Kerkenconferentie 1974 krijgt slot in Lunteren DUJARDIN beter bestaat er niet ihufelU Ramsey treedt af Vandaag Hoe Zuid-Afrika 'zwarte plekken' verwijdert Hl U en is daarom de meest verkochte Film die Afrikaanse kerken schokte Opleiding tot Ziekenverzorgster UIT VAN LEZERS Trouw Kwartet BANTOES HERVESTIG Nieuwe boekei TROUW/KWARTET VRIJDAG 15 NOVEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2, De kerkenconferentie 1974 wordt afgesloten in Lunteren op 25 en 26 november a.s. met een beleidsbijeenkomst van de ker ken. Voor het eerst in de ge schiedenis van de kerken in Nederland zullen de kerken el kaar op zó breed beleidsniveau ontmoeten. Hieraan is vooraf gegaan een maandenlange bezinning van drie honderd plaatselijke raden van ker ken over het thema 'Bevrijding'. In het Jaarbeurs-congrescentrum te Utrecht hebben dertienhonderd vertegenwoordigers van deze plaat selijke oecumenische organen op drie zaterdagen in september en oktober het resultaat van hun ge sprek en actie gepresenteerd aan de kerken. Negen concrete beleids voorstellen liggen nu op tafel. De beleidsfiguren van de kerken staan nu voor de zware taak zich uit te spreken hoe zij gezamenlijk in hun beleid ruimte willen maken voor de oecumenische mogelijkhe den in gemeenten en parochies. Van hen wordt gevraagd deze ont wikkeling niet oogluikend toe te laten, maar bewust te stimuleren en te begeleiden. Verbreed Deze beleidsconferentie te Lunteren met honderdvijft.iv deelnemers is een verbrede vercvdering van de raad van kerken m Nederland. Elk van de elf ledenkerken is gevraagd tien personen uit het beleidsniveau (synode. bisschoppenconferentie) af te vaardigen. Voor de verbinding met drie landelijke bijeenkomsten te Utrecht zijn vijftien vertegen woordigers uitgenodigd. Verder zul len éénentwintig adviseurs uit de secties van de raad van kerken aan deze conferentie deelnemen. De bijeenkomst op De blije Werelt te Lunteren wordt op maandag 25 november om tien uur geopend door prof dr H. Berkhof, de voor zitter van de raad van kerken. Daarna gaat zij in drie werkgroe pen uiteen. Het thema 'Bevrijding' is concreet gemaakt in drie onder werpen van gesprek: bevrijd tot gerechtigheid, bevrijd tot geloof, bevrijd tot gemeenschap. Op dins dag 26 november zal over elk van deze onderwerpen een plenaire ver gadering worden gehouden, waarin beleidsbeslissingen zullen worden genomen. Levensstijl Bij het thema 'bevrijd tot gerech tigheid' zal de nieuwe levensstijl centraal staan die christenen van uit een bijbelse inspiratie zullen moeten vinden om hun bijdrage te leveren aan de ontstellende armoe de en honger in tweederde deel van de wereldsamenleving. Hierbij zul len de vragen aan de orde moeten komen over een meer rechtvaardige maatschappij -inrichting, verdeling van inkomen en eigendom, de ver houding van productie en con sumptie. Verder zullen in deze dienst van de gerechtigheid de ker ken het waar moeten maken dat zij aan de zijde staan van de vele mensen die in de nationale en in ternationale samenleving ontrecht zijn. In dit doen van gerechtigheid zul len de kerken in het thema 'bevrijd tot geloof' een eigentijdse verant woording moeten afleggen 'van de hoop die in ons is'. De raad van kerken vraagt aan zijn leden-ker ken ln hun gemeenten en parochies een proces op gang te brengen over de kernvraagstukken van een oecu menisch belijden. Vanuit de bijeenkomsten in Utrecht is bij het thema 'bevrijd tot gemeenschap' bij de kerken aangedrongen om nieuwe vormen van oecumenische gemeenschap die overal groeien in Nederland, open tegemoet te treden en deze te er kennen. Daartoe zal gezocht moe ten worden naar vormen van per manent overleg, waardoor gemeen ten en parochies inspraak krijgen in het beleid van de raad van kerken. Voor dit samenspel van verantwoordelijkheden zullen crite ria opgesteld moeten worden en zal een gezamenlijke begeleiding van de kerken noodzakelijk zijn. Concreet Er liggen in Lunteren sommige verrassend concrete voorstellen ter tafel. Zo is er een initiatief tot een wekelijkse oecumenische vastendag, als teken van een nieuwe levens stijl in een wereld waar veel hon ger wordt geleden. Ook ligt er een voorstel om vanuit de raad van kerken een bijbels-theologische studie te maken over grondvragen van de samenleving om deze voor te leggen aan organisaties van werkgevers en werknemers, aan po litieke partijen, onderwijs en vor mingswerk. Een ander voorstel dringt aan op meer oecumenische samenwerking bij radio, televisie, tijdschriften, katechese en theolo gische vorming. Zullen de beleidsfiguren in Lunte ren tot duidelijke besluiten komen, die bindend zijn voor de elf aange sloten kerken? Prof. dr. F. Haars- ma, voorzitter van de Sint Willi- brordvereniging en een van de r.k. deelnemers aan de beleidsbijeen komst. zei hierover vorige week: 'De voorzichtigheid in die kringen wint het meestal van de creativiteit en de inventiviteit*. Aan het eind van elke plenaire vergadering zal worden gestemd over de afzonderlijke beleidsvoor stellen. Het aanvaarden betekent niet. dat de betrokken kerken ook aan dat besluit gebonden zijn. Af gevaardigden kunnen eerst rugge spraak houden met hun kerken, zo luidt het statuut van de raad. Een kerk is evenmin gebonden indien haar delegatie voor een bepaald besluit meent geen verantwoorde lijkheid te kunnen nemen. De ple naire vergaderingen worden geleid door prof. Berkhof en door bisschop Ernst, van Breda, de vice-voorzitter van de raad van kerken. ADVERTENTIE Om een beroep te kunnen kiezen moet men er eerst zoveeJ mogelijk over te weten zien te komen. Wij sturen u graag een hele krant vol met informatie over verpleeghuizen m 't algemeen en over de Zonne huizen in het bizonder. Als u even opbelt (020 - 458351) of door middel van een kaartje vraagt om de "Zonnehuisinforma tiekrant", dan ontvangt u die om gaand. Daarna kunt u dan - als u wilt - goed geïnformeerd met ons komen pra ten. Bijvoorbeeld over de' cursus die in december begint of andere over die van februari. NET ZONNEHUIS AMSTELVEEN Laan van de Helende Meesters 2 Amstelveen land werken géén Palestijnen. De verbijstering van v. d. Schoot komt voort uit het feit dat hij nooit een kaart uit het 'Zeitschrift des Deut- schen Palastina Vereins' van vóór 1948 gelegd heeft naast een moder ne kaart van Israël. Alleen in het district Jeruzalem bestonden er vóór 1948 33 Palestijnse dorpen, waarvan er nu nog 4 over zijn. Wie die kant opgaat kan van mij de gehele lijst van verdwenen dorpen krijgen om te zien of het waar is. maar pas wel op dat de douane bij aankomst de lijst niet vindt. Oegstgeest H. J. Franken Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt dc naam van de schrijver vermeld. Werkloosheid (2) De regering zit zo ln de knoei met de grote werkloosheid, vooral bouw vakkers. Is het nu niet mogelijk (hierbij denk ik vooral aan tim merlieden) dat die mensen er met een schrift op uitgestuurd worden, om de hoog noodzakelijke repara ties (vernieuwingen) te noteren van huurwoningen, en dat de ver huurder en de gemeente voor te leggen. Dan kan de gemeente stel len: of de reparaties laten verrich ten of de panden aan de gemeente verkopen. Dan ook zijn de huur ders bereid de gehele huur te vol doen. en komt er heel wat werk aan de winkel. Rotterdam Dr. Franken (2) De reactie van de heer v. d. Schoot (Tr/Kw. 12-11) op wat ik in Hil versum gezegd heb, is onkritisch, ongerechtvaardigd en onjuist. Niet in wat in het huidige spraakgebruik de Westbank heet. maar in het in 1948 tot Israëlisch staatsgebied ver klaarde land zijn tot 1973 385 Pa lestijnse dorpen absoluut van het oppervlak verdwenen, inclusief de kerkhoven, met behulp van moder ne graaf werktuigen (Bedoelt v. d. Schoot met 'krotten' de boerenwo ningen van de verdwenen dorpen? Dan is hij het slachtoffer van de toeristenpropaganda). In de 'com fortabele woningen' wonen géén Palestijnen en op het onteigende Actie De regering kondigt een pakket maatregelen af ter bevordering van de werkgelegenheid. Geld om deze plannen te realiseren lijkt er niet te zijn. Een deel van de bevolking is in gevaar, bedreigd door het spook dat werkloosheid heet. Waar blijft het verzet? We kunnen 'symbolisch' staken: gewoon door werken en. net als bij nationale hulpacties vroeger, per bedrijf, wer keenheid of leefgemeenschap een deel van het salaris/inkomen laten storten op een speciaal gironummer ter bestrijding van de werkloosheid. Wil een dergelijke actie zoden aan de dijk zetten, dan zullen we niet met een uur loon kunnen volstaan. Een week loon van elk werkend lid van ons volk kan. via een nationale actie, een mooi bedrag opleveren. Amstelveen E. Fransen Gelukwensen Arafat (1) In de krant van 9 nov. staat een felicitatie van ds. Glashouwer, voorzitter EO. aan de NCRV. die mij wel even de ogen deed uitwrij ven. Hij zei. blij te zijn dat de NCRV bestaat, voor zover de NCRV nog iets met het evangelie te ma- Voorburg Ik protesteer tegen het optreden van de terreurorganisatie PLO in de algemene vergadering van de VN. omdat daar uitsluitend afge vaardigden van souvereine staten kunnen spreken namens de volken die zij wettig-democratisch verte genwoordigen. Hiervan is niets aanwezig bij de PLO, die bovendien zich tegenover een lid van de VN op weerzinwekkende manier heeft misdragen en ook in Europa een terreur zonder weerga heeft uitge oefend waardoor bijna het gehele vliegverkeer lam werd geslagen, on telbare slachtoffers werden ge maakt en miljoenen schade werd toegebracht. Deze delegatie des doods die thans door de VS moet worden beschermd zoals dat nog nooit is gebeurd en zeker niet ten behoeve van de delegaties van rechtsstaten, bestaat uit lieden, die op geen enkele Wijze ln wóórd noch in geschrift noch in daden hebben bewezen dat zij dé hoge waarden van de wereldorganisatie onder schrijven en eerbiedigen. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B V. De Christelijke Pert Directie: Ing. O. Postma. F. Diemer. Hoofdredactie J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 2692 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.glro X 500. Arafat (2) Arafat (3) Dr. Michael Ramsey (hier samen met zijn vrouw) is gisteren 70 jaar ge worden en treedt vandaag af als aartsbisschop van Canterbury en primaat van de anglicaanse kerk. Dertien jaar heeft hij deze post bekleed. Zelf een bekwaam theoloog heeft hij in deze periode krachtig gewerkt aan de oecu mene in alle richtingen. Hij was de eerste anglicaanse primaat in vier eeuwen, die (in 1966) een bezoek bracht aan de paus van Rome. Zijn col lega van York. aartsbisschop Coggan, volgt hein op. Boeren (3) door Henk Biersteker Een film die niet lang geleden ook de vertegenwoordigers van blanke kerken uit Zuid-Afrika op de kerkenconferentie in Loe- saka verbijsterde wordt van avond tussen elf uur en tien over half twaalf op Nederland II door het IKOR vertoond. De Nederlandse titel is 'Zuid-Afri ka. ongecensureerd' en de film werd illegaal gemaakt door een zwart camerateam dat niet opviel omdat het onder leiding van een zeer autoritair doende blanke stond. De film bracht mij de slag zin te binnen van een vroegere reclame voor het Kriigerwildpark: 'So sien u hulle'. maar de diep onder de indruk zijnde Afrikaanse kerkleiders in Loesaka konden dit gevoegelijk op zichzelf betrekken: So sien hulle u. De film is gemaakt met de door tranen versluierde of door haat vernauwde ogen van wanhopige zwarten. Zij concentreert zich na een wijde rondblik door de ervarin gen al diegenen die niet tot de blanke kaste behoren op het bitter ste gegeven van de apartheidspoli tiek: de 'hervestigings'-maatrege- len. waardoor 'onproduktieve' zwar ten-werklozen, bejaarden, vrouwen en kinderen verschoven worden naar hervestigingsdorpen in de bantoestans. De verbijstering ook van blanke Afrikaanse kerklei ders hierover was zo groot ornaat het hier typisch een aangelegen heid betreft die je niet hoeft te weten als je het niet wilt weten hervestigingsdorpen als Dimbaza in Ciskei, waar het hier over gaat zijn namelijk verboden gebied voor on bevoegde blanken. Deze hervesti ging komt neer op het opruimen van 'swart plekke' of 'swart skolle' in het blanke gebied niet alleen omdat de blanke economie niets aan die mensen heeft, maar bij voorbeeld ook omdat de economie bijvoorbeeld in het westelijk deel van de Kaapprovincie voorrang verleent aan kleurling-arbeiders en de zwarte arbeid meer naar het oosten van een afgesproken lijn wil verplaatsen. Wie de ware oorzaak wil weten van het feit dat er in een hervestigingsdorp als Dimbaza in 1973 zestig graven voor volwas senen en 450 graven voor kinderen werden gedolven zou kennis moe ten nemen van het verhaal van de Anglicaanse priester David Russel die van april tot oktober 1972 ge probeerd heeft te leven op de on dersteuning die normaal is voor de mensen in Dimbaza. Russels actie werd als een soort vasten door een aantal verontruste blanken nagedaan en die kwamen allemaal tot de bevinding hoe je daarmee lichamelijk en psychisch wegteert. Een mevrouw gaf de ge bruikelijke maaltijd in Dimbaza aan haar hond en beschreef hoe het dier ervan achteruitging. Russels correspondentie over dit flagrante onrecht met de regering en met de Nederduits Gereformeer de kerk is ook in deze studie weer gegeven. Op de dag voordat Russell zijn leven van het rantsoen van Dimbaza staakte schreef hij aan die ken wil hebben. Ds. Glashouwer had moeten bedenken dat dit bij de meeste mensen overkomt als een beschuldiging. Hij wil toch, hoop ik, niet beweren dat de NCRV te weinig ruimte laat aan het Evange lie van de Christus der Schriften. Als hij dat bedoeld zou hebben kan men gevoegelijk van een grofheid spreken. Hij sprak ook de wens uit, dat bestuur en medewerkers van de NCRV anders zullen worden. Hij fe liciteerde ze dus niet met wat ze zijn. Dat was blijkbaar naar zijn mening volkomen fout, zodat dat niet in aanmerking kon komen voor een gelukwens. Het past ds. Glashouwer niet een vloek in de vorm van een zegen te gieten. Den Haag A. Bronsveld Na raming is meer as 74 000 Bantoes die at'gelope dekade weens die verskuiwing van „swart kolle" en die kon- solidasie van tuislandë herves- tig. Dit blyk uit syfers wat die Minister van Bamoe-Admini» strasie en -Ontwikkeling, mnr. M. C Botha, in ant woord op 'n vraag in die Volksraad verstrek het. Hiervan was 4 577 m 1964 hervestig. 4 728 in 1965, 5 328 in 1966. 10 500 in 1967. 12 540 in 1968, 10 094 in 1969. 4 720 in- 1970 6 894' in 19*»1, 4 667 4 in 197^ Een onbeduidend berichtje iji een Afrikanerkrant in Zuid- Al'rika. Indien dit blanken zou overkomen zou er een gewel dig schandaal ontstaan en de regering zou binnen een paar maanden vallen, schreef David Russell. Kennismaking met Dimbasa (ADVERTENTIE) drs A. H. Doornik Ik hoop, dat de beschaafde pers in ons land en elders in staat zal zijn voldoende tegengas te geven, opdat de wereld op de hoogte gebracht wordt van de ware aard van deze misdadige organisatie. De gecivili seerde wereld duldt geen PLO! Arasterdam A. CAR ANSA Het doel van de PLO om de staat Israël te vernietigen kan ieder le zen in het actieprogramma dat óp 8 juni 1974 door de Palestijnse Natio nale Raad in Cairo is vastgelegd. De ontvangst van deze antisemiti sche terreurorganisatie dóór de VN is alweer een zwarte bladzijde in haar geschiedenis. Amsterdam R. A. Netke ■vieux Het moet mij van het hart. dat de vele werklozen niet ingezet worden om te helpen in de landbouw. Ieder die handen aan zijn lichaam heeft kan behulpzaam zijn om deze grote nood der boeren te helpen lenigen. Vele militairen melden zich vrijwil lig. maar waarom niet vele werklo zen? Dinteloord A. Stange DUJARDIN VIEUX VAN WENNEKER SAMENWERKING IN BEVRIJD IN De geschiedenis van de naamgevl aan de bemoeienis van de kerk van het westen met die landen gebieden waar mensen in grote i ciale nood verkeren is op zich* onthullend. We zijn begonnen u uitsluitend zending te bedrij» vanuit de gedachte dat de pre king van het evangelie alleen v doende was. Al spoedig mengd zendelingen zich in de levenso standigheden van hen aan wie het evangelie predikten. Hun be? genheid bracht een een pedai gisch, toen een medisch en tensl te een sociaal aspect in de zend aan de dag. Daarna gingen spreken van ontwikkelingsht Nog helemaal vanuit de gedacl dat mensen ver weg hulp no hebben bij het geraken op ons j van ontwikkeling. Al spoedig wi het woordje 'hulp' in samenstellj niet voldoende geacht: het beg ontwikkelingssamenwerking stond. In het laatste nummer - het informatieblad van de Theo gische Hogeschool te Kampen, i heel gewijd aan het project 'ga docenten', staat een samenvattl te lezen van Prof. Honig, waaruit citeer: 'Het woord ontwikkeU heeft een buitengewoon onaan; name klank gekregen. Als wij j het woord ontwikkeling aankomi ligt daarin opgesloten, dat de i van de wereld achtergebleven Daartegenover wordt steeds duu lijker in Azië, Afrika en Zuid-An rika gesteld: Wij zijn niet acht< gebleven, maar achter gehoud Het gaat niet om ontwikkelii maar om bevrijding welke ac terstand zouden wij moeten inh len? Hebben de rijke landen zie zelf in een soort ideale toesta gebracht, waar we naar zoud moeten verlangen? We weten beter!' Onthullend voor ons denk over deze zaken. kerk: 'Morgen zal ik weer vrij zijn om normaal te leven na zes maan den op vijf Rand (twintig gulden) per maand. Ik voel me breekbaar en uitgewrongen. Ik heb een groot verlangen en een schreeuwende be hoefte om eruit te breken zoals iemand wiens gevangenschap bijna voorbij is. Voor de meeste van onze zwarte broeders in Christus is er echter geen verlossing. Voor zove- len is de situatie onverdragelijk, vernederend en eindeloos.' Vorster zei in een van zijn laatste met aandacht beluisterde redevoe ringen: 'Wij blanken zijn Afrika dankbaar voor wat het ons gegeven heeft en wij willen iets terugdoen.' Wat zal hij allemaal moeten doen, wil dat woord niet als een vloek blijven naklinken? 'A place called Dimbaza'. te bestel len bij Africa Publications Trust, 48 Frafton Way. Londen Wipsl. De prijs is vier gulden. NED. HERV. KERK Intrede op 17 nov. te Rutten: R. Oost kand. te Groningen. GEREF. KERKEN Intrede te Holten: G. W. H. Ped< moers te Amersfoort, te Vreela (pred. in tijdelijke dienst)": dr. Bos em. pred. van Vlaardingen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Middelburg: Chr. v. Poel te Yerseke. VRIJE EV. GEMEENTEN Intrede te Leeuwarden: J. H. K relse uit Oostelijk Flevoland. 'De man in de rij' door Josephii Tey. Uitg. De Arbeiderspers te Ai sterdam. 246 blz. Prijs 18.50. 'De man in de rij' is een klassi opgezette detective, dat wil zeggei er is een moord gepleegd en h wachten is op de Grote Speurd die met behulp van een ruim den raam, een scherp oog voor deta een opvallende inventiviteit en I dit alles ook nog een scheutje geli de zaak oplost. Al even gebruikeli in dit genre is de vaste rolverdell tussen speurder en mede-speurdei de speurder is aanmerkelijk slii mer dan zijn collega's en in ied geval steekt hij met kop en scho ders boven een eventuele chef u Ook in 'De man in de rij' zijn d( ingrediënten te vinden. Speurder Alan Grant, inspecteur bij Scotlai Yard, een scherpzinnig politiem met een duidelijk minder begaal hoogste chef. Maar al heeft Joi phine Tey dan een voor die tijd het boek werd in 1929 geschreV gebruikelijke aanpak gekoze dat wil niet zeggen dat ze in el clichématige, traditionele aanpak i blijven steken. 'De man in de tl was het debuut van Josephine Tfl maar zelfs in deze eersteling woil al duidelijk tot zij tót dé betfl detective-schrijfsters van haar ti] zal gaan behoren. Een levendig b schreven onderzoek met veel aai dacht voor de personages en et aardig plot was in 1929 betrekkeli] uniek, hoewel ook nu nog lang nil iedereen zoiets op papier krijgt. -I Geestelijke leider uit i Israël in ons land SCHIPHOL Een van de m«fl prominente geestelijke leiders n Israël, de kalewer rebbe Menachd Mendel Taub, is gisteren uit T Aviv op Schiphol aangekomen. H is naar ons land gekomen om z\t van de ontwikkelingen van ortW dox joods Nederland op de hootf te stellen. De kalewer rebbe, die in de tweed wereldoorlog ondanks ernstige mu handelingen door de nazi's AuscÈ witz overleefde, is een van de zeld zame rabbijnen zonder baard. Dl werd hem in Auschwitz zo grondi uitgerukt, dat hij nooit meer aangegroeid. Daaraan lag ook i castratie, die hij onderging, ti grondslag. De rebbe zal zaterdagavond ln d zaal van de joodse gemeente t Amsterdam de vele genodigden tot spreken en toezingen. Hij word beschreven als een zeer muzlkai man, die vele internationaal bekec de joodse liederen heeft gecomjx neerd. Het werkbezoek duurt t< dinsdag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2