Zonder een speelplaats met bomen De briefkaart van dr. Colijn 'Toch ook weer niet de slechtste leden van de kerk...' Prof. Oosterhoff verdedigt zich Vandaag Wereldcollectie postzegels in Den Haag Trouw Kwartet Silenka: korter werken Schweitzerjaar geopend Gelderland steunt bestrijding van de dennescheerder Godsdienstonderwijs weer wat vrijer in Hongarije Laatste boek van Stanley Jones postuum verschenen TROUW/KWARTET DONDERDAG 16 JANUARI 1975 KERK/BINNENLAND T2-K2 In de krant van afgelopen zaterdag schreef A. J. Klei naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van de uitgeverij Bosch en Keuning te Baarn. Tot mijn verrassing stond bij dit artikel afgedrukt een gedeelte van de briefkaart die dr. H. Colijn vanuit Umenau in Duitsland, waar hij was geïnterneerd, naar Bosch en Keuning schreef om te bedanken voor de toezending van een door mij geschreven boek over Lucas. Ik zou hier graag het verhaal, dat bij die briefkaart hoort, vertellen. In de eerste oorlogswinter, hiel den mijn collega, ds H. J. Rtp- hagen en ik te Deventer op de avonden om en bij. volle maan om de beurt een lezing ln het kerkgebouw aan de Smeden straat. Hierover bleek telkens grote belangstelling te bestaan. Uit de door mij gehouden lezin gen groeide het boek over Lucas dat in de zomer van 1942 door door prof. dr. H. Mulder Bosch en Keuning werd uitge geven in de reeks: Bibliotheek van Boeken bij de Bijbel. In de zomer van 1941 was dr Colijn gevangen genomen en geïnterneerd in Valkenburg, la ter naar Berlijn gebracht waar hij langdurige verhoren ónder ging en tenslotte gedeporteerd naar Ilmenau. Toen mijn boek greed was stelde ik de uitgever voor om een exemplaar naar dr. Colijn (die ik in het begin van de oorlog ontmoet had en die veel indruk op me maakte) te sturen. De heer Bosch stemde hiermee dadelijk in. Er verliep een aantal maanden voordat we zekerheid kregen dat het boek inderdaad was aangekomen. Het deed de heer Bosch en mij niet alleen veel genoegen dat dr. Colijn het boek in zijn verban ningsoord had gekregen, maar meer nog dat hij ons kon laten weten, hoe hij over de militaire situatie dacht en vertrouwde dat de Duitsers en Italianen de nederlaag tegemoet gingen. Wat was namelijk het geval? In mijn boek. dat gezien de opzet voor een breed publiek bestemd was. nam ik achterin een lijst op van boeken die bij de uitwer king van het onderwerp goede diensten hadden bewezen. In deze lijst van ruim dertig titels komt één niet strikt-theologisch boek voor, dat van Margret Bo- veri, 'Opmarsch in de Mid dellandse zee', kort voor het uit breken van de tweede wereld oorlog, in 1938. verschenen bij de Nederlandse Keurboekerij te Amsterdam. Ik had van dit boek gebruik gemaakt omdat de schrijfster in één van de in leidende hoofdstukken een boei ende analyse gaf van de eenheid van het Middellandse-zee-ge- bied. Overal vond zij op haar zwerftochten in de landen die grenzen aan de Millandse zee tal van gemeenschappelijke trekken. Ik achtte het van belang hierop de aandacht te vestigen in ver band met de reizen van Paulus en zijn metgezellen door dit ge bied. Mevrouw Boveri gebruikte deze gegevens met het oog op iets anders. Zij kwam overal in aanraking met de groeiende macht van Italië en meende dat de invloedssfeer van deze fascis tische staat zich steeds verder zou uitbreiden nu het land on der leiding was komen te staan van Mussolini. Dr. Colijn schreef nu op de briefkaart o.a.: TVtisschien hebt ge gelegenheid den auteur eens onder de aandacht te brengen, dat M. Boveri, wat de juistheid harer beschouwingen en oor deelvellingen betreft, met de an dere aangehaalde schrijvers niet op één lijn kan worden gesteld. Zij is over het geheel zeer op pervlakkig'. Dr. Colijn heeft ons duidelijk willen maken dat hij in de ove rigens donkere winter van 1942- 1943 veel sombere en zelfs ont moedigende berichten niet ge loofde in de blijvende macht van het fascisme (en indirect van het nationaal-socialisme) De briefkaart moest in verband met de censuur uiteraard be dekte toespelingen op deze visie geven, maar daarmee hadden we geen moeite. Met een zekere ja loersheid moest ik vaststellen dat de briefkaart aan de uit gever en niet aan mij was ge richt. Maar het doet me groot genoegen dat de uitgeverij deze kaart goed heeft bewaard. Prof. dr. H. Mulder is verbonden aan de protestantse theologische faculteit te Brussel. Prof. dr. D. C. Mulder tot prof. dr. Herman Rid derbos: UIT Korte,' duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Prof. dr. D. C. Mulder, een van de opstellers van het 'beroep op kerkleden' (een door een aantal bekende gereformeerden onder tekend stuk, waarin verontrus ting werd uitgesproken over de in november door de gerefor meerde synode gedane uit spraak in de kwestie-dr. Wier- singa)verzoekt ons opname van het volgende: Dr. Herman Ridderbos heeft in een artikel in het Gereformeerd Week blad (dat gedeeltelijk in Tr./Kw van 13 januari is overgenomen) zwaar geschut ingezet tegen het 'beroep op kerkleden', dat in de cember werd gepubliceerd naar aanleiding van de op 22 november genomen synodale beslissing in za ke dr. Wiersinga. Hij gebruikt woorden als elitair gezelschap van ondertekenaars, verscherpte polari satie en zelfs chanteren en vindt het beroep onzakelijk en verbijste rend. bp twee punten valt deze reactie tegen. In de eerste plaats spreekt Ridderbos over het synodale besluit van 22 november zonder in te gaan op wat eerder gebeurd is. Zoals in het 'beroep' wordt aangehaald, had de synode in juni 974 ondermeer uitgesproken dat dr. Wiersinga zich ten aanzien van de leer der verzoe ning wil laten gezeggen door de Heilige Schrift, dat hij de synode van zijn gelijk niet had kunnen overtuigen maar dat nader gesprek over een aantal punten gewenst was en over dit gesprek aan de volgende synode zou moeten wor den gerapporteerd. De ondertekenaars van het beroep zien nu in het besluit van dezelfde synode van 22 november een ver scherping van de situatie en vrezen dat de in juni gewilde discussie .wordt afgebroken. In dit laatste besluit wordt namelijk niet meer gezegd dat 'de onderhavige kwestie in bespreking moet worden geno men' (zo in juni) maar slechts een beroep gedaan op dr. Wiersinga zich trouw te houden aan het belij den van de kerk. Is het zo onzake lijk en verbijsterend als de onder tekenaars zeggen van deze ontwik keling geschrokken te zijn? En dan ten tweede, Herman Rid derbos heeft kennelijk niet de cri de coeur opgevangen die uit het beroep naar voren komt. Het gdat de ondertekenaars om de jongeren onder wie ze werken, om hun kin deren en hun vrienden. Zij ervaren hoe moeilijk het is om hen voor de Heer en voor de kerk geïnteres seerd te houden en ze weten dat voor zeer velen een nieuwe leer- tuchtprocedure aanleiding zou zijn om af te haken. Het beroep is geen chantage met een scheuring, zoals Ridderbos suggereert. Het is een oproep aan alle leden van de kerk om de weg naar de toekomst open te houden. Getuige de honderden adhesiebetuigingen hebben zeer ve len die hartekreet wel herkend. Zij vormen niet een elitair gezelschap maar zijn toch ook weer niet de slechtste leden van de kerk. Prof. dr. D. C. Mulder Prof. Oosterhoff betoogt daarin na melijk, dat de toerekening van Adams zonde noch in de bijbel, noch door Calvijn, noch door de belijdenis wordtgeleerd. In de kringen van de verontruste christelijke gereformeerden hebben vooral invloed een boek van de vrijgemaakte ds. Joh. Francke dat 'De morgen der mensheid' heet en artikelen van de hervormd-gerefor- meerde drs. K. Exalto in De Waar heidsvriend. Prof. Oosterhoff schrijft in het laatste nummer van De Wekker o.m. het volgende: 'Enigen hebben reeds getwijfeld aan mijn rechtzinnigheid, speurden een ongereformeerde ketterij en hier en daar kon men opmerkingen beluisteren, zij het zeer bedekt, die in een bepaalde richting deden denken. Ik zal mij ook maar heel bedektelijk uitdrukken. Hoewél ds. Francke er in zijn reeds genoemde boek geen doekjes om windt. Hij schrijft op de laatste bladzij van zijn boek, dat nu moet blijken of in de chr. geref. kerk de tuchtkracht nog niet zó verslapt is, dat ze het tuchteloze tijdperk is ingetreden. Hij wil blijkbaar in onze kerken hetteelfde geschut in werking stellen Vietnam Noordvietnamese troepen en Viet- cong-eenheden hebben met^ zware tanks en artillerie een nieuw offen sief in Zuid-Vietnam geopend en onder het brengen van dood en verderf vele vluchtelingen richting Saigon opgejaagd. In Nederland be kommert men zich meer om de hulpverlening aan Noord-Vietnam en de zg. communistisch bevrijde gebieden in Indo-Chtna (zie de ac tiviteiten voor medische hulpverle ning, technische hulpprojecten exi.) dan om het lot van de zwaar getroffen bevolking in Zuid-Viet- nam. Niemand zal echter kunnen volhouden, dat Saigon Noord-Viet nam zou willen overheersen en kunnen ontkennen dat Hanoi in Zuid-Vietnam een communistisch bewind nastreeft. Wat bezielt ons hier toch om de communistische agressors wel te steunen en de slachtoffers en verdedigers te laten creperen? Nog een stap verder en de PLO is de volgende begunstigde partij, want kennelijk is niets ons te dol. Berkel en Rodenrijs P. J. G. A. Ego Jaar voor de vrouw (4) Wij hebben een levende taal. Een ongehuwde, volwassen 'vrouw werd vroeger jonkvrouw genoemd, later afgesleten tot joffer, en nog later tot juffrouw. De vrouw die door het inkomen van haar man een wat jong meisje voor enkele uren per dag, noemde zich mevrouw, ter on derscheiding van de getrouwde vrouwen die niet zo'n hulp hadden, iets wat niet stand heeft kunnen houden omdat langzamerhand alle getrouwde vrouwen zich mevrouw zijn gaan noemen. En zo moeten ook de ongehuwde volwassen vrou wen doen om aan dat kleinzielige gedoe een eind te maken. Wil een vrouw laten uitkomen dat zij ge trouwd is. dan kan zij haar naam noemen, gevolgd door haar naam eer zij getrouwd was, b.v. 'Jansen- dè Wit' En wil een vrouw laten horen dat zij ongetrouwd is. laat zij KlOOSterling Stal graVUTeS dan doen wat al jaren ln de om- roepwereld gebruikelijk is, door ook haar voornaam te noemen. Dan zal men haar verder met 'U' aan spreken zonder haar voornaam te noemen. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Het eerste deel van de wereldcollectie postze gels (Europa en Amerika) is met ingang van vandaag tentoonge steld in het Nederlandse post- museum in Den Haag. De voor bereidingen voor deze perma nente expositie hebben bijna vier jaar geduurd. De directeur ,van het postmuseum, drs. H. J. Ronday wil over vier jaar de tentoonstelling compleet heb ben. Dat betekent dat rond 1980 het postmuseum circa 200.000 zegels ln zijn bezit zal hebben. In de speciaal ontworpen kaders bevin den zich voorlopig nog ongeveer 85.000 postzegels uit alle delen van de wereld. Den Haag F. J. v. d. Chijs De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V, De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. RK Kerk in Israël Bij de opening van het heilig jaar zei de paus: 'Zolang de mensen als vijanden tegenover eikaar staan in verachting, wantrouwen, rassenhaat en ideologische verharding, kunnen de staatslieden niets uitrichten'. Dit zijn holle woorden, omdat na twee duizend jaar de Joden nog steeds wachten op volledige en onbelem merde uitoefening van de Joodse cultuur en religie. Wat heeft Rome tot op heden gedaan? Kardinaal Alfrink doet er nog een schepje bovenop. HIJ vraagt meer respect voor elkaar. Dat respect moet dan gevonden worden in een democra tische n iet-exclusieve Palestijnse staat, met gelijke rechten voor Jo den en Palestijnen. Het is haast niet te geloven, wat een edelmoe digheid. E. F. Schnitker Gewetensbezwaarden De wet biedt geen voorziening voor de steeds groter wordende groep dienstplichtigen,, die (zoals Kees Vellekoop) niet elk oorlogsgeweld afwijzen, maar hun eigen verant woordelijkheid voor het deelnemen aan oorlogsgeweld niet uit handen willen geven. De wet verbiedt na melijk een aan de omstandigheden aangepast moreel oordeel over het gebruik van het leger. Ze dient zodanig uitgebreid te worden dat ieders eerlijke bezwaren om in de gegeven omstandigheden in het Ne derlandse leger dienst te nemen, erkend worden. Om te voorkomen, dat dienstplichtigen het Warschau Pact te steunen dienst weigeren, moet de commissie van advies de bezwaren blijven toetsen op hun eerlijkheid. Groningen Tijmen van T Foort Van een verslaggever ROERMOND Een kloosterling van de abdij Lisbosch in het Lim burgse Echt heeft bekend dat hij oude gravures heeft ontvreemd. De kloosterling, een postulant (begin neling), sneed de gravures uit boe ken. De waarde van het gestolene was gisteren nog niet bekend. Hij is in België aangehouden en aan de politie in Roermond overgeleverd. Veel van de zegels in het museum zijn ongestempeld. Via de' wereld postvereniging, die onlangs zijn honderdjarig bestaan vierde, krij gen alle 153 aangesloten landen van elkaar de nieuw uitgebrachte zegels. Door deze handelwijze zijn de meeste zegels 'vers' en daarom waardevoller. Wat de waarde van de collectie is liet de heer Ronday in het midden. Wel zijn extra vei ligheidsmaatregelen getroffen. Het deel van de collectie dat nu in Den Haag tentoongesteld is bevat uit-; sluitend nog zegels van Europese; Zuid- en Noordamerikaanse landen. Bij de Europese zegels zijn er ook enkele van opgeheven staten als Montenegro en de Baltische landen. De allereerste postzegel bevindt zich ook in het Haags museum. Het is een Engelse zegel uit 1840. Het tweede land dat met postzegels ging werken was Brazilië. Neder land kwam in 1852 met zijn eerste zegel uit. Van een onzer verslaggevers GRONINGEN Silenka in Hooge- zand - Sappemeer heeft werktijd verkorting aangevraagd voor een deel van het personeel. Het gaat om ruim 200 van de 650 werknemers. De aanvraag houdt verband met voorraadvorming van de vezelprodukten. Het is de bedoe ling de produktie per 26 januari met een derde te besnoeien. Prof. dr. Herman N. Ridderbos Van een onzer verslaggevers APELDOORN In het officiële blad van de christelijke gerefor meerde kerken, het weekblad De Wekker, verdedigt de hoofd redacteur prof. dr. B. J. Oosterhoff zich tegen op hem gedane aanvallen van mensen die hem vanwege zijn boek over Genesis 2 en 3 onrechtzinnigheid en dwalingen verwijten. als waardoor in zijn kerk, de gere formeerde kerken (vrijgemaakt), mannen als Veenhof en Jager en vele anderen zijn verdreven. De laatste woorden van zijn boek zijn: 'Wij wachten nog af'. En nu maar loeren hoe het in de chr. geref. kerken toegaat. Maar die zijn in de ogen van ds. Francke toch al lang gewogen en te licht bevonden. Wat mij betreft: ik ben in niet-gerefor- meerd gezelschap, geef mij aan dwaling over, ben in strijd met de Drie Formulieren van Enigheid en laat mij door modernisme beïnvloe den en inpalmen. Dat is dan dat! Ik dacht dat rustig met elkaar spreken om samen de bedoeling der Schrift te verstaan zo wel geheel en al is uitgesloten'. Prof. Oosterhoff kondigt aan, nog eenmaal in De Wekker in te zullen gaan op Genesis 2 en 3, en wat daarmee samenhangt, maar er dan mee op te houden. 'Men kan mijn standpunt uit mijn boek kennen en men moet verder maar weten wat men er mee doet. Intussen heb ik ook veel brieven, die van instem ming en dankbaarheid getuigen, ontvangen'. GEREF. KERKEN Beroepen te Heemse: H. Wanirik te Stedum. Aangenomen naar Amsterdam- Noord: kand. mevrouw G. van 'tSlot te Amsterdam, die bedankte voor Willemstad. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Gramsbergen: H. M. Smit, kand. te Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Almelo: J. Verh&ge te Meppel. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Benthuizen en voor Randburg (Z.A.): J. van Vliet te Aagtekerke; voor Wageningen en voor Westzaan: J. M. Kleppe te Woerden; voor IJsselmonde: Chr. v.d. Poel te Yerseke. GEREF. GEM^ IN NED. Beroepen te Terneuzen: A. Wink te Veenendaal. DEVENTER Met het uitgeven van een serie herdenkingszegels en het aanbieden van de Nederlandse vertaling van Söhweitzers Nobel prijs-rede is in Deventer het Albert Schweitzer-jaar officieel geopend. Dinsdag was het honderd jaar gele den, dat de beroemde arts, filosoof, theoloog en Bachvertolker werd ge boren. De herdenkingsrede in het Schweitzercentrum te Deventer werd uitgesproken door ds. D. A. Werner, voorzitter van het Albert Schweitzer-fonds in Nederland. Ds. Werner schetste de 'oerwoud arts van Lambarene' als de man die ook thans nog een boodschap heeft, omdat hij I de anonimiteit doorbrak door in zijn denken en handelen van de persoon uit te gaan. Hij wilde, dat ieder mens de gelegenheid zoekt en schept, waarin hij zich als mens aan een ander mens kan geven. Schweitzer zocht naar de mens achter de rol, die hij speelt of moet spelen in een vaak kille en collectieve samenleving. Op 21 mei zal Schweitzers klein dochter Christiane Eckert op de Brink in Deventer voor het Schweitzercentrum een monument onthullen. Prof. dr. C. W. Mönnich' zal dan een herdenkingsrede uit spreken onder de titel 'Theorie werd praktijk.' Van een onzer verslaggevers ARNHEM Gedeputeerde Staten van Gelderland willen een bedrag beschikbaar stellen voor de bestrij ding van de Dennescheerder. Deze schorskever, die door zijn activitei ten de groei van naaldbomen be lemmert en de misvorming ervan bevordert, vormt na de stormram pen van enkele jaren geleden nog altijd een schrikbeeld. Om doeltreffend tegen de denne scheerder te kunnen optreden is het nodig de broedsels van de ke vers te concentreren ln zogenaam de vangstammen. Dit zijn vers ge velde, uitgesnoeide stammen van de grove den met dikke schors. Ver volgens moeten de vangstammen, voordat de larven volwassen zijn, in ieder geval voor 15 mei, geschild worden. Hierdoor verliezen de nog niet volwassen larven hun beschut ting en sterven. Zijn ze al wel volwassen en hebben zij zich ge deeltelijk ontpopt, dan dient de schors te worden verbrand. Het Bosschap heeft na advies van de commissie schadelijke dieren besloten niet over te gaan tot het algemeen verplicht stellen van het leggen van vangstammen in 1975. Wel wordt de boseigenaren dat dringend aanbevolen. De verplich ting tot het vellen van kwijnende pinusbomen een geliefkoosde broedplaats voor de kever ls voor 1975 gehandhaafd. Gedeputeerde Staten hebben nu een regeling ontworpen voor het toekennen van een financiële bij drage uit de provincie-pot bij de bestrijding van de dennescheerder door middel van vangstammen. Uitgegaan wordt van maximaal vijfduizend hectare bos. De totale kosten zouden 590.000 gulden be dragen. Hiervan komt de helft voor rekening van de provincie. De rubriek 'Vandaag' kan we gens ziekte van de schrijver enige tijd niet verschijnen. BOEDAPEST Met ingang van gisteren mag in Hongarije weer r.k. godsdienstonderricht worden gege ven. aan kinderen en jongeren in kerken en kerkelijke gebouwen. Hiertoe heeft de regering toestem ming gegeven. Dit wordt gezien als een nieuwe stap naar de normalisering van de betrekkingen tussen kerk en staat, na de bisschopsbenoemingen vorige week, waardoor met instemming van .de staat het r.k. episcopaat weer voltallig werd. In een brief aan de katholieken schrijven de bisschoppen dat het godsdienston derwijs mag plaatsvinden in kerken en andere 'voor de godsdienst be* stemde ruimten. Per week zijn twee lesuren toegestaan, waarvan er een mag samenvallen met een jeugdmis op zondag. Cijfers mogen niet wor den gegeven en ook kan de kate- cheet zijn leerlingen nergens toe verplichten. Dr. E. Stanley NASHVILLE Het laatste en 29e boek van de beroemde en geliefde prediker dr. E. Stanley Jones, die in 1973 in India op 89-jarige leef tijd overleed, na tientallen jaren in dat land te hebben gewerkt, is nu in Amerika verschëhen. Het heet 'Het goddelijke ja', dat Jones toen hij 87 was schreef gedurende een veertien maanden durende ziekte. Zijn eerste boek 'The Christ of the Indian roac(' verscheen in 1925. Het haalde alléén in de Verenigde Sta ten al een oplage vap een miljoen. Zijn werk is vertaald in achttien talen en in braille. Ook in Neder land groeiden generaties met zijn werk op. Men schat dat hij zestig duizend preken heeft gemaakt. door Aldert Schipper Door de eigen aard van het land is in de Zuidafrikaanse literatuur een aantal stereotypen ontstaan. In de vorige eeuw werden grote aantallen zwarten naar de steden van Zuid-Afrika getrokken als arbeiders in de goudmijnen. In hun oorsprongsgebieden was de bestaansbasis uiterst beperkt en in de mijnen en fabrieken was groot gebrek aan arbeiders. Maar de trek naar de steden had vaak ernstige gevolgen voor het gezinsleven van de duizenden zwarte arbeiders. Er komt een overschot aan mannen in de stedelijke gebieden, die vaak noodgedwongen in con cubinaat leefden. Deze armzalige zwarte arbeider vormt een thema dat (vaak terugkeert. Dé Zuidafri kaan Mphahlele, die criticus en roman schrijver is, geeft ln zijn autobiografie 'Down Second Avenue' een beeld van bloed, zweet en tranen van deze trekarbei der. Vernie February, wetenschappelijk medewerker van het Afrika-studiecentrum in Leiden, noemt deze figuur in het laatste nummer van Kairos-berichten 'een elc- kerlyk voor en van allen die zwart zijn en in aparte wijken wonen.' Dit nummer van Kairosberichten (4-74) staat trouwens vol van Zuidafrikaanse literatuur en beschou wingen daarover, verbonden als de lette ren zijn met het lot van de bevolking van Zuid-Afrika. Er zijn maar weinig Nederlands- of Zuid- Afrikaans-tallge literatoren, die verboden zijn door de Zuidafrikaanse autoriteiten. Er is natuurlijk Breyten Breytenbach. En kortgeleden stonden de Zuidafrikaanse kranten vol over het verbod dat André Brinks roman 'Kennis van die Aand' werd verboden. Hoewel February dat boek niet zo hoog aanslaat, stonden meteen minis ters, dominees en professoren op hun ach terste benen. Brink had geschreven over die mensen in Zuid-Afrika die in onvrijheid leven, een motief waarover zwarte en Engelstalige schrijvers reeds honderden (ook verboden) boeken hebben geschreven. Maar nu was het een van de zonen van het Afrikaner- dom, die durfde te schrijven over het apartheidsprobleem als een kwestie van structureel geweld. Gedichten Eind vorig jaar verscheen bij de Neder landse uitgever Manteau in Den Haag een bundeltje gedichten, gedeeltelijk in het Zuid-Afrikaans, maar meest in het Neder lands. Zij zijn van de dichter Cees de Jong, die enige tijd in Zuid-Afrika woon-» de, maar het land verliet omdat hij het onrecht dat de zwarten werd aangedaan niet1 langer kon aanzien. De titel van de buldel luidt 'Slegs vir Blankes'. De gedichten zijn nogal verschil- Cees de Jong lend van kwaliteit. De langdurige periode van afwezigheid uit Nederland heeft de dichter het gevoel voor de lenigheid van de taal wat ontnomen, maar zijn gevoelig heid voor wat mensen wordt aangedaan is recht overeind gebleven. Een teken hier voor is het gedicht Lokasie, waarvan hier een deel volgt. nieuwbouw kaal en goedkoop beton grijs vermengd met verroest staal zonder een speelplaats met bomen te gauw is het goed genoeg voor hen die al het vuil/zware werk doen binnensmonds vloeken en niet onder de last gebukt gaan daar kunnen ze wel tegen maar het blijvend wonen en leven in ellende met al die uitzichtloze stremmingen raak er onrustig van en met nog steeds een restje in de fles het is na middernacht Cees de Jong laat hier op volgen: de tijd te laat en vervaardigd door zwltsers neurotisch van de sneeuw Mogelijk was deze toevoeging niet nodig geweest, maar De Jong heeft nogal wat te betogen vanuit zijn bewogenheid. Dat zij hem vergund. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2