Zuidafrikaanse kerken serieus in afwijzen geweld Vandaag i n w Zuid-Afrika, IKON en verontrusting op Lunterse synode Synodes bespreken opnieuw de IKON fiisiiisii ICCC-toogdag tegen politieke theologie Trouw Kwartet Conferentiej Nieuwe boekei TROUW/KWARTET MAANDAG 18 NOVEMBER 1974 KERK/BINNENLAND door dr. J.P. Feddema 'Sinds ik drie jaar geleden in Utrecht in het centraal comité van de wereldraad van kerken tegen de oproep stemde de investeringen uit Zuidelijk Afrika terug te halen ben ik niet anders dan geves tigd in dat standpunt. Als je een campagne begint, moet je zeker zijn van de overwinning of als je een huis begint te bouwen, dan moet je het ook kunnen voltooien. Het terugtrekken van buiten landse bedrijven kan nooit worden bereikt. Het is onrealistisch, een hersenschim!' Dit zegt ds. J. F. Thome, de presi dent van de Zuidafrikaanse raad van kerken. Hij is in 1926 geboren in een kleurlingengezin. Na eerst vijf jaar onderwijzer te zijn ge weest. studeerde hij voor predikant. Hij stond onder meer in Paarl in de verenigde congregationalistische kerk. Hij is nu voorzitter van de Afri kaanse raad van kerken, met tien miljoen leden volgen shem de meest betekenisvolle christelijke organisa tie in Zuid-Afrika. Ondanks zijn zeer gevarieerde samenstelling bleek de eensgezindheid van de raad onlangs nog tijdens een bij eenkomst in Hammanskraak. 'Het bestaan alleen al van de Zuidafri kaanse raad van kerken, die werkt aan een snelle radicale en vreedza me verandering, bewijst dat Zuid- Afrika niet zonder hoop is', aldus ds. Thorne. Verwelkomd De leden-kerken van de Zuidafri kaanse raad zijn alle tevens lid van de wereldraad. 'Al onze kerken heb ben het programma tot bestrijding van het racisme verwelkomd', aldus ds. Thorne. Elke lid-kerk heeft een kleine afdeling voor strijd tegen racisme. 'Ik ben het er nooit mee eens geweest, dat de bevrijdingsbe wegingen terroristen worden ge noemd. Men verweet de wereldraad dat hij met zijn gift het terrorisme aanmoedigt. Maar vandaag zien we dat de Zuidafrikaanse regering de bevrijdingsorganisatie van Mozam bique. het Frelimo. besloten heeft te erkennen. Zuid-Afrika moet nu toegeven dat de wereldraad het Frelimo in het juiste licht gezien heeft. Ds. Thorne heeft geen probelemen met de gift van de wereldraad aan de bevrijdingsorganisatie van Zuid- Afrika, het Afrikaanse Nationale Congres. 'Ik ben tegen geweld. In Hammanskraal hebben wij als raad van kerken gezegd dat geweld als een middel tot oplossing van pro blemen moet worden betreurd. Onzin Ds. Thorne heeft geen problemen terughalen van investeringen onzin. Hij ziet meer in aandeelhoudersac ties, om daarmee meer werkgele genheid, hogere lonen en gelijke kansen voor allen tot stand te brengen. Hij heeft enkele voorbeel den van het effect van economi sche druk. 'Er zijn in Zuid-Afrika bijvoorbeeld nogal wat handelsver- tegenwoordigers nodig om al die zwarte en blanke scholen af te reizen met schoolbehoeften. In onze sector hebben de lagere en middel bare scholen zwarte hoofden. De verkoop wordt bevorderd als je daar zwarte handelsvertegenwoordi- gers heen laat gaan. Verschillende bedrijven hebben dan ook zulke handelsvertegenwoordigers in dienst genomen. Die hebben al spoedig in hun bedrijf een macht in handen gekregen, waardoor de rassenscheiding volledig werd afge broken. Hetzelfde geldt voor het verzekeringswezen, de meubelindus trie en voor de banken. De belang rijkste banken hebben geen aparte faciliteiten meer voor zwarten en blanken. Dat is uit economische overwegingen. De Barclay's Bank in Johannesburg heeft nu 800 zwarten in dienst, die gelijke beloning krijgen als de blanken. De staatsdienst wordt door deze ontwikkeling ook gedwongen de zwarte lonen te herzien. Kritiek De raad van kerken heeft in zijn conferentie in Hammanskraal in augustus ernstige kritiek geuit op de regering. In de resolutie van Hammanskraal noemt de raad het land een onrechtvaardige samenle ving, waar de massa onderdrukt en uitgebuit wordt. De raad roept de regering op het probleem niet mili tair op te lossen, maar snelle stap pen te doen naar een radicale vreedzame verandering. 'Van blan ke zijde is de resolutie nogal ver oordeeld, maaT het merkwaardige is, dat het verzet juist komt van mensen die de wereldraad verweten dat hij geweld' ondersteunt. Onze resolutie veroordeelt geweld aan beide zijden van de grens en roept op tot een snelle vreedzame veran dering. Ikzelf ben bijvoorbeeld nog al onder de indruk van het recente voorstel van de Zuidafrikaanse re gering, de verschillende groepen in Zuidwest-Afrika rond de tafel te krijgen en zo een militaire con frontatie te vermijden. Is dat eerlijk gemeend? Ja zeker. Ik geloof ook dat de Zuidafrikaanse regering inziet dat het ernst is. De stellingname van de raad van kerken heeft de politieke leiders een nieuw inzicht gegeven. De Hammanskraalresolutie wordt gedenkwaardig. Er zal ooit nog eens gesproken worden over 'voor en na Hammanskraal'. Mijn eigen kerk heeft gisteren een resolutie aangenomen waarin zij bij voorbaat zegt dat zij een even tueel verbod op dienstweigering van de regering zou trotseren. Hoe ziet u de toekomst van Zuid- Afrika? Als christen kun je nooit een pessi mist zijn. Hoe donker de situatie ook mag lijken, er is altijd hoop. God is zelfs in staat om het kwade te gebruiken om het goede te berei ken. Neem bijvoorbeeld de leiders van de bantoestans. Als mensen als Gatsha Buthelezi, Mangope en Sonny Leon geen thuislandleiders zouden zijn geweest, dan waren ze reeds lang verbannen of in de ge vangenis. Ze hebben nu een plat form gekregen. Daarin heeft Vor- ster gelijk. De zwarte leiders krij gen alle publiciteit. Veel blanken hebben daardoor nieuwe inzichten gekregen. Alleen al vanuit het standpunt van de dialoog hebben de leiders van de bantoestans een zeer positieve invloed. Wat voor positieve, krachten zijn er verder nog? Een van de grote zegeningen is de vrijheid van de pers. Ondanks de recente pogingen van de regering om de pers te muilkor ven is de vrijheid van spreken nog steeds een van de essentiële be standdelen van ons leven. De pers is een van de krachten, die hervor mend bezig zijnDe progressieve partij wil niet meteen alle rechten aan alle zwarten geven, maar eerst bijvoorbeeld aan diegenen die zes jaar onderwijs hebben gevolgd. Als een brug om te komen tot het ideaal van stemrecht voor ieder zal T2/|r. HET ANTWOORD Ds. J. F. Thorne ik me niet verzetten. Mijn stand punt wordt bepaald door het ideaal en niet door de wegen om het te bereiken. Gelooft u dat geweld te vermijden is bij het bereiken van dat ideaal? De regering is bezig een nieuwe richting in te slaan. Dat bevestigt miun hoop op een verandering. El ke dag zijn er in Zuid-Afrika nieu we dingen. Ik denk beslist niet dat geweld onvermijdelijk is. Vergeet niet dat de meerderheid van de zwarten christenen zijn. De kerk neemt een centrale plaats onder hen in. De zwarten zijn zeer gedul dig en verdraagzaam geweest, om dat zij geloven dat kwaad zichzelf te gronde richt. Het Zuidafrikaanse systeem is nooit rechtvaardig ge weest. Het heeft de kiemen in zich van zelfvernietiging. Het is bezig zichzelf omver te werpen. Dr. J. P. Feddema, de schrijver van dit intervieuw, is wetenschappelijk medewerker van de Vrije Universi teit te Amsterdam en verbleef kort geleden langere tij din Zuid-Afrika en Botswana voor een onderzoek. Op de grote woorden van het pritf terlijk koninkrijk en het heilig vU geeft het volk antwoord. Dat a woord luidt: Alles wat Jaweh z|P zullen wij volbrengen. Je hebt neiging, om na dit antwoord, Mozes aan God overbrengt, je ad in te houden. Kan dat? Kunfig mensen zo vrijmoedig antwoorip op zulke grote zaken? Je moet een neiging onderukken, name om de Heidelbergse katachisi nc voor de dag te halen en die e ;i aan Mozes te laten lezen voor v: hij verder gaat. Want daar st: t toch die woorden van 'altijd ls neigd om God en de naasten haten'. En als het over de gelo gaat wordt ervan 'een klein beg sel van deze nieuwe gehoorzaiei heid' gesproken. Hier staat het a maal wat meer recht toe recht ajei Wij zullen het doen. Alles wat weh zegt. Geen kleinigheid! Ik dwing me altijd op het laatste ita ment om in de vraag van de beldj denis het woordje proberen in 2 voegen. Daar staan dan menln voor mij en ik vraag ze of ze be k zijn de Heer te volgen in leven sterven. Soms staat erbij Gods genade' en dat stelt me weer wat gerust. Duidelijk is dat gesprek van zulke aard is dat je kunnen zeggen dat God met Isfe, omgaat als met een man. Een n t 1: van 'een man een man, een won een woord'. En dat heeft ook i recht. Onze beperktheid mag g vluchtoord worden om de besliss en ook de beslistheid te ontwijl ïf We laten met een beroep op 'o zwakke krachten' en soms zelf i een beroep op Gods genade nog eens wat liggen. Maar dat schur hier niet op te gaan. Het kli,r heel vast en bondig: Wij zullen doen. Volwassen. En daar wor we dan wel aan gehouden. (Exo 19, 7-9) UIT VAN LEZERS Rijst Minister Van der Stee heeft op de wereldvoedselconferentie gezegd, dat men in Suriname wel bereid is een groot stuk braakliggende grond voor landbouw geschikt te maken, als bijdrage aan de wereldvoedsel voorziening. Er is al eerder gepro beerd in Suriname d.m.v. grote ontginnings- en irrigatieprojecten de rijstproduktie te verhogen. De Stichting Mechanisatie Landbouw (SML) in het Nickeriegebied is daarvan het voorbeeld (o.a. de be kende rijstpolder Wageningen). Tussen 1967 en 1971 is hier 24 miljoen gulden Nederlandse 'ont wikkelingshulp' ingestopt! Inder daad wordt er nu veel rijst gepro duceerd, die tegen een kunstmatig lage prijs op de markt komt: de voor een groot deel werkloze men sen in Paramaribo hoeven die 'ont wikkelingshulp' niet via de rijst prijs te betalen. Er is een belang rijke keerzijde aan deze wijze van ontwikkelingshulp, landbouw en cultuurtechnisch vernuft. In datzelf de Nickeriegebied zitten nl. veel hlndoestaanse kleine boertjes. Die werden er toe gedwongen ook de in 'WageningenontwikkeldeSML-rijst- rassen te verbouwen. Dit zijn meer opbrengende rassen, maar daar zit wel een bezwaar aan. Er móet kunstmest gebruikt wor den, er is meer water nodig en onkruid vormt een veel groter pro bleem. Al met al werden de boer tjes steeds afhankelijker van kredie ten en opkoop van en door de gegoede middenstand en bovendien werden de prijzen van de rijst la ger. Op deze manier gaan vele hin- doestaanse boertjes failliet. De laatste jaren zijn er 10.000 mensen uit Nickerie vertrokken naar Para maribo! (de hele plattelandsbevol king van Suriname: 200.000 men sen). Als je even stilstaat bij de sociale probkemen van de werkloze Surinamers in Paramaribo en in de Bijlmermeer, dan kun je wel huilen om zoveel domheid. Ontwikkelings- Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. hulp moet zich niet richten op een voortgang van allerlei dwaze en dure projecten, maar op de kleine boer in de tropen, om hem op zijn manier en naar zijn mogelijkheden te helpen bij zijn emancipatie (persoonlijk, sociaal, econoihisch en politiek). Wageningen G. Lof Haché-pil Hoe komt men er toe iets te ver zinnen dat de beschermende maat regelen (blaaspijpje) van de over heid saboteert. Hier moet van 't begin af tegen opgetreden worden en verboden worden dat genoemde pil in de handel komt als consump tiemiddel om meer te kunnen drin ken, hetgeen ook niet altijd het lichaam ten goede komt! Het gezag moet geëerbiedigd. Ede F. Bruyn Arafat (7) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe iike Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam Telefoon 020 - 22 03 83. Postg i ro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Jasser Arafat heeft in de VN het volgende verklaard: De Palestijnen moeten recht tot zelfbeschikking krijgen, de Palestijnen moeten te rugkeren naar hun geboorteland. Dit is een verkapte vorm om te zeggen, dat de staat Israël moet verdwijnen. Zelfbeschikking van de Palestijnen in hun geboorteland kan namelijk niet samengaan met de staat Israël. De wereld moet zich niet laten chanteren door de olie boycot. maar kiezen voor recht vaardigheid! Amsterdam I. Engelsman Arafat (8) De PLO heeft spreekrecht in de Verenigde Naties gekregen. Dit is een regelrechte aanfluiting voor al le aangesloten lidstaten, die nu Arafat als een soort Sinterklaas binnenhalen, terwijl Arafat met zijn kornuiten diverse resoluties van de Vólkenbond en de Verenig de Naties door de w.c. hebben ge spoeld. onder andere die, waarin aan de staat Israël het recht wordt toegekend binnen veilige en erken de grenzen te leven. Dat hebben de Verenigde Naties onder druk van de olie deze man hebben uitgenodigd is dan ook schijnheilig en inconse quent. Laten we hopen dat Arafats echte bedoelingen nooit werkelijk heid zullen worden. Amsterdam A. Hirschfeld Zondekennis (2) De heer Groen maant ds. Vroegin- dewey tot voorzichtigheid omdat de psychiatrische inrichtingen al vol zouden zitten van mensen met zon debesef. Maar omdat excessen voorkomen mogen we toch een schriftuurlijk zondebesef niet uit sluiten. In de bijbel staan talrijke voorbeelden van diepe zondeken- nis: ik noem slechts: David, Petrus, de gelijkenis van de tollenaar enz. Een waar geloof kan er niet zijn zonder zondekennis, die als het goed is. niet tot wanhoop leidt, maar de toevlucht neemt tot de enige Heiland van zondaren. Chris tus. In deze oppervlakkige tijd ont breekt het daar heel vaak aan. Rotterdam Mevrouw C. Bos Een grootvader bevestigde zijn kleinzoon. De christelijke gerefor meerde dominee R. Kok (links) feiliciteert zijn kleinzoon R. Kok, nadat hij hem bevestigd heeft als predikant te Bunschoten. Rechts mevrouw Kok. Grootvader Kok is met zijn 84 jaar de oudste dienstdoende predikant in Nederland. Hij staat niet ver van Bun schoten, in Nijkerk. LUNTEREN De betrekkingen tot kerken in Zuid-Afrika, de nieuwe IKON, de zaken Baarda en Wiersinga en het 'Appèl en voorstel' van enkele verontruste predikanten zijn de voornaamste punten op het agendum van de gereformeerde synode, die woens dag tot zaterdag weer in Lunteren bijeenkomt. Van een onzer verslaggevers UTRECHT 'Bevrijding' was het thema van de door meer dan tweeduizend mensen bezochte reformatorische getuigenisdag, die de Nederlandse afdeling van de internationale raad van christe lijke kerken (ICCC) zaterdag in Utrecht hield. De ICCC had be wust het thema gekozen van de kerkenconfeyentie van de raad van kerken. Alle sprekers benadrukten het principiële verschil tussen de bevrijding in Christus, waarvan de bijbel spreekt, en de bevrijding in wat zij noemden aardse, horizontalistische zin. Zevende theologische charisi tische conferentie. Dinsdag 19 november in het ft 1 cuscentrum. WijnesteinlSan a: Utrecht van half tien tot half ie Thema: aanbidding in geest en waarheid. Woensdagmorgen zullen synode- praeses dr. A. Kruyswijk, ds. G. van Halsema en prof. dr. H. N. Ridder bos verslag uitbrengen van hun reis naar Zuid-Afrika, waar zij de syno de van de Nederduitse gereformeer de kerk bijwoonden. Deze synode besloot, gelijk bekend, de band met de gereformeerde kerken in Neder land te verbreken, tenzij deze op korte termijn hun besluit tot steun aan het antiracismefonds herroe pen. Ook zullen twee afgevaardig den van de Nederduitse gerefor meerde Sendingkerk (de kleurlin gendochterkerk van de NG kerk), ds. D. P. Botha en ds. J. Mettler de synode toespreken. 's Middags spreekt de synode over een nieuwe opzet van het werk van de commissie Kerk Overzee, over de benoeming van een derde Israël- predikant in Nederland en over de gereformeerde kerken in België, 's Avonds komt het bezwaarschrift aan de orde, dat ds. W. C. van den Brink en vijf andere predikanten hebben ingediend tegen opvattingen van de VU-theoloog drs. Tj. Baarda. Daarna zal ook worden gesproken over het 'Appel en voorstel', dat dezelfde predikanten hebben inge diend en dat een samenvatting geeft van de rechtse verontrusti- ging in de gereformeerde kerken. Donderdag is de morgen en een groot deel van de middag uitge trokken voor de bespreking van de gewijzigde concept-statuten van de nieuwe interkerkelijke omroep- stichtittg Nederland (IKON). Dins dag zal de hervormde synode zich met dezelfde materie bezig houden. Verder komt 's middags de kateche- se aan de orde en 's avonds het advies van deputaten voor de cor respondentie met de hoge overheid inzake overheidssubsidie aan ker ken. Deputaten adviseren de synode thans geen uitspraak te doen over de vraag, of eventuele periodieke subsidiëring van de gereformeerde kerken door de overheid aanvaard baar zou zijn, maar wel uit te spreken, dat in beginsel geen be-r- zwaar bestaat tegen aanvaarding van een eventuele eenmalige af koop-uitkering (conform de nota- Witteveen). Vrijdagmorgen en een groot deel van de middag vergadert de synode in comité over de vraag, of de zaak-Wiersinga opnieuw in behan deling moet worden genomen. Ver der staan deze dag financiële zaken op het agendum. Zaterdag tenslotte houdt de synode zich bezig met vragen rond nieuwe gemeentestruc turen en met de hulpkrachten. Ds. J. H- Velema uit Apeldoorn (chr. gefef.): De bijbel leert, dat Christus' bevrijdend werk betrek king heeft op onze verhouding tot God. Hij bevrijdt van de zonde en van de komende toorn. Dat is heel wat anders dan redding van uitbui ting of onderdrukking, al is het natuurlijk waar, dat mensen, die zo door Christus bevrijd zijn, deze be vrijding uitdragen. Christus be vrijdt, niet door geld dat gestort wordt in het antiracismefonds, maar door het bloed dat gestort is op Golgohta. EO-voorzitter ds W. Glashouwer (hervormd): Zelfs de jood David Flusser is tot de conclusie geko men, dat we in het laatst der dagen zijn, omdat de christenen van Jezus een revolutionaire Antichrist ma ken. De situatie rondom Israel ont wikkelt zich naar het Armageddon, maar door de diepte van de ver drukking heen komt Christus' vre- desrijk. De bevrijding is nu al wer kelijkheid voor wie Christus ervaart als zijn bevrijder uit de boeien van de zonde. Ds. J. Schelhaas uit Delft (geref). zei tot de driëntwintighonderd aanwezigen, dat Calvijn nooit met een boekje in een hoekje is gaan zitten. Als er ooit geloofsactivisten geweest zijn. dan onze voorouders van Afscheiding en Réveil. Maar de nieuwe wereld komt er niet door onze inspanning, maar door Gods ingrijpen van boven. In de pauze was er gelegenheid schriftelijk vragen te stellen, die door ICCC-secretaris dr. J. C. Maris beantwoord werden, zoals over de ontwikkeling van dë wereldraad van kerken. Dr. Maris: 'De wereld raad wil, dat wij werken aan een heilstaat op aarde. Om te bereiken, dat de vólken niet meer vechten, wil de wereldraad één wereldrege ring, met-., één wereldpolitie. Dan moet de kerk ook één zijn, niet alleen roomsen en protestanten sa men, maar ook de heidenen erbij. De wereldraad- is hoe langer hoe harder op weg haar de valse wereld- eenheidsreligie. Vrije Universiteit Een andere vrager had vernomen, dat de Vrije Universiteit een zie kenhuis van de Vietcong steunt en wilde weten, wat de VU nu doet voor het grote Zuid-Vietnam. Dr. Maris: ieder, die maar even in de gebouwen van de VU is, ziet aan de affiches, hoe links deze universiteit is. Iemand, die daar sociologie stu deerde, vertelde mij, dat er uitslui tend nog linkse bronnen gebruik worden. Beyerhaus AMSTERDAM In de hervormde en gereformeerde synodes komt deze week opnieuw de nieuwe interkerkelijke radio- en televisie stichting IKON aan de orde. In beide synodes werden de ontwerp statuten eerder dit jaar reeds besproken. In overleg tussen de twee kerwen zijn nu nieuwe ontwerp-statuten samengesteld, zodat deze week het besluit in beide kerken kan vallen tot de IKON (Interkerkelijke Omroep Nederland) toe te treden. Na de pauze was het de beurt aan dr. Maris om vragen te stellen In een interview met de Duitse pro fessor Peter Beyerhaus, sinds Upp sala een fel bestrijder van de we reldraad. Beyerhaus zei, dat hij sinds de wereldzendingsconferentte te Bangkok de hoop opgegeven heeft, dat de wereldraad ten goede te beïnvloeden is. De wereldraad staat alleen open voor gesprek, als belangrijke financiële steun dreigt weg te vallen, zo meende Beyer haus. Wel is de wereldraad meer bijbelse begrippen gaan gebruiken, maar deze zijn gevuld met een humanistische inhoud. Dat maakt de documenten van de wereldraad des te gevaarlijker. In antwoord op de vraag, wat 'het gewone kerkvolk' in deze situatie nog doen kan, leg de Beyerhaus de nadruk op plaatse lijke celvorming door bijbelgetrou- we christenen. Drugs De reden waarom in de twee syno des eerder dit jaar dit besluit nog uitbleef is dat de kerken meer in vloed wilden heben op de samen stelling van vooral de televisie-pro- gramma's. Bij de gereformeerden speelde bovendien de gedachte dat de kerk mogelijk zelfstandig de uit zending van radio- en televisiepro gramma's ter hand zou nemen. Dit laatste lijkt nu wel defintief van de baan. Hoewel de deputaten voor radio- en televisieuitzendingen van kerkdiensten in hun tussen tijds rapport toegeven dat de eigen verantwoordelijkheid van de kerken optimaal gerealiseerd wordt indien do uitzendingen zelfstandig zouden worden verzorgd, menen zij toch dat de gereformeerden niet in staat zijn de hun toekomende zendtijd in hun eentje passend te vullen. Zij vinden bovendien dat in de wereld van de omroep interkerkelijke sa menwerking de voorkeur verdient. Teneinde de band tussen de kerken die deelnemen in de IKON en de IKON zelf te versterken, stelt het moderamen van de hervormde synode voor op gezette tijden in beraad te gaan met de hervormde leden van het IKON-bestuur, de programmacommissies en de staf. Het doel van dit beraad is te wer ken aan de evangelische heroriënta tie van de nieuwe stichting. Een zelfde overleg zouden de andere deelnemende kerken kunnen heb ben met hun 'eigen' vertegenwoor digers in het stichtingsbestuur. Ds. L. de Ru gaf als hervormde predikant in Amsterdam enkele im pressies van het grotestadspasto- raat. Hij sprak over drugs ('wist u, dat de opbrengst grotendeels ten goede komt van de Palestijnse ter- roristèn?'), abortus, roof en aan randingen. En dan beweert het weekblad Hervormd Nederland nog, dat het de slechtsten niet zijn, die in de gevangenissen zitten. Mis schien zijn wij dat wel, omdat wij nog opkomen voor orde en rust, aldus ds de Ru. die verder voor spelde dat we eerstdaags opgeroe pen zullen worden om te demon streren ten gunste van de 'pistolen- pater'. Dr. Maris wees in zijn slotwoord op het ambt aller gelovigen. Ieder is een profeet, ook al staat hij hele maal alleen in zijn kerk. God heeft geen behoefte aan meerderheden. De collecten brachten twintigdui zend gulden op. Op weg naar Jeruzalem. Uitg. vier Nederland, 54.50. Alle nadruk valt in dit groots-o^o zette boek op de talrijke foto's, in kleuren zowel als in zwart Nu moet ik daarbij direct merken, dat er vele, vooral onL de kleuren-foto's, bijzonder mt te vinden zijn, maar dat er, name onder de zwart-wit-foto's vele zijn, die ik beslist niet Hf waarderen. Ook mis ik soms duidelijke aanwijzing van wat foto weergeeft, wat vooral voor die het land nog niet bezocht^ stellig jammer is. Het boek is dunkt me opgezet 1 'pelgrimgangers' die in het bijz der de 'heilige plaatsen' willen zoeken, een handleiding en tegeL. een herinnering te geven. Dat bjll kent dat met name R.K. gelovi als kopers van dit boek zijn dacht. Vandaar ook het voorwi van Kardinaal Alfrink, en de fo van nonnen en prelaten. 'Ontnyl tingen met oude plaatsen en ni we gezichten' is de ondertitel het boek. Ontmoetingen met jo toch een niet te onderschai r: percentage van die nieuwe gezi ten, die daar te ontmoeten merk je weinig. Op een enkele staan er enige joden afgebeeld. De Nederlandse tekst van Jos^h Keet is zeker lezenswaard. Zowel 'beschrijving' als de cursief gedrj te losse opjmerkingen bij de fotd< geven waardevolle informatie. C. E Louis Ferron. Gekkenschemer. Bezige Bi.j, Amsterdam. 157 prijs 16.50. 'Zeg nu zelf, is dit ontroeren was de titel waarmee Louis Fer een aantal jaren geleden als die ter debuteerde. Dat de schri, f van deze vrij magere dichtbuiw zich heeft ontwikkeld tot een 1 mancier die in zijn eerste, hist e sche roman, direct greep probi11 te krijgen op de salonatmosfl van het Bismarckiaanse Duitsl mag op zijn minst een verrass heten. Helaas is het bij probe!n geblven. 'Gekkenschemer' be wel de sfeertekening van een de dente, perverse periode waarin componist Richard Wagner en ning Ludwig II van Beieren 1<1( den, maar deze sfeertekeningla vaak zo langdradig en geme r< plaatserig dat ik met moeite L helft van dit toch niet al omvangrijke boek heb geha -t: Op dat moment had ik de ind dat Ferron wel een bewonderaar zijn van het werk van William Kuik. maar dat hij van diens held van het potspel' nog heel kan leren. Zoals bij Kuik iefco hoofdstuk met een gedicht begee zo besluit Ferron bijna alle hoo stukken ermee af. Maar in dit soortgelijke details vorm en houd betreffend blijft Ferron mindere van Kuik. Er zijn nu t*n gebieden waarop Ferron zich te habiliteren heeft: poëzie en prozu lo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2