.eerlingen werkten mee aan schoolboek poppen Zeel bejaarden haalden d a-diploma zwemmen wildebras de plaat Auteurs pasten verhaal aan aan wensen van jeugdige opdrachtgevers POP Og Curieus commentaar in 'Op ons lijf geschreven' Gezonde inspanning en nieuwe contacten The Stones kunnen wel stoppen OUW/KWARTET ZATERDAG 2 NOVEMBER 1974 BINNENLAND T17-K15 .MSTERDAM Schoolboeken zijn een soort presentje van grote mensen por scholieren. Meestal zijn het leraren, soms mensen die niets met het on- :rwijs te maken hebben, die denken dat er weer eens een schoolboek moet prschijnen, de inhoud vaststellen en een uitgever voor hun idee trachten te inden. Leerlingen hebben eigenlijk zelden of nooit iets te maken met het itstandkomen van een schoolboek. Hun rol blijft beperkt tot het leren, tot al m niet verveeld meelezen en aantekeningen maken en tot het oplossen van vragen over de tekst. n schoolboek waaraan scholieren f actief meegewerkt hebben, is 3 ons lijf geschreven', een bundel n 25 niet eerder gepubliceerde rhalen en gedichten voor de bo- nbouw, samengesteld en becom- intarieerd door leerlingen. Het ek is uitgegeven door Meulenhoff ucatief, telt 213 bladzijden en st 11,90. zijn verhalen en gedichten in genomen van onder meer J. M. Biesheuvel, D. Hillenius, Leo bman, Armando, Mensje van uien, Wim de Vries, Pierre van llenhoven, Rutger Kopland, Judi- Verstegen, Louis Paul Boon, ne Wadman (een Fries verhaal, it daarnaast een Nederlandse •taling), Gerrit Komrij, Han G. ekstra, Habakuk II de Balker, ird Ruyslinck. t verhaal van 'Op ons lijf ge- ïreven' begon ruim anderhalf ir geleden op de rijksscholenge- enschap 'Professor Zeeman' in •rikzee. Leraar Nederlands Ed iflang vond dat er maar weinig iciaal voor scholieren bestemde isboeken' zijn, waarin thema's de orde komen, die jongeren eresseren. dens gesprekken met leerlingen rd toen het idee geopperd om f voor zo'n boek te zorgen, larom zouden de Zierikzeese leef- gen niet zelf aan auteurs vragen voor hen te schrijven? En dat jeurde. werd een uitgever gezocht voor plan en een redactie samenge- ld uit leerlingen van de derde, rde en vijfde klas. Leef lang: et zonder meer literair begaafde dingen, maar mensen die het leuk plan vonden en geïnteres- rd waren, kwamen in die redac- terecht.' In februari 1973 gingen eerste brieven de deur uit naar groep schrijvers en dichters, door Aukje Holtrop die de leerlingen samen met hun leraar hadden uitgekozen. Leef lang: 'Er zat geen systeem in, we wilden schrijvers van verschillend pluima ge, van wie we aannamen dat ze wilden meewerken. Het uiteindelij ke groepje auteurs is niet zonder meer mijn voorkeur, al heb ik hier en daar de leerlingen wel gesouf fleerd bij hun keus.' Hoopvolle reacties De reacties van de aangeschreve nen waren hoopvol. 'Uw plan is heel goed', schreef auteur Biesheuvel. 'Gek dat ik op het gymnasium niet op zo'n idee ben gekomen.' De meesten reageerden zo positief en zegden verhalen en gedichten toe; een enkeling wees het verzoek af. Leeflang: 'Nou ja, het is natuurlijk ook niet zoiets als de Bijenkorf, waar je bestellingen kunt plaatsen.' Dank zij deze reacties en de aan sporende brieven van de scholieren kwam er meer dan genoeg stof binnen om een stevig schoolboek te vullen. En wat veel belangrijker is het waren goede verhalen en gedichten, vaak over onderwerpen waarmee de scholieren bezig waren, zoals over jongeren, bejaarden, gast arbeiders en over oorlog en ge weld. Kortom: geëngageerde onder werpen. Bij de verhalen kwam het, vaker dan bij de gedichten, voor dat ze echt op het lijf van de leerlingen geschreven waren. Lo gisch, vinden de leerlingen zelf in het voorwoord bij 'hun' boek: 'Het is waarschijnlijk doenlijker om mensen een verhèal op het lijf te schrijven dan poëzie. Behalve lief despoëzie natuurlijk, maar zover hebben we het bij de dichters niet gebracht.' Toen ging de volgende fase in: de beoordeling van het binnengeko men werk. Soms 'stelde de redactie aan schrijvers voor veranderingen in de tekst aan te brengen en meestal waren de auteurs best be reid hun verhaal aan de wensen van de 'opdrachtgevers' aan te pas sen. Vervolgens bedachten de Zierikzee se leerlingen dat het erg nuttig zou zijn om alle verhalen en gedichten ter beoordeling aan andere scholie ren voor te leggen. Want ze merk ten dat zijzelf onderling al heel vaak van mening verschilden over de betekenis van een verhaal, de uitleg van een gedicht. Ze merkten dat je gemakkelijk over iets heen- leest, of dat je stukken van een verhaal of gedicht gewoon niet be grijpt. Want het is beslist niet zo dat 'Op het lijf geschreven' een makkelijk boek is,, vol sinlpele en glasheldere gedichten en verhalen. De redactie besloot al het materiaal voor te leggen aan middelbare scholieren uit Bilthoven, Velsen, Eindhoven en de eigen school in Zierikzee en om commentaar te vragen. Dat leverde een ongelooflij ke hoeveelheid reacties op: honder den opmerkingen, toelichtingen en commentaren kwamen in Zierikzee binnen. Een bloemlezing uit die meningen is als discussiemateriaal achter in het leesboek opgenomen. Commentaar Dat commentaar-gedeelte is eigen lijk het meest curieuze deel van het boek geworden: alle mogelijke soorten opmerkingen door elkaar, slimme, gekke, onzinnige en goede reacties van al die lezende leerlin gen. De Zierikzeeënaars in hun voorwoord: 'We hebben uit de hon- De redactieleden van 'Op ons lijf geschreven': van links naar rechts Leny, Hans, Marjolein en Coby. derden meningen een keuze gedaan en een collage gemaakt. Sommige visies zijn interessant, andere be langwekkend en sommige uitspra ken zijn gewoon lullig. Van die laatste categorie hebben we er toch opgenomen, juist om anderen de gelegenheid te geven zich daarte gen af te zetten.' Ed Leeflang: 'Door allerlei menin gen weer te geven krijg je een goed beeld. Niet iedere leerling leest goed, interpreteert goed. Maar het is redelijk om ook die onjuiste op merkingen te respecteren. Het zijn geen gerijpte kritieken; daarom staan ze ook maar bescheiden ach terin.' Dat die commentaartjes uitsteken de discussiestof (en niet alleen over literatuur) bieden, bewijst het volgende boeketje: 'Alle personen in dit verhaal zijn dom, dus oninteressant'. 'Wat moet je bij dit soort gedichten doen? Erg gaan nadenken, alles ontleden of juist niet?' 'Ik kan dit .vers niet waarderen; je moet in deze overbevolkte maat schappij nu eenmaal bouwen en dan heb je wegen en parkeerruimte nodig. Het is natuurlijk wel erg-'in' om daartegen te protesteren.' 'Wij zijn Truzen'. 'En je hebt altijd kans dat het jezelf overkomt.' 'Gelukkig hebben wij niet zo'n En gelse lerares als Smet.' 'Ik hoor dat het sonnet weer in de mode komt. Van mij mag het.' In hoeverre sommige verhalen overigens zélf de oorzaak zijn van 'misverstanden' bij leerlingen, zou trouwens ook best aardig zijn om uit te zoeken. Het verhaal van Mensje van Keulen bijvoorbeeld over een arbeidershuwelijk stikt van de dubieuze vooroordelen; is het dan zo gek dat sommige scho lieren in zo'n lijn doordenken? Tenslotte: zouden dit soort 'zelfge maakte' boeken iets kunnen veran deren aan het treurige beeld dat de meeste schoolkinderen van litera tuur hebben? Niet alleen merkten de Zierikzeese leerlingen dat veel van de aangezochte auteurs zelf verschrikkelijke herinneringen had den aan de lessen Nederlands vroe ger, die verveling is ook de huidige scholier niet vreemd. Moeilijk Leeflang: 'Je zit met het lezen van De Grote Literatuur op school altijd moeilijk. Je werkt immers met vol wassenen die schrijven over dingen waar schoolkinderen nog niet aan toe zijn. De taak van de school is de wegen te vinden, de kloof tussen leerling en literatuur kleiner te maken. Dat lukt soms wel, soms niet. Ik vind wel dat, hoe gemoti veerder je als leraar je leerlingen voor literatuur kunt maken, hoe beter. Veel hangt natuurlijk van de leraar af. Die kan een gedicht op twintig manieren behandelen, van stoffig tot levendig. Literatuur moet op een scholier niet als dwang overkomen, maar als plezier.' Leeflang vreest wel dat heel veel scholieren met tegenzin de 'officië le' literatuur worden ingeduwd. 'En ik geloof ook eigenlijk niet dat je elke leerling zo ver kunt krijgen dat hij plezier in lezen heeft. Som migen vinden lezen vanaf hun vroegste jeugd heerlijk, anderen zullen er nooit iets aan vinden. Maar je kunt er op school toch wel erg veel aan doen. met een goedge kozen schoolbibliotheek bijvoor beeld, of een klasbibliotheek. Je kunt veel kindereh best smaak voor lezen bijbrengen, vooral als je-er vroeg mee begint. En zeker als je in de klas, tijdens de lesuren, tijd inruimt voor lezen. Overigens moet je wel accepteren dat lezen maar één van de vele manieren is om je vrije tijd te besteden en dat som migen nooit van lezen zullen hou den en literatuur gek vinden en zullen blijven vinden. Het lukt de school soms, maar even vaak niet, daaraan iets te veranderen.' deze leeftijd in actie blijven', aldus de heer Bolk. In het kader van het 'Meer bewe gen voor ouderen' kent Enschede enkele initiatieven. Vornjen van trimactiviteit of sportieve recreatie. Een ervan -is het bejaardenzwem- men. Eigenlijk zou elk bejaardente huis over een klein zwembad moe ten kunnen beschikken, vindt de heer Bolk. Een dagelijkse 'duik' is dan mogelijk. Nu komt het neer op een wekelijks zwemuur, en dat is eigenlijk veel te gering. Zweden, waar men met betrekking tot de preventieve gezondheidszorg verge vorderd is, heeft al enkele bejaar dencentra met een zwembad. Dat ideaal - dat nu ook weer niet door ieder, die er mee te maken heeft, gekoesterd wordt - zal voor lopig in Nederland wel geen reali teit worden. Men is Enschede al blij met wat daar in dit opzicht ten gerieve van de bejaarden gebeurt. Op dit moment 'zijn er weer een paar honderd mannen en vrouwen die wekelijks te water gaan. Be jaardencentra zijn er nog niet bij betrokken. Het zijn wat genoemd wordt mobiele bejaarden, die één keer per week komen zwemmen. Dat loopt via de huisartsen, die de bejaarden van een briefje voorzien, waaruit blijkt dat ze er geschikt voor worden geacht. Maar wat is tegenwoordig bejaard? 'Wij pikken ze boven de vijftig', zegt mevrouw H. C. Stroink van der Meer, in het bezit van de akte M.O. gymnastiek en zelf bejaard. Vrijwilligsters In Enschede is het bejaardenzwem- men uitgegaan van de gezamenlijke vrouwenorganisaties. Wie meedoet, betaalt alleen een toegangskaartje voor het zwembad. De lessen zijn (ADVERTENTIE) gratis. Ze worden gegeven door een vijftal damens, die geen van allen' meer piepjong zijn, onder wie me vrouw Stroink zelf. 'En zo willen we het graag houden', vertelt ze. 'We werken met vrijwilligsters, niet met professionele badmeesters. Als je figuur er niet beter op wprdt (buikjes enz) dan vind je het niet prettig instructie te krijgen van een sportieve, slanke jongeman'. De Nederlandse federatie voor be jaardenbeleid in Den Haag richt zich voorlopig speciaal op de be- jaardengymnastiek en het volks dansen, vertelde ons mevrouw Y. van Riemsdijk, stafmedewerkster van de federatie. Daar zit een financiële kant aan, waarvoor het ministerie van CRM benaderd is. Maar hier speelt vooral ook de kwestie van de kadervor ming, die lang niet eenvoudig is. En zo zal ook de training van mensen, die de bejaarden deskun dig kunnen helpen, bij het zwem men, een aangelegenheid zijn, die op verantwoorde wijze moet wor den voorbereid' In Overijssel zijn nog enkele plaat sen, waar een voorzichtig begin is gemaakt met het bejaardenzwem- men. Zwolle en Haaksbergen In elk geval. Ook in Utrecht is men be gonnen maar men tekent er zelf bij aan dat het nog helemaal in de kinderschoenen staat. Wat Gelder land betreft, is een laatste initiatief gemeld uit Apeldoorn: of 4 novem ber wordt er voor het eerst ge zwommen ln het nieuwe bad van de inrichting 'Groot-Schuylenburg'. Een prachtige gelegenheid: glooi ende helling, zittend douchen, chloorvrij water en een tempera tuur van 32 graden, allemaal din gen die voor bejaarden extra be langrijk zijn. 4 In elke speelgoed zaak mmen voor bejaarden in sport- park Diekman te Enschede. hoeveel betekenis de preventie is voor de gezondheid van de bejaar den. Ziekteprocessen, zo is in 1973 op het derde Nederlandse Congres voor Gerontologie vastgesteld, zijn vaak te herleiden tot psychosociale oorzaken. In het kader van de pre ventie is ook de actieve recreatie belangrijk. Uit een onderzoek door het minis terie van volksgezondheid en mi lieuhygiëne is gebleken dat van de 570 miljoen gulden die jaarlijks nodig zijn voor het geneesmidde lenpakket, 64 procent wordt besteed aan ouden van dagen terwijl deze 10.3 procent vormen van de totale Nederlandse bevolking. Er zijn alleerlei mogelijkheden om als bejaarden zo lang mogelijk aan de gebreken van de ouderdom te onsnappen. Er worden films voor hen gedraaid, ze vormen zangkoort jes, ze hebben hun kaartavondj es enz. Eén van de effectiefste metho den om ze langer gezond, langer jong, te houden, is de beweging. In Engeland besteedt dr Irene Go re, een biocftemica van Russische oorsprong, veel aandacht aan het verschijnsel van de ouderdom. Zij nam proeven met zestig jarigen, die elke week een vrij intensief gymnastiekprogramma moesten af werken. Tien jaar later bleken ze naar conventionele, fysiologische maatstaven jonger te zijn dan toen ze zestig waren. 'Men moet juist op het daar bij, maar toch zijn er, die zich op 't moment al voorbereiden op het diploma B. Zo'n diploma is uiteraard mooi, maar daar gaat het in eerste instantie niet om. Met het bejaardenzwemmen wor den twee vliegen in één klap ge vangen. Het is een vorm, een be langrijke vorm van bewegings-re- activering. En bovendien maken de mensen in en rond het bassin vaak sociale contacten. Ze gaan eens bij elkaar op bezoek, enz. Die communicatie is niet te verwaarlo zen. Hoeveel bejaarden leven in dit opzicht immers in de schaduw? Medewerking In Enschede, waar in twee zwem baden wordt gezwommen (in Diek man en in Stokhorst) geeft de ge meente alle medewerking, ook in financieel opzicht. De heer J. Bolk, consulent voor de lichamelijke op voeding, heeft er op gewezen van f SCHEDE In het boekje opstukken van Godfried Bo nis komen we een honderdja- ;e tegen, die bezig is aan de ïgen een vogelnestje te ma li. Dat is natuurlijk iets wat in in redelijkheid, niet mag rlangen van elke bejaarde, i aan gymnastiek doet. Zo ig men evenmin van iemand, i vijfenzeventig is, vergen dat of zij streeft naar het diplo- i reddend zwemmen. Maar l zijn er met name in En- ïede al vele tientallen be nden, die het zwemdiploma A bben behaald. Nu moet daar dadelijk bij gezegd, dat Enschede in dit opzicht een witte raaf is. Wel valt er in Neder land, wat hetbejaardenzwemmen betreft, hier en daar enig geritsel, beter gezegd enig gespetter, waar te nemen. Door elkaar genomen ech ter tellen de bejaarden, die met een zekere regelmaat te water gaan, nog nauwelijks aan. Wel heeft het bejaardenzwemmen de aandacht van bijvoorbeeld de Ne derlandse Federatie voor Bejaar denbeleid in Den Haag, maar voor lopig heeft deze de handen nog vol aan de stimulering van de bejaar- dengymnastiek (en/of het volks dansen voor bejaarden). Enschede gaat, wat het bejaarden zwemmen betreft, dus duidelijk aan de kop. Ze zijn daar al een aantal jaren bezig. Intussen zijn er al zo'n zestig, zeventig, die het A-diploma hebben verworven,-de oudste was al over de tachtig. De meesten laten door Willem-Jan Martin Deze week staat er nogal wat Britse muziek op het programma. De Amerikaan Jackson Browne (toch al een behoorlijke 'Einzelganger', zijn elpee Late For The Sky toont dat wederom aan) is de enige 'buitenlander' tussen nieuwe platen van achtereenvolgens Ron Wood (I've Got My Own Album To Do), Fleetwood Mac (Heroes Are Hard To Find), The Who (Odds Sods), The Electric Light Orchestra (The Night The Light Went On in Long Beach) en The Rolling Stones (It's Only Rock 'N' Roll). Om deze laatste elpee zal het hier voornamelijk gaan, een keuze die zijn criterium eerder vindt in de jarenlange reputatie van de heren dan in de kwaliteit van het jongste Stonesprodukt zelf. Want It's Only etc. is doodgewoon een slechte plaat. Het is een bekend gegeven, dat Mick Jagger c.s. zich de laatste jaren meer buiten dan binnen de studio ophouden en elkaar vrijwel alléén zien als er weer eens getoerd moet worden dan wel de jaarlijkse elpee van de helling moet. Zoiets doet natuurlijk afbreuk aan het groepsverband en dientengevolge aan de muziek, en het is dan ook niet zo verwonderlijk, dat we na Beggars Banquet in feite geen echte samenhangende Stonesplaat meer hebben gezien. Exile On Main Street of Goat's Head Soup kenden natuurlijk sterke punten, maar anderzijds toch ook zoveel ongebruikelijke slappigheid, dat het geheel, na de aanvankelijke opwinding rond de prima nummers, uiteindelijk een' onbevredigend, katterig gevoel achterliet. Sticky Fingers en Let It bleed dito met een sterretje. Maar de gevolgen van het vrijwel niet meer bestaan als gróep hebben naar mijn idee nooit èerder zulke desastreuze vormen aangenomen als op It's Only etc. De totaal-indruk is er een van een haastig en ongeïnspireerd in elkaar gezet produkt, dat het voornamelijk van de jarenlange routine moet hebben. De 'vonk', die kan ontstaan door het kreatief op elkaar inwerken van zich nauw bij de zaak betrokken voelende personen, ontbreekt, met als resultaat dat bijvoorbeeld de rockende nummers afglijden naar een plichtmatig uitspelen van het vereiste aantal (bovendien nergens boven de middelmaat reikende) schema's (om van ronduit drenzerige stukken als Luxury en Dance Little Sister nog maar niet te spreken) en de langzamer konstrukties bij gebrek aan een omlijnd concept zich al te vaak herhalen (If You Really Wanna Be My Friend, Fingerprint File) of verzanden in oeverloos gitaargeëmmer van een wel zeer matig op dreef zijnde Keith Richard (Time Waits For No One). De enige keer, dat er nog iets van de ouderwetse klasse doorbreekt, is wanneer Jagger tegen een achtergrond van vettige ronkende gitaren de titelsong ten beste geeft, maar dat is natuurlijk veel te weinig om afbreuk te kunnen doen aan de afsluitende konstatering, dat de heren er, als het zó moet, beter mee kunnen ophouden. We treffen Jagger en Richard overigens wederom aan als assistenten bij het eerste solo werkstuk van Facesgitarist Ron Wood. Ook geen onverdeeld succes trouwens, maar dat ligt hier uitsluitend aan Wood zelf. Gekheid is niet nodig. 'Woody' doet prima werk bij The Faces en weet ook steeds Rod Stewart op diens soloplaten voortreffelijk te assisteren, maar komponeren kan hij nauwelijks en zingen zo mogelijk nog minder, zodat je hier de op zijn minst wat genante figuur krijgt van een sympathiek jongmens, dat wanhopig kraaiend ten onder gaat in het geluid van een zeer gerenommeerde 'backing' (behalve Richard kanonnen als Willie Weeks, Andy Newark en Ian. McLagan), die met grote perfektie de meest matige muziek staat te spelen. Arme Woody. En dan zijn we al weer bijna aan het eind van deze aflevering, maar niet dan na vermelding van het feit, dat de Who-elpee een selectie bevat van archiefmateriaal, uitgebracht bij gelegenheid van de tiende verjaardag van het gezelschap (proficiat, jongelui!), Fleetwood Mac na het verlaten van de (blues)wortels nog steeds niet kan bekoren. ELO 'live' inhoudelijk niet veel nieuws maar aan enthousiasme des te meer te bieden heeft, en Jackson Browne tenslotte als gezegd inderdaad die jonge dichter tegenover 'de rest van de wereld' ten gehore brengt: voor sommigen het absolute einde, voor mij daarentegen met name vanwege Jacksons vlakke stem en dito muziek snel vervelend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 15