Wereldraad begint aan rechten van de mens DE 1DÜMINEE GflflT VE3QRBU Voor het eerst doet Oost-Europa mee Beroepingswe^ Trouw Kwartet Boeken van Dr. Okke Jager Uitgave van KOK, KAMPEN TROUW/KWARTET ZATERDAG 19 OKTOBER 1974 Eihd deze maand, 22 tot 26 oktober om precies te zijn, houdt de commissie voor internationale zaken van de wereldraad van ker ken in het Oostenrijkse St.-Pölteh een beraad over de mensenrech ten, waarvan de resultaten voorgelegd zullen worden aan de as semblee van de wereldraad van Nairobi. door Aldert Schipper Het is nogal bijzonder dat deze consulate plaats kan hebben, want voor het perst hebben leden-kerken uit Oost-Europa met het 'gesprek Ingestemd. Van de 54 deelnemers zullen er elf uit Oost-Europa, vijf tien uit West-Europa, vijf uit Noord-Amerika, drie uit het Midden Oosten, twee uit de Pacific en steeds zes uit Azië, Afrika en La- tljns-Amerika afkomstig zijn. De bijeenkomst heeft een besloten karakter. De consulatie is in ons land onder meer voorbereid! door een gesprek dat vorige maand plaats had in het interuniversitair instituut voor missiologie en oecu- menia in Utrecht en door een spe ciale uitgave van het blad Wereld en Zending, dat geheel aan de rechten yan de mens is gewijd. De kerken hebben in het verleden nogal eens in navolging van de liberalen de mensenrechten teveel versmald tot individuele belangen behartiging. Dat leidt er gemakke lijk toe, dat de kerk, pratend over de rechten van de mens een be paald soort liberale maatschappij sanctioneert. Aan de andere kant kan de kerk Juist weten dat de klassieke liberale vrijheden niet kompleet zijn zonder dat tevens een aantal sociale economische vrijheden worden gerealiseerd. Het is daarom niet te verwonderen dat in veel dictaturen de mensen van de kerk de eerste slachtoffers zijn. Zij vormen een belangrijke kracht voor het in praktijk brengen van mensenrechten en zijn daardoor een bedreiging voor een absolute heerschappij. Kunstmest In het genoemde nummer van We reld en Zending noemt ds. Dwain Epps, een staffunctionaris van de commissie voor internationale za ken van de wereldraad, Brazilië. Zuid-Korea en Namibië als landen waar de traditionele mensenrechten worden geschonden. Ikzelf had daar toch ook de Sowjet-Unie bij ge noemd. Maar vaak wordt in het Westen vergeten dat de boer in India zijn recht om te leven ingrij pend beperkt weet, zolang in dit land het land onvoldoende is ver deeld en het rijke Westen aan In dia de kunstmest onthoudt, die een normaal leven voor de bevolking kan waarborgen. In het Westen moet men een beetje voorzichtig zijn met kritiek. Prof. dr. J. Verkuyl, de eindredacteur van Wereld en Zending, zoekt in een omvangrijk artikel naar een thèologische basis voor de strijd voor de rechten van de mens. Hij zegt: 'Ook voor de mensenrechten is er slechts één vaste grond, namelijk Gods open baring in Jezus Christus, Zijn be loften en Zijn eisen'. Op grond hier van waagt prof. Verkuyl het de kerk op te roepen niet slechts tot 'kaarsjes branden' voor de verkla ring van de mensenrechten, 'maar wij zullen juist als wij er diep van overtuigd zijn dat deze rechten Het Zuidafrikaanse blad Die Burger illustreert met deze spotprent het bezig zijn van de kerken met de rechten van de mens. TOEN KWAM AMALEK Na het water, de dorst en de ger komen de mensen op I; i weg door de woestijn. David van mening dat je beter f handen van God kon vallt Merkwaardige is dat hier van ft bevelen van God sprake is. 1 Bi weet zelf raad. Wat mensen \^er is bekend. Vooral in de woi ten aanzien van een volk ds weg is naar z'n toekomst. Ai wordt het voorbeeld van d senmacht die zich tegen ontplooiing verzet. Toen Amalek. Het ging goed. De lijkheden werden telkens door delijke bijstand verholpen. Def was weliswaar geen riante za; worden, maar het ging. Toen Amalek. Het staat er drej „'de T.KP" 1 W 1 tP 'Waaroor hulle rusie maak? Soos gewoonlik maar weer oor óns'. Mensen zijn de grootste vijaiJj van mensen. Nog altijd. Als njf^ zich op onze weg stellen bet het meestal onheil en strijd i bij doden vallen. Mozes geeft,; bevel om de slagorden op te en zegt hem toe dat hij zélf g gen op de heuvel zal staan - nu.-, staf in zijn hand. Ook dit ve 111 vertoont duidelijk sporen van, later in elkaar zetten van tekst. Jozua wordt ineens gen terwijl hij eigenlijk pas later gesteld wordt. Er is sprake va heuvel, terwijl niet duidelijk welke het is. Maar ook de staf z'n geheim. Die wordt verderf, h genoemd. Maar de betekenis wortelen in Gods wil, moeten doen wat wij kunnen om deze verklaring omgezet te krijgen in constitutio nele garanties', aldus prof. Verkuyl. Speciaal fonds De hoogleraar legt sterk de nadruk op acties van binnenuit, 'zonder getrompetter', zoals hij schrijft. Verkuyl vindt het waardevol, waar nemers te zenden naar processen tegen mensen, die vechten voor de mensenrechten, zoals dr. Beyers Naudé in Zuid-Afrika of mr. Yap Thiam Hien in Indonesië. Hij ci teert instemmend de opmerking van de wereldraad- theoloog dr. Lu- kas Vischer, die graag een speciaal fonds zou willen hebben, dat naar' analogie van het fonds van het programma tot bestrijding van het racisme zich toelegt op steun aan de handhaving van de mensenrech ten. Blijft de vraag in hoeverre de we reldraad van kerken in staat zal zijn op enigszins universele wijze zich met de rechten van de mens bezig te houden. Een van de sterke punten van een programma tot be scherming van de mensenrechten kan zijn dat het de schijnbare een zijdigheid van hét programma tot bestrijding van het racisme kan vermijden. Oost-Europees concept Er is aanleiding voor enige vrees dat een eventueel programma voor de mensenrechten iets te gemakke lijk het Oosteuropese concept van de rechten van de mens zal volgen. In een interview met de Evangeli sche Pressedienst heeft ds Dwain E-pps gezegd: Naarmate de kerken in de communistische landen merkten dat binnen de oecumeni sche beweging de bereidheid toe nam naar hen te luisteren, positief te reageren op hun ervaringen en op die in de socialistische maat schappij en daaruit te leren, be gonnen zij steeds meer mee te doen aan het oecumenische gesprek over de rechten van de mens. Op het moment moeten diegenen die vroeger dachten dat Oosteuropese kerken aan dit thema niets bij te dragen hadden, ontdekken dat het juist de kerken in de socialistische landen zijn, die zich het ernstigste inzetten voor een nieuwe conceptie van de mensenrechten in de oecu mene' Het is dus mogelijk dat in de wereldraad voet gegeven zal worden aan een bij uitstek Oosteuropees idee over de mensenrechten. Ik be weer niet dat daar niet naar geluis terd moet worden en evenmin dat een ernstig debat over de bijdragen die oost en west aan een totaal concept kunnen verlenen uit de weg gegaan moetworden. Maar Westeuropeanen, die sympathiek staan tegenoVer de burgerrechtbe weging in de Sowjet-Unie worden daar door de leiding van staat en kerk afgedaan als ,'koude-oorloghit- sers' of 'voorstanders van de psychologische oorlog'. Als de we reldraad gedwongen zou zijn geheel die kant op te gaan, dan kan men beter in St. Pölten maar snel be sluiten terug te keren, want dan laat men een derde van de mensen in deze wereld in de kou staan. dit meenemen moet men g Bij het sterven van Jakob laze ook van de staf. Is de stal teken van de reis, van het o 1 weg zijn op Gods gebod? Danp'k misschien dit gehele treffen teken. De uittocht moet dooi daar kan Amalek niéts aan Het zal de staf zien en wetei het hier te maken heeft met gers met verzegelde brieven dus 17, 8, 9). ID «5 we XED. HERV. KERK Beroepen te Streefkerk, Moerk|en le en te Gouderak: J. Blom, te Utrecht. Aangenomen naar NOP (Bant ten)drs. R. Oost te GToningei >ap Beroepbaar: M. B. Plette, Prin: Qa; laan 9, Ermelo (na 20 nov. Bakker, Corn. Troostplein 15', sterdam: J. Blom, Dickenslaai .ïiTi Utrecht: J. E. W. Nicolai, Sta< lla, derslaan 56, Utrecht. js Toegelaten tot de evangeliel n ning: D. v. Meulen. M. H. Trfh straat 36 bis, Utrecht, he door A. J. Klei De uitspattingen van protestantse christenen in ons land bestaan uit toog- dagen en jubileumvieringen. De buitenwacht moet zich hierbij geen al te op windende voorstellingen maken: Voor beide genres geldt dat de betrokkenen in een kerk of een andere boven iedere verdenking staande ruimte kruipen en daar naar een dominee luisteren. Deze indruk dringt zich onweer staanbaar op aan iemand die bla dert in het vandaag uitgekomen 'familie-album van driekwart eeuw 'protestants leven in Nederland', dat uitgeverij Ambo in Bllthoven onder de titel 'De dominee gaat voorbij' voor zeventien en een halve gulden aan de man brengt. In dit door .Ben van Kaam en (dr.) Anne van •dér Meiden samengestelde fotoboek wemelt het namelijk v^n afbeeldin gen van bondsleden die in rechte -bankenrijen zitten en van bestuur- deren die streng symmetrisch om een groene tafel of een vaandel gegroepeerd staan, en aller gelaats uitdrukking maakt duidelijk dat zij ;het leven niet als een lolletje wen sen te beschouwen. -Een van de fraaiste prenten van .deze soort staat op het omslag en we vinden die later levensgroot te rug op de pagina's 56 en 57. Het is dé foto van een provinciale toogdag van het Christelijk Jongeren Ver bond, omstreeks 1920 gehouden in .dé hervormde kerk van Biezelinge. Hier is het meeslepende bijschrift: 'Recht als de voren die ze trekken "door het Zeeuwse land, kijken hier de opgroeiende eikebomen der ge rechtigheid naar de fotograaf op de kansel'. Intussen hadden degenen, naar wie toogdag-houdende scharen het oor neigden, zichzelf in hun jongeling schap vaak meer veroorloofd dan zij bereid waren toe te staan aan hun aandachtig gehoor. In 1904 lie ten studenten van de Vrije Univer siteit zich kieken achter een met flessen wijn bezaaide tafel. 'Vastbe raden en moedig heffen ze, voorzQ- ver ze daar nog toe in staat zijn, het glas naar de toeziende eenvou dige lieden. Er was wijn, stijl, dis tantie, zelfverzekerdheid en ieder een vond het leuk: zie. uw aan staande leiders amuseren zich'. Harmonium Maar ook bij 't gewone kerkvolk' kan de boog niet altijd gespannen zijn en daarom hebben zij het har monium. de Nobélreeks en de NCRV. Helaas waren er die hun 'ontvangapparaat' wel eens ge bruikten buiten de uitzendtijden van de eigen christelijke omroep vereniging en dan moest de domi nee in zijn kerkbode schrijven: 'Men heeft taal vernomen, die niet gehoord moest worden. Men heeft de klanken der wereldsche muziek opgevangen, die de gedachten in de danszaal deden vertoeven. Het Ettelijke keren bezetten studenten van de Vrye Universiteit in Amsterdam VU-gebouwen in hun protest-acties. In 1973 rolden enkele bezetters hun slaapzak uit in de senaatskamer onder het borstbeèld van Abraham Kuyper, kapitalisten-vreter en paneel- zager uit de vorige eeuw. Maar het is de vraag of de studenten dat wisten. kwam omdat men niet afsloot maar toegaf aan de booze neiging van het hart, dat van nature zoo zondig is'. Dit citaat haal ik van pagina 96, waar ook een knus plaatje staat van een bij een 'ontvangapparaat' gezeten echtpaar, dat stellig de bij het gebruik van radio vereiste 'waakzaamheid en christelijke zelf tucht' toepast. Moeder zit te breien (wat dacht je) en vader leest in de Omroepgids van de NCRV en geeft aldus te kennen dat hij niet be schuldigd kan worden van 'zondige nalatigheid': hij zal de radio niet 'geheel aan de wereld-overlaten'. Ik heb 'De dominee gaat voorbij' zorgvuldig doorgebladerd tot en met het onverwacht-stlchielijke slot op pagina 238 en ben ook een paar fouten tegengekomen, hetgeen deugd doet want nu kun je als recensent laten zien dat je er niet met de pet naar gegooid h^bt. Los van een paar zetfouten (waar ik over zwijg, ook bij ons kreeg Ber- kouwer meer dan eens een h in zijn naam) zag ik dat de samen stellers op pagina 190 geheel ten onrechte op de tweede rij in Upp sala Berkouwer en Bronkhorst 'nog ontwaren': ze hadden daar de lu therse dominee P. H. G. C. Kok moeten ontwaren. Twee pagina's verder staat op de Lunterense synode links boven niet dominee Van der Veen aandachtig naar Zuid-Afrikanen te luisteren, maar dominee D. N. Wouters. En de doopsgezinde kerk in Amsterdam staat niet aan het Spui, maar aan het Singel. Maar groter dan mijn voldoening over het signaleren van deze slor digheden was mijn plezier bij het bekijken van al dit plaatwerk (mijn verbazing over wat de mo derne techniek aan oude verbleekte prenten kan ophalen was trouwens ook niet gering). Ik laat bij dit verhaal drie foto's met de bijbeho rende onderschriften zien. en om een piepklein idee te geven van wat 'De dominee gaat voorbij' alle maal biedt, noem ik vier foto's: van ds. J. v. d. Leek 'die zich op 14 februari 1929- om onverklaarbare redenen op de Waal bij Zaltbommel tussen de schotsen heeft genesteld': van dominee-dichter Willen Bar nard als bruidegom: van Rijk de Gooyer als NCRV's Lowietje in een mand onder een luchtballon met reclame voor wijlen het weekblad De Spiegel: een van vijf geheel in 't zwart gestoken Vroegindeweij's. omstreeks 1940 (vader met vier zoons, en we krijgen ook de roddel dat in gereformeerde bondskringen onderscheid werd gemaakt tussen een bekeerde, een geleerde, een be geerde en een verkeerde Vroeginde- weij). Vrijzinnigen kom je in 'De dominee gaat voorbij' weinig tegen. Dit zal Voor de oorlog speelde in de Chr. Geref. Kerken de figuur van 'Janssen de veldprediker' een grote rol. HU was o.m. de voorman van de Jongelingen, van 1909-1914 docent aan de Apeldoornse Theolo gische School, een vermaard (veld)prediker en vlootpredikant. Janssen stónd voor zijn zaak. Behal ve hier genietend van een ogenblik rust aan boord van een duikboot. De kalender wijst september 1922. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B V. De Christe ijke Pers Directie: ing O Postma, F Diemer Hoofdredactie: J Tamminga. Hoofdkantoor NZ Voor burgwal 280. Postbus 859, A dam Telefoon 020 - 22 03 83 Postgiro: 26 92 74 Bank: Ned Midd Bank (rek nr. 69 72 60 768) Gem giro X 500. minder aan de vlijt van de samen stellers liggen dan aan het feit dat de vrijzinnigen niet erg hard mee- draafden in wat je het christelijk verenigingsleven noemt en dus het gezicht daarvan niet of nauwelijks mee bepaalden. Bovendien hebben ze nooit zulke stelligheden omtrent leer en leven verkocht als de ortho doxie deed, hetgeen betekent dat ze achteraf ook geen vertederende trekjes opleveren. Met lutheranen is nogal zuinig omgesprongen; ik miste tenminste de hersteld luther se Jan Zwart. Wat zullen we tenslotte van al deze dingen zeggen? Dit: dat de tijd voorbij is waarin mensen als Mi chel van der Plas (Uit het rijke roomsche leven) en Ben van Kaam (Parade der mannenbroeders) in niet geringe betrokkenheid een verleden van zich afschreven (wat iets anders is dan: afrekenen met). Michel van der Plas kwam met 'De kerk gaat uit' en nu Van Kaam samen met Anne Van der Meiden met 'De dominee gaat voorbij': een uiting van genegenheid-op-afstand. Ik laat het bij deze constatering,- tenslotte moeten we zwaarder tillen aan de foto's dan aan de begelei dende tekst. En ik vind dat op z'n minst de gereformeerde dames die in 1961 de bondsdag van hun vrou- wenbona meemaakten, het boek moeten kopen, want er staat een fikse vergroting in van de plaat die gemaakt is van hun samenzang in de Leeuwarder openlucht. (ADVERTENTIE) Ds. J. J. P. Valeton en gezin, tijdens een aangeklede terrasrecrea tie in Giethoorn, aan het begin van de eerste wereldoorlog. Je kon een dominee altUd herkennen! BINNENPRETJES OM BUITENBEENTJES 168 blz., geb. 13,70. Cursiefjes uit de omroepwereld. HET KLAGEN WORDT GEZANG 124 blz., 7,45 bij ons Kanttekeningen kerkelijk leven. ACHTER EEN GLIMLACH 144 blz., geb. 13,70. Prozastukken, die openhartig weergeven wat er in een mens kan omgaan achter de glimlach, waarmee hij zijn medemens tegemoet treed. BAAS BOVEN BUIS 184 blz., 19.90. De televisie in theorie en praktijk, toegespitst op N.C.R.V. en de E.O. BOEKEN VAN Dr. C. RIJNSDORP In de greep van het reusachtige. 2e druk, 120 blz., 9,95. IN HET SPANNINGSVELD VAN DE GEEST 144 blz., 10,50. WIJ ZIJN DE VADERS 164 blz., 14.75. Trilogie over de kerk, haar karakter, haar geschiedenis en toekomst. LITERAIR DAGBOEK 160 blz., geb 19,50. Curieus dagboek waaraan Rijnsdorp in 1940 begon. Verkrijgbaar in de boekhandel. itei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2