Ellen Blazer over spel:
'Het kijkglas moet
niet zomaar gevuld zijn1
EEN
WINTER
VOL
GEVAREN
Radio- en televisieprogramma's
Dagrecept
Even
puzzelen
Onvoldaan
Over besluit
Oosterschelde
talloze vragen
Opkomst slecht
bij verkiezing
in Rotterdam
Bezorgdheid over
vrijheid onderwijs
werkende jongeren
TROUW KWARTET DONDERDAG 14 NOVEMBER 1974
BINNENLAND /RADIO-TV
T4
Programma 'Spelen met muziek'
SMIDJE VERHOLEN
door Riet Diemer
HILVERSUM Vier weken geleden kwam voor het eerst 'Spelen
met muziek', een tv-prograinma van Ellen Blazer op het scherm,
waarin klassieke muziek, pop. jazz, modern-klassiek gewoon ge
bruikt werden voor spelletjes. Dat durfde Ellen te maken. Ondanks
de naïeve term 'spelletjes', viel het voor diegenen die de Mounties
lieten voor wat ze waren op, dat ze bij de VARA belandden bij een
programma van niveau, met een heel fijne sfeer. Vrijdagavond is
het er weer om tien voor negen, Nederland 2. Daarna steeds om de
vier weken.
Ellen Blazer is ontwerpster va.i
'Spelen met muziek', maar ook van
'Twee voor twaalf, 'de beste kwis
ter wereld', aldus Koos Postema in
zijn reclame-spot. De programma
formule is nu overgenomen door de
BBC. In haar bescheidenheid vindt
ze die uitspraak verschrikkelijk.
In een werkkamer op de zolderver
dieping van een oud huis. dat met
een weidse naam een van de VA-
RA-villa's wordt genoemd, bekent
ze dat 'Spelén met muziek' er is
gekomen omdat haar belangstelling
naar muziek uitgaat. 'En als je
nogal een speelse geest hebt kom je
vanzelf op spelletjes met muziek.
Muziek vind ik ontzettend belang
rijk. Maar het is moeilijk in gra
den uit te drukken welke soort. Ik
discrimineer geen enkele soort mu
ziek'.
En dat blijkt ook uit de keuze van
het repertoir van de spelletjes. Bij
de vorige uitzending moesten de
drie deelnemers pianoconcerten ra
den uit een potpourri van een pia
nist met Dolf van de Lindens Me-
tropole-orkest. Er was een plaats
namen raden, maar net zo goed «_e
uitsmijter 'Rats kuch en bonen
met zakjes en toetertjes waaraan
de zaal meedeed.
De pianist Polo de Haas is presen
tator. 'Hij beoogt hetzelfde als ik.
Het is onzin om muziek in vakjes
in te delen. Er zijn maar twee
soorten: goeie en slechte. In het
programma hoeven geen schotjes te
staan tussen de genres.'
Vooroordelen
Over vrijdag wil ze niets verklap
pen. alleen dat zangeres Ileana Me-
lita. die anders zeer progressief
werk zingt nu symfonieën vertolkt,
tussen o mein Papa' en hypermo
dern werk van Bernard van Beur
den. Ellen zegt: 'We hopen de
vooroordelen tegen de avant-garde
muziek omver te werpen. Ik weet
niet of het lukt. maar we moeten
ergens naar streven in het leven.'
Pianist Polo de Haas is gekozen
toen het hele programma al klaar
Franse
kippelevertjes
.100 gram kippelcvers
2 eetlepels maisolie
mespunt zout
mespunt kerrie
.1 uien
paprikapoeder
.1 kopjes rijst
0 kopjes water
1 bolletjes gember
2 eetlepels gembernat
2 eetlepels sherry
1 eetlepel sojasaus
De olie verwarmen en daarin de
gewassen kippelevers snel aan alle
kanten brulnbakken. De levertjes
uit de pan halen en er de fijnge
snipperde ui in fruiten met zout en
paprikapoeder. Strooi dan de rijst
in de pan en doe het water erbij.
De kippelevers op de rijst leggen.
De gemberbolletjes fijnhakken.
over de levers strooien en dan het
gembernat erop gieten. Na zo'n drie
kwartier Is het gerecht gaar en
intussen kunnen er nog de twee
eetlepels sherry en een eetlepel so
jasaus aan toegevoegd worden,
mocht het gerecht te droog worden
Pas op voor aanbranden.
Menutip: Franse kippelevertjes met
rijst, doperwtjes, worteltjes, yog
hurt met vauillevla.
was. Een presentator was een moei
lijke keus. 'Vijf personen zijn uit
voerig getest en hij kwam naar
voren. Hij is een veelzijdig musicus
en handig, heeft een absoluut ge
hoor. Als iemand een deuntje zingt
kan hij er speels op ingaan.'
In KRO's radioprogramma 'Blanke
top' waarin Gied Jaspers en Paul
Haenen vrijdag vier weken geleden
voor het eerst radiotelevisie maak
ten beeld aan. geluid uit. radio
aan. noemde Polio zich een 'muzika
le duizendpoot, die zich overal
thuisvoel'. HIJ is leraar aan het
conservatorium in Utrecht, experi
menteert met elektronica en piano,
speelde vroeger ook jazz, nu rags
en Satie. Maar dat hoor ik weer van
Ellen.
De kennismaking tussen hem en-de
kijkers moet nog groeien, meent ze.
'Ze kennen Polo de Haas niet'. In
'Blanke top' sprak hij over 'even
wenne'. Ellen: 'Ik vond het eigen
lijk een verademing. Daar staat nu
eens niet iemand, die het allemaal
weet. Je ziet het type: 'Ik speel wel
goed piano, maar van de rest weet
ik niets af. Zo'n eerste keer voor de
camera is ook een vuurdoop. Je
werpt ze wel voor de leeuwen, ter
wijl ik zeil nog nooit voor de ca
mera ben geweest. Ik moet er ook
niet aan denken.'
Ze maakte het programma samen
met Chaba Aronson. die het voor
bereidt. en Ton Robers. produktie-
assistenten. Samen verzinnen ze de
vragen, maar er komen ook ideeën
Ellen maakt in de amusementssec
tor doordachte programma's van
een hoog gehalte. Over haar werk
zaamheden zegt ze: 'Ik zit hier op
de amusementsafdeling en het eer
ste doel is de mensen te amuseren.
En dan probeer je kennis, weetjes
weten, op een voetstuk van mensen
met een goed geheugen te sublime
ren. In het onderwijs wordt tegen
woordig de mensen ook geleerd
waar ze de dingen kunnen vinden,
in plaats dat ze zinloos feiten in
het hoofd moeten stampen. Het
gaat ons om een dosering van ken
nis en opzoeken, goed omgaan met
tijd en geld.
Het' is onzin om iemand 20.000
gulden toe te kennen die drie boe
ken over Mahler heeft gelezen, zo
als in die TROS-kwis. Flauwekul,
dat kan iedereen met een beetje
geheugen. Dat vind ik een ondoor
dacht programma. Daar kan ik me
wel eens echt boos over maken, 't
De carrière van Ellen bij televisie
is meestal gegaan via spelletjes. Ze
werkte in 1956 op kantoor bij de
Wereldomroep, kwam in aanraking
met Gijs Stappershoef toen de tele
visie nog een nieuwtje was. Vijf
jaar was ze script-girl zowel assis
tent van de regisseur. Met Stap
pershoef maakte ze de eerste kwis
in ons land 'Weet wel wat je
waagt'. 'Daar kon je duizend gulden
mee winnen, het land stond op z'n
kop'. Daarna kwam 'Ik zoek x'. een
detectivespel. maar ze maakte toch
ook documentaires zoals de serie
'Thuis bijwaarin beroemde Ne
derlanders werden geïnterviewd.
Toen was ze al een paar jaar regis
seur.
We belanden na wat omzwervingen
nog eenmaal bij het programma.
Ellen noemt zich een echt spelle
tjesmens. 'Niet om het winnen, het
resultaat, maar om het bezig-zljn.
Ik ben niet zo voor competitiege-
doe Dat slaat op het hele leven.
Onze scholen zijn nog altijd zo. dat
je knapper en beter móet zijn.
Maar laat iedereen toch zichzelf
kunnen blijven.' Ze vindt dit wel
een vorm van socialisme, maar met
een eigen interpretatie.
Polo de Haas, presentator
DEN HAAG Bij de Tweede Ka
mer leven talloze vragen over de
regeringsbeslissing om in de Oos-
terscheldemond een stormstuwcais-
sondam te laten aanleggen. Deze
vragen hebben veelal betrekking op
de technische uitvoerbaarheid van
dit project, op de kosten, zowel van
de dam zelf als van de beoogde
dijkverhogingen, op de onderhouds
kosten als de dam klaar is en op
het veiligheidsaspect. Daannaast
hebben de vragen als onderwerp de
kwaliteit van het water, het milieu
de visserij, terwijl vanuit verschil
lende fracties wordt geïnformeerd
naar de kosten van verschillende
aspecten van het 'gesloten' Ooster-
scheldeplan.
Een en ander blijkt uit de vragen
lijsten die de fracties gisteren heb
ben ingeleverd in een brief aan
minister Westerterp van verkeer en
waterstaat, met het oog op het
dinsdag te houden debat over het
regeringsbesluit.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM De bewoners van
de Rotterdamse wijken Ommoord.
Alexanderpolder en Kralingse Veer
hebben het gisteren tijdens de ver
kiezing van de vierde deelgemeente-
raad massaal laten afweten. Slechts
47,9 procent van de ruim 459.000
kiesgerechtigden leverde het stem
biljet in. In vergelijking met de ge
meenteraadsverkiezingen van mei
van dit jaar zijn lichte politieke
verschuivingen te constateren.
De PvdA haalde acht zetels, een
minder dan op grond van de mei-
cijfers was verwacht. Het CDA be
haalde de verwachte 7 zetels. De
VVD bleef steken op 6 (7) en de
SGP/GVP sleepten 2(1) zetels in
de wacht. De resterende twee zetels
er waren 25 zetels te verdelen
werden verdeeld tussen de PPR
(stond ook op 1) en de plaatselijke
groepering inspraak bevolking deel
gemeente (IBD) die niet. aan de
jongste gemeenteraadsverkiezingen
delnamen.
De KRO-medewerkers Hans
Wortelboer en Wil Groot hebben
een jaar lang een sociaal
experiment in een Tilburgse
textielfabriek gadegeslagen en op
film vastgelegd. Als ik mijzelf tot
doorsnee-kijker reken en dat
doe ik doorgaans dan neem ik
aan dat maar weinig kijkers alles
van deze documentaire en van de
getoonde gang van zaken hebben
begrepen.
Ik besef wel dat de met meer
bevoegdheden toegeruste
ondernemingsraad constructief
heeft gewerkt en ook wel iets heeft
bereikt. Maar de film heeft mij
toch onvoldaan achtergelaten.
Want tussen de positieve en
negatieve indrukken die ik als
plotselinge waarnemer van de gang
van zaken in Tilburg heb opgedaan,
doemt het beeld op van de bierkaai
waartegen gevochten is.
Verder is de rol van de heer
Roolvink als oud-minister van
sociale zaken in deze affaire voor
mij een groot raadsel. En dat geldt
eigenlijk ook voor het
regeringsaandeel. Jammer dat
collega Peereboom alleen voor de
AVRO zo lekker duidelijk vertelt
hoe de vork aan de steel zit.
In een Klein Brandpunt heeft .mr.
Andriessen commentaar gegeven op
de uitspraak van de Haarlemse
rechter in de zaak van de
abortuskliniek Bloemenhove. De
KVP-leider. die aan een andere
beslissing de voorkeur zou hebben
gegeven, tekende aan dat geen
uitspraak is gedaan of in die
kliniek strafbare feiten worden
gepleegd. Op dat punt zal de
strafvervolging gewoon moeten
doorgaan.
Interessant in een KRO-reportage
over de verkiezingsstrijd in
Griekenland was de emotionele
wijze waarop de gefilmde Grieken
het herwinnen van de
democratische rechten beleven.
Onze politici zullen wel een beetje
jaloers zijn geworden op dit fel
geëngageerd zijn met dit politiek
gebeuren.
Bij een vergelijking van het
programma 'Studio Vrij' en de
NCRV-rubriek 'Van Nature' zou je
een soort 'Mies Bouwman-effect'
kunnen constateren. In beide
programma's werd een stukje
natuur getoond en besproken,
verscheen een kuntenaar In de
schijnwerper en trad een dierenarts
op. Wie zich door het parallel lopen
van deze programma's tekort
gedaan voelt, zal zich moeten
wenden tot de coördinatie
commissie.
'Studio Vrij' heeft door bekorting
aanzienlijk gewonnen aan
verteerbaarheid. Het programma
duurde in het vorige seizoen veel te
lang. Nu zullen waarschijnlijk meer
kijkers een graantje mee willen
pikken van de compacter verstrekte
informatie. Maart je van Weegen
presenteerde de zaken weer vlot en
charmant. Leo Schmidt was het
nieuwe gezicht in de uitzending,
maar ik meen mij te herinneren,
het heel lang geleden in een
spelprogramma te hebben gezien.
Was dat niet bij een bevriende
omroep?
Een bijzondere verschijning in
'Studio Vrij' was mijnheer Spies,
die uit zuivere bijenwas
doopkaarsen van aparte
versieringen voorziet en beroemde
kunstwerken nabootst. Er zit een
element van kitsch in (en dat is
'in'), maar ongelooflijk knap is zijn
imitatie van de beroemde Piëta van
Michelangelo in de St. Pieter te
Rome. En dat zonder ooit les te
hebben gehad in boetseren,
tekenen en schilderen. In zijn
'Laatste Avondmaal' naar Leonardo
da Vinei heeft was-kunstenaar
Spies 2.600 gulden aan materiaal
gestoken en daar heeft hij nog
geen cent van terugverdiend. Met
recht mag hier worden gesproken
van een 'heilige hobby'.
VARA's festival
overschaduwd
door BB-kwis
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De VARA over
weegt het spectaculaire show-pro
gramma 'VARA-zaterdagavond fes
tival' dat steeds als tegenhanger
van de BB-kwis moet dienen, op te
schorten met ingang van 1 januari.
Het verscheen eens in de vier we
ken op het scherm.
De concurrentie van de BB-kwis is
zo groot, dat de VARA ontevreden
is over de kijkdichtheid, temeer
daar het een bijzonder groots opge
zet en kostbaar evenement is De
kijkdichtheid van de eerste uitzen
ding was 7.2 (ruim 700.000 kijkers)
tegen waardering 73. Berend Bou-
dewijn scoorde op het andere net
63. tegen waardering 77.
15
Hij legde zijn hand op haar arm.
'Sorry. Sally. Het spijt me zo. Ik
wou dat ik hier was geweest, dat ik
het gisteravond had geweten'.
'Je begrijpt het wel hé? Ik moest
eenvoudig weg. De Afghaanse am
bassade leek mij de enigs plaats.
'Morgen moet je maar naar mijn
huis gaan. Simpson kan voor je
zorgen en niemand stoort je'. Ro
bert woonde in Eaton Square in
een luxueuze flat. die veel te groot
was voor een vrijgezel, en Simpson
kon wel op haar passen. Daar zou
ze ook gaan wonen als ze met
Robert trouwde, en Simpson zou
voor haar zorgen, en verder zou er
niets veranderen in die flat. Zij en
haar bezittingen zouden er gewoon
ongemerkt in worden opgenomen
en soms vond ze dat het wel iets
van verdrinken had..natuurlijk in
champagne maar toch verdrinken.
Je moet het allemaal maar aan mij
overlaten. Sally'. zei hij. 'Ik beloof
je dat ik het je dadelijk zal laten
weten als er nieuws is'.
Hij zweeg een paar minuten en ze
wist dat hij. terwijl hij dronk,
plannen maakte al»es zo te regelen
dat het uiterste zou worden gedaan
En zij bedacht dat ze soms gewoon
vergat hoe gelukkig ze was. en dat
zei iedereen dan ook altijd tegen
haar. Hij was knap. slank, goed
verzorgd, atletisch gebouwd en ze
ker in zijn bewegingen Hij was
- verstandig en vrijgevig en had ai
een plaats veroverd in een harde
wereld, waarin zoveel mannen hun
CATHERINE GASKIN
gehele leven worstelden zonder iets
te bereiken. En hij had het ook
niet cadeau gekregen. Robert had
zichzelf opgewerkt: een benijdens
waardige jongeman Men zei dat hij
alles had. Hij had alles, als je
tenminste die gedachte kwam
nu eigenlijk pas voor het eerst in
Sally oo.niet een soort man had
gekend zoals Devlin.
Robert zette zijn glas plotseling
neer. Zij keek wat schuldig op alsof
hij haar gedachte had kunnen 'e-
zen. 'Er is wel een manier om het
nieuws uit de eerste hand te krij
gen. als er al nieuws is. Een
uitstekende bron.' zei hij
Zij wist wat hij wilde zeggen, ze
kon het ook niet langer vermijden
en ze zei dus: 'Denk je dat ik dat
niet weet? ZIJ krijgt het nieuws het
eerst. Zij zou Elizabeth O'Mara
Spence niet zijn als zij niet iedere
nieuwsdienst tot haar beschikking
had'.
'En?' zei hij en wachtte.
'Nee', zei ze.
Het duurde even voor hij zei: 'Zou
het geen goed idee zijn naar St.
Martin te gaan.en daar een
poosje bij haar te blijven?
Het. zou een betere indruk maken'.
Zij strekte haar hand weer uit naar
een sigaret en vroeg zich af waar
om hij dit niet begreep. 'Het kan
me niet schelen wat voor indruk
het maakt. Dat heeft er nooit iets
toe gedaan
Hij ging er niet op in. Robert was
erg handig, hij zou nooit op een
verkeerd ogenblik ergens over gaan
redetwisten Hij knikte dus even en
stond op om naar de keuken te
gaan. De telefoon ging en hij liep
met grote passen de trap op naar
de galerij. Zij hoorden de gladde,
nietszeggende woorden waarmee hij
antwoordde. Hij was altijd zo diplo
matiek en zei nooit domme dingen,
behalve dan ais hij iets zei zoals
zojuist en niet eens merkte dat ze
geschokt was. Zij schonk de laatste
champagne in haar glas. Het was
echt Robert alles zo goed te doen
als het in de omstandigheden mo
gelijk was. De fles stond met een
natte doek erom in een keukenem
mer. Hij besteedde altijd veel aan
dacht aan dergelijke kleinigheden.
En ze dacht dat hij, als hij niet zo
goed was geweest op financieel ge
bied. vast privèsecretaris van een
ministerpresident zou zijn gewor
den. Maar nee, dat zou niet vol
doende zijn geweest voor Robert.
Robert zou zelf ministerpresident
moeten zijn.
Hij bleef nog een tijdje aan de
telefoon en belde iedereen van wie
hij. vanwege vriendschap of bewe
zen diensten, gebruik zou kunnen
maken. Iedereen die hij maar kan
bedenken, behalve dan Elizabeth
O'Mara Spence. Dat zou zelfs Ro
bert niet doen zonder haar goed
vinden.
Sally ging wat dichter bij het vuur
zitten, hunkerend naar de warmte.
Hoe ze de laatste vijf jaar ook had
geprobeerd haar vader te bereiken.
Elizabeth O'Mara Spence had haar
altijd de weg afgesneden.
(wordt vervolgd)
37. De volgende ochtend stond
smid je Verholen vroeg op. Het was
nu uit met het niks doen en hij
vond. dat hij meteen maar weer
moest wennen aan het leven van
een ordentelijke smid. Nu zal het
bij iedereen wel bekend zijn. dat
ordentelijke smeden zéér vroeg op
staan. Dat moeten ze ook wel. want
naast een achturige werkdag voor
de belastingen, werken ze ook
graag nog enkele uren voor zich
zelf, want ook de bakker wil wel
graag betaald worden, om van de
slager en de groenteboer maar niet
te spreken.... Doch tatert we niet
afdwalen. We zien smidje Verholen
hier nu staan voor de lege kleren
kast van zijn voorganger. Mathijs
Kneutepeut. Hij hoopte namelijk
dat hij daarin nog een behoorlijk
werkpak zou vinden. Er hing echter
alleen maar een ,oude, smerige en
FERDHMAND
versleten overall in die bovendien
nog veel te klein was óók. Misprij
zend bekeek de smid het versleten
stukje vakkleding. 'Nou. dat kan
ook beter met de voddenman mee',
mompelde hij. 'Da s ook niks meer.
Ik zal straks wel even het dorp
ingaan om een paar nieuwe over
alls te kopen. 'Toen ging hij Wil
lem Halsker wekken een een goed
kwartiertje tater zaten zij al in de
keuken, als twee vrienden, waar ze
genoten van een eenvoudig maar
stevig ontbijt. De dikke sneden
boerenwit met volvette kaas gingen
er in als koek, waarbij we nog even
opmerken dat we niet goed begrij
pen hoe kaas er als koek in kan
gaan. Maar nu denKt natuurlijk ie
dereen: 'Helawaar komt zo plot
seling al die leeftocht vandaan?
Gisteravond ging de smid immers
in de herberg eten omdat er niets
thuis was? - Het antwoord op
vraag was héél eenvoudig. Tijdi
het kwartiertje dat Willem noi
had gehad voor het aankleden,
de smid even met zijn auto'tje I
dorp ingegaan om de meest no|
zakelijke inkopen te doen. En
zien we smidje Verholen en Will
Halsker dus aan het ontbijt zitt
waarbij ons opvalt, dat beide nu
nen met zo'n uiterst vreemde u
drukking op hun gelaat zaten
eten. Dat kwam omdat er juist
dat ogenblik zó hevig aan de
getrokken werd, dat het leek of 1
hele dorp gealarmeerd moest w
den voor brand of watersnood 1
kan dat zijn?' vroeg de smid i
volle mond. Hij zou het even
gauw weten, want toen hij de voi
deur opende, stond daar de laa
hartige Janus Paxse met een ge
geld papier in zijn hand..
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
WIE ZO'N BirtOMDERE HOEDHttFiXKeN JIJ
Radio vandaag
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
Woord 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws.
7.41 (S) Hier en Nu. 7.55 Aangestipt. 8.00
(S) Te Deum Laudamus. 8.24 Op de man
af. 8.30 Nws. 8 36 Gymn. voor de hulsvr.
8 45 (S) Podium. 9.45 (S) Onder de
hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) Orkestpa-
let. 11.56 (S) Bel Canto. 12.26 Med. t.b.v.
land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier
en Nu. 12.55 (S) Hervormde middagpau-
zedienst. 13.15 (S) Lichte koorzang. 13.30
Globaal. (15.30 Nws. 16.30 (S) Hier en
Nu.) 1730 Nws. 17.32 (S) Hier en
Nu.
18.00 (S) gewijde koorzang. 18.30 Nws.
18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist ver
schenen. 19.00 (S) Leger des Heilskw.
19 15 (S) verzoekprogr. gewijde muz.
20.00 Overdenking. 20.05 (S M letropole
Orkest. (21 00-21.20 Ziek zijn-Beter wor
den. 21.20-21.30 De kerk vandaag.) 22.30
Nws. 22.40 (S Hier en Nu 23.00 De
voedselsituatie in de wereld. 23.15 (Mono
en S Album. 23 55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7 20 (S) Dag met een plaatje. (8 00 Nws.
8 11-8.21 Radlojounr.) 8.50 Morgenwijd.
NOS. 9.00 Spiegel van Belgie. 9.35 Wa-
terst. AVRO: 9.40 Schoolrad. 10.00 (S)
Voor de kleuters. 10.10 Arb.vit. (11.00
Nws. 11.03-11.05 Radlojourn.) 11.30 (S)
Rondom twaalf met om 11.55 Beursber
12.35 (S) Sportrevue 13.00 Nws. 13 11
Radlojourn. 13.21 (S) Omzien naar muz
14 10 (S) t Is historisch. 14 30 (S) De
Koperen Tuin. 15.09 (S) Aspecten. 16 00
Nws. 16.03 Radlojourn. 1605 (S) Voor de
kind. 17.00 <S) Mobiel. 17.55 Med.
18.00 Nws. 18 11 Radlojourn. PP: 18 20
ARP IKOR: 18.30 Kleur. AVRO* 19.00
(S) Prom.orkest. 19.30 (S) Orkesten uit
de rglo. NOS: 19.50 Den Haag vandaag.
20.00 Nws. AVRO: 20.05 Radlojourn. 20 10
Inl. tot het avondprogr. 20.15 (S) Om
roep Ork. 20.38 (S) De betoverde bruids
nacht. 22.50 Vanavond laat nws. 2320
Radlojourn. 23.15 (S> Jazz Spectrum.
23 55-24.00 Nws
HILVERSUM III
TROS: 7.02 Drie op je boterham 9.03
(g> pep op drie. 11.03 Drie draalt op
verz. 12.03 Drie draalt tussen de mldd.
14 03 Pop-Kontakt. 16.03 De Hitmees-
ters.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. TROS:
19.02 (S) Poster. 20.02 Perry Maat's Soul-
Top. 21.02 (S) Sesjun. 22.02 (S) De Hugo
van Gelreren Show. 23.02 (S) Jazz-slr.
0 02 De Hugo van Gelderen Show. 1.02 De
Nachtwacht EO: 5.02 (S) Old time reli
gion. 5.30-7.00 (S) Matlnata.
Speciaal
Kick Stokhuyzen presenteert de
finale van Kwis 50.
Ned 2 20.21
Tussen Colditz (20.20) en Dok
ters ter zee (21.40) brengt VARA's
ombudsman Hans Ouwerkerk pro
blemen voor dc camera.
Ned. 1 21.15
a Vlucht tussen toen en toekomst
is de titel van de film waarmee de
NCRV de eerste Indië-vlucht her
denkt. Daarna het eerste deel van
de jubileum-zangavond.
Ned. 2 21.20
a Achter het nieuws brengt een
reportage over Portugal, een ge
sprek met minister Westerterp over
de moeilijkheden die de KLM van
de VS ondervindt, nieuws over de
vangstbeperking voor vissers en
over de werkloosheid.
Ned. 1 22.05
O De Duitse spelshow ten bate
van een goed doel levert de win
naar een ton op.
Duits! 2 19.30
9 Na de uitzending van het jubi
leumconcert van de NCRV, waar
aan veel artiesten meewerken,
wordt de serie over de mondigheid
van ziekenhuispatiënten vervolgd.
Hilv. 1 20.05
9 In zijn hoorspel De betoverde
bruidsnacht probeert Jacques Ila-
melink de muur tussen leven en
dood te doorbreken, hoewel hij
weet dat het hem niet zai lukken.
Hilv. 2 20.38
9 De Amerikaanse blueszanger dr.
Ross is speciale gast in Sesjun.
Hilv. 3 21.02
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
14.00-14.50 Schooltelevisie
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
VARA
19.05 De Stratemaker-opzeeshow
19.30 Horen zien zwijgen:
serie slapstick- en
stomme filmfragm.
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 Colditz. TV-serie
21.15 De Ombudsman
21.40 Dokters ter zee. TV-serie
22.05 Achter het Nieuws
NOS
22.55 Den Haag vandaag
23.10 Journaal
NEDERLAND II
TELEAC
18.15 Flexibele school les 3
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 The Eddy Go Round-Show
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Finale Kwis 50
21.20 Vlucht tussen Toen
en Toekomst, film
22.20 Van U Heer is het Koninkrijk
jubileum-zangavond
22.55 Mini-Voetbal-Show
NOS
23.35 Journaal
Horizontaal: 1. omlijsting. 4. fami
lielid, 5. reeds, 7. schaapskameel. 9
kurk. 11. scharnier. 12. tennisterm.
14. afstammeling, 16. voorzetsel, 18.
stapelmeter (afk.), 19. volksnaam
van de kaüw, 20. oude lengtemaat,
21. Chinese lengtemaat. 22. land
bouwwerktuig. 23. voertuig, 25.
sportterm, 27. prul, 29. plechtige
gelofte, 31. huid, 33. bloembed, 35.
lichte bedwelming, 37. welaan, 39.
voegwoord, 40. lengtemaat.
Verticaal: 1. toiletartikel. 2. mu
zieknoot. 3. knaagdier. 4. deel. 6.
traag. 7. muzieknoot. 8. spil van
een wiel. 9. stoomturbine (afk), 10.
onmeetbaar getal. 11. afkeer. 13.
afnemend getij. 15. voorschrift. 17.
lof. 18. geit. 23. oorlogsgod. 24. lid
woord, 26. deel van een fornuis. 28.
voorzetsel. 29. maanstand. 30. titel
(afk32. bouwland, 34. teken in de
dierenriem. 36. grondsoort, 38.
Rijkstelefoon (afk.).
OPLOSSING VAN GISTEREN:
Hor.: 2. menie, 6. ha. 8. re, 10. eed.
11. bas. 12. emt, 14. gelaat, 16. goor,
17. eest, 18. eer, 19. nest, 21. meel,
23. Ier. 25. kers, 26. node. 27. sona
te. 29. neb, 30. oot, 31. ert. 33. nu.
34, Mr. 35.sleep.
Vert.: 1. kregel. 3. Ee( 4. neg. 5.
ideeël. 6. haat. 7. ast. 9. emoe, 11.
bastion. 13. torment. 15. les. 19.
nestel. 20. erebus. 22. era. .24. eden.
25. koor, 27. som. 28. ere. 32. te.
AMSTERDAM Elf chrlstelijl
onderwijs- en maatschappelijke oi
ganisaties hebben hun bezorgdhei
uitgesproken over het behoud va
de vrijheid van onderwijs bij
ontwikkelingen van onderwijsvoof
zieningen voor werkende jongerei
Dit naar aanleiding van de voor
stellen, die de werkgroep VoorW
reiding Tweede Dag Partiële Leer
plicht heeft aangeboden aan minii
ter Van Kemenade.
Eén van die voorstellen is onder
wijsinstituten voor gedeelteli]
leerplichtigen in regionaal verban
tot samenwerking te brengen. D
besturenraad voor protestants
christelijk onderwijs en de landelij
ke organisatie voor christelijk vor
mingswerk staan positief tegenove
regionalisatie maar menen dat dl
niet mag leiden tot een gedwonge
samengaan van die Instituten, di
niet in onderwijskundige en levens
beschouwelijke uitgangspunten er
doelstellingen op elkaar betrokker|
zijn.