Bescherming van de mens rechten hoort tot taak van kerken ni ti Adriaan C. Schuurman: droge dominee maar een levendig kerkmusicus geen lllsillalll* 31 A. J. Rasker: man van de dialoog Modelbrief voor klanten Amro-bank Vandaag Oecumenisch beraad in Sankt Pölten Trouw K wartet Beroepingswerk -g Nieuwe boeken Anglicaanse en r.k. priesters achter leerovereenkomst Fokus envelop TROUW/KWARTET WOENSDAG 30 OKTOBER 1974 KERK/BINNENLAND T2 3c GENEVE De wereldraad van kerken moet zich intensiever en concreter gaan bezighouden met llMfljf het bevorderen en verdedigen van de rechten van de mens. Tot deze conclusie zijn vijftig deskun- digen uit 34 landen de afgelopen week gekomen te Sankt Pölten (bij Wenen) tijdens een beraad over 'mensenrechten en christelijke verantwoordelijkheid', georganiseerd door de commissie van de wereldraad voor internationale zaken. Voor het eerst werd een conferentie over mensenrechten bijgewoond door vertegenwoordigers uit de communistische wereld. Uit Oosteu- ropese landen waren tien deelne mers naar het beraad gekomen, on der wie prof. I. P. Blishtshenko, hoogleraar in de politieke weten schappen in Moskou. Verder werd de bijeenkomst bijgewoond door vertegenwoordigers van amnesty international, de YMCA, de luther se wereldfederatie, de hervormde wereldbond en de pauselijke com missie 'justitia et pax' (gerechtig heid en vrede). Politieke zaak Sterk werd in Sankt PHIOlten bena drukt zo is tijdens een perscon ferentie in Genève meegedeeld dat het behartigen van de rechten van de mens vooral een politieke zaak is. Daarvan moeten de kerken niet schrikken. Vaak worden de rechten van de mens wel wettelijk erkend, maar niet toegepast in de praktijk. Dan mogen de kerken zich aldus het beraad niet beper ken tot vage uitspraken, maar die nen zij concreet stelling te nemen. Om dit te bereiken moeten zowel de plaatselijke kerken en de raden van kerken, als de internationale kerkelijke organisaties zich beter toerusten. Met opvallende nadruk onder streepte het beraad dat de kerken niet per sé alles zelf hoeven te doen. maar dat het goed is om ook nauw samen te werken met parti culiere organisaties zoals 'amnesty international'. Financiële en morele steun aan kerkelijke en andere or ganisaties die schendingen van de mensenrechten aan de kaak stellen, achtten de vijftig deskundigen van groot belang. Waar plaatselijke ker ken .of organisaties zelr niet kun nen protesteren tegen deze schen dingen, moet men vanuit het bui tenland zijn stem verheffen. Dit kan gebeuren door nationale in stanties zoals bisschoppenconferen ties en synodes of door internatio nale kerkelijke organen zoals we reldfederaties en de wereldraad. Basisvoorwaarden Het beraad drong er op aan dat de kerken vooral samenwerken voor het verdedigen van het recht op leven, op een eigen cultuur, een eigen mening, menselijke waardig heid en godsdienstvrijheid. Van mensenrechten zo stelde men kan echter geen sprake zijn, zo lang de basisvoorwaarden voor een menswaardig bestaan zoals werk, voedsel en gezondheid niet zijn Het beraad van Sankt-PHIOlten is drie jaar lang voorbereid door de commissie voor internationale za- UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Peuters naar school? Als moeder van een peuter en een kleuter en als begeleidster van een peuterspeelzaal: Het zou een ramp zijn voor drie-jarigen om opgeno men te worden in het huidige kleu teronderwijs. In ue eerste plaats krijgt een peuter op de peuterspeel zaal veel meer Individuele aandacht dan mogelijk is op een kleuter school. Op de peuterspeelzaal ligt het ac cent op het vrij spelen, het ontwik kelen van eigen initiatief en creati viteit. het voorzichtig begeleiden in het proces van zuiver op zichzelf gericht zijn naar een sociaal zich bewust worden. Daarbij komt dan het spelenderwijs overbrengen van basisbegrippen, taalontwikkeling, ontwikkeling van de fantasie e.d. De orderegels op de kleuterschool zijn vaak vanwege de grote klas sen vrij stringent en ik vraag mij af of dit o.a. het eigen initia tief en de ontwikkeling van de creativiteit indamt. Betere subsidië ring van peuterspeelzalen en speci fieke onderwijsmogelijkheden voor leidsters zouden de drie-jarigen be hoeden voor een voor vier-Jari- gen zelfs al té vroege confronta tie met een 'schools' en veelal op prestatie gericht systeem. Westervoort Berty Thomas-Korvinus Gezichtsprothese In het artikel over een gezichts prothese in Tr.-Kw. van 19 okto ber komt het volgende citaat voor van de Amsterdamse maatschappe lijk werker Wim Landstra: "Ik vind Scheveningen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fliro X 500. (ADVERTENTIE) ken van de wereldraad. Uit de ver schillende landen werden ruim der tig studierapporten Ingezonden. De dering van de wereldraad van ker- conclusies van het beraad worden ken. die in november en december voorgelegd aan de algemene verga- 1975 in Nairobi wordt gehouden. door prof. dr. H.M. Bolkestein In verband met zijn aftreden als hoogleraar op 30 september j.l. houdt prof. dr. A. J. Basker vrijdagmiddag 1 november om kwart over vier zijn afscheidscollege in Leiden. Hij is daar vanaf 1954 kerkelijk hoogleraar vanwege de hervormde kerk geweest en heeft de vakken christelijke ethiek, apostolaatstheologie en vaderlandse kerkgeschiedenis gedoceerd. dat de ziekenfondsen gezichts- en borstprothesen in het fondspakket dienen op te nemen. Het aantal slachtoffers met afschuwelijke ver minkingen door verkeersongeluk ken en kanker neemt steeds toe: daarom is dit een eis des tijds'. De heer Landstra is slecht geïnfor meerd. De ziekenfondsen betalen namelijk al sinds jaar en dag derge lijke prothesen, mits dit op verant woorde wijze geschiedt en er gewerkt wordt in samenspel met een plastisch chirurg. Het aantal mensen, dat voor rekening van het ziekenfonds met een gedeeltelijke of zelfs gehele gezichtsprothese loopt, is vrij groot. Voor wat betreft de zogenaamde borstprothese het volgende: Als deze borstprothese. een zogenaamde mama-prothese operatief wordt aangebracht, valt dit voor zieken huisverzekeringen automatisch on der het recht op ziekenhulp en wordt derhalve ook automatisch be taald. Geen recht op vergoeding bestaat echter als er uitwendig op gevuld moet worden, maar dat lijkt ons een tikkeltje overdreven. UTRECHT C.S. de Groot, voor lichting Nederlandse unie van Zie kenfondsen. Prof. Rasker heeft zich op velerlei terrein bewogen. Van zijn hand verschenen grotere en kleinere pu- blikaties, in boek-vorm, als brochu re of artikelen. Zeer binnenkort zal een omvangrijke vaderlandse kerk geschiedenis, die de periode vanaf de Franse revolutie tot heden om vat, het licht zien, uitgegeven door de fa. Kok in Kampen. Door middel van verschillende bro chures heeft Prof. Rasker zich ge weerd in de strijd om de openstel ling van de ambten in de kerk voor de vrouw. Hij heeft grote invloed gehad bij de opstelling van ver schillende synodale rapporten die zich uitspraken over de plaats van de kerk en de roeping van het gemeentelid in het publieke leven. Grote bekendheid heeft hij gekre gen door zijn ijveren voor ontspan ning tussen de volkeren, in het bijzonder die van het Westelijk en die van het oostelijk blok. Hij heeft deelgenomen aan de z.g. Praagse vredesconferenties. Herhaaldelijk heeft hij gewaar schuwd tegen de tendens van de westelijke politiek om zich door machtsmiddelen (de atoombom) vei lig te stellen tegen het oosten. Prof. Rasker heeft deze politiek gevaar lijk geacht en niet overeenkomend met het evangelie. Het evangelie vraagt de bereidheid tot een ris kant leven, waarin zelfkritiek, schuldbelijdenis en luisteren naar de ander een plaats innemen. Zo wordt de weg tot verzoening ge baand. De christelijk-militaristische instelling van veel westerse rege ringen staat daar dwars tegenover. Prof. Rasker heeft het, na het Jap penkamp overleefd te hebben, als zijn roeping beschouwd te waar schuwen tegen de schijnbaar voor de hand liggende oplossing van een politiek van de gebalde vuist. Hij heeft hardnekkig gepleit voor de dialoog. Persoonlijk had hij veel contact met marxisten achter het ijzeren gordijn. Ook in zijn studie en on derwijs nam de dialoog een grote plaats in. Hij heeft een werkgezel schap van theologische studenten opgericht, dat zich toelegde op de bestudering van het marxisme en met wie hij terwille van persoonlij ke ontmoetingen reisde naar de DDR, naar Warschau, Praag en Prof. dr. A. J. Rasker (foto) was vóór zijn benoeming tot hoogleraar in Leiden predikant te Nieuw-Bui- nen, rector van de hogere theologi sche school in het toenmalige Ba tavia en predikant te Haarlem. Hij promoveerde in 1935 bij prof. dr. W. J. Aalders op een studie over de ethische en godsdlenstwijsgerige geschriften van Kant. Moskou. Prof. Rasker is een bekwaam do cent geweest, die zich met grote kennis van zaken bewoog in een brede sector van de theologische wetenschap. Hij heeft op zijn stu denten, ook door zijn persoonlijk heid, veel invloed gehad. In de Leidse theologische faculteit zal zijn geluid gemist worden evenals in de hervormde kerk. waarbinnen hij lid van veel commissies is ge weest en als kerkelijk hoogleraar ook vele malen optrad als adviseur van de generale synode. Prof. dr. M. H. Bolkestein is hoog leraar in de praktische theologie en het kerkrecht aan de rijksuniversi teit te Leiden. DRIEBERGEN Klanten voor de AMRO-bank, die verontrust zijn over de lening die deze bank via- een internationaal consortium aan Zuid-Afrika heeft verstrekt, kunnen daarvan blijk geven in een brief, waarvoor de interkerkelijke werk groep 'Betaald Antwoord' een mo del heeft opgesteld. Het bankconsortium waarvan de AMRO-bank deel uitmaakt heeft 200 miljoen dollar geleend aan de regering van Zuid-Afrika en aan enkele van haar instellingen. De investeringen in Zuid-Afrika belo ven opbrengsten die tot de hoogste ter wereld behoren. Betaald Antwoord voldoet met deze actie aan een oproep, die het cen taal comité van de wereldraad van kerken deze zomer in Berlijn heeft gedaan. Dit bestuur van de wereld raad besloot lidkerken, christelijke instellingen en individuele christe nen te vragen op de betrokken banken druk uit te oefenen hun psychologische, politieke en finan ciële steun aan de apartheid te be ëindigen. Al eerder, in 1972 in Utrecht, be sloot het centrale comité 'om geen eigen gelden meer te storten bij banken, die directe handelingen blijven verrichten' in Zuidelijk Afri ka. De modelbrief van 'Betaald Antwoord' helpt cliënten van de be trokken Nederlandse bank te for muleren. dat het antwoord van de Amro-bank van invloed zal zijn bij de vraag of de schrijver de relatie met de bank wenst te handhaven. De 'X-Y-beweging Nederland' is eveneens tot actie tegen investe ring in Zuidelijk Afrika overgegaan. De eigen lopende rekening bij de AMRO-bank had X-Y al opgeheven en heropend bij een algemene spaarbank. Nu heeft de beweging een aantal aan de weg timmerende instellingen in een brief in overwe ging gegeven op dezelfde wijze, wat Zuidelijk Afrika betreft, ernst te maken het eigen medeleven met mensen elders in de wereld en de genoemde bankrelatie te ruilen voor een andere. X-Y raadt aan op zijn minst in kritisch kontakt te treden met de bank over de betrek kingen met Zuidelijk Afrika en om daarna eventueel consequenties te trekken. (ADVERTENTIE) vakbeurs elektrotechniek 74 Dagelijks 9-17 uur, zaterdag 26 okt.9-15 uur BERNHARDHAL-UtRECHT Nog 2 beursdagen Vraagt men zich nog af hoe men aan wapens is gekomen? Natuurlijk zijn die binnengesmokkeld. Het gaat ln ons land veel te slap. Het wordt hoog tijd dat hier een andere regering komt. Wij zien het bij de laatste verkiezingen (zondag jl.) in Duitsland. Straks een nederlaag voor Den Uyl of hij wil of niet. Groningen J. Heys Zaak-Wiersinga (2) Met veel genoegen en met volledige instemming las ik het Ingezonden stukje 'Zaak-Wiersinga' van drs. J. J. Bade te Soest in Tr.-Kw. van maandagochtend. Onze kerk te Overschie heeft ook weer zo nodig adhesie menen te moeten betuigen met de Open Brief van het Con. Gereform. Beraad. Thans wil ik op deze wijze uitdrukkelijk mijn adhe sie betuigen met genoemd ingezon den stuk van de hee rBade. Overschie A. Burger Mevr. Van Leeuwen (4) In uw commentaar 'Vrouwen' (Tr. Kw van 22 oktober doet u net of mevrouw Van Leeuwen niet mag spreken over de 'hogere waarden' die er in dit leven zijn en alles moet draaien om gelijke beloning. Waarom moet in uw commentaar zo smalend minister Boersma als haar partijgenoot aangehaald wor den? In uw verslag en commentaar komt alles heel anders over dan deze dag in werkelijkheid was. Van een fel betoog was helemaal geen sprake: ze heeft het alles op haar eigen innemende wijze naar voren gebracht. Ommen door Adr. Hager 'Ik zou als ik in de voetsporen zou zijn getreden van mijn vader, die in Kampen gereformeerd predi kant was, wel een droge dominee geworden zijn', zegt Adriaan C. Schuurman die vrijdag 1 novem ber definitief een streep gaat zetten achter zijn veelomvattende functie van kerkmusicus door af scheid te nemen van de hervormde Maranathakerk aan de Haagse Sweelinckstraat, de kerk die hij diende als cantor-organist. Of hij een droge dominee geweest zou zijn, weet ik niet, maar hij is zeker een levendig musicus. Praten met de zeventig-jarige heer Schuurman is praten met een man die als het onderwerp vanhet ge sprek op zijn activiteiten en zijn gedachtenn betrekking heeft, zorg vuldig en bedachtzaam zijn ant woorden kiest. Hij is graag bereid tot openhartige mededelingen, doch hij voegt daar onmiddellijk aan toe: 'Zet dat maar niet in de krant.' De opsomming van al zijn activi teiten is al een lang verhaal op zichzelf. Hij, die de protestantse kerkmuziek een eigen gezicht gaf, was leraar, docent aan verscheide ne universiteiten, dirigent van een oratoriumkoor. organist, jurylid, componist, had een belangrijk aan deel in het tot stand komen van het Liedboek voor de kerken, hij was cantor-organist, kortom: Adri aan C. Schuurman was kerkmusi cus. De datum van 1 november is niet toevallig gekozen. Het is dan pre cies vijfenveertig jaar geleden dat hij werd benoemd tot organist van de St. Janskerk te Schiedam. 'Ik zie wel tegen het afscheid op, ik doe 'tmet de gedachte: het moet dan maar.' Lachend voegt hij er echter aan toe 'nu de kerkmusicus einde lijk niet meer onderbetaald wordt, neem ik afscheid. Eigenlijk het ver keerde moment.' Teleurgesteld Bij alle dankbaarheid voor wat hij in 45 jaar heeft mogen doen, is er toch ook teleurstelling. Van de 36 organisten die dit jaar slaagden voor de officiële muziekexamens, legden er 34 het pure orgelexamen af. Slechts twee deden het praktij- k^xamen kerkmuziek en dat stemt verdrietig. Het is helaas ook een tendens bij de leraren, de leerlin gen worden niet geestdriftig ge maakt voor de functie van cantor organist. 'Het had allemaal mooier kunnen gaan, het lied is een wereld op zichzelf, een prachtige wereld. Dat. Liedboek is toch een belevenis! Het zijn toch niet alleen de domi nee en de organist die de eredienst maken!' Op mijn vraag of hij zich dan toch als docent een eenling voelt geeft hij aarzelend als antwoord: 'Ja, misschien wel. maar gelukkig heb ik ook veel mooie dingen beleefd. In 1947 waren we in Nederland dan toch al zover dat ik op de universi teiten kon gaan doceren. Maar dat er voor mij in de Maranathakerk, waarin een twee-klavlers. neo-ba- rok orgel van Mense en Ruiter is geplaatst, nog geen opvolger is ge vonden is wel jammer. De mentalli-' teit van de organist in het alge meen schijnt niet te passen bij dit onderdeel van de eredienst. Weet u dat het mijn leraar Cornelis de Wolf was die voor het eerst zijn leerlingen attendeerde op het ko raal.' Het is duidelijk dat we nu de kern van ons gesprek bereikt hebben, de bedachtzaamheid maakt plaats voor enthousiasme over het onderwerp. 'Ja, natuurlijk ook Jan Zwart heeft de gemeente gewezen op de waarde van het koraal. Maar er waren twee sporen met diepgaande verschillen. Deze verschillen deden twee kam pen ontstaan, maar ik heb de in druk dat die verschillen tussen de organisten steeds kleiner worden.' Verontwaardigd Plotseling breekt de heer Schuur man het gesprek af: 'Ik ga even iets voor u halen.' Hij komt terug met het laatste nummer van 'Musi- ca Sacra', het tijdschrift voor kerk muziek. Daarin staat een artikel van de hand van dr. Willem Mudde naar aanleiding van uitspraken van enkele organisten over het Lied boek. 'Ik begrijp die mensen niet', zegt de heer Schuurman, 'als u nu toch leest dat bijv. Simon C. Jan sen zegt: 'bekende melodieën zijn verdwenen en soms vervangen, an dere zijn teruggebracht tot de his torische staat. Maar plaag de ge meente alsjeblieft niet met die moeilijke wijzigingen.' 'Is het niet jammer dat zulke din gen geschreven worden?', vraagt Adriaan Schuurman met veront waardiging in zijn stem. 'Zing nu toch eens gehang 426: 'Zou ik niet van harte zingen?' Zij die hier af wijzend tegenover staan hebben niet een werkelijk motief. Zij leven niet het verleden, niet met de toe komst. Het Liedboek is voor nu, maar ook voor de toekomst. Daar om ben ik de scholen zo intens dankbaar voor alles wat zij voor het Liedboek doen en ook de jeugd gaat nu zelf om deze liederen vra gen. Ook straks zijn er weer 'lieve lingsgezangen'. Mijn probleem ls: wat doen we met al die gedichten die niet opgenomen werden. Het Liedboek mocht niet meer gezan gen bevatten, maar er zijn teveel goede gedichten blijven liggen.' Toegenomen Op de vraag wat die 45 Jaar kerk muziek voor hem persoonlijk bete kenen, zegt Schuurman na enig peinzen: 'Met het ouder worden winnen alle wezenlijke dingen aan IN DE TRAM Langzaam, telkens tot stilstand ge- bracht door een volgend stoplicht, j;ej beweegt de 'sneltram' zich door de SU straten in de richting van het sta-1 tion. Achterin zijn op roerige wijze een aantal zeer jeugdige afnemers, van tramkaarten nadrukkelijk aan-' wezig. Als een wapperende vlag in de najaarswind schiet af en toe één van deze levenslustigen een eindj de tram in. Uiteraard gaat deze beweging gepaard met allerlei kreten en gillen, begeleid door zwaaiende armen en benen. Zoals klanten van dit gemeentebedrijf kunnen weten bevindt zich in een aantal wagons een stang tussen de, bekende harmonikadeuren en het; kastje waarin men zijn kaart auto-t matisch kan laten afstempelen. Op deze stang zit. schrijlings zoals dat heet, één van deze veelbelovende telgen. Eén van de anderen, juist nogal luidruchtig schreeuwend te rugkerend van een nieuwe vlag-v wapperig in het gangpad tussen de banken geeft ineens zijn onge noegen te kennen over dat schrij lings zitten van zijn vriendje: Hé^i ik zat daar 't eerst! Er ontstaat juist ruzie en een lichte aanzet tot een gevecht als de tram opnieuw n stil staat en de beginnende strijd'[orl versmoort in de'bij deze halte bin nenkomende drom. Ik zat daar 't eerst! De kreet blijft in mijn hoofd|o( doorzeuren. Ik bedenk hoe uiterma-' te helder deze kreet de inhoud van de ontelbare nota's die mensen naar bei elkaar sturen weergeeft. Altijd is het wat dat betreft hetzelfde. Ikin was 't eerst in Palestina, in Viet nam. in Pakistan en overal. Op de k bedrijven, bij de concurrentie in de straten. Veel verder komen we niet dan elkaar posities bestrijden. Of kan alleen een nieuwe generatie, een binnentrekkende drom een einde maken aan onze levensge-gar vaarlijke ruzies? Een nieuwe gene-'ng« ratie en een nieuwe inspiratie. ind 1 lote oj irsl Van onze correpsondent ZEVENBERGEN De boerenbond NCB in Noord-Brabant wil de hulp aan de boeren op het Westbrabant se zeekleigebied coördineren. Hier voor wordt deze week nog een in formatiecentrum ingericht in Ze venbergen. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te 's-Gravenzande (toez.): W. E. Steenbeek te Nieuw' Leusen: te Voorburg: H. K. Staut tener te Harderwijk. Bedankt voor Hattem: F. Moll te Schoonebeek. GEREF. KERKEN Aangenomen naar St. Pancras: M. Los kand. te Amsterdam GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen ,te Groningen Z.:,„K. J. Kapteyn te Spakenburg^N. Bedankt voor Leek, Schildwolde enjWa IJmuiden: J. M. Goedhart te Zwol le. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor 's-Gravenzande: A., Hofman te Scheveningen. tde: roo Agn tod Adriaan C. Schuurman kracht. De liefde voor het orgel is toegenomen, ook de liefde voor het koor. doch vooral de liefde voor het kerklied. Al het beleven is toegeno men in kracht, het 'doen' neemt af, de bezinning daarop neemt toe. Ik ben wel ouder geworden, maar niet ouwelijk. Het feit te moeten stop pen met werken is een duidelijke min, het dieper beleven een duide lijke plus. Wij, kerkmusici, moesten hard werken om ons gezin te kun nen onderhouden, nu krijg ik tijd om te lezen en dat is verrukkelijk. Ik heb mij altijd geïnteresseerd voor theologie en daar krijg ik nu tijd voor, evenals voor het lezen van boeken op politiek en psycho logisch terrein. Maar als ik het over zou kunnen doen, zou ik weer het zelfde vak gekozen hebben, al heb ik misschien meer 'overuren' ge maakt dan een ander normale wer kuren! Werk en hobby waren één en dat is een voorrecht. Adriaan C. Schuurman, voor de meeste kerkgangers vooral de ma ker van de melodie voor 'd'Almach- tig' is mijn Herder en Gelelde' hoopt wel te kunnen blijven com poneren. Zo zal het contact tussen de kerk en Adriaan C. Schuurman intact blijven, zij 'tmeer op een afstand dan het 45 Jaar lang het geval was. Kristina Malmberg, Naitne Thorlin: MODERN KANTKLOSSEN. (Oorspr. Zweedse titel 'Knyppla'). Ned. bew. K. M. Sabel, E. Gudde. Uitg. Zomer Keuning BV. Wageningen.; HAMNDWERK Bibliotheek. Aantal pag. 103; prijs ƒ14,50. Zomer Keuning maakt voor haar handwerkuitgaven graag gebruik van ideeën en prestaties uit de Skandi- navische landen. De beslist niet traditionele voorbeelden van eigen tijds en veelal origineel kantklos- werk in 'Modern Kantklossen' zijn het resultaat van een Zweedse wed strijd. Een boekje vol met gekloste versieringen, decoratieve stukken, maar ook meer praktische zaken als lampekappen en ceintuurs. Eén moderne aanpak van een oude techniek, veelal door toepassing van ongebruikelijk, grof of gekleurd materiaal. Elk werkstuk gaat verge zeld van duidelijke foto's, werkte keningen en een uitgebreide toe lichting of beschrijving. Veel sug gesties om naar eigen idee vrij te werken: maar ook voor de minder- zelfstandigen talloze aardige voor beelden om na te maken. Hoewel een 10-tal pagina's goede informa tie geeft over o.m. materiaal, werk wijze en technieken, wordt in dit boekje wel uitgegaan van enige er- vating in de kantkloskunst. R.D.-S. LONDEN De priesters van deE^g] anglicaanse kerk en die van de r.k,{^r kerk in Engeland hebben zich inLuw overweldigende meerderheid achter de conclusies geschaard van de in-|n^'e ternationale theologencommissie ^se inzake eucharistie en ambt. Ko-, mende maand zal de synode van deLer anglicaanse kerk deze conclusies jord bespreken. |ld De overeenkomst, die de commissie j van bisschoppen en theologen vanj beide kerken inzake eucharistie enj Hjei ïho ambt heeft bereikt, wordt algemeen-L, beschouwd als een zeer belangrijke.ju|K( stap naar wederzijdse toenadering. !rs] De gedachte is, dat niets de r-k-j^j. kerk nu meer belet, om het oordeel Lu. van paus Leo xni in 1896, die de anglicaanse wijdingen van nul enL generlei waarde achtte, terug te trek- Ru ken. De erkenning van de angli- £"eg caanse wijdingen plus de wezen- Laj_ lijke overeenstemming inzake de^^ eucharistie openen dan de weg voor j jca intercommunie tussen beide jnlie kerken. j ieg Ga vandaag na.tr de Rabobank en haalde Q xs Enne... weetu wie er morgen aan de beurt is.. T

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2