Oog van kerk valt
op martelingen
'Martelen..... niet te geloven'
Spaanse bisschoppen
vragen liberalisering
Bezorgdheid centraal op Israëlbijeenkomst
Russische ambassade
weigert handtekeningen
Uw probleem ook het onze
Vandaag
Na getuigenismars voor ds. Vins
Brief synode aan
dr. H. Wiersinga
Duidelijkste uitspraak tot nu toe
Ambtenaren willen
bouw van 'onveilig'
kantoor verhinderen
Trouw
Kwartet
Cao voor personeel
bejaardentehuizen
Papoea's: Indonesië
bestrijdt verzet
op barbaarse wijze
Suriname krijgt
meer geld
voor bauxiet
TROUW KWARTET MAANDAG 2 DECEMBER 1974
KERK BINNENLAND T2-K2
Van een onzer redacteuren
Het boekje, dat de raad van kerken in samenwerking met Amnesty International heeft uitgegeven
onder de titel 'Martelen, niet te geloven' begint een misselijk makend getuigenverslag van een
vrouw die door een groep mannen verschrikkelijk wordt toegetakeld.
Een weerzinwekkend verhaal is het.
dat in vijf minuten gelezen is.
maar dat meer zegt dan uren ab
stract gepraat over martelen. Meer
dan de uitspraak dat martelen de
meest flagrante ontkenning van.de
menselijkheid is. Dat laatste is na
tuurlijk wel waar. En martelen is
ook de volstrekte menselijke cor
ruptie. zoals het boekje verderop
zegt.
Vele duizenden mensen in tiental
len landen zijn elk jaar het slacht
offer van martelingen, die de
mens, zijn gezondheid en zijn leven
aantasten. Bovendien wordt een
maatschappij, waarbinnen het mar
telen wordt toegepast, snel ten
prooi aan toenemend geweld. Er is
zoiets als een inflatie van het folte
ren.
Martelen ligt aan het einde van
een tunnel. Aan het begin van deze
tunnel liggen geringe schendingen
van fundamentele menselijke vrij
heiden. zoals de vrijheid van gewe
ten. het recht op meningsuiting en
vrijheid van godsdienst.
In elke samenleving bestaan con
flicten. Wie deze conflicten wil
ontkennen en afziet van een tech
niek tot conflictbeheersing zal
moeten overgaan tot het instellen
van een systeem van geheime poli
tie. concentratiekampen en marte
lingen. Wie tegen martelingen is
zal tevens oog moeten hebben voor
de kleinere schendingen van de
rechten van de mens. Zeker de
kerken, die een traditie hebben, die
niet zo geweldloos is. zullen moeten
opletten of zij een geringe schen
ding bespeuren.
Handtekeningen
Het is toe te juichen dat de kerken,
verenigd in de raad van kerken
samen met Amnesty International
straks een dag tegen het martelen
houden. Amnesty lanceerde de
campagne tegen het martelen op 11
december 1972. In het kader van
deze actie vond Amnesty talrijke
kerkleden bereid mee te doen aan
een handtekeningenactie. Deze
handtekeningen zijn in maart over
handigd aan de secretaris-generaal
van de Verenigde Naties. Waldheim.
Eind vorig jaar vroeg Amnesty aan
de kerken of zij wilden meedoen
aan een anti-marteldag op 10 de
cember. Samen met de kerken en
het humanistisch verbond kwam er
een werkgroep, die de brochure
'Martelen, niet te geloven' maakte.
Het boekje van dertig bladzijden is
goed geschikt voor groepsdiscussies.
De brochure is gebaseerd op het
vorig jaar verschenen boek over
martelen van Amnesty. 'Martelin
gen. het zijn mensen waar het om
gaat', dat nog steeds te krijgen is.
Het zou niet zo'n gek idee zijn als
dit contact tussen de kerken en
Amnesty zou lèiden tot inniger sa
menwerking. Amnesty beschikt
over een aantal aardige, vaak, te
vens zinvolle en effectieve 'model
len' voor actie ten gunste van poli-
gfb'ENSTVRlJHEID
Voorzien van spandoeken trokken de sympathisanten met de ver
volgde Russische joden en christenen naar de ambassade van de
Sowjct-Unie.
tieke gevangenen. Een voorbeeld is
het samengaan van een aantal
mensen met hetzelfde beroep, bij
voorbeeld artsen, vakbondsmensen,
dominees, politie-agenten of mili
tairen. die een campagne richten
op beroepsgenoten in landen waar
gemarteld wordt. Een ander idee is
krantenknipsels over martelingen
te sturen naar de ambassade van
het betreffende land met het ver
zoek om bevestiging van het be
richt.
Of dit soort onpolitieke acties veel
zin hebben? Er is wel eens de
neiging dat te betwijfelen. Maar al
komen er per jaar maar enkelè
dozijnen politieke gevangenen en
slachtoffers van folteringen vrij.
dan heeft die inspanning van die
duizenden Amnesty-groepen vrucht.
In elk geval zullen deze mensen
over kleine schendingen van de
mensenrechten in eigen land niet
zo licht meer heenstappen.
UTRECHT De generale synode
van de gereformeerde kerken heeft,
conform het door haar genomen
besluit, een brief aan de Amster
damse studentenpredikant dr. H.
Wiersinga geschreven. Wij geven
daaruit de volgende twee fragmen
ten door:
'Wanneer de synode thans een
klemmend beroep doet op uw be
reidheid het oordeel van de kerk te
eerbiedigen en u trouw te houden
aan haar belijden, is ze ervan over
tuigd u niet een te zware last op te
leggen. Ze kan niet inzien dat de
grote nadruk die u gelegd wilt heb
ben op de 'effectieve', de heel het
leven in zijn verbanden vernieu
wende kracht van de verzoening, u
zou moeten nopen te ontkennen of
te bestrijden dat Christus in onze
plaats het gericht van God heeft
gedragen.
Naar het oordeel van de synode
zijn deze twee zijden van de belij
denis der verzoening zó nauw met
elkaar verbonden, dat de éne zijde
slechts samen met de andere als
het evangelie van de verzoening
kan worden verkondigd en beleden,
ook al zal de één geneigd zijn de
nadruk meer te laten vallen op de
eerste en de ander op de laatste.
Wij zijn nu eenmaal, ook in het
verstaan van de rijkdom van het
evangelie, beperkte mensen
'De synode heeft zich afgevraagd of
u zich wel voldoende realiseert wat
uw ontkenning van deze belijdenis
aan reacties moet oproepen in de
gemeente' en hoe onverdraaglijk
deze -ontkenning -voor haar is. En
dit niet vanwege theologische of
confessionalistische onverdraag
zaamheid of uit onwil iemand In de
kerk enige ruimte te gunnen, maar
omdat. hier. iets in geding is ge
bracht dat tot de niet prijs te
geven inhoud van het christelijk
geloof behoort.
De synode, u deze zaak op het hart
bindend, wil u gaarne de nodige
tijd laten om tot een verantwoorde
beslissing te komen ten aanzien
van hetgeen thans van u wordt
gevraagd ter bewaring van de een
heid van de kerk.'
DEN HAAG In het weekeinde
van 7 en 8 december zullen de
kerken van Nederland bijzondere
aandacht vragen voor het feit, dat
in vele landen mensen worden
gemarteld. Op verzoek van Am
nesty Internationaal (Roeters-
straat 34. Amsterdam, tel. 020-
224674) heeft de raad van kerken
daarvoor speciaal 10 december
aangewezen, omdat dat de dag is
van de rechten van de mens.
Een werkgroep van de raad van
kerken heeft als bijdrage tot be
wustwording. bezinning en actie
met betrekking tot het vraagstuk
van de martelingen, een brochure
samengesteld onder de titel:
'Martelen.niet te geloven'. Het
boekje is te verkrijgen bij de cen
trale voor vormingswerk van de
hervormde kerk te Driebergen
(De Horst 5) en bij het interker
kelijk vredesberaad in Den Haag
(Celebesstraat 60).
De bisschoppen der r.k. kerk heb
ben in een brief hun pastores
uitgenodigd om in het weekeinde
van 7 en 8 december in verkondi
ging en voorbeden aandacht te
geven aan deze vorm van schen
ding van de rechten van de mens.
De synode der gereformeerde ker
ken heeft in maart reeds de aan
dacht van de kerkleden op de
martelingspraktijk in de wereld
gevestigd. Het moderamen der
synode heeft in het blad 'Kerkin
formatie' deze week opnieuw de
aandacht erop gevestigd. De raad
voor overheid en samenleving van
de hervormde kerk heeft het
boekje 'Martelen.niet te gelo
ven' eveneens sterk onder de aan
dacht gebracht. Soortgelijke initi
atieven zijn genomen door de an
dere kerken en kerkgenootschap
pen in ons land.
De illustraties bij bijgaand artikel
zijn uit de brochure 'Martelen.
niet te geloven'.
MADRID De Spaanse bisschoppenconferentie heeft zaterdag
opgeroepen tot meer democratie, vrijlating van politieke gevange
nen. erkenning van grondrechten.
De bisschoppen verwerpen het ge
bruik van geweld als middel om
hervormingen tot stand te brengen.
Ze keren zich tegen strafrechtelijke
maatregelen tegen priesters die in
hun preken kritiek leveren op
maatschappelijk onrecht.
'De Spaanse bisschoppenconferentie
acht het haar plicht een ingrijpen
de .evolutie van onze instellingen te
steunen ten einde te komen tot het
waarborgen van de grondrechten
van de burgers, zoals het hecht van
vereniging, vergadering en vrijheid
van meningsuiting. Daartoe moeten
er kanalen komen om alle burgers
deel te laten hebben aan het poli
tieke leven.' In het communique
staat ook dat 'noch terrorisme,
noch revolutionaire ondermijning,
noch de onderdrukking van de
rechten van de mens verenigbaar
zijn met de christelijke opvatting
van mens en samenleving.'
De bisschoppelijke verklaring komt
op een tijdstip waarop de hervor
mingsbeloften van premier Arias
Navarro stuk lijken te lopen op het
verzet van uiterst rechts. De ver
klaring is een van de duidelijkste
uitspraken die de bisschoppen tot
dusver hebben gedaan over de
noodzaak van verdere democratise
ring en liberalisering in Spanje.
Sinds de kerk duidelijker op de
bres is gaan staan voor politieke en
sociale hervormingen is de verhou
ding tussen kerk en staat in Spanje
meer gespannen geworden. De bis
schoppelijke verklaring bekritiseert
de regering wegens het beboeten
van priesters die politieke preken
zouden houden. 'Preken moeten
niet het woord van God verklaren
op een algemene of abstrucate ma
nier. maar dienen de eeuwige waar
heid van het evangelie toe te pas
sen op de concrete levensomstan
digheden', aldus de verklaring.
Van een verslaggever
AMSTERDAM Een actiecomité
van ambtenaren wil. alsnog een
poging doen de tewerkstelling van
duizend ambtenaren in het in aan
bouw zijnde kantoorpand 'Westra
ven' ten zuiden van Utrecht te
verhinderen.
In een brochure zet het actiecomité
■zijn bezwaren tegen de 'onveilig'
genoemde kantoorflat uiteen. Het
gebouw, met 22 verdiepingen en 80
meter hoog. is bestemd voor ambte
naren van de cultuurtechnicshe
dienst, het Staatsbosbeheer en een
deel van Rijkswaterstaat. Reeds na
de bekendmaking in 1969 van de
bouw door de rijksgebouwendienst
maakte een groot deel van het be
trokken personeel zijn bezwaren
kenbaar tegen de ligging van het
gebouw op zeer korte afstand van
de autosnelweg Rotterdam-Arnhem,
het Amsterdam-Rijnkanaal en een
tankpark met tenminste 86.7 mil
joen liter brandbare vloeistoffen.
De ingediende bezwaren werden
echter achtereenvolgens door b. en
w. van de gemeente Jutphaas en
door gedeputeerde staten van de
provincie Utrecht afgewezen.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Mensen van al
lerlei godsdienstige gezindten
hebben zaterdag een 'getuige
nismars' gehouden naar de Rus
sische ambassade. De bedoeling
van de jnars was solidariteit te
betuigen met de verdrukte jo
den en christenen in de Sowjet-
Unie in het algemeen en de bap
tistenpredikant Georgi Vins in
het bijzonder en te pleiten voor
vrije emigratie van Russische
joden naar Israël.
De leiding van de mars wilde op de
ambassade een pakket met In to
taal 26.000 handtekeningen en een
petitie aanbieden maar de ambas
sadeur verblijft momenteel in de
Sowjet-Unie en de consul zei niet
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma.
F. Diemer.
Hoofdredactie
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.glro
X 500.
gerechtigd te zijn handtekeningen
en petitie in ontvangst te nemen.
De leiding van de mars toonde zich
teleurgesteld en heeft besloten de
handtekeningen nu per post toe te
zenden.
In een getulgenisdienst in de Nieu
we Kerk in Scheveningen sprak ds.
J. C. Maris zaterdagavond over
'Christendom in vervolging'. De
vervolging van christenen is geen
ongewone zaak. aldus ds. Marls,
want Christus zelf heeft eens ge
zegd dat er de eeuwen <Joor een
toenemende vervolging zal zijn van
allen, die godzalig willen wandelen.
De kerk is altijd vertrouwd geweest
met verdrukking, zo zei ds. Maris.
Wee daarom ook die kerk, die
slechts een uiterlijke facade heeft
en geen innerlijke kracht bezit,
want zij is vaak prooi van vervol
ging. Ds. Maris noemde hierbij de
Russische orthodoxe kerk. die men
vaak getracht heeft te infiltreren.
Aan het slot van de toespraak zei
de predikant dat er al ln 1920, drie
jaar na de oktoberrevolutie, een
zogenaamde catacombenkerk is
ontstaan.
Van een verslaggever
ROTTERDAM De 37.000 mensen,
die werken in de circa 1900 parti
culiere bejaardentehuizen in Neder
land. krijgen voor het eerst een
collectieve arbeidsovereenkomst.
Dit is zeker, nu de ABVA-leden
(Algemene Bond van Ambtenaren)
onder de werkers in de bejaarden
zorg zaterdagmiddag in Rotterdam
hun cao-ontwerp hebben goedge
keurd. De georganiseerde katholieke
en protestants-christelijke werkers
hadden dit al eerder gedaan.
Tot nu toe werd het arbeidsvoor
waardenbeleid in de bejaardenzorg
bepaald door zogenaamde adviesre
gelingen. die in overleg tussen de
werkgevers- en werknemersorgani
saties tot stand kwamen. Van vak
bondszijde was men niet bepaald
gelukkig met deze situatie. 'Advie
zen zijn nu eenmaal niet meer dan
aanbevelingen, die men naast zich
neer kan leggen of anders kan
uitleggen, hetgeen dan ook dikwijls
gebeurde.' aldus bestuurder J. van
Geffen van de ABVA.
Solidariteit in heel Eur opa
Van een verslaggever
AMSTERDAM Ongeveer drieduizend mensen hebben in de oude
RAI te Amsterdam gisteravond hun verbondenheid met Israël ge
demonstreerd. Gelijktijdig werden in tal van andere Europese
hoofdsteden dergelijke manifestaties gehouden. Solidariteitsbijeen-
komsten werden nodig bevonden, omdat 27 jaar nadat de Ver
enigde Naties met een ruime tweederde meerderheid de stichting
van Israël besloot, de gevaren voor het voortbestaan van deze
staat groot lijken.
Israël zal leven stond op een groot
spandoek te lezen op de bijeen
komst door de Nederlandse Zionis
ten Bond belegd. En het was deze
zin. die tal van sprekers benadruk
ten.
Mevrouw S. E. van Emde, de voor
zitster van de Nederlandse Zionis
ten Bond bracht onder de aan
dacht, dat na de Zesdaagse oorlog
de Arabische topconferentie van
Khartoem besloot geen erkenning,
geen onderhandelingen en geen
vrede met Israël en dat thans de
Arabische topconferentie van Ra
bat. door het naar voren schuiven
van de Palestijnse Bevrijdingsorga
nisatie tot een zelfde conclusie
kwam.
Fractievoorzitter W. Aantjes van de
ARP, sprekend namens de christe
lijke partijen in het parlement,
bracht naar voren dat men om
Israël te steunen de ogen niet be
hoeft te sluiten voor het recht van
de Palestijnen. Maar de kern is, dat
Israël al dertig jaar poogt te leven.
Als Israël niet keer op keer eigen
onafhankelijkheid had verdedigd,
zou het al lang ten onder zijn
gegaan. Vrede in het Midden Oos
ten is niet denkbaar zonder het
recht van de Palestijnen. maar
evenmin zonder veilige en erkende
grenzen van Israël.
Kritiek
Mr. Aantjes herinnerde eraan, dat
met uitzondering van PPR en PSP
de gehele tweede kamer zich
schaarde achter de kritiek op de
Nederlandse stemuitbreng in de
Verenigde Naties. Nederland stemde
tezamen met de andere EEG-lan-
den voor soevereiniteit van de Pa
lestijnen zonder dat in die resolutie
van erkenning van Israël wordt ge
sproken. De beslissing tot gelijke
stemuitbreng vond mr. Aantjes fout
al zijn de intenties goed. Al zou
Nederland alleen komen te staan,
dan nog heeft het Israël te steu
nen. Het is namelijk geen zaak van
olie, maar van politiek karakter.
Als over de gehele wereld de lich
ten voor Israël doven, laat Neder
land dan het land zijn waar nog
een lamp brandt.
Mr. K. A. Keuning (DS'70) hekelde
eveneens het Nederlandse stemge
drag. Hij herinnerd eraan, dat in
1947 het joodse volk bereid was tot
een joodse en palestijnse staat in
het Midden Oosten, maar dat de
Arabieren de bereidheid met een
aanval op Israël honoreerden.
Mr. C. Berkhouwer (VVD), voorzit
ter Europees parlement, noemde
het beter voor de Palestijnen als de
miljarden door de Arabieren be
steed voor vernietiging van Israël
aan deze vluchtelingen ten goede
zouden komen. Hij laakte het be
sluit van de Unesco waardoor Israël
in feite werd uitgestoten. Hij
noemde Israël het land dat in het
Midden Oosten het meest voor cul
tuur en wetenschap heeft gedaan.
'Wij moeten ons bezinnen of wij
onze dorst naar olie gepaard moe
ten laten gaan aan een lafhartig
verteren van respect en rechtvaar
digheid'.
Als voorzitter van het Europees
parlement meende hij dat wat de
faciliteiten van de EEG voor Israël
'niet langer een discriminatie mag
worden gemaakt tussen Israël en
de andere landen liggend aan de
Middellandse Zee. De poorten van
Europa zullen economisch evenzeer
voor Israël open moeten staan als
voor Marokko. Tunesië en Algerije'.
Nog tal van andere sprekers betuig
den hun solidariteit met Israël en
gaven uiting aan hun bezorgdheid
voor het voortbestaan van de jood
se staat.
Vraag: Ik ga verhuizen en wil mijn
pereboompje meenemen. Tot hoe
lang kan ik een boom nog verplan
ten?
Antwoord: In het algemeen moet
verplanten van bladverliezende bo
men en heesters na de bladafval in
het najaar en vóór de verschijning
van het nieuwe blad in het voor
jaar geschieden. Oktober en maart
zijn de beste maanden, mits het
zacht weer is. Nu (half november)
is het nog uitzonderlijk zacht en
zou u het nog kunnen wagen, maar
garanderen kunnen we echter
niets. Vraag als u niet op de hoogte
bent van de juiste manier van ver
planten en planten, hierover advies
van een deskundige, b.v. bij de
plantsoenendienst van uw woon
plaats.
Vragen over konijnenvellen en an
dere harige huidjes.
Antwoord: Meet af hoeveel water u
nodig heeft om de huid onder te
dompelen. Per liter kookt men 60
gr. zout en 60 gram aluin mee.' Als
dit water is afgekoeld, komt er wat
verdund zwavelzuur bij (vergiftig
pas op uw handen en kleren). In
deze oplossing legt u de huid (niet
eerder) en duwt deze met ee nhou-
ten lepel onder het vocht. Laat de
huid hierin liggen. Vervolgens
spannen op een houten raam en als
alles goed gladgespannen hangt,
door stevig wrijven vet en vleesde-
len er afhalen. Hierna buiten op
een droge maar tochtige plaats dro
gen. De binnenkant met talkpoeder
bestrooien en de huid met de ach
terkant heen en weerhalen over
ronde leuning van een stoel of een
klopstok. Wie geen ervaring heeft
met deze behandeling, adviseren we
voor grotere dierenhuiden (schaap,
geit, rendier, hert enz) de hulp van
een vakman in te roepen (zie be
roepengids PTT onder Prepara
teur). De kans op haaruitval en
stank in de zomer is niet denkbeel
dig bij zulke grote stukken.
Vraag: Mijn TV apparatuur ver
toont de volgende gebreken.(vol
gen onregelmatigheden en gebre
ken). Kan het liggen aan de anten
nes, leidingen, enz?
Antwoord: Nu en dan ontvangen
wij brieven met vragen van dit
soort en soms is het wel eens mo-
Vragen (één per brief) zenden
naar: Uw probleem ook het onze,
Postbus 507^ Voorburg. Naam en
adres vermelden. Eén gulden aan
postzegels bijsluiten. Geheimhou
ding is verzekerd.
gelijk aan de hand van de gevens
een oplossing van de moeilijkheden
te vinden. Men raadplege liever de
man, die het toestel leverde en
plaatste.
Vraag: In mijn bezig kwam voor de
oorlog, een marmeren borstbeeld
van een jonge vrouw, ongeveer 60
cm. hoog gesigneerd Bracony. Zou
u mij iets over deze Bracony kun
nen mededelen.
Antwoord: Wij leggen deze vraag
gaarna aan onze lezers voor. Wij
zelf konden niets vinden, over Bra
cony.
Vraag: Hoe kan men vrijstelling
krijgen van het betalen van luister
en kijkgelden.
Antwoord: Op het postkantoor is
daarvoor een aanvraagformulier te
krijgen.
HET EERSTE WOORD
Men heeft de tien geboden (de tien
woorden, zoals ze verderop in de
bijbel genoemd worden) de laatste
tijd nogal eens vergeleken met een
Hethitisch vazallen-verdrag. Zo'n
verdrag zag er ongeveer zo uit: 1.
De koning stelt zich voor (Ik
ben.2. Hij somt zijn daden op.
waarmee hij de vazal bevrijd heeft:
3. En dan lezen we al gauw de
vermaning: Richt uw oog op nie
mand anders! Om het wat seculier-
der te zeggen: Wee je gebeente als
je mij verraadt en onderhandelin
gen met een ander begint. Zonder
de grimmigheid en het politieke
geweld van zo'n verdrag zit er toch.
veel overeenstemming in deze
woorden. Ook God stelt zich voor.
zegt dat hij ons bevrijd heeft en
gaat dan verder met het 'leiden'
door zijn volk te zeggen dat ze zich
niet tot iemand anders moeten
richten. Want iedere andere god is
niet deze God. die hen bevrijd
heeft. Iedere andere god is geen
bevrijder maar een verslaver. Het
lijkt heel wat. maar het is niets.
Later, in de ballingschap, spot Je-
saja met die Babyloniërs. die op
hun vlucht voor de Meden en Per
zen. hun afgoden op ezels en aller
lei vee de poort uitslepen. Het is
me wat. horen we de profeet zeg
gen, de omgekeerde wereld: Men
sen dragen hun goden, maar God is
het die ons draagt. Geen andere
goden. Daar heb je alleen maar.
'last' van (Jes. 46). Houd je aan je
bevrijder. En we mogen er iets in
horen van de koning die zijn vazal
nodig heeft. Deze God verklaart de
mensen nodig te hebben, aan Zijn
zijde. In het lied van Deborah wor
den de mannen van Meroz vervloekt
omdat 'ze niet gekomen zijn. den
Heer tot hulp'. (Ex. 20, 3).
Van een verslaggever
DEN HAAG Enkele honderden
papoeas. die strijden voor onaf
hankelijk van het voormalige
Nieuw-Guinea. hebben gisteren in
het Congresgebouw in Den Haag de
nationale dag van West-papoea/Me-
lanesië. gevierd. Bij het gebouw
werd de vlag gehesen en het ..volks
lied West-pap,oea/Melanesië gezon
gen.
De president van de hoge raad van
volksvertegenwoordiging vari West-
Papoea. de heer M. W. Kaisiepo.
beschuldigde de regering van Indo
nesië ervan, 'barbaarse en middel
eeuwse methoden toe te passen
tegen het verzet van de papoea's
tegen de koloniale overheersing
van Indonesië'.
'Nu het oostelijk deel van Nieuw-
Guinea. dat Australisch is geweest,
zich voorbereidt op onafhankelijk
heid, probeert de Indonesische re
gering uit alle macht de politieke
bewustwording van West-papoea/
Melanesië te breken. Onze vrij
heidsstrijd. samengebundeld in de
verzetsorganisatie Operatie Papoea
Merdeka. is in volle gang', aldus ,de
heer Kaisiepo.
Hij zei dat Indonesië het volk van
West-Papoea in de gelegenheid
moet stellen zich voor te bereiden
op de onafhankelijkheid. Het stre
ven is samen met het oostelijk deel
van Nieuw-Guinea één land te vor
men, aldus de heer Kaisiepo.
PARAMARIBO De Suririaamse
regering en Shell-Billiton zijn
overeengekomen dat Billiton Suri
name per jaar ruim sf 40 miljoen
meer zal geven voor het bauxiet
dat in Suriname wordt gewonnen.
Dit heeft premier Arron dit wee
keinde in Paramaribo meegedeeld.
Met de bauxietmaatschappij Sural-
co was eerder al overeenstemming
bereikt over een extra betaling van
ruim sf 50 miljoen. De extra-in
komsten uit de bauxiet-sector be
dragen voor Suriname over het lo
pende jaar rond sf 95 miljoen. De
twee maatschappijen hebben toege
zegd dat zij het bedrag voor het
eind van het jaar zullen overma
ken.
Premier Arron zei dat de meer
opbrengsten zullen worden gestort
in een nationaal fonds voor de
ontwikkeling van Suriname. De re
gering overweegt een deel van het
bedrag te besteden voor achterstal
lige uitkeringen van de algemene
oudedagvoorzlening (aow) en de
kinderbijslag.
ADVERTENTIE
Uw Fleurop bloemist^
heeft tientallen i
welkome
5 december
geschenken.
Niemand
woont te ver
om 'n bloemetje
testuren.
Uw Fleurop-
er7oT'20rg'1
Flcurop/IoUrflora NtdcrUnd Otearanittrxl gotdt