De lbo's en het christendom
youth for Christ
klein theater
Kerken spreken met
elkaar over het beleid
Katholiek mag - hoe
dan ook - niet aan
abortus meewerken
Vandaag
Lees die folder
als ons leven u lief is
Trouw
K wartet
Open Kerk wil 'pot'
voor katecheten
Produktief jaar
op gebied
van oecumene
Fietser valt in kanaal
Beroepingswerl
TROUW/KWARTET DINSDAG 26 NOVEMBER 1974
KERK/BINNENLAND T2, KU,
KERK IN DE KERK
Altijd weer wordt de kerk bedreig
door organisaties die, met
goede bedoelingen ook in het level
geroepen, die kerk op een bepaaf
moment in een" bepaalde richtiii
willen sturen. Men heeft dan bliji
baar aan de vormen voor besluif
vorming die het kerkrecht aange<
niet genoeg en zet er wat mej
macht achter, namelijk die van i
organisatie. De gereformeerde kei
ken kennen nu al twee van zul|
organisaties, namelijk die van,
verontrusten en die van het col
fessioneel beraad. Zij die daarin T
hoop lopen laten zich meestal col
lectief horen of roepen kerkeradej
andere kerkelijke vergaderingen i
leden op om adhesie te betuigd
De dienende macht via de gewol
vergaderingen is niet voldoen®
meer en er moet meer druk uitgf*
oefend worden. Dit is ook gebeuf
op de vergadering van de syno<
van de gereformeerde kerken
vrijdag jl. De organisaties schrevf
weliswaar brieven die terecht ni(
ontvankelijk werden verklaart-
maar de adhesiebetuigers waren dtg
met hun instemmende briev(
wel. Men kan zich afvragen of hL
gevaar van de kerk in de ker'
waarvoor vroegere kerkhistorici r
kerkrechtmannen ons mijns inzier
terecht waarschuwden, nu niet I
levenden lijve in die gereformeerd
kerken aanwezig is. Nu leven wij r(
een vrij land en op dit gebied k?
men niemand iets verbieden, mai
wel mag er op gelet worden dat w
deze weg niet verder opgaan, waf
deze weg leidde in het verledi0.'
meermalen tot scheuringen waarir
alleen en uitsluitend ellende tai
voortgekomen. Mede daarom is hl-
bezwijken van deze sypóde voor f|l
kerk in de kerk te betreuren r
met grote zorg te aanschouwen, li..
Zag u gisteren dieTVdokumentaire over kanker bij
kinderen? Toen vond u natuurlijk ook dat
er wat moet gebeuren. Hoe u zelf kunt helpen leest 11
in de folder die u gisteren persoonlijk
aan de deur heeft ontvangen. Lees die folder
aandachtig, als hun leven u lief is.
3 Geven Tt>or Leren: KWF-*ktie voor de bestrijding van kanker bij kinderen.
Aktieboro Geren toot Uren: Poetbu» 2747, HUrer»uin,Tel^ 02150-49941.
Heeft u er
thuis al over
gesproken?
door Piet Halma
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Mldd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.glro
X50Q.
Youth for Christ-kleintheater Op Vrije Voeten.
In het totaalprogramma van Op
Vrije Voeten wordt veel gebruik
gemaakt van toneel, mime, cabaret,
geluidscollages, muziek en soms ook
dans. Johan Vink: 'Eigenlijk zitten
we met deze benadering nog in een
experimentele fase. Het werk moet
nog zijn plaats krijgen. Hier en
da^r bemerk ik nog een aarzeling,
maar waar opgetreden wordt, zien
we dat wat we brengen overkomt'.
Zo reageerde de moderator van een
technische school uit Roosendaal
erg positief. Hij zei: 'Ik heb ge
merkt da tde leerlingen na het
programma er erg mee bezig waren.
In de week na het optreden heb lk
er met de klassen diverse keren
over doorgepraat'.
Voor de jongeren van Op Vrije
Voeten komt het aan op het per
soonlijk contact na afloop van de
optredens.'Johan Vink: 'Ons belang
rijkste doel is immers het evange
lie te verkondigen en dat op zoveel
mogelijk plaatsen. Wat dat betreft
hebben we echt het verlangen dat
de groep zó wordt ingeschakeld dat
er nieuwe mensen bereikt worden
en dat de plaatselijke werkgroepen
er veel kontakten aan overhouden.
Wat we brengen is dus geen 'chris
telijk entertainment', want dat ls
ons werkelijk alle inspanning en
geld niet waard. Het gaat er ons in
de eerste plaats om door onze pro
gramma's jongeren in contact te-
btengen met de boodschap van Je
zus Christus'.
Tot begin augustus 1975 zijn de
acht jongeren van Op Vrije Voeten
nog werkzaam bij Youth for Christ.
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN 'Het vasten had in de traditionele godsdienst als
doel dat je daar zelf als. mens beter van werd. Het nieuwe oecume
nisch vasten betekent dat je mee doet aan het werk van God,
waarin bevrijding van dè naasthe vooraan staat'. Dit zei gister
ochtend prof. dr. H. Berkhof, voorzitter van de raad van kerken,
bij het begin van de beleidsconferentie van deze raad in Lunteren.
nente plaatselijke overlegorganen
tussen de kerken en regels voor.
oecumenlsche experimenten. De
beleidsconferentie loopt vandaag
ten einde.
Voor de vergadering bestaat veel
belangstelling van de zijde van de
pers, want voor het eerst in onze
geschiedenis treffen elkaar in deze
ontmoeting de mensen die in ker
kelijk Nederland het beleid bepa
len.
Gisteren spraken de ongeveer 130
deelnemers aan de beleidsconferen
tie In kleinere groepen over de drie
hoofdonderwerpen van de confe
rentie: bevrijd tot gerechtigheid,
tot geloof en tot gemeenschap. Gis
teravond laat kwamen de delegaties
per kerk bij elkaar voor intern
beraad over de beleidsvoorstellen
die op tafel gelegd zijn door de drie
voorafgaande bijeenkomsten van de
Nederlandse kerkenconferentie.
De werkgroep gerechtigheid heeft
o.m. te praten over een nieuwe stijl
van sober leven, gezien de wel
vaartsverschillen in de werld. Veer-
der spreekt deze groep over discri
minatie, o.a. van vrouwen en over
racisme. De groep over het geloof
zoekt naar een gemeenschappelijke
geloofskern en de betekenis daar
van voor het leven van alledag.
Deze groep zal daarin mogelijk
aansluiten bij het oecumenische
programma 'verantwoording afleg
gen van de hoop die on ons is'.
De werkgroep die bijeen is onder
het thema bevrijd tot gemeenschap
bespreekt het vormen van perm a -
ROERMOND Is het niet onze
zending om ons eigen intellectueel
eiland te verlaten om te gaan staan
tussen de arbeiders, die in de kerk.
en ook in de open kerk, niet aan
bod komen? Een met applaus be
loonde vraag, gesteld tijdens de
ontmoetingsdag in Roermond van
Open Kerk en Solidariteitsgroep.
De tweehonderddertig priesters, re
ligieuzen en leken vonden dat de
leken ln Limburg hun verantwoor
delijkheid op zich moeten nemen
door steun te bieden aan hun pas
tores, die geestelijke druk van bo
venaf moeten ondergaan. Open
Kerk zou een soort bond voor kate
cheten moeten oprichten en zorgen
dat er een gemeenschappelijke pot
komt waaruit zij die in hun activi
teiten gehinderd worden door een
tekort aan geld, zouden kunnen
putten en verder werken.
Dan gaan ze verder met hun studie
en hun werk.
Voor een of meeer optredens per
dag vraagt Youth for Christ Neder
land een vergoeding van 150 gul
den. Dit dekt slechts een gedeelte
van de kosten. Via giften van bui
tenstaanders wordt geprobeerd het
budget rond te maken.
Regelmatig worden zogenaamde ge-
bedsbrieven gestuurd naar familie
leden en kennissen van de teamle
den. In deze brieven wordt verslag
gedaan van de ervaringen en wordt
voorbede gevraagd. Voor wie meer
wil weten over Youth for Christ
kleintheater Op Vrije Voeten kan
terecht bij Youth for Christ Neder
land in Driebergen, Hoofdstraat
260, telefoon 03438-5744. Giro (geld
blijft altijd nodig) 17.800.
ROME De afgelopen tien jaar
waren het meest produktief op oe
cumenisch gebied. Een hele reeks
strijdvragen is opgelost. Kwesties,
zoals de Marialeer. de heiligenvere
ring en de onfeilbaarheid van de
paus vragen nog om een oplossing.
Tot deze conclusie kwam een con
gres, dat in Rome is gehouden ter
gelegenheid van het tienjarig be
staan van het conciliedecreet over
oecumene. Aan het congres, dat
belegd was door het Romeinse se
cretariaat voor de eenheid, werd
deelgenomen door zestig deskundi
gen uit de gehele wereld, onder wie
zesentwintig niet-katholieken.
De congressisten constateerden dat
de gescheiden christenen van een
nogal afstandelijke dialoog op weg
zijn naar een grotere gemeenschap
in geloven en leven. Dat er mo
menteel de nodige nieuwe proble
men opduiken ls. volgens het con
gres, heel begrijpelijk en te 'Wijten'
aan het feit dat men dichter bij
elkaar is gekomen.
Het congres drong erop aan. dat
ook de contacten met het joden
dom, de islam en de andere grote
wereldgodsdiensten worden bevor
derd.
HOOGEZAND De 21-jarige Harm
W. Grol uit Muntendam is gisteren
door onbekende oorzaak met zijn
fiets in Tripscompagnie (gemeente
Hoogezand-Sappemeer) in het
Tripscompagniesterdiep gevallen en
verdronken.
door dr. J. van Slageren
Op Vrije Voeten is de naam van een creatieve spelgroep, een nieuw project van de Stichting Youth
for Christ - Nederland. In het komende jaar treedt deze full-time groep, ook wel Youth for Christ-
kleintheater genoemd, op in scholen, kerken en talrijke koffiebars en jeugdsociëteiten in ons land.
Voor de verkondiging van het evangelie onder jongeren is dit een heel nieuwe manier van werken.
Met dit kleintheater wil Youth for Christ het gesprek over het geloof in Jezus Christus op gang
brengen.
Johan Vink (27), directielid van de
Stichting Jouth for Christ-Ne-
derland en begeleider van dit
kleintheater: 'Nog teveel wordt het
evangelie verkondigd zonder dat
het afgestemd is op het gehoor. In
de programma's van Op Vrije Voe
ten proberen we zoveel mogelijk bij
de leefwereld van de jongeren van
nu aan te sluiten. Allerlei elemen
ten uit de moderne cultuur worden
geanalyseerd om juist in aanslui
ting daarop de visie van het evan
gelie duidelijk te maken'.
Het Youth for Christ kleintheater
bestaat uit acht personen tussen de
achttien en de twee-en-twlntig
jaar. Na een uitgebreide selectie
zijn ze voor deze groep gekozen.
Sinds 1 augustus zijn deze jongeren
een jaar lang in dienst van de
Stichting Youth for Christ-Ne-
derland op diakonale basis. Dat wil
zeggen dat hun enige vergoeding
bestaat uit een zakgeld van hon
derd gulden ln de maand.
Samen hebben ze besloten hun stu
die te onderbreken, dan wel hun
banen eraan te geven om zo een
jaar lang full-time evangelisten te
kunnen zijn in alle uithoeken van
ons land.
Deze vijf jongens en drie meisjes
werken al lange tijd mee in de
plaatselijke afdelingen van Youth
for Christ, maar dan alleen ln hun
vrije tijd. In de afgelopen jaren
heeft deze evangelisatiebeweging
een aanzienlijke uitbreiding onder
gaan: in meer dan zeventig plaat
sen in ons land zijn nu al eigen
werkgroepen te vinden. In 57 daar
van beschikt men over een eigen
zogenaamde koffiebar, een ruimte
waar jongeren van allerlei achter
gronden en leeftijden welkom zijn
en waar in een ongedwongen sfeer
het gesprek vaak op het geloof in
Jezus Christus terecht komt.
Hart van deze evangelisatie-bewe
ging is het voormalige verpleegte
huis De Lindenhorst in Driebergen,
hoofdkantoor van Youth for Christ
en tegelijk 'thuis-basis' van Op
Vrije Voeten.
NED. HERVORMDE KERK
Hoe dienen Afrikaanse christenen hun houding te bepalen ten opzichte van hun traditionele cul
tuur en ten opzichte van het stedelijke industriële waardensysteem dat vanuit het westen die oude
cultuur is binnengedrongen? Op deze vraag zoekt dr. Edmun C. O. Ilogu een antwoord in zijn boek
'Christianity and Ibo-culture' (uitg. Brill, Leiden; prijs 54,
ROME Het vatikaan heeft verruiming van de abortuswetgeving
als 'in zichzelf immoreel' veroordeeld. In een gisteren gepubli
ceerde 'verklaring over de abortus provocatus' stelt de vatikaanse
congregatie voor de geloofsleer als hoogste instantie voor geloof
en zeden in de r.k. kerk vast: 'De katholiek kan noch meedoen
met de beïnvloeding van de publieke opinie ten gunste van een
dergelijke wetgeving noch aan dergelijke wetten zijn toestemming
geven. Hij kan helemaal niet meewerken aan de toepassing van
dergelijke wetten'.
Beroepen te Lopikerkapel: M.
Plette kand. te Ermelo; te Vree
wijk: H. Stroeve te Op- en Nede f
Andel: te Nleuweroord-Noordschje
schut: J. ter Steege te Aalsum «0
Wetzens; te Utrecht tot pred. bijri
werkz. (pastoraat ziekenhuis Our'
Rijn) G. M. Spelcjberg, prod. bi[|
werkz. (vrijz. herv. te Utrecht|
door de prov. kerkvergadering v^j
Nrd Brabant en Limburg tot pred j
kant buiteng. werkz. (diaconessen
huis te Breda): A. D. Klaassei
pred. voor bijz. werkz. (vrijz. her
te Schiedam): te Rijssen: (toez.) jjj
van Nieuwpoort te Nunspeet. P
Aangenomen naar Eibergen: W. 'd
B. Schipper te Kolderveen c.a. ne»|s
Oostzaan: drs. D. C. Nicolaï r'j
streekgemeente Oude Mijnstreek.d
Aangenomen naar Tietjerk: K;
Slik te Groningen. }s
la
GEREF. KERKEN
Beroepen te Steenwijk (Legerpi
lang verband): E. van Dalen v<
heen legerpred. namens de chr.
ref. kerken die dit beroep hei
aangenomen: te Borssele: J.
rens te Opheusden
Aangenomen naar Vlaardingen:
Baak te Doesburg d
Bedankt voor Emmen drs. A. Ból
man te Alphen aan de Rijn.
GEREF. KERKEN VRIJG. i
Beroepen te Axel: J. Verkade p
Gronlngen-N.
Dr. Ilogu, die in september te Lei
den bij prof. dr. E. Jansen Schoon
hoven op dit onderwerp tot doctor
in de theologie promoveerde, is ka
nunnik van de anglikaanse kerk in
Nigeria en hoogleraar in de sociale
ethiek aan de universiteit van
Nsukka. Hij is afkomstig uit het
Ibo-gebied, en behoort dus tot die
nog altijd zo hoogst dynamische
stam in Nigeria, waarvan wel eens
is gezegd dat ze te gemakkelijk de
weg van aanpassing aan het 'wes
ten' is gegaan. Vaak is gezegd dat
de Ibo.s zich zonder meer aan de.
cultuur van de blanken hebben uit
geleverd, omdat het hen aan ele
mentaire kenmerken ontbrak om
aan de blanke cultuur weerstand te
bieden.
Een van de verdiensten van de
studie van Ilogu is, dat ons een
inzicht wordt gegeven in allerlei
Inheemse waarden, normen, symbo
len en organisatievormen, die nog
degelijk het levensklimaat van de
lbo's blijken te bepalen, zij het
veelal onderhuids en verborgen
voor de doorsnee westerse waarne
mer. Ilogu besteedt in de eerste
hoofdstukken van zijn boek aan
deze aspecten ruime aandacht. Uit
nemend geschoold in het vakgebied
Zo is het bijvoorbeeld 'ontoelaat
baar artsen of verpleegkundigen te
dwingen tot rechtstreekse mede
werking aan abortus provocatus en
tot een keuze tussen de christeldij-
ke wet en hun medische functie'.
De congregatie voor de geloofsleer
constateert: 'Het respect voor het
persoonlijke menselijke leven is
vereist van het ogenblik af. dat het
levensproces begint. Wanneer het
ei bevrucht is, begint een nieuw
leven. Het is niet meer het leven
van de vader of van de moeder,
maar het leven van een nieuw
menselijk wezen'.
Tegenover het argument dat in de
huidige maatschappij één groep
zijn zedenwetten niet aan alle an
deren mag opleggen, stelt de con
gregatie o.m. vast: 'Velen zien als
toestemming wat misschien slechts
als afzien van bestraffing bedoeld
was. Meer nog, het afzien van
strafvervolging bij abortus provoca
tus wekt minstens de indruk, dat
de wetgever, die anders iedere
moord zwaar bestraft, de zwanger
schapsonderbreking riiet meer als
een misdaad tegen het menselijke
leven beschouwt.'
De verklaring ontkent niet, dat 'in
bepaalde, misschien tamelijk talrij
ke gevallen de weigering van de
zwangerschapsverbreking belangrij -
ke waarden kwetst, die men nor
malerwijze hoogschat en soms zelfs
voorrang schijnt te moeten geven'.
Als voorbeelden noemt het docu
ment dan de gezondheid of zelfs het
leven van de moeder, de gerechtig
de vrees voor de geboorte van een
abnormaal kind, de druk van de
omgeving of soortgelijke gronden.
Maar deze redenen kunnen echter
'nooit objectief het recht geven te
dat ziqh bezig houdt met het analy
seren en interpreteren van oor
spronkelijk cultuuurgoed hij stu
deerde social studies in Engeland
en Amerika reikt hij materiaal
aan waarop anderen kunnen verder
bouwen. Alleen al om die reden
verdient zijn boek in de kring van
antropologen en door mensen die
via zending of andere organisaties
werkzaam zijn in Afrika, gelezen te
worden. Dit gevoegd bij het feit dat
dit onderzoek op niveau, is gegaan
door een lbo die zijn cultuur van
binnenuit kent, maakt het boek des
te belangrijker.
Maar Ilogu biedt zijn werk veel
meer dan cultureel-antropologlsche
wetenswaardigheden. De levende
kern van zijn betoog wordt ge
vormd door het aan de orde stellen
van het probleem van de weder
zijdse beïnvloeding van Ibo-cultuur
en het geïmporteerde christendom.
Uit de geschiedenis van het Nigeri-
aanse christenom valt volgens de
schrijver op te maken dat van een
eerlijke en open confrontatie tus
sen evangelie en inheemse cultuur,
niet of nauwelijks sprake is ge
weest. De schrijver wijt dit aan
allerlei misverstanden van perso
nen, geestelijke stromingen en ra
cisme, zodat onder gunstiger om
standigheden een volstrekt ander
beeld van het verhoudingspatroon
christendom en cultuur had kun
nen ontstaan.
Een poging om een betere weg te
wijzen, zo zegt dr. Ilogu, zal aan de
bezinning op het uniek karakter
van de Gods openbaring, voorrang
moeten verlenen. Het geheim van
de bijbelse openbaringswerkelijk
heid bestaat hierin dat zij aan de
ene kant weliswaar kritisch-werend
werkt op een gegeven cultuurver-
band, maar dat zij aan de andere
kant zedelijke normen, die zijn
ontleend aan het traditionele waar
desysteem, als werkzame modellen
laat functioneren voor een creatief-
beweeglijke ethiek. In de 'ideale'
christelijke ethiek gaat het erom,
aldus de schrijver, de lbo's, de
boodschap van de Bijbel en 'we
reldse' opvattingen aangaande
mense en wereld, met elkaar te
verbinden. Aan de hand van con
crete voorbeelden, worden de mo
gelijke uitkomsten van deze ethiek
gedemonstreerd.
We mogen hierbij stellen dat Ilogu
met zijn boek een belangrijke Afri
kaanse bijdrage heeft geleverd aan
de theologie. We mogen tevens ver-
Prof. dr. Ilogu
wachten dat de kerken van Nigei
deze studie tot uitgangspunt zult
kiezen voor een verdergaande dl
cussie over de stimulerende etï
sche krachten van Evangelie I
kerk binnen oude en nieuwe s
menlevingsverbanden. Het lijkt rj
interessant de verdere uitwerkil
hiervan ook vanuit Nederland I
mogelijk op de voet te blijver. v<
gen.
Dr. J. van Slageren, hervormd pi
dikant te Amsterdam-Bijlmermei
was zendingspredikant in Kam
roen.
beschikken over het leven, zelfs
over het beginnende leven van een
ander. En wat het komende onge
luk van een kind betreft, mag nie
mand, ook niet de vader of de
moeder, zich in zijn plaats zelfs
wanneer het kind nog een embryo
is de dood verkiezen boven het
leven.het leven is een veel te
fundamentele waarde, waarmee
zelfs ernstige nadelen niet te ver
gelijken zijn.'
Drs. Johan Vink
fADVERTENTIE