Architectenwinkels tonen
allemaal 'eigen gezicht'
Tien vingers
Radio- en televisieprogramma's
Even
puzzelen
Dagrecept?
Verschil in 'maatschappelijk engagement'
is goed voor
uw tapijt
Paul Brand
Chirurg in India
TROUW KWARTET DONDERDAG 24 OKTOBER 1974
door Noud van Iperen
AMSTERDAM. ROTTERDAM De ene architectenwinkel is de
andere niet. Weliswaar hebben ze allen als doel de drempel voor
het grote publiek naar de architect te verlagen, maar ze tonen
desondanks toch allemaal een 'eigen gezicht'. Duidelijker en
meer eigentijds gezegd: het maatschappelk engagement is bij de
ene architecten winkel (veel) groter dan bij de andere.
De architectenwinkels officieel
Arch itek ten Informatie Centra'
geheten zijn opgericht op initi
atief van de Bond van Nederland
se Architekten BNA. de Beroeps
vereniging van Nederlandse Inte-
rleur-Architekten BXI en de Bond
van Nederlandse Tuin- en Land-
schapsarchitekten BNT. allen ge
vestigd In Amsterdam.
Architektenwinkels. waartoe ruim
vier jaar geleden in Rotterdam
(Rijnmond^ het initiatief werd
genomen, zijn intussen gevestigd
of in oprichting in Alkmaar, Am
sterdam. Apeldoorn. Arnhem. As
sen, Breda, Dordrecht. Eindhoven.
Emmen. Groningen. Haarlem, Den
Haag, Den Bosch. Hengelo. Hoo-
geven. Leiden, Maastricht, Nijme
gen, Rotterdam. Utrecht. Zaan
dam en Zwolle. Ze hebben vaste
openingstijden (bijvoorbeeld een
avond in de week) of zijn geo
pend na telefonische afspraak.
In zo*n architectenwinkel kan ie
dereen. liefst na een telefonische
afspraak ook in geval van vaste
openingstijden, met de aanwezige
architect kosteloos en vrijblijvend
praten over kwesties als bouwen,
wonen en woonomgeving. In dit
kader worden adviezen verstrekt
over nieuwbouw, verbouw, herin
deling. uitbreiding of samenvoe
ging van woningen en tuinen,
woningverbetering, gevelverande
ring en indelingen van de buiten
kant zoals van wijk. straat, tuin
en balkon. Hierbij kunnen ook
zaken als materiaal, kleur, be
planting. geluids- en warmte-iso-
latie. vochtbestrijding wettelijke
voorschriften en subsidies ter
sprake worden gebracht. In geval
len waarin de vragen niet beant
woord kunnen worden zal de
architectenwinkel de mensen de
weg kunnen wijzen naar de in
stanties.
Over dit werk wordt echter bin
nen de kring van de architecten
en de architectenwinkels Vel
(zeer) verschillend gedacht. In
Rotterdam, waar de eerste archi
tectenwinkel ruim vier jaar gele
den werd gevestigd, wordt het
meepraten over sanering bijvoor
beeld meer een zaak van het ar-
chitectenbestuur dan van de ar
chitectenwinkel geacht. De Rot-
terdamse coördinator, de architect
H. B. Koldewijn zegt tenminste:
'Zoiets vind ik niet typisch het
werk van een informatiecentrum,
maar meer van het bestuur van
de archltectenbond'. In Amster
dam evenwel, waar pas een paar
weken geleden de architectenwin
kel van de grond is gekomen, wil
wel de architectenwinkel samen
werken met wijkraden,
wijkopbouworganen en actiegroe
pen indien de voorlichting in
nieuwe of bestaande wijken een
collectief karakter krijgt. In dit
verband spreekt de coördinator,
de architect H. C. Hoogewoning
van "een stuk bewustwording ten
opzichte van de samenleving'.
Middengroepen
De architectenwinkels, blijkt uit
de ervaring, worden overwegend
bezocht door mensen uit de mid
dengroepen (met een jaarinko
men van zo'n dertigduizend gul
den) die een woning willen ko
pen. of door kleine huiseigenaren.
Zij komen vaak man en vrouw
samen met vragen over de
koop van grond of van een huis,
de (uit)bouw van een dakkapel,
een binnenverbouwing. het op
knappen van een oud ewoning of
de aankoop van een tweede huis.
Daarnaast zijn er vragen over de
inrichting van het huis (in Rot
terdam thans verhoudingsgewijs
het. grootst) en in mindere
mate over tuin en beplanting.
De vragen spitsen zich in hoofd
zaak toe op kwesties als: wij wil
len iets kopen of iets (ver)bou
wen. maar hoe moeten wij dat
aanpakken? Welke architekt zul
len we nemen, kent u een goede
en betrouwbare aannemer, hoe zit
het met de bouwprijzen, de subsi
dies. de bouwvoorschriften en
meer van dat soort zaken. Voorts
komen er mensen die problemen
hebben met een architekt of met
een aannemer of met de opleve
ring van een koopwoning.
In Rotterdam worden praktisch
alle adviezen mondeling gegeven,
eventueel toegelicht met een
schetsje. Een schriftelijk advies
behoort tot de uitzonderingen,
zegt archiect Koldewijn. In Am
sterdam echter worden alle advie
zen op schrift gesteld, aldus ar
chitect Hoogewoning. Bij alle ar
chitectenwinkels wordt voor in
tern gebruik wel elk advies schrif
telijk vastgelegd.
Ook over de aansprakelijkheid
blijkt verschillend te worden ge
dacht. In Rotterdam bijvoorbeeld,
aanvaardt de architektenwinkel
geen geldelijke aansprakelijkheid
i de adviezen worden, indien ze
schriftelijk worden gegeven, met
bepaalde voorbehouden omkleed
omdat je het maar van één kant
hoort', zegt de heer Koldewijn).
maar wel morele aansprakelijk
heid. In Amsterdam geldt, aldus
de heer Hoogewoning. 'voor de
architect in de winkel dezelfde
aansprakelijkheid als in zijn eigen
praktijk'.
Enig 'licht' tussen de verschillen
de standpunten valt ook te bespeu
ren ten aanzien van hét economi
sche belang. Weliswaar is het uit
gangspunt van de architectenwin
kels relatief kleine zaken mee te
helpen oplossen (grote bouwers
weten zelf de weg wel). Maar in
Rotterdam wordt daaraan toch
toegevoegd dat kleine zaken grote
kunnen worden, terwijl in Am
sterdam wordt gezegd dat vergro
ting van het opdrachtenpakket
niet wprdt gewild en ook niet
wordt' verwacht.
Overigens worden op de zitting
van de architectenwinkels geen
opdrachten aangenomen. De klant
staat vrij tegenover de deskundi-
ge(n).
19 Er zo zien we het gebeuren, dat
dezelfde smidje Verholen, die des
morgens nog een koele dronk had
zitten drinken op het eivolle terras
je van De Vergulde Turk, die zelf
de middag als trotse autobezit
ter op weg was naar het dorp
•Rijkhuyzen. waar hij zich nu als
smid zou gaan vestigen. Hij reed op
zijn dooie gemak langs de indus
triewijken van Gravendrecht en
toen hij aankwam bij het bruggetje
over de Gravendrechtse Beek,
draaide hij van de snelweg af om
door de fraaie bosrijke streek naar
Rijkhuyzen te rijden. Doch wie be
schrijft zijn vreugdevolle verbazing
toen hij vlak over de brug een
eenzame mannefiguur zag staan,
die op de wijze eens lifters de
rechterduim omhoog stak om daar
enkele duidelijk wijzende bewegin
gen mee te maken. Waarom dan
die vreugdevolle verbazing, zal men
geneigd zijn te vragen. Er wordt
immers zoveel gelift, dat er niets
vreugdevol meer aan is. Wel,
een enkele blik op de lifter liet
duidelijk zien, dat deze zowel een
basviool als een halter bij izich had.
Het was de zo smadelijk uit de
Vergulde Turk verjaagde Willem
Halsker, die daar stond. Natuurlijk
stopte smidje Verholen onmiddel
lijk. toen hij zijn vriend daar zag
staan 'Wat heb ik nou aan mijn
Zondagse klomp plakken?' vroeg de
body builder verbaasd. 'Ben jij het
Verholen? Heb je een auto? Dat
wist ik niet.' 'Ik heb hem van
middag ook pas gekocht. Willem',
antwoordde de smid lachend. 'Ik
heb trouwens nog véél meer ge
kocht. Willem. Een hele smederij
iger
s2
Lf
kaï
mee toebehoren en een nette
boedel voor een burgermanshulbet
Stap maar in, kerel. Ik geef je ei^e
lift. Je kunt meerijden tot Rijkhu i(
zen, want sinds vandaag woon
daar.' -- Willem Halsker legde zl
ingepakte basviool en zijn halt
achter in de auto en kwam naa i
de smid zitten. En daar gingen
alweer. Heerlijk reden ze over |SleT!
fraaie boswegen, die Rijkhuyj
met Gravendrecht verbonden. '2
'es op. Verholen', vroeg Willi
'Heb je nog spierpijn?' 'GefnClj
zier', antwoordde de smid verheul
'Jouw spierherstellende protein
olie heeft uitstekend geholpen.' i
'En vlak mijn muziektherapeu
sche behandeling niet uit', vulde
body builder trots aan, want W
lem Halsker wist wat hij waa|ue?
was
Zu
[eeï E
:t
Idse
FERDINAND
Niet eenzijdig
De BBC-film over het Jesus-bevrij-
dingsfront die het IKOR woensdag
avond liet zien, was beslist geen
eenzijdige benadering van een
vorm van religieus beleven. Ook de
meningen van sceptici en volstrekte
af wijzers klonken er door heen.
Wat mij ondermeer intrigeerde,
was de opmerking dat jongeren ook
op godsdienstig terrein eerder van
leeftijdgenoten iets aannemen dan
van ouderen. Is dit een incidenteel
geluid of moet het worden ver
klaard als sympthomatisch voor een
toekomstige samenleving, die vol
strekt afwijkt van de klassieke be
schavingen? Er moet een omroep-
component zijn die aan dit vraag
stuk een programma durft te
wijden.
'Kenmerk' hield zich bezig met de
toekomst van de kerk in Mozam
bique. Een veelzijdige oriëntatie, die
ten eerste liet uitkomen, dat de
rooms-kaholieke kerk meer de
vertegenwoordiger was van
Portugal dan van Christus en
daarmee voor de Afrikaan aan
geloofwaardigheid weinig heeft
overgehouden. Aan de andere kant
blijkt onder de lagere geestelijkheid
grote twijfel te bestaan, of de kerk
aan de top werkelijk veranderingen
wil realiseren.
Op grond van deze twijfel heeft
Theo van Asten, de generaal-overste
van de Witte Paters, nog geen
gevolg gegeven aan het verzoek van
Frellmo om naar Mozambique terug
te keren. Hij wil eerst zien. of het
Vaticaan inderdaad bisschoppen
gaat benoemen die een andere
geestesgesteldheid hebben dan de
conservatieve Portugese clerus. Het
zou in dit geval interessant zijn
geweest als 'zo een bisschop van de
gemiste kansen' in deze documen
taire zijn visie had gegeven.
Waarschijnlijk gaf iedereen 'niet
thuis'.
De Britse gedramatiseerde do
cumentaire over de Tsjechische
Sling, waarvan twee generaties het
slachtoffer werden van het door
Moskou gedicteerde regiem, heb ik
met gemengde gevoelens ondergaan.
Mevrouw Sling .haar zoon Jan en
diens vrouw Susan speelden in deze
film hun eigen rol als gevangenen
van dat regiem.
De nu weer in haar geboorteland
Engeland vertoevende mevrouw Sling
zei. dat de film. voorzover dat
binnen de mogelijkheden lag. een
getrouwde reconstructie is geworden
van de werkelijkheid. Dat neem ik
zonder meer aan. ook al omdat zij
bij het kijken naar de film in feite
meer zal hebben gedacht aan de
werkelijkheid van toen. vijfentwintig
jaar geleden.
Dat de buitenstaander zo een film
een beetje anders kan beleven, bleek
wel uit een kanttekening van Henk
Suèr die. in de familiekring van de
Slings, zei dat de bij Jans gevan
genschap betrokken figuren een
beetje kinderlijk overkwamen.
Tijdens dit gesprek in aanwezigheid
van Dick Verkijk, wiens interview-
aanleiding was om Jan Sling en
diens vrouw te arresteren, ontstond
er de dimensie die aan de eigenlijke
documentaire ontbrak. De kijk van
drie geslachtofferde mensen, die
ondanks doorgestane ellende hun
basisgeloof in het communisme heb
ben behouden. Die in het vrije
Engeland West en Oost met elkaar
vergelijken, geen van de twee ideaal
vinden en van oordee lblijven. dat
een werkelijke socialistische samen
leving de enige weg is om uit de
wereldcrisis te geraken. TON HYDRA
IKOR: film over
geloofspraktijk
op eiland Tholen
HILVERSUM Het ikor gaat vrij
dag 1 november een film uitzenden
over geloof en levenspraktijk van
enkele protestantse groeperingen
op Tholen. De titel van dit pro
gramma is 'Aan deze zijde van het
graf'. De betreffende groeperingen
behoren tot de gereformeerde ge
meenten en "de gereformeerde bond
in de hervormde kerk. Vertegen
woordigers van het IKOR hebben
na veel bezoeken, en intensieve ge
sprekken een basis van vertrouwen
gelegd. De makers van de film heb
ben tenslotte toestemming gekre
gen om tientallen gesprekken op de
band vast te 'leggen. Uit dertig uur
geluidsmateriaal is met zorg een
selectie gemaakt, van veertig minu
ten. De inwoners van Tholen wilden
echter geen van allen gefilmd wor
den. Omder geen beding zelfs.
Daarom is de film een collage ge
worden van getuigenissen, die on
dersteund worden door beelden van
Tholen. van de kerkgang en van
oude prenten, die het geloofsleven
illustreren.
Radio vandaag
Speciaal
TV vandaag
ADVERTENTIE
en voor uw meubel- en
autobekleding. In spuitbus
of in flacon. De flacon
verpakking is ideaal in
combinatie met de elektri
sche Hoover tapijtreiniger
of de J7 tapijtroller (te
huur bij uw drogist of
doe-het-zelf-zaak).
't is groots 't is van Kleine
111
Dat was het begin van het gesprek,
dat niet tien minuten zou duren,
maar meer dan een half uur.
Moeilijker voor Paul was wat dok
ter Robert Chase, chef-chirurg aan
de Stanford-universiteit en een van
de plastische chirurgen die een
tijdlang in Vellore hadden gewerkt,
voor Paul had georganiseerd: hij
zou met de studentenpredikant
spreken in de zondagse kerkdienst
Het was op 24 november twee
dagen na de moord op President
Kennedy. Die zaterdag kwam de
dominee helemaal overstuur bij
Paul. Wat moesten ze doen? Ook
Paul vroeg het zich af. Hij stelde
voor er een herdenkingsdienst van
te maken en zijn aandeel te laten
vervallen. De predikant wees dat
af. Een herdenkingdienst zou nog
worden gehouden; als hij met een
enkel woord de gebeurtenis ter
sprake zou brengen was het voor
het ogenblik voldoende. Paul vroeg
bedenktijd. Toen belde hij de ander
op en deelde hem mee bij zijn
voornemen te blijven: zijn aandeel
in de dienst moest liever geen
doorgang vinden. Een combinatie
was niet wel mogelijk. Het moest
een kerkdienst zijn of hij moest
over Vellore spreken, in dit geval.
Maar als hij over Vellore sprak, was
dat niet met een paar minuten
bekeken.
'Ga uw gang', zei de dominee.
'Neem er de tijd voor die u nodig
denkt te hebben'.
De emoties waren nog vers. die
zondagochtend. Bij aankomst in de
Dorothy
Clarke
W il s on
Vertaling:
K. A. Schreuder
Uitgave:
Boekencentrum BV
kerk bleek het grote gebouw, ge
woonlijk half vol, tot de nok toe
gevuld te zijn. Tenminste driedui
zend mensen waren aanwezig,
waaronder studenten en leden van
de wetenschappelijke staf, en even
eens de rector magnificus. Paul
voelde zich sterk een vreemde. Hier
werd gerouwd. Dit was een natio
nale aangelegenheid. En in die si
tuatie moest hij nu als spreker
optreden. Wat een onbeschaamd
heid!
Om de zaak nog erger te maken
maakte de predikant zijn veront
schuldigingen: deze dienst was al
enige tijd tevoren georganiseerd, en
hij had zich niet gerechtigd gevoeld
iets te wijzigen. Toen Paul de
preekstoel beklom wenste hij vurig
dat hij gebleven was bij zijn aan
vankelijk voornemen onder deze om
standigheden niet te spreken.
Doch terwijl hij daar zo neerzag op
die opgeheven gezichten, die ge
schokt leken, vragend, verward, be
sefte hij opeens dat deze mensen
zich verloren voelden. En misschien
kon juist een buitenstaander als
hijzelf op dit ogenblik het goede
woord treffen. En hij begon hun 1
Korinthiërs 12 voor te lezen en
noemde zijn tekst: 'Als één lid
lijdt, lijden alle leden mee'.
'Het schijnt ongepast', ving hij aan.
'dat een buitenstaander u in deze
dienst toespreekt. Toch wil ik u er
deelgenoten van maken hoe over
de hele wereld mensen meelijden
met u in uw verlies. Soms lijkt het
erop dat op dit soort ogenblikken
van diepe smart wij als christenen
en als mensen dichter tot elkaar
komen, en of wij zo dieper gevoe
len dat wij één zijn'.
Hij vertelde van de prachtige acht
hoekige kapel van het Medical
College van Vellore; omringd door
uitbundig bloeiende bloemen en
uitzicht biedend op de bergen in de
verte en de steeds wisselende luch
ten erboven. En hij zei zijn gehoor
dat op ditzelfde ogenblik, zover
weg, terwijl de normale dienst pas
's avonds werd gehouden, de stu
denten samen gekomen waren, ge
hurkt op de matten op de grond,
om de rouw te delen van hun
vrienden overzee.
Hij vertelde van de dag waarop
doktei Ida was overleden, een
Amerikaanse vrouw in een verafge
legen land. Binnen enkele uren was
het hele leven in Vellore tot stil
stand gekomen, en letterlijk ieder
een begaf zich naar het ziekenhuis,
in en spontane demonstratie van
genegenheid jegens een oude vrouw
die haar "lange leven had gewijd
aan het genezen en dienen van
hen. Om haar liefde en haar zorg
beschouwden zij haar, al was zij
dan een vreemdelinge, als een der
hunnen, ja als meer dan dat. Zij
droegen haar op handen.
'Dit gevoel in dagen van leed bij
een te horen', vervolgde Paul. 'is
een bewijs van samen-leven. Als
iemand niet voelt dat zij hand of
voet gewond is. zeggen wij dat die
hand of die voet 'dood' is. Het. is de
pijn die ons doet gevoelen dat het
lichaamsdeel van ons is'
Zo ging hij over tot bespreking van
het lepraprobleem. Hij besloot met
de lijn door te trekken naar het
lichaam van Christus, waarin wij
allen één zijn.
(Wordt vervolgd l
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Levende Woord.
7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (S)
Hier en nu. 7.55 Aangestipt. 8.00 Te
Deum Laudamus. 8.24 Op de man af. 8.30
Nws. 8.36 Gymn. vd. huisvr. 8.45 (S)
Podium. 9.45 (S) Onder de hoogtezon.
10.30 Nws. 10.33 (S) Orkpalet. 12.00 (S)
Bei Canto. 12.26 Med. t.b.v. land- en
tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu.
12.55 (Si Middagpauzedst. 13.15 (S)
Lichte koorzang. 13.30 Globaal. 17.30
Nws. 17.32 (5) Hier en nu.
NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muz. In
vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanora
ma. 18.53 Zojuist verschenen. 19.00 Leger
des Hellskwart. 19.15 (S) Wereld zingt
Gods lof. 19.55 Overdenk. 20 00 (S> Muz.,
rauz., muz. 21.50 Bij de tijd. 22.10 Kerk
vandaag. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu.
23.00 Neder!. Kerkenconf. 1974. 23.15 (S)
Album. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S> Dag met een plaatje. (8.00 Nws.
8.11-8.21 Radiojournaal.) 8.50 Morgen
wijd. NOS: 9.00 Spiegel van Belgie. 9.35
Waterst. AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00
(S) V.d. kleuters. 10.10 (S-M) Arbeidsvi
taminen. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radio
journaal.) 11.30 (S) Rondom Twaalf, met
1155 Beursber. 12.30 Mod. plattel. 12.35
(S) Sportrevue. 3.00. Nws. 13.11 Radio
journaal. 13.21 (S) Alert! 13.50 (S) Radio
Kamerork.: klass. muz. 14.10 (S) In de
wetenschap: dat. 14.30 (S> Koperen tuin
li). 15.05 (S) Aspecten. 16.00 Nws. 16.03
Radiojournaal. 16.05 (S) Gebakken ven
sterbanken. 17.00 (S) Mobiel. 17.55
Med.
AVRO 18.00 Nws 18.11 Radiojournaal.
PP. 18.20 VVD. IKOR: 18.30 Kleur.
AVRO: 19.00 (S) Wereld van de Opera.
NOS: 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws.
AVRO: 10.05 Radiojournaal. 20.10 Inleid,
avondprogr. 20.15 (S) Resid. Ork. 21.55
(3) Essay. 22 25 (S) Dichter bij de muz.
22.50 Vanavond laat nws. 23.20 Radio
journaal. 23.25 (S) Jazz Spectrum. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM III
TROS: 7.02 Drie op 1e boterham. 9.03
(Si Pep op drie. 11.03 Drie draait op
verz. 12.03 Drie draait tussen de middag.
14.03 Pop-Kontakt: Hugo van Gelderen
Show. met Nederlandse tippar. 16.03 Hit-
meesters: TROS-top-40.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. TROS:
19.02 (Si Poster. 20.02 Ferry Maat's Soul-
top-10. 21.02 (S) Sesjun. 22.02 (S) Hugo
van Gelderen Show. Nederlandst. Top
tien en Kwlswijs. 23.02 (S) Jazz-Sir. 0.02
Hugo van Gelderen Show: LP's. 1.02
Nachtwacht. EO: 5.02 (S) Old time reli
gion. 5.30-7.00 (S) Matinata.
0 De TROS start de vijfdelige na
tuurserie Mensen van de zee. Men
krijgt het werk te zien van de
duiker Ramon Bravo. Hij was de
eerste die het waagde de grote
zwaardwalvissen onder water van
dichtbij te filmen.
Xed. 2. 19.05
Voor de VARA het beproefde
recept: Golditz (20.20) de quiz 2
voor 12 (21.15) en Achter het
Nieuws. Daarin o.a. de gastarbei
ders, een boek over Moboetoe en de
verkiezingeu in Hessen en Beieren.
Ned. 1. 21.55
O De journalist Henk van der
Meyden pra-at met de actrice Wille-
ke van Ammêlrooy.
Ned. 2, 21.40
O Hank Onrust, die met zijn Ivo
ren Toren onvoldoende ruimte
kreeg bij de AVRO. presenteert
vanavond bij de TROS zijn eerste
kunstprogramma Het heilig vuur.
Ned. 2. 22.25
De nog altijd actieve Johannes
Heesters speelt de hoofdrol in Frie-
drich Schröders operette Hochzeits-
naeht im Paradies.
Duitsl. 2. 19.30
0 Meningen van grote en kleine
mensen, vermengd met reportages
en muziek in Globaal van de
NCRV.
Hiiv. 1. 13.30
0 Toelichting op Verdi's Un ballo
in Maschera kan men van Otto
Hamburg krijgen in het AVRO-pro-
gramma De wereld van de opera.
Hilv. 2. 19.00
0 Informatie over agressie in Van
avond Laat Nieuws.
Hilv. 2, 22.50
NEDERLAND I
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
Aart Staartjes in 'Stad en Dorp'
VARA
19.05 Stratemakeropzee-show
19.30 Horen zien zwijgen
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 Colditz
21.15 2 voor 12
21.55 Achter het nieuws
NOS
22.45 Den Haag vandaag
23.00 Journaal
NEDERLAND II
TELEAC
18.15 Flexibele school - les 5
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 Mensen v.cf. zee (1)
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.21 Tatort
21.40 TV-prive
22.25 Heilig vuur
NOS
23.00 Journaal
Horizontaal: 1. foefje (Ind.), 5. wa
ter in N.Br., 9. horizon, 10. bitter
KRUISWOORDPUZZEL
rê*
vocht, 11. lied, 12. bijnaam van
Ezau, 14. huisdier, 15. liniaal (Z.N.),
19. lengtemaat, 21. langzaam. 22.
ziekteverwekker, 23. ruiterfeest, 26.
springfontein. 29. tijding, 31. nobel,
33 tijdrekening. 34. tennisterm, 35.
nauw, 36. onderwerp, 37. wonde.
Vertikaal: 1. putemmertje, 2.
paardje, 3. god van de liefde, 4.
schildpad, 6. schijf vis, 7. plaats in
Gelderland. 8. overschot, 13. geheu
gen, 14 tijdkring. 16. gemompel
van ontevredenheid, 17. drukte, 18.
groente, 20. sterke drank. 24. zuid
vrucht, 25. vlek, 26. gewicht. 27.
lusthof. 28. wier, 30. vlaktemaat. 32.
een zekere.
Oplossing van gisteren:
Hor.. 2. twist, 6. re, 8. A.M., 10. Leo.
11. sar, 12. ram, 14. pedant, 16. aria,
17. pels. 18. den. 19. Lena. 21. abel.
23. rit, 25. trog, 26. riet, 27. toekan.
29. sré. 30. oot. 31. aar, 33. sn. 34.
eg, 35. Alpen.
Vert.: 1 parade. 3. w.l., 4. iep. 5.
soepel. 6. rans, 7. ert, 9. mare. 11.
salaris, 13. minaret, 15. den, 19.
legaal. 20. attent, 22. bok. 24. iets,
25. toog. 27. toe. 28. nap, 32. re.
lei
inii
hul
iste
ide
P
;ft
Drentse vla
lialve liter melk
stukje citroenschil
7 eetlepels havermout
125 gram suiker
1 ei, zout
1 dl. rode bessensap.
h
ieni
iet
eeri
isti
chti
emi
et
ing
P<
kt
an
Kook een vla van de melk waar n
het schilletje citroen, de lepels hi am
vermout en 25 gram suiker, alsm eze
de een snuifje zout. Roer de eidoounc
er los met twee eetlepels suiker esp
doe er voorzichtig iets van de wal ;Ce.
me vla bij. Voeg dit bij de rest va nss
de vla en warm de zaak even go< chil
door Giet de vla in vier schaaltje id
Klop het eiwit stijf met de rest vanjn
de suiker. Op het laatst de besser |at
sap er voorzichtig doorspatele ietr
Garneer de vla met dit schuim. Cej;
;ebi
Menutip: Kalfslever met ui, spina ,jjt|
zie. aardappelen. Drentse vla. j