Tijd van uniforme kerk lijkt voorbij Ontluikende en ontluisterde leven behoeden fllsillali Deense dominee mag doop niet weigeren w Vandaag Balans van bisschoppensynode ra Trouw K wartet in Spanje Priesters in Achterhoek vergrijsd Er was eens een man die zijn postzegels wilde verzekeren tegen wegwaaien. Evangelische zender Dat kon bij de AGO. De AGO verzekert alles (en nog wat i Prof. Esser leidt Duitse geref.bond Beroepingswetï Nieuwe boeke TROUW/KWARTET MAANDAG 28 OKTOBER 1974 KERK/BINNENLAND Zó brengt 'Acid' in beeld hoe de lasten van een in rang opklimmede geestelijke groter worden. ROME De bisschoppensyno de 1974, de vierde vergadering van bisschoppelijke afgevaardig den der lokale kerken samen met paus en curie, is niet uit de gro te talrijke problemen gekomen, waarvoor de R.K. Kerk zich he- dentendage geplaatst ziet. Wel zijn de deelnemende bisschop pen en vooral ook de paus en het ambtenarencorps van de curie, op overweldigende wijze geconfron teerd met een reeks verlangens van de plaatselijke kerken, waaraan niet op uniforme wijze kan worden voldaan. Sterker dan welke vergadering van bisschoppen ook sinds het 2de Va ticaanse concilie der zestiger jaren heeft deze synode aangetoond, dat de pluriforme benadering van de vragen en vraagstukken noodzake lijk is. De tijd, dat de r.k. kerk een scherp omlijnd eenvormig blok leek, schijnt voorbij. Vier weken hebben de vertegen woordigers van het wereldepiscopaat met elkaar gesproken over de ver kondiging van het geloof in deze tijd. De synode heeft aangetoond, dat de geloofsverkondiging raakvlakken heeft met de oecumene in de breedste zin van het woord (niet alleen de onderlinge verhouding van de christelijke kerken, maar ook de relatie met de, niet christelijke godsdiensten), met vraagstukken van communicatie met een ingewikkelde wereld, met de evangelische opdracht ten aan zien van de onrechtvaardige struc turen in de wereld met haar ar moede. onderdrukking. racisme (theologie der bevrijding). Maar waar zoals verschillende woord voerders op de synode aantoonden ook vraagstukken bij horen als het atheïstisch materialisme en het liberalistisch kapitalisme met hun funeste gevolgen voor het leven der mensen, variërend van geestelijke onderdrukking tot verkilling van de maatschappelijke verhoudingen. Geloofsverkondiging in deze tijd bleek een vraagstuk te zijn, waar voor één synode tekort was. Kardi- naar Conway van Ierland merkte dan ook op: Om al deze problemen door te spreken zouden wij een jaren durend concilie nodig hebben. Afrika Er zijn tijdens deze synode enkele grote lijnen duidelijk geworden, een van die grote lijnen is. dat Europa zijn aanvoerende rol. welke het in het vatikaanse concilie nog vervulde, heeft moeten afstaan aan de bisschoppen van Afrika en La tijns Amerika en in mindere mate aan die van Azië. Het zwaartepunt der kerk ligt niet meer in Europa. Uit de plaatselijke kerken van Afrika. Zuid-Amerika en Azië zijn sterke impulsen gekomen voor aan passing van de geloofsverkondiging aan de plaatselijke situatie. Met name de ruim dertig Afrikaanse bisschoppen hebben krachtig aan gedrongen op voldoende vrijheid om de r.k. kerk in Afrika te gaan afrikaniseren. De kerk mag geen culturele bovenbouw op de Afri kaanse cultuur zijn. Integendeel, voorwaarde voor een werkelijke bloei van de Afrikaanse kerk is. dat zij volkomen ingroeit, in de Afri kaanse saneroing en cultuur. Een Afrikaan, die zijn christendom beleeft op Europese wijze, wordt een vreemdeling in zijn eigen land. zo verklaren zij. Prak tisch betekent dit onder meer voor de kerk van Afrika, dat zij de uitwerking van de leer van de Kerk, gebaseerd op grieks-romeinse filosofische Begrippen, moet om bouwen naar de denk- en begrip penwereld van de Afrikaanse neger. Zij beseffen, dat zij voor een reus achtige taak staan, want tijdens een aparte vergaderoiing in Rome in een synodale rustpauze, hebben zij uitdrukkelijk uitgesproken, dat zij de steun van de ongeveer twaalf duizend missionarissen uit Europa en Noord-Amerika en de financiële steunn uit de rijke kerken nog niet kunnen missen. Decentralisatie Maar ook door de kerken in de westerse landen werd sterk de na druk gelegd op de betekenis van de plaatselijke kerken. Verschillende woordvoerders beklemtoonden de centralisatie. Deze moet mogelijk maken, dat elke plaatselijke kerk kan inspelen op de noden van ei gen gebied zonder daarbij direct voor de voeten te worden gelopen door een centrale instantie. In ver band met de sterke vermindering van het priestertal. maar toch ook vanuit een beter inzicht in de plaats en betekenis van de leek in de kerk, werd eveneens krachtig aangedrongen op meer vorming van de leken. Een geheel andere, maar niet min der belangrijke inbreng is gekomen van de bisschoppen uit de Zuida- merikaanse landen, zo nu en dan ondersteund door bisschoppen uit andere gebieden. In Zuid-Amerika is de theologie der bevrijding een levende werkelijkheid. Deze theolo gie bepleit dat de christenen krach tens evangelische opdracht de kant kiezen van de armen en onderdruk ten. ook al zou dit in het uiterste geval steun aan de gewelddadige revolutie betekenen. De paus wil hiervan niets weten. In zijn ope ningstoespraak verklaarde hij al, dat de bisschoppen nooit methoden mogen gebruiken, die in duidelijke strijd zijn met de geest van het evangelie. Dus geen geweld of revo lutie, evenmin als kolonialisme. Jongeren Onvermijdelijk was het, dat de synode ook zou stuiten op het feit, dat de jongeren zich en masse van de kerk afkeren. Verschillende bisschoppen wezen erop. dat veel jongeren in Christus een ideaal zien en dat zij feitelijk Christus willen terugkennen in hun bisschoppen en priesters. Jongeren zien in Christus blijheid, vriende lijkheid. geduld, verdraagzaamheid, een open geest, luisterbereidheid, medelijden, bezorgdheid, eenvoud en een rechtstreekse benadering van de medemens. Allemaal kwali teiten, aldus de bisschoppen, die de jongeren veel te veel in hun bis schoppen en priesters missen. Europa, dat vooral te maken heeft met het probleem der secula risatie, is minder pregnant naar voren gekomen als bij vorige syno des en in het vatikaanse concilie. Toch hebben kardinaal Alfrink en kardinaal Doepfner de vinger gelegd op enkele wonde plekken. Zij waarschuwden de synode, dat deze zich niet zou mogen beperken tot een opsomming van hetgeen er allemaal niet klopt in de kerk en wereld. Hun beider kritiek spitste zich toe op enkele feiten, Het evan gelie wordt niet verkondigd als een bron van vreugde. De kerk kan in haar hiërarchische vorm een belemmering zijn voor de geloofs verkondiging (Alfrink) en in het bij zonder onder jongeren (Doepfner). In verband hiermee suggereerde kardinaal Alfrink. dat de bisschop pen hun geweten zouden onder zoeken op het feit of zij het zelf niet zijn. die het beeld van de kerk verduisteren en haar geloofwaar digheid schaden. Een praktisch ad vies daarbij was. dat de bisschop pen zich in hun taakuitofening eens zouden laten adviseren door psychologen. Nog talrijke andere kwesties zijn op de synode verder aan de orde ge komen, op zeer voorzichtige wijze de verhouding kerk-staat in de communistische landen. Kardinaal Wyszynskl van Polen heeft zijn in terventie zelfs strikt geheim gehou den voor de buitenwacht. Ook de kwestie van de gehuwde priester kwam even ter sprake. Aan de gezamenlijke slotverklaring, waarin de vele verlangens der bis schoppen en de vele problemen der Kerk duidelijk werden opgesomd en waarin een eensgezinde weg werd gewezen naar een oplossing of be gin van oplossing, is de synode niet toegekomen. Wel besloot de synode een boodschap te richten tot het volk Gods en daarnaast aan het Synodesecreatriaat opdracht te geven om een samenvatting te ma ken van de besproken problemen en van de wegen, die de bisschop pen hebben aangegeven om tot een oplossing ervan te komen. Deze synode 1974 zo verklaren des kundigen in Rome heeft in ieder geval het zaad voor een pluriforme kerk uitgestrooid. Het moet tijd krij gen om te ontkiemen en tot wasdom te komen. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Zaak-Wiersinga De zaak-Wiersinga komt weer aan de orde op de Gereformeerde Syno de. 'Men wenst, dat er verder door gepakt wordt'. Wij hebben dat alle maal al eens meegemaakt. Het is duidelijk, dat deze zaak langzaam naar het breekpunt toe geschreven wordt. Ook dat is uit het verleden bekend. Voor het zover komt, moet m.l. vastgesteld worden, dat velen in de Gereformeerde Kerk dat niet mee zullen kunnen maken. Met die velen bedoel ik een ander soort verontrusten, wier stem in de pers zelden gehoord wordt, die zich ook niet in een of ander Beraad of in actiegroepen verenigd hebben. Zij zullen het niet mee kunnen maken, 1. omdat zc van tuchtprocedures, schorsingen en afzettingen nog nooit iets goeds hebben zien komen; 2. omdat zij de visies van mensen als Wiersinga en niet te vergeten Kultert zo niet delen, dan toch daarin veel herkennen dat wezen lijk is voor hun beleving van het christen-zijn in deze tijd; 3. vooral omdat zij opgroeiende kinderen hebben, die van deze ketterjacht in elk geval niets begrijpen en straks een reden te meer hebben om van de kerk waarin ze werden gedoopt niets meer te verwachten. Soest Drs. J. J. Bade Religie Boeiend, dat verslag van het con gres van moderne theologen (Tr- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Mldd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Kw dd. 22-10-74. Het gaf een beeld van beroepsdeformatie, altijd leer zaam voor de buitenstaander. Pro fessor Sperna Weiland's grote, maar wat eenzijdige kennis brengt hem tot razernij. Hij moest eens wat meer in de psychologie duiken. ook een wetenschap overigens. Want hij gaat wel grof om met een tamelijk algemeen basisgegeven daarin, van de mens die een aantal specifieke aspekten heeft. B.v. de ik-pool (drang tot zelfbehoud), de sex-pool (drang naar de partner), de sociale pool (drang tot alle an dere mensen), de kosmische - bo venmenselijke - religieuze pool, wat de christen de band met God noemt. Om nu als theoloog zomaar de religieuze pool af te hakken psychologisch gezien houdt hij dan geen heel mens meer over. Natuur lijk, wie zal zeggen wat dichter bij de 'waarheid' staat, psychologie of theologie. Je kan met name vanuit een psychologische benadering alles gemakkelijk op evenzovele noemers van niet to beheersen 'drangen' of driften brengen, dan sla je door. Maar naar believen afkappen wat je niet verstandelijk kunt onder brengen, is een goedkope oplossing, die bovendien riekt naar onver draagzaamheid met betrekking tot de psychologie-discipline, met na me een theoloog onwaardig! Steenderen Anda Koning Middenstand Dit kabinet wil persé niet de moei lijkheden zien bij de zelfstandige ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Dit kabinet denkt door toegeven aan de vakbondseisen een tevreden klimaat te stichten, maar het groot kapitaal vlucht en laat het produkt maken in die landen waar de lonen en sociale lasten niet zo abnormaal hoog zijn. De kleine zelfstandigen zitten totaal in de slechte hoek. De meeste winke liers werken zo n tachtig uren per week en hun vrouw minstens vijf tig uren per week. Samen 130 uren ofwel drie werkweken van een werknemer. Mogen zij dan ook drie werknemersionen als beginwinst boeken? Zij zullen daarboven nog veertien procent rente moeten heb ban over het door hen geïnvesteerd kapitaal en daarboven een inflatie vergoeding over het geïnvesteerd kapitaal aan inventaris en handels goederen. Eerst dan zijn zij op weg gelijk bedeeld te worden met de werknemers in Nederland. Weet u dat er 26 pet méér faillissementen in Nederland waren. Meer dan hon derd zelfstandige winkeliers per week eindigden dit jaar hun bedrijf je. Meer dan 5000 in één jaar! De flinke winkeliers die nog hopen op redding gaan op 28 oktober het Binnenhof op. Rotterdam J. C. ten Cate Czn. Van Agt op SSR-congre s: Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Minister Van Agt heeft zich zaterdag gekeerd te gen de gedachte, dat de staat alleen wettelijke bescherming mag verlenen aan die vormen van leven, die door ieder als gestalte van de mens worden ervaren. Deze opvatting kan zeer bedenkelijke consequenties hebben, als men ze toepast op geboren leven, zei hij. Minister Van Agt sprak op het con gres van 'de reunistenorganisatie van de SSR, een verband van pro testants-christelijke academici. Thema van 'dit congres was 'De toekomst van het christendom', maar de minister had een uitvoeri ge passage in zijn betoog ingelast over de abortus-kwestie. Hij noemde het een aan christenen gemeenschappelijke overtuiging dat het ontluikende zo goed als het ontluisterde leven behoed moet worden. (Voor de volledige tekst van de minister, zie pag. 4). Sprekend over het thema van het congres noemde minister Van Agt het de kapitale waarde van het christendom, dat het uitzicht biedt op een samenleven in de stad Gods. waar geen leed meer is. Zonder dat uitzicht zou het leven zinloos zijn. Wel is het geloof in de schone voleinding aan gindse zijde van de dood in discrediet geraakt door het verwijt, dat het aan christenen een alibi zou geven om zich te onttrek ken aan de plicht, zich in te span nen om onrecht te verhelpen en nood te lenigen. Helaas hebben christepen aan dit verwijt veel voet gegeven. Het behoort volgens mi nister Van Agt tot de wezenlijke opdracht, te strijden voor recht vaardigheid. niet om door goede werken een plaats te verdienen in Toekomst KOPENHAGEN (LWI) Predikanten van de Deense volkskerk zijn verplicht, elk kind te dopen, waarvan de ouders lid van de volkskerk zijn. Dit heeft minister Damsgaard (kerkelijke aange legenheden) geschreven aan dominee Frank Nör in Hirtshals. De minister heeft dominee Nör ook latei) weten, dat hij de kans loopt afgezet te worden, wanneer hij zich niet aan deze regel houdt. De lutherse kerk in Denemarken wordt officieel als volkskerk gekwa lificeerd. Circa 98 procent van de bevolking is lid van deze kerk. Eind vorig jaar maakte dominee Nör be kend, geen kinderen meer te zullen dopen, waarvan de ouders niet wil den beloven, hun kinderen een christelijke opvoeding te zullen ge ven. De doop moet inleiden tot een le ven in de kerk. Wordt de doop gevraagd om andere redenen, dan om deel te hebben aan het leven en werken van Christus en om opgenomen te worden in zijn kerk. dan kan zij niet bediend worden, aldus Nör. Hij kreeg de steun van een groot aantal collega's. Maar zijn superieur, bisschop Erik Jensen van Aalborg, beval hem alles te dopen, wat in het doophuis ge bracht wordt. Omdat gesprekken met de bisschop en met minister Damsgaard domi nee Nör niet tot andere gedachten brachten, stelde de bisschop uitein delijk aan de minister voor. domi nee Nör af te zetten, omdat diens dooppraktijk onverenigbaar zou zijn met de lutherse theologie en met het kerkrecht van de Deense volks kerk. Hij verweet dominee Nör, dat hij voorwaarden stelt aan de ouders en zich de beslissing aanmatigt, of de ouders zo'n instelling ten op zichte van de christelijke opvoeding van hun kind hebben, dat men hen met goed geweten een gedoopt kind kan toevertrouwen. Minister Damsgaard heeft aan het verzoek van de bisschop geen ge volg gegeven, maar dominee Nör wel laten weten, dat de eerste keer. dat hij een doop weigert, afzetting kan betekenen. Dominee Nör heeft aangekondigd, aan zijn standpunt vast te zullen blijven houden. Wel zei hij. dat hij. wanneer zich een dergelijke situatie zou voordoen, met collega's en met de bisschop zou overleggen. Van een onzer verslaggevers GROENLO In het dekenaat Groenlo, waartoe onder meer Winterswijk, Lichtenvoorde en Aalten behoren, vertoont het priesterbestand een ver grijzend beeld. De gemiddelde leeftijd van de r.k. geestelij ken ligt er aanmerkelijk ho ger dan elders in het land. De dekenale pastorale raad heeft in een brief aan het aartsbis dom Utrecht zijn verontrus ting over deze situatie uitge sproken. De in doorsnee vrij hoge leef tijd van de priesters in de oostelijke Achterhoek heeft aldus de dekanale pastorale raad tot gevolg, dat de priesters vaak alleen maar toekomen a^in zuiver sacra- menteel-priesterlijk werk. Andere ook nodige zaken blij ven daardoor nogal eens lig gen. In de brief wordt toestem ming gevraagd uit de ver schillende parochies leke-ka- ders te vormen, die bepaalde taken kunnen overnemen. Deken J. Bruggeman uit Groenlo wees erop. dat men zich met dit verzoek om leke- kaders overigens bevindt in een lijn, die ('tevens een soort adhesiebetuiging dus') door het aartsbisdom zelf is aangegeven. (ADVERTENTIE) voor tante Cato die morgen jarig is. Niemand woont te ver om 'n bloemetje, te sturen. Uw Fleur op- bloemist zorgt ervoor! Flearop/Interflon Nederland Gegarandeerd goed! Dr. G. Punchinger, ex-voorzitter en erelid van de reunistenorga nisatie van de SSR. het paradijs, maar om nanden en voeten te geven aan de komst van Gods koninkrijk. De waarde van het christendom zag hij ook daarin liggen, dat het ver geving en herstel verkondigt voor menselijk falen, genade voor schuld en herstel voor gebrokenheid. Zon der dat zou het besef van eigen onmacht beklemmend zijn. De vraag of het christendom toe komst heeft, beantwoordde minister Van Agt met het vertrouwen, dat velen het christendom en de kerk om deze redenen dierbaar zijn. Hij wees ook op de Wereldwinkeliers, wetswinkeliers. jonge artsen en verpleegsters die in ontwikkelings landen gaan werken, jongeren die zich inzetten voor bejaarden, een zamen en zieken. Al rekenen velen van hen zich niet tot de kerk, een groot aantal wordt door christelijke inspiratie bewogen. Andere referenten op dit congres waren de theologen prof. dr. D. C. Mulder, prof. dr. J. T. Bakker en prof. dr. E. Schillebeeckx. Hun re feraten werden opgenomen om als serie van drie ethercolleges te wor-. den uitgezonden voor de theologi sche etherleergang (te beginnen komende woensdagavond). Minister Gruijters. die ook zou spreken, was door dringende familieomstandig- •heden verhinderd. Op dit congres trad dr. G. Puchin- ger na tien jaar af als voorzitter. Zijn plaats werd ingenomen door dr. G. A. de Bruyne. Dr. Puchinger en ir. C. van de Fliert werden benoemd tot erelid. MADRID (EBPS) Een groep evangelische zakenlieden onder handelt over de aankoop van een commercieel radiostation in Alba- cete (Spanje). De prijs is zestien miljoen peseta's (740.000 gulden). Baptisten darbisten en andere groepen werken samen in dit pro ject en verwacht wordt, dat de zender Intensief zal worden ge bruikt voor evangelisatie in Spanje. Want de AGO heeft als één van de weinige een Postzegelverzekering. Waarmee je niet alleen je zeldzame, ongestempelde, ongetande, eerste emissie Willem III met watermerk uit 1852 verzekert, maar ook je laatste serie kinder zegels. Tegen wegwaaien bij storm en tegen weg- graaien door inbrekers. Tenminste als de zegels zich binnenshuis bevinden. En tegen brand. Elke assurantie adviseur weet dat. ago De verteller van deze verhalen i Mozes voegt er nu e enstuk tussj in dat min of meer los van de r staat. Mozes krijgt bezoek van schoonvader. Jethro heeft gehoi dat Jahwe Israël uit Egypte hef bevrijd. Hij neemt zijn doel Zippora met haar beide zonen op dit bezoek. Mozes schijnt 2 vrouw indertijd weggezonden y* hebben, nadat hij haar alth eerst met één kind (zie 4,20) m p» genomen had. De schrijver beqCl de gelegenheid om ons te infom ren over deze beide zonen. De oi 1 ste heet Gersom, een naam samenhangt met het woord 'vreeg 2 deling'. Mozes is vreemdeling 1(j weest in de jaren van zijn vluin voor Farao. De tweede heet Elië|uW en deze naam heeft een positie betekenis, nl. De God van m0d vader "is mij tot hulp geweest. iat mannen begroeten elkaar en inffko meren omstandig naar eikaars stand. Tussen de woestijnverha even een kiekje uit het familie aai bum. Wat de betekenis ervan is? m zijn een groot aantal veronders£n lingen. Mozes komt ons er in ieion geval nader door. Hij is behalve grote leider van dit trekkend vfko ook de man van Zippora en vader van twee jongens. Een mseft verbonden met die hem liefhebb t p Een gewoon mens. Na deze mefeu delingen verdwijnen de familit. f den weer uit het verhaal. We h t E ben ze even gezien, ze zijn e ;t aan ons voorgesteld. Het gaat itei mensen. Mozes is geen 'eenza md zouden onze zuiderburen zeggen Zijn roeping mag nog zo bijzontfar zijn, het is een menselijke roeplfrto En opnieuw is God ons menselBko nabij. Ook in de zg.' groten van zfaa volk. (Exodus 18, 1-7). Buv tal NEURENBERG (EPD) Prof. dr. Hans Helmut Esser uit Münster is voorzitter geworden van de 'Refor- mierte Bund.' Deze b5nd omvat twee landskerken en 450 afzonder lijke gemeenten van hervormde be lijdenis in West-Duitsland. Esser volgt prof. Wilhelm Niesel op, die jarenlang voorzitter is geweest. De Reformierte Bund verwierp de nieuwe Duitse oecumenische tekst van het Apostolicum, omdat daarin gesproken wordt van Christus' ne- derdaling in het 'dodenrijk.' Al mo ge deze vertaling historisch juister zijn, de Reformierte Bund koos toch voor het klassieke 'nederge daald ter helle' met het oog op de verklaring, die de Heidelberger ca techismus van dit artikel geeft. De ze interpreteert de nederdaling ter helle als de helse benauwdheid en pijn van Christus in zijn lijden. (ADVERTENTIE) GEREFORMEERDE KERKEN Intrede: te Schoonrewoerd, kan daat J. W. van der Linden uit A stelveen (nagekomen bericht). ïan fgur op 3UV. nk '#hoc jke or 25.( Ellen Warmond. Uitzicht op inzie Amsterdam, Querido, 1974. 40 (De boekvink) 5.25 De poëzie van Ellen Warmond ki in in haar eigen woorden omschreU a( worden als een 'onvermoeibaar dfbre ven op de plaats.' Er valt weilter ontwikkeling te bespeuren in hiïn werk van de laatste jaren, het blipan vervuld van het reeds uitvoerig vi— haar bekende cynisme. Er zulK ongetwijfeld critici zijn die vanjG rönie' of 'understatement' spreku maar ik geloof dat die termen vi^Q Ellen Warmonds poëzie niet g(LTXI voldoen. Natuurlijk zegt zij miIJ„ zelden ronduit dat het leven e|128 gestage dood is en dat alle hoopj- iets wel vergeten kan worden, m#1Ö1J ze schrikt toch niet terug vf j krasse beelden als: 'de baromet!eIt met bar weer op komst - groePor bij bossen op je rug', of 'bevend (voor even) - bevend (voor e«et wig) af'. Dat zijn zinnen die er nFscl: om liegen, nu even afgezien of zulk soort formuleringen wel aari grijpen. Bij 'afdaling in de mij O. schacht - van de eigen geest' (w4v zo'n beeld!) treft Ellen Warmo weinig opwekkends aan en het J haar goed recht ons daarvan me< rpi deling te doen. Alleen kun jei^' afvragen of er niet een wat inin< IJN woordspelige, wat meer ironisciger manier van zeggen bestaat, waaie vi het 'understatement' zijn kaleste krijgt. Hoezeer Ellen Warmonds lindf zicht mogelijk aanspreekt, haele woorden ervoor overtuigen ni ord Wat te denken immers van 'Kom e "V eens om: - wie omkomt e alki of: 'Ach onze wijsbegeerte - oostjer of westers begeert - te weinig wi ierv heid - want hebben is hebben - Jein houden is de kunst - vooral van'! 20. T.vit 1 reid Hetty Mooi: 350 KNOPEN voor M975 cramc. Schiemanswcrk en Vlecljerat werk. Uitg. Cantecleer BV, de Serie 'Werken en Spelen'. Aant. pT" gina's 140; prijs ƒ14,90. Hetty Mooi. die graag oude han werktechnieken nieuw leven p beert in te blazen en daartoe Uitgeverij Cantecleer reeds dive4rgc uitgaven het licht deed zien, koi V" met een nieuwe suggestie voor e a.s hobby: Het knopen. In e doelmatig werkje worden de 1 titel beloofde 350 knopen stuk vc stuk. naast uitstekende en overdi £nct delijke foto's, voor iedere geïntert 1 seerde begrijpelijk gemaakt. We lt151 men behalve technische moeilij;-^' heden, die vlot behandeld wordt 'en| alle mogelijke functionele, decor *sci tieve en ornamentele knopen tegt ®n De Macramé-knopen, de Turkse-, PJn Josefine-, platte knopen, enz. vele variaties, ze komen allems duidelijk aan de beurt. Wie b.v. 'e c het touw-vlechtwerk iets ziet, vin (PP{ voldoende leerstof en suggesties decoratieve vormen te knope ,eel Ook voor de zeilsport veel funct chr nele knopen (schiemanswerkbial1 dan hebben we ln dit korte best nog maar een gedeelte van a ',eldl mogelijkheden, die uit dit aardi werkje te putten zijn, kunnen no [tail men. Een index met de benami *n gen van de besproken knopen h het opzoeken van een bepaal De knoop kunnen vergemakkelijken. Con R.D.- Sln< Km ïE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2