Van Hemert met groot
leger Middeleeuwen in
t> ii\ 6
EE
N WINTER
VO
L GEVAREN
Radio- en televisieprogramma's
mrnim
Dagrecept
Even
puzzelen
Op zoek naar Dynastie der Kleine Luyden
Walgelijk
iPflfl»
van
Red Band
natuurlijk
CATHERINE GASKIN
UwKunstgebi
TROUW/KWARTET DINSDAG 19 NOVEMBER 1974
BINNENLAND RADIO EN TV
door Ton Hydra
Vanavond is het dan zover. De
NCRV begint de vertoning van
de groots opgezette en kostbare
televisieserie 'Dynastie der Klei
ne Luyden'. Tegen de achter
grond van drie eeuwen vader
landse geschiedenis speelt het
door Willy van Hemert bedachte
levensverhaal van eenvoudige
mensen. Zeven 'Jannen' uit een
geslacht, waarvan de stamvader
in 1270 te vondeling werd ge
legd in een kloostertuin. Om de
veertien dagen zal een ongeveer
anderhalf uur durend deel wor
den uitgezonden.
De titel van deze jubileumproduktie
houdt eigenlijk een onbestaanbaar
heid in. Hoofdbezigheid van een
dynastie ls immers regeren: kleine
luyden daarentegen hebben nooit
wat ln te brengen. Dit is een 'klei
ne waarheid' terzijde, maar daaro
ver te vallen zou het werk zijn van
'kleine zielen'. Hiermee heb ik met
een aangeduid dat de NCRV voor
de derde keer met een serie gaat
bewijzen het kleine te eren.
Verzonnen personages trekken de
kijker door markante episodes. Het
Scène van een kleurrijk marktieest in Brugge uit de eerste af
levering van Dynastie der Kleine Luyden.
Bob Bouber als de zwerflustige Jan
de Hollander, de stamvader van de
door Willy van Hemert bedachte en
verfilmde dynastie.
Gele koolschotel
1 gele kool
40 gram boter
1 ui
2 eetlepels tomatenpuree
zout
stukjes aardappel
Smelt de boter en doe er de aan
ringen gesneden uien in. Even licht
fruiten en dan de tomatenpuree
erbij. Dan de gesneden kool toevoe
gen en de kool kleuren door deze
regelmatig om te scheppen. Doe er
wat water bij en laat de kool op
een laag vuurtje gaar worden.
Wanneer de kool half gaar is voeg
dan de aan stukjes gesneden aard
appel toe. Op smaak brengen met
zout en goed opletten dat de zaak
niet aanbrandt, laat de kool niet al
te gaar worden; anders zit er geen
smaak meer aan en zijn bovendien
de vitaminen verdwenen.
Menutip: Gebakken lever, gele
koolschotel, hopjesvla.
gevoel van echtheid wordt versterkt
door de verhalen over bekende fei
ten en het vermelden of soms op
duiken van historische figuren. In
het eerste deel keert Jan de Hol
lander zich tegen de edelen om de
moord op graaf Floris V te wreken.
Zijn kleinzoon brengt ons in con
tact met Geert Groote en diens
'Broeders des gemenen levens'.
Over het hof van Jacoba van Bele-
renr vernemen wij iets via de vijfde
telg. Jan VI js een schakel tussen
boekdrukkunst en hervorming en
de zevende Jan beleeft de beelde-
storm.
Hoe het allemaal uitpakt en in
welke mate deze produktie de kij
ker zal boeien is nog onzeker. 'Ik
weet niet of het goed is', schreef
Willy van Hemert in de NCRV-gids.
En ik moet het bem nazeggen,
want nadat je slechts de eerste
aflevering vooraf hebt bekeken,
kun je geen mening geven over het
totaal.
Voorop mag worden gesteld dat
veel zorg is besteed aan het came
rawerk (Jan en Rita Huyskens), de
aankleding (Marga Langeweg) en
de keus van de lokaties. Voor de
scènes in de abdij van Elten werd
een prachtig kloostercomplex ge
vonden in Duitsland. En wie ooit
dwaalde door Brugge herkent direct
de plekjes, waar de camera heeft
gedraaid.
Voor bepaalde taferelen moest wel
naar goede ontwerpen van Her
man Koenen en Richard Heidenrijk
het een en ander worden nage
bouwd, maar de camerabeelden van
echt en namaak sluiten, wat kleur-
patroon en belichting betreft, har
monieus op elkaar aan.
Voordelen amateurs
Willy van Hemert werkt graag met
amateurs. Soms heeft dat grote
voordelen. Onbekende 'gezichten'
kunnen authentieker lijken dan dik
wijls op de buis verschijnende be
roepsspelers. Maar als het bij dit
uiterlijke blijft en dé dilettant te
weinig van binnen uit weet te ge
ven, valt de zwakte van de vertol
king des te scherper op, wegens het
gebrek aan expressiemiddelen,
waarmee geroutineerde spelers hun
tekort kunnen camoufleren. In het
eerste verhaal zitten een paar van
die zwakke plekken.
Toch schijnt Van Hemert met en
kele andere vertolkingen het gelijk
aan zijn kant te krijgen, zoals dat
onder andere ook het geval was
met de hoofdpersonen in 'Bartje'.
Cabarettier Bob Bouber laat zien
dat hij stamt uit een geslacht van
volksacteurs. Een fel realistische
expressie zit hem gewoon in het
bloed. Bouber maakt van Jan de
Eerste een kleurrijke figuur met
het driftleven van de primitieve
Middeleeuwen. Als Ma-rijk van de
Velde net zo bloedwarm zijn vrouw
had gespeeld, zouden verscheidene
scènes aan diepte en spanning heb
ben gewonnen.
Bob Bouber speelt ook de derde en
de vijfde Jan; we kunnen er met
belangstelling naar uitzien. De an
dere 'Jannen' komen van Lennart
Nijgh (tekstdichter voor onder an
dere Boudewijn de Groot), Theo
Pont en Wim van de Heuvel. Tot
de topacteurs die aan de volgende
afgeronde verhalen meewerken be
horen Bob de Lange. Ko van Dijk
en Eric Schneider.
Figuranten
De 120 tekst-rollen worden om
ringd door tweeduizend figuranten.
Willy van Hemert heeft een derge
lijk leger nooit eerder aangevoerd;
het is hem wel eens zwaar gevallen.
Desondanks hoopt hij dat de serie
zal worden uitgebreid tot vijftien
afleveringen. Of hij zijn dynastie
naar deze tijd zal kunnen doortrek
ken, hangt mede af van het aan
slaan van de eerste reeks van zeven
en van de geldmiddelen, die nodig
zijn voor deze dure prolongatie.
Een euvel bij voorvertoningen in
de Bussumse studio Concordia is
vaak dat de kijkkasten slecht zijn
afgesteld en dat de geluidsweergave
via aparte boxen bedroevender is.
Ook de 'Dynastie' had er van te
lijden. Dus schort ik mijn oordeel
op. Ik vermoed dat het beeld in de
huiskamer aanzienlijk mooier en de
geluidsweergave evenwichtiger zal
blijken te zijn. Dat doet tevens de
muziek van Rick van der Linden
als ondersteuning van de sfeer be
ter tot haar recht komen.
In de serie Het Testament van
Edgar Allan Poe werd maandag
avond het tweede deel uitgezonden
dat is ontleend aan het verhaal
The fact in the case of M. Valdemar.
Poe zou samen met een medicus
hypnotisch onderzoek hebben toe
gepast op stervenden in de hoop
enig antwoord te krijgen op de
eeuwige vraag naar wat er achter de
grote drempel bestaat.
Als 'zwart verhaal' is dit een intri
gerend gegeven. Maar de vraag
dringt zich op, of het onderwerp
zich ook leent voor uitwerking in een
spel dat door de massa wordt be
keken. Veel kijkers gaan soms zo
intens in een verhaal op, dat het
getoond een vorm van werkelijkheid
wordt.
Regisseur Emanuel Boeck deed
enerzijds pogingen om een zekere
afstandelijkheid te scheppen, maar
bij de opnamen bij het experiment
met de stervenden dikte hij het
realisme aan tot een walgelijke ver
toning. Juist omdat het bezig zijn
met de dood een uiterst moeilijke
zaak is, mag men aan de AVRO de
vraag voorleggen of met deze voor
stelling de grens van het ethisch
betamelijke is overschreden.
In het filmverslag van Henk
Neijssel over de Amerikaanse
samenleving van ongeveer 2500
militairen en burgers op de vlieg
basis Soesterberg kwamen een
paar interessante aspecten van die
gemeenschap naar voren. Vooral op
het menselijke vlak. Als de samen
steller deze zaken meer had uit
gediept en minder vliegtuigen had
gefilmd, zou zijn documentaire
indringender zijn geworden.
Ik heb zo hier en daar ook uit
een paar telefoontjes van lezers
begrepen dat een opmerking van
minister Duisenberg in Brandpunt
zaterdagavond enige ergenis heeft
gewekt. Op de vraag waar hij het
geld vandaan haalt voor de
miljarden-injectie, zei hij samen
met de heer Zijlstra een geld
fabriek te beheren. Dat blijkt niet
te zijn aangekomen als scherts,
maar als: we drukken er maar een
zooitje bankpapier bij. Iemand in
Rotterdam veronderstelde dat er
inderdaad meer geld in omloop
wordt gebracht. Ik heb dat rap
nagetrokken. Volgens de weekstaat
van de Nederlandse Bank per 11
november was 12,3 miljard ^.an
bankpapier in omloop en per 4
maart van dit jaar 11,7 miljard. Het
verschil werd door een deskundige
onbetekend genoemd.
TON HYDRA
41. Als smid je Verholen het nog
niet had geweten, dan had hij nu
wel gemerkt, dat mr. Eusebius De
Rhauwe Bullepees een ruwe klant
was, met wie het kwaad kersen
erten was. Daarom beet de smid
zijn tanden maar eens goed op
elkaar en trachtte hij zichzelf zo
veel mogelijk te beheersen. Ten
slotte lukte hem dit en behaalde het
verstand de overwinning op het
gevoel alhoewel eerlijk toegegeven
moet worden, dat hij de burge
meester héél graag een optater
gegeven had. De burgemeester
van zijn kant gaf een heel andere
uitleg aan smidje Verholens zelfbe-
heetsing. Hij dacht, dat de smid
bang was voor hem en daarom
begon hij nog meer druk op de
arme kerel uit te oefenen. Verholen
was namelijk met een boos gezicht
in een van de diepe vensterbanken
gaan zitten, die voorzien was van
een soort zeteltje. De schurkacntige
burgervader stond nu triomfante
lijk voor hem en gromde: 'Nou zal
ik je nog eens iets héél leuks ver
tellen, Verholen, "ik ga jou ons dorp
uitjagen. Jij hebt je hier zomaar
gevestigd en dat mag niet. Jij hebt
je wederrrechtelijk een woning toe
geëigend'. 'Ik wéét het', viel de
smid hem toen lachend in de rede,
want nu had hij de burgemeester
waar hij hem hebben wilde. Nu kon
hij de wijze woorden van Thomas van
Everdinge in praktijk brengen. 'Ik
heb over die aangelegenheid al
lang rechtskundig advies ingewon
nen', vervolgde hij. 'U bent toch
zelf ook meester in de rechten,
nietwaar? Dan weet U héél goed,
dat U mij als huurder aanvaardde,
zodra U de door mij betaalde huur
penningen aannam. U bent dus nu
wel gedwongen mij een nette v
gingsvergunnlng te verscha!
Haha, nou U!' 'En als ik dat
eens niet doe?' vroeg de bu
meester, die toch wel een bi
geschrokken was van
overwachte woorden. 'O.
ga ik naar de rechtbank.
volgde de smid eenvoudig,
klaag ik U aan wegens oplich
De rechters zullen het beslist1
teressant vinden te horen, dap
een burgemeester is die geld
neemt, dat hem helemaal niet
behoort.'O nee.alsjet
niet naar de rechtbank...', sta1
de hij en werd krijtwit om
neus. Hij deed ontzet een
passen achteruit, doch vergat,
er een prullemandje in de
stond. En dat men zulke dl
niet moet vergeten, laat het pn
duidelijk genoeg zien.
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
ADVERTENTIE
19
Ze greep de hoorn steviger beet:
het was kil in de kamer, maar zelfs
in haar dunne nachtjapon had ze
het nog warm. 'Met Sarah Devlin'.
'Een ogenblik alstublieft'.
Het wachten leek eindeloos, hoewel
het niet meer dan een minuut kon
zijn. Ze hoorde de stemmen van de
telefonistes en toen was het even
stil. Ze greep op het tafeltje naast
haar bed naar een sigaret, maar de
aansteker deed het niet. Ze had
plotseling geen kracht meer in haar
vingers. Ze hebben hem gevonden'.
Ze wilde er niet aan denken hoe.
Ze keek weer naar de klok. Toen ze
de stem van de telefoniste hoorde,
kon ze haar oren niet geloven.
'Bent u daar?'
'Ja'.
'Het spijt me dat lk u heb gestoord.
De aanvraag is ingetrokken'.
'Wat? Wat bedoelt u?'
'Het spijt me maar de oproep is
ingetrokken'.
'Nee.wacht even. Wat zei ze?'
'Het spijt me. Ik weet verder ook
niets, ik kan u niet meer vertellen.
Goedenacht. De verbinding was
verbroken. Sally keek ongelovig
naar de hoorn in haar hand.
Ze zette de ketel water op om thee
te zetten en rookte onder het
wachten een sigaret. Ze gaf Tim
melk en toen de thee klaar was.
trilden haar handen al bijna niet
meer.
'Waarom zou ze dat hebben gedaan.
Tim? Hoe kan iemand zo wreed
zijn. Eerst het gesprek aan te vra
gen. Als er nieuws was geweest zou
ze de aanvraag niet hebben inge
trokken. Waarom, als ze toch niet
van plan was met me te praten?
Goed. ze hepft ln al die vijf Jaar
nooit met me gesproken en ik ook
niet met haar. Waarom heb ik haar
niet opgebeld? Waarom doe ik het
nu niet? Als we nu niet samen
kunnen praten, zullen we het nooit
kunnen.
Zo bleven haar gedachten maar
ronddraaien, terwijl zij een kop
thee dronk en Tim op de sofa
opgerold naast haar bleef liggen tot
het licht begon te worden, toen
rekte hij zich en verdween door de
speciaal voor hem gemaakte flap in
de deur. Ze wilde hem wel terug
roepen, maar dat had geen zin. Ze
was volkomen alleen en het geluld
van de eerste autobussen scheen
alleen maar de nadruk te leggen op
haar eenzaamheid en het voortgaan
van de tijd.
Ze stond tenslotte op en ging naar
de telefoon. 'Ik moest het in elk
geval maar proberen.
Het gesprek kwam erg vlug door. ze
kreeg een dienstbode aan de tele
foon: ze noemde haar naam en
vroeg naar Elizabeth. Het duurde
even en toen zei een mannenstem
in het Engels maar met een ac
cent: 'Met de secretaris van mada
me Devllh'.
Zij begon het warm te krijgen. 'Met
Sally Devlin. Ik zou mrs. Devlin
graag spreken'.
'Ik vrees dat dat niet mogelijk is.
Madame is niet in staat aan de
telefoon te komen'.
'Maar.ze sloot de ogen en be
dwong haar woede, nu bleef haar
niets anders over dan erom te vra
gen. 'Is er enig nieuws van mijn
vader?'
'Het spijt mij bijzonder, miss Dev
lin. maar er is geen nieuws. Wij
zullen ons dadelijk met u in ver
binding stellen als wij iets horen.
Goedemorgen'.
Om tien uur probeerde ze het nog
eens en deze keer vertelde een be
diende, die kennelijk instructies
had gekregen, dat mrs. Devlin niet
aan de telefoon kon komen. 'Nou.
niemand kan zeggen dat ik het niet
heb geprobeerd.Als ze niet wil,
kan ik er ook niets aan doen. Er is
niets veranderd, het Is eigenlijk
nog erger geworden, zei ze tegen
Tim
Daarna was er niets meer te doen,
daar had Robert voor gezorgd. Hij
belde haar op en zei dat hij die
ochtend overal had geïnformeerd
en dat er geen nieuws was. Ze
moest met hem lunchen, zei hij,
HEB JIJ VERSTAAMN NK.H0PEI
WAT HIJ ZEI, PINGO?). HEEFT HUI:
GEEM KOOF
Radio vandaag
anders zat ze daar maar alleen te
piekeren! Ze zouden lunchen in de
kamer van de directeur, om haar
een restaurant en vragen te bespa
ren. Robert dacht aan alles en daar
was ze dankbaar voor, maar er was
zo niets voor haar te- doen. Ze
kleedde zich met zorg, nam een
taxi en reed. tegen de instructies
van Robert in, naar de Afghaanse
ambassade.
Ze ontmoette daar dezelfde man
van de vorige dag: hij schudde het
hoofd en spreidde ontkennend de
handen uit.
Ze was een half uur te laat voor de
lunch, en Robert zou anders zeker
boos op haar zijn geweest. Maar hij
zei niets, en dc andere directeuren
toonden veel begrip en vermeden
onder de lunch de naam van haar
vader te noemen en dat kwam
Sally erg onnatuurlijk voor.
Canfield hoorde die dag via hun
eigen speciale contacten ook niets
nieuws, alleen maar bijzonderheden
van de Britse ambassade in Kadoel
over de speurtocht die ze waren
begonnen. Er moest een onmogelijk
groot terrein worden afgezocht en
Devlin had hen tegen de gewoonte
in niet op de hoogte gehouden van
zijn bewegingen. Willsden had ie
dereen die in Afhanistan contact
met Devlin, had gehad om inlich
tingen gevraagd, maar ze verwacht
ten er niet veel van. Canfield wilde
Sally Devlin graag opbellen, maar
hij kon haar niets hoopgevends
vertellen en hij begreep wel dat het
al vriendelijk van haar was geweest
dat hij haar de vorige dag, gezien
de omstandigheden, had mogen
spreken. En dus deed hij niets en
het feit dat hij zich vooral op de
achtergrond moest houden, hinder
de hem die dag wel bijzonder.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Badlnerle: klass. en mod.
muz. (7.30 Nws. 7.41-7.50 Echo) 8.24 Over
weging. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de
hulsvrouw. 8.45 Do wonderlijke letter M:
een program, voor Het Hollandsche
Huish. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Auba
de: klass. muz. (10.30 Nws.). 11.30 Be
jaardenprogram. 11.55 Scheepspraat: Inf.
voor scnippers. 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: KRO's pauzeprogram. (12.26 Mede
delingen. 12.30 NWS. 12.41 ECho). 14.00
Huisbezoek. 14.15' Schoolradio. 14.55 (S)
Interlokaal op dinsdag, gevarieerd pro
gram. (15.30 Nws.) Overheldsvoorl.: 17.00
Diverse facetten van het eiland Aruba
(III). KRO: 17.10 (S) de hutsgeklutste
kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo ma
gazine. Pol. Part.
18,19 Pacifistisch Socialistische Partij.
KRO: 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Pro
gram. voorbeschouwing. 19.00 (S) Zin ln
muz. - amateurs geven de toon aan. 19.45
Instemmen met velen: het gezongen
woord ln de liturgie. AVRO: 20.00 (8)
Vanavond: muz.. vrolijkheid en verstrooi
ing. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal 22 50
Vanavond laat nieuws. 23.20 (S) Er floot
een vogel ln de wel. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek 7.20 (S) Dag met een gaatje met
om 8.00 Nws. en om 8.11 Radiojournaal
8.50 Morgenwijding. NOS: 9 00 Uitgebrei
de reportage. 9.35 WAterstanden. AVRO:
9 40 (S) Gitaarrecital, 10,00 (S) Voor de
kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen: popu
lair verz.platenprogram ln mono en ste
reo. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radiojour
naal) 11.30 (Si Rondom Twaalf: een uur
allerlei voor ledereen. met om 11.55 Be-
rusber. 12.30 Overheldsvoorl. Uitzending
voor de landbouw. 12.40 (S) Jongeren
koor met Instrumentale begeleiding.
13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal 1321 (S)
nuper Rosarum Plores. een serie uitzen
dingen over Gulllaume Dufay. 14,00 (Si
Een meisje uit de voorstad, hoorspel
(slot). 1435 (S) met het oog op lulste-
i: muz.program. 1625 (S) Met muziek
Speciaal
0 Nog geen half uur na haar op
treden in Tweekamp Is Judith
Bosch weer op het scherm, maar
dan als nonnetje in de Dynastie
der Kleine Luyden, de grote jubi
leumproductie van de NCRV.
Ned. 1/20.21
0 Na een zendingsdocumentaire
over West-Irian (20.21) en een llc-
derenprogramma (20.50), geeft de
EO in Nader Bekeken reportages
over de Reformatorische Getuige
nisdag in Utrecht en over de onaf
hankelijkheid van Suriname; over
abortus komt chirurg dr. Plomp aan
het woord.
Ned. 2/21.20
Teruggekeerd uit de middeleeu
wen duikt de NCRV meteen in de
actualiteiten van vandaag. In Ilier
en Nu; woningen voor invaliden,
verzekeraars contra begrafenison
dernemers, de plotselinge kinder
dood en het overleg in de Stichting
van de Arbeid.
Ned. 1/21.45
De VPRO vertoont een BBC-
documentaire over Josef Stalin.
Drie acteurs vertolken daarin het
officiële Sowjet-standpunt, de visie
van een buitenstaander en ccn plei
ter voor de dictator.
Ned. 2/22.00
0 In zijn film Zuschauer obser
veerde Klaus Peter Dencker men
sen die bij zeer uiteenlopende ge
beurtenissen toeschouwers waren.
Duitsl. 2/22.00
Mobiel; een beweeglijk program, voor
beweeglijke mensen. 17.55 Mededelin
gen.
18.00 Nws. 18.11 Radtbjoumaal. 18 21
(S> Dansorkest De Skymasters met
zangsollst. 18.45 Toppers van toen (gr
19 25 (S) planorecital NOS: 19 50 Den
Haag vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20 05
Overweging. 20.15 (S) Festival van Bar-
reuth 1974: Das Rheingold. opera van
Wagner, uitgevoerd door het Festlvalor-
kest met zangsollsten. 2245 Babel- pu
bliek: literair program. 23.55-2100
Nws.
12.03 (S) Drie tussen de middag: VAUA's
visite vanuit... 14.03 Gesodemeurders, een
mieters program. 16.03 (S) mix.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten.
19.02 VARA: Drie loop achter: Popre-
konstruktle. 20.02 (S) Nashville. 21.02
(S) Jazz Blues. 22.02 (S) (P)opdonder.
23.02 (S) wachten op middernacht. 0 02
(S) Nacht-drle-draalt. 2.02 Helpl. 4 02
Truck, een program, voor vrachtwagen
schauffeurs. KRO: 6.00-7.00 (S) Scheer ie
weg.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-11.35 Schooltelevisie
TELEAC
12.15 Flexibele school - herh. lei
NOS NOT
14.00-14-50 Schooltelevisie
EO
15.00 V.an hart tot hart:
Mag. voor ziek. en bejaard
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Emll, kinderserie
19.30 Tweekamp, quiz
voor scholieren
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Dynastie der kleine
luijden, tv-serie (1)
21.45 Hier en Nu
22.25 Geest. lied.
NOS
22.40 Den Haag vandaag
.,22.55 Journaal
NEDERLAND II
TELEAC
18.15 Nederlands voor
buitenl. werknemers - les
NOS
18.45 Paulus de
Boskabouter
18.55 Journaal
EO
19.05 EO-kinderkrant
NOS
20.00 Journaal
EO
20.21 Het vredesoffer,
documentaire
20.50 Looft den Heere:
geestelijke liederen
21.20 Nader bekeken
21.55 Tenslotte
VPRO
22.00 Stalin, gedramati seerde
tv-documentaire
NOS
23.15 Journaal
Horizontaal: 1. vernis, 3. steen. 4.
(Wa>dl vervolgdfamilielid, 6 plaaggeest. 7 behoef
tig, 9. droogoven (Z.N.), 11. berg
plaats, 12. waterstand, 14. bijwoord,
15. voorzetsel, 17. muzieknoot. 19.
voorzetsel, 20. lidwoord, 22. reeds.
23. korte kous, 25. strik, 27. lof. 29.
knaagdier, 30. vis, 31. bedrag. -
Verticaal: 1. waterplant, 2. schrob
net, 3#. voertuig, 5. twaalf gros van
knopen, 7. water in N.Br. 8. fami
lielid, 9. voertuig, 10. schelk.
element, 11. zouteloos, 13. herders
god, 14. plechtige gelofte, 16. In-
sekteneter, 18. spil van een wiel, 19.
pers. voornaamw. 21. oude lengte
maat, 22. overblijfsel bij verbran
ding. 24. gehoororgaan, 26. nacht
vogel, 27. wandversiering, 28. teken
in de dierenriem.
OPLOSSING VAN GISTEREN
Hor.: 1. lama, 4. rob. 7. sero. 8. tael.
9. meent. 11. pro, 12. stele, 14. ka,
15. ego, 16. ld., 17. Erato, 19. lev. 21.
leren, 23. ijver, 24. rede, 25. kar, 26.
wijle.
Vert.: 1. lee, 2. Ares, 3. monter, 4.
rapé, 5. oer, 6. blondine, 7. smake
lijk. 10. Tegal. 13. loterij, 17. ever,
18. Orel, 20. eva, 22. Ede.
Prix Goncourt toegeki!
PARIJS De 'Prix Goncour i
is toegekend aan Pascal Lain?)
zijn roman 'La dentedère.' De 1
Theophraste renaudot' ging ni
Zwitserse schrijver Georges
geaud voor zijn roman 'La voj'
l'étranger.'
ADVERTENTIE
voelt U de gehele dag niet!
Geen vree9 meer, dat d© gebitspl
het gehemelte loslaat. Dentofix, het
moderne poeder - 's morgens een we
d© plaat gestrooid-houdt het gebit de
dag onwrikbaar op zijn plaats. Gei|(
aangename smaak. Dentotlx verschaft
gevoel van zekerheid bi] het eten,
spreken en niezen. U vergeet, dat
kunstgebit heeft. BIJ apotheken en
terlien. f. 2,83.