Mensen zijn redelijker dan je denkt ES Uit de kerkbladen ilisihsAil Vandaag Prof. dr. Bart Landheer: Alfrink sprak met orthodoxe leiders Christenen vragen uitreisvisum uit de Sowjet-Unie Trouw K wartet Buskes in de hoek, waar de slagen vallen Bestuur NPB afgetreden Nieuwe boekei Duitse kerk belooft steun rarismeprogram TROUW/KWARTET MAANDAG 25 NOVEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T, door Aldert Schipper 'Waar wij in Europa behoeftte aan hebben, dat is meer filosofie en minder streven naar materiële verbeteringen. Er is een nieuwe elite nodig van wijzen, die een ascetisch leven verkiezen en alleen hun raad geven als daarom gevraagd wordt. Mensen die vrijwillig afstand doen van de materiële welvaart'. Dit zegt prof. dr. Bart Landheer, die kortgeleden zeventig jaar is ge worden en daarom afscheid nam als bijzonder hoogleraar In Gronin gen. Dr. Landheer is zelf zo'n wijze, die zich liever op de achtergrond houdt, totdat hem iets gevraagd wordt. Het tot stand komen van een even wichtig wereldsysteem kan nog wel eens wat schokken geven, meent hij. Mogelijk is de huidige financië le crisis het begin van een cata strofe, veronderstelt hij. 'Ik kan niet zeggen dat ik de komende vijftig jaar met grote opgewektheid tegemoet zie'. We kunnen aan het eind komen van onze hulpbronnen en dan blijft er natuurlijk nog de kans op het uitbreiden van een lokaal conflict tot een grotere oor log. Die kans wordt groter naarma te de landen zich zwaarder bewape nen'. LIEVER SCHRIJVEN Dr. Landheer heeft in Groningen twaalf jaar lang in de schaduw van onze nationale polemoloog prof. Röling, de belangstelling van op merkelijk talrijke studenten gewekt met zijn leeropdracht vanwege de Stichting Vredesopbouw 'de sociolo gie van de internationale betrek kingen. met gerichtheid op de vre- desproblematiek'. Dat hij aldoor in de schaduw van anderen heeft gewerkt kan hem niet verontrusten. 'Ik probeer an dere mensen te helpen hun eigen mening te vormen. Ik wil niet zeg gen: dat is mijn mening en die is goed. Daarom schrijf ik liever. Dan kunnen de mensen zelf kiezen of ze het lezen willen of niet'. Door zijn boeken loopt als een rode draad Landheers pleidooi voor een harmonieus wereldsysteem. Hij be toogt: 'In het Westen wordt het individualisme overdreven. De mensen zijn deel van een groot geheel. Wie zich dat voor ogen houdt, kan begrijpen dat het den ken in termen van uitbreiding van macht en welvaart plaats moet ma ken voor een denken in termen van op elkaar afstemmen. Tegeno ver de escalatie-theorie (het oplos sen van problemen door verhoging van de produktie of door de tech niek te verfijnen) moet een rem- techniek worden toegepast'. Dr. Landheer voorziet dat de beperking van de hulpbronnen en de onmoge lijkheid voor Europa om zijn in vloed in de wereld uit te breiden, ons werelddeel zal nopen tot beper king. 'In Oost-Europa heeft men een doeltreffender remtechniek dan in het Westen. Expansie en wel vaartsgroei zijn altijd veel makke lijker dan beperking. We zullen technieken moeten vinden om de maatschappij op een lager niveau te laten draaien'. Hoe kun je de mensen zover krij gen dat ze genoegen nemen met minder welvaart? We moeten daarvoor naar de Chi nezen kijken. Je maakt een model waarin staat hoe hoog Je nationaal inkomen is en hoe ruim je hulp bronnen zijn. En dan vraag je aan de mensen zelf: hoe zou je dat nu doen. Moet de werkdag verkort worden of zo. Als de mensen maar getoond wordt waarom iets nodig is. Ze zijn redelijker dan je denkt. Ze zien wel in dat het materialisme op den duur zichzelf doodt. De moeilijkste groep is altijd die welke het kortst van de welvaart geniet, de nieuwe rijken. Die hebben het gevoel dat hun iets wordt afgeno men. In de VS voelen zeer veel mensen zich achtergesteld. Daar door zie je nu Amerika naar rechts afzwenken. De dreiging door president Ford tegen de Arabische olieproduceren de landen en het aanmoedigen van de revolutie tegen president Allen- de in Chili zijn tekenen dat de VS zich niet zo makkelijk neerlegt bij het beperkingsproces. Of dat soort inmenging nog lang kan doorgaan, zal mede afhangen van de Sowj et- Unie. Past Europa zich beter aan? In Europa is na de tweede wereld oorlog het idee verdwenen dat de staat zowat alles is en ook het leven moet uitmaken. Nu ligt de nadruk op de economie. Dat indus triesysteem kun je omzetten in een sociaal systeem, een leefbare we reld. We zullen dan ook naar een betere verhouding met Oost-Europa moeten streven. We hoeven ons dan niet meer zo af te tobben over onze defensie. Dat laten we ons door de superstaten maar aanpra ten. Eigenlijk zou een redelijk ver dedigingssysteem zoals Zweden of Zwitserland genoeg zijn voor West- Europa. Wat is een redelijk verdedigingssy steem? Redelijk vind ik een bewapening die tenminste niet zijn eigen bezit ter vernietigt. Een soort volksver dediging. Hoe zwaarder je je bewa pent, des te meer vernietiging ris keer je. Het schoolvoorbeeld van escalatie is de atoombom. Eerst was er het idee: één land heeft de bom. Toen wérd er gezegd: dat is prachtig, dat land heeft dan een machtsmonopo lie en dat regelt de wereld met een zachte en weldadige en toch vaste hand. Dat dacht men in Amerika vlak na de wereldoorlog. Dat is niet opgegaan, omdat andere landen die hand niet wilden accepteren. Daar na kwam de ontwikkeling van de bom in de Sowjet-Unie en het atoomevenwicht dat op afschrik king was gebaseerd. Dat leek som migen ook weer gunstig. Maar een machtsevenwicht is altijd iets tij delijks. Je moet er mee rekenen dat de een toch weer sterker wordt dan de ander. Nu zijn er drie atoommo- gendheden, maar intussen komen er nog andere bij. Het escalatie principe bewijst hiermee zijn on deugdelijkheid. Men had moeten afzien van een wapen waarmee de hele wereld vernietigd kan worden. Het is dus een morele kwestie. Nu kin je technisch niet meer van de bom af. Wat is dan de zin van ontwape- ningsbesprekingen? Dat is gewoon om een deel van de bevolking te overtuigen dat er iets aan gedaan wordt. Maar dat is he lemaal niet serieus. Het kan alleen als een van de superstaten het wer- WENEN Kardinaal Alfrink heeft vorige week in Wenen een drie daagse ontmoeting gehad met een delegatie van het patriarchaat van Moskou onder leiding van metropo liet Nikodim van Leningrad. Kardi naal Alfrink trad op als president van de internationale vredesbewe ging Pax Christi. Het gesprek met de Russen zal, blijkens een verkla ring van Pax Christi, worden voort gezet in de Sowj et-Unie. In een verklaring voor de pers zeg gen de beide delegaties dat de ge sprekken als positief zijn ervaren. Naast de kardinaal deden de vol gende Nederlanders aan de ont moeting mee: dr. Paul Theunissen, medewerker van het Polemologisch Instituut in Groningen en Carel Termaat van de Nederlandse afde ling van Pax Christi. Metropoliet Nikodim was in gezelschap van on der meer aartsbisschop Juvenali en dr. A. E. Buev^ky. Het gesprek in Wenen ging vooral over 'oost en west, heden en mor gen, vanuit christelijk zicht'. kelijk wil. Maar zowel in Amerika als in de Sowj et-Unie is de militai re sector ontzettend machtig. Maar die landen geven elkaar de schuld en zeggen dat de ander niet wil ontwapenen. Je moet het tot de bevolking zelf herleiden. Als je dat doet, dan zie je dat het Russische volk en ook het Chinese nooit erg belust op uitbreiding geweest zijn. Rusland had een enorme landmassa en Chi na kende een binnenlands even wicht. Het waren geen van tweeën zeevarende naties. Je hebt alle kans dat die landen ook nu nog minder expansionistisch zijn dan wij den ken, omdat wij zelf altijd zo expan sionistisch zijn geweewt. Het idee dat een land zomaar gaat veroveren als het de macht heeft is kinderlijk. Zo werkt het in de geschiedenis niet. De opgave die ik me stel is van die voorstellingen af te komen. We denken altijd dat de ander zo is als wij. Wat voor rol kan Nederland spelen in een toenaderingsproces. Nederland overschat zijn rol in het wereldsysteem. Wij werken nog steeds met een combinatie van po litieke democratie en economische expansie als een soort schitterend idee dat voor alle tijden geldt. Maar ik denk dat het een antwoord was in een bepaalde periode. En of het ook betekenis heeft voor de toekomst, dat zou ik heus niet we ten. Wel van belang is ons sociale systeem. Er is geen land met zulke sociale voorzieningen als ons land. Er is hier ook veel sociaal gevoel. Hier kun je je niet voorstellen dat iemand op de hoek van de straat doodgaat. Dat is in die grotere lan den niet zo. Kan het christendom een bijdrage geven aan het tot stand komen van een evenwichtige maatschappij? In het christendom is de grondslag te vinden voor elke soort maat schappij. In de christelijke mystiek kun je hetzelfde vinden als in de oosterse religies. Als onze maat schappij verandert, dan kun je in het christendom de dingen vinden die in die nieuwe situatie passen. Om eerlijk te zijn, dat verwacht ik zelfs. Daarom is het misschien wel verstandig van de katholieke kerk, die blijven wil zoals ze was. Als de situatie verandert oriënteren de mensen zich vanzelf wel weer op de kerk. De nadruk die de kerk steeds legde op het sociale gevoel en het verzet van de kerk tegen overdre ven materialisme, een zekere visie, het inschakelen van kunst en we tenschap, dat was positief. Aan die functie blijft behoefte bestaan. Je hebt in de kerk ook altijd die tegenstroming gehad, zoals van Sint Franciscus, die begreep dat hij niet zover van de natuur afstand, terwijl de hoofdstroom van het christendom de mens teveel abso luut stelde. Dat moet veranderen. De mens is deel van de natuur. Je ziet die enorme zelfoverschatting aan de houding van veel mensen tegenover dieren. Van Franciscus kun je leren dat een dier zo onge veer hetzelfde is als wij, op een eenvoudiger manier'. Van een onzer redacteuren MOSKOU Een aantal christenen in de Sowjet-Unie heeft een uit reistoestemming gevraagd omdat naar hun mening hun geloof hen in conflict brengt met de wetten van de Sowjet-Unie. Een van de aanvragers van een visum, dat in Rusland geboren reform-baptist Vladimir Michailovitsj Sklyarenko wil naar elk land, 'waar onze ge loofsovertuiging niet in strijd is met de wetten van het land. Niko lai Aleksejevitsj Masjnitsky en zijn gezin, afkomstig uit Vinnitsa in de Oekraine, zeggen in hun aanvraag om een uitreisvisum dat zij de laat ste jaren onderworpen zijn geweest aan huiszoeking, boetes, gevangen schap wegens hun godsdienstige overtuiging. Zij willen nu het staatsburgerschap kwijt en naar Canada emigreren. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubiikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Beit Shaan Op 19 november voerden drie Pa lestijnse kommando's een overval uit op het Israëlische dorpje Beit Shaan. De meest afschuwelijke beelden, nl. het verbranden van de lijken van de 3 overvallers door Israëlische burgers, werden ons door de t.v. niet bespaard. Uit de reakties van de Israëli's blijkt dat hun haat tegen de Pales- tijnen groot is. Als dit zo doorgaat, zal er nooit vrede komen in het Midden-Oosten. Naar mijn Idee kan de vrede er slechts komen, als joden, moslims, en christenen samen in het Heilige Land wonen. De naam van dat land, Israël of Palestina, is minder belangrijk. Yassar Arafat stelde dit ook voor in de Algemene Vergadering van de UNO. Hij wordt,althans door een aantal personen die reeds in deze rubriek hun brief zagen opgeno men, uitgemaakt voor terrorist. Maar wat zei Arafat? 'Ik ben geko men met een olijftak (symbool van de vrede )en een revolver. Laat mij die olijftak niet ontvallen!' Met andere woorden, ook Arafat wil vrede en hij wil zich daarvoor in zetten. Amsterdam De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pert Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 9274. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fllro X50Q. E. van Bunnink jr. Beyerhaus (2) Wat prof. Beyerhaus op de ICCC- toogdag over de Wereldraad wist te vertellen, grenst m.i. aan laster en kwaadsprekerij. De mensen van de Wereldraad weten zich verlost door het bloed van Jezus Christus. Als bevrijde mensen, levend uit de ver zoening, in een wereld waarover de opgestane Christus Heer (Kurios) is, mogen ze medewerkers van God zijn (term van Paulus). Dan kun je niet Gods water maar over Gods akker laten lopen. Wat betekent het hele boek Amos voor ons, waar toch uitdrukkelijk staat dat we het recht als water moeten laten gol ven en gerechtigheid als een immer vloelende beek. Dat dat belangrij ker is dan offers brengen en liede ren ten gehore brengen. Laten de verontrusten eens denken aan dat Nederlandse gezegde: Bidt en werkt! De gebeden van de Wereld- raad-mensen komen echter niet in de krant, evenmin als het feit dat de Wereldraad elke nieuwe week op maandagmorgen begint met een kerkdienst. Wie opkomen voor de vertrapten, de vernederden, de ar men en de hongerigen politieke theologie noemt, gebaseerd op hu manisme, lijkt me erg slecht thuis te zijn in de bijbel. Genève J. Meijers In In de Waagschaal licht dr. J. J. Buskes zijn veranderde houding ten aanzien van Israël toe: Zolang de staat Israël in haar ver houding tot de arabische wereld nog leefde in een zelfbewuste en triomfantelijke houding, heb ik uit oprechte bezorgdheid om de toekomst van Israël nog al eens bezwaren tegen Israëls politiek geuit en op een bepaalde Israël-theologie, die in protestants Nederland steeds meer invloed kreeg, een vrij scher pe kritiek geleverd, hetgeen mij het verwijt bezorgde dat ik Israël afviel. Nu die triumfantelijke verhouding verdwenen is en Israël in de hoek zit. waar de slagen vallen, word ik beschuldigd van verblind anti-ara- bisme, omdat ik het niet verwerken kan, dat minister Pronk, voor wiens werk ik de grootste waardering heb, in de gegeven situatie hulp wil verlenen aan Egypte in het kader van de ontwikkelingssamenwerking. Indien er, wat Egypte betreft, in derdaad van een oprechte vredeswil en een verzoeningsbereidheid ge sproken zou kunnen worden, zou ik mij over 't voornemen van minister Pronk slechts verheugen. Nu doe ik dat niet, omdat ik het niet kan: ik geloof nu eenmaal niet in die op rechte vredeswil en die verzoe ningsbereidheid. Die wil en die be reidheid heeft Egypte niet. Ik voeg er met het risico, misverstand te wekken, aan toe: kan Egypte niet hebben in de gegeven situatie. Lot en schuld liggen hier dooreen. Internationaal De prominente Zambiaanse politi cus A. G. Zulu heeft de kerk ge waarschuwd, dat zij niet te sterk inheems moet willen worden. Het maandblad BIJEEN geeft een frag ment van zijn rede: In de diskussie over het Zambiaans maken van de kerk moeten we niet vergeten, dat er een aantal prakti sche beperkingen zijn. Het chrls- tenom is een internationale bewe-. ging en als zodanig moet het dat drukten in de wereld. We werken toe naar een internationale rege ring en het zou daarom absoluut verkeerd zijn, die ontwikkeling stop te zetten of af te remmen. Ook op het gebied van het spirituele leven van de mens. Het Zambiaans ma ken van de kerk moeten we door zetten, maar er daarbij op letten, niet bekrompen te worden of ex- klusief. Onze filosofie van het hu manisme reikt ook verder dan onze landsgrenzen. Wij geloven in de fundamentele eenheid van de mens, waar ook. Oosten Zondag 1 Dr. J. J. Buskes karakter behouden, zoals Christus zei, toen hij zijn discipelen de op dracht gaf om naar alle volkeren te gaan. Men moet vasthouden aan de. lijn, dat de kerk ook een internatio naal karakter heeft. Ik zou de dag betreuren waarop elk land in de wereld zijn eigen kerk zou hebben en de kerk niet langer een interna tionaal karakter draagt. Ik geloof dat de christelijke kerk een zeer belangrijke rol heeft gespeeld bij de groei naar internationale sa menwerkingen begrip. Daarom zal, bij het meer Zambiaans maken, of moeten we zeggen bij het meer inheems maken van de kerk, de noodzaak van samenwerking be houden moeten blijven. Zoals u weet, spelen internationale reli gieuze lichamen zoals de Wereld raad van Kerken, een belangrijke strijd op het punt van de gerech tigheid, speciaal voor de onder- In Kerk en Theologie zet ds. A. A. Spijkerboer zijn gedachten op pa pier over het idee van een evange lisch politiek beraad: Ik meen, dat we het eerst eens moeten zien te worden over de inhoud van het woord 'evangelisch', want als je elkaar op dit punt niet begrijpt, hoef je eigenlijk nergens meer over te beginnen. Welnu, ik zou zeggen: evangelisch is een be raad, waarin de eerste zondag van de Heidelbergse Catechismus mee klinkt. Ik haast mij op te schrij ven, dat de vréég van zondag 1 natuurlijk niet gelukkig is, maar ik zeg Karl Barth na, dat het ant woord de op het persoonlijk heil ge richte vraag corrigeert, omdat het antwoord spreekt over een beslis- sing, die al over de mens gevallen is, voordat hij nog maar een kik over zijn persoonlijk heil heeft ge geven. Verder geef ik metéén toe, dat het 'zonder de wil mijns hemel- sen Vaders' beter vervangen zou kunnen worden door 'zonder mijn hemelse Vader.' Maar dan wil ik zeggen, dat dit antwoord zo trefze ker spreekt over onze rechtvaardi ging, en over onze bewaring én over onze heiliging, dat ik niet zou weten hoe je Christen zou kunnen zijn als je deze dingen zou verwer pen. De eerste zondag van de cate chismus hoeft van mij niet uit drukkelijk genoemd te worden, je mag het allemaal ook met andere woorden zeggen, en je mag er ook best eens een keer over zwijgen, maar aan een kerkelijk spreken en handelen, dat het in deze zondag bedoelde buiten spel zet, heb ik geen boodschap. Of liever gezegd: zo'n spreken en handelen heeft geen boodschap aan mij. VUUR EN ROOK Het is niet de eerste keer dat we de bijbel lezen van vuur en rook de Godsverschijning. We denh onmiddellijk terug aan de v bondssluiting met Abraham en a het allereerste begin van de schi ping. Drie verhalen die door joden graag op nieuwjaarsdag ge zen worden en dus in een ze] verband met elkaar beleefd wordi In rook en vuur is God de ande de Heilige. Een vlam die al 1 onheilige verteert en op afsta houdt en rook als een teken v zijn verborgenheid. Daar horen andere tekenen van donder en t zuingeschal bij. En God spret met Mozes. Een geweldig gebeur God spreekt met een mens, e soort tussenfiguur. Een mens n even smalle schouders als wij, e mens van vlees en bloed en vragen van die kleine mens ga: omhoog en de antwoorden dreun hem tegen, antwoorden die vo geheel het volk zijn en voor geht ha-adam, voor alle mensen. O deze tekenen moeten het gewic aanduiden van deze openbaring, geen mensenhart opgeklomme Het gewicht, dat is, bijbels gespr ken zijn eer. Dit is zijn eer dat E zo de mensen aanspreekt en ei verbond met ze sluit. Zijn eer niet een hemelse schittereni grootheid een sterrenkleed, dat het misschien ook wel, maar dit het hart van zijn eer. dat Hij zit tot mensen wendt en met hen on gaat. Met ons omgaat, wil dit ve haal zeggen, als later de rook in t tempel opstijgt en als nog ve later mensen bijeen zijn om c tora uit de ark te halen of de bijb op de preekstoel open te slaai (Exodus 19, 16-25). BENNEKOM Het hoofdbestuur van de Nederlandse protestanten bond (NPB) is zaterdag wegens een conflict afgetreden. Tien afdelingen van de NPB hadden voorgesteld de staf van de bond van vier leden te verkleinen, omdat er een begro tingstekort is van 80.000. Het voorstel zou als gevolg hebben dat het maatschappelijk werk van de NPB aanzienlijk zou moeten wor den besnoeid, vooral op internatio naal en nationaal niveau. Voor het besnoeiingsvoorstel stem den veertien afdelingen met onge veer 4.000 leden en tegen 27 afde lingen met ongeveer 3.500 leden, waarmee het voorstel was aangeno men. Door dit besluit kan het werk van de NPB terwille van de Ierse oorlogssclaohtoffertjes in gevaar komen. Het instituut voor byzantijnse en oecumenische studies, Louiseweg 12, Nijmegen geeft een weinig bekend maar boeiend kwartaaltijdschrift uit, dat Het Christelijk Oosten heet. Het kost 25 gulden per jaar. In het laatste nummer schrijft A. J. van der Aalst over het sociale ethos van de oosters-orthodoxe (byzantijnse) kerk. Er is een tijd geweest, dat de sociale hulp in het oosten ver voor lag op alles wat elders in Europa te vinden was. Van der Aalst maakt als volgt de balans op: Terwijl het westers christendom, volgens de één te veel, volgens de ander te weinig, zijn stem laat horen over en actief bezig is met vraagstukken als bevrijding, racis me, onderdrukking en onrecht heeft de orthodoxie er moeite mee zich aan te sluiten bij deze gang van zaken. In overeenstemming met haar traditie ziet zij de bevrij ding van de mens vooral in een 'vrijheid van zichzelf' en bestaat het heil van de mens en van de mensheid allereerst in de vereni ging met God. Deze vrijheid en dit heil zijn niet afhankelijk van uiter lijke omstandigheden en structu ren. De ordening van de ziel is de grootste bijdrage aan de orde in de wereld. Als de mens hieraan werkt, draagt hij tegelijk bij tot de ver werkelijking van het heilsplan van God. Deze innerlijke ethische vrij heid doet de mens echt mens zijn en vormt het hoogse goed. Zowel voor elk individu als voor de hele mensheid. De hedendaagse politieke omstandigheden waarin veel byzan tijnse Kerken verkeren dragen on getwijfeld bij tot hun terughou dendheid, maar deze ligt toch reeds in hun traditie geworteld. Maar toch niet zo exclusief dat men hun niet de vraag kan stellen of de sociale activiteit van de byzantijnse Kerk in het verleden geen andere houding kan rechtvaardigen. Een onderstroom die even traditioneel is getuigt van hun sociale bewogen heid en activiteit door de eeuwen heen. Omgekeerd zou men aan het westers christendom de vraag kun nen voorleggen of het individuele heil en de innerlijke vrijheid wel voldoende tot hun recht komen in afwachting van de realisering van alle sociale plannen. Literair Akkoord 17. Een keuze u bijdragen verschenen in de i Zuid- en Noordnederlandse Jette kundige tijdschriften van het ja: 1973. A. W. Bruna Zoon. Utrecl /Antwerpen, (1974). 132 b! 12.50. Op verzoek van de Algemene Cöi ferentie der Nederlandse Letten en in opdracht van de ministè van cultuur in Nederland en Belg heeft een redactie, dit keér b staande uit Gerrit Borgers, Be Decorte Willy Spillebeen, Hans vt de Waarsenburg en Ludo Simoi: voor de zeventiende maal een kei gemaakt uit proza en poëzie literaire tijdschriften van het ve streken jaar. Zelf doet de redact enigszins vermoeid over haar tas en dat valt te begrijpen. Wie kie moet over criteria beschikken die zijn in dit geval niet voorhai den. Ja, er moet een staalkaart va de Nederlandse letterkunde' gegi ven worden, maar daar is nauwelijl een criterium voor keuze mee ve: strekt. Vandaar dat - andermaal dit Akkoord een weinig boeienc vertoning is van literaire activitei Het kan aan de diversiteit liggei waardoor de opgenomen teksten e kaar als het ware onschadelijk ms ken. Maar ik geloof dat het zoeke naar een doorsnee bij deze redact een gemiddelde heeft opgelever Dit aan de literaire productie zè wijten, zou ik pas in de laats plaats willen doen. De redact schrijft: 'In talloze facetten kan c lezer in deze bloemlezing constat» ren dat de brede rivier van c poëzie (kom er eens om, om zo' beeld! T. v. D.) is uitgemond in ee gevarieerde delta van bestaande e nieuwe stromen en strominkjes Dat zijn constateringen die altij wel opgaan. 'Literair Akkkoord' zo werkelijk gebaat zijn bij specifieks re opdrachten, van de Algemen Conferentie. Er blijft natuurlij over te twisten in hoeverre de keu der redactie niet alleen het literal akkoord tussen Noord en Zuid be nadrukt, maar er ook een is was men in andere zin literair akkoor mee kan gaan. Ik ben in elk gevi blij dat Gerrit Krols 'De Gronings veenkoloniën' erin staat, alsmede 1 Harmsen van Beeks lange gedicl 'Mollade'. T. v.I Van een onzer redacteuren BERLIJN 'Rassendisriminatii neemt een belangrijke plaats ii onder de vele vormen van ontken ning en schending van de mensen rechten. Zij treft de mensen in hui waardigheid, is oorzaak voor sociali en politieke onvrijheid en schep tegelijk hoogst explosieve span ningshaarden'. Dit staat in een ver klaring, die de synode van de Duit se evangelische kerk in Berlijr Spandau heeft aangenomen. Wie andere rassen discrimineert er onderdrukt oefent geweld en roepl dat ook op. Wie bloedvergieten wil vermijden moet de oorzaak ervan, rassendiscriminatie, opheffen. He1 ongeduld van de onderdrukten neemt toe', aldus de verklaring. De evangelische synode wijst op de pogingen van de wereldraad van kerken, die 'zonder moe te worden zijn leden kerken wijst op de grote wereldproblemen, en met name ra ciale en koloniale onderdrukking. De synode belooft de wereldraad steun en wijst op de bijzondere waarde van het programma tot strijd tegen het tacisme, ook al draagt de kerk niet bij aan het speciale fonds.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2