moreel ijkt ongeschokt Doodgezwegen ex-secretaris wilde eigen monument bouwen 'Het moet slecht gaan voor het goed kan komen' Chroestsjew vertelt verder Het bijgaande verhaal over de stemming in Israël namen wij met toestemming over uit Le Monde. Het is geschreven door zijn correspondent in Jeruzalem, André Scemama. Een opinie-onderzoek van het Instituut voor Sociaal Onder zoek, verricht in de tweede week van november van 1974 vertoont een mengeling van pessimisme en vastberaden heid: 93 percent van de Is raëliërs beschouwde de situa tie voor Israël als 'niet te best' tot 'helemaal niet goed', nochtans peinsde 86 percent er niet over om uit Israël weg te gaan. Ruim 92 percent acht de economische situatie van het land 'zeer onrustba rend' maar slechts 61 percent vindt dat dit ook het geval is met zijn eigen situatie. Het rapport toont een opzienba rende stijging van het aantal personen dat bereid is tot persoonlijke offers om de nieuwe economische politiek te doen slagen. 2iUW/KWARTET ZATERDAG 11 JANUARI 1975 aap or André Scemama KUZALEM Als twee Israëliërs elkaar tegenkomen en de een vraagt de der 'Ma hiyé?' dan kan men daaruit afleiden dat het moreel van het land iet geding is. 'Ma hiyé?' is een moeilik vertaalbare uitdrukking. Ongerust Jormeert men ermee naar de toekomst. Het lijkt op het Spaanse 'que (a?'. Na een slecht bericht, een ernstige gebeurtenis wordt 'ma hiyé' de jutel tot alle gesprekken. Sinds de oktoberoorlog van 1973 zijn er slechts •te perioden geweest, waarin die uitdrukking in het dagelijks spraakge- lik ontbrak. BUITENLAND T1I/K13 Vorig najaar verscheen het tweede deel van de memorires van Nikita Chroestsjew. Dat gebeurde tien jaar na zijn afzetting als partijleider en premier in de Sovjet-Unie en ruim drie jaar na zijn dood (2-9-'71). Het eerste deel van de memoires heeft hij juist nog gepubliceerd gezien. Volgens de inleiding van dit tweede deel liet hij zich over de vormgeving prijzend uit. Er is over deze memoires heel wat te doen geweest. Chroestsjew zelf heeft het eerst verschenen deel als een vervalsing bestempeld. Zijn verklaring werd hepi echter afgedwongen door de voorzitter van de Controle Commissie van de Partij Pelsje. Chroestsjew had de geprefabriceerde verklaring maar te tekenen, Tass zorgde voor publicatie. De Sowjetoloog Orankshaw, bekend om zijn Chroestsjew-biografie (1966), die beide delen introduceerde, stelt tegenover de vele in het westen gerezen twijfels, (ook Zorza ge loofde er toen niet in) aan de echtheid, zijn onvoorwaardelijke overtuiging: 'deze manier van weergave is Chroestsjews manier'. De andere inleider van dit tweede deel, Scheoter van Time, betitelt de wijze van weergeven als die van een echte prater. En dat was Chroestsjew! Honderd tachtig uren heeft hij in zljri dacha bunga low) 20 kilometer buiten Moskou, of in de tuin daarvan zijn herin neringen ingepraat op een band recorder. De banden zijn op een omzichtige, geheim gehouderC wij - ze uit de Sowjet-Unie naar het westen gekomen en worden nu bewaard in de Oral History Col lection of Columbia University in de U.S.A. De daarop klinkende stem is getest door vergelijking met een bandopname van een toespraak van Chroestsjew voor de Assemblée der Verenigde Na ties. Vergeet mij niet Wat was Chroestsjews doel met zijn uren- en urenlange^ taper e- cording? Zinnig tijdverdrijf voor een gepensioneerde werkezel? On getwijfeld, maar volgens Crank- shaw stelde Croestsjew zich een doel, dat veel verder reikte. De man, die op het 20ste Partijco-n- cres (1956) in een geheime rede zijn voorganger Stalin had ont luisterd, was op zijn beurt door zijn opvolgers Breznjew en Kosy- gin tot een 'niemand' gemaakt. Zij zwegen hem dood. Als bij to verslag verdween zijn portret uit regeringsgebouwen, restaurants, winkels. Uit films en televisiepro gramma's werden de scenes, waarin hij voorkwam zelfs wegge knipt. De eens zo machtige heerser over de Sowjet Unie kon zijn uitscha keling niet verkroppen. Maar nog veel minder, dat hij als het ware Het bescheiden grafmonument dat Chroestsjews opvolgers hem nog hebben gegund. Op de voorgrond zyn zoon Sexjei. weggegomd zou worden uit de ge schiedenis. Daarom richtte hij dit herdenkingsteken voor zich zelf op. Het werd een monument niet gemaakt met mortel, metselwerk en beeldhouwersbeltel, maar een van moderner aard, tot 'Stand ge komen met behup van moderne technische apparatuur, aanvanke lijk een Russische, later een Westduitse bandrecorder. Zo zou zijn rol in de Sowjetgeschiedenis en in de wereldpolitiek bekend blijven voor het nageslacht. Burgers en kameraden Opvallend in dit tweede deel is dat de naam van Brezjnew maar vijf maal in het boek voorkomt en daarvan nog drie maal in een -voetnoot van de commentator. Croestsjew zwijgt op zijn beurt zijn opvolger Brezjnew dood. Ui teraard speelt hier ook zijn voor zichtigheid mee. Spreidt Chroestjew aan de éne kant zijn trots ten toon over Russische prestaties, anderzijds is hij realistisch genoeg de vinger te leggen bij de zaken, waarin de Sowjet-Unie achter ligt bij het westen. Dit gebeurt in de hoofd stukken- over voeding en huisves ting van het Sowjetvolk. Vooral op sanitair gebied valt nog een grote achterstand in te halen, vindt hij. Sinds de twintiger ja ren, toen hij de latrines, bij de mijn, waar hij toen werkte, bij wijze van spreken sléchts op sjel- ten kon bereiken, zo'n smeertroep had men daar gemaakt, is zijns inziens de Sowjet-Unie er op dit gebied nog niet erg op vooruitge gaan. Crankshaw haakt op zulke opmerkingen in, wanneer hij stelt, dat het westen de Sowjet Unie overschat. Omzeilt Chroestsjew in zijn relaas beschouwingen over de Sowjetlei- ders, zeer openhartig laat hij zich uit over leiders in andere commu nistische landen. Zes pagina's lang spreekt hij over China. Ze zijn doordrenkt van een bijtend sarcasme, uitgespuwd over Mao Tse Toeng. Die is volgens hem steengoed in het verzinnen van holle frasen: de Grote Sprong Voorwaarts, de Honderd Bloemen en de Culturele Revolutie. De 'campagne voor kleine hoogoven- tjes becommentarieert hij spot tend met het zinnetje: 'Zelfs de weduwe van Soen Yat Sen had er een!' Hij fulmineert tegen 'de troep idioten, die samen Mao's uitspraken reciteren'. Chroestsjew gaat selectief te werk. Over de onderdrukking van de Hon'gaarse opstand zegt hij ?een woord, even min trouwens als over zijn eigen ontslag. Toch is het wel verhelderend met Chroestsjew rond te zwerven door de communistische wereld. Buiten de rode wereld Ook zijn reisindrukken met de iiet-communistische en niet-ge- bonden landen zijn doorspekt met kleurige details: de van sap drui pende mango tijdens een maaltijd met Nehroe, waarvan dochter In dira zei, dat je die het best in bad kon eten, de onwelriekende doeri an, geserveerd tijdens een lunch met Soekarno, de Zeiss verrekij ker, geschenk van Adenauer, waarmee hij rondom zijn dacha zijn horizon kon verbreden en last not least de electrische ci troenpers, gedemonstreerd op een Amerikaanse tentoonstelling in Moskou, waar zich het beruchte keukendebat met NIxon, toen nog vice-president, ontspon. Het verhaal over zijn politieke contacten buiten de niet-commu- nistische wereld getuigt van een trotse zelfbewustheid. Die is b.v. de grondtoon van het verslag over het bezoek aan Eisenhower, die hij als een zwakke president be schouwde. Trots spreekt hij over de T114, waarmee hij naar de VS reisde en met onverholen pret vertelt hij, dat de Amerikaanse debarcatietrappen op het vliegveld niet tot aan de deur van de Tl 14 reikten (overigens vond hij de Amerikaanse helicopters weer be- door P. Klijnsma De lezer van de memoires van Chroestsjew zal geneigd zijn ze als een vertelboek te beschouwen. Chroestsjew schrijft verhalende geschiedenis. Dit kan vooral dui delijk worden bij vergelijking met de geschriften van zijn voorgan gers Lenin en Stalin. Van theore tische beschouwingen is in het boek nauwelijks een spoor te ont dekken. Dit zal ook wel de verkla ring zijn van een van de hoofdin drukken die het boek nalaat: Chroestsjew kan zich gewoon niet verplaatsen in andere gedachten- gangen dan de zijne. Hij denkt zwart-wit. Het begrip verdraag zaamheid is hem ten enenmale vreemd. ter dan de Russische). Trots op de Sowjetmacht is ook de ondertoon van zijn torpedering van de Parij- se top. omdat Eisenhower weiger de excuses te maken voor de ver kenningsvlucht van de U-2 van piloot Gary Powers. Zelfbewust heid moet hem er ook wel toe gebracht hebben de rel, die zijn delegatie in de Uno-vergadering maakte tegen de afgevaardigde van Franco-Spanje, aan te wak keren door met zijn schoen de lessenaar voor hem te bewerken. Meermalen komen Chroestsjew woorden van respect over de lip pen: voor Cabot Lodge, zijn bege leider op de rondreis door de U. S.A., geprezen om zijn beminne lijkheid en humor, voor De Gaul le, gewaardeerd om diens verstan dige aanpak van het Algerijnse vraagstuk en ook voor Kennedy om diens flexibiliteit en kennis van zaken. Oe Thant respecteert hij in tegenstelling tot diens voorganger Hammerskjöld. Nikita Croestsjew Het doel, dat hij zich stelde, heeft hij bereikt; de wereld zijn verhaal na te laten over de tien Jaar Sowjetgeschiedenis, waarin grote wijzigingen ten goede tot stand kwamen, voor de Sowjet-Unie de destalinisatie en voor de wereld de vreemdzame coëxistentie. beurt. Het is een van de tekenen van de komst van de Geola, de verlossing die ons is aangezegd door onze wijzen. Dit staat allemaal zwart op wit in onze geschriften: wij naderen de verlossing'. De man die met deze opmerkingen voor de dag kwam, leek in niets op die verlichte geesten die men in Hydepark ziet en die met de bijbel onder de arm de tekenen van het eind der tijden opmerken. Hij ver koopt ijskasten en wasmachines. Maar hij gelooft vast. als een rots dat Israël nó de verschrikkingen van de oorlog en het totale isole ment in een vijandige wereld de vrede en het geluk zal vinden. En hij staat daarin zeker niet alleen want ér zijn zeer veel geolisten in Israël. De studie van de Talmoed voert hen zelfs tot conclusies waar door zij min of meer precies de volgende etappes in Israels bestaan menen' te kunnen beschrijven. Het is Waar dat er ook leiders van deze geolistische scholen zijn die zich voorzichtigër uiten en hun leerlin gen duidelijk proberen te maken dat de Joodse geschiedenis zo rijk aan tragedies is dat de duizenden jaren oude voorzeggingen niet noodzakelijkerwijs betrekking hoe ven te hebben op de jongste dra ma's uit het verleden. De cursussen van rabbi Leon Asj- kenazi, die in Parijs een universi tair centrum voor Joodse studiën i de rouw van deze oorlog nog r nauwelijks afgelegd was za- de Israëliërs de rij van hun iden snel dunner worden. Als ne klap na de andere kwam het dat een aantal landen van •t-Afrika en van Azië zijn be ringen met de Joodse staat af- Oost-Europa bleef afstand len, nadat reeds sinds de oorlog 1967 de communistische lan- met uitzondering van Roeme- hun ambassades hadden geslo- China laat geen gelegenheid bijgaan om te wijzen op 'het ar, dat Israël belichaamt voor wereldvrede'. opeenvolging van slechte be en is daarna alleen maar ver- het oliewapen liet zijn ge- ite invloed voelen, de dreiging een nieuwe oorlog met overbe- de buren nam toe. Arafat be- le zijn triomf in de Verenigde verantwoordelijke staatslie- van de VS de enige sterke id van Israël, wekten argwaan herhaalde versprekingen, de [omische situatie verslechterde de onthulling van verschei- financiële schandalen bemod- een aantal publieke instellin- en dat alles na een oorlog, jmen wel heeft vergeleken met aardbeving en die een diep |na heeft achtergelaten. verre gezien lijken Israël en l bewoners zich gereed te hou- I voor een allerdonkerste toe pt. Zal ook de 'Derde Tempel' paar beurt verwoest worden? It het 'Massada-complex' de Is- ërs bevangen de naam die [inert aan de zelfmoord der »te Zeloten, die weigerden zich te geven aan de Romeinse fesor? ier in de stroom yeet wat een bader moet doen Jniet te verdrinken als hij in stroom wordt meegesleurd. Hij t zich laten meevoeren zonder krachten te verspillen in een jeefse strijd tegen de bewegin- van de zee, en zodra hij vaste )d onder de voeten voelt zich j alle kracht afzetten voor een frgvnaar de bevrijding. Wij zijn beetje in de situatie van zo'n nukkige bader en we weten wat poeten doen'. Ik weet niet of I Israëliërs er zo over denken als -J jonge arts uit Jeruzalem. De puisten vind je vooral in de B-intellectuele milieus die (is weer 'het establishment' er- beschuldigen het land aan de van de afgrond te hebben [acht. televisie heeft veel kijkers ge kt door de journalist Dan Ben [tz gelegenheid te geven zijn zionistische inzichten te spuien te verklaren dat hij allang zou geëmigreerd als hij wat jonger J geweest. Twee keer per maand ;Jt een zeer populair satirisch intramma uitgezonden onder de I 'Hersenspoeling', waarin alle onale, zionistische en religieuze es op de hak worden genomen, gebeurt in teksten van Amos an, van wie de wrangste grap- van alle nonconformistische Ij vers afkomstig zijn. Als er geprotesteerd wordt, omdat jmee'de moraal van .de natie op meest kritiek moment wordt ïrgraven' luidt het antwoord de omroepleiding dat de grote leid van de programmamakers het bewijs is van de morele ndheid van het land. Het lijkt iderdaad op dat overeenkomstig theorie van de bader in de om de Israëliërs zich weer ver men na lange tijd geen grond er de voeten te hebben gevoeld, bewijs is dat men de vraag 'Ma niet meer hoort, morele dieptepunt was gena- toen de leider van de PLO in issemblee van de VN een ovatie g en vervolgens de voor Israël lietigende stemmingen in deze imblee en in de UNESCO be- i werden. 'geolisten' 0 de triomfale intocht van Ara- in de VN op het beeldscherm in el te zien was, sprong er een 1 overeind temidden van zijn chouwende vrienden die uiterst rukt keken. Hij riep: 'We moe- Muist blij zijn. Het is juist Phtig wat daar in de VN ge- gering onder druk te zetten de stad niet aan Syrië terug te geven. Maar de jeugdige kolonisten, voorname lijk behorend tot het religieuze we reldje van de vereerde rabijn Kook, hebben hun kamp moeten opbreken en hebben zich vervol gens op hun eigen dringend ver zoek mogen vestigen in de centrale sector van de demarcatielijn omdat zij per se in een onbewoonde streek pal tegenover de Syriërs wilden wo nen. Zij verdelen hun tijd tussen gezamenlijke bebouwing van het land en bestudering van de Schrif- ten. De onmiddellijke nabijheid van de Syrische strijdkrachten ver mag niets te veranderen aan de rustige toewijding van deze nieuwe soort pioniers. Lager, in het Jordaandal, be schouwt de mosjdv (een landbouw coöperatie) 'Patsaël zich ook als een barrière tegen de vijand. Zij ligt tussen Nabloes en de Jordaan, precies op de lijn die volgens het plan-Allon de niéuwe veiligheidske- .ten tegenover Jordanië zou moeten worden. Je vindt daar jongeren uit Europa, die zich bij een aantal 'sabra's' (geboortig uit Israël) ge voegd hebben en samen met hen driehonderd hectaren bewerken. Een hunner, Pierre Hammei uit Pa rijs, leekvons meer bezorgd over /de vertraging in de levering van irri gatiebuizen aan deze nederzetting dan over de situatie waarin Israël verkeert. Hij is in het geheel niet religieus, maar zijn geloof in de toekomst van Israël is even diep verankerd. De vroegere scheikun- destudent, bekeerd tot de landbouw in dit kale gebied is ervan over tuigd dat niets ter wereld hem en zijn vrienden daar wegkrijgt, hoe ver hij de grenzen van vóór april 1967 ook achter zich heeft. 'Geloof me', zegt hij, 'ik ben in volle ernst bereid om mij terug te trekken als dat leidt tot vrede met de Arabieren. Maar zonder die ab solute zekerheid verzet niemand van ons een stap'. Een 'yeshivoth' in de Jeruzalemse wijk Baka's. Hier wordt de Tora bestudeerd door voornamelijk Amerikaanse studenten, meestal niet-orthodox en vaak ook helemaal niet Joods. heeft opgericht worden in Israël naarstig gevolgd door een talrijk publiek dat een hartstocht heeft voor de bestudering van de oude geschriften en hun exegese. Deze studie leidt soms tot de ontdekking van verbijsterende analogieën met feiten uit onze eeuw. Rabbi Asjkenazi heeft ki Israël veel indruk gemaakt door zijn opdiepen van een tekst van Rachi (rabbi Salomon Ben Isaac), een zeer ver lichte rabbijn die van 1040 tot 1105 in Troyes in het Franse Champag ne leefde. Deze geeft een commen taar op vers 25 van het 37ste hoofdstuk van Genesis, waarin sprake is van de Ismaëlitische ka ravaan op weg naar Egypte, waar aan Jozef wordt verkocht. De ka melen van deze karavaan vervoeren gom, balsem en mirre ('mirre' vindt men ook in de oude verta ling, in de nieuwe staat slechts 'hars' red.). Welnu, aldus deze leraar: 'Waarom deelt men ons zo nadrukkelijk mede dat het hier gaat om ladingen gom, balsem en mirre? Dat is om te doen weten welke gunsten worden toegekend aan de rechtvaardigen. Naar ge woonte vervoeren de Arabiéren 'Na wrede oorlogen' niéts anders dan naphta, waarvan de onaangename geur bekend is.' Dat men hen hier aantreft met aangename reukstoffen is opdat Jo zef niet zal worden gehinderd door onaangename geuren'. Indien Rachi in zijn stad in Cham pagne in de elfde eeuw al wist te vertellen welk een belangrijke rol de naphta toen reeds in het leven der Arabieren speelde, waarom zou men hem dan niet geloven als hij bevestigt, 'dat na wrede oorlogen de zonen van Ismaël zicji zullen verzoenen met de 'zonen van Izaak'.? De 'yeshivoth', centra van bijbel studie in Jeruzalem, zijn niet de enige plekken waar het onver woestbaar geloof in de bestemming van Israël gevoed wordt. Dezelfde gezichten met dezelfde religieuze toewijding namen wij waar in eeri piepkleine kibboets op Golan, op enkele honderden meters van de geschutslopep der Syriërs. Deze kibboets, Kesjeth, had zich eerst provisorisch neergelaten in Koeneitra om de Israëlische re- Onder de honderden bewoners van Kiryat Sjmona die zich na de zelfmoord-actie van de Palestynen voor de burgerwacht hebben opgegeven, zijn ook twee rabbijnen. Iedereen loopt vandaag wacht in Israël, ook de minister van Politie zelf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 13