Wat heeft bisschop Bluyssen in Muiden te zoeken? Rechten van jongeren erg beperkt Molenhoek op zoek naar nieuwe pastoor Trouw Kwartet Nazi's buiten kerk geplaatst Noorse kerk wijst Franse raket af Nieuwe opzet synode Chili Israëlische reactie op Vaticaan zuinig Sowjet-Unie: geen buitenlanders bij proces tegen Vins TROUW/KWARTET WOENSDAG 8 JANUARI 1975 KERK/BINNENLAND T2/K2 door Aldert Schipper "De kerk zou best toekomst hebben, als ze maar loskwam van de structuren. Ja, als je eens kijkt hoe de synodes en de bisschopen de ontplooiing van de kerk tegenhouden. In Latijns Amerika heb je die basisgemeenschappen van mensen die zich ontdaan hebben van de structuren. Als dat hier ook eens zou kunnen. Maar ja, je zit hier met die synodes en bisschoppen, hè?' Heel wat pessimistische en opper vlakkige gesprekken over de ker kelijke toekomst verlopen op deze modieuze manier. Het woordje 'basisgemeenschap', dat een pro gressieve missionaris eens heeft laten vallen, krijgt dan de functie van een toverformule, waarmee je als door een mirakel de kerk tot nieuw leven zou kunnen wekken. Kerkeraad Zo is het niet. Maar in het na woord van het boekje 'Naar een andere kerk?', een bundel getui genissen uit de derde wereld, die uitgegeven is door.de Horst ink en het Kaski (ƒ9,90. 108 pagina's) vraagt de Bossche bisschop J. Bluyssen zich toch af wat wij van de basisgemeenschappen kunnen leren. De bisschop heeft vorig jaar een reis gemaakt door La tijns Amerika en merkt op dat de al zo lang doodgewaande kerk van Latijns Amerika momenteel op wonderlijke en uiterst boeiende wijze tot nieuw leven komt. Wat is een basisgemeenschap ei genlijk? Bisschop Bluyssen: 'De bas isgemeenschap is in feite een kleine groep van bewust-actleve mensen (doorgaans van zeer een voudige afkomst en levend op het gemiddeld niveau van de lokale gemeenschap), een groep van 10 15 personen. Deze groep weet zich verantwoordelijk voor het kerke lijk leven ter plaatse, in naam van de betreffende priester. Zij zorgt dat er 's zondags een liturgi sche dienst plaats heeft, wanneer de priester zelf niet komen kan. Zij draagt de verantwoordelijk heid voor alles wat in de parochie gebeuren moet en zorgt dat alles 'wat gedaan moet worden, werke lijk gebeurt. Zij is attent op de dagelijkse ontplooïng van de tota le mens. Door middel van de ba sisgemeenschap werkt de Kerk van Christus aan de innerlijke en uiterlijke bevrijding van de mens'. Bisschop Bluyssen voegt aan deze beschrijving toe dat de basisge meenschap niets te maken heeft met onze Westeuropese opvatting van een groep, die zich verzet tegen de 'burgerlijke kerk'. In Brazilië ziet men juist dat in de basisgemeenschappen leken wer ken onder de uiteindelijke en di recte verantwoordelijkheid van pastoor en bisschop voor de tast bare en totale verwerkelijking van het heil voor alle gelovigen van het betreffende gebied. Als we een moment voorbijgaan aan het idee van de bevrijding, blijkt zo'n ba sisgemeenschap niets anders te zijn dan een kerkeraad. Toen de gereformeerde kerk van Muiden (waar ik woon) een hele tijd geen dominee 'had', hield ze de zaakjes prima gaande. Elke zondagoch tend om tien uur was er een dienst, waarin vaak voortreffelijke preken te beluisteren waren. De koster kreeg zijn geld. de kerk was verwarmd, de ouderlingen legden hun bezoeken af, en daar voor was niet eens nodig dat dit gebeurde onder verantwoordelijk heid van een priester of dominee. Had bisschop Bluyssen het geld voor zijn vliegticket dan maar be ter kunnen gebruiken voor een retourtje Muiden? Ik laat nog maals de bisschop aan het woord. Nieuwe richting' Bisschop Bluyssen 'Het lijkt er op dat Latijns Ameri ka de hele Wereldkerk een nieuwe richting geven kan. Wat dat be treft is de Kerk daar verder dan de Kerk in Nederland. Hier (in Latijns Amerika) realiseert de Kerk zich meer en meer als werk plaats van bewust-gelovige men sen, als gemeenschap van toege wijde christenen, als plaatselijke Kerk dagelijks gevoed vanuit le vende kerngroepen, als heilsge meenschap geroepen om heel de mens te genezen en heel de sa menleving te helpen bevrijden'. Met bevrijding in onze situatie wordt vooral bedoeld dat Je je losmaakt van het zoeken naar meer welvaart en ^vrijwillig je best doet om het leven van een arme te leiden. Het is natuurlijk goed als een kerkeraad daarover na denkt. En die mag best vopr die gelegenheid 'basisgemeenschap' noemen, maar het gaat er om dat de hele kerkelijke gemeenschap daarin meedenkt. Haalbaar De Nederlandse priester Santiago Thijssen, die Chili moest verlaten en daar 28 basisgemeenschappen achterliet, die onder de industriële werknemers waren ontstaan, zegt in het genoemde boekje: 'Dat het evangelie een haalbare kaart is, dat het christen zijn mij nu voorkomt als een optimistische en tegelijk veeleisende levenshouding is mij door het contact met de Chileense arbeidsbevolking duide lijker geworden. Ook dank ik aan hen een heel andere visie op het bijbels gebeuren. Zij hebben voor mij kruis en verrijzenis tastbaar gemaakt'. Je hoort wel eens zeggen dat de kerkeraden in ons land te weinig toe komen aan een gesprek over de achtergrond van waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn. Mis schien zou zo'n gesprek, eens plaats kunnen hebben aan de hand van het voortreffelijke boekje 'Naar een andere kerk?' En misschien kunnen de deelne mers aan zo'n gesprek eens in het achterhoofd houden wat een con ferentie over oecumenische hulp kortgeleden in Montreux zei: 'Over- ontwikkeling en onderontwik-* keling zijn de twee kanten van dezelfde zondige werkelijkheid, een gebondenheid waaruit Chris tus ons bevrijdt. Ten onrechte wordt soms gedacht dat overvloed gelijk staat aan bevrijding. De gemeenschap van de rijken wordt getypeerd door zinloosheid, gebrek aan persoonlijkheid, angst en wanhoop. De armen worden in hun behoeftigheid verleid tot heb zucht naar de overvloed van de rijken. De menselijke verhoudin gen worden slechter in bijna alle maatschappijen en de aarde wordt een onderdrukte vesting waarin geen enkel woord van hoop meer doordringt'. 'Aan de armen moet de levensstijl van de kerk worden aangepast. In een bevrijdende kerk kunnen geen onderdrukkers en onder drukten samengaan. Mag de kerk haar vereenzelviging met de ar men en verdrukten ondergeschikt maken aan haar roeping ook ge meenschap te hebben met de on derdrukker, de rijke en de mach tige?' UIT VAN LEZERS - Slachthuizen Op de zeer vele reacties op het artikel in ons blad van 23 decem ber over de praktijken in slachthui zen zal binnenkort in ons blad worden ingegaan Secretaris hoofdredactie. Honderd of sneller (2) De maximum snelheid afhankelijk maken van de bevolkingsdichtheid van het land zou een redelijk uit gangspunt kunnen zijn. In de USA geldt thans een maximum van 90 km/u. Hiervan uitgaande zou dus voor ons land het maximum 50 A 70 km/u. kunnen zijn. Overigens, waarom hebben we in Nederland nog geen strafpuntensysteem en waarom trekken we geen lering uit de negatieve resultaten van de snelheidsverhoging in België? (Van 80/100 tijdens de oliecrisis tot 90/120 sinds juni 1974). Utrecht ing. H. Venema VVD (2) Mevrouw Haya van Someren-Dow- ner zegt openhartig, dat V.VJD.-ers weinig bereidheid tonen om hun contributie te betalen. Met dezelfde openhartigheid geven V.V.D.-ers te kennen, dat ze de belasting ontdui ken (volgens onderzoek Elsevier- Nippo): ze lopen op dit punt, als politieke groepering ver vooraan. Willen alle Christenen, die liever zouden zien dat Aantjes en An- driessen met de V.VD. in zee gin gen. hier eens over na denken? En wat minder smalend reageren op alles wat de huidige regeringscom binatie doet; zeker als dit maatre gelen zijn ten gunste van de min derbedeelden in ons land en daar buiten. Of is het niet meer zo, dat christenen zich in gerechtigheid moeten laten leiden door Gods Woord (zie diverse gelijkenissen en de Bergrede) en niet door de grote re of kleinere inhoud van hun beurs? Bergen op Zoom P. S. Cuperus Rouwadvertenties (5) Ik vraag me af, waarom kritiek op rouwadvertenties? Als iemand denkt daarin van z'n geloof op bescheiden wijze te moeten getui gen, welnu, laat hem die vrijheid. Toen onze zoon verongelukte heb ben we enkele dichtregels uit 'Voor de reis begint' van Jan A. Niemeij- er gekozen. Het was in vraagvorm, of de Heer zelf hem wilde vasthou den nu z'n reis begonnen was. Dat is erg aangeslagen, vooral ook bij jongeren. Laten we het elkaar op dit gebied toch niet al te moeilijk maken. Ziekte, dood en ongeluk, het is allemaal al erg genoeg. De Wilg G. de Jong Hoving De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dirèctie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 0383. Postgiro: 20 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60768). Gem.fllro X 500. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Collecte Onder auspiciën van de VARA en de PvdA wordt een landelijke collecte gehouden ten behoeve van de soci alistische partij in Portugal. Het is niet bevorderlijk voor de werking van een democratisch apparaat, wanneer buitenlandse Inmenging in binnenlandse aangelegenheden het eidresultaat van een democra tisch proces gaat bepalen. Dat geldt voor de C.I.A. In Chili, voor de Russen in Praag, maar ook voor de PvdA en VARA als het gaat om een vrije ongebonden keuze ln het nieuwe Portugal, Amsterdam R. L. Dijkstra Rouwadvertenties (6) Het is wel heel simplistisch om, met de bijbel ln de hand, op te merken dat God bij elke doodsoor zaak betrokken zou zijn. Zou het Gods bedoeling geweest zijn dat Kain zijn broer Abel doodsloeg? Of van recente gebeurtenissen: Zou God een welbehagen hebben aan een levende steen van een geestelijk huis, die zijn-haar lichaam verpest met het fel begeerde rokertje, met als gevolg dat longkanker de doods oorzaak k&n zijn? Is God de ver oorzaker van zo'n verschrikkelijke dood? Schiedam H. van Holten Dit is een studenten-appèl. Althans een paar kenmerkende zinsneden uit een memorandum dat een aan tal jongeren, hoofdzakelijk uit Yo- gyakarta, aan de laatstgehouden synode van de Javaanse kerk die in Salatiga bijeen was heeft aangebo den. Wie dat bewogen stuk leest kan concluderen: hé, net als bij ons. Maar het ligt toch wel even anders, wat ook al min of meer uit het slot van dit Jongerengeschrift blijkt. Daarin wordt letterlijk ge zegd: "Wij roepen bezorgd, maar zijn geduldig in het wachten', en: 'Wij weten dat vernieuwing een proces is, dat stapvoets gaat'. Dat klinkt ineens heel wat gematigder. Welnu, die 'onverwachte wending' heeft dan ook alles te maken met de zo totaal andere verhoudingen ouderen-Jongeren, zoals die ln de Javaanse cultuur besloten liggen. Kort gezegd komen die erop neer. althans wat dit betreft, dat je als jongeren nooit het recht hebt om op een directe manier kritiek te oefenen. Zelfs heb Je het recht niet om constructieve voorstellen die veranderingen beogen naar voren te brengen. De rechten van jonge ren zijn dus erg beperkt. Ze mogen hoogstens hun mening geven als daarom gevraagd wordt. En dan altijd nog onder het motto: eerbied MILWAUKEE De priesterraad van het rooms katholieke aartsdio- cees Milwaukee in de Verenigde Staten heeft met algemene stem men besloten dat katholieken die lid zijn van de nazi-organisatie 'National Socialist White People Party' (nationaal socialistische blanken-partij) bulten de gemeen schap van de kerk staan. Het be sluit werd genomen nadat mensen in nazi-uniform blaadjes hadden verspreid waarin gepleit werd voor het opsluiten van Joden in kampen en voor het zenden van zwarte Amerikanen naar Afrika. Jaar van de vrouw Is er in het Jaar voor de Vrouw niet de meeste aandacht voor de gehuwde vrouw en moet de onge huwde niet weer uit het hoekje toekijken, waarin ze toch nog altijd zit weggeduwd? Kijk maar naar de werktijden voor de gehuwde vrouw, zij krijgt alle faciliteiten met het oog op haar huishouden en haar kinderen, terwijl de ongehuwde vrouw zeer vaak de zorg voor haar bejaarde ouders heeft. Maar het werk, dat de gehuwde vrouwen la ten liggen, moet dan door haar ongehuwde collega's worden afge maakt. Én dan nog de aanspreek vorm: de melkboer werd melkman, de naaister modinette, de werkster huishoudelijke hulp, maar de onge trouwde vrouw bleef juffrouw. In feite is het voor iedere vrouw, gehuwd of ongehuwd, discrimine rend, dat zij wordt aangesproken, afhankelijk van haar verhouding tot de man: mevrouw of juffrouw. Juffrouw heeft een ongunstige ge voelswaarde: kijk zelf maar: een zure juffrouw (niet een zure me vrouw), een ouwe Juffrouw, een jonge Juffrouw. Voor de tweede we reldoorlog was de gehuwde vrouw van 'mindere stand' juffrouw. Dat zijn we nu te boven, maar nu kan een hoogontwikkelde ongetrouwde vrouw van boven de zestig nog altijd als Juffrouw worden aange sproken. Wie heeft het recht dit ln stand te houden? Utrecht Commerijne van Bergen voor de ouderen en Je neerleggen bij hün beslissing. Zo is dat in Javaanse verhoudingen vanzelf sprekend. kan je zeggen. Het voert te ver om hier over uit te weiden er is trouwens literatuur genoeg over maar wie alleen bedenkt dat er een Javaanse taal met twee niveau's is kan zich misschien iets voorstellen van een eeuwenoude, ijzeren wetmatigheid, óók in de omgang oud eren-jongeren, die zo maar niet ineens kan worden opzij gezet (en als het wel moet, zal dat pijn doen). Daarom is het jonge- renstuk, hoe goed gemeend ook, op de synode geweigerd, ook al, omdat de hiërarchieke weg niet was ge volgd. Afgeschoren baarden, gekort wiekte haren en keurige kostuums mét dassen ln plaats van spijkerte- nu's waren echt niet voldoende. Zijn de Jonge aanbieders daar op standig over? Helemaal niet: ze begrijpen het best, daar zijn ze Javaan genoeg voor. En dat vertel den ze me trouwens ook, toen ik ze in Yagya ontmoette en navraag over dit gebeuren deed. We zijn wat onbekookt te werk gegaan, ga ven ze toe, ook al meenden we op dat ogenblik het zó te moeten doen. En ze legden verder uit: ons directe doel is niet, kén niet zijn (er klonk wel 'helaas' in door) ver nieuwing van de kerkstructuur, maar wel deelname d.w.z. dat we daarover mee mogen praten en ook op allerlei terreinen meer mee mo gen wérken, waarvoor we nu onvol doende gelegenheid krijgen. Hoe ze dan van hun kant in ge sprek willen komen? De studenten: dat gesprek is er al en wordt ge voerd vla die ouderen uit de kerk die ons, jongeren, goed kunnen be grijpen en aanvoelen. Zij proberen dan op hun beurt (je zou van een soort vertaalwerk kunnen spreken) de andere ouderen, o.a. van onze MOOK De rooms-katholieke parochie van Molenhoek bij Mook gaat door middel van een advertentiecampagne in .kerk bladen opnieuw proberen een pastor te krijgen. Ook zullen de orden, die in eerste iijstantie geweigerd hebben een pastor beschikbaar te stellen, op nieuw worden benaderd. Hiertoe is maandagavond besloten ln een ver gadering van het kerkbestuur met de parochianen. De parochie zit zonder herder sinds bisschop Gijsen in september 1974 definitief besloot, pater A. van Dam niet tot pastoor te benoemen. Sindsdien wordt de parochie zon dags geholpen door priesters uit Nijmegen, onder meer door de hoogleraars dr. F. Haarsma en dr. H. van der Linde. Dit gebeurt met instemming van de pastoor van Mook en van de deken van Gen nep, maar tegen de uitdrukkelijke wens van bisschop Gijsen, die ech ter na twee telegrafische waarschu wingen geen openlijk protest meer heeft laten horen. In feite sleept de kwestie al vanaf 1973, toen bisschop Gijsen weigerde pater Van Dam te benoemen, hoe wel deze al jarenlang in Molenbeek werkte, het laatste jaar de zieke pastoor verving en aanbevolen was door het kerkbestuur en door pater drs. C. Spruit, provinciaal van de goede bedoelingen, te overtuigen. Dat is namelijk in onze verhoudin gen de enige weg, maareen l&nge weg, weet u. En als je dan van mening bent dat allerlei ver anderingen in de kerk niet zovéél uitstel kunnen lijden Later noteerde lk nog van een 'be grijpende oudere': je zou deze jon geren een vooruitstrevende en ook erg volhardende voorhoede kunnen noemen. Ze verdienen daarvoor respect en meer dan dat. De over grote meerderheid van onze, met name intellectuele, christen jonge ren is helaas nog niet zo bezig met de toekomst van de kerk. Of omdat ouderen hen weerstaan, óf omdat ze het zelf nog niet zo zien. óf omdat ze bang zijn om actief op te treden vanwege hun toekomst (re denering: dan heb je straks he lemaal geen kans op werk). Ook enkele of al die factoren kunnen natuurlijk een rol spelen. En m'n zegsman besloot: maar ik ben heel blij met dit soort jongens. congregatie der passionisten, waar toe pater Van Dam behoort. Te jong Als belangrijkste motief van de weigering door de bisschop noemde vicaris-generaal Castermans, dat het niet de gewoonte is, iemand tot pastoor te benoemen in de parochie waar hij kapelaan of assistent is geweest. Ook zou de bisschop Gij sen pater Van Dam (39) nog te jong vinden voor deze functie, waaruit men slechts zeer moeilijk kan worden ontslagen. Veertienhonderd handtekeningen van parochianen, een protesttocht naar Roermond en allerlei overleg hadden geen resultaat. De stand punten verhardden en het kerkbe stuur raakte afgemat, toen het bis dom weinig aanstalten maakte om over de procedure van de opvolging te praten. In november dienden vier van de vijf leden van het kerkbestuur 'om uiteenlopende re denen' hun ontslag in, dat 11 de cember door het bisdom werd aanvaard. Het vijfde lid en twee kandidaten trokken zich eveneens terug 'om uiteenlopende redenen', waaronder wel de belangrijkste was. dat het niet lukte een nieuwe pastoor te vinden. In feite bestaat het kerkbestuur thans uit een man, drs. E. M. Mole naar, maar men hoopt in Molen beek op korte termijn een nieuw Twee studenten-initii Sudibyo Triatmodjo. bestuur te kunnen formeren, daar zich nu vijf personen kandidaat hebben gesteld. De pastores staan niet te dringen om naar Molenhoek te komen. Pa ter Spruit heeft laten weten, geen paters passionisten beschikbaar te hebben. Een pater van een andere orde kreeg geen toestemming van zijn provinciale overste om naar Molenhoek te gaan wegens andere verplichtingen van de orde. Een diocesaan priester trok zijn kandi datuur ln. Tijdens de parochievergadering werd opnieuw de houding van bis schop Gijsen gekritiseerd. Sinds hij pater Van Dam heeft afgewezen, heeft hij niets gedaan om een eind te maken aan de onhoudbare situa tie, aldus de vergadering. OSLO In een brief aan het Noorse ministerie van buitenlandse zaken heeft de raad voor buiten landse betrekkingen van de kerk van Noorwegen bezwaar aangete kend tegen de voorgenomen aan koop door de Noorse regering van Franse Crotale-raketten. De reden voor het bezwaar is gelegen in de Frans-Zuidafrikaanse samenwer king bij de ontwikkeling van dit defensiesysteem. Een van de Noorse bisschoppen, Per Juvkam heeft zich tegen de brief verklaard, omdat de kerk zich hier op politiek terrein begeeft. Bisschop Erling Uthem, die bekend staat om zijn conservatisme, zei echter dat hij niet negatief staat tegenover de brief. Suko Waluyo en achter hem NED. HERV. KERK Beroepen te Blokzijl: J. Th. Groot te Vuren; te Nijkerk: G. H. Kooten te Delft; te Kootwijkerbroek: J. C. Schuurman. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Steenwijk: J. Vos te Alphen a.d. Rijn-Noord; naar Amsterdam: kand. B. Lede gang, te Amsterdam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Groningen-Zuid: Tj. Boersma te Assen; te Groningen- Oost: J. Slotman te Dalfsen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Nunspeet: J. Karens te Opheusden. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Utrecht: M. van Beek te Opheusden. SANTIAGO In mei van dit Jaar zal, naar wordt verwacht, opnieuw de synode van de Chileense luther se kerk bijeenkomen voor een be spreking van de sociale rol van de kerk. Een commissie werkt op het ogenblik aan een herziening van de statuten van de synode, teneinde aan de inwendige spanningen in de kerk tegemoet te komen. Deze spanningen zijn niet vermin derd, nadat de synode van de 25.000 leden tellende kerk in no vember van het vorige jaar besloot bisschop Helmut Frenz te handha ven. Dit besluit werd genomen door de synode nadat achttien van de totaal 52 leden zich hadden verwij derd. Deze achttien waren afge vaardigden van de gemeenten, ter wijl de predikanten van de kerk tot de achtergebleven meerderheid be hoorden. OSLO (ANP) De Sowjet-Unle heeft een inreisvisum geweigerd aan zes Noren, die aanwezig wilden zijn bij het op handen zijnde pro ces tegen de secretaris-generaal van de raad van niet-geregistreerde baptistengemeemten, Georgl Tins. Onder de zes Noren bevindan zich drie parlementsleden en een jurist, die door de Internationale Comnis- sie van Juristen was gemachtigd namens haar als waarnemer het proces bij te wonen. De delegatie had van haar bezoek aan de 6ow- jet-Unie tevens gebruik willen na ken om contact op te nemen met andere vervolgde christenen en met de 'dissidente' atoomgeleerde Sa- charow. Georgi Vins is de leider van een aanzienlijke groep baptisten, die weigeren zich te laten registreien. Hij heeft reeds herhaalde mslen gevangen gezeten. De baptistenge- meenten, die zich wel hebben lïten registreren, ondervinden milder last van de Sow jet-autoriteiten. door Ton van der Hammen Stem van de jonge javaanse generatie: 'De problemen van de In dische samenleving met zijn hogerigen, verworpenen en alle an deren die geen hoop meer hebben gaan de kérk aan. De kerk moet die vraagstukken mee helpen oplossen. De kerk moet het ook aan durven minder afhankelijk van buitenlandse hulpverlening te worden en meer samenwerking met binnenlandse kerken zoeken. Daarvoor is vernieuwing nodig. Wij vragen mee te mogen doen. Weet de kerk al hoeveel jonge, goed opgeleide en geoefende krach ten nog niet doeltreffend meedraaien in het dienstbetoon?' y De Javaanse jongeren, die een stuk naar hun synode stuurden. JERUZALEM De Israëlische mi nister voor godsdienstzaken, Jitz- hak Rafael, vindt dat het zojuist door het Vaticaan gepubliceerde document over de joods-christelijke dialoog niet ver genoeg gaat om een wezenlijke verandering aan te brengen in antisemitische geschie denis van de kerk. 'Ik kan helaas in dit stuk geen uitgestoken hand naar de Joden herkennen', aldus Rafael ln een eerste officiële reactie van Israëlische zijde. De Israëlische minister noemde evenwel de Vati caanse veroordeling van antisemi tisme positief. Hij zei echter tevens dat het stuk de Vaticaanse mening weergeeft, dat de joden eens het christendom zullen aanvaarden, ook al heeft de kerk haar agressieve zendingspraktijk thans opgegeven. De minister verwierp het Vaticaan se voorstel te komen tot gezamen lijk gebed. Hoewel er alle ruimte is voor gezamenlijke actie terwille van de verdrukten en lijdenden, is er nu niet en is er nooit een basis voor een theologisch gesprek, aldus minister Rafael.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2