Kerken bieden per advertentie gesprekken aan Uit de kerkbladen ni u Kerk die alleen maar protesteert doet niet genoeg fllsilisth Personalia Vandaag Trouw K wartet Kloof calvinisten- lutheranen overbrugd Zaak-Wiersinga weer aan orde op synode Beroepingswei Nieuwe boeke>[ TROUW'KWARTET MAANDAG 21 OKTOBER 1974 KERK/BINNENLAND T2. «M Van een onzer verslaggevers BAARN Vanaf deze week zal in ongeveer drie miljoen Nederlandse gezinnen per advertentie een gesprek over alledaagse onderwerpen aangeboden worden. In honderd vijftig gemeenten in ons land zijn (in een aantal gevallen interkerkelijke) werkgroepen gevormd, die naar aanleiding van vijf advertenties in de plaatselijke pers zullen zoeken naar een gesprek met mensen die belang stellen in alledaagse levensvragen. 'Geloven doen we allemaal', zegt een van de advertenties, die pro beert aan te sluiten bij de talrijke mensen die wel gelovig zijn, maar nagenoeg niet naar de kerk gaan. 'Je vertrouwt van alles en nog wat. Behalve God?' vraagt de adverten tie. De campagne Is de eerste groot scheepse actie om vla advertenties kerkmensen en anderen samen aan de praat te krijgen. Genoeg reden voor een gesprek met enkele leden van de werkgroep, de theoloog drs. J. D. te Winkel en de socioloog J. B. G. Jonkers, die belden verbon den zijn aan het gereformeerd evangellsatlecentrum ln Baarn. In het evangelisatiecentrum Is de campagne in samenwerking met een reclamebureau opgezet, na een Initiatief van de gereformeerde kerk ln Voorschoten en nadat de gereformeerde synode zich er ach ter had geplaatst. Toen de actie grotendeels ln opzet rond was, is aan andere kerken aangeboden ln te haken. Onder andere de her vormden en de vrije evangellschen Vignet van de 'Landelijke werkgroep perskampagne'. hebben dat gedaan. De actie is dus interkerkelijk. De advertenties, vijf in getal, zullen van oktober tot en met maart ver schijnen in dagbladen en huis-aan- huis-bladen. die veelal terecht ko men ln de doorsnee Nederlandse gezinnen. Hun wordt dan gevraagd een moment na te denken over de gewone dingen van het mensenbe staan. het gejakker, het lezen, zoe ken, dromen en geloven. De heer Jonkers bestrijdt dat de evangelisatie tegenwoordig in het slop zou zitten. 'Er zijn op het ogenblik meer evangelisatie-wer kers dan ouderlingen in de gerefor meerde kerken', meent hij. Evange lisatie heeft zijn gezicht van vroe ger evenwel verloren. Toen was evangelisatie veelal hetzelfde als zieltjes winnen. 'Tegenwoordig wil len wij de communicatie van het evangelie tot stand brengen', vult drs. Te Winkel ter verduidelijking aan. 'Vroeger sprak je van mensen die van het evangelie vervreemd waren. Er zijn tegenwoordig men sen. die al de tweede en derde generatie buitenkerkelijk zijn. Die hebben geen enkele band meer met de kerk. Het is niet ons eerste doel, deze mensen in de kaartenbakken terug te brengen. Het gaat er meer om deze mensen te helpen hun relatie met het evangelie te. her stellen. Daarbij realiseren we ons De socioloog J. B. G. Jonkers. wel dat buitenkerkelijken niet per sé altijd ongelovigen zijn, evenmin als kerkleden meteen gelovigen ge noemd kunnen worden'. De heer Jonkers zegt: 'De uitslag van een enquête heeft een tijdje geleden uitgewezen, dat negentig procent van de mensen in God gqlooft. Ik ben geneigd dat cijfer ernstig te nemen'. De advertentie campagne zal zich dus ook tot de kerkmensen richten. 'Het evangelie heeft tegenwoordig weer werf kracht'. zegt drs Te Winkel. 'De kwestie is vaak net als in de recla mewereld: 'Hoe breng ik mijn waar aan de man'. De heer Jonkers meent dat je bij alles wat je verwerft een stukje sfeer er bij koopt. 'Bij Amstelbier koop je het idee 'de beste brouwers brouwen het'. Bij het evangelie moet je je ook afvragen wat voor sfeer er bij gedacht wordt. In het verleden was de sfeer van de gereformeerden nogal massief. Doordat de gerefor meerde kerken nu een wat gevari eerder beeld vertonen, zijn ze wat opener geworden voor mensen van buiten. Als je tegenwoordig zegt dalt je gereformeerd bent, schrikken de Geloven doen we allemaal Je zegt: ik geloof niet. En wat bedoel je dan? Dat je niet naar de kerk gaat, niet bidt, dat je niet vroom bent. Maar geloof je dan niet? Je stapt in de trein en je ge looft dat je veilig zit. Je stapt in de auto en je gelooft dat je tegenligger ook rechts houdt. Je draait de kraan open en je gelooft dat er water uit komt. Je zet een elpee op en je ge looft dat er muziek op staat. Geloven is dus: vertrouwen. En zonder vertrouwen kun je geen stap doen. Vertrouwen doen we allemaal. Geloven doen we allemaal. Interessante vraag: wat ge loof je allemaal? Jezelf, je vrouw, je kinderen, je kolle ga's, wildvreemde machinis ten en technici. Je vertrouwt van alles en nog wat. Behalve God? Lezen doen we allemaal Wie dit leest, is niet gek. Want als je kunt lezen, kun je veel meer. Dan kun je je zelf ontwikkelen. Dan kun je werken. Dan kun je leven. Dankzij de kunst van het schrijven en lezen. Dankzij de boekdrukkunst. Ongeveer de helft van de wereldbevolking boven 25 jaar kan niet lezen en schrij ven. Honderden miljoenen analfabeten. Hun ontwikke ling hangt van het onderwijs af. Daar wordt hard aan ge werkt maar er moet nog veel meer gebeuren. Want zolang ze niet kunnen lezen, kunnen ze niet vooruit. Maar wij, wij kunnen lezen. En daarom zijn we veel ver der. We hebben meer geld, meer eten, meer spullen. Maar zijn we ook meer méns? Daar denk je wel eens over. De vraag is: wat is er werke lijk belangrijk in het leven? mensen niet zo erg meer als vroe ger', aldus de heer Jonkers. Helemaal tevreden over de sfeer ln de kerk zijn de twee evangelisatie- deskundigen nog niet. 'We moeten onze vormen en gebruiken niet zo dwingend opleggen', meent de heer Jonkers. 'De traditionele nadruk op de ambten heeft de gemeente soms onmondig gemaakt. En de herstruc turering is wel aan de gang, maart nog lang niet voltooid. Een belang rijk hulpmiddel was het rapport Kerk in Perspectief, dat ln de jaren zestig tot stand kwam en door de synode werd aanvaard. Dat be tekende de aanvaarding van de ge- UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Open en bloot In zijn commentaar op de laatste Open en Bloot-uitzending (sterili satie) stelt tv-recensent Ton Hydra de betrokkenheid van de PSVG met dit programma aan de orde. Hij verbaast er zich hogelijk over dat deze protestantse organisatie zijn hulpmogelijkheden ten dienste stelt van een dergelijke 'banale' uitzen ding Had hij zijn vragen hierom trent rechtstreeks aan ons gesteld, dan hadden wij hem direct kunnen antwoorden en zowel u als onszelf de moeite van een ingezonden brief kunnen besparen. De PSVG is niet betrokken-bit-het samenstellen van Open en Bloot. Daarvoor is de VA RA verantwoordelijk. We hebben ons bij het begin van deze serie wel uitdrukkelijk bereid verklaard mee te helpen bij de opvang van vragen en anaere reacties, eenvoudig om dat het een taak van ons is mensen te helpen. (Uit de tientallen telefo nische en schriftelijke reacties die ons bereiken blijkt hoe belangrijk dit is). Open en Bloot is daar een van de middelen voor. zij het een bijzonder. Door onze betrokkenheid is er nadrukkelijk ruimte inge bouwd voor het stellen en beant woorden van vragen met levensbe schouwelijke kanten. Daar zijn wij voor. Den Haag H. Jansen, voorl. en publ. PSVG Waanideeën (3) In Tr/Kw van 16-10 wordt terecht opgemerkt dat er verschillende waanideeën over Zuid-Afrika be staan. zoals bijv. de idee dat de Afrikanen van Zuid-Afrika het zo slech* nog niet hebben, terwijl toch iedereen kan weten dat zij zich dood moeten werken en dat hun kinderen doodgaan van de honger. Waarom zijn die waanideeën er dan? Zou dit niet komen omdat wij toelaten dat de Zuid-Afrikaanse ambassade ln ons land haar fascis tische propaganda kan verspreiden? Deze ambassade vertegenwoordigt immexs slechts de blanke onder drukkers van Zuid-Afrika, waar ve le blanke Nederlanders vriend schapsbanden mee hebben. De meerderheid van het Zuid-Afri kaanse volk is niet vertegenwoor digd Ln het buitenland. Nu de Vere nigde Naties de echte vertegen woordigers van het Zuid-Afrikaanse volk in haar vergaderingen toelaat en de geloofsbrieven van de racis ten niet meer wil accepteren, zou Nederland hieraan een voorbeeld kunnen nemen. Den Haag L. J. de Boer. ROME Wanneer de kerk alleen maar protesteert tegen het on recht in de wereld, dan doet zij niet genoeg. vergadering van de bisschoppen- Het behoort ook tot haar taak ac tief mee te weken aan de verbete ring der wereld. Want de bevrijding van de mens uit ongerechtigheid en onderdrukking is een wezenlijk be standdeel van de christelijke heils boodschap. Aldus een der uitspra ken van de Duitstalige groep in zijn rapport, dat in de algemene /MÊZ, Onbegrip (4) (ADVERTENTIE) Voor mijnheer Jansen die morgen jubileert. Niemand woont te va- om 'n bloemetje te sturen. Uw Fleur op- bloemist zorgt ervoor! De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma. F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers. N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Het voornemen van de regering om hulp te geven aan Egypte is vol gens mij treurig en belachelijk. Het lijkt op het aanbieden van de zak met geld aan de Algerijnse zeero vers in de 18de eeuw. Toen om de zeerovers gunstig te stekken, nu om de olietoevoer veilig te stellen. Want al heeft Egypte geen olie, Egypte's vrienden wel. Vertrouwen op Sadats woord? De profeet waar schuwde al voor de gebroken riet staf die de hand doorboort als men er op leunt, en wie Jarenlang Sa dats woorden heeft gelezen wordt herinnerd aan het gezegd: De taal dient om de gedachten te verber gen. Ter Apel J. Wiegman Biesheuvel (3) Met klimmende verbazing heb ik de heer Biesheuvel horen spreken over zijn bezwaren tegen het huidige regeringsbeleid. Wanneer ik de ogen sloot en alleen de stem van de spreker tot mij liet komen, waande ik me in de jaren dertig, toen redevoeringen van hetzelfde niveau door sprekers van het twee de garnituur tijdens verkiezings campagnes ten beste werden gege ven. Om na 1% jaar het verbitterde stilzwijgen op deze wijze te verbre ken. acht ik beneden de maat van de voormalige premier Biesheuvel, die weet dat de marge om te ma noeuvreren voor elke regering op dit moment gering is. Zou hij het zóveel anders gedaan hebben? Ik betwijfel het. In ieder geval recht vaardigt het niet zijn antwoord op de vraag van de heer Sleeuwen- hoek: Welk verschil ligt er tussen uw beleid en dat van Den Uyl?'- Daar ligt een wereld tussen'. Inder daad! Maar het is een sprookjeswe reld. De heer Biesheuvel had wijzer gedaan als hij aan de 76 weken stilzwijgen er nog één had toege voegd. Loenen ds. G. W. Rijksen GENEVE De Leuenberger con- cordia, een leerovereenkomst van reformatorische kerken in Europa, is deze maand van kracht geworden voor 51 kerken. De eeuwenoude kloof tussen calvinisten en luthera nen is daarmee (ln principe) over brugd. De overeenkomst ls een uitgang spunt voor verdere samenwerking tussen kerken van het lutherse en het calvinistische type en maakt internationaal kansel- en avond- maalgemeenschap mogelijk. Voorzitter Mr. P. van Vollenho ven. de man van prinses Margriet, is benoemd tot voorzitter van de werkgroep 'Humanitair oorlogs rechtDe koninklijke luchtmacht heeft deze werkgroep opgericht, die zich in het bijzonder zal bezighou den met het probleem van krijgsge vangenschap. De bevindingen van de werkgroep zullen worden ge bruikt bij de voorlichting van luchtmachtpersoneel. De heer Van Vollenhoven is reserve eerste luite nant bij de koninklijke luchtmacht en adjudant in buitengewone dienst van de Koningin. van synode is ingebracht. De kerk heeft daarom tot haar plicht al haar leden aan te sporen om in gehoorzaamheid aan Gods wil zich in te zetten voor de wereld en voor rechtvaardige maatschap pelijke structuren. Zij kunnen daarbij moed putten uit de belofte van Christus dat aan het einde der tijden deze waarden tot voltooiing zullen komen. De Duitse taalgroep waarschuwt echter ook dat men senwerk ménsenwerk blijft. Steeds zal dit werk geijkt moeten worden op het evangelie. De uitspraak over de taak der kerk inzake de rechtvaardige verhoudin gen in de wereld is in belangrijke mate beïnvloed door het nieuwe lid van de Duitse taalgroep, de Peru aanse wijbisschop Schmitz Sauer- born van Lima. De vergaderingen van de groep stonden onder wisse lend voorzitterschap van kardinaal Alfrink en de duitse kardinaal Doepfner. Einde of nieuw begin? Confe rentie op Kerk en Wereld te Drie bergen met dr. Feitse Boerwinkel naar aanleiding van zijn gelijkna mige boek. Van vrijdagavond 1 no vember zeven uur tot zaterdagmid dag 2 november vijf uur. Opgave tel. 03438-2241. Kardinaal Alfrink (links) op de bisschoppensynode in Rome in ge sprek met zijn Belgische collega Suenens. De gereformeerde synode gaat zich in haar novemberzitting opnieuw bezighouden met wat 'de zaak- Wiersinga' genoemd wordt, zo be sloot de synode drie weken geleden. Naar aanleiding hiervan is in de (gereformeerde) Groninger Kerk bode een discussie ontbrand tussen hoofdredacteur drs. K. Dijk en synodelid dr. B. van Oeveren, bei den predikant te Haren. Drs. Dijk schrijft: Enige maanden geleden gaf de ge nerale synode aan deputaten voor kerk en theologie de opdracht om nog eens een nader gesprek te heb ben over teksten, die voor het ver staan van de verzoening in de Schrift centraal zijn Tegelijk deed de synode zelf enkele uitspraken, die door dr. Weijland, moderamen- lid van de synode, geïnterpreteerd zijn als officiële verwerping van de mening van dr. Wiersinga Deputa ten hebben thans hun opdracht te ruggegeven. Ze stellen zich op het standpunt, dat het hun taak is de synode te adviseren vóórdat deze beslissingen neemt. Men mag het teruggeven van genoemde opdracht zien als een duidelijke afkeuring van het beleid van de synode. Als het de synode bij het vragen om advies van deze deputaten menens is. rest haar niets anders, dan de genomen besluiten terug te nemen. In publicaties van twee leden van het moderamen van de generale synode, te weten dr. C. Gilhuis en dr. H. B. Weijland, trof me de opmerking, dat dr. Wiersinga alleen staat in zijn mening Ik meen te weten, dat dr. Wiersinga ook per soonlijk dergelijke woorden zijn toegevoegd. Voorts is op de synode geconcludeerd, dat er niemand was. die het voor hem opnam of het met hem eens was. Wat het laatste be treft: stel, dat het waar was (maar het is volstrekt onjuist!), dan is het een benadering, waar men geen goed woord voor over kan hebben. Zelfs over de ergste ketter kan men iets dergelijks niet stellen. In de kerk horen dergelijke praktijken niet thuis. Tenminste, als men niet wil chanteren. In de zomermaanden heeft het mo deramen van de synode In het blad Kerkinformatie informatie gegeven over de synodebesluiten inzake dr. Wiersinga. Men volstond niet met een weergave, voegde er een Inter preterende toelichting aan toe. Wie heeft het moderamen hiertoe het OniUlSt recht gegeven? Ook uit andere handelingen met betrekking tot de onderhavige zaak, trekken wij de conclusie, dat het moderamen bezig is zich bisschoppelijke allures aan te meten. Dr. H. Wiersinga aankomen en die men zoveel moge lijk tracht tegen te houden. Op grond van een hoogst bedenke lijke aktie van het Conf. Geref. Be raad, waarmee 64 kerkeraden in stemden, overweegt de synode bin nenkort de zaak-Wiersinga binnen kort opnieuw aan de orde te stel len. Men wenst, dat er verder door gepakt wordt. Het doet mij leed ln deze kommentaren een scherpe toon te moeten aannemen. Maar ik voorvoel, op grond van enkele zeer duidelijke signalen, dat als men zo doorgaat, dat er dan een plotselin ge ontwikkeling zal ontstaan, waar men op de synode niet voldoende rekening mee houdt, maar die grótere gevolgen zal hebben voor de toekomst, dan die ev ontwikke lingen die men wel meent te zien Volgens dr. Van Oeveren is het stuk van drs. Dijk 'beslist onjuist'. Dr. Van Oeveren licht dit als volgt toe: Het is nl. helemaal niet waar, dat 'op grond van een hoogst bedenke lijke aktie van het Conf. Geref. Beraad' de synode heeft doen be wegen de zaak-Wiersinga opnieuw aan de orde te stellen. De zaak ligt zo, dat een aantal kerken én het CGB een verzoek om revisie hebben ingediend van de synodale beslui ten en de synode achtte de argu mentatie van een zodanig gewicht, dat een commissie werd benoemd bestaande uit: prof. dr. J. Plomp (voorz. en samenroeper), oud. R. Huizinga, Woldendorp; ds. I. de Jong. Maastricht; oud. K. Jongsma Bolsward; ds. C. Mak, Hengelo en ds. P. Schravendeel, Middelharnis. die in de volgende zittingsperiode van de synode (nov mededelingen zal doen. En wat het gesprek van het moderamen met dr. Wiersinga betreft: ik ben er niet ver naast, als ik veronderstel, dat de noodzaak hiervan bij dr. W. zelf ligt; hij deed alle synodeleden een stencil toeko men, waarin hij mededeling deed van een nieuw boek: 'Verzoening met het lijden' (zie uitvoerig hiero ver het Friesch Dagblad van 9 en 10 oktober), waarin hij opnieuw een onderdeel uit onze belijdenis discutabel stelt. Het gaat er mij nu niet om, of dit terecht, of ten onrechte geschiedt, maar wel. dat stencils en boeken niet de kerkelij ke weg zijn; de weg van het grava men staat voor ieder open. Naar mijn mening heeft de synode op geen enkele wijze een verkeerd be leid gevoerd en met een onjuiste berichtgeving is de zaak beslist niet gediend. Bier In Diakooie, het maandblad voor de hervormde diakenen, reclame voor bier, maar dat heeft een bij zondere reden. P. W. A. de Wit schrijft: Intussen heb ik gelezen dat een Zwitserse brouwerij via Skol bin nenkort een alcoholvrij bier op de Nederlandse markt gaat brengen. Volgens onze wetgeving(l) mag het echter geen bier genoemd worden, het gaat daarom Blrell heten. Van harte hoop ik dat ook diakenen ln hun werk. in hun omgeving of in welke situatie dan ook een beetje propaganda voor dit drankje willen maken. Als het er is moet het gekocht worden, anders is het over een half jaar weer van de markt verdwenen. Vraagt uw winkelier! Ik ben niet gewend in dit blad recla me te maken voor het een of ander genotmiddel. Deze keer dan maar eens wel, omdat dit onder het hoofdstuk volksgezondheid thuis hoort. EG' Ve HIJ WEET ERVAN Het beeld van Mozes op de met de handen omhoog, gest? Situ door zijn helpers, Aaron en Hur|ers. ons niei gauw verlaten sedert ons op school, thuis en in de verteld is. We dragen het bij die wonderlijke pantomime. B kent het dat Mozes bad, met ul n c strekte handen? Wilde hij daai zeggen dat de hulp van God i ledr komen? Of moeten wij hen vo die zeggen dat Mozes zijn hai iort voor zich uitstrekte en zo vooi t o strijders in de vlakte een krui ken vormde? We mogen er b baar zelf verder over naden m ebb geb dachte dat de gemeente de draag ster van de bedoelingen van de Heer is. Aan de advertentiecampagne ging een financiële actie vooraf die ruim een half miljoen heeft opgebracht. Indien deze opzet blijvend slaagt zouden de advertenties een vast verschijnsel kunnen worden in de Nederlandse kranten en nog meer dan nu het geval ls. gedragen kun nen worden door verschillende ker ken. De christelijke gereformeerden overwegen 'op een of ander mo ment' een afvaardiging te zenden naar de landelijke werkgroep. Daar is een man. hij heeft levensroeping, nl. dit volk uit ren uit Egypte en het door woestijn heen leiden. Op die komt Amalek hem tegen. Amfcedi beteken; dood en verderf. Hefven zoiets als een vroege erfvijand Israël En hij strekt zijn handen r z sl< ipp< hemel, alsof hij zeggen wil: 't ij iaai zaak. God, niet de onze. Wij De een beroep op U. U bent er^odu begonnen. U kunt ons niet hal jet wege laten omkomen. Maar strijd duurt voort en duurt lang lang voor een mens om zijn den omhoog te houden. En komt de hulp. Dat kan een niet alleen. Dat moeten we sa !eï<j doen. En daar mogen we dan nog een keer bij gaan zitten, on de weg, ook van dit uitstrekken handen, anders teveel zou zijn. mogen we erover denken en tpan denken aan Jozua die daar ben< j,, in bloed en vuur staat, 't Is hard bestaan dit onderweg zijn en toe lijkt het ten dode bedre .n(i Maar boven op de berg staan kba onbewegelijke handen in de lu aci Hij weet ervan. (Exodus 17, 10- GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Beroepen te Aalten-Wintersw U11J Neede: H. A. Strating kand. te 1 meioord. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Apeldoorn: P. Blol Dirksland. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Leek: F. de Jtj' te Veendam. tru He Dr. K. Blei, Het einde in 7,1e j; Bespreking van de Openbaring Johannes voor gebruik in gespr groepen. Uitgave van de Cent LS"j Vormingswerk-Hervor de Vrouwendienst, Driebergen. 48 d. )elf 3.95. In deze brochure met haar m< dubbelzinnige titel geeft domi» Blei een aantal grotendeels verlV derende en nuchtere aantf ningen bij de belangrijkste stuk v! van de Openbaring van Johan :r°' In aansluiting daarop sugger hij telkens een serie gevariee gespreksvragen. die gelul n maar duidelijk de tijd verra 7a maf/tan nnrraafal/l fltXa y i dar [at' waarin ze werden opgesteld. De Openbaring van Johannes b al te vaak een gesloten boek: boekje is een waardevolle steun het gemeenschappelijk en v zelf ook persoonlijk lezen verwerken van dit bijbelboek, nj* Bij al het goede dat het bof biedt is het jammer dat niet n fro aandacht kon worden gegeven er de behandeling van de achtergn i het genre van de openbaring en*ri! situatie vanwaaruit deze open1 I ring werd geschreven: ook de b ven aan de zeven gemeenten h den verdiend besproken te wordz S. J Mary Stewart De holle heu d- Uitgave: De Fontein De 1 Prijs: 27.90. Jflj Wie destijds heeft kennis genoi ®rd van het mystieke verhaal 'De K tallen grot', vermoedt dat M fen Stewart met haar nieuwste bi11 dat speelt in de vijfde en de ze 1 eeuw na Christus andermaal terfn grijpt naar de donkere eeuwen Engeland en Wales. Dit is met ?ld' holle heuvels' inderdaad het ge jv®' Ze toont ook in deze roman hln 1 grote vermogen om de cultuur ver: die, op zichzelf fascinerende pel de. te doen herleven: de half-H'o-j dense barbaarse stammen, strijd a welhaast spookachtige wouden, log sfeer van het onherbergzame pl e teland. de geheimzinnige ritue ni< en het veelzijdige bijgeloof. ïjeke doende ingrediënten om Merlijn, ide bijna demonische magiër, gestalb uit geven. Hij wordt gesecondeerd d^tna zijn pupil, de jonge Arthur, voort stemd om na een fanatieke sti 1 l de troon van Brittannië te bestijg olie Haar indringend geschreven haal, met een rijkdom aan deta als is een mengeling van legend n' overleveringen en beperkte hist^n sche gegevens: ze is bovenal i Sa poëtische vertelster. De magiër is ger deze roman in ikvorm f't het woord. De vertaling uit Engels is van Frans van Oldenb Trc Ermke. 1 Jrli JSt< Elseviers Beroepen-almanak ljeh handleiding voor school- en roepskeuze, door H. Q. Peet 3e l tie. Uitg. Bonaventura, Amsterd ian 415 blz - ƒ16.90. In de serie landendocumentf" van het Koninklijk instituut v de tropen is deel 179/180 uitgel v men: Maleisië. Een jaarabont d ment kost 47,50 en omvat de i gave van acht landendocumen ties. Adm. landendocumentatie, a wi agrarisch onderzoek, Mauritsks het 63. Amsterdam. 79 blz. Prijs tw enkel nummer 6.- per dub ver nummer 7.50. n abl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2