Jaar van de vrouw in opera en concertzaal MISVATTINGEN DA S NIET WAAR Gronheid 'Onderweg': zwak stuk van Storey Acteertalent verspild aan Bonds 'De Zee' trn London Sinfonietta vurig pleitbezorger voor eigentijds werk Speelse Pulcinella op VARA-matinee ER ZIJN NOG ALTIJD MENSEN DIE DENKEN DAT 1974 GERUISLOOS OVERGAAT IN 1975 DINSDAG OM 9 UUR BEGINNEN WIJ HET JAAR MET BEHOORLIJK SPEKTAKEL WIJ BIEDEN U DAN DE LAAGST MOGELIJKE WINTERSTOFFEN PRIJZEN. BOTERMARKT 17-18 TROUW/KWARTET MAANDAG 6 JANUARI 1975 KUNST/BINNENLAND door R. N. Degens SCHEVENINGENAMSTERDAM Het was uiteraard niet opzettelijk zo geprogrammeerd, maar het was wel opmerkelijk dat aan het begin van 'het jaar van de vrouw' in twee belangrijke muziekmani festaties dit weekeinde de vrouw met enkele van haar geestelijke en maatschappelijke problemen centraal stond. In Scheveningen waren het zater dag. vla de Nederlandse Opera de niet nader met name genoemde vrouw iri 'Erwartung' van Arnold Schönberg. en Judith uit 'Hertog Blauwbaards burcht' van Bela Bartók. In Amsterdam stond zon dagmiddag bij het Concertgebouw orkest 'Inane' van Aribert Rei- mann op het programma, overigens tussen veel andere muziek van deze tijd in. In 'Inane' wordt een in ons land wel zeer actueel vraagstuk, de abor tus provocatus, tot onderwerp ge nomen. Het is een monoloog voor sopraan en orkest, waarih de tekst dichter Manuel Thomas zich inge leefd heeft in de situatie van een vrouw wie men haar ongeboren kind heeft afgenomen. Hij deed dat niet om een bijdrage tot oplossing van het actuele abortusvraagstuk te leveren, maar gewoon op verzoek van componist Reimann die de (inderdaad fantastische) stemmo- gelijkheden van de aan de Ham- burgse Staatsopera verbonden Joan Carroll in alle hoogten en diepten wilde gebruiken. Het begint met de muzikaal ge- styleerde schreeuw waarmee de vrouw 's nachts in bed wakker wordt, waarop dan 25 minuten lang alle registers van verbaal en muzi kaal sentiment, in een wat heden daags aandoende theatrale vormge ving, worden opengetrokken. Er is veel liefde, bloed en tranen in alles wat de vrouw zich herinnert, en na veel hysterische uitbarstingen van haat en vertwijfelde liefde eindigt het met: Aus deinen Briefen soil Schnee wet den für das Bettchen des Kindes'. Een regelrechte smart lap; maar wel op erg hoog muzikaal niveau, waardoor het geen meezin- gertje kan worden. Joan Carroll deed het fantastisch, dat wel. En het Concertgebouworkest (in kleine bezetting) illustreerde alles mees terlijk onder de gezaghebbende lei ding van de Amerikaanse dirigent Richard Dufallo. Daarover straks nog. Eerst terug naar Schevéiingen, waar zaterdagavond de serie 'Mu ziektheater van de 20e eeuw' werd begonnen met Schönbergs 'Erwar tung'. Daarin dwaalt een vrouw Sophia van Santé door Dammis de Geus DEN HAAG 'Cromwell', een van de nieuwe stukken van de En gelse schrijver David Storey, ging vrijdagavond onder de titel 'Onderweg' in première bij de Haagse Comedie in het HOT. Storey, waarvan eerder in Den Haag 'Ter ere van' en 'Mooi weer vandaag' werden gespeeld, schreef dit stuk in 1973 toen de ellende in Vietnam en Noord-Ierland op een hoogtepunt was. De oorspronkelijke titel slaat op de keiharde Lord Pro tector die het katholicisme van toen te vuur en te zwaard bestreed. In ongeveer vijftien scenes die met elkaar bijna twee uur in beslag nemen zien we steeds de berooide mens rondslenteren die het slacht offer is van geweld. Een definitieve bestemming berei ken Storey's van aard verschillende personen niet. Ze blijven onderweg en hopen er maar het beste van. üp hun nooit eindigende zwerf tocht door het barre, bosachtige landschap trachten zij het gevaar te ontlopen van elkaar fel bestrij dende katholieken en protestanten. Er is een man bij die in al die narigheid een ontdekking doet, de rebelse smid Provijn, die tegen al les in opstand komt wat in zijn ogen niet deugt. Maar als hij ziet dat het bij de tegenstanders van de ene groep waarbij hij zich heeft aangesloten niet anders is geeft hij het op om achter een bepaalde ideologie aan te hollen. In zijn regie van dit stuk heeft Kees Coolen afstand gedaan van de historische binding met de gezag hebbende Cromwell. Hij situeerde zijn handeling ergens in de Neder landen tijdens de 80-jarige oorlog. Dat het stuk een matte indruk maakte valt Coolen en zijn enthou siaste spelers niet te verwijten. De scenes bleken namelijk stuk voor stuk te kort en oppervlakkig om de personen meer reliëf te kunnen ge ven. De dialogen tussen al die stak kerds die van huis en haard zijn verdreven en van kamp naar kamp trekken leken me wat vrijblijvend en weinig op de werkelijke ernst van de Situatie ingaan. En dat alles was doorspekt met een dosis ondui delijke symboliek en opgepoetst moralisme. Het lijkt me niet nodig alle namen van de medespelenden te vermel den, behalve aan Herman Frank, die misschien de moeilijkste rol had. Als de zot Matthijs stond hij voortdurend stom en onbeholpen op een schuin aflopend cirkelvor mig speelvlak met gerafelde doeken en vlaggen op de achtergrond. Het angstaanjagende geluidsdecor met kanonnengebulder was van Jurri- aan Andriessen. door Ev. Grolle DEN HAAG Nu kan Edward Bond zijn stuk 'De Zee'.wel een komedie noemen, het was niettemin tragisch te zien hoe een ge renommeerd gezelschap als de Haagse Comedie zijn acteertalent verspilde aan zoveel niets. Blijkens de inleiding, waarin de auteur het heeft over 'zedelijk be wustzijn' en 'zedelijke medeverant woordelijkheid' en dergelijke diep zinnigheden gaat het over het 'we zen van een zedelijke evolutie'. Dat mag misschien waar wezen, maar wat werd voorgeschoteld was een verward verhaal van een schizofre ne textielhandelaar in een plaatsje aan de Engelse oostkust rond de eeuwwisseling, die een inval van wezens uit de ruimte verwachtte en daarom iedereen suspect vond, een deftige dame, kunstzinnig aange legd, die iedereen tyranniseert; een Jong meisje wier verloofde bij een landing onder vliegende storm om het leven komt en later aanspoelt. Het geheel geplaatst in een be krompen dorpsmilieu, terwijl de schamele gevoelens door de auteur nog als karikatuur getekend wor den. Het ls een stuk zonder enige struc tuur; het hangt aan elkaar als los zand; heeft geen begrip voor de werkelijke mensen; geen notie van menselijke gevoelens; het mist elke pointe en is volmaakt gespeend van humor. Als Ellen Vogel niet zo'n prachtige Orpheus-creatie had gebracht, als Eric van Ingen niet zo perfect de gekke textielhandelaar had ge speeld en als Carl van der Plas niet zo'n kostelijke Schaap Veronica-do- minee had neergezet, was er werke lijk niets te beleven geweest. Maar des te erger: niets is zo triest als verspild talent. Nicolas Wright had een traditionele regie gevoerd met aperte fouten, zoals spelers onverstaanbaar maken door het gelijktijdig laton daveren van de storm. Het zeedecor van Harry Wich haalde het niet bij dat van Hep van Delft in het laatste Albee-stuk. Bert Voeten had het stuk vertaald. Zonde van het verta len. door het woud op zoek naar haar geliefde. Alles is onwerkelijk en vaag, alleen de angst en de nood lottige zekerheid van het onherroe pelijk voorbije zijn reëel. Dit uit 1910 daterende 'monodrama' is een klassiek meesterwerk waarin de melodische lijnen van de (vaak als spreekstem gebruikte) zangstem en de instrumentale thematiek in het orkest een verwarrend, veront rustend en vooral duister -en be klemmend beeld van de innerlijke gevoelens van de hoofdpersoon ge ven. De enige vocale partij, die van de vrouw, werd zaterdag, zoals ook in de opvoeringen van 1973 met dezelfde enscenering, vertolkt door Sophia van Santé. Een vertolking die vocaal-technisch deze avond wat shjtage-plekken liet horen, maar die toch weer voldoende sug gestief was om van begin tot eind te boeien. In Blauwbaards burcht, ook in 1973 in combinatie met Erwartung opge voerd, stond weer Nelly Morpugo als Judith centraal. Zij had haar tekst ditmaal met een magnifiek zingende Hongaar György Melis als Blauwbaard tegenover zich in het Hongaars te zingen. Een gigan tische taak, die zij voor Nederland se oren knap volbracht, en die op het stuf van muzikale expressie weer bewonderenswaardig was. Het loopt, zoals bekend ook met Judith slecht af; als zij Blauwbaard on weerstaanbaar al zijn innerlijke ge heimen heeft ontfutseld, ondergaat zij ook het lot van diens vorige vrouwen, hoewel hij met spijt con stateert: jij was van mijn vrouwen de allermooiste. De muziek geeft allerminst aanlei ding er grapjes over te maken; die geeft een huiveringwekkende, en door de worteling in de Hongaarse folklore direct aansprekende, sug gestie in klanken van het onaf wendbare en onoplosbaar raadsel achtige van de dood. Maar in een enscènering waarin de (symboli sche) opening van de zeven kamers van Blauwbaards burcht door pro jecties van abastracte filmbeelden door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM In de serie con certen van het Rotterdams Philhar- monisch Orkest, waarin naar verhou ding de meeste moderne muziek is ondergebracht (en die dan ook aanzienlijk minder bezoekers trekt dan de overige series waarin het vertrouwde ijzeren repertoire over heerst) speelde vrijdagavond als gast 'The London Sinfonietta' on der leiding van de dertigjarige Da vid Atherton. Het ensemble, dat in volledige be zetting 18 leden telt, heeft in de zeven jaar van zijn bestaan een grote reputatie opgebouwd. Vele be langrijke eigentijdse componisten vondön in dit voortreffelijk ge schoold kamerorkest een vurige pleitbezorger voor hun werken. In het programma van deze acond stond de 100 jaar geleden geboren vader van de atonale muziek, Ar nold Schönberg, centraal. Maar de keuze uit diens orkestraal oeuvre bleef beperkt tot zijn vroege perio de, waarin van atonale muziek nog geen sprake was. Een fragmentarisch gebleven 'Stell- dtchein' (rendez-vous) uit 1905 voor hobo, klarinet, viool, cello en piano en de uit 1906 daterende kamersymfonie no. 1 voor 15 solo- instrumenten, vormden de hoekde- len van het programma, waarop ook nog een ons inziens zeer ge slaagde Schönberg-bewerking voor kwam van Busoni's Berceuse Elegi- aque voor fluit, klarinet, strijk kwartet, harmonium en piano (1909) Hoe men ook over Schönbergs latere atonale muziek denkt, hij was een groot vakman, die in het voetspoor van Reger en Mahler belangrijke composities het licht deed zien. The London Sinfonietta zorgde tij dens dit concert voor de best denk bare reprodukties, waarbij uitste kend samenspel, toonxwaliteit en homogene klank als om voorrang streden. Van Peter Maxwell-Davies, geboren in 1934, hoorden wij een uit 1957 daterend 'Alma Redempto- ris Mater' voor fluit, hobo, 2 klari netten, hoorn en fagot. In dit stuk baseert Davies zich op de antifoon van de heilige maagd Maria, die gezongen wordt tussen advent en de vasten. Moderne mu ziek, die in zijn sobere verschij ningsvorm en expressief klankbeeld sympathiek aandoet. Johann Chr. Bachs Kwintet in D werd op sublie me wijze vertolkt, maar viel in dit moderne programma enigszins uit de -toon. Ligeti's Kammerkonzert heeft naar het ons voorkomt als voornaamste verdienste een inderdaad verras send duidelijk klankbeeld. Men hoort vele, zeer doorzichtige klank verschuivingen, die de aandacht gevangen houden. Maar het myste rieuze laatste deel met zijn onon derbroken doorgaande beweging deed ons toch weer twijfelen aan de positieve waarde van dit Kam merkonzert. Nelly Morpurgo en György Melis in de hoofdrollen van Blauwbaards Burcht. wordt vervangen, lijkt het alsof de regie (Erik Vos) grapjes heeft ge maakt met wat Bartok zelf nadruk kelijk op dit pupt voorschreef. Het is overigens een goede combinatie, dat beide opera's op één avond. Men kan zich daarvan nog overtui gen tijdens de voorstellingen op 7, 9, 12 en 15 januari in de Amster damse Stadsschouwburg. Evenals bij de vorige opvoeringen verzorgt het Radio Filharmonisch Orkest het instrumentale aandeel. De muzikale leiding heeft ditmaal Dennis Russell Davis, een Ameri kaan. Evenals fud Dufallo, die met het Concertgebouworkest, behalve de reeds genoemde 'Inane' nog 'The Unanswered question' van Charles Yves, 'Hyperprism' van Edgar Varèse en het Vioolconcert van Schönberg op zijn programma had. In dat vioolconcert soliëerde de in Rusland geboren Amerikaan Zvi Zeitlin, een grootmeester op zijn instrument die van dit concert, met zijn romantisch-virtuoze allure (in clusief solo-cadenzen in eerste en laatste deel) een verblijffend knap pe vertolking gaf: duidelijk analy serend, trefzeker en met een mar kante, gave en moeiteloos zich van de totaalklank onderscheidende toon. Het zou te ver voeren nader op de kwaliteiten in te gaan die dirigent Dufallo in de diverse ver tolkingen deze middag aan de dag legde. De voornaamste is dacht ik, dat hij moeilijke zaken (zowel voor orkest als toehoorders) met veel vakman schap ep een zekere nuchtere on verstoorbaarheid, duidelijk en over tuigend weet te presenteren. Ook wanneer het een muzikale draak betreft zoals deze middag Rei- mann's 'Inane'. Waarvoor het pu bliek overigens veel applaus over had. dat aan de geleverde uitvoe ringsprestaties ongetwijfeld goed was besteed. door Jac. Kort AMSTERDAM Een groot de van de VARA-matinee was gewi aan Giovanni Battista Pergolesi, i Italiaanse componist, die reeds i 26-jarige leeftijd stierf, maar nie temin een vrij groot aantal werki heeft nagelaten. Hij is zelfs zo b roemd geweest in zijn tijd (171 '36) dat men veel composities ui gaf onder zijn naam, die hij hel maal niet heeft geschreven. Of daartoe ook behoort het Conce tino nr 5 voor strijkorkest, waa mede het Radio Kamerorkest ond leiding van Peter Keuschnig li concert in de Grote Zaal opende, nog steeds niet duidelijk. Het is ieder geval een degelijk gecomp neerde en góed klinkende compo: tie, die Pergolesi niet misstaan z hebben. Z|j werd zeer correct, ma wel enigszins koel en nuchter u gevoerd, waarbij de zuidelijke zw: gemist werd. Datzelfde ondervond men ook t dens de uitvoering van het Pian concert in Bes groot (KV 450) v Mozart. Zowel de pianist Des Ranki, als het Kamerorkest spei den uitstekend, helder, doorzich: en gaaf, maar zelfs in het verru kelijke Andante, dat a.h.w. smee om expressie, bleef alles wat k< en zakelijk. Na de pauze opnieuw Pergole maar nu gezien door de bril v Strawinski. In 1919 kreeg de laad de opdracht om een ballet schrijven met gebruikmaking v een aantal stukken van Pergole die kort tevoren waren gevondt Strawinski, die in deze opdrac een uitdaging zag om zijn stijl vernieuwen, ging vol enthousiasi aan de slag. Het resultaat was n tuurlijk geen akademische Pergo: sibewerking, doch een speelse bj letmuziek voor drie zangstemm en orkest met reminiscenties a de oud-Italiaanse muziek, doorspe met typische Strawinski-vondst en zelfs enkele jazz-elementen. MOUSSELINE IMPRIME 90 cm breed UNIJERSEY 140 160 cm BREED ACRYL - WOL/POL. - WOL ACRYL RUITEN EN RANDEN 150 cm. breed TWEED WASBAAR 150 cm. breed BORG WASBAAR 140 cm breed 3.50 PM 6— PM 7.- PM 9— PM 12.- PM 10.- PM 9- PM 14.- PM 12.- PM JAQUARD JERSEY 9— PM WOL EN WOL GEMENGD IS.- PM 150 - 160 cm breed 19.- PM ACRYL MOUSSELINE IMPRIME 9- PM 140 - 150 breed 15— PM COCKTAIL - LUREX 5— PM 90 - 140 cm breed 7- PM 10- PM MANTELSTOFFEN 10- PM 140 - 150 cm breed 18- PM 20- PM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 8