Zuidafrikanen breken
met gereformeerden
1
In de pinkster-achtige hoek
flmlisi
Stel
Vandaag
Indien steun aan racismefonds doorgaat
Nieuwzeelandse
kerk verbreekt
banden niet
'Gewetensvrijheid
zegt mgr. Zwartkruis
'Patriarch beperkt
evangeliverkondiging'
Philip Potter over
de tekenen der tijden
8
Beroepingswei
Trouw
Kwartet
Nieuwe boek
TROUW KWARTET VRIJDAG 18 OKTOBER 1974
KERK
I ADVERTENTIE)
KAAPSTAD De generale sy
node van de nederduitse gere
formeerde kerk in Zuid-Afrika
(NG-kerk) heeft met grote
meerderheid van stemmen be
sloten de banden met de gere
formeerde kerken in Nederland
te verbreken.
De synode heeft dit besluit geno
men omdat de Nederlandse zuster
kerken steun blijven geven aan het
fonds tot bestrijding van het racis
me. Het Zuidafrikaanse besluit kan
nog ongedaan worden gemaakt als
de gereformeerde kerken in Neder
land 'hun besluit de terreur aan
onze grenzen te steunen herroepen
voor de eerste zitting van hun vol
gende synode.'
Het debat dat tot dit besluit leidde
heeft uren geduurd en was soms
vrij verhit. De indiener van het
voorstel is de aftredende moderator
van de Nederduitse gereformeerde
synode, dr. J. D. Vorster, de broer
van de Zuidafrikaanse premier B. J.
Vorster. Vorster noemde de gerefor
meerde steun aan het PCR 'een
klap in het gezicht van een zuster
kerk'. In een emotionele toespraak
zei dr. Vorster dat de stap niet
bedoeld was om een andere kerk te
berispen, maar als een poging die
kerk te doen inzien dat zij een
vergissing had gemaakt en om te
trachten die kerk op het rechte pad
terug te brengen.
DWAAS
Het besluit werd genomen in aan
wezigheid van een delegatie van de
generale synode van de gerefor
meerde kerken, bestaande uit de
voorzitter van de synode, dr. A.
Kruyswijk, tweede scriba G. van
Ken foto uit de jaren dat vertegenwoordigers van de nederduits gerefor
meerde kerk in Zuid-Afrika in druk gesprek waren met de gereformeerde
kerken in ons land: dr. J. D. Vorster (zittend rechts) praat op de gerefor
meerde synode met prof. dr. H. M. Kuitert. Ds. D. X. Wouters (links boven)
en H. Biersteker (midden) luisteren aandachtig toe.
Halsema Thzn en de Kamper hoog
leraar prof. dr. H. N. Ridderbos.
Deze laatste zei dat de breuk een
dwaze beslissing zou zijn. die naar
hij hoopte nooit zou worden geno
men.
De gereformeerde synode heeft dit
voorjaar besloten dat er geen over
wegende bezwaren zijn, het fonds
tot bestrijding van het racisme te
steunen. De synode stelde het giro
nummer van het algemeen diako-
naal bureau open voor giften van
kerken, individuele kerkleden en
groepen die het anti-racismefonds
willen steunen.
WELLINGTON De gereformeerde
kerken van Nieuw-Zeeland hebben
op hun synode besloten, de band
met de gereformeerde kerken in
Nederland niet te verbreken. Wel
heeft de Nieuwzeelandse synode de
correspondentieregeling op bepaal
de punten opgeschort.
Attestaties van Nederlandse gere
formeerden zullen pas aanvaard
worden, nadat de kerkeraad zich
vergewist heeft van hun opvatting
over heb« schriftgezag en het bin
dend karakter van de belijdenisge
schriften. Ook predikanten uit Ne
derland zullen pas na een dergelijk
gesprek kunnen worden toegelaten
tot de kansels. Vrouwelijke ambts
dragers uit Nederland worden in
geen geval erkend. De Nieuwzee
landse synode riep de plaatselijke
kerken op. veel te bidden voor de
Nederlandse gereformeerden, opdat
zij mogen terugkeren te' «en bij
bels standpunt.
Deze kerk heeft daarmee min of
meer dezelfde lijn gevolgd als de
gereformeerde kerken van Austra
lië.
U hebt familie of kennissen in het
buitenland. Stel verder dat zij
weliswaar hun eigen nieuwsbronnen
hebben, maar dat zij toch graag willen
weten hoe nu de Nederlandse kijk op het
wereldgebeuren is. Dat is interessant genoeg
om te blijven volgen, maar dat staat zelden in
I bijvoorbeeld Canadese. Spaanse, Oegandese.
Finse of Australische kranten. Probleem?
Welnee: er is voor hen de
Weekeditie voor het
.Buitenland (luchtpostuitgave
v van NRC Handelsblad). Wees eens,,
.aardig; wijs hen op t bestaan
van die weekkrant.
°f a,s u
aardiger wilt zijn
lllljl I geef een abonnement.
IIIII'Wat u ook doet,
vraag eerst even
inlichtingen
III' X met deze bon.
kst
lllHIII 71
Zend mij inlichtingen over de NRC Handelsblad
Weekeditie voor het Buitenland, de weekkrant die zoveel
Nederlanders in verre landen graag lezen.
Plaats:-
1 Zenden aan: NRC Handelsblad Weekeditie voor het
Buitenland Antwoordnr. 534 Rotterdam. Geen postzegel, j
voor r.k. politici', C onterenties
UIT
VAN LEZERS
Tweede kerkdienst (3)
Af te keuren is. dat de jeugd 's
middags niet meer of heel weinig
de dienst bijwoont, met als motief
op andere wijze bezig te willen zijn
in Gods koninkrijk tot zegen der
kerk. Dat is precies het paard ach
ter de wagen spannen. Als de jeugd
werkzaam is ten bate van Gods
koninkrijk heeft ze daarvoor nodig
het gebed der gemeente en de pre
diking van Gods woord. Daardoor
doet ze nieuwe geloofskacht op die
haar in staat stelt voor haar gees
telijke arbeid. Daarom is het een
voorrecht dat de deuren van gods
huis ook 's middags geopend zijn.
We hebben allen 's Heren sterkte
zo van node.
Bruinisse J. M. de Waal
Vegetarisme (3)
In deze rubriek schrijft Anda Ko
ning over Gen. 1. vers 28, dat de
mens over de dieren zal heersen
(niet over ze eten). Nu lees ik in
Gen. 9 vers 3 en 4: alles wat zich
roert, wat leeft zal u tot spijze zijn.
Ik heb het alles u gegeven, evenals
het groene kruid. Uit deze tekst
blijkt dus duidelijk dat vegetarisme
niet bijbels is.
Ermelo j. viick
Openbaring
Het lezenswaardige en diepzinnige
artikel van dr C. Rijnsdorp 'Wees
de secten voor' (Tr/Kw) 16 okt).
vermeldt hoe het boek Openbarin
gen door de reformatoren uit een
soort verlegenheid terzijde is ge
schoven, terwijl vooral de secten
zich met het boek bezighielden en
houden. 'Het boek is er in ons
verstandelijke Westen bekaaid af
gekomen.'. schrijft de heer Rijns
dorp. Maar daar gaat hij voorbij
aan het feit dat juist in de Neder
landse reformatorische theologie
van de 17de en 18de eeuw veel over
Openbaringen is geschreven en ge
dacht. De grote Joh. Coccejus
schreef er een commentaar op
(1665) evenals zijn leerling Vitrin-
ga (1705) terwijl in de 8de eeuw
Herman Venema zijn theologische
visie op de wereldgeschiedenis
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
goeddeels aan dit boek ontleende.
Het was deze mannen - alle drie
invloedrijke theologen met Europe
se faam - niet allereerst om het
stichtelijke, vermanende of anti
thetische aspect te doen (al ont
breken deze accenten in hun werk
niet geheel) maar om het perspec
tief van de geschiedenis. Men kan
zich bij de lectuur van hun werken
van geamuseerd verbazen over de
schematiseringen van de geschiede
nis en de wonderlijke conclusies
die zij daaruit trokken: Zij lazen er
te gemakkelijk ook toekomstvoor
spellingen voor de geschiedenis van
Europa in en meenden snel allerlei
eigentijdse verschijnselen en bewe
gingen te herkennen - een gevaar
waaraan dr Rijnsdorp ook niet ge
heel ontkomt, als ik zijn laatste
alinea tenminste goed begrepen
heb. Maar toch zijn wij deze ten
onrechte vergeten theologen dank
verschuldigd. Zij hielden het besef
levend dat het in de bijbel altijd
om geschiedenis, heilsgeschiedenis
gaat en niet om een keurslijf van
tijdloze leerstellingen of voorschrif
ten, en aldus hebben zij het refor
matorische denken voor een fatale
bevriezing behoed.
Den Haag dr. J. C. de Bruine
Wegenbelasting
Zou het niet beter zijn de hele we-
genbelastingsoesa in een keer op te
lossen door deze tegelijk met de
benzine-accijns te verrekenen? Ie
dereen betaalt dan wegenbelasting
naar het gebruik dat hij er van
maakt. Geen zwartrijders meer. Het
miljoenen verslindende Apeldoornse
controle-apparaat niet meer nodig.
Een stickertje op de voorruit als
bewijs dat men minstens w.a. verze
kerd is. en er is een uezuiniging op
de rijksbegroting tot stad gekomen,
waar minister Duisenberg zijn
voordeel mee kan doen.
Aalsmeer L. J. Noorman
Bijzettafeltje (2)
De heer Klei heeft zich geërgerd
aan de afmetingen van het boek
werk 'Hij was een van ons'. Het
valt te vrezen dat de heer Klei
nauwelijks gekeken en in elk geval
slecht gelezen heeft, geërgerd als
hij was. Dat valt natuurlijk ook
niet mee met zo n weinig hand
zaam geval.
Soest
J. J. Bade
Onbegrip (1)
Met het commentaar 'Onbegrip', zie
Tr/Kw van 16 okt.. kan ondergete
kende zich geheel verenigen. Onbe
grip heerst bij de 70 personen die
een gezamenlijk schrijven aan de
raad van kerken hebben gestuurd.
Onbegrip ook voor het verstaan
van onze tijd. God namelijk is uni
verseel. geen volk. ras of staat.
Jodendom is verleden tijd: heilsge
schiedenis. Godsgedachten zijn ho
ger dan onze gedachtep, hoger dan
de bijbelse gedachten Israël van
Paulus. De schrijvers willen een
joods-christendom doordrukken.
Insteè van een universeel christen
dom. Een onbegrip dat verstrek
kende gevolgen heeft.' namelijk
oorlogen, verdrukkingen en vervol
gingen zowel voor het jodendom als
voor een joods-christendom.
Rotterdam
P. C. van Wijk
Onbegrip (2)
Zo noemt u de- inhoud van de brief
van de zeventig predikanten en
theologen naar de raad van kerken.
Verblind christelijke anti-semltisme
zou ik uw uitgebreid commentaar
willen noemen. Met geen enkel
woord gaat u In op de beweegrede
nen van de zeventig. Ik kan u
zeggen dat het mijn hart geweldig
goed deed. dat er zo n brief door
zeventig (voor mij een veelzeggend
getal en voor mij ook allemaal
priesters) predikanten en anderen
naar de raad van kerken ging. Ik
kan met de beste wil van de wereld
hier geen anti-Arabisme in zien.
Wel begrip en een bijbelse benade
ring tot redding van Egypte en
Israël beide. Een abonnee die de
God van Abraham. Izaak en Jacob
dient.
Xederhorst den Berg
H. J. Kalter
Onbegrip (3)
Een aantal theologen protesteert
tegen hulp aan Egypte door onze
regering. Argumentatie is dat Egyp
te een groot deel van zijn nationaal
inkomen uitgeeft voor de opbouw
van een militair apparaat waarmee
het Israël 'naar het leven staat'.
Waarom houdt dit, Israël eigenlijk
Egyptische grondgebieden (mèt
oliebronnen) nog steeds bezet?
Moet Israël ter verdediging werke
lijk burgerdoelen in Egypte en
Syrië, alsmeee Palestijnse vluchte
lingenkampen bombarderen? Heb
ben deze theologen zich ooit wel
eens gerealiseerd dat een 'joodse
staat' Israël per definitie èn in de
praktijk een discriminerende hou
ding t.o.v. niet-joodse (Arabische)
medeburgers betekent? Om de vin
ger uitsluitend beschuldigend naar
Egypte uit te steken is onwaarach
tig.
Nijmegen J. Haaksema
Suriname
We zitten in Nederland met een
overschot aan academici, terwijl in
Suriname een schreeuwend tekort
is. Wanneer Nederland het voor Ne
derlandse en Surinaamse academici
en geschoolde arbeiders aantrekke
lijk gaat maken voor een bepaalde
tijd hun krachten daadwerkelijk
aan Suriname te geven, zou dit de
verstandhouding tusen belde lan
den zeker ten goede komen. Uit
zending van deze mensen zou op
contract kunnen geschieden waar
door ook steeds nieuwe krachten in
aanmerking zouden kunnen komen.
Geld op deze manier besteed is
nooit weggegooid en heeft meer zin
dan het invoeren van sociale voor
zieningen in een land waar nog
van alles moet worden gedaan.
Poeldijk J. C. Kohier
Van een verslaggever
HILVERSUM Katholieke politici
zijn in geweten vrij om mee te
werken aan een abortuswetgeving,
die misschien niet helemaal de op
vatting van de r.k. bisschoppen van
Nederland dekt. Dit beaamde mgr.
drs. Th. Zwartkruis, bisschop van
Haarlem, in het televisieprogramma
'Kenmerk' naar aanleiding van de
woensdag verschenen abortusbrief.
'De gewetensvrijheid staat bij mij
voorop. Dat is een uitgemaakte
zaak. Maar ten dienste van die
gewetensvrijheid moet de kerk haar
standpunt althans toch mogen dui
delijk maken. Dat is beslist geen
overschrijding van de primaire taak
van de kerk', aldus mgr. Zwart
kruis. die ook benadrukte dat het
bisschoppelijk standpunt inzake
abortus berust op algemeen menselij
ke waarden waar iedere mens voor
moet opkomen. 'Als ik politicus was
aldus de bisschop dan zou ik
inderdaad toch goed willen besef
fen dat het hier gaat over de kwes
tie van leven en dood. Ik ben niet
bezig met een kwestie van belas
tingvervaging.'
Mgr. Zwartkruis ontkende dat de
nieuwe brief over abortus een her
roeping zou inhouden van de brief
uit 1971. waarin erkend werd dat er
een onontkoombare keuze kan zijn
tussen de dood van de moeder en
de dood van het ongeboren kind.
MOSKOU De Moskouse wiskun
dige Sjafarewitsj heeft in een brief
aan de Moskouse patriarch Pimen
deze ervan beschuldigd 'minstens
naar buiten de geloofsverkondiging
en de strijd om de zielen te onder
drukken'.
Sjafarewitsj zegt, dat priesters in
de Sowjet-Unie, die blijven vast
houden aan het godsdienstonder
richt, zoals dat in de wet is gere
geld, en die hun parochianen wil
len beschermen tegen de atheïsti
sche propaganda, uit hun priester
lijk ambt worden ontheven en ont
slagen door het patriarchaat van
Moskou. Een andere maatregel,
welke de patriarch toepast, bestaat
volgens Sjafarewitsj hierin, dat aan
de lopende band priesters naar an
dere parochies worden overge
plaatst. wanneer blijkt, dat zij door
hun goede prediking en door hun
pastorale zorg de liefde van hun
gelovigen gewonnen heben.
Stichting Lamp-Licht. Najaars
bijeenkomst zaterdag 19 oktober
van half elf tot vijf uur in restau
rant Amershof, Snouckaertlaan 11,
Amersfoort. Onderwerp: zending en
evangelisatie.
Kunnen christenen van joden
iets leren ten aanzien van omgaan
met de tijd? Conferentie van het
gereformeerd toerustingscentrum,
zaterdag 26 oktober van half elf tot
half vijf in de Ernst Sillemhoeve te
Lage Vuursche, m.m.v. drs. H. R.
Stroes. Aanmelden: tel. 02154-7636.
(ADVERTENTIE)
De Uniekollekte (postgiro 515,
Unie 'School en Evangelie'
burg) blijkt wel ieder jaar meke
duidelijker gezicht te krijgen, .ni
de folder KOM OP bestudeert T,
ervan onder de indruk hoe de
sen van de christelijke schol
Nederland hun bijzonder funcu.
Ie bijdrage aan de ontwikke
hulp willen geven. Een irapo f
lijst geeft o.a. de volgende j
ten te zien:
Huishoudschool in
.7.500.), Kweekschool in
30.000.-) Scholen voor Non
in Kenya 13.000 Voor de
in Madium 15.000,-) Hong
Leger des Heilsschool 10.
Projekten veraf en dichtbij
ooit wel eens twijfelde of zijn
wel terecht kwam waar het f
moest (en er daardoor missjft
niet toe kwam om mee te doe»
hier alle twijfel laten vare
berichten van schoolverenigi a
die projekten voor hun rei md
nemen zijn gunstig. Maar he: ten
natuurlijk alleen als veel eps
mensen er achter gaan staa iin
deze dagen is het tweede n we
van de Club van Rome verscl str
Woensdagavond jl. sprak één rge:
deze mannen als zijn menin ter
dat ten aanzien van de onti
lingshulp geen tijd te vei
valt. Hij zei dat hier niet c A
het woord van Churchill 'Een
die uitgesteld kan worden is a id
gewonnen'. Wie deze hulp n: t(
stelt zal er op moeten rekent
tegen het einde van de eeui ass
keer zoveel betaald zal moeten eri
den. En als je dat hoort denk de
jezelf, als het dan nog kaï iscl
Unie 'School en Evangelie' led
zich mede over deze problem ge
doet in alle bescheidenheid fbe
werk dat veel meer aandachtpn
dient dan er wel ëens aan
wordt.
Deze week in
Hervormd Nederland o.a.:
Geloven met het geziR.
0 Youth for Christ, geen
pseudo kerk.
0 Onze economie maakt een
sombere tijd door.
0 Ds. Hans Bouma: Wat
mankeert ons?
Plantengroei onmisbaar
voor de toekomst.
9 Gertie Evenhuis heeft een
zilveren griffel.
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
NAAM:
ADRES:
WOONPLAATS:
GIRONUMMER:
TELEF.NR
.Abonnementsprijs 23,— per
half jaar: 46— per jaar.
Abonnementen kunnen elk
ogenblik ingaan.
Bon ingevuld in BLOKLET-
TERS in envelop (zonder
postzegelverzenden' aan
Hervormd Nederland.
Antw.nummer 1776. Den Haag.
lekt
'scl
dei
m ru
|en
lin
NED. HERV. KERK
Beroepen te Capelle aan den
W. C. Hovius te Ede: te Ga
te Kootwijk: drs. J. Hoek ka
Katwijk aan Zee; te Polsbn
R. Volk. kand. te Bunnik; tyro
da: P. H. Quartel te Rotti
Delfshaven.
Beroepbaar: J. van Haaf ten,
olaan f, Hilversum; mej. N.
delhot i. Laan van Minsweer
UtrecÉt; J. R. Volk Provincii rj
43. Bunnik. Li.
Toegelaten tot de evang. bedi?
T. A. van Rheede, ParkstrfDAi
Utrecht. Df
Bedankt voor Voorthuizen: J.
te Nijkerk.
Emeritaat verleend aan J. F.
te Nijbroek.
Afscheid op 20 oktober van V RD
burg (Z.H.); G. Zonneveld
Capelle aan den IJssel; van
aan den IJssel: E. F. Vergun! Ie
te Middelharnis; van Heiloo:
van Dam ber. te Maasdam
Lexmond: A. v.d. Beek ber. t« JJb
zenveen.
Intrede te Bodegraven: P. J.
gers uit Wilnis: te Amsterdi
W. G. J. v.d. Sluys uit Moerki re.
te Enkhuizen kand. W. L. Pe^If
daar.
GEREF. KERKEN
Afscheid van Drachten: C.
Meulen ber. te Nijkerk: van bri|
sterdam-Buiksloot: D. C. van met
ber. te Apeldoorn (past. into ,ten
verpleeghuis Randerode). onc]
Intrede te Bergen op ZoouNda
part time pred.): kand. K.
aldaar.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Intrede te Waardhuizen: ka:
J. C. Blok uit Leiden: op 25 DAJ
Drachten voor miss. arbeid op rj
Borneo: kand. G. E. Geerds
te Drachten.
Ls
NSII
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-Zuife?}
van Haaren te Amersfoort.
Overleden H. van Kooten (77
pred. te Emmeloord. Was prei k
te Werkendam (chr. geref.
Rotterdam en te Emmeloord
gem).
door A. J. Klei
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B V De Christe ijke Pers
Directie.
Ing O Postma
F Diemer
Hoofdredactie:
J Tamminga
Hoofdkantoor NZ Voor
burgwal 280. Postbus
859. Adam Telefoon
020 22 03 83 Postgiro
26 92 74 Bank Neo
Midd Bank (rek nr
69 73 60 758) Gem om:
X 500.
Het aantal Nederlanders, dat andere Nederlanders interviewt en de vruchten van deze bedrijvigheid
in een boekje neerlegt, is weer met één toegenomen: Piet Koenes. Hij publiceert in tijdschriften die
je niet gauw in een kiosk zult aantreffen: 'Patrimonium' en 'Zijn toekomst is begonnen.' een gere
formeerd evangelisatieblad in Amsterdam-West. Zeven van de door Piet Koenes opgetekende gesprek
ken zijn bij elkaar geharkt en zij vormen nu een boekje van 118 pagina's, dat 'In de kracht van de
Geest' heet en waarvoor uitgever Kok in Kampen 9,90 vraagt.
Plet Koenes is naar mensen toege
gaan die -allemaal in de. zeg maar.
pinkster-achtige hoek van de kerk
en christendom zitten. Het zijn: ds.
L. J. Boyinga, Corrie ten Boom, ds.
George Brucks. Luc Goeree. dr. K.
J. Kraan. drs. P. C. van Leeuwen en
F. A. Stroethoff. Met 'pinkster-ach-
tig' bedoel ik niet dat de geïnter
viewden stuk vor stuk met een
heel of half been in de pinksterbe
weging staan, maar wel dat er met
hen valt te praten over de bijzon
dere gaven van de Heilige Geest,
waaronder tongentaai en gebedsge
nezing onder de goégemeente het
meest bekend zijn.
De werkwijze van Piet Koenes doet
denken aan die van Koenes Valken
burg. Ook hij opereert met een
grote mate van godsdienstige vrij
postigheid ('Kunt u iets meer over
die bekering verteilen?' en met
inleidingen. Die vrijpostigheid is de
mijne niet. maar je merkt dat ze
bij Piet. Koenes gevolg is van zijn
betrokkenheid bij het onderwerp en
niet van een begeerte, 'harde' in
terviews te maken. Met die inlei
dingen heb ik meer moeite. Ik wou
dat ze i'ri plaats van particuliere
overwegingen van de schrijver
meer rechtstreekse informatie over
z'n gesprekspartners bevatten. Aan
de mededeling dat bids. Boeyin-
ga de begroeting bijzonder hartelijk
was. hebben we niks. want geen
sterveling leeft in de veronderstel
ling dat de eerwaarde heer Boey-
inga zijn gast een schop onder
diens gat verkocht heeft.
Maar dit zijn bijkomstigheden. Bo
vendien nemen naarmate het boek
vordert de begroetingen en de kop
jes koffie af. Mijn bezwaar tegen
deze bundel ligt ergens anders. Op
het achteromslag staat: 'Als een
rode draad loopt door dit boek de
kracht van de Heilige Geest, die
mensen inspireert en in beweging
zet'. Welnu, dit boek geeft (en ver
sterkt) de indruk dat je. als het
gaat over de kracht van de Heilige
Geest, je per se in de buurt moet
zijn van geloofszendingen. Youth
for Christ, charismatische beweging
of gebedsgenezers. Piet Koenes
heeft duidelijk affiniteit met deze
(en daar komt het woord weer)
pinkster-achtige hoek. ik had het al
over zijn betrokkenheid. Maar ik
zie niet in dat iemand die ln ton
gen spreekt méér door de Geest
geïnspireerd zou zijn dan iemand
die sjouwt voor Amnesty Internati
onal.
Begrijp me goed. er staan in dit
boekje voldoende dingen die ver
helderend kunnen werken (ik denk
bijvoorbeeld aan de rustige manier
waarop dominee Van Leeuwen
praat over de dienst der genezing),
maar er wordt in 'In de kracht van
de Geest' geen enkele poging ge
daan de zaak een beetje in kaart te
brengen. Wat Piet Koenes (of zijn
uitgever) bewogen heeft de alfabe
tische volgorde van de geïnter
viewden te nemen, is me een
raadsel. Waarom heeft hij dr.
Kraan niet aan het slot gezet Deze
Dr. K. J. Kraan
Rotterdamse predikant kan de din-*
gen tenminste duidelijk op een rij
zetten. Piet Koenes had alvorens
zeven interviews naar Kampen op
te sturen, met zijn materiaal naar
dr. Kraan moeten gaan en zeggen:
kijk. deze verhalen komen met el
kaar in een boekje, mag ik nu nog
een verlengstuk maken aan mijn
gesprek met u om een wat helder
der kijk te krijgen op de Jezus-
beweging, op die begeerte naar
over-dopen, op de moeite met de
officiële kerk bij mensen als Stroet
hoff... Dr. Kraan ls een aardige,
die had dit stellig gedaan en op die
manier blijf je met een bundel
terviews niet in het anekdoti
sche steken, wat nu eigenlijk wel
het geVal is.
Naar (nogmaals), er is heus wel het
een en ander te vinden in dit
boekje en ten bewijze daarvan ci
teer ik de volgende uitspraak van
dominee Kraan:
We spreken steeds over tongen taal
of het spreken in tongen, maar
eigenlijk is dit een onjuist woord.
Voor 'tong' en 'taal' heeft het
Grieks één woord. Het gaat om
bidden en loven in klanken, waar
voor het verstand de betekenis niet
kent. maar waarin de geest van de
mens zich uit onder leiding van de
Geest van God. Dit kan ook 'in
gedachten', in stilte gebeuren, zon
der-dat de tong eraan te pas komt.
.Men kan ook beter spreken over
een 'geestestaal' of over 'een nieu
we taal' of over een 'vreemde taal'.
In 1 Cor. 14 schrijft Paulus: 'Ik
wens dat u allen in tongen
spreekt.' Dit is zijn verlangen, maar
geen bevel. Paulus heeft zelf de
zegen van de geestestaal ervaren en
hij wenst dit al zijn mede-christe
nen toe. Hij zegt dit eveneens van
de gave der profetie. Niet 'jullie
moeten allemaal profeteren', maar
'streeft er naar'.
Contact na de dood door
Pike en S. Kennedy. Vert. J.
van Elswijk. Paranormale gebijt
the:
ttn-i
L>\<
nissen die de wereld schokten,
Teleboek, Amsterdam. 277
16.90
Speel in je spel! door U.
Ideeën voor kreatlef toneel.
Callenbach, Nijkerk. 234
24.50
Leef verstandig, gids voor ee otm
zond leven door W. J. Brown
Elsevier, Amsterdam. 215
14.90
De liefdes van Napoleon.
van P. Mackle. Het met 16
geïllustreerde boek van de tel
serie. Ultg. Elsevier, AmsU rfer:
376 blz - 24.50 Uld
Een tijdelijk monument-Link
de helikopterlijn, door Hugo
5e druk in de Bij-reeks
Bezige Bij, Amsterdam. 197
8.50
Wat kunnen wij nog doen? di
Kübler-Ross. Vragen en ant
den bij lessen voor levenden, i--
Ambo. Bilthoven. 151 blz - 1 raa.
De zomer van de witte haai.
van P. Benchley. Uitg. ®- c
Utrecht. 225 blz - 15.90
mhc
estra
gesl
LND.4
- 'kuu
is
and:
bul
Stt
Vee
NSE
•traa
raat
cht
raac
I thei