Gezellige Friesche koffiebus met 2 pakken Roodmerk sneffiltermaling. problemen om Senghor: een man vol tegenstellingen 'Verhoging prijzen EG slechts aanzet' ostalgie over uidskleurverschil «repen it de rabbelton Kunsiscnauen DouweEgberts koffie..lekkere koffie. JEUGDHERINNERINGEN VAN SENGHOR Joal: 11c weet het nog Ik' herinner mij de senoras in de groene schemering van de verandas De senoras met hun surreële ogen als In maneschijn op de rivieroever Ik herinner mij de pracht van de ondergaande zon waaruit Koumba N'Dofene zijn koninklijke mantel wou snijden. Ik herinner mij de rouwfeesten rokend van bloed uit ontkeelde runderen. Het rumoer van de ruzies, de rapsodieën van de zangers. Ik herinner mij de heldenstemnten, hun tantum ergo ritmerend, de processies, de palmen en de triomfboog. Ik herenner mij de dans van de huwbare meisjes, de strijdkoren o. slotdans van de Jonge mannen. het slanke bovenlijf gebogen cu de pure lierdesroep der vrouwen. Kor Slga! Ik weet het nog, 11c weet het nog. Mijn hoofd in ritme. Wat een moede tocht langs de dagen van Europa waar soms de verweesde jazz-er langs kwam die snikte, snikte, snikte DEN HAAG Het Landelijk Actiecomité van Boeren en Tuinders vindt dat de vijf procent verhoging van de EG-prijzen slechts een geringe verlichting. Van minister Van der Stee van landbouw en visserij wordt verwacht dat er maatregelen genomen worden in de zin van nationale-aanvullende-maatregelen om het boeren- en tuindersinkomen op een aanvaardbaar niveau te brengen. DEN HAAG De belangstelling van Djakarta voor in Nederlands bezit zijnde voorwerpen van histo rische en culturele betekenis voor Indonesië werpt nogal moeilijke problemen op van nationale en in terna tionaal-juridische aard, zo wordt in Den Haag opgemerkt naar aanleiding van het bezoek van een Indonesische missie aan Nederland. Het doel van deze missie was te ruggave van deze voorwerpen te vragen. De leider, Sudiro, zei de indruk te hebben dat Nederland hiertoe bereid was en voegde eraan toe dat beide regeringen hiervoor plannen uitwerken. Minister Van der Stoel verklaarde na afloop van zijn bezoek aan In donesië, begin van dit jaar, 'kennis te hebben genomen' van de Indo nesische wens dat 'sommige' voor werpen terugkeren. Het heeft in Den Haag enige ver wondering gewekt, dat Sudiro geen contact heeft opgenomen met de ministeries van Buitenlandse Zaken en CRM, maar kennelijk de voor keur heeft gegeven aan contacten op het gemeentelijk vlak. Na zijn terugkeer in Djakarta is Sudiro ontvangen door de Nederlandse ambassadeur, mr. Jalink, die zich volgens Antara bereid heeft ver klaard 'te bemiddelen bij het verza melen van documenten en voor werpen van historische waarde die tijdens het koloniale bestuur 'naar Nederland zijn gebracht'. Minister Van der Stoel had het destijds over voorwerpen 'die hun weg naar Ne derland hebben gevonden'. Sudiro over voorwerpen die zijn 'meegeno men' door Nederlandse privé-perso- nen of vertegenwoordigers van het gouvernement in het voormalige Oost-Indië. In ieder geval heeft een lid van de missie die door ambassa deur Jalink is ontvangen, verklaard dat in Nederland wel aanzienlijke resultaten zijn geboekt, maar dat het van het grootste belang is dat de onderhandelingen voortgezet worden. Van een medewerker De dichter en staatsman Leo pold Sedar Senghor, die op be zoek in ons land is, geniet voor al in het franstalige gebied een grote bekendheid. Hij is nu 68 jaar en werd geboren in Joal, een van de mooiste plekjes aan de Afrikaanse kust. Een vriendelijk dorp waar nu de Franse reisbureaus wat schuchtere pogingen doen tot het scheppen van toeristische attracties. Senghor uit rijke ouders, wijkt in zowat alles af van zijn vaker de voorpagi na halende collegae staatshoofden uit naburige Afrikaanse landen. Hij studeerde te Dakar op het Lieber- manncollege van de paters van de Heilige Geest. En later op het Van Vollenhoven-lyceum in diezelfde stad waar de sporen van de Neder landse slavenhandel nog te vinden zijn. De man, die nu regeert over een bevolking van 5 miljoen men sen, waarvan velen lijden onder de Sahel-droogte, schreef een proef schrift over het exotisme van Bau delaire en verwierf daarmee het doctoraat in de letteren aan de Sorbonne en noemt zich: metis cul turel metis is een Spaans begrip voor 'kleurling', men zou dus kun nen zeggen: 'cultureel kleurling'. Dankzij een uitzonderlijk evenwich tige dagindeling, van uur tot uur afwisselend werkend als schrijver, dichter, politicus en diplomaat, weet hij zich te doen gelden en te hand haven aan de top van een zich moei zaam moderniserende Afrikaanse staat. Hij is een van die onbegrijpelijke universalisten die aan een twintig ste eeuwse Erasmus doet denken. Als student te Parijs, sterk aange sproken door de marxistische denk beelden, bleef hij dagelijks de mis bezoeken. Naast zijn eigen schep pend letterkundig werk heeft Seng hor een grote rol gespeeld bij het uitgeven van de werken van Teil hard de Chardin. Zowel Pompidou behoorde tot zijn vrienden als Jean Paul Sartre, die een woord vooraf schreef in zijn anthologie 'Zwarte Orpheus'. Hij maakte kennis met het Franse landschap op lange vakantiefietstochten. Als krijgsge vangene in Duitsland leerde hij in de tweede wereldoorlog via zijn Franse medegevangenen Frankrijk in al zijn maatschappelijke lagen kennen. Hij kiest niet tussen oost of west. Gedwongen door de tradi tie err door de zwakke economische positie van zijn land blijft hij sterk op Frankrijk gericht. Langs de weg van geleidelijke emancipatie hoopt Senghor echte onafhankelijkheid te bereiken. Iedere maand ontvangt hij een delegatie van de Senagalese vrouwenvereniging en bespreekt hij met hen de belangrijkste problemen. De nieuwe wetten inzake huwelijk en echtscheiding kennen ook de isla mitische vrouw in Senegal rechten toe die zij vroeger niet gehad heeft. Het landelijk actiecomité onder lei ding van de heer K. Olieman, heeft gisteren in een gesprek met de vaste commissie voor landbouw uit de Tweede Kamer haar eisen nogmaals op tafel gelegd. De vijf procent prijsverhoging, zo liet men de Ka merleden weten, willen de actieco- mité's niet beschouwd zien als een voorschot voor het komend jaar. Het is volgens hen een 'tussentijdse prijsaanpassing die gezien moet worden als aan magere aanzet tot compensatie van de kostenstijgin gen van de afgelopen Jaren'. Men vindt de cijfers in de volgende week door de Kamer te behandelen begroting over de inkomensontwik keling en inkomensverslechtering van de boeren en tuinders in de verschillende gebieden en sectoren nogal geflatteerd. Wij hebben de stellige indruk, aldus het comité, op grond van eigen ervaringscijfers dat de uitkomsten nog lager zullen komen te liggen. Uit de begroting komt volgens de boeren en tuinders geen beleid naar voren dat de doelstelling rea liseert de inkomensontwikkeling in land- en tuinbouw gelijke tred te laten houden met die in andere sectoren. Heel voordelig kunt u nu in het bezit komen van de originele Friesche koffiebus van Douwe Egberts. Prachtig gedecoreerd met antieke koffiesituaties. Leuk voor in uw keuken èn.als u na gebruik het pak weer goed dichtvouwt en terugdoet in de koffiebus, wordt de koffie het best bewaard. Omdat een speciaal dubbelwandig deksel de bus stevig afsluit. Zo blijft uw Douwe Egberts koffie vers en geurig. Gezellige Friesche koffiebus tijdelijk met 2 pakken Roodmerk snelfiltermaling samen voor slechts 6?5 J/ü, Bezoek snel uw winkelier want de voorraad^ is beperkt. mÊÊr UW KWARTET DONDERDAG 24 OKTOBER 1974 T12/K17 N HAAG Het uit Amerika stammende begrip 'blue' is niet in Nederlands te vertalen. Het is zelfs in Amerika niet nauwkeu- te definiëren. Maar ieder, die in aanraking is geweest met ïerikaanse cultuuruitingen vooral jazz! weet, wat er mee rdt bedoeld. Het heeft te maken met weemoed, verlangen, ge lsspanning, stemmingen, idealen. Kylian heeft het ballet, dat idagavond bij het Nederlands is-Theater in de Koninklijke ouwburg te Den Haag zijn pre- beleefde 'Blue Skin' ge- imd, waarmee hij het begrip ie' van toepassing brengt op ver- illen in ras en huidskleur. Dat t hij in vier duetten met als slot 'collage' van die vier. ian heeft alles voor dit ballet gemaakt: de choreografie, de ziek, die gebaseerd is op floklo- or R. N. Degens TTERDAM Voor zover de sdagavond in Rotterdam be- ïnen' internationale muziek- :k de ontdekking van een of er grote talenten tot gevolg i hebben, zou dat op puur val berusten. Want niemand It zich voor dat de jury, die drie dagen ruim vijfhonderd ezonden composities moest lordelén, al deze partituren wat daar tegenwoordig on- verstaan wordt) serieus ift kunnen bekijken, ezien nog van het feit dat er op gebied van de notatie een vol- ikt individualisme heerst, zodat meeste partituren vergezeld eten zijn van een uitgebreide iruiksaanwijzing, hangt het bij kken met vrije improvisatie of itoriek voor bijna honderd pro- t van de uitvoerirfg af hoe zo'n zal klinken. Bij het concert dinsdagavond in de Rotter- nse Doelen, waar 'iedereen' aan lig was. wat de zaal nog bij ge na niet vol maakte, stonden n stukken op het programma irbij die vrije improvisatie op moment van uitvoeren een be- jrijke rol speelt: in dat geval i de aanwijzingen van de com- list maar een zeer vrijblijvend :angspunt bij de uitvoering, die de ene op de andere dag volko- ti anders kan uitvallen, dat dan als jury maar eens ordelen. rekening houdend met duizend-en-één ingebouwde mo- jkheden van zo'n geschrift. Kort- wat we in deze muziekweek te en zullen krijgen kan niet veel er dan een losse greep uit de zikale grabbelton zijn. Er was rbij één vaste leidraad: wat ou- was dan 1972 ging terug het gsel in. En zo waren de vier ken die dinsdagavond door het iroeporkest o.l.v. Zoltan Pesko en r het Radio Kamerkoor o.l.v. ns Müller werden uitgevoerd in geval kersvers. Hoewel 'Gieter' Guus Jansen al eerder in Ne land was uitgevoerd, evenals aventree' van Nigel Osborne, laatste, een a capella koorwerk. ristische motieven en voornamelijk bestaat uit fluitsoli met orkestbege leiding, het decor, de costuums en zelfs ook de grime. Met gegrimeer de maskers worden het zwarte paar. het witte paar, het rode pakr en het gele paar aangeduid, mensen van verschillend ras. De costuums zijn niet anders dan effen witte maillots. Van decor is weinig spra ke. alleen in het slót. als de dan sers in een soort 'landingsnet' in volslagen duister alleen de witte maillots zijn te zien tegen het donkere achterdoek opklauteren. Naar een betere intermenselijke en interraciale verhouding? Of naar het onbereikbare? 'Kylian geeft in zijn ballet geen enkele weg aan. Hij komt weinig verder met het constateren van culturele verschillen tussen blan ken. negers. Indianen en mensen uit het Verre Oosten en ook in zijn 'slotcollage' blijven deze verschil len. Hoewel er nu en dan van heel mooie dansbeweging sprake is. overtuigt Kylian niet moreel en ook niet artistiek. De dans van het rode paar Svea Eklof en Ger Weigeit en van het gele pc ar Roslyn Anderson en Jo- han Meyer is, hoe boeiend ook, geheel opgebouwd uit elementen die men van de Indiaanse en Ja panse dans uit de film d.w.z. de 'showfilm' kent. Zij zegt ondanks al die mooie beweging weinig over het 'blue' van de' mensenrassen waar voor Kylian aandacht pretendeert te vragen. En de slot-collage van de vier 'huidskleuren' werd een nogal verward geheel met weinig samenhang. Nieuw is Kylians idee niet, Maurice Béjart heeft vanzelfsprekend op een heel andere manier, want Bé jart werkt met enorme show-ballet ten zich indertijd met hetzelfde onderwerp beziggehouden. 'Blue Skin' is ontvangen met een hartelijk applaus. Dat gold vooral de dansbeweging en het lijnenspel. 'Blue Skin' komt dinsdag 29 okto ber in Amsterdam. Half november zal het in Rotterdam worden gege ven. verdiende zeker nogeens gehoord te worden. Al was het maar om de weergaloos knappe uitvoering van dit enorm moeilijke stuk met zijn achttalige tekst. De Japanner Jlji Yuasa had in een tien minuten durend orkestwerk getiteld 'Chronoplastic' een con stante stroom van elkaar overspe lende klankgolven met veel gevoel voor instrumentaal raffinement tot een wel boeiend geheel gecombi neerd, en in zekere zin was dit ook het hoogtepunt van de avond: ook al kon men vaststellen dat Penderecki tien jaar geleden al dergelijke din gen deed. De Duitser Georg Kröll probeerde in 'Parodia ad Perotinum' middel eeuwse muziek (van Perotinus Magnum) met een hedendaags klankbeeld te combineren. Een po ging met een weinig indrukwek kend resultaat. Kröll bofte dat de jury juist zijn stuk er uitgepikt had, want er moeten beslist nog een paar honderd van die kwaliteit in de grabbelton gezeten hebben. In de kofnende dagen hebben we er nog een stuk of dertig tegoed. We hopen erover te kunnen berichten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 17