Groot priestertekort
verwacht in vijftien jaar
Gereformeerd predikant
liet zich herdopen
u
Küng weet niets van
uitspraak leerproces
ilisMil
Eurofest 75 voor
jonge christenen
Vandaag
Conferenties
Meer dan helft is ouder dan 50 jaar
ra
Vrijspraak Beyers Naudé nietig
Trouw
K wartet
Revolutionaire marxisten
richten nieuwe bond op
Nieuwe boeken
TROUW/KWARTET WOENSDAG 11 DECEMBER 1974
KERK/BINNENLAND T2/R
DEN HAAG Over vijftien jaar zal de helft van alle (1839) rooms-katholieke parochies in Neder
land niet meer volledig over een eigen zielzorger kunnen beschikken. Deze prognose doet het ka
tholiek sociaal kerkelijk instituut (KASKI) in een gisteren gepubliceerd memorandum over de ont
wikkeling van het aantal priesters in Nederland.
Enkele markante gegevens uit dit
rapport:
van de huidige parochiepries
ters is 55 tot 60 procent ouder
dan vijftig jaar;
vooral op het platteland wordt
de vergrijzing van de priester
stand een nijpend probleem;
vooral Jongere priesters leggen
hun ambt neer;
de piek van de uittredingen èn
het dieptepunt van het geringe
aantal nieuwe priesters schij
nen echter voorbij te zijn.
Per 1 januari 1974 waren er 11.200
Nederlandse priesters. Dat is een
kleine twintig procent minder dan
in 1965. Voornaamste oorzaak van
deze daling is de uittreding uit het
ambt. In deze periode traden na
melijk vijftienhonderd priesters uit.
Topjaren waren 1969 en 1970 met
244, resp. 243 uittredingen. Nadien
daalde dit getal geleidelijk tot 156
in 1973.
In dezelfde periode werden er
slechts 1068 priester gewijd. Diepte
punt was het jaar 1972 met 27
wijdingen. In 1973 steeg dit getal
voor het eerst weer zij het nog
zeer bescheiden: tot 35.
Jongeren
De priesters, die het ambt hebben
neergelegd, zijn hoofdzakelijk na de
oorlog gewijd. Van de seculiere
priesters, gewijd tussen 1960 en
1964, heeft zelfs niet minder dan
veertig procent ontslag gevraagd.
Van de wijdelingen van 1965 tot
1969 is dit tot nu toe 20 tot 25
procent.
Opvallend is de blijvende inzet
voor de missie. Van de religieuze
priesters (die niet, zoals de seculie
re priesters, tot een bisdom beho
ren, maar lid zijn van een orde of
congregatie) werkt de helft in het
buitenland, meestal in de derde
wereld. Van de jongere lichtingen
vertrok 56 procent naar de missie.
In 1970 was op iedere 603 rooms -
katholieken nog één als missionaris
werkzaam. In België was dat één op
1500, in West-Duitsland één op
2810 en in Italië één op tienduizend.
Nieuwe vormen
Volgens het KASKI is het priester-
vraagstuk minder een kwantitatief,
dan een kwalitatief vraagstuk.
Daarbij speelt onder meer de leef
tijd van de priesters een belangrij
ke rol. Het wijst erop, dat nieuwe
vormen van betrokkenheid bij het
kerkelijk en goedsdienstig leven
zijn ontstaan. Van groot belang
wordt onder deze omstandigheden
de opleiding van de jongere pries
ters en pastorale werkers, alsmede
de wijze waarop zij ingezet worden.
Het KASKI beklemtoont vooral de
vraag, hoe het godsdienstig en ker
kelijk meeleven van jonge gezinnen
kan worden bevorderd. Dit klemt
des te meer, omdat van een groot
aantal Jonge gezinnen in Nederland
een der ouders niet rooms-katho-
liek is. In het westen is dit bij de
helft van de rJc. gehuwden het
geval. Voor de nieuwe vormen van
deelneming aan het kerkelijk leven
zal niet altijd een priester beschik
baar behoeven te worden gesteld.
Een pastorale werker zou daar zijn
taak kunnen overnemen.
In het kader van de verruiming
van het ambt van kerkelijke bedie
naar past evenzeer het tot priester
wijden van zogenoemde 'beproefde
mannen', die gehuwd zijn. Hoewel
dit nog niet direct urgent is, sluit
het KASKI niet uit, dat het in
bepaalde gebieden of in bepaalde
situaties gewenst kan zijn deze mo
gelijkheid in overweging te nemen.
In het licht van een pluriforme
ambtsvervulling vindt het KASKI
verder, dat het pastoraat gediend
lijkt met de Inschakeling van die
priesters, die wel uit de volledige
ambtsbediening zijn i ontslagen.
maar die zich nog duidelijk willen
engageren met het werkelijke
dienstwerk.
Van een onzer verslaggevers
BRUSSEL Tienduizenden jonge christenen worden de volgen
de zomer (om precies te zijn van donderdag 24 juli tot en mét za
terdag 2 augustus) op de wereldtentoonstellingsterreinen van
Brussel verwacht om aan een massaal evangelisatiecongres, dat
Eurofest 75 is genoemd, deel te nemen.
Zij zullen daar aan bijbelstudie
doen, bezig zijn met verscheidene
studie-onderwerpen, zoals de chris
ten en de pngelovige, de christen
en de maatschappij, de sociale op
dracht van Christus, om daardoor
toerusting voor 'thuis' te ontvan
gen. in hun pogingen om daar het
zij individueel, hetzij in groepsver
band evangeliserend bezig te zijn.
De organisatie berust bij een stich
ting, die wordt gesteund door de
Billy Graham-organisatle, Youth
for Christ, Campus Crusade for
Christ, de Navigators en vele ker
ken. De data van samenkomen zijn
niet willekeurig gekozen: het is dan
vakantie voor de meeste Europese
scholieren en studenten.
Atomium
Vlak achter de bekende aluminium
bollen van het Atomium zal voor de
vele bijeenkomsten gebruik ge
maakt worden van de tentoonstel
lingshallen, de zg. eeuwfeest-palei
zen, het stadion met 67.000 zit
plaatsen ten behoeve van de dago
peningen en de massale avondbij
eenkomsten, waarvoor de deelne
mers elke middag in en om Brussel
propaganda zullen maken. Op het
grote parkeerterrein zal een ten-
tenstad verrijzen, waarin wel 40 tot
50.000 kampeerders ondergebracht
kunnen worden.
Eurofest 75 bouwt voort op ervarin
gen die bij Expo 72 in Dallas Spree
73 in Londen en Explo 74 in Seoel
in Korea zijn opgedaan. Jonge ge
zinnen zijn ook welkom omdat er
baby- en kleuteroppas is, terwijl
groteren met allerlei kinderpro
gramma's worden beziggehouden.
Festo Kivengere
Elke morgen
UIT
VAN LEZERS
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Boeken
Ik ben het volkomen eens met uw
artikel dat boeken zo duur worden
dat het opbouwen van een eigen,
kleine huisbibliotheek nauwelijks
meer mogelijk is. Ik ben op be
hoorlijk hoge leeftijd, maar vanaf
mijn kindertijd heb ik grote be
langstelling voor lezen. Het liefst
lees ik goede romans en ook popu
lair-wetenschappelijke werken.
Wanneer ik zie dat er een nieuw
boek uit is van bijv. dominee Bus-
kes betreur ik het dat de financiën
het mij niet toestaan, het aan te
schaffen. Je kunt als oudere na
tuurlijk lid worden van een open
bare bibliotheek, maar in mijn ge
val ligt dit nogal ver weg van mijn
flatje. Bovendien, het is altijd wee
moedig dat je na lezing van een
goed boek, dat een vriend van je
geworden is, dit weer weg moet
brengen.
Amstelveen L. J. van Poppel
Winkelsluiting (2)
Naar aanleiding van het ingezon
den stuk van B. S. Gaastra, de hoop
van een winkelier om rijksambte
naar te mogen worden: Het woord
staatswinkel heeft een nare bij
smaak, maar als we er dan een
coöperatie van maken: de winkel
eigendom van allen die er werken
en die er kopen, dan kan de winke
lier zo niet rijksambtenaar, dan
toch werknemer worden met be
houd van zijn werk en meer zeker
heid voor arbeidstijd, salaris en va
kantie. Als het werk in acht uur
per dag dan niet af kan. dan ne
men we er nog een kracht bij.
Zeker, misschien minder winst,
maar we doen het dan ook samen.
Dan hoeft de één geen slaaf te zijn
voor de consumptie van de ander
en voor het veilig stellen van 'eigen
bezit'. Een extra voordeel is: min
der overspannen mensen, minder
bezorgde middenstanders en zelf
standigen, en niemand behoeft
meer te zeggen dat iets van zichzelf
is, want dan hebben we alle dingen
samen. Lijkt me bijbels!
's Gravendeel
Werkloosheid
'Werkloosheid zeker 350.000' zegt de
Amsterdamse hoogleraar dr. A.
Heertje. Hij spreekt van een grote
verborgen werkloosheid, doordat
buiten de officiële 160.000 geregi
streerde werklozen er via wao of
ziektewet nog eens honderdduizen
den het arbeidsproces hebben ver
laten. Als wij de woorden van
hoogleraar Heertje mogen analyse
ren zijn huisartsen, medische speci
alisten en de controlerend genees
kundigen maar achterlijke lieden.
De mensen, onder wie ikzelf ook,
die door ziekte hun werk niet meer
kunnen of mogen doen en vooral
de groepen vanaf 45-jarige leeftijd
die ontslagen zijn en moeilijk aan
de slag kunnen komen, krijgen hier
wel een trap. Heeft prof. Heertje
wel eens aan de lijve ondervonden
wat het betekent als iemand van 44
jaar door welke oorzaak dan ook
zijn of haar werk niet meer kan
vervullen? Werk dat je met plezier
deed in een prettige werksfeer. Wat
de psychische belasting hiervan is?
En waar haalt hij de bewering van
daan dat officiële werklozen 'clan
destien' werken? Dan wel eens
gaarne cijfers op tafel.
Zaandam
Zwier van Dijk
investeren in de aankoop van nieu
we machines. Een en ander kon
met cijfers worden aangetoond en
werd door de mensen van toen
zonder meer geslikt. Ik hoop niet
dat we nu weer zoiets beleven. Met
cijfers is oppassen geboden, je kunt
er zo enorm mee goochelen.
Almelo
W. G. J. Knol
Wlersinga (12)
Of wij nu theoloog of gewoon ge-
meentelld zijn, laten wij allen maar
veel vragen: Here, wat zegt u mij
in uw woord, en niet te veel den
ken: Zo zie ik het, maar ons laten
leiden door de vele leringen die
Jezus ons geeft in Zijn woord. Ver
staan wij met elkaar wel wat wij
lezen? Leest u nu maar eens Mar
kus 9 vers 39 en 40 en ook Jeremla
32 vers 33. Het is Jezus die be
schermend de armen om ons heen
slaat, ook al zien wij het niet altijd.
Laten wij elkaar blijven liefhebben
en vasthouden en voor elkaar blij
ven bidden.
Vriezenveen
mevr. T. ten Brlnk-v. d. Zwaag
Studiebeurzen
De nieuw-linkse staatssecretaris
Klein is weer in het nieuws. Dit
maal met een nieuw studiebeurs
plan. Ieder vanaf 18 jaar, die dag
onderwijs volgt, krijgt een beurs.
De laagstbetaalden meer dan ande
ren. Akkoord! Maar nu komt de
polarisatie, in geld. ditmaal: Wie in
de middengroepen zit met zijn in
komsten, gaat er op achteruit! Dit
is onverteerbaar! Wij hebben elke
cent zelf door studeren en' hard
werken verdiend. Zodoende zijn we
in de middengroep terecht geko
men. Dus niet vla een erfenis of
onze politieke kleur (zoals sommige
burgemeesters!). En wat gebeurt?
Nu worden we gestraft omdat onze
kinderen leren kunnen en willen!
Dit is marxistische discriminatie!
Rotterdam
fam N. J. Struyk
Praten over God met kinderen. Den
Alerdinck in Laag Zuthem bij
Zwolle (tel. 05290-541) belegt 1 en
2 februari en 10 en 11 mei wee
kends over godsdienstige opvoe
ding, bestemd voor ouders, opvoe
ders, mensen uit het onderwijs,
kerkewerkers, jeugdleiders en ieder
die maar geboeid is door kind en
geloof, m.m.v. mevrouw Eveline-
Stern -Dooyeweerd te Amsterdam.
O.a. liedzang met de kinderen, kin
derbijbels, kind en kerk, kind en
gebed, kinderen en de dood. Voor
meekomende kinderen is er een
eigen program.
Emmanuel Levinas. De Leidse the-
logische faculteit organiseert vrij
dag en zaterdag 16 en 17 januari
een congres over de filosofie van
Emmanuel Levinas.
Elke morgen komen de deelnemers
om acht uur naar het stadion om
te zingen, samen stil te zijn en te
luisteren naar de dagopening van
Festo Kivengere, Anglicaans bis
schop in Uganda, een aanstekelijk
spreker, die bij de Jeugd goed over
komt. Daarna verspreiden de dui
zenden zich over de studiezalen,
waar allerlei onderwerpen worden
behandeld, wat te volgen is in zes
talen: Frans, Duits, Engels, Spaans,
Italiaans en Nederlands. In de mid
daguren gaan de jongelui Brussel
in, om zoveel mogelijk mensen uit
te nodigen voor de stadionbijeen
komsten 's avonds, die bestaan uit
zang, muziek van allerlei gospel
groepen, getuigenissen en een
boodschap van dr. Billy Graham.
De voorbereidingen in de diverse
landen er worden ook vertegen
woordigers uit Noord-Afrlka en het
Midden-Oosten verwacht zijn in
handën van nationale comité's.
Voor Nederland is de contactman^
Bouke T. Ottow, Ellemare 126, Rot-'
terdam, telefoon 010809496.
VERMOEIDHEIDSVERSCHIJN
SELEN
't Wordt bijna banaal om een korte
beschouwing te beginnen met de
opmerking dat we in een tijd leven
die op veel mensen als bijzonder
verwarrend overkomt. Maar 't is er
niet minder waar om.. Een mens in'
verwarring kan zijn oriëntatie kor
ter of langer tijd kwijt zijn. En dat
kan dan weer tot gevolg hebben;
dat hij de eerte de beste richting
inslaat die hem een beetje lijkt. Hij
hieeft de tendenties van zijn tijd
zich zien ontwikkelen, hij is er niet
meer klaar gekomen, het heeft hem
plat geslagen en in feijn vermoeid-!
heid grijpt hij naar de eerste de
beste oplossing die hem lijkt te
liggen. Die vermoeidheid doet zichj
voor bij kerken die in de geweldige1
ontwikkeling van het denken op
allerlei gebied niet langer het ge
duld kunnen opbrengen om allerlei]
standpunten te laten 'uitkristalllse-1
ren en dan de knoop maar door
hakken en uitspraken gaan doen
die opnieuw allerlei vragen oproe
pen. Die vermoeidheid heeft zich
ook in deze weken voorgedaan bij
een aantal wetenschapsbeoefnaars
die een soort stichting zijn begon
nen voor objectieve wetenschap,
vrij van politieke en réligieuse ach
tergrond. Daar zijn zelfs mensen
bij die hun leven lang betoogd
hebben dat die wetenschap nimmer'
waardenvrij kan zijn, maar altijd!
bepaalde grondstellingen kent dié
samenhangen met de levensbe
schouwelijke of godsdienstige posi
tiekeuze van de wetenschapper. Dit
lijkt me ook een duidelijk teken
van vermoeidheid. Men heeft eigen
standpunt lang verdedigd bleet
het onhoudbaar? of, verdedigde
men het met de verkeerde stellin
gen? maar men werd het möè
en vervalt in een totaal verouderd
standpunt. Men kan in dit verband
vandaag om alles horen roepen.
Maar de roepers zijn vaak zeer
vermoeid.
het meest verkochte boek in West-
Duitsland is, heeft herhaalde ver
zoeken van de congregatie voor de
geloofsleer tot een samenspreking
afgewezen, omdat niet wordt vol
daan aan de door hem gewenste
voorwaarden, namelijk volledig in
zicht in de processtukken, een ver
dediger naar zijn keuze en de mo
gelijkheid tot beroep.
Heilige koe
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Per#
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie.
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (relenr.
69 73 60 768). Gem.glro
X500.
Arjos-voorzltter Borgman verwijt
de PPR dat zij door haar kritische
houding ten aanzien van de kabi
netsplannen tot bestrijding van de
inflatie, de huidige werklozen in de
kou laten staan. Deze mensen voe
len zich als werklozen uitgeran
geerd vanwege de nog steeds, ook
door de confessionelen beleden, ar-
beids- en prestatiemoraal. Hierdoor
kunnen deze mensen zich onmoge
lijk nog een volwaardig lid van de
maatschappij voelen. Het maar
steeds vasthouden aan de heilige
koe van de economische groei
drukt de werklozen van nu steeds
verder in de put. De PPR heeft als
enige partij deze koe bij de horens
durven pakken.
Ten tweede dicht hij de PPR de
volgende ideologie toe: 'Verander
de mentaliteit en we krijgen een
betere wereld'. Dit is een valse
voorstelling van zaken. Met het be
nadrukken van de noodzaak tot
mentaliteitsverandering heeft de
PPR zeker niet het zicht verloren
op de harde noodzaak van structu
rele maatschappijveranderingen.
Als juist de confessionelen deze
noodzaken en hun samenhang eens
wat duidelijker onder ogen zagen,
zou dit kabinet heel wat construc
tiever kunnen werken.
Amstelveen
Eppo Vroom
Werktijdverkorting
De toenemende aanvragen voor
werktijdverkorting doen mij den
ken aan de jaren dertig; toen de
lonen alom verlaagd moesten wor
den. Er was zelfs een bedrijf, waar
van de werknemers aan de werkge
ver vroegen, waarom de lonen ver
laagd werden daar toch de order
stand zeer ruim was. Antwoord: 'Ze
doen het overal en jullie werk
wordt door gevangenismensen voor
veel minder gedaan' (dit is histo
risch). De textielbedrijven meenden
dat zij bij handhaving der toen
geldende lonen niet genoeg konden
BLOEMFONTEIN (ANP) Het
vonnis van het hooggerechtshof
van Pretoria, waarbij dr. Beyers
Naudé werd vrijgesproken, is nietig
verklaard door het hooggerechtshof
van Bloemfontein.
Beyers Naudé. directeur van het
Christelijk Instituut in Zuid-Afrika,
was vervolgd omdat hij niet wilde
getuigen voor de zogenaamde
Schlebusch-commissie. Deze parle
mentaire commissie stelt een on
derzoek in naar activiteiten van
organisaties, die kritiek hebben op
het apartheidsbeleid van Zuid-Afri
ka. In eerste instantie werd Beyers
Naudé veroordeeld. Tegen dat von
nis ging hij in hoger beroep bij het
hof van Pretoria, dat hem vrij
sprak. Tegen die uitspraak ging de
staat vervolgens in hoger beroep.
De zaak is nu terug verwezen naar
het hof in Pretoria, dat moet pro
beren andere gronden voor zijn
vrijspraak te vinden. Als het daarin
zou slagen kan de staat opnieuw in
hoger beroep gaan.
TUEBINGEN (KNA) Prof. dr. Hans Küng, hoogleraar in de
theologie aan de universiteit van Tübingen, heeft verklaard, dat
hem niets bekend is over een uitspraak van de Vaticaanse con
gregatie voor de geloofsleer inzake zijn boeken 'De kerk' en 'On
feilbaar? Een vraag'. De Frankfurter Allgemeine Zeitung had ge
meld, dat de centrale Romeinse geloofsinstantie een beslissing had
genomen in de zaak-Küng.
Tegen Küng is een leerproces aan
gespannen, omdat hij kritiek heeft
op de definitie van de pauselijke
onfeilbaarheid door het eerste Vati
caanse concilie (1869-'70). De leer,
dat de paus en de concilies met een
beroep op de Heilige Geest van te
voren onfeilbare uitspraken zouden
kunnen doen, stemt niet overeen
met de Schrift en met de katholie
ke traditie, aldus Küng. Daarmee
wil hij overigens niet het feitelijke
bestaan van ware en bindende ge
loofsuitspraken bestrijden en even
min het recht van bestaan van het
kerkelijk leergezag.
Küng, wiens nieuwste boek 'Chris
ten zijn' op het ogenblik op één na
UTRECHT De Nederlandse revo
lutionaire marxisten heben zich
verenigd in de Internationale Kom-
munisten Bond. Deze zal fungeren
als de Nederlandse sectie van de
Vierde Internationale. De 1KB, die
voortkomt uit een fusie van de
Kommunistenbond Proletaries
Links en de Revolutionair Commu
nistische Bond, zal haar strategie
ontwikkelen in het kader van de
internationale klassenstrijd en de
rol daarin van de trotskistische be
weging. De nieuwe bond zal het
maandblad Proletaries Links gaan
uitgeven alsmede het studentenblad
Barrikade.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Ede (toez.) G. H. van
Kooten te Delft; te Doom (toez.) J.
M. D. v. d. Berg te IJmuiden; te
Burbach (ev. ref. kirche) J. Panne-
koek te Houtrijk.
Aangenomennaar De Lièr -W...'G.
Gerritsen te Nes en Wierum. v
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Ten Boer J. T.
van Loo te Boornbergum; naar Ro
den P. S. Veldhuizen te Diemen, die
bedankte voor Geldermalsen.
Bedankt: voor Zwartsluis L. L. v. d.
Vliet te Hoogeveen.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Aangenomen: naar Axel J. Verkade
te Groningen-Noord.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM B.V.)
Bedankt: voor Emmeloord C. P.
Plooij te Ede.
Hans Küng
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM De gereformeerde predikant G. F. Ch. Goslinga wens ook niet in. waarom wij de
- - - - - doop z0 strafs ajs een eenmalig
gebeuren moeten zien.
Maar vindt u het niet wat griezelig,
dat de waarde van de doop zo
helemaal in het gevoel komt te
liggen? Iemand kan zich over een
paar jaar, als hij weer een ingezon
ken geloofsleven heeft, nog wel
eens laten dopen?
blijkt zich in 1970 te hebben laten herdopen door onderdompe
ling. Dit is eerst thans in breder kring bekend geworden door een
artikeltje, dat hij geschreven heeft in het Kerkblad voor de gere
formeerde kerken in de classis Amsterdam.
Ds. Goslinga is 49 jaar. Hij is gees
telijk verzorger van het gerefor
meerd bejaardencentrum De Schut-
se te Amsterdam-Slotervaart-Os-
dorp en als zodanig verbonden aan
de gereformeerde kerk aldaar.
Dominee, kent u meer gereformeerde
predikanten, die zich hebben laten
herdopen?
Ik weet niemand anders. Wel heb
ben nog al wat gemeenteleden zich
laten herdopen. Die worden nu wel
geaccepteerd. Een gezamenlijke
hervormd-gereformeerde commissie
heeft de kwestie van de herdoop in
studie, in opdracht van de synoden
van beide kerken. Ik ben daar zelf
niet bij betrokken.
Hoe bent u er zelf toe gekomen, u
opnieuw te laten dopen?
Dat is heel onverwacht gebeurd. In
1970 maakte ik een reis naar Israël.
In Jeruzalem vroeg iemand mij om
raad, of zij zich zou laten herdopen.
Ik zei toen: Als de Geest je dat
zegt, moet je het doen. Tot mijn
verrassing zei de Geest dat toen
enkele dagen later ook tegen mij.
Hoe staat u dan nu tegenover uw
doop als kind?
Ik geloof wel degelijk, dat de kin
derdoop kan doorwerken en van
kracht kan worden in iemands le
ven. Maar bij mij was dat niet zo
en bij vele anderen net zo min.
Dat bewijst de praktijk van ons ge
meenteleven ook wel. Ik zie trou-
Dat zie ik niet. Ik heb, toen ik mij
opnieuw met Christus liet onder
dompelen, Hem ontmoet als de op
gestane Heiland en de doop erva
ren als het bad der wedergeboorte.
Die aanvechting die u noemt, ken
ik niet.
Hoe is uw doop in zijn werk ge
gaan?
Heel vlug. 's Avonds kreeg ik de
opdracht en de volgende morgen is
het al gebeurd door dominee Jan
Willem van der Hoeven. Ik wist
namelijk, dat hij een meisje zou
dopen. Twee mensen waren er
maar bij, in een watertje bij de
Dode Zee. De doop gebeurde in de
naam van Jezus alleen, zoals we
dat ook wel in het nieuwe testa
ment lezen. Ik heb door mijn doop
Jezus zoveel meer leren kennen in
Zijn barmhartigheid en opstan
dingskracht voor mij. En Hij heeft
mij ook mijn ogen geopend voor
Zijn eeuwige trouw aan het konink
rijk van Israël en Juda, dat Hij
aan het herstellen is.
Hoe staat uw kerkeraad er tegeno
ver?
Wij hebben een zeer open gesprek
gehad. Op mijn vrgag of ik mijn
ambt zou moeten neerleggen, zei
men: alstublieft niet. Ook hoef ik
geen kinderen meer te dopen, om
dat ik dat moeilijk met mijn gewe
ten kan verenigen. En nu heb ik
mijn gevoelen ook uitgedragen in
het kerkblad. Ik geloof, dat de Heer
haast heeft en dat Hij wil, dat wij,
voordat het te laat is, onze kinde
ren en volwassenen na onderwijs
door dit waterbad laten heengaan.
Nicholas Monsarrat De pastoor
van Malta. Uitgave: De Boekerij,
Baarn. Prijs: 24,50.
De Engelse schrijver Monsarrat,
wiens boek 'De wrede zee' tot de
monumentale oorlogsherinneringen
behoort, heeft zich met deze nieu
we, lijvige roman gebogen over de
pogingen van Duitsers en Italianen
om destijds Malta, geallieerd steun
punt in de Middellandse zee, te
vernietigen. Het gold een strijdto
neel, dat niet zo duidelijk in de
gezichtskring van de West-Europe
aan heeft gelegen. Het eiland is
enige jaren achtereen door een dal
van bloed en tranen gegaan, waar
mee het overigens een turbulente,
historische traditie volgde.
De auteur heeft het verzet van de
Maltezer bevolking, haar ontberin
gen en haar eenzaamheid gesymbo
liseerd in de persoon van Vader
Salvatore, zoon van een Engelse
marine-officier en een Maltezer ba
rones. De ontroerende eenvoud van
de kleine pastoor ten volle eèn
man van het volk en dien6
barmhartige zorg voor weggebom
bardeerde vluchtelingen, lopen als
een gouden draad door deze roman.
Monsarrat schetst in een meesle
pende stijl de heldhaftige strijd van
het eiland en geeft het verhaal een
bijzondere dimensie door de ver
twijfelden, die schuilen in de cata
comben met opmerkelijke 'preken'
verhalen te bemoedigen. Tel
kens onthult de geestelijke op zijn
wijze strijdtonelen uit de geschie
denis van het eiland, van de Foeni-
ciërs tot de komst van de eerste
bommenwerpers in de tweede we
reldoorlog.
Monsarrat, die voor z'n naspeurin
gen enige tijd op het buurelland
Gozo heeft gewoond, besteedt onder
meer veel aandacht aan de oprech-'
te godsdienstige gedrevenheid van
Vader Salvatore. Hij doet dat op
een bijzonder aanspreekbare wijze,
Het is een meesterlijk, bewogen
relaas geworden, rijk aan kleurrijke
figuren, bont volksleven, verkwik
kende romances, niaar ook aan veel
dood en veel hoop'. De vertaling;
van dit verhaal over situaties waar
in kleine mensen gróót kunnen;
zijn, is van Ingrid NiJkerk-Pieters.
Omvang 482 pagina's.
RfJ