1
Willem Breuker slaagt
erin dodelijke ernst
muziekfeest te breken
Rabobank Q
Verdi's 'Un Ballo in
Maschera' mooi door
de vokale prestaties
smmeK
F&ST8U0em0BMKL
I
Oudjes die het niet
meer doen
Daverend succes voor
de opera 'Mignon'
het weer
weerrapporten
TROUW/KWARTET MAANDAG 28 OKTOBER 1974
BINNENLAND T8/KI
*01
ADVERTENTIE
Geen miskende genieën op tochtige zolderkamers
door R. N. Degens
ROTTERDAM, DEN HAAG, AMSTERDAM Vrijdagavond slaagde Willem Breuker erin de sfeer
van dodelijke ernst waarin zich tot dan toe het ISCM-Gaudeameus Muziekfeest had afgespeeld
even te doorbreken. Met zijn 'BV Haast', dat net een paar dagen tevoren gereed gekomen was,
bracht hij het publiek in de Rotterdamse Doelen zaal een echt Breukeriaans kolderstuk, dat hele
maal beantwoordde aan wat insiders van hem meenden te mogen verwachten.
Er was geen jury aan te pas geko-
mpr.. want het stuk werd in op
dracht, van de Rotterdamse Kunst
stichting voor het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest geschreven. Het
is een aaneenschakeling van echte
citaten en stijlimitaties van vroeger
en nu. behendig verwerkt met een
feilloos gevoel voor gekke effecten,
en gecombineerd met het optreden
van een echt schaap, een touwtjes-
springend orkestlid, twee hevig ru
ziemakende orkestleden, een papa
gaal en meer van dat fraais. Het
was humor van dik hout. maar het
werkte als een lavement.
Leuker bij Breuker
Dat her een blijvende bijdrage tot
de muziek van deze tijd is. zal
niemand willen beweren: Breuker
zelf ook niet. Hij handelde gewoon
naai het nog ongeschreven devies
'Leuker bij Breuker'. zonder zich
daarbij om originaliteit te bekom
meren. Want dergelijke grappen
zijn al vaker vertoond, maar, zoals
gezegd, Breuker doet het wèl leu
ker. En daar was ln dit stadium
van de muziekweek, met nog een
stuk of zes concerten voor de boeg,
wel behoefte aan. Het publiek,
waaronder ditmaal 'gewone' con
certgangers van andere abonne
mentsconcerten, was dol enthousi
ast. Het werd trouwens na dit
opgewekte begin helemaal wel eec
het ouderwetse symfonische appa
raat moet zijn. Dat overigens door
de twee andere componisten In dit
programma ook zeer uitvoerig en
goed wordt gebruikt: Nicolo Castig-
liom met 'Arabeschi' waarin hij op
de oude Respighi lijkt terug te grij
pen. en Morton Feldman met een.
als gewoonlijk zeer verstilde, mu
ziek getiteld 'Cello and Orchestra'.
Eigentijds
Willem Breukerlavement
goede avond. Met Reinbert de
Leeuws 'Abschled' tot slot, dat al
eerder ln Rotterdam was gespeeld
en dat ln de knappe vertolking
onder Edo de Waart weer een fa
scinerend stuk bleek te zijn. Ook al
leek mij nu (ongewild) in de lengte
ervan tot uiting te komen, dat De
Leeuw eigenlijk géén afscheid van
het symfonie-orkest kan nemen,
wat hl: in feite wel bedoelde met
dit stuk. dat een 'afrekening' met
door Jac. Kort
AMSTERDAM De opera „Un Ballo in Maschera" van Verdi
gaat in wezen over een triest voorbeeld van menselijk falen. De
Zweedse koning Gustaaf III houdt in het geheim van Amelia, de
vrouw van zijn vriend en vertrouweling, graaf Anckarstroem.
Ook zij bemint Gustaaf, maar stelt
alles ln het werk om die neiging te
weerstaan. Anckarstroem, niets
kwaads vermoedend, spant zich tot
het uiterste ln, zijn koninklijke
vriend tegen een moordaanslag
door samenzweerders te behoeden.
Maar als hij Gustaaf op het mid
dernachtelijk uur op het galgenveld
heeft gevonden, bevindt deze zich
ln een tedere omhelzing met Ame
lia. Zijn vriendschap verkeert in
haat. Hij maakt gemene zaak met
de belde samenzweerders, de graven
Horn en Ribbing en op een bal
masqué steekt hij de koning dood.
onkundig van de brief van Gustaaf.
waarin deze hem op een andere
post heeft benoemd en zo metter
daad van Amelia's liefde heeft af
gezien.
Het is merkwaardig, dat Verdi deze
dramatische stof behandeld heeft
zonder de accenten zwaar aan te
zetten. Integendeel: de muziek is
zeer genuanceerd, hier en daar zelfs
uitgesproken humoristisch en
speels. Het geheel is bijzonder rijk
aan schakering, zowel op vokaal als
instrumentaal gebied. Een van Ver
di's mooiste opera's.
De Nederlandse Operastichting, die
de 'Ballo' momenteel ln co-produc
tie met de Scottish Opera van
Glasgow ln een aantal plaatsen in
ons land ten tonele voert, heeft
enige voortreffelijke vokalisten tot
haar beschikking voor de bezetting
der diverse rollen. Zowel de Engelse
tenor Charles Craig (Gustaaf) als
Jan Derksen (Anckarstroem) zon-
gen hun partijen op schitterende
wijze. Diep ontroerend en waardig
was de Amelia van Crlstlna Deute-
kom en bovendien van een volle
schoonheid, die zelfdzaam genoemd
moet worden.
De Schotse Patricia Hay deed de
page-rol ln travestie (de enige ln
Verai's oeuvre) innemend en met
een welluidende coloratuur stem.
Montserrat Aparlcl (Ulrica) heeft
noch de stemmlddelen noch de per
soonlijkheid voor de waarzegsters-
rol In de kleinere rollen voldeden
Willem Laakman. William McCue,
Pieter v.d. Berg. Ad Kooymans en
Frans Fiselier goed tot zeer goed.
De dirigent. Alexander Gibson, de
regisseur. John Copley en de ont
werper van dekors en kostuums
zijn alle drie van Engelse afkomst,
waarbij lk tot mijn spijt moet aan
tekenen dat zij niet tot het beste
behoren dat de Britten op operage-
bled te bieden hebben. Gibson liet
het (Utrechts Symfonie) Orkest
ruig en grof spelen, vooral het ko
per. en had vaak moeite, het ge
beuren op en onder het toneel bij
elkaar te houden.
Ik geef toe dat de 'Ballo' eén regis
seur voor grote problemen stelt,
maar een leek kon zien. dat John
Copley er weinig van terecht heeft
gebracht. Eén voorbeeld: welke eru
diet, omgeven door ontelbare boe
ken. rukt en sleurt zijn berouwvolle
gads als een beest van de ene hoek
van zijn Bibliotheek naar de andere?
De dekors van Carl Toms waren
bruikbaar, maar zonder veel fanta
sie en bovendien, gezien de langdu
rige dekorwlsselingen. geen wonder
van piaktisch vernuft. De kostuums
nogal kleurloos en veelal rommeliy.
Neen -- het aantrekkelijke dat dde
in Zweden gesitueerde 'Ballo' niet-
temm heeft, zit hem geheel in de
vokale prestaties van die akteurs en
aktr:ces. die zich het minst door de
regie van de wijs lieten brengen.
Zaterdagmiddag waren in de hal
van D? Doelen Amateur-ensembles
met eigentijdse muziek bezig, o.m.
van ce op dit terrein zeer actieve
Bernard van Beurden, en dezelfde
avond was het Residentie Orkest,
in kleine ensembles opgesplitst, in
het Haagse HOT-theater present.
Voor het uitvoeren van zes door de
ISCM-jury uitgekozen werken on
der leiding van David Porcelijn en
Jan Vriend, waaronder een ook al
eerier gespeeld werk van Jos Kunst
en Jar Vriend, die menen dat de
wereld veranderd moet worden en
dat hun muziek daaraan kan mefe-
helpen. Een originele gedachte,
die Je aan het stuk zelf
(voor blazers-ensemble), dat weinig
revolutionairs bevat, niet kunt af
horen.
Overibens kun je met een paar
stekelige opmerkingen in deze trant
eer concert als dit niet afdoen.
Maar op alle gespeelde stukken
verder en gemotiveerder ingaan, is
in een globaal verslag uiteraard ook
niec mogelijk. Alleen al een werkje
als 'Fond Youth is a bubble' waarin
de Engelsman Benedict Mason ne
genentwintig maal een thema van
Tallis variërt. en daar naar schat
ting drie kwartier aandacht voor
vraagt, zou alle ruimte opeisen en
wat mij betreft dan toch niet als
een meesterwerk omschreven kun-
ner worden. Mocht het dat toch
zijn, dan zal het op denduur wel
overblijven uit het ontzaglijk vele
dat momenteel geschreven wordt.
En. ook bulten muziekfeesten als
deze. wordt uitgevoerd. Want het is
na de oorlog heel moeilijk om als
miskend genie onopgemerkt op een
tochtig zolderkamertje muziek te
blijven bedenken. Bijna over de
hele wereld zijner talloze institu
ten, die met fondsen en stipendia
de creativiteit bevorderen en op
gang houden. En het uitvoeren van
de resultaten is al soms lang een
soort prestige-zaak geworden, voor
al bij radio-Instituten. Wanneer
ook aanvankelijk door 'het publiek'
afgewezen stukken het op den duur
niet doen, ligt dat in hoofdzaak
aan de stukken zelf. Omgekeerd
verdwijnen ook met enthousiast ge
juich ontvangen werken binnen de
kortste keren van het repertoire. In
do muziemgeschiedenis liggen de
voorLeelden voor het grijpen. Dat
neemt niet weg. dat muziek ge
speeld moet worden en dat wie er
belang instelt de gelegenheid moet
hebben er naar te luisteren. Instel-
van 28 oktober tot en met 1 november
.De Spaarweek kan een goed begin zijn van een
nieuw spaarjaar. Door Uwspaarplannen in daden om te
zetten. Sparen voor Uw vakantie volgend jaar, voor de verbeteringën,
van Uw huis, voor de auto of de caravan. Nu beginnen betekent voldoende tijd
om Uw doel te bereiken. Loopt U eens bij ons binnen. Wij zullen U graag informeren over de vele
manieren waarop U bij ons kunt sparen. Ook hoe U -als U dat wenst- automatisch kunt sparen.
Sparen doet U bij de
de bank voor iedereen
till
iar
if(
IC
't
R(
he
joo
jscl
Vc
*e
bh
Kr
ter
of
de
jvhj
liji
te?
Ik
lingen als de ISCM en Gaudemus
hebben daar, de een langer dan
de ander, het hunne toe bijgedra
gen. Vraag is, In hoeverre hun taak,
vanwege de grote aandacht die de
nieuwe muziek nu overal krijgt nog
zinvol is.
Het jureringssysteem, het is hier al
eerder aangestipt, werkt minstens
even willekeurig als de aloude ver
foeilijke. maar veel gemakkelijker
hanteerbare, kennissen- en vriend
jespolitiek. Bij beide komt weieens
een meesterwerk aan het licht. Een
zo groot woord past misschien niet
bij Otto Kettings 'Time machine',
maar het is wel een stuk dat met
zijn goed gevonden en duidelijk
herkenbare stuctuur. en met zijn
fraaie gebruik van de timbres van
zestien blaasinstrumenten en slag
werk, de aandacht plezierig vast
houdt. Het werd ook al eerder
gespeelo. maar ging als keuzestuk
van de ISCM zondagmiddag in Am
sterdam bij het Concertgebouwor
kest onder leiding van de componist.
Ernest Bour dirigeerde daar een
nog wat verward en te complex
geschreven orkestwerk van Bruno
Madernp getiteld 'Aura', dat echter
zijn verfijnde lyrische onderstroom
aan he begin en aan het verstilde
slot duidelijk laat horen.
Dat ook bij zo'n ISCM muziekweek
verrassingen nooit zijn uitgesloten.
Herfstbuien
Van onze weerkundige medewerker
Met grote snelheid zijn ze gister
middag van de Noordzee op komèn
zetten: talrijke buien met grote
verticale ontwikkelingen getooid
met machtige cirruskuiven. Waar ze
overtrokken deden zich felle regen
en hagelslagen voor. terwijl bulde
rende valwinden van acht tot tien
Beaufort het weer bijzonder ruw
deden zijn. En dat met tempearatu-
ren van soms vijf graden Celsius.
Enkele grootste windsnelheden:
Den Helder 88 km per uur. Vlissin-
gen 81 km per uur. Schiphol en
Zestienhoven bijna 70 km per uur
in stoten. De orkaden meldden gis
teravond een sterkste stoot van 106
km per uur. bij een flink stijgende
barometer. Schuldig aan dit onstui
mige taf reel is een depressie ge
weest. die met een luchtdrukwaarde
van tijdelijk iets onder 975 mb van
IJsland naar de kust van z.w. Noor
wegen trok en die verder naar het
z.o. doorzet. Een randstoring van
985 mb. die door het Skagerak naar
het oosten koerste, vergrootte de
luchtdrukverschillen nog in onze
omgeving. Zaterdagmiddag lag de
hoofddepressiekern nog bij IJsland.
Het weerschip I ten zuiden van
IJsland meldde toen een gemiddel
de westenwind van 9 Beaufort en
uitschieters tot 11 Beaufort (108
km per uur). Het schip rapporteer
de verder tien meter hoge golven,
's Avonds kwam een station op
zuid-IJsland tot maximaal 126 km
pér uur oftewel 12 Beaufort.
Van de warme sector van de de
pressie hebben we in ons land niets
bespeurd. Wij bleven aan de ach
terzijde waar nogal snel een koude
n.w. stroming binnenviel. Voor het
eerst dit najaar is het nu ook aan
de oostkust van Groenland tot zeer
strenge vorst gekomen. Mesters Veg
zaterdagmorgen -30 gr. met meer
dan 1 meter sneeuw in de naaste
omgeving. En enkele andere posten
aan de oostkust minimaal -22 gra
den.
Vandaag blijft het weer guur met
volop wind uit roest tot n.w. en
bovendien een stormachtige wind
en buien met hagel en plaatselijk
zelfs natte sneeuw, afgewisseld door
zo nu en dan een opklaring. Wat
verder gekeken zit er toch wel een
bedaren van het weer in de lucht.
Er zal dinsdag en woensdag een
geleidelijke afneming van buiigheid
en wind plaatsvinden, die samen
hangt met krachtige luchtdrukstij
gingen in n.w. Europa. Het weer
schip I was gisteravond al in rusti
ger vaarwater beland, de golfhoogte
bedroeg er nog steeds vier meter en
de barometer was opgelopen tot
1023 mb. Nog verder was men op
IJsland waar het weerglas plaatse
lijk 1026 mb aangaf en flink door
steeg. Er heerste winterweer bij -1
a 4 gr. C. In het uiterste oosten
werd 9 mm aan sneeuw gemeten.
HOOG WATER
VUsslngen: 0.37-12.48; Hsrlngvlletslulzen:
2.13-14.33: Rotterdam; 3.25-15.23; Sche-
venlngen: 1.48-14.07; IJmuden: 2.25-
14.42; Den Helder; 6.17-18.21; Harllngen:
8.30-20.48; Delfzijl; 10.32-23.09.
Amsterdam
regenbui
10
3
De Bilt
regenbui
11
3
Deelen
regenbui
10
4
Eelde
regenbui
9
3
Eindhoven
hagelbui
11
2
Den Helder
regenbui
11
3
Luchth. R'dam hagelbui
12
1
Twente
hagelbui
10
3
Vlissingen
regenbui
11
2
Zd. Limburg
regenbui
10
2
Aberdeen
regenbul
9
0.3
Athene
zwaar bew.
22
0
Barcelona
licht bew.
18
0
Berlijn
half bew.
9
10
Bordeaux
regenbul
16
3
Brussel
regenbui
10
2
Frankfort
regen
11
7
Genève
regenbui
11
0.2
Helsinki
geh. bew.
7
Innsbrilck
half bew.
10
0
Kopenhagen
half bew.
9
0
Locarno
onbewolkt
15
0
Londen
licht bew.
11
0.6
Luxemburg
regenbui
9
3
Madrid
onbewolkt
22
0
Malaga
onbewolkt
23
0
Mallorca
onbewolkt
20
0
München
regen
9
0.1
Nice
half bew.
Oslo
regen
4
6
Parijs
zwaar bew.
12
0.2
Rome
half bew.
19
0
Split
onbewolkt
15
0
Stockholm
regen
7
0.2
Wenen
regen
8
4
Ztlrich
gebeel bew.
10
0.3
Casa Blanca
onbewolkt
20
0
Las Palmas
zwaar bew.
17
0
New York
onbewolkt
Tunis
zwaar bew.
19
3
werd met, het laatste werk van het j3ZZ-festiV3l
programma bewezen: 'Trough and
Trough' van de Zweed Sven-
David Sandström. Door het stuk,
aldui ö.e componist, loopt geduren
de 24 minuten een melodische lijn
die het symbool is van het geloof
in iets dst-onser geen enkele om
standigheid te vernietigen is. Hij
doet daar in de eerste helft wel zijn
best voor, met een lawaai als een
oordeel dat lijkt te worden veroor
zaakt door het op volle kracht spe
len van alle Wagner-ouvertures en
voorspelen tegelijkertijd. In de
tweecie helft komt dan de verstil
ling, of de uitputting of de twijfel.
Want, zo vraag je je daarna af. wat
viel er eigenlijk te vernietigen
Jammei genoeg niet meer het be
sluit van de jury dat dit stuk op het
programma bracht. En toch, je
kunr. nooit weten: werd ook niet
Strawir.sky's Sacre du Printemps
aanvankelijk uitgefloten? En bij dit
stuk van Sandström was na afloop
maar éér bescheiden fluitist tussen
het luid applaudiserende publiek.
Toch eer meesterwerk? Dat zal ook
de prijsuitreiking vanavond in de
Rotterdamse Doelen waar het mu
ziekfeest wordt besloten niet uit
wijzen. Alleen de namen Gauda-
mus gepresenteerde werken (van
jonge componisten) komen voor
bekroning in aanmerking. Aan de
hand van een jury-uitspraak waar
uiteraard van alles tegenin te bren
gen valt, behalve wanneer iedere
inzender een gelijk bedrag voor de
moeite zou ontvangen. Want, on
vermoede uitschieters vanmiddag
bij het concert ln Hilversum uitge
zonderd, het meest opvallende van
alle gespeelde stukken is dat de
componisten er allemaal erg veel
werk aan hebben gehad.
door Rud Niemans
P«t
Bel
dai
ROTTERDAM De inhoud van
het pakketje Newport-jazz. dat Ge
orge Wein ons 7 Jaar lang in het
najaar poste restante Doelen Rot
terdam placht te bezorgen, werd
ditmaal ongeopend retour gestuurd.
Men zocht naar een pakkend alter
natief en zo werd o.m. via Norman
Granz het Rotterdam Jazzfestival
geboren. Vrijdag begon dit zowel in'
Luxor als in de Doelen met het
•frisse' initiatief de Basie-band en
Oscar Petersen nog maar eens van
stal te halen. Toch al genoodzaakt
om selectief te recenceren koos ik
maar voor de zaterdag- en zondag
avondconcerten van The World's
Greatest Jazz Band (WGJB) .Lee
KonltzJCai Winding en Toots Thie-
lemans, met vele, althans voor Rot
terdam 'nieuwe' musici. Vooral de
WGJB bevatte enkele illustere na
men uit een rijk jazzverleden. zoals
Bud Freeman (tenor). Billy Butter-
field (tp), Benny Morton (trombo
ne). Reeds in de jaren '50 begon
nen bassist Bob Haggart en trom
pettist Yank Lawson een soort hob
by-orkest, dat aanvankelijk uitslui
tend platen maakte, Dixielandpla-
ten. Ook bulten de studio's kon het
door Jac. Kort
AMSTERDAM De orthodoxe bewonderaars van Goethe mogen
zich in de zestiger jaren van de vorige eeuw met nog zoveel af
grijzen van het duo Barbier en Carré hebben afgewend, toch staat
het vast, dat deze handige tekstschrijvers hebben bijgedragen aan
het tot stand komen van twee zeer succesvolle Franse opera's:
Faust van Gounod en Mignon van Ambroise Thomas.
ZONNIG
OPKLARINGEN
MIST
REGEN
TOT
HAGEL
BEWOLKING
*10 MIN. TEMP.
WINDRICHTING
Zoals de librettiste (zonder zich het
hooft te breken over de poëtische
en filosofische subtiliteiten die
Goethe in zijn Faust en Wilhelm
Meisters Lehrjahre heeft neerge
schreven) erop uit zijn geweest van
beide werken een pakkend verhaal
te maken, zo hebben Gounod en
Thomas zich beijverd om bij deze
verhalen lekkere muziek te schrij
ven. Muziek om 'het oor te stre
len. het hart te roeren en het
verstand aangenaam bezig te hou
den'. zoals men in die dagen het
doel van de muziek omschreef. Het
heeft de beide componisten aan
een wereldwijde roem geholpen.
Mignon werd zaterdag op de VARA-
matinee ln concertvorm uitgevoerd
en iedere keer daverde de Grote
Zaal van het Concertgebouw weer
van het applaus na de aria's, duet
ten. terzetten en finales, die het
publiek in ademloze spanning had
aangehoord. De estheet refereert
Huge Wolf's 'Kennst du das Land'
het grote publiek komt in vervoe
ring bij Thomas' 'Connais-tu le
pays'.
Zo staan de zaken.
De Franse mezzo-sopraan Jane
Berbié zong de titelrol magnifiek in
alle opzichten. Marianne Blok, so
praan was een bewegelijk en intel
ligente Philine. De Amerikaanse te
nor Louis Roney stelde zijn ietwat
metalen geluid in dienst van Wil
helm De Zwitserse bas Franz Petri
zong cfe Lothario-partiJ op zeer
sonore wijze. Nico Boer. tenor, en
Willem Laakman voldeden in enige
kleinere rollen.
Het Omroepkoor van Meindert Boe
kei was weer in topvorm en het
Radio Filharmonisch Orkest excel
leerde, zowel in de begeleiding als
in de zelfstandige orkestgedeelten.
De man die alles en iedereen leidde
en bezielde, was Roberto Benzi. een
dirigent, die niets ontgaat en wiens
vitaliteit aanstekelijk werkte op al
le medewerkers.
inmiddels met genoemde, lachwek-j,
kende naam uitgeruste ensembl%a(
een luxueus leven gaan leiden alfcej
gewaardeerde attractie in luxe hoTej
tels en clubs. Bij dit 9-man sterkte
gezelschap heb ik zaterdag twee uu4>or
uitgezeten, steeds maar waehtenifo
op pikante stukjes Dixie, geïnspi-,
reerde Chicago, kortom vrolijïl
swingende jazz, waarmee ik mi|J
nostalgisch kon opvrijen. Het was-'
naar ik las, Joe Venutl's idee daj
Europa nodig van hun muziet
moest kennisnemen, maar het liy
me nimmer duidelijk geworden
waarom. n
Haggart en Lawson zagen eruit er I
gedroegen zich als keurige, wel J
doorvoede middle-Americans, z
van het type dat welkom is oftVi
feestjes in Washington's societj-oc
Lawson, een fraai sonoor in d |-.j
microfoon bassende grizzllbeer meJJn
een voor zijn postuur verbijsterenfcai
dun trompet-toontje, trakteerdne
ons op een hutspot van oude efle
minder oude hits, waarbij het ac^ai
cent niet zo zeer op de vlakk vel
cliché-matige kollektieven, als w« re
op individueel solowerk lag. Chicapet
go dus met trekjes uit de Neifvei
Orleans- -en Swing-era'. Op het potao
dium ontstond vrijwel direct ee ijr
slaapverwekkende ouwe-jongenstiie
sfeer: keurig in hetzelfde pak geiat
stoken, wijdbeens, stoer wachtenfreg
op de solobeurt, minzaam conser es
verend met die al even beroemd lat
collega naast je. op z'n Russiscxri,
applaudisseren voor eikaars werj
en voortdurend handjes schuddena
Dat laatste ook met het frele, muis
grijze dametje Maxine Sullivan, di
als de lieve onschuld zelve wa
liedjes zong maar dat tenminstO|l
wel zuiver deed. Bud Freeman koB
zich op tenor nog tot een moeizaaiL_
en gepensioneerd soort swing dwin
gen in zijn lijflied 'Chicago' (that'®^1
where Bud came from) en het e !n<
beter afbrengen dan de stuui'ro
ogende Billy Butterfield. de enig M
die zowel solistisch als begeleiden
iets van belang te zeggen had. wa
het 'broekje' van de band, de 46
jarige Bob Wilber, die schitterend!"
dingen toverde uit de klarinet e
sopraansax (in babyaltsaxformaat
Voor de rest deed de WGJB wa
héét me met de minuut sterke
denken aan Dad's Army, de schut
ters vaji de tv. Met Yank thank yo
Mr. Lawson als mr. Malnwaring. E
spelen een handvol Hollandse ama
teurorkesten bekwaam en hartvero
verend Dixieland. Aan hen draag i
deze weinig positieve regels op.
n
ROOSTEREN De sinds 7 oktobt
vermiste 47-jarige mijnwerker J. I
Smeets uit Roosteren is in de Maal
verdronken. Het stoffelijk overschc
werd naoij het veer ln Lottum op
gedregd en is zaterdagmorgen ge
identificeerd. De afgelopen wekel
he n 'r.woners van Roosteren li
ei- I i.'legen bossen grote zoeki,
Houden omdat volgerf
m dei ziende de man daar wal