginselen, veel aardige steken patronen (van sokken, handscho nen, truien, enz. tot gehaakte spreij en en pannelappen toe). De l' pagina's over naaien met zoa trouwens overal in dit boek ve j] düidelijke en nuttige werktekening gen. zullen menigeen tot veelvuld u raadplegen noden. j Voorts veel aandacht voor ee e complete (beknopte) weefcursuer wel aardige maar o.i. niet zo nodif r aanwijzingen voor gepunnikte kl«g dingstukken (breien gaat vlugger! it Waarna ook macramé, kantklosseh en frivolité aan de beurt komeie Elk onderdeel resulteert in enke 31 goede werkstukken, waarvan de pi>: tronen gegeven zijn. Tot slot "Veile: ven, Batik en Stofdruk', samengi >r pakt op 25 bladzijden. i r Een degelijk boek met veel goeqa eigenschappen. Beslist nergens m<fc dem, maar eerder ouderwets. Eu omslag weest a.s. koper op Uit hoede doet anders vermoeden: aardige, kleurige werkstukjes zult k in het hele boek niet terugvinden, k Een doelmatige index besluit d|e heel fraai uitgevoerde 'handwerk recepten-boek', waar het hein (vrouwelijke) gezin naar harteluie wijsheid uit putten kan, kennis kaii ophalen of aanvullen. R.D.-i i j Dr. K. H. Miskotte, Gevulde stilt" enkele gebeden eh -preken (uitg. H. Kok, Kampen, 56 blz.v 7.50).' -is. fei Ter gelegenheid van pror. Mlekotté. 80e verjaardag heeft A. Ottèj:''i bundeltje samengesteld van enkele preken, gehouden in diensten vaj 'Groot Zuid' te Amsterdam en va c gebeden, merendeels uitgesproke u in de eredienst der gemeente. Alle s wordt gedragen door bezieling eja een brede visie, met een inslag va i improvisatie. Zij die Miskotte vaaui hebben gehoord, zullen uit dezje: teksten zijn stem horen opklinken? Wie hem niet kennen en alleen or; de teksten moeten afgaan, zulle onvermijdelijk iets missen: het lec vende contact met Miskottes bij1 zondere persoonlijkheid. Maar hef' boekje is dan ook in de eerst! plaats voor zijn vrienden en bec wonderaars bedoeld. In het gehee van zijn werk betekent dit verf jaarsgeschenk een aanvullende2 persoonlijke toets, die het beel<e van deze belangrijke figuur cornf' pleteert. C. NED. HERV. KERS Beroepen' te Huizum: M. SCHUkkei te Beesd; te Papendrecht: D. vari Vliet te Waddinxveen te Amers-fl foort: G. H. van Kooten te Delft,-/ te Voorthuizen: L. van Nieuwpoort te Nunspeet; te Wijk bij Heusderi en te Monster: S. P. van Assen-! bergh'te Nljkerk. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Rijns burg: dr. Bp van Oeveren te Haren. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Woerden: Chr. Ver-è( hage te Den Haag. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Berkenwoude Hofman te Scheveningen. iti LUIK Er is in Europa een toenemende polarisatie tussen gods dienstige overtuigingen, levensrichtingen en politieke keuzes. Het? gebrek aan respect voor de opvattingen en de gevoelens van de an-ii der betekent een enorme belemmering van de onderlinge samen-] werking. Religieuze overtuigingen hebben christenen meer ver-r deeld dan verzameld. of de Kardinaal Alfrink zei dit gistera vond in Luik tijdens een oecumeni sche ontmoeting. De kardinaal, die sprak -over 'christenen van Europa, makers van eenheid', signaleerde naast de toenemende polarisatie als voornaamste obstakels de blokvor ming, de sociale onrechtvaardigheid en de uiteenlopende opvattingen over de derde wereld. Vanuit het evangelie gaf hij enkele wegen aan om de huidige situatie te verande ren. Volgens de kardinaal verdeelt een kunstmatige scheiding het Europese continent in twee blokken. Deze verdeeldheid wordt in stand gehou den door vrees en dreiging en door het denken in termen van macht en invloed. Maatschappijvisie en levenshouding zijn vaak ontaard in ideologie. Aan beide kanten van het ijzeren gordijn aldus de kar dinaal wordt veel menselijks ge offerd en verdrongen. Hoop Als taak voor de christen in deze situatie benadrukte hij sterk het kiezen voor de zwakke en het be lang van de christelijke hoop. De theoloog Moltmann citerend zei hij, dat hetgeen ons als christen typeert niet zozeer het geloof liefde is, maar de hoop. Deze hoop is onontbeerlijk voor ieder die werkt voor vrede, gerechtigheid en broederschap, zeker wanneer eenj; situatie schijnbaar hopeloos is.' Daarbij noemde hij de contacten van Pax Christi met de Russische orthodoxen, die worden voortgezet ondanks bepaalde insinuaties. Van christenen mag men verder verwachten, dat zij zich verzetten tegen richtingen en gebeurtenissen, die strijdig zijn met de rechten van de mens. Het zou normaal moeten zijn, dat zij de bewapeningswedloop absurd noemen en dat zij zich la ten horen als de vrijheid van ge weten in gevaar is, zoals bij hen die militaire dienst weigeren. De kardinaal vroeg zich af, of Eu ropa de dromen van het verleden over macht en invloed wel had laten varen en of het de uitdaging aanvaardt zich in dienst te stellen van de rest van de wereld. Zal Europa, dat zo sterk zijn stempel heeft gedrukt op het christendom, maar tevens vaak een belemmering was voor de boodschap van Jezus Christus, een scheppende bron en kracht worden voor een wereld in vrede? zo besloot kardinaal Alfrink zijn toespraak in Luik.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2