Voor Jehova's getuigen
is 1975 'gekenmerkt jaar'
fllslllall
Kerk in de wereld
Vandaag
Dl
Portugese kerk wijst
boetedag van de hand
W
Maatschappelijk werkster
- Beroepingswer
Eerste nummer van blad wereldraad
Trouw
K wartet
{rCi.uLu.C.
Speciale zondag
tegen martelingen
Drieduizend mensen
op ICCC-congres
Doorpraten met
kerken in
Zuid-Afrika
Nieuwe boeket
Pastoraal overleg
krijgt vervolg
Betaald antwoord
TROUW KWARTET DONDERDAG 14 NOVEMBER 1974
KERK/BINNENLAND
Tl
door Henk J. Spier
In 1975 zeggen de Jehova's getuigen komt de wereld op de rand van Armageddon. Armaged
don brengt de grote slachting onder alle tegenstanders van „Jehovah". Of zij christenen heten of
niet, maakt geen verschil. Zij krijgen zo'n vreselijke dood, dat er zelfs geen fatsoenlijke begrafenis
aan te pas komt. Totale vernietiging komt over hen allen. Alleen de Jehovah's getuigen kunnen aan
het oordeel ontsnappen. In de komst van Armageddon is 1975 een 'gekenmerkt jaar".
Omdat zij, geïnstrueerd door het
Wachttorengenootschap, weinig tijd
meer hebben, zetten zij nu alles op
alies. om nog zoveel mogelijk men
sen in hun organisatie, die alles zal
overleven, 'veilig thuis' te brengen.
Kernvraag
Om enig inzicht te verschaffen in
hun leer. gaan we hier in op een
kernvraag inzake hun geloof: de
lichamelijkheid van Jezus.
Dat de uitdrukking: 'Elke ketter
heeft zijn letter', een harde kern
heeft, komt je zeker bij de Jehova's
getuigen aan de weet. Het lijkt wel.
of er teksten in de bijbel voorko
men. die speciaal voor hen en hun
gebruik (misbruik) geschreven zijn.
Eén van die teksten is 1 Petrus 3
vers 18. waar van Jezus staat: 'Hij
die gedood is naar het vlees, maar
levend gemaakt naar de geest.
Ziet U wel. zeggen de Wachttoren-
getuigen, dat het in de bijbel staat!
U kunt daar niet om heen! Jezus
heeft wel een lichaam gehad, maar
dit was een tijdelijke zaak. Want
feitelijk was hij een geestelijk we
zen. Toen hij aan het kruis gehan
gen was - martelpaal, moet U vol
gens hen zeggen, want het 'christe
lijke' kruis heeft nooit bestaan - en
gestorven was. heeft Hij heel zijn
lichamelijk bestaan afgelegd. Dat
was voorbij. Hij is opnieuw geest
geworden. Wanneer u deze lijn even
doortrekt in zijn konsekwenties. ont
dekt U. dat Jezus Christus
in feite niet meer zichtbaar was,
zoals eerst, toen hij in het vlees
leefde. Daarom kan de Heer ook
niet meer zich:haar terugkomen op
de wolken, waar dr Okke Jager een
keer de wolken hoven Jeruzalem op
aanzag. In elk geval moet U dus
het woord uit de Openbaring van
Johannes, dat duidelijk schijnt te
spreken: 'Zie hij komt met de wol
ken en elk oog zal Hem zien, ook
zij. die Hem hebben doorstoken'
(Openb. 7 vs 7) volgens de Jehova's
Getuigen zinnebeeldig opvatten.
Van zien. echt zien, is geen sprake.
Hier draait heel veel om in de leer.
de verkondiging, van de Jehova's
Getuigen. Want daardoor kunnen
zij ook vasthouden aan het jaar
1914. als het jaar. waarop Christus
de Heer teruggekomen is en begon
nen is. in de tijd van het einde,
zijn rijk op aarde te vestigen. Nie
mand kon dat zien of ontdekken.
Alleen de 144.000, de uitverkoren
koningen, de élite-klasse van God,
tegelijk de top van het Wachtto
rengenootschap, hadden daar fee
ling voor. Zij hebben het geregi
streerd. Ja, pas drie en een half
jaar later, in 1918. Toen kwam
Christus in zijn tempel, die door die
144.000 wordt uitgemaakt.
Maar zij zijn dan ook het enige
kanaal, dat met God in verbinding
staat. Je zou bijna aan een verge
lijking denken met de 'hotline', de
speciaalste telefoonverbinding van
het Witte Huis in Washington met
het Kremlin in Moskou. Dan heb
ben de sterren van het Wachtto
rengenootschap zo hun hotline met
de troon van God.
En naar wat zij zeggen, deze ko
ningen, deze eigenlijke Jehovah's
Getuigen, deze regeerders van het
Wachttorengenootschap, daar moet
ieder sterfelijk mens naar luisteren.
Onvoorwaardelijk moeten de gewo
ne Jehovah's getuigen,- de aardse
leden, de Jonadabs of de mensen
van de velddienst, zich aan hun
leiding onderwerpen. Wie dat niet
doet. wordt vervloekt.
Om nu terug te komen op het
onlichamelijk bestaan van Jezus
Christus na zijn kruisiging en dood.
zijn de vragen niet meer te onder
drukken, wat wij dan onder de
opstanding van de Heer moeten
verstaan en hoe het mogelijk is,
dat Hij zich telkens lichamelijk
aan zijn jongeren heeft vertoond.
De vraag, die ik met name aan de
Jehova's getuigen wil stellen is:
waar is dan het lichaam van Jezus
gebleven?
U moet niet denken, dat de Jeho
vah's getuigen dan tegelijk met een
mond vol tanden staan, 'dat moe
ten wij aan God overlaten, wat Hij
daarmee gedaan heeft'. Tegelijk
zullen zij wel toegeven, dat Jezus'
lichaam na zijn dood. ook nog door
mensen begraven werd. God heeft
dat lichaam dan daarna op een
voor ons onverklaarbare manier la
ten verdwijnen uit het graf.
En wat heeft Hij er dan verder mee
gedaan? Hiervoor verwijzen ons de
Jehovah's getuigen naar wat er met
Mozes gebeurd is. Hij was toch wel
duidelijk een voorbeeld van Chris
tus. Mozes stierf op de berg Nebo,
r^adat hij een grandioos overzicht
gekregen had van het beloofde
land. God maakte, dat hij begraven
werd in een dal in het land Moab.
En niemand heeft zijn graf gewe
ten tot op vandaag. Zoiets kunnen
wij ons dan ook van Jezus inden
ken. God wist wel. wat hij met zijn
dode lichaam moest doen.
Hardnekkig heb ik mij afgevraagd,
wat wij ons dan onder de opstan
ding van een onlichamelijke geest
- zoals de Jehovah's getuigen zeg
gen van Jezus - moeten voorstellen.
Daar kom ik werkelijk niet uit.
Heeft de Heer niet gezegd toen Hij
stierf: 'Vader, in Uw handen beveel
ik mijn geest' (Lukas 23 vs 46)?
Moest dan later, op de derde dag.
zijn geest nog weer tot leven ge
bracht worden en dus opgewekt?
Duidelijk is, dat door dit hocus-
pocus de Jehovah's getuigen tege
lijk af zijn van heel het probleem,
van Jezus' lichamelijke opstanding.
Deze opstanding is. medisch-biolo-
gisch gezien, natuurlijk onmogelijk.
Van vrijzinnige zijde is daar nogal
eens de nadruk op gelegd. Alleen
als een wonder van God, of als hét
wonder van God. is de opstanding
van Jezus te gelóven, niet te ver
klaren.
Materialisatie
Maar... waar blijven de Jehovah's
getuigen dan met de lichamelijke
verschijningen van Jezus Christus,
na zijn opstanding? Ook daar heb
ben zij hun verklaring voor.
Zij gebruiken hier het begrip mate
rialisatie en bedoelen hiermee (al
geven zij toe. dat dit woord niet in
de bijbel voorkomt), dat een geest
een tijdelijke, materiële en zichtba
re gestalte kan aannemen. Bijbel-
bewijs? In overvloed! zeggen de
Jehovah's getuigen. God is met zijn
engelen aan Abraham in de ge
daanten van mensen verschenen.
Als drie mannen. En zij hebben bij
Abraham in zijn tent met hem
gegeten: brood en kalfsvlees. Bo
vendien zegt de Schrift, dat de
gastvrijheid zo belangrijk is en dat
daardoor sommige mensen, zonder
het te weten, engelen geherbergd
hebben (Hebreeën 13 vs 2). Dus
dan moeten zij die engelen toch
wel voor mensen aangezien hebben.
Anders slaat dit. zonder het te we
ten. nergens op.
Op dezelfde manier moeten wij nu
denken aan de zichtbare verschij
ningen van Jezus, na zijn opwek
king, aan zijn jongeren. Gewoon
een materialisatie. En.... Hij heeft
ook met hen gegeten. Aldus de
Jehovah's getuigen.
Eén ding mag ons daarbij niet
ontgaan, namelijk dat Jezus met
die materialisatie dan wel voor een
fabelachtige imitatie van zijn eigen
lichaam gezorgd heeft. Want Hij
De val van 'Babyion' volgens de Jehovah's getuigen. Een illustratie
uit ds. Spier's boek 'Jehovah's getuigen en de bijbel', waarvan de
derde druk nog dit jaar in bewerking gaat.
si f
vertoont de lidtekenen van Zijn
slachting aan het kruis nóg in zijn
handen en. voeten en zijde. En Zijn
Jongeren, met name Thomas, moe
ten met hun handen komen en
Hem betasten, om te zien dat Hij AartS6ng6l
het is.
vers 1 en 6) - dan is dat een soort
geraffineerd bedrog. Wanneer de
Jehovah's getuigen gelijk hebben,
tenminste.
Tegenspraak
En er staat een heel duidelijke
plaats in de bijbel, die de Jehovah's
getuigen dwars zit. Wanneer de
Heer, de opgestane, verschijnt in
de kring van Zijn 'discipelen in
Jeruzalem, zijn zij eerst verschrikt
en ontzet. Zij dachten dat zij een
geest zagen. En dan zegt Jezus tot
hen: 'Waarom zijn jullie zo ang
stig? Ziet mijn handen en mijn
voeten, dat Ik het ben' (identiteit
dus); 'bestaat mij en ziet, dat een
geest geen vlees en beenderen
heeft, zoals gij ziet dat ik heb'
(Lukas 24 vers 37 t/m 40).
Dus een regelrechte tegenspraak
van wat de Jetiovah's getuigen op
dit punt beweren. Daar slepen zij
dan ook nog die gesloten en ge
grendelde deur bij van het huis,
waar Zijn jongeren op de eerste
Paasavond zaten (uit vrees voor de
Joden), om Jezus, weer hocus-po
cus, als geest te laten binnenkomen.
Alleen, wanneer de vrouwen naar
het graf gaan om het lichaam van
de Heer met hun specerijen te
gaan verzorgen en zalven en de
engel, de boodschapper van God,
dan tegen hen zegt: 'Hij is opge
wekt. Hij is hier niet' (Markus 16
Maar er zit bij hen iets heel anders
achter. Jezus is ook oorspronkelijk
een geest, een engel, door God ge
schapen. Dat gebeurde 1000 jaar
voor de schepping van de wereld.
Hij werd de aarstengel Michaël.
Althans wanneer wij' de op aarde
aanwezig zijnde van de zogenaamde
144.000 mogen en moeten geloven.
Hier komt de aap uit de mouw.
Het 'Schriftbewijs' van de Jeho
vah's getuigen lijkt overweldigend,
zeker voor mensen, die in de Bijbel
niet volledig thuis zijn en zich door
de Jehovah's getuigen laten over
rompelen. Het zou verdienstelijk
kunnen zijn, wanneer het niet zo
erg was.
Aanvulling: Wie met de tekst van
Petrus 3 vers 18: 'die gedood is
naar het vlees, maar levend ge
maakt naar de geest' nog in zijn
maag zit, kan ik aanraden deze
tekst naast Galaten 4 vers 29 te
leggen. Daar staat van Ismaël, dat
hij naar het vlees verwekt was en
van Izaak, dat hij naar de geest
verwekt was. Dit betekent echt
niet, dat Izaak niet werkelijk gebo
ren was, maar alleen een geest was.
Jammer genoeg wordt de reële op
standing van de Heer en de troost
en de kracht daarvan door de Je
hovah's getuigen gemist. Of moet ik
zeggen: aan hen onthouden?
MENSEN EN STRUKTUREN
Nog steeds blijkt de verhoud
tussen mensen en strukturen
een aantal lieden niet helder
zijn. In een reportage vanuit R( ai
door één van onze radiozenders
gezonden was iemand aan
woord die op zichzelf geen onju li
zaken uit de bekende Wereldvi
selconferentie doorgaf maar in
commentaar denigrerend
over al die mensen die aan
strukturen die veranderingen wiH
aanbrengen waardoor noodsitua
als waarin de hongerende zich
bevinden een einde kan kon1
Ook deze reporter maakte zich
dit probleem weer gemakkelijk o
door er vooral op te wijzen
eerst de mensen veranderd moe
worden. Het bijbelse begrip
bekering werd gehanteerd e:
zaak was weer rond. of liever tot
evangelisatie teruggeschroefd,
lang zal dit misverstand' nog
ren? Want aan de ene kant
men dat de mensen zich moe
bekeren, dan pas kan er iets
wacht worden ten aanzien van
andere samenleving en aan de
dere kant spreekt men op een a
gemakkelijke wijze over de tij
die ons wachten waarin
minder mensen met God rekel
zullen houden. De conclusie uit
ze stelling kan alleen maar luidl'
bemoei je maar nergens mee
laat de wereld de wereld
Toch kan dat duidelijk niet de
doeling van het evangelie zijn.
past christenen niet op enige wi:
laatdunkend te spreken over
die al hun best doen om aan
grondslagen van onze samenlev
zulke veranderingen aan te br
gen waardoor in ieder geval
wereld leefbaarder wordt. Dat da
bij en tegelijk mensen geconfr
teerd dienen te worden met
verandering van hun persoonli
instelling tot God en de naaste
door geen christen betwist ,word<
aee
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Werkloosheid
De regering zegt de werkloosheid te
willen bestrijden, maar er moet ook
bezuinigd worden! Om het kabinet
te redden, kan er wél 1.5 miljard
extra worden uitgegeven voor het
vertragen van de werken in de
Oosterschelde. Waar blijft de be
loofde veiligheid voor de Zeeuwen?
Tot mijn verbazing las ik in de
krant van 8 nov. dat een bedrijf in
Nijmegen 15 man moet ontslaan,
omdat de overheid een order van
15 miljoen aan een Duits bedrijf
gunt inplaats van aan het Neder
landse bedrijf. In de krant van 9
nov. een bericht, dat een textielbe
drijf in Zutphen in moeilijkheden
is gekomen, omdat een legerorder
voor marechaussee-uniformen is
gegund aan een Duits bedrijf in
plaats van het Nederlandse bedrijf.
Is dat de werkloosheidsbestrijding
van de regering?
Rotterdam
(ADVERTENTIE)
Vakbeweging
Hoewel ruim 42 jaren lid van een
werknemersorganisatie, is het me
nog nooit zó duidelijk geweest als
nu. hoe éénvoudig (éénzijdig) de
kopstukken van de vakbonden kun
nen zijn. Zij spreken alleen over
winstdeling of winstaandeel. De
vakbeweging kan gerust nog door
gaan want de inflatiespiraal is
elastisch genoeg en we kunnen op
de exportmarkt nog duurder wor
den waardoor nog meer arbeids
plaatsen onbezet blijven. Wat
heeft het optrekken van het mini
mum-jeugdloon voor gevolgen voor
de schooljeugd, die in de vakantie
wilde werken, gehad? Op 29 no
vember a.s. kunnen we offeren voor
een prachtdoel, nl. geven voor le
ven. Kunnen we daarna geen actie
voeren tegen de ellende van de
werkloosheid? Dit ook met z'n allen?
Amstelveen
Wij hebben u hard nodig voor de
begeleiding van patiënten en hun
familie. Daarvoor willen wij u graag
eerst uitvoerig informeren over
verpleeghuizen in 't algemeen en
over de Zonnehuizen en hun maat
schappelijke kanten in 't bizonder.
Als u even opbelt (010 - 341922)
of een kaartje stuurt en vraagt om
de "Zonnehuisinformatiekrant",
dan ontvang: u die omgaand.
Indien u dan voelt voor een onder
houd over de vacante funktie is
een afspraak zo gemaakt.
HET ZONNEHUIS VLAARDINGEN
Dillenburgsingel 5, Vlaardingen
LISSABON (RPS) De Portugese presbyterianen hebben de op
roep van een comité naast zich neergelegd om van 6 oktober een
nationale bpete- en gebedsdag te maken. Het comité, dat zich als
een nationaal en' interkerkelijk comité voordeed, bestond volgens
het uitvoerend comité van de presbyteriaanse kerk uitsluitend uit
pinkster-predikanten.
C. J. Nobels
Zwemmen bejaarden
Volgens uw schrijven is het bejaar-
denzwemmen in Enschede iets
unieks en u noemt nog een paar
grotere plaatsen waar iets aan be-
jaardenzwemmen wordt gedaan.
Wij. in Nieuwe Pekela. hebben ook
een zwemclub voor bejaarden. De
zwemclub. georganiseerd door het
Dienstencentrum. telt ongeveer
twintig dames- en herenleden, die
iedere week gaan zwemmen in het
overdekte bad in Stadskanaal. De
oudste deelneemster is 83 jaar.
Vrijwilligers verzorgen met hun au
to's het vervoer van en naar het
bad. Ook uit Stadskanaal en Onst-
wedde komt een groep dames
zwemles nemen.
Nieuwe Pekela
mw T. do Boer-Dieterman
Haché-pil (3)
Een nog kortere reactie: 'De een
zijn dood is de ander zijn brood'.
Eet smakelijk Fred!
Driebergen
Ed. Ph. van der Burg
Haché-pil (4)
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma.
F. Diemer.
Hoofdredactie
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X500.
Bedankt, mijnheer Harry Touw <a-
lias Fred Haché) voor uw uitvin
ding om de uitwerking van het
blaaspijpje teniet te doen! U hebt
onze bevolking een grote dienst- be
wezen. Waarschijnlijk vindt u ruim
3000 doden per jaar en zoveel dui
zenden zwaar gewonden en ver
minkten niet voldoende en wilt u
dit getal nog wat opvoeren. Het
goedwillende publiek zal u daar ui
termate dankbaar voor zijn. Wat
denkt u te bereiken?
Nijkerk
J. J. Pabon
Werktijdverkorting
Opvallend is het dat er de laatste
weken zeer veel aanvragen om
werktijdverkorting worden gedaan
door zeer grote concerns. Ik krijg
de indruk dat de hoofdmannen van
deze concerns in overwegende mate
aanhangers zijn van bepaalde poli
tieke partijen welke bij de laatst
gehouden algemene beschouwingen
in de Tweede Kamer volkomen in
hun hemd zijn blijven staan. Dat
deze partijen thans op andere wijze
hun invloed op onze samenleving
trachten waar te maken om deze
aldus te verstoren is nauwelijks aan
twijfel onderhevig. Ieder concern
dat over verschillende produktielij-
nen beschikt zal steeds worden ge
confronteerd (zelfs ten tijde van
hoogconjunctuur) met een bepaal
de minder produktieve lijn. doch
het moet ontoelaatbaar worden ge
acht om bij de eerste constatering
onmiddellijk de gevolgen hiervan
op de gemeenschap te doen afwen
telen. Eerder dient men dit door
vroegtijdige beleidsombuigingen in
het bedrijf of onderneming zelf op
te vangen.
St. Pbilipsland
C. Kosten
GENEVE Het blad dat het cen
traal comité van de wereldraad van
kerken deze zomer besloot te gaan
uitgeven heeft in zijn eerste num
mer. dat nu verschenen is, veel
aandacht voor terreur in Equatori
aal Guinea en volgt tevens de actu
aliteit van de kerk in beweging van
dichtbij. Het blad, dat eens per
maand verschijnen zal, is getiteld
One World.
De directeur van de communicatie
afdeling van de wereldraad. Jiirgen
Hilke. zegt in het voorwoord dat
het blad de lezers zal informeren
over de belangrijkste stromingen in
de oecumene en aan hun een fo
rum wil aanbieden voor hun me
ningsvorming. Het blad wil de le
zers nauwer betrekken bij wat de
verschillende afdelingen van de
wereldraad doen en bij wat er in
de wereldkerk gebeurt.
Het blad bevat een beschouwing
over de conferentie voor evangeli
satie, die deze zomer in Lausanne is
gehouden en geeft een uittreksel
uit de verbintenis van Lausanne.
Het blad wordt besloten met een
bijbelstudie door de secretaris-ge
neraal van de wereldraad van ker
ken, Philip Potter.
Het blad is gesteld in het Engels en
- ,p -ONUS f COUt»
J.c Of- LUNS CAdafi.
K H£ART ATTPCK
ft A cfiR SnftsH -
'Kon ik maar van longkanker of
aan een hartverlamming sterven of
doodgaan door een aanrijding, in
plaats van door de honger'. (Illus
tratie uit One World van deze
maand).
verschijnt in 15.000 exemplaren.
Abonnementen kosten 25 gulden
per jaar. Zij kunnen worden opge
geven bij het bureau van de wereld
raad. WCC Publicatians Office.
150. route de Ferney, P.O. Box 66.
1211 Genève, Zwitserland.
De initiatiefnemer was bovendien
een man. die sinds kort uit Brazilië
naar Portugal was gekomen. De zo
genaamde nationale boete- en ge
bedsdag verwijst naar de staats
greep van 31 maart 1964, die Brazi
lië onder het juk bracht van de
militaire dictators. De Portugese
presbyterianen zeggen in een ver
klaring die eerst nu is gepubli
ceerd: 'De verwijzing naar de mili
taire coup. die de mensen in ons
broederland gevangenschap zonder
veroordeling, martelingen en de
vertrapping van de mensenrechte
bracht, wordt afgeschilderd als van
God gewild. Het comité aarzelt niet
de omverwerping die de vrijheid in
DRIEBERGEN De raad van ker
ken in Nederland heeft de kerken
verzocht, de kerkdiensten op zon
dag 8 december in het teken te
stellen van de campagne tegen
martelingen. In verband hiermee
heeft het landelijk centrum voor
gereformeerd jeugdwerk 'liturgische
wenken' samengesteld voor deze
diensten. In deze wenken worden
ook praktische tips gegeven ten
aanzien van de voorbereiding en de
wijze, waarop de gemeente kan
worden geïnformeerd. De 'liturgi
sche wenken' zijn alleen bruikbaar
samen met de eerder verschenen
brochure 'Martelen niet te geloven',
uitgegeven in de serie Kwik.
Brazilië smoorde, te vergelijken met
onze revolutie die een eind maakte
aan een fascistisch regime. De ver
klaring besluit: Indien in Brazilië
nu zogenaamd vrijheid is om het
evangelie te vertolken, dan begrij
pen wij niet waarom de trouwste
Braziliaanse christenen vervolgd
worden en gemarteld door de wre
de politieke politie van dat land.
We zijn verwonderd dat diegenen
die nu oproepen tot een dag van
boete en gebed nimmer van zich
lieten horen, toen Portugal zuchtte
onder de vervolgingen door een fas
cistisch regime.
AMSTERDAM De internationale
raad van christelijke kerken
(ICCC) verwacht drieduizend men
sen op zijn negende wereldcongres,
dat van 16 tot 27 juli 1975 in de
hoofdstad van Kenia, Nairobi, zal
worden gehouden. Verreweg het
grootste deel zal afkomstig zijn uit
de derde wereld. Het congres is
bedoeld om 'de deelnemers, die in
eigen land, veelal verstoken van
elke vorm van materiële rijkdom,
een eenzame strijd voeren voor de
verbreiding van Gods Woord, te
bemoedigen en voor te lichten', al
dus het persbericht van de ICCC.
Het congres in Nairobi zal als the
ma voeren 'De eerste en de laatste'.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Goudriaan-Ottolai
D. van Meulen kand. te Utrecht;
Lexmond: M. B. v. d. Akker
Stellendam.
Bedankt voor Ede: A. W. v.d. I
te Ooltgensplaat.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Bolnes: drs.
T. Bos kand. te Amsterdam.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Boskoop: drs. W. 'i
Heest te Rantepao (Indonesië);
Zeist: P. Beekhuis te Noordeloos.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Nunspeet: A. Hoog
land te Krabbendijke; voor Katw
aan Zee Chr. v. d. Poel te Yerse
door Aldert Schipper
De breuk (want daar zal het wel op
uitdraaien) tussen de Nederduitse
gereformeerde kerken in Zuid-Afri
ka en de Nederlandse gereformeer
den is niet het einde van het ge
sprek met Zuid-Afrika. De meeste
christenen in Zuid-Afrika zijn
zwart. Van de tien miljoen leden
van de kerken die lid zijn van de
raad van kerken is tachtig percent
zwart of bruin (het adjectief dat
tegenwoordig vaak door kleurlingen
gebruikt wordt).
De (zwarte) Nederduitse gerefor
meerde kerk in Afrika, die voortge
komen is uit het zendingswerk van
de blanke kerk. staat nog steeds in
correspondentie met de Nederland
se gereformeerden en is ook vol
waardig lid van de gereformeerde
oecumenische synode. Deze kerk
speelt binnen deze kring een steeds
groter rol.
Vlak voordat prof. Ridderbos en dr.
Kruyswijk bij de broeders van de
Prof. dr. H. Ridderbos
blanke NG kerk zo hardhandig de
kous op de kop kregen, besloot de
zwarte kerk de banden met de ge
reformeerden en hervormden in
Nederland aan te halen. Een besluit
van betekenis. Dr. C. F. Beyers
Naudé, de directeur van het chris
telijk instituut in Johannesburg,
die deze week in ons land is, legde
mij uit waarom dit besluit van de
zwarte synode zoveel waarde heeft.
Als gezegd, de zwarte kerk is een
'dochter' van de blanke kerk. Deze
laatste betaalt nog steeds meer dan
driekwart van het budget van de
zwarte kerk. Het afgelopen jaar gaf
de NG kerk omgerekend in Hol
lands geld 36 miljoen gulden aan
de zwarte kerk en aan de kleinere
indiër en kleurlingenkerk.
Ondanks deze gouden banden, die
de kerken onderling verbinden, is
het proces van zelfstandigwording
van de dochtérkerken de laatste
tijd voortgegaan. Hoewel de blanke
synode de laatste keer herhaalde
dal. naar huidskleur gemengde hu
welijken tegen de scheppingsordi
nantiën ingaan en dus niet geoor
loofd zijn. heeft de kleurlingen
synode dit vrijwel tegelijkertijd et
nocentrisch heidendom genoemd.
Dr. Beyers Naudé zei me dat de
zwarte kerken zover zijn dat ze zich
niet om hel blanke geld zullen
laten afhouden van toenemend
contact met Nederland. Een van de
zwarte voormannen had tegen Nau
dé gezegd: Ook al wordt onze geld
kraan gesloten, we gaan toch door.
want voor ons eist de waarheid van
het evangelie dat we de gemeen
schap met andere kerken beleven:
dat ls voor de groei van het Konink
rijk van meer belang dan alle
financiële steun die we krijgen.
De dominee die dit zei is voor zijn
levensonderhoud bijna geheel af
hankelijk van de goedgeefsheid van
de blanke gereformeerden. Een ge
sprek met dit soort mensen lijkt
me wel vruchtbaar voor de Neder
landse gereformeerden. Dat beiden
veel over hebben voor een goed
gesprek is nu wel duidelijk gewor
den.
Een eerste kans om het contact
met de niet-blanke gereformeerden
te verstevigen doet zich reeds bin
nenkort voor, wanneer de vroegere
voorzitter van de kleurlingensyno
de, ds. David Botha en de evangeli
satiepredikant ds. J. Mettler te gast
zullen zijn in de gereformeerde
synode in Lunteren.
Een punt waar mogelijk bij die
gelegenheid over gepraat kan wor
den is de resolutie van Hammans-
kraal. waar de 'dochter'-kerken zich
achter gesteld hebben, door nu te
vragen volledig 1id te mogen wor
den van de Zuidafrikaanse raad
van kerken. Een napraten over de
breuk met de blanken heeft minder
zin dan een gesprek over 'Ham-
manskraal'. want dat is tot dusver
de meest beduidende kerkelijke ge
beurtenis in Zuid Afrika van dit
jaar.
Guus Luijters. Het bederf. Amst
dam, De Bezige Bij, 1974. 124
12,50.
Guus Luijters' eerste roman is
mooi voorbeeld van literaire kits
Wie handig 'is kan een aantal go
in de markt liggende themata
voorvallen zó arrangeren dat er
verhaal uitkomt. Luyters mixte
'niet-studerende student' ('d<
seks geobsedeerde middentwin
ger"), 'drank', 'vrouwen', 'and
vrouwen', 'verloren jeugdvrien
'bisexualiteit' tot een drakerig vi
haal, waar de verlakkerij duime
dik bovenop ligt. Student Arie tri
fen wij in steeds andere bedd
aan. hij trouwt met Wanda,
vrouw van zijn door een auto-on|
luk om het leven gekomen vrie
Fred, heeft sado/masochistisc
droombeelden, waarin Fred een 1
langrijke rol speelt, begint hom
sexuèle contacten, maar laat de li
terosexuele niet links liggen, vt
laat tenslotte Wanda. zoekend i
maar zoekend naar een plaatsvf
vanger voor zijn gestorven vrlei
Weergaloos symbolisch eindigt i
romannetje dat met een identific
tie: 'Ik heet Fred, Fred en ik b
bang. Bang'.
Van die angst en van Arie's rela
met Fred brengt 'Het bederf' echt
niets over. Het verhaal is geheel
liet meest banale effect geschrev
('Hij viel voorover en likte met zi
tong de zoute tranen van zijn li
pen. Hij was weer alleen'). Er ve
der over zwijgen is maar het best
T.v
UTRECHT De Nederlandse r
bisschoppen hebben in principe b
sloten tot een derde pastoraal ovi
leg. echter niet 'voor april 19
Eerst moeten de aanbevelingen vi
het tweede pastoraal overleg b
hoorlijk zijn verwezenlijkt. Het o
derwerp zal later worden vasts
steld, mogelijk aan de hand van
doorwerking van het tweede ove
leg. De bisschoppen besloten hie
toe in hun in Breda ge houd
maandelijkse vergadering. Bisscht
Gijsten onthield zich van sten
ming, in afwachting van nade
gegevens over opzet en thema v»
het derde pastoraal overleg.
AMSTERDAM Enkele leze
vroegen naar het' adres van de a<
tie Betaald Antwoord, waar de roo
del-brieven verkrijgbaar zijn vo<
klanten van de Amro-bank, die hu
bank willen vragen geen geld
Zuid-Afrika meer te steken. H
gevraagd adres luidt: Postbus 18
Driebergen.