Een Jezusbeweging uit de achttiende eeuw lIlBlllalll Kerk in de wereld Ds. Wouters leidt gezamenlijke raad u De macht van de zwakken Vandaag ;!V_ J. ra Kameroense dominee vier jaar zendeling COllfereJltieS in Frankrijk Schooljongen onder trein Capucci weigert getuigenis Trouw K wartel Dr. E. Masselink: geloofsgetuigenis onaanvaardbaar BOEKEN* Bestsellers Nieuwe boeken TROUW KWARTET VRIJDAG 1 NOVEMBER 1974 KERK /BINNENLAND T2-K2 Van een onzer redacteuren 'Men moet hier en te Amsterdam ook al eens een onweers-buijtje voor deselve uijtstaan. Dog zalig de man, die de versoekingen verdraagt.' Dat schreef de Amsterdamse dominee Hieronymus van Al phen 16 oktober 1736 aan prinses Maria Louise ('Maayke Meu'), de weduwe van stadhouder Jan Wil lem Friso, over een pas ontstane beweging, met wie zij beiden sympatiseerden: de hernhutters. ,1 .V/V- (V>. Wat weten we eigenlijk van de hernhutters? Even een rijtje asso ciaties: Zeist, broedergemeente, de Surinaamse dominee die op de christelijke school over de zending kwam vertellen, graaf von Zinzen- dorf, de Jezus-mystiek en het hern hutteravondlied (Laat mij sla pend op U wachten'). Wie de hernhutters wil leren ken nen. heeft nu een unieke gelegen heid in de fantastische tentoonstel ling 'Erfgoed van Hernhut'. die tot 20 december te bezichtigen is in het Rijksarchief te Utrecht (Alex. Numankade 201. dagelijks van tien tot vijf uur). Eigenlijk hebben we dat aan de grote brand in Zeist van 1967 te danken. Want toen begreep de broedergemeente hoe kwetsbaar haar archief op zolder was en ver huisde het kostbare materiaal naar het Rijksarchief. Rondwandelend op deze tentoon stelling kun je je ogen niet gelo ven. dat deze Jezusbeweging uit de achttiende eeuw haar tijd op zoveel punten zo vooruit geweest is. Daar is graaf von Zinzendorf. die met een groepje Tsjechische vluchtelin gen op zijn landgoed in Saksen in 1727 de broedergemeente sticht. Zinzendorf. soms een bizarre fan tast. zoals met zijn 'Orde van het Mosterdzaad', waarin hij prominen te begunstigers van zijn zendings werk opneemt. Maar wat heeft deze man een visie! In een tijd waarin oecumene een onbekend woord was. correspondeert hij vriend schappelijk met de aartsbisschop van Canterbury, de patriarch van Konstantinopel en de koptische pa triarch van Egypte. En zeven jaar na het begin van het hernhutter zendingswerk kan al gesproken worden van zending in zes conti nenten. Herrnhut geheel eigen rijke vormen voor hun leven In geloof, hoop en liefde, sterk centripetaal gericht op de innige omgang met Christus, de Heiland, het Lam Gods, en sterk centrifugaal gericht op een veel voudige dienst in de wereld.' Reeds in 1737 kwam er een ge meente in Nederland. Prinses Maria Louise, die zeer godsdienstig was. heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld. Als barones van IJssel- stein bood zij Zinzendorf gelegen heid tot de vestiging van een hern hutter-nederzetting bij IJsselstein, die de naam 's-Heerendijk kreeg. Deze heeft maar kort bestaan. Na de stichting -van de gemeente te Zeist trokken de meesten daarheen en in 1770 werd 's-Heerendijk op geheven. Er ontstonden in de achttiende eeuw in ons, land nog meer broe dergemeenten: Amsterdam en Haarlem, die nog bestaan. Akkrum. Blokzijl en kringen in Den Bosch. Gorlnchem. Gouda. Middelburg, Utrecht en andere plaatsen. Vooral op doopsgezinden had de nieuwe beweging aantrekkingskracht. Maar Zeist werd het centrum. In 1768 woonden daar al meer hernhutters dan autochthonen. Mutsjes Veelkleurig In de fraaie catalogus omschrijft prof. dr. J. M. van der Linde de broedergemeente als 'een veelkleu rige, oecumenische en vooral op het wereldapostolaat gerichte gemeen schap van mannen en vrouwen, die haars gelijke niet had. Kerkelijk en burgerlijk schiepen de mensen van De tentoonstelling geeft een indruk van hun liturgie: de 'hauben' (spe ciale mutsjes), die vrouwen en meisjes tijdens de diensten droe gen. servies, dienblad en manden, attributen van de liefdemaaltijden, een voetwassingsschaal. De hern hutter-gemeenschappen waren creatieve voorbeelden van gesocia liseerde productiegemeenschappen: textiel, meubels, zeep, pruiken, goud- en zilverwerk verschaften de nederzettingen een economische basis. Al even verrassend zijn de moderne opvoedingsmethoden, zoals die van Frilauf te Zeist, die (let wel) om streeks 1825 al van een onderwijs instituut verlangde: 'geen klooster, geen duistere monnikengeest, geen pijnlijk methodismus, hetwelk slechts op eenmaal ingevoerde vor men bestaan blijft: maar een vro lijke heldere geest moet daarin heersen'. Een andere uitspraak van hem, uit dezelfde tijd: 'Wij moeten trachten onze kwekelingen tot onze medewerkers te maken. Daardoor voeden de kinderen elkander we derzijds op.' Maar het meest spreekt het baan brekend zendingswerk van de hern hutters tot de verbeelding. Zij trokken bij voorkeur naar de ver schoppelingen der aarde, voor wie niemand belangstelling toonde, omdat daar niets te verdienen viel: eskimo's op Groenland, hottentot- ten, indianen, negerslaven in West- Indië. tibetanen, melaatse arabie ren. De houding van het christelijk establishment was dikwijls njet verheffend. Brief De tegenwerking, die de hernhut ters ondervonden van de blanke planters op het eiland Sint Tho mas, gaf een slavin omstreeks 1738 de volgende brief aan de koningin van Denemarken in de pen: 'Mi ben bedroev na min herte, voor dat Negrinne no kan dien die Heere Jezus in Thomas, die Blanke no wil dien die Heere. Lat zo as sili wil, maar soo de povre swarte Broeders en susters wil dien de Heer Jesus, so moet zilli doen, as si bin maron volk.' Laten wij ons als Nederlanders maar niet op de borst kloppen. Nergen ter wereld worden de slaven zo slecht behandeld als in'Surina me, meldde de hernhutter-voorgan ger Otto Tank in 1848 in een rap port, waardoor hij in grote narig heid kwam. De Zuidafrikaanse Boe ren hadden het beter bekeken en zeiden al in 1737: 'Als de hernhut ters in 't land komen om de hot- tentotten te onderwijzen, zullen wij ze terstond doden'. De hernhutters hebben in deze twee en een halve eeuw heel wat 'onweersbuitjes' uitgestaan. Domi nee Hieronymus van Alphen, met wie we dit verhaal begonnen (oom van de bekende dichter), niet. Er is op deze tentoonstelling ook een brief te zien van Zinzendorf aan Van Alphen, drie jaar nadat de dominee aan Maayke Meu geschre- - 2-V-"y'XU i v 1 ^trljfrufrb1 ïti De hernhutter-nederzetting Lichtenfels aan de westkust van 'Groenland (c'rca'TTESV. ven had. Ditmaal is het een bittere Zinzendorf. Van Alphen was name lijk uit de Orde van het Mosterd zaad getreden, omdat hij als gere formeerd predikant meende, niet al te openlijk achter Zinzendorf te kunnen staan. Ook de prinses kreeg later haar twijfels. In een brief van 1759 aan de drossaard van IJsselstein vraagt zij, een onderzoek in te stellen naar 'die van de Secte der Hern hutters zijn', over hun leer, of zij proselieten trachten te maken, of hun wandel onberispelijk is en of zij hun schulden wel betalen. DEN HAAG De toenadering tussen de Nederlandse hervormde kerk en de gereformeerde kerken heeft weer meer gestalte ge kregen. Dezer dagen is de voorgenomen 'raad van deputaten', ge zamenlijk uitvoeringsorgaan van de generale synoden van beide kerken, tot stand gekomen. Vraag De bezoeker aan deze tentoonstel ling blijft met één vraag zitten. Hoe komt het. dat over deze voor trekkers zoveel in de verleden tijd moet worden geschreven? Voor een deel ligt het antwoord voor de hand: veel van de visie van Zin zendorf en de zijnen is, mede door hun pionieren, gemeengoed gewor den, in de zending, de oecumeni sche beweging, het onderwijs, de moderne vormen van gemeenteop bouw. waardoor rangen en standen in de kerk doorbroken zijn. Maar hoe komt het. dat de hernhutters zélf anno 1974 wel achtergebleven lijken? Waar is in Suriname hun voortrekkerselan gebleven? Op die vraag geeft deze tentoonstelling geen antwoord. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Geen Mirages De afgelopen periode is er in het nieuws veel te doen over de ver vanging van de Starfighter. Een van de landen die ons vliegtuigen (Mirages) aanbiedt in Frankrijk. Het is daarom goed de internatio nale politiek die Frankrijk (met zijn Mirages) sedert een aantal ja ren voert, nader* te beschouwen. Een politiek die volledig gebaseerd is op eigenbelang. Een politiek, die een klein volk als Israël, totaal in de steek laat en er zelfs niet voor terugdeinst nogmaals uit koel berekend eigenbelang Arabische landen volop vernietigingswapens te leveren. Wij zijn van mening, dat de gevoerde Franse politiek voor Nederland aanleiding moet zijn géén Mirages te kopen. Middelburg Zeeuwse werkgroep 'Steun aan Israël' Mevr. Van Leeuwen (5) Het is helaas vaak frustrerend om maar huisvrouw te zijn. Je had 'meer' kunnen bereiken. Veel vrou wen willen het isolement ontvluch ten en zoeken daarom een betaalde, vaste baan. net als hun man. Of deze vorm van emancipatie gezin en samenleving ten goede komt is. echter de vraag. Daarom kan in het betoog van mevrouw Van Leeuwen wel begrijpen, al zou ik persoonlijk een meer positieve bijdrage, nl. be- wustmakint ten aanzien van de achtergronden van het emancipa tie' probleem' meer waarderen). Wordt het-- financiële aspect ervan niet wat zwaar benadrukt? Een baan met dezelfde salariëring als mannelijke collega's geeft m.i. slechts financiële gelijkheid: de ge huwde vrouw- slechts financiële on afhankelijkheid. Waarschijnlijk zouden veel vrouwen meer gevoel van eigenwaarde krijgen als ze meer zelfstandig gingen denken en ideeën ontwikkelen in plaats van steeds hun man te raadplegen en zodoende zichzelf afhankelijk te houden. Betty Willemen (huisvrouw. 32 jr). Heerde Scheveningen (3) Het schijnt dat Denie c.s. met hun gijzelingsactie wraak willen nemen op de justitie. Dat zij daarvoor buitenstaanders in gijzeling nemen is natuurlijk helemaal het toppunt. Als het drama voorbij is zal het hard nodig zijn dat zij de bescher ming genieten van de Justitie, waar zij zich nu op willen wreken. Niet alleen bescherming, maar ook be rechting vóór deze zinloze daad. Zoetermeer J. A. Berghout PARIJS Een predikant uit Ka meroen heeft vier jaar aan het hoofd gestaan van een pastoraal team in de Westfranse provincie Poitou. De Franse protestantse zen dingsorganisatie (de zg. Parijse zending) had ds. Emmanuel Njike hiervoor uitgenodigd.om in de- praktijk waar te maken, dat zen ding geen zaak meer is van een richtingsverkeer van Europa naar de derde wereld. In Poitou woon den vanouds veel protestanten. Bij zijn vertrek naar Kameroen zei ds. Njike. getroffen te zijn door de angst voor de toekomst van de mensen. Er leeft, aldus de predi kant, nauwelijks enige hoop bij de mensen. Men is sceptisch zonder enige vreugde. Hij meent, dat het uiteenvallen van de groep protes tanten in Frankrijk bespoedigd wordt door de oecumene, met name door de gemengde huwelijken. UTRECHT De vijftienjarige Baarnse scholier Bart de Bie is om het leven gekomen op een met auto matische halve overwegbomen be veiligde overweg in de Zonstraat in Utrecht. De jongen zigzagde met zijn fiets tussen de bomen door en kwam onder een goederentrein. 0 Derde reformatorische getuige nisdag, belegd door de stichting Nederland ICCC. zaterdag 16 no vember in de Julianahal te Utrecht. Thema 'Bevrijding'. Sprekers ds. J. H. Velema, ds. W. Glashouwer, ds. J. Schelhaas, ds. J. C. Maris ds. L. de Ru en prof. dr. Peter Beyerhaus (Tübingen). Zoveel mogelijk men sen worden verwacht, om door hun aanwezigheid 'het protest tegen de moderne theologie en de valse koers van de oecumene kracht bij te zetten'. De Drieburg te Driebergen (tel. 03438-3193): zaterdag 16 november een praatzaterdag over 'geweldloos heid: ja; uitvoeren: nee?'; 13. 14 en 15 december een trainingswee kend leiding geven in gröep en vergadering. Wycliffe-bijbelvertalers. Confe rentie zaterdag 2 november van 10 tot 21 uur in Silo, Herenstraat 36, Utrecht. Gastspreker om 14 uur Manuel Arenas. Totonacindiaan uit Mexico. Voorzitter is ds. D. N. Wouters (44, geref.) te Amsterdam en vice-voor- zitter ir. D. v. d. Lagemaat, her vormd, docent aan de christelijke hogere landbouwschool te Dronten. Het secretariaat berust bij dr. C. P. van Andel Azn. secretaris van de hervormde raad voor het verband met andere kerken (De Horst 5, Driebergen). Verder hebben in de raad zitting van gereformeerde zijde ds. G. van Halsema Thzn. te Bolsward, ds. D. J. Roos te Overveen, H. L. Schipper te Heemstede en dr. B. Wentsel te Den Haag en van hervormde kant ds. J. C. H. Jörg te Apeldoor, dr. H. W. de Knijff te Utrecht en mevrouw mr. J. A. van Ruler-Ha- melink te Utrecht. De raad draagt voorlopig, tot na verdere goedkeuring door beide synoden, nog het karakter van een interim-raad. Hij komt in de plaats van de vroegere landelijke werk groep 'Samen op weg'. De raad heeft tot taak het voorbereiden van gemeenschappelijke synodeverga deringen, die minstens eens in de twee jaar gehouden zouden moeten worden, en het bevorderen van de verdere samenwerking, zowel plaat selijk, regionaal als landelijk. Ook gaat de raad werken aan het for muleren van kernen van belijden en aan het op elkaar afstemmen van kerkelijke indelingen, zoals de grenzen van gemeenten en classes. Er zijn drie subcommissies inge steld: één voor de begeleiding van JERUZALEM De melkitische aartsbisschop van Jeruzalem, Hila- rion Capucci heeft bij de hervat ting van zijn proces op beschuldi ging van wapensmokkel voor het Palestijnse verzet verklaard dat hij de Israëlische rechtbank niet be voegd acht. Oost-Jeruzalem is vol gens hem een Arabische stad en de Israëlische wetten mogen er zijns inziens niet worden toegepast. 'Daarom weiger ik onder ede ver klaringen af te leggen', aldus de aartsbisschop. 'Ik ben onschuldig, God is mijn getuige en ik heb een zuiver geweten', riep hij geëmotio neerd uit. De advocaat van de gees telijke zei na zijn verklaring dat hij geen getuigen a décharge zal op roepen. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Op de synode die begin deze maand in de Chileense stad Frutillar wordt gehouden, wordt opnieuw een ver trouwensvotum gesteld door de lu therse bisschop Helmut Frenz. In de afgelopen weken heeft een co mité van Chileense lutheranen een campagne gevoerd om de synode leden aan te sporen zich te ont doen van de bisschop, die volgens zijn critici 'verdraaide inlichtingen over Chili in het buitenland geeft'. Frenz' vluchtelingenhulp wordt niet als argument aangegrepen. Wel wordt hem verweten, dat hij onder het regime van de vermoorde presi dent Allende heeft nagelaten nood lijdenden te helpen. Het anti-Allende-comité heeft op 10 oktober een communiqué gepu bliceerd in het dagblad Mercurio, waarin alle verwijten tegen de 41- jarige bisschop nog eens worden opgesomd. Dat was vier dagen voordat Frenz in Genéve de Nan- sen-medaille ln ontvangst nam voor zijn menslievende werk onder de politieke vluchtelingen in Chili. Geen echte Bisschop Frenz is eigenlijk volgens het kerkelijke protocol geen echte bisschop. De evangelisch lutherse kerk kent in Chili alleen de titel 'proost'. Maar omdat Chilenen zich onder dit woord in geen geval éen kerkelijke leider kunnen voorstel- Bisschop Helmut Frenz, tijdens een persconferentie in Genève. len, gebruikt men voor het gemak voor proost Frenz de titel 'bis schop'. Frenz maakt dankbaar ge bruik van deze titel in zijn contac ten met Chileense autoriteiten, die hij soms opzoekt, gehuld in zijn kerkelijk ambtsgewaad, met een in drukwekkend kruis op de borst. Frenz vindt het beeld dat van hem ontstaan is als een soort christelij ke martelaar enerzijds en als een marxistisch dwaallicht aan de an dere kant niet zo prettig. Hij wil gewoon dominee zijn en doen wat zijn hand vindt om te doen. Bij het in ontvangst nemen van de Nan- sen-medaille, die hij kreeg in na volging van onder meer koningin Juliana en prins Bernhard. zei de Chileense bisschop: Ik streef er naar mij te vereenzelvigen met die genen in de wereld, die lijden, want door mijzelf aan hen aan te bieden, vind ik Christus de Heer. Ik vertrouw op de uitspraak van Jezus: 'Zalig die treuren, want zij zullen vertroost worden. Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven. Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden. Zalig de vervolgden om der gerech tigheid wil. want hunner is het koninkrijk der hemelen'. Twee delen Deze houding van bisschop Frenz kan als gevolg hebben dat de evan gelisch lutherse kerk in Chili, met haar niet meer dan 24.000 leden, in twee delen uiteenvalt. De leden van de kerk zijn in meerderheid van Duitse afkomst en behoren tot de leidende klasse in Chili. De 'affai- re-Frenz' is een onderwerp dat re gelmatig terugkeert in de Chileense radio en pers, sinds de synode ook al in maart van dit jaar over het mandaat van de bisschop stemde. Nadien ontwikkelden de tegenstan ders van Frenz een campagne te gen de kerkleider. In de Spaansta lige kranten La Segunda en El Mercurio en in de Duitstalige krant Condor verschenen lijsten met honderden namen van mensen die vroegen om afzetting van de bis schop. Frenz heeft evenwel nog vlak voor zijn vertrek naar Genève herhaald de samenwerking op plaatselijk vlak, één voor de bestudering* van kerkordelijke aangelegenheden en één voor een gemeenschappelijke formulering van Kernen van belij den. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG —Van dr. E. Masse link, hoofdredacteur van Waarheid en Eenheid, is een brochure ver schenen. waarin hij het Eenparig Geloofsgetuigenis bespreekt, dat opgesteld werd door dr. G. C_ Ber- kouwer en dr. H. N. Ridderbos en door de gereformeerde synode aan de gemeenten ter overweging aan geboden is. Dr. Masselink acht dit Hij noemt in zijn conclusies drie 'onvergeeflijke manco's': 1. de bo demloosheid van de zonde voelt hij er te weinig in, de duiding van de mens is krampachtig en de genade is niet stralend genoeg, omdat ér geschipperd wordt met de val en ongehoorzaamheid van onze eerste voorouders: 2. het geloofsgetuigenis verzuimt de waakzaamheid en de waarschuwing ten opzichte van de horizontalistische levensverschra ling: 3. er wordt tekort gedaan aan de rechten van de mens. Met dat laatste bedoelt dr. Masselink, dat hij in het geloofsgetuigenis de waarschuwing mist tegen de ten dens in de hedendaagse theologie, om zulke nadruk te leggen op het collectieve heil, dat de persoonlijke geloofsbeleving in het gedrang komt. 'Hoe spreekt de kerk vandaag?' (59 blz., 2,50, reductie bij tien of meer exemplaren) is te bestellen bij P. Sanders. Rhenenstraal 18, Den Haag, giro 347666, (ADVERTENTIE) door Aldert Schipper dat hij niet van plan is te wijken voor 'druk van de straat en toen een journalist hem onmiddellijk na de prijsuitreiking vroeg of hij niet liever in Zwitserland zou blijven, reageerde hij onmiddellijk 'Ik ben niet tot bisschop gekozen in Zwit serland, maar in Chili. En daar zal ik ook werken'. Maar toch is er een kans dat de bisschop straks zal werken temid den van een gespleten kerk. Een eerste teken van de dreigende splitsing is de ontwikkeling, die de laatste maanden heeft plaats gehad in de zeer belangrijke Verlossers parochie in Santiago, de hoofdstad van Chili. Hier werd na een speci aal door de regering toegelaten bij eenkomst van vierhonderd gemeen teleden een nieuwe kerkeraad ge kozen, die alleen bestaat uit tegen standers van Frenz. Na deze ge meente-bijeenkomst hebben dertig leden van de gemeente zich losge maakt van de Verlossers-parochie om een eigen gemeente te vormen. Niet rooskleurig Frenz zelf ziet de toekomst van de evangelisch lutherse kerk ook niet zo rooskleurig in. In een interview met het Chileense blad Segunda zegt hij: 'Hoewel ik niet kan voor zien of het tot een splitsing zal komen, ben ik pessimistisch over onze kerk in Chili'. Hij zei ook dat hij en zijn gezin regelmatig telefo nische moorddreigingen te horen krijgen. Misschien is dat wel het aardse loon van degene die zegt: 'Het leed van de vluchtelingen en de vervolgden is het gevolg van machtsmisbruik: onze bereidwillig heid tot lijden is het antwoord op dit misbruik. Geweld is de zwakheid van de machtigen; onze bereidheid te lijden is de macht van de zwak ken en die voert tot bevrijding'. 1 NATUURLIJK OF BOVENNATUURLIJK Lyall Watson Een nieuwe originele benadering 2 KLEINE KRUIDEN- ENCYCLOPEDIE Audry Wynne Hatfield Kruiden als smaakmakers en geurbrengerc-f 16.90 3 BURGERS VAN DE DUISTERNIS Peter Kolosimo Een boeiend verhaal over alles wat op de aarde "niet-aards" ie. f 19,90 4DE EXORCIST William Peter Blatty De duivelse bestseller! 115.90 5 OPMARS EN ONDERGANG William Craig De slachting bij Stalingrad. Het keerpunt van de 2de wereldoorlog. Tot 27 december f 29.60 6 EENMAAL IS NIET GENOEG Jacqueline Susann 7 DE EERSTE DOODZONDE Lawrence Sanders Eén der beste misdaadromans van de laatste jaren. geb. f 26.90 8 1000 CAL0RIEËNB0EK Bonnie Buurke Lekker eten en tóch vermageren, geb. f 18.90 9VERSCHUYL'S PUZZEL-ENCYCLOPEDIE Dr. H. J. Verschuyl Met meer dan een half miljoen puzzelwoofen en veel gevraagde rubrieken, geb. f29,90 DE AUTO 1U Marinus Schroevers Deze facsimile uitgave is een knipoog naar het nog niet zo razendsnelle tijdperk van toen. geb. f24,90 Bij iedere boekhandel verkrijgbaar •Hollandia-Luitingh/Skarabee-Omege VLLERJEILIGEN li het onvolprezen, pegentiende- eeiwse 'dagboek der heiligen' van va(er Grosez (uitgegeven te Avig- noi) staat uitgerekend tegenover 1 novtmber (en hoe guur klinkt dat niet een meditatie over de hypo- crisit, over de huichelarij dus. Ik ver-tad die hier. 'Verreweg de mees te mtnsen spannen zich meer in om ah christenen en deugdzame mensen voor de dag te komen dan het in feite te zijn. Men redt de schijn, hen wil mensen tevreden stellen naar men geeft zich veel minder noeite om God en zijn geweten evreden te stellen: het uiterlijk is prima geregeld, maar de ziel is in dsorder. Ongelukkigen die wij zijn! G<.d ziet ons zoals wij zijn en niet zoal: wij voor de dag willen komen. Het is God die ons zal oordelen, en niet de mensen; wij kunnen Hem niet bedriegen, wij bedriegen onszelf. 2. Wat preten deert gij eigenl.jk met deze vroom heid van uiterlijke pracht en praal? Wilt ge de achting van mensen winnen? waartoe zal deze achting u dienen, als God u misprijst? gij onthoudt uzelf hei plezier, ge hebt alle moeite die de heiligen in de dienst van God opdoen, maar ge hebt er niet de vertroostingen van in dit leven, en zult er de beloning niet van kennen in het andere. Wat zult gij doen, huichelaar, op de dag van het oordeel, wanneer God uw wandaden bekend zal maken aan alle mensen en alle engelen? 3. Oordeel niemand naar de buiten kant, de aanblik bedriegt menig maal, hoe verheven kan hij u voor komen die ui feite diep gezonken is. Het behoort alleen aan God om door te dringen tot de geheimen van het menselijk hart: interpre teer in 't geheel niet; u zou zich op uw gemak voelen wanneer men hetzelfde ten opzichte van u deed. Tenslotteoordeel over uzelf en behoor niet tot degenen van wie de heilige Cyprianus zegt, dat zij in 't publiek laken wat zij in 't partiku- lier doeri'. Dat was de meditatie van meneer Grosez. vader Grosez. Ik ben zo brutaal er nog iets aan toe te voegen. Een woord van Paulus: ik oordeel ook mijzelf niet. Ik dacht: aller heiligen wijs heid. i NED HERV KERK Aangenomen naar Blauwkapel- Groenekan: drs. J. Hoek. kand. te Katwijk aan Zee die bedankte voor Nieuw-Lekkerland, St. Maartens dijk, Nieuwe Tonge, Wilnis, Koot wijk, Gameren en Opheusden. Bedankt voor Barneveld: K. Schip per te Dordrecht. Afscheid op 3 nov. van Spijk (Gr): D. Bouwstra ber. te Hollandsche- veld^van Suawoude (als bijstand in het pastoraat)E. C. Baart. Emeritaat verleend met ingang van. 1 nov. om gezondheidsredenen aan C. Dolman te Blokzijl. Intrede te Middelharnis: E. F. Ver- gunst uit Capelle a. d. IJssei: te Maasdam: A. C. van Dam uit Hel- loo: te Vriezenveen: drs. A. v. d. Beek uit Lexmond: te Delft (zie kenhuispastoraat): D. H. Scholten uit Eindhoven; te Ransdorp: kand. M. J. G. Smit uit Utrecht: te Scho- re: kand. G. K. G. Schreuder uit Driebergen. GEREF KERKEN Afscheid van Den Helder: Chr. H. Swen wegens em.: van Amersfoort: G. W. H. Peddemors ber. te Holten. Intrede te Apeldoorn: (past. van verpleeghuis Randerode): D. C. van Geest uit Amsterdam N.: te Nij- kerk: C. J. v. d. Meulen uit Drach ten: te Hoek: kand. D. Verweij uit Driebergen: te Arnemuiden: kand. C. Bijman uit Kampen. Emeritaat verleend aan J. P. Ro zendal te Damwoude. GEREF GEMEENTEN Beroepen te Aalburg: P. Blok te Dirksland; te Werkendam: J. Ka rens te Opheusden. Bedankt voor Franklin Lakes (VS) H. Rijksen te Zoetermeer. CHR GEREF KERjïEN Intrede op 8 nov. te Utrecht: kand. B. de Graaf uit Apeldoorn. VRIJ EV GEMEENTEN Intrede te Oude Pekela: L. v. d Molen em. pred. van Leeuwarden. Uitg. Standard/Van Kampen, Ant- werpen-Amsterdam. 205 blz. 14.90. Het einde van de regenboog, roman van J. CJeary. Uitg. Fontein. De Bilt. 362 iflz. 24.90. Het eerste levensjaar, door T. Berry Brazelton. Verschillen in ontwikke ling van het kind. Bewerkt door mej. dr. B. E. Kingma met een voorwoord van prof. dr. H. A. Tid- dens. De Fontein, De Bilt. 286 blz. 29.50. Het kleine dorp, door dr. ir. J. P. Groot. Overlevingskansen van en perspectief voor dorpen en buurt schappen in Nederland. Uitg. Bosch en Keuning, Baarn. 192 blz. 17.50. Wetmatigheid en wonder, door G. D. J. Dlngemans. Een hermeneu- tisch-theologische studie over de verhouding van geloof en natuur wetenschappen. Proefschrift ter verkrijging van de graad van doc tor in de godgeleerdheid aan de rijksuniversiteit te Leiden. Uitg. Boekencentrum. Den Haag. 237 blz.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2