dag, maandag Willeke Alberti: Ik kan zo moeilijk nee zeggen WIE IS DAT KIND? Uw probleem ook het onze j bij Willem Duys Grenswisselkantorei breiden pakket bankdiensten uit TROUW KWARTET MAANDAG 25 NOVEMBER 1974 BINNENLAND T6,j door hette visser Twee uitspraken van Willeke Alberti (30) 'Ik hoef m'n naam niet te zien in Parijs of Londen. Ik blijf liever in Nederland. Lekker bij het open haardvuur met een glaasje wijn.' 'Of ik iemand anders zou willen zijn? Nee, ik ben best tevreden, weet je dat. Ik ben eigenlijk zeer tevreden. Al zouden veel mensen graag zien dat ik in elkaar klapte.' Het 'schaftlokaal' van de Cinetonestudio's in Duiven- drecht is zeer sober uitgevoerd, maar er staat een zeer aanwezige mevrouw met een houten lepel in een grote pan soep te roeren. Wanneer de acteurs, actrices en fi guranten van 'Rooie Sien' even later tamelijk uitge hongerd zich op de soep storten wordt er alleen nog maar geknord, gesmakt en geroepen dat het een voor treffelijk soepje is. Natuurlijk had de één graag- gezien dat er geen stukjes gehakt inzaten en een ander vindt het minder aangenaam dat de kokkin rijkelijk met kruiden te werk is gegaan, maar allez, wanneer je al om zes uur 's ochtends naast je bed stond, is élke kom soep een cadeautje om naar uit te kijken. Het is een wonderlijk gezel schap dat zich rondom de pan schaart. Tussen toneeljongens en chauffeurs met versleten spijkerbroeken, lopen mannen en vrouwen in kamerjassen, of kleren uit het begin van deze eeuw. Dan stapt Willeke het lokaal binnen. Het haar in rode pijpekrullen gedraaid, een mutsje op het hoofd en een wat bruin-achtige jurk met kant. flink over de knie- en. Ze wilook graag soep, knabbelt op een worteltje en kokkin Elmar smeert een sneetje brood voor haar. Willeke is een beetje moe en dat is geen wonder, want be halve de hele dag filmen van een uur of acht tot vijf. staat ze 's avonds nog op het to neel in 'Slippers'. Daarvoor moet ze dan nog het hele land doorreizen. Er zijn nach ten dat ze om één, twee uur naar bed gaat en ze maakt dan dagen van achttien uur, want .'s morgens om zes uur zit dochter Daniëlle al op haar buik te dansen. 'Als ik nu een bed zie, slaap ik onmiddellijk in,' zegt ze. Erg spraakzaam is ze niet in het begin. Dat komt omdat ze een behoorlijke hekel aan Journalisten heeft gekregen! De laatste tijd zijn er dan ook allerminst leuke verhalen over haar privéleven geschre ven en daardoor heeft ze het besluit genomen om geen mens meer te woord te staan. Ik ben veel te open Waarom ze het dan nu toch doet? 'Ach, ik kan zo moeilijk nee zeggen. Er kwam een Journalist aan m'n deur die zojuist ontslagen was. Hij zegt: mag ik asjeblieft een verhaal over jou en je nieuwe vriend maken. Toen is de el lende begonnen. Ik had na tuurlijk 'nee' moeten zeggen, maar zo'n man dacht ik net ontslagen, heeft vrouw ^n kinderen: die moet toch ook leven? Ik ben veel te open, ik vertrouw mensen te snel. Misschien komt dat om dat ik zelf helemaal niet vals ben ofzo. Maar er worden echt peftinente leugens ge schreven. Journalisten die Ik nog nooit heb gesproken, schrijven hele verhalen alsof ik uren met ze heb zitten praten. Publiciteit Ik was een keer met regisseur Hank Onrust en zijn vrouw in Monaco. Liggen we op het strand en komt er een man naar ons toe en neemt snel een foto. Ik zeg: hé, meneer, doe dat niet. Hij zegt: ja. is voor m'n privéfotoalbum. Dat vind ik leuk. Jaja, privé. Mooi dat ik samen met Hank op de foto in een krant kwam te staan, met het onderschrift dat Willeke een nieuwe vriend had. Waarom laten de mensen je niet met rust? Ik weet best dat hét erbij hoort, publiciteit enzo. Ik ben erin opgegroeid. Vanaf dat Ik een kleuter was weet ik niet beter, omdat er altijd over mijn vader werd geschreven. En mijn eerste televisie-optreden was toen ik elf jaar was. Je zit zo in een glazen huisje. Als er bij mij voor de deur een paar keer achter elkaar een vreemde auto staat, dan staat daarmee ook de roddel in de krant. Moet iemand dan een volks wagen erbij nemen om bij mij op bezoek te gaan? Kom nou! Wat een waanzin. Ik ga me niet verstoppen! Ik kom toch al weinig de deur uit. In een café kan ik niet komen. Drink je weinig dan ben je een trut. Drink je veel dan ben je alcoholiste en st'aan je ogen wat wazig omdat je moe bent dan is het: die meid is aan de verdovende midde len. Rooie Sien Het kopje soep is op en kap ster Iduna wil nog even iets aan de pijpekrullen doen. We verhuizen naar de kleedkamer van Willeke. Daar praten we over de film 'Rooie Sien', ge regisseerd door Frans Weisz. Willeke vindt het een lekkere rol. In het kort vertelt ze het verhaal: 'Ik speel de dochter van een hoer- en mijn vader (Kees Brusse) vermoordt mijn moeder (Beppie Nooy jr.) Mijn vader wil heel graag dat mijn moeder uit 'het le ven' gaat, zoals dat heet. Mijn liefste wens is om in het va riété te komen. Dan ontmoet ik een man (Jules Hamel) op hem raak ik verliefd, maar uiteindelijk blijkt dat hij 1 graag wil dat ik ga animeren. Öf het fijn is om te filmen? Heerlijk en het is ook erg gezellig. De sfeer is goed en dat is belangrijk. Kijk, het kan misschien wel zwaar zijn om 's avonds ook nog te moe ten spelen, maar ik voel me prima. Ik ben plaatijzer sterk. Ik heb een hekel aan mensen die klagen. Dan moet je niet aan dit vak beginnen. Ik zit Willeke Alberti neemt samen met régisseur Frans Weisz liet draaiboek door van de film 'Rooie Sien'. (foto: Ronald Sweering) nu 's morgens om zeven uur in mijn auto op de weg en dan zie ik dat het gewoon spitsuur is. Al die drukte op de straten, niet te geloven. Dan denk ik: verdikkeme, die mensen moeten dat iedere dag. Oké, ze gaan vroeger naar bed dan ik, ja, dat moet wel, anders hou je dat niet vol.' Het is heerlijk, veel werk hebben. Nu draaien we die film, 's avonds 'Slippers' en dan in januari met Coen Flink 'Kiss me Kate' voor de televisie doen, dan een serie voor de KRO van Harry Gee- len 'en nog 'Pygmalion', ook voor de televisie.' Bovendien heeft Willeke nog een hit: 'Als je komt, dan zal ik thuis zijn'. Wel toepasselijk op de privésitüatie van de zangeres. 'Een roosje' Willeke: 'Daar beginnen we weer. Moet je horen, dat lied je had ik alléng opgenomen. Nog voordat Joop Oonk en ik uit elkaar gingen. Het zou nét in die tijd worden uitge bracht, maar toen heb ik aan Phonogram gevraagd om er even mee te wachten. Nou, dat begrepen ze best en heb ben de plaat ook uitgesteld. Wist je trouwens dat ik eerst de plaat van Conny Vanden- bos: 'Een roosje' zou doen? Conny belde me op om te vragen om de plaat niet te doen omdat van haar versie een single zou worden uitge bracht. Nou, dat hebben we tóen niet gedaan. Ach, waar om zouden twee zangeressen in Nederland nu met elkaar gaan concurreren?' Ze zegt dat dit na lange tijd weer een liedje is waarnaar ze zelf kan luisteren. 'Het is ontzettend moeilijk voor componisten en tekstschrij vers om voor mij iets te ma ken. Als ze een opdracht krij gen om iets, te schrijven voor me, dan schrikkenze zich lam: kijk, ze willen niet op de Spiegelbeeldtoer. Logisch. Wil ik ook niet. Maar wat dan? het is erg moeilijk.' En zo is het, want Willeke kan moeilijk teksten zingen waarin ze de verdorven vrouw uithangt die mannen verjeidt. Een schreeuwerige stem kan Willeke ook niet opzetten, dus het keiharde popwerk is evenmin voor haar weggelegd. ('Ik hoef ook niet zo nodig. De mensen denken ook wel dat ik een keiharde kenau ben, die door roeien en ruiten gaat om iets te bereiken. Welnee, ik zit ontzettend graag thüis. Lekker, met het haardvuur hoog en een glaas je wijn en kennissen en fa milie, waar ik veel van hou.') Zou Willeke het zingen dan maar niet opgeven? 'Nee,beslist niet. Ik wil het er lekker bijdoen. Het is een onderdeel van mijn werk. Ik heb het de laatste tijd wat verwaarloosd, maar dat komt gewoon doordat er geen ge schikt repertoire is. Of het aan de platenmaatschappij ligt? Welnee, ik gan nooit weg bij Phopogram. Artiesten die van maatschappij wisse len, verkopen gewoon niet en dus ligt het aan henzèlf.' Nederland niet te klein? Waarom roept Willeke niet dat Nederland te klein voor haar is? Dat doen toch alle grote artiesten? Willeke: 'Voor geen prijs ga ik hier weg. Ik hóef mijn naam niet op bioscopen in Londen of Parijs. Afgezien van het feit of me dat zou lukken; Ik ben niet zo'n car rièrevrouw. Dat is een totaal verkeerd beeld dat sommige mensen van me hebben. Ik wjl hier blijven. Fijn fn Ne derland, ik heb ontzettend lieve ouders, zonder'wie ik niet zou kunnen, en verder een stel kennissen bij wie ik vaak ben, nou. die zijn ook goud waard. Een eenzaam le ven? Welnee, wat dacht je hiervan: die film, ben ik nu soms alleen? Wat dacht je ervan: iedere avond écht suc ces op het toneel. Dat heeft een ander niet. Vindt ze mensen nog wel aar dig? Het is toch verre van prettig om door de telefoon voor hoer te worden uitge scholden en brieven te krij gen waarin je voor alles wat lelijk is wordt uitgemaakt. Willeke: 'Ik heb ontzettend de pest gekregen aan journa listen zoals ik al zei. En de reden dat je hier toch zit, is dat ik moeilijk nee kan zeg gen en omdat je hebt beloofd dat ik het verhaal eerst mag lezen. Ach.ik word er af en toe wel verdrietig van. Kijk. ik wil gewoon fijn werken en een leuk gezin. Eerlijk. Dat is alles. En dan verwacht ik van die ander trouw. Oké, er ge beurt wel eens wat in een huwelijk, maar ik geloof niet in een vrij huwelijk. Al met al is Willeke best te vreden. Met h^ar werk, haar overheerlijke dochter, haar kennissen, haar ouders. En zielig is ze beslist niet en eenzaam ook niet. Het vreem de is dat Willeke een soort van gave heeft dat ze dingen - ziet aankomen. Vaak dingen in haar eigen l'even, maar meestal in dat van een ander. Tevreden Willeke: 'Hoe weet je dat ei genlijk? Ik geloof dat ik daar nog nooit over heb gesproken. Ja, het is wel waar. Ik zie vaak dingen. Maar ik geloof dat iedereen het kan. Als je je goed concentreert kun jij ook gedachten overbrengen. ,Zou Willeke niet liever ie mand anders willen zijn? Een vogel, de koningin, een me vrouw op de markt of minis ter Kissinger? 'Nee, aan Kissinger moet ik helemaal, niet denken. Ik ben erg tevreden met mijn leven tje. Stel je voor, zo'n Kissin ger. die enorme verant woordelijkheid. Als hij een slechte bui heeft tijdens een verga'dering in het Midden Oosten, dan kan er de vol gende dag een oorlog uitbre ken. Trouwens, al dat ge vlieg. ik ben doodsbenauwd in vliegtuigen. Met kerst ga ik met mijn ouders naar Ma rokko. Ik knijp 'em nu al'. Koningin Elizabeth Zangeres Zonder Naam Weer eens een aardig meisje deze week. want we houden van afiöisseling. De grote vraag opnieuw: wie is dat kind? Is het KONINGIN ELI ZABETH van Engeland, ziet u meer in de ZANGERES ZON DER NAAM. of heeft u het idee dat we met een zeer jonge LIESBETH DEN UYL te maken hebben? Kijk. verge lijk, denk en schrijf dan de naam van uw keuze op een briefkaart, gefrankeerd met VIJFENDERTIG CENT en stuur die naar: Trouw-Kwar- Let. Dag Maandag, postbus 859 in AmsterdamEn zoals altijd meldt u 'ook even welk boek uw voorkeur heeft: kookboek, handenarbeidboek of het bloemen en planten boek. Denk erom: donderdag moei de briefkaart binnen zijn. HET WAS DE ZOON VAN HEERE HEERE SM A Vorige week zijn we vergeten te vertellen die nu wel het zoontj van wie was in de wedstrijd van de week daarvoor. De mensè die 'de zoon van HEERE HEERESM' op hun briefkaart hadd\ gezet, die zaten goed. De oplossing van vorige week luidt: i vrouw van WILLY ALBERTI en dus niet van Willem Duys I, Hans van Mierlo. De drie winnaars: mevrouw A. de Wacht\ Onwaardsedijk 4 in Dirksland (handenarbeidboek)H. van Hó\ wegen, Marnixstraat 16 in Zwijndrecht (kookboek) en G. v. Does, Symfoniestraat 65 in Loosduinen-Den Haag (bloemen plantenboek) Liesbeth den Uyl Niet op visite Een tijdje geleden konden we J melden dat de Britse zanger i Gilbert O'Sullivan is komen wonen in Blaricum, vlakbij j Willem Duys. Willem, als al- j tijd sociaal, nodigde Gilbert J' uit voor een drankje. Com- i mentaar van Gilbert: 'Hij - vraagt maar steeds of ik I langs kom. Hij (Willem) zegt dat ie de grootste platencol lectie van Nederland heeft, Coroh Hiko maar ik hou niet zo van die ld Id II L/IDa opdringerige figuren. Nee, ik blijf liever thuis'. en Zoon Reza 'Over zes jaar wil ik mi zoon tot mijn opvolger bi noemen', meldde de sjah v Perzië onlangs aan zijn vroi Farah Diba. 'Daarom wil dat hij reeds nu zijn vliegbij vet haalt. 'Dit zei hij to Farah Diba heftig protestee de toen ze zag dat haar zoi Reza op tweeduizend met hoogte de dolste vliegoefenl gen moest uithalen van instructeur. Reza is pas ze tien en ^arah is doodsbi nauwd dat haar zoon iets z1 overkomen in de lucht. Ma de sjah was niet op ande gedachten te brengen: 'E( toekomstig keizer "moet kui nen vliegen'. Vraag: Graag zou ik willen weten welke verzorging de Braziliaanse Waterstok Paló d'agua nodig heeft. Deze plant bloeit eens in de drie jaar. Antwoord: De plant die U noemt is de Cestrum Nocturnum. fam. Sola- naceae. De Braziliaanse naam is Dame de Noite. De Filippinos noe men de plant Dama de noche. In Mexico is de naam Galan de Tarde (hier is de heer de geurige en niet de dame, zoals bij de andere na men). De Soendanese naam is Kembang Dajang- of Soendel Ma- lem (Soendelprostituee). De Ne derlanders noemden de plant Nachtsering (hoewel het helemaal geen sering is). Inderdaad nacht bloemen, die overdag niet opvallen, door de vage groene kleur. Tegen de avond gaat de bloemknop open en verspreidt een heerlijke, maar sterke en doordringende geur. 's Morgens de typische nachtscha destank (vergelijkbaar tomaat en aardappel). De plant is inheems in Tropisch Amerika, kan een heester worden van 2-4 m. hoogte met overhangende lichtbruine takken. Niet boven 1400 m gekweekt. Groeit in de tropen constant en wordt' gebruikt als sierheester of hegge- plant. Nieuwsgierig gingen we de plant opzoeken in de Leidse Hortus Het viel niet mee, een miezerig geval, wel stokkig, niet dik In de bladeren, bloemen ontbraken nage noeg. De in de Hortus aanwezige medewerker vertelde ons dat deze plant het nooit goed zal doen in een niet tropische kas. In elk geval moet de plant staan in een con stant verwarmd vertrek op een om gekeerde schaal in een bak met water. Regelmatig bestuiven met water. De potgrond kan iets klei bevatten. Voor ieder die ook eens een kijkje in de Leidse Hortus gaat nemen: Een Openbaring van geu ren en kleuren uit alle Werelddelen en dat alles voor een kwartje! Vraag: In een geruime tijd geleden in Tr./Kw. verschenen artikel over Vermouth komt de zin voor: 'naast de gele bloem van het kruid, waar aan de drank zijn naam ontleent' Welke is de officiële naam van dat kruid? Is het mogelijk er iets meer over te vertellen? Antwoord: De naam Vermouth (Duits Wermut) vindt u in krui denboeken onder de naam Absinth Alsem (Artemisium Absinthum). Deze plant komt in de duinen en op de hoge zandgrond vrij alge meen voor. Bloei van juli-septem- ber met gele ronde bloemknopjes 'Zoals aan vele kruiden wordt ook aan deze plant geneeskrachtige werking toegeschreven (zie Ho meopathische lectuur). Werkzame bestanddelen zijn aetherische oliën en de bittere stoffen: Absinthe en Absinthol- Bij de bereiding van Vermouthwijnen wordt van de Ar temisia Absinthum een slechts bij hen bekend gebruik gemaakt. In een oud Cruydtboeck ln onze biblio theek vond ik het recept van Ab sinth Alsemwijn. een drankje dat vele goede eigenschappen geacht wordt te hebben al moet men z'n hachje maar niet wagen aan derge lijke zelfgemaakte spullen: In dit recept komen o.a. nog voor: laven Vragen (één per brief) zenden naar: Uw probleem ook het onze, Postbus 507^ Voorburg. Naam en adres vermelden. Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhou ding is verzekerd. del. marjolein, pepermunt, rozema rijn en salie. Alle ingrediënten werden in witte wijn gelegd en na verloop van tijd werd het mengsel gefiltreerd en dan was het klaar. U ziet, hoeveelheden geef ik er beslist niet bij. 'Met extracten en tinctu ren van allerlei geneeskruiden moet een leek niet experimenteren, maar interessant is het wel. Vraag: Er wordt gezegd dat bepaal de crèmes voor de huid en bepaalde haarbehandelingsmethoden zeer ge vaarlijk zijn voor de gezondheid. Welke zijn dat en hoe kan men zich daar tegen beveiligen? Antwoord: Alle eeuwen door heeft de mens, de vrouw, maar de man evengoed door het gebruik van zal ven, smeersels en behandelmetho den, gepoogd zich te verfraaien. Dat daarbij wel gebruik werd ge maakt van zaken die we als uiter mate onhygiënisch en gevaarlijk beschouwen ln onze'tijd is te begrij pen. Gelukkig bestaat de Keurings dienst van Waren, die naar aanlei ding van gegronde klachten elk middel keurt en test. Zelfs goede schoonheidsmiddelen en de beste apparaten kunnen verderfelijk zijn in de handen van slechte vaklie den. maar dat komt op elk terrein voor. Tenslotte is goedkoop ook vaak duurkoop: Wie jarenlang wél veel over heeft ^oor een goede permanent of spoeling, maar een crèmebehandeling daarbij onnodig vindt, zal het wel merken op den duur. Vraag: "Ik heb een stelletje oud- Hollandse tegels, uit een huis dat begin 1800 werd gebouwd: Blauwe figuurtjes op grijze ondergrond. 'Ik zou er graag meer over te weten komen'. Antwoord: U kan zich oriënteren met het aardige boekje: Een huis Vol tegels, uitgave van het Tegel museum te Otterloo. Vraag: Landbouwmotorvoertuigen mogen slechts 16 of 6 km per uur rijden. Welke zijn de bepalingen die gelden voor een snelheid van 6 km?. Antwoord: 1. als men rijdt met 1 of meer aanhangwagens, die samen meer dan 750 kg wegen, 2. als de aanhangwagen geen rem heeft. 3. als het betreft stoom- en motorwal sen, 4. als het betreft motorvoertui gen met lange lading, die normaal 40 kói rijden. Deze moeten in de bochten 6 km. rijden. Vraag: Betreffende een schilder C. H. Petit, die ln Giethoorn geschil derd, zou hebben. Vraag: Op een koperen luldbel staat: Qui me tangit vocem moam audi. Antwoord: Als u nog een t of een afgeslepen overblijfsel van een t achter audi kan vinden, betekent het (Latijnse) opschrift: Wie me aanraakt, hoort mijn stem. Ont breekt de t aan het eind, dan verandert de betekenis ln een soort bevel in den zin van: Als je me aanraakt, krijg je mijn stem te horen. Dergpliike opschriften lenen zich uitermate voor een beJ als de uwe. Of het een antiek exemplaar is, dan wel een in deze tijd naar antiek model gegotene, kunnen we niet zeggen, zonder de bel gezien te hebben. Zelfs kenners moeten een voorwerp wel eens in handen heb ben. om een oordeel over ouderdom en herkomst te kunnen geven. Vraag: Waar kan ik meer wetens waardigheden lezen over het kas teel Warmelo. Is er in verband met dit kasteel iets bekend over Co- ninck Westenberg, die ook op dit kasteel gewoond zou hebben? Antwoord: Het belangrijkste boek over dit onderwerp is wel: Haveza-, thes van Twente door mr. G. J. ter Kuile (Dit boek is aanwezig ln de bibliotheek van het Provinciale - en Rijksarchief te Zwolle - uiter aard, zou men kunnen zeggen - want mr. ter Kuile was indertijd werkzaam in de staf van dit ar chief. De heer Coninck Westenberg, notaris te Deventer, woonde niet zelf op het kasteel, maar verkocht het huls op 30 december 'uit de hand'. Vraag: Kan ik mijn geraniums, die ik uit dé tuin binnenhaalde, 'over houden tot het nieuwe jaar? Antwoord: Het ken wel, maar of het nu zo mooi is, is iets anders. De planten hebben meestal lange vrij kale uitlopers, die gemakkelijk bre ken, maar waaraan toch nu en dan wel eens een bloem komt. De me thode is: Stekken nemen in augus tus en de oude planten met de laatste herfstopruiming van de tuin rooien en op de compost gooien, die stekken doen het in den regel wel goed. De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat de meeste mensen in augustus niet aan stekken denken en voor men het weet is het herfst en zit men in die potplanten, die men voor veel geld kocht in het voorjaar, en dan komende vragen, als die van u Vraag: Hoe kookt men goed rijst Is het waar dat dat alleen maar kan met een speciale pan?Mijn rijst is altijd kledderig. Antwoord: Dat kan, maar 't hoeft niet. Al experimenterend met aller lei pannen, merkt men zelf wel welke pan het beste is om rijst mooi gaar te krijgen. In elk geval moet het een pan zijn met een dikke bodem. Die zijn er te kust en te keur. Verder doet u er veel te veel water bij. Twee kopjes rijst met drie water. Koken niet al te vlug. tot u putjes ziet komen. Dan op een warme plaats. De ouderwetse hooikist was daarvoor ideaal, maar ingepakt in kranten onder een paar kussens wordt uw rijst heel mooi. Lezeressen met tropenervaring zul len geen zout toevoegen en ook nooit de rijst wassen van te voren. Dat zout is een kwestie van per soonlijke smaak. Het wassen (men kan de rijst gemakkelijk afschui men bij het koken) verandert wel de hoeveelheid van het toegevoegde water, maar dat hoeft niet veel verschil te, maken. Ook hier: expe rimenteren. Vraag: We hebben een oude metalen pot. die vroeger boven het vuur hing. Een dikke koek van roet, vuil en teer of zo iets er onderaan. Hoe krijgen we dat er af? Antwoord: Die vlezigheid zit stevig in en aangebakken in de bodem van de pot. Eerst in een oude teil of zoiets proberen de boel wat los te weken met petroleum. Voorzich tig met een mesje oppervlakkig wat af steken, met oude lappen of poetskatoen afdrogen en met staal- wol verder gaan. Met zand, Jiffy of een ander schuurmiddel de aankoe king te lijf gaan. Vervang als voortgang versperd wordt grove staalwol door fijnere. Is de ergste smeerboel er af, dan zou u met Brusselse aarde, het middel waarme onze voormoeders het koperwerk i de keuken onderhielden, de pi verder onder handen kunnen ni. men. Veel succes! Van een verslaggever AMSTERDAM De Grenswissel kantoren, in 'de meeste gevalle gevestigd op NS-stations, gaan hu bankdiensten uitbreiden. Dit is mo gelijk geworden door de overne ming van de Crediet- en Deposito kas (CDK) In Utrecht. De activiteiten van CDK bestaa voornamelijk uit het aantrekke van spaargelden via een net vai agenten over heel Nederland. Dez middelen worden ondermeer ultge zet in de vorm van hypotheken. BI de Grenswisselkantoren heeft zie naast het eigenlijke geldwisselbe drijf ten behoeve van het publie een bescheiden spaarbankbedrij ontwikkeld. Door de samenvoeginj kan een kleine uitbreiding van he aantal medewerkers (Grenswissel kantoren heeft er nu 400) wordei verwacht. Overigens hebben CDK en Grens wisselkantoren grotendeels dezelfd eigenaren. Het kapitaal van CDK in handen van het verzekerings concern AMEV en van de banlj Pierson, Heldring en Pierson. Deze twee instellingen nemen ook deel in Grenswisselkantoren niet al^ derde belanghebbende de Neder-j landse Spoorwegen. l'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6