Net als in de bakkerswinkels van toen Zuid-Afrika maakt nu etalage van Dimbaza SIM Professor Wisse verborg zijn gezicht in zijn handen fllBlll£ill Buitenverbanders bezig met akkoord J- "V o Vandaag Geschrokken van publiciteit? Trouw K wartet 'De Regulieren' wordt een natuurreservaat Eénmansactie voor kleiner vleesverbruik Beroepingswerk Nieuwe boeken TROUW/KWARTET WOENSDAG 4 DECEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2/K2 door A. J. Klei In zijn levensverhaal 'Door vrij denken tot christelijk geloven' ver telt de historicus Jan Taal» hoe Den Haag in 1906 overal gonsde van gesprekken over de als orthodox te boek staande hervormde dominees Cramer en Gerretsen, die opeens Schriftkritiek in hun preken had den gedaan. Het deed Taal denken aan Constantinopel in de vijfde eeuw: daar werd omstreeks 430 tot in de bakkerswinkels toe druk ge kibbeld over de vraag of Je Maria nu Theotokos (God-barende) of Christotokos moest noemen. Zulke dingen kom je anno 1974 nóg tegen en wel in Amsterdam, dat je toch niet van overdreven kerkelijke betrokkenheid kunt verdenken. Wel iswaar heb ik nog niet ontdekt dat bij de warme bakker de verzoe ningsleer van dr. H. Wiersinga over de tong gaat, maar ik heb twee dagen achtereen meegemaakt dat aan een hoektafeltje in vrij gere nommeerde koffiehuizen gediscus sieerd werd over de afwijzende uit spraak van de gereformeerde syno de over de visie van de genoemde Amsterdamse studentendominee. Dit gebeurde niet door lieden die het synodale bedrijf op de voet volgen (die zijn er trouwens niet veel in Amsterdam, geloof ik) maar door mensen die door de bank ge nomen de ontwikkelingen in Ango la nauwgezetter volgen dan die in Lunteren en in wier bestaan Sietse Bosgra een aanmerkelijk grotere rol speelt dan dominee Schaafsma. Ik praatte met drie van de acht jonge Amsterdamse gereformeerden die een brief aan de synode hebben gestuurd, waarin zij uiting geven aan hun zorg over de mogelijke gevolgen vain de synodale uitspraak dat dr. Wiersinga tekort doet aan de rechte prediking van het evan gelie. Hiermee is, schrijven ze, een eerste stap gezet op de weg naar schor sing het 'klemmend beroep' wijst in die richting. De ondertekenaars geloven, niet dat dr. Wiersinga 'die opvattingen die hij zo zorgvuldig opgebouwd e>n geformuleerd heeft, zo maar terugneemt. Wat denkt de synode dan te doen? We hou den ons hart vast'. De briefschrij vers vinden het 'beangstigend om te merken dat er voor iemand die de bijbel serieus neemt in zijn 'leer en leven', zoals dr. Wiersinga doet, geen ruimte binnen onze kerk zou zijn, want daar komt het op neer We zijn niet gerust op de goede afloop'. Er is, zo vernam ik verder, de afgelopen zondag in en om de Kei- zersgrachtkerk, waar in de avond beurten de studentendominees pre ken. een snelle 'buitenkerkelijke' actie gehouden die een kleine tweehonderd handtekeningen ople verde van gemeenteleden, die hier mee te kennen gaven dat ze 'het zouden betreuren als er geen plaats zou zijn voor de ideeën en de persoon van dr. Wiersinga'. De dag er op trof ik een andere gelegenheid een woordvoerder van de twee gereformeerde studenten- wijkraden in Amsterdam (inclusief de studentendominees en hun as sistenten). Hij had een verklaring van die wijkraden bij zich. Daarin krijgt om te beginnen deze krant op z'n kop, omdat we in ons synodeverslag van 23 november er niet bij hebben geschreven dat met de synodale uitspraak een schor singsprocedure op gang wordt ge bracht. Om hierop even in te gaan: we houden er niet van berichtge- veng en commentaar door elkaar te hutselen, de lezer moest in de eer ste plaats weten hoe en wat de synode besloot en niet wat wij ervan dachten. De verklaring betoogt dat het be sluit van 22 november niet alleen maar verduidelijking van het in juni genomen synodebesluit was, maar een verschèrping ervan (zie ook de rubriek 'Vandaag' op deze pagina) en merkt daarna op dat de synode, als het over onrust in de kerken gaat. voorbij loopt aan de onrust die confessionele beraders en verontrusten zaaien. De verklaring besluit: 'De gerefor meerde kerken hebben nimmer een 'belijdenis-kerk' willen zijn. maar zich altijd alleen gebonden geweten aan Gods Woord en de rechte ver kondiging daarvan. Hoe is het dan mogelijk dat als iemand op een andere manier denkt en spreekt over de belijdenis, hij daardoor te kort doet aan de rechte prediking van het evangelie. De synode be weert immers zelf dat er een fun damentele overeenkomst bestaat tussen haar en dr. Wiersinga. De studentengemeente vindt dat je niet op een dergelijke manier als kerkmensen met elkaar mag om gaan. Er zal in de toekomst indrin gend met elkaar gepraat moeten worden over het functioneren van de belijdenis in haar geheel: wat kunnen wij er in 1975 nog mee, willen wij blijven praten over de levende God en niet over een leer uit de Middeleeuwen'. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Uit een toegezonden verslag in de Rand Daily Mail een van de belangrijkste op positiekranten in Zuid-Afrikablijkt dat Dimbaza, eens een depot waarheen men overtollig gewor den zwarten afschoof, nu snel wordt opgewerkt tot een soort etalage van wat een hervestigingsdorp in een thuisland kan zijn. In een verslag van 5 oktober schreef Patrick Laurence, dat Dim baza de titelrol vervulde in de film 'Last Grave at Dimbaza' niet langer het concentratiekamp-imago ver dient dat het overzee kreeg. De genoemde film is onder de Neder landse titel 'Zuid Afrika ongecensu reerd' op 15 november door het IKOR uitgezonden en op diezelfde dag werd erover bericht op deze pagina. Met een geboortecijfer van 65 op de 1000 tegen een sterftecijfer van 18 op de 1000 trilt Dimbaza nu van leven, schrijft Lawrence. Bijna de helft van zijn bevolking is in de schoolleeftijd. Niet maskeren Maar, zo voegt hij eraan toe, de verbeterde levensvoorwaarden van vandaag kunnen de lelijke werke lijkheid van het verleden niet mas keren. zoals ook de thuislandleider van Ciskei. Lennox Sebe, toegeeft. Hij heeft de film niet gezien, maar wel het boek 'Het afgedankte volk' van de nog steeds in hulsarrest zittende priester Cosmas Desmond gelezen en hij ontkent niet dat dit een waarheidsgetrouw beeld ver schafte van het vroegere Dimbaza. Huisvesting 'Maar de tragedie van zulke litera tuur is dat ook als de Levensvoor waarden inmiddels zijn verbeterd de mensen geloven dat er nog het zelfde gebeurt als tien Jaar gele den'. Inmiddels is echter volgens Laurence de bevolking van Dimba za niet door hervestiging maar door spontane vestiging tot 9000 mensen UIT VAN LEZERS Kapers (2) Mag ik u eens vragen, waarom in uw artikelen en commentaren de Palestijnse terroristen en moorde naars van vrouwen en kinderen steeds 'vrijheidsstrijders' en 'com mando's noemt? Gaat u ook al meedoen aan de steeds feller wor dende hetze tegen Israël? Het is triest dat bijna de gehele wereld zich opzweept in haat tegen twee miljoen joden, die slechts in vrede wensen te leven en werken. Als men het geld. benodigd voor haat campagnes. oorlogen en terreurac ties tegen Israël, besteed had aan de PalestiJnen, op een goede manier, zou het probleem niet meer be staan. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Den Haag Geven voor Leven (3) In zijn tv-commentaar schreef Ton Hydra dat hij moeite had met de beelden van het stervende jongetje tijdens de uitzending 'Geven voor Leven'. Hoewel ik er helemaal vóór ben. dat er veel geld nodig ls voor onderzoek naar een oplossing voor kanker, heb ik al een hele tijd moeite met de manier waarop deze katle gevoerd wordt. Met Vader Ab raham b.v. en met de foto van het jongetje dat ons vanuit "zijn bedje zo vragend aankijkt. Moeten de re clamejongens nu persé (valse) sen timenten aanwakkeren &»n ons er toe te krijgen de beurs te voor schijn te halen? Den Haag verdubbeld. Zowel Lennox Sebe als Franco Maritz, directeur van de Xhosa Ontwikkelingsmaatschappij zien het Dimbaza van de toekomst als een mededinger van Umtata, de hoofdstad van Transkei, in het aantrekken van industriëen die ar beidskrachten zoeken. Maar de werkelijkheid is altijd anders dan de dromen en Dimbaza is nog niet vrij van de littekens van het verle den. Het heeft maar vier fabrieken die samen nauwelijks meer dan tweehonderd mensen werk geven'. Het is dan ook meer de huisvesting dan de werkgelegenheid die de toe loop op Dimbaza heeft veroorzaakt. In korte tijd zijn er meer dan 1300 huizen bijgekomen - zowel tweeka mer' - als vlerkamerwoningen - en er is een blauwdruk voor nóg 350 huizen. Eenmaal hier wonend zoe ken veel' volwassenen werk in het King Williams Town aan de kust, waar achthonderd man het hebben gevonden, en nog eens achthonderd werken aan wegprojecten in Ciskei. Daarnaast is er alleen werk te vin den in gastarbeid, dat wil zeggen ver van Dimbaza. Het verleden achtervolgt de men sen in Dimbaza. maar helemaal de blanke functionarissen in dienst van de regering van Ciskei. De grote behoefte om dit verleden uit te wissen zit achter hun behoefte om zoveel mogelijk aan verslagge vers te laten zien. Maar het verle den verdwijnt niet zo gemakkelijk. Zelfs in de moderne kliniek, be mand door acht hooggekwallficeer- Van een onzer verslaggevers UTRECHT De gereformeerde kerken (vrijgemaakt; buiten verband) hebben op hun landelijke vergadering in Utrecht een verklaring vastgesteld, die als preambule van een akkoord van kerkelijk samenleven zal dienen. C. J. Hoogland Geven voor Leven Wij willen de actie Geven voor Leven graag steunen vanwege haar menslievendheid (al zouden andere onderwerpen voor ons een hogere prioriteit hebben voor een dergelijk groots opgezette actie). We moeten echter ook beseften dat we op het ogenblik voor de keuze staan of we een nieuw kankerverwekkend ele ment in onze samenleving willen afwijzen van kernenergie en het zoeken naar alternatieven zal heel wat meer offers vragen dan een enkele gift, geschonken in een emotionele opwelling. Groningen Rolf Soer Lonnie ter Braak De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.2. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-2203 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Mldd. Bank (rek.nr. 69 73 60768). Gem.glro X 500. T. Hielema van Lierop Blokkade De regering is onbuigzaam. De in- voerdatum van de ingebruikname van de tachometer wordt niet uit gesteld! 't Is toch op democratische wijze tot stand gekomen. Blijkbaar weegt deze democratische ordening opeens erg zwaar. Maar dat is nog maar pas! De instelling van de 1000.- collegegeld was ook zeer zeker op democratische wijze tot stand gekomen, maar werd bij wei gering tot betalen zoniet afgesteld, toch zeker langdurig uitgesteld! Veenendaal A. Loef Elektrische tandenborstel AKoop een harde borstel, waarmee u het tandvlees flink moet masse ren', zei de tandarts. Die harde tandenborstel was onduldbaar door de pijn. Telefoon. 'Moeder, de tan darts zegt dat mijn tandvlees er een stuk beter uitziet, nadat ik een elektrische borstel ben gaan be- bruiken! Probeer toch ook eens zo'n ding!' Ik deed het. Zes weken later waren de wonden aan het duidelijk degenererende tandvlees, dat al meer dan tien Jaar rood en overgevoelig was, genezen. Het tandvlees ziet nu even gaaf en rose en is even gezond als dat van de kinderen. En mijn tanden konden behouden blijven. Dit ter aanvul ling van de schrijver van 'Vandaag' (27 nov.). In mijn huishouding be vindt zich een minimum aan elke- trlsche apparatuur. Maar aan die tandenborstel heb ik, op drleënzes- tigjarige leeftijd, het behoud van mijn gebit te danken. Gorssel mv. S. van Reijendam-Vos Christenvervolging Tsjaad Het is jammer dat de Wereldraad van Kerken, het Angola-comité en andere groeperingen met een be paalde signatuur nu geen protest hebben aangetekend. Boskoop J. van Straalen de zusters, duikt het toch weer op. De kliniek is een duidelijk demon stratie-object van de goede zorgen der regering, maar het verleden spreekt mee in de opsomming die de hoofdzuster Nkonyakazi, geeft van de meest voorkomende ziekten die in de kliniek behandeld wor den: kwashiorkor, tuberculose, sca bies en geestelijke labiliteit', aldus Laurence. De brieven van de angli caanse priester David Russell waar in deze zich beklaagde over onder voeding in Dimbaza dateren uit 1972. De hierbij afgedrukte tekeningen zijn uit het verleden jaar in Enge land uitgekomen rapport 'A place called Dimbaza' dat handelt over de politiek van hervestiging ln Zuid- Afrika. ARNHEM De stichting Het Gel- dersch Landschap gaat een begin maken met de aankoop van het gebied 'De Regulieren', gelegen ter weerszijden van de oude rijks straatweg van Culemborg naar Gel- dermalsen onder de gemeente Buurmalsen. Gedeputeerde staten van Gelderland hebben voorgesteld de stichting een bijdrage van vijf tig procent (428.000 gulden) te ver lenen voor de aankoop van de boerderij Laarhoven in het gebied. Het rijk heeft een gelijk subsidie toegezegd. De aankoop van het hele gebied zal naar schatting bijna 2.7 miljoen gulden kosten. Enkele voorzienin gen zoals aanplant en het maken van een wandelroute zullen onge veer 260.000 gulden kosten. Men 'Zoals sedert de dagen van de Re formatie in de zestiende eeuw de eenheid van de kerken allereerst en ten diepste bestond in hetzelfde geloof, in de gehoorzaamheid aan het Woord van God en in de ge meenschappelijke belijdenis, zo wil len de gereformeerde kerken in Ne derland, die in deze vergadering bijeen zijn, elkaar als opnieuw be loven zich gevend eerst aan de Here en ook aan elkaar zich aan het Woord van God en aan de belijdenis van de kerk van alle eeuwen te houden. Zij verklaren in dat belijden van de waarheid van de Heilige Schrift, zoals in de for mulieren van de oude christelijke kerk en in de drie formulieren van enigheid is uitgedrukt, haar een heid en grond voor haar samen gaan te vinden', aldus deze pream bule. Even verder wordt gezegd: 'Zij be geren zo ook in deze dingen als één in Christus naar buiten op te tre den met de bede, dat alle ln belij denis en leven waarlijk gerefor meerde kerken en allen die de Here vrezen en Zijn getuigenis kennen, zich met hen voegen tot één ge meenschap, één van zin en één van gevoelen door de Geest van onze God.' De vergadering kwam nog niet toe aan de vaststelling van de artikelen van het akkoord van kerkelijk sa menleven. maar vond wel een praktische oplossing voor de kwes tie van de getrapte afvaardiging. Besloten werd namelijk, dat zo spoedig mogelijk weer een landelij ke vergadering zal worden gehou den en dat deze. om redenen van vergadertechnische aard, zal wor den gevormd door telkens vier af gevaardigden per regio. Plaatselijke kerken, die tegen deze manier van afvaardiging bezwaar hebben, mo gen zich (met medeweten van hun regionale vergadering) rechtstreeks door twee afgevaardigden laten vertegenwoordigen. Gestemd zal worden volgens het systeem dat elke kerk één stem heeft, zodat regionale vertegenwoordigers even veel stemmen uitbrengen als zij kerken vertegenwoordigen. De vergadering sprak verder uit, dat het al of niet aanvaarden van een kerkelijk akkoord geen oorzaak van breuk of verwijdering mag zijn tussen gemeenten die één zijn in geloof en belijden. Op de bezwaar de gemeenten werd een beroep ge daan, zich zo veel mogelijk te rich ten naar hetgeen met de meeste stemmen goed gevonden wordt en inzonderheid hun medewerking te verlenen aan en hun stem te doen horen op de gemeenschappelijke vergaderingen, ook al kunnen zij geen medeverantwoordelijkheid dragen voor wat daar besloten wordt. Spaanse evangelische zending 25 jaar Van een onzer verslaggevers OPHEUSDEN Een kleine zen- dwigsorganisatie herdenkt dezer da gen op bescheiden wijze haar 25- jarigbestaan. Het is de Spaanse evangelische zending (SEZ). Stimulerende kracht bij de oprich ting in 1949 was de vermaarde christelijke gereformeerde professor G. Wisse. Hij had verschillende los se contacten in Spanje. Op zijn initiatief begonnen sommigen in Nederland geld in te zamelen voor de aankoop en verzending van bij bels en lectuur in het Spaans. In 1949 werd de SEZ opgericht. Wisse was toen al 76 jaar. Toch was hij tot zijn dood ln 1957 de ziel van het werk. Door het hele land hield hij spreekbeurten op Spanje-avon- den. In het verschenen jubileumboekje 'En het Woord Gods wiesko men dan ook vele herinneringen aan professor Wisse naar voren, zoals deze van ds. Penella uit Bar celona, die in 1954 een toernee door Nederland maakte: Te Doorn maakte ik persoonlijk kennis met prof. Wisse. Uitvoerig bespraken we het zendingswerk in Spanje. Toen hij me vroeg hoeveel protestanten er in Spanje woonden zei ik hem naar waarheid: 'onge veer tienduizend'. Hij verborg zijn gezicht in zijn handen alsof hij zich schaamde en antwoordde toen: 'In uw toespraken hebt u niet ge zegd dat het er maar zo weinig waren. Het is beschamend voor de Nederlanders dat ze niet veel eer der hulp aan u heben geboden. Teveel jaren gingen voorbij zonder dat we zelfs maar aan u daar in Spanje dachten. Nu is het tijdstip aangebroken om handelend op te treden en zodoende de schande van het verleden uit te wissen'. Twee Jaar later kwam ds. Penella opnieuw in Nederland. Toen werd hij ontvangen door prinses Wilhel- mina. die ook een van zijn lezingen bijwoonde. De SEZ heeft thans één man in Spanje in volledige dienst, evange list Valentin Munoz op de post Eben Ezer te Madrid. Daarnaast wordt lectuurverspreiding en trac- taatwerk gesteund in Barcelona en Het is de bedoeling, dat op de volgende vergadering ook andere dan organisatorische zaken aan de orde komeri, met name de predi kantsopleiding. De nu gehouden vergadering stond onder leiding van ds. H. J. van der Kwast uit Amstelveen. Van een onzer verslaggevers VALKENBURG AAN DEN RIJN Grafisch ontwerper J. P. Juffer- mans uit Valkenburg is, daarbij ge steund door een aantal vrienden, een actie begonnen 'om de discus sie over de negatieve gevolgen van de nog steetis stijgende vleescon sumptie goed op gang te brengen. De tijd lijkt daar rijp voor en gezien de voedselsituatie in de we reld is het ook hoog tijd'. Hij heeft, daartoe geïnspireerd door het affiche (Vlees mevrouw, u weet wel waarom) wan de landelijke vleesproducenten, zelf een affiche ontworpen met daarop de tekst 'Minder vlees mevrouw, u weet ho pelijk al waarom'. Onder op het affiche staat wat uit spraken van deskundigen van verschillende organisaties en van particulieren, die zich torgen ma ken over de steeds stijgende vlees consumptie, die verkwisting in de hand werkt en ten koste gaat van meer voedsel voor ontwikkelings landen. Daarnaast spelen ook argu menten mee van de bioAndustrie, het feit, dat minder vlees eten de gezondheid in de hand werkt en dat minder vlees eten uiteindelijk ook goedkoper is. Met dit affiche heeft de heer Juf fermans geprobeerd verschillende gedachten over het eten van vlees onder één noemer te brengen om op een manier de acties, zoals van Lekker Dier, de Kerken en de vege tariërs, beter te coördineren. Hij hoopt met deze bijdrage de mensen ertoe te bewegen, dat ze hun voedingsgewoonten drastisch zullen moeten wijzigen. Het affiche kan besteld worden door 0,75 over te maken op giro 1754733 t.n.v. J. P. Juffermans. Hoofdstraat 40, Valkenburg aan dén Rijn, met vermelding^ 'Vleesaffiche'. Prof. G. Wisse omgeving. Men is bezig de kinder bijbel van Vreugdenhil in het Spaans te vertalen, het nieuwe tes tament is al verschenen. De wijze, waarop de SEZ werkt, blijkt duidelijk uit het jubileum boekje, dat geschreven is door de bestuursleden en ook door enkele werkers in Spanje. De SEZ wil zen ding zijn 'op de grondslag van Gods heilig en onfeilbaar Woord en dat naar de onverkorte uitleg van dat Woord in de drie formulieren van Enigheid', aldus ds. Tj. de Jong, hervormd predikant te Gar deren. En de huidige voorzitter van de Spaanse evangelische zending, de christelijke gereformeerde ds. M. C. Tanis te Sliedrecht, constateert in zijn bijdrage, 'dat de vernieu wingen, die zich de laatste tien jaar binnen de rooms-katholieke kerk heben voltrokken, 'niet wij zen op een wezenlijke verandering van deze kerk. Er is geen daadwer kelijke terugkeer naar Gods Woord'. Het boekje is voor zeven gulden te bestellen bij H. J. Verdonk, Smachtkamp 63. Opheusden. SYNODEBESLUIT 'Nadat de synode van de gerefor meerde kerken in juni jl. een be sluit genomen had aangaande de opvattingen van dr. H. Wleslnga, heeft ze vorige maand opnieuw een besluit in deze kwestie genomen. De argumentatie voor dit tweede besluit is volgens het besluit zelf uitsluitend dat de toelichting (let wel: niet het besluit van Juni zelf) misverstand kon wekken. Dit was gebleken. Er kwam geen verduide lijking van die toelichting, maar een nieuw besluit uit de bus. Nu zegt men wel dat dit geen nieuw besluit is, maar dat het 't vorige slechts verduidelijkt. Niets is min der waar. Het bevat niet alleen een -toespitsing van de veroordeling van Wiersinga's opvattingen maar bo vendien een besluit om hem een brief te schrijven waarop zijn ant woord wordt ingewacht, zij het met een soepele terminering. Bovendien is een punt van de overwegingen van juni dat handelde over een voortgaand gesprek uit die verkla ring teruggenomen. En dit alles on der de motivatie dat 'een aantal missiven van kerkelijke ver gaderingen en leden der kerke*, hierover binnenkwam. Deze missi ven waren, om alle mystifikatles te voorkomen, van 191 van de onge veer 880.000 leden, van 124 van de 830 kerkeraden, van 5 van de 69 classes en van 1 van de 14 provin- ciaï?K-§ynodes. Men kan dus gevoe gelijk beweren dat de overgrote pid"' vah.de gereformeerde kerken g^ï\, behoefte had aan een nieuw besluit. Tto'dk.wérd het geno men. En nog wel met'"devraag per brief. Wie iets weet van de geschie denis van scheuringen weet ook dat dergelijke brieven zelden iets goeds te zien gegeven hebben. Alleen daarom al had men wijzer moeten zijn. NED HERV KERM 'l,'* Beroepen te Wezep (toez.): A, Breure te Westbroek: te Barneveld'; L. van Nieuwpoort te Nunspeet. Aangenomen naar Heiloo: J. v. d. Schee te Zierikzee. GEREF KERKEN Beroepen te Geesteren: drs. C. G. Vermeiden te Borculo, die dit be roep heeft aangenomen. GEREF GEMEENTEN Beroepen te Gorcum: J. van Haa- ren te Amersfoort. Beankt voor Veenendaal: A. Hof man te Scheveningen; voor Tricht: Chr. v. d. Poel te Yerseke. OUD GEREF GEM IN NED Bedankt voor Kinderdijk: A. v. d. Meer uit Oosterland. Leze L. Bouwers. W. Barnard/Guil- laumc van der Graft. Uitg. Orion Brugge 1973. 56 blz. 3,75 Dit is nummer 103 in de serie Ontmoetingen. Het deeltje, dat als alle andere de veel te weidsq,tin teling draagt Lieteraire monografie, bevat een gesprek met d& auteur over zijn literaire bezigheden, over zijn bemoeienis met de psalm berij ming en het nieuwe-liedboek, over zijn leven als predikant. Een twee de hoofdstuk levert enkele kantte keningen bij het werk, een derde geeft een biografisch overzicht, het slothoofdstuk bevat de bibliografie. Voor wie het werk van Van der Graft kennen, b&vgt'" dit deeltje weinig nieuws; als een allereerste introductie,-'zoals de serie trouwens jgg tttBfrt. kan het zijn verdienste RF Een eenvoudige catechismus, kort begrip der christelijke religie door ds. Herman Faukelius, bewerkt door ds. J. van Amstel. Uitg. Buijten Schipperheijn, Amsterdam, 29 pag. (klein formaat), prijs ƒ2,50. Ds. Van Amstel, chr. geref. predikant, maakte de tekst van dit zeventien- de-eeuwse stuk toegankelijk voor de lezer van nu. Brood in Bethlehem door drs. H. de Jong. Uit. Buijten Schipper heijn, Amsterdam, 70 pag., prijs 6,90. Zes vervolgpreken over het boek Ruth van de Amsterdamse vrijgemaakte (buiten verband) ge reformeerde predikant. Postille 1974, onder redactie van de werkgroep Kerk en prediking. Uitg. Boekencentrum, Den Haag, 239 pag., prijs 28,-. Al de 26ste bundel preekschetsen, van hervormde kom af, maar ook met gereformeerde medewerkers. Dr. A. van Sclms, Jeremia deel II; Jeremia deel III en klaagliederen. De prediking van het Oude Testa ment. Een theologisch commentaar onder redactie van dr. A. van Selms- dr A. S. van der Woude en dr C. van Leeuwen. Uitg. Callenbach b.v. te Nijkerk, 1974. Prijs resp. 45,90 (bij Intekening op de serie ƒ41,50) en 37,50 (bij intekening 34,-). Een korte aankondiging moge vol staan, nu dit commentaar zijn weg meer en meer blijkt te vinden. Het eerste deel van dr Van Selms' com mentaar op Jeremia (hoofdst. 1-24) verscheen in 1972. Thans volgt de rest. verdeeld over twee delen, hoofdstuk 25-45 (historisch bijzon der boeiend) in deel II en hoofd stuk 46-52 alsmede de klaagliederen in deel III. Het slot van deel III bevat het zaakregister op alle drie delen. Het commentaar veronder stelt niet dat de lezer het He breeuws beheerst, en is desondanks allerminst oppervlakkig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2