VPRO-film haalt stof van de jaren '38-'48 «sïïs* 1 Tien vingers Radio- en televisieprogramma's Even puzzelen Franse film over Duitse bezetting als voorbeeld Geen brood Tekort in Franse handel gehalveerd Nog wensen na doortrekking van lijn 13 Kunstgebitten Paul Brand Chirurg in India Gasexport heeft waardering VVD TROUW/KWARTET DINSDAG 15 OKTOBER 1974 door Riet Diemer BUSSUM 'Ik ben geboren in '39. Als je hoort terugvertellen over de crisisjaren en de oorlog dan worden de duizend-en-één waarheden die in de film te zien zijn bedolven door politieke dikdoenerij en deftige meningen. Wij proberen te laten zien dat er mensen bij zijn betrokken met dezelfde emo tionele kanten als wij. We hebben het stof weggehaald.' Hans Verhagen, die dit zegt. is sa men met H. J. A. Hofland en Hans Keiler samensteller van de vier uur durende film 'Vastberaden, maar soepel en met matedie als ondertitel heeft 'Herinneringen aan Nederland in de jaren 1938-1948' en vanavond voor de televisie wordt uitgezonden. De onthullende film over de Duitse bezetting en de rol van de Fransen daarbij 'Chagrin et la Pltlé', die niet op de Franse televisie mocht I komen, waarvoor hij bedoeld was, maar wel in kleine Franse biosco pen werd gedraaid en niet zo heel lang geleden door de VARA werd uitgezonden, heeft H. J. A. Hofland op het idee gebracht een dergelijk werkstuk over de Nederlandse situ atie te maken, zij het over de jaren 1938 tot 1948 ('Chagrin et la Pitié' werd vertaald met 'Kommer en verdriet'). De VPRO-film wordt toch ook weer anders. Hofland: 'Wat in de Franse situatie kon, zou hier misschien ook mogelijk zijn, al zijn er grote ver schillen We hebben hier geen Vichy, geen Pétain, geen Maquis. We wilden ons niet tot de oorlog beperken De periode '38 tot '48 is genomen omdat in 1938 de crisis leek te verdwijnen en de socialisten voor hec eerst in de regering kwa men. Daarna kwamen de oorlogsja ren en 1948 is gekozen omdat toen de welvaartsstaat in zicht kwam en Nederland zijn kolonleën ging ver liezen'. Er is een enorme voorbereiding aan de film voorafgegaan. Een jaar ge leden werd het eerste interview al gemaakt. Maar het zwaarste werk komt aan op de laatste uren. In de montagekamer in Bussum wordt onder hoogspanning gewerkt. Tus sendoor legt Hans Verhagen (voor heen van Het Gat van Nederland, maar ook dichter) de verschillende interesses van het driemanschap uit. Hofland beziet de situatie meer vanuit de politieke hoek. Hans Kei ler is de schilder en hijzelf is nieuwsgierig naar de menselijke emotie en motieven. Over de periodes: 'De crisis komt altijd weer ter sprake, die is heel ingrijpend geweest voor de mensen die die hebben meegemaakt. Dat blijkt ook weer uit de gesprekken. We hebben de oorlog genomen om dat bepaalde aspecten van de men selijke geest heel duidelijk naar vo ren komen. Het laagje vernis ver dwijnt'. Als belangrijkste lijn komt naar voren dat de Nederlandse samenle ving zich in haar klassen en hiërar chie dwars door de oorlog heen heeft gehandhaafd. Dit wordt pas in de zestiger jaren doorbroken. Hans Verhagen: 'Het is verbluffend te zien dat mensen, die in '38 onder lagen, dat in '48 ook weer deden. Mensen die een magistrale positie bekleedden voor de oorlog doen dat daarna ook weer. ondanks een verdachte, vaak foute rol. Dankzij hun milieu konden ze on geacht de oorlog dezelfde positie krijgen'. Dit komt uit zo'n veertig inter views. De samenstellers willen geen namen noemen van personen, die in de film voorkomen. 'Het zijn bekende en anonieme figuren, die allemaal een rol spelen in het hele gebeuren. Als je medewerkers zou noemen, moet je ook alle kijkers noemen. Die hebben er ook een aandee! in'. Het is een identifica tie-programma'. legt Hans Verha gen uit. Tedere kijker moet weten dat hij of zij ook een van hun had kunnen zijn', vult Hofland aan. Hans Verhagen: 'Deze aanpak is nieuw. Dit programma behoort tot het nieuwe denken, een nieuwe stijl, het generallsme, alles omvat- Hans Verhagen: Nieuwe aanpak tend. Zo was het Gat van Neder land ook helemaal nieuw. Voor mij is de film een landschap van de menselijke geest. Het doet me den ken aan een schilderij van Breu ghel. In iedere hoek gebeurt wat'. Via advertenties De mensen komen aldoor terug in de film en zo worden lijnen getrok ken die de samenleving illustreren. Aan een groep 'gemiddelde Neder landers' die aan het woord komt zijn de samenstellers gekomen via advertenties, bij toeval, in hun werkplaatsen of ze hebben ze opge spoord via boeken- en krantenar chieven Ook amateurfilms zijn in advertenties opgevraagd die naast archief films worden gebruikt. Hans Verhagen: 'En de beelden lie gen er niet om. Het programma zal een schok teweeg brengen, gezien het in stand blijven van het den ken over voor de oorlog'. Toch wil len de makers zeker geen oordeel uitspreken. In de film wordt ge woon een feit geconstateerd. 'Maar we zoeken naar de wortels van de motleven. En ik geloof dat die ver rassend zullen zijn. Vooropgestelde denkbeelden worden doorbroken. De smeerlap is niet de smeerlap en de magistraat heeft juist niets ma gistraals Maar iedereen wordt in zijn waarde gelaten', aldus Hans Verhagen. Ter sprake komt Dick Verkijkt boek over de omroep in oorlogstijd, eveneens onthullend. Hofland: 'Wat wij doen is anders. Verkijk zegt: dit was toen zo. Wij vragen juist hoe het was. Verkijks motieven waren de exacte onthulling en volledig heid. Wij hebben geen van beide gezocht. We laten de mensen pra ten. We geven een impressie'. Anders De VPRO-ers vinden hun film ook heel anders dan de documentaires die tot nu toe over de oorlog zijn gemaakt Het ging daarin over jo denvervolging en ondergronds ver zet. Zij vragen zich nu af: Wat gebeurde bovengronds? En volgens hen was dat niets. Een van de leukste onderdelen in de film noemt Hans Verhagen het pauzefilmpje. Het is tenslotte een vier-uur lang programma. Het is een bioscoopfilmpje zoals in de oorlog de Duitse propaganda werd gemaakt. Om tenslotte een beetje een indruk te krijgen van de tekst bij de film beelden: de volgende regels: 'We werkten hard. onze ouders, on ze voorouders; en ze vermaakten zich eenvoudig: kerkgang voor de geest en pootje bade voor een ge zond lichaam. En zo spelevarend slaagden ze erin de dreiging der tijden to ontwijken'. Aldus het eind der dertiger jaren'. Cameraman Venema was bewogen met kerk en samenleving Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM 'Henk Venema was nog meer dan cameraman alleen, hij was ook redacteur die meedacht en bewogen was met wat in kerk en samenleving gebeurde'. Dit zegt René Eybersen, eindredac teur van Hier en Nu-televisie over de bekende cameraman Henk Vene ma (35) die eind vorige week bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Bekende filmopnamen van hem waren de 'klassieke' eerste beelden van Frelimo in Mozambique, de verkiezingen in Portugal en de re geringswisseling daar. Zijn laatste werk was het Interview met prof. Tinbergen over het tweede rapport van de Club van Rome. Zijn verlies als geëngageerd en ar tistiek bekwaam cameraman wordt in Hilversum zeer betreurd, temeer daar binnen korte tijd twee colle ga's van Venema - Bob Buitink en Rob de Vries ook door een auto ongeval om het leven zijn geko men. Venema. die gereformeerd was. werkte zeven jaar in vaste dienst bij het IKOR. Sinds een jaar werkte hij op freelance basis ook voor andere omroepen, zoals NCRV en VARA. Van Kooten en De Bie blijven bij de VPRO Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Kees van Kooten en Wim de Bie blijven bij de VPRO. Dat blijkt uit een persbe richt van deze omroep, waarin ver der niets over de nieuwe plannen van het duo wordt verklapt. Zowel de VPRO als Kees van Kooten en Wim de Bie doen uiterst geheim zinnig over hun 'spectaculair om- roepinitiatief' dat binnenkort be kend wordt gemaakt. (ADVERTENTIE) Sommige dvmntcX SMIDJE VERHOLEN PARIJS Het tekort van Frank rijk in de handel met het buiten land is in september als gevolg van een teruggang van de import ge halveerd vergeleken met dat van augustus. De invoer overtrof de uit voer in de afgelopen maand met frs 1026 miljoen. In de eerste negen maanden was er sprake van een nadelig saldo in de handel met het buitenland van frs 15 miljard. Wedstrijd dag maandag Ter aanvulling van wat gisteren ln de rubriek 'Dag Maandag' stond over de oplossing van de wedstrijd van vorige week: de meeste inzen ders hadden er weinig problemen mee. Het was inderdaad de vrouw van Edward Kennedy en niet die van Karei Appel of Jan Schaefer. De boeken gaan dit keer naar: J. Bouwknegt-Akkerman, Zuiderlaan 175 in Meppel (kookboek): A. den Heijen, Pluvierstraat 260 in Sche- veningen-Duindorp (handenarbeid- boek) en J. G. Jonk, Melchior Treublaan 57 ln Leiden (bloemen en plantenboek). Aan het uit 1947 stammende Ver borgen leven van Walter Mitty hoef je geen TV-commentaar te wijden, want ondanks de aanwezigheid van een nog jeugdige Danny Kaye heeft de film niet met televisie te maken. In twee uur zendtijd van de KRO zat voor mij dus geen brood. Kijken naar de Liefdes van Napoleon is geen uitgesproken mannelijke bezig heid. Je hebt voortdurend het gevoel uit louter verveling te zitten blade ren in een tijdschrift dat bij aan komst onmiddellijk wordt opgerold en van een elastiekje wordt voorzien. Dit televisieprodukt uit de Thames- studio's maakt een soort hansop figuur van de man die het gezicht van Europa veranderde. De TROS had deze maandagavond nog meer te bieden in het genre burgerlijkheid waaraan we maar moeilijk kunnen ontgroeien. Het nieuwe spel Ons kent ons, de titel suggereert het al, speelt op het thema 'ouwe jongens, krentemik*. Een massabijeenkomst met grapjes die op een bruiloft met feestmutsen na het tweede borreltje loskomen. Het klapstuk, dat lachen, gieren, brullen verzekert, is altijd het ont doen van kledingstukken of het losknippen van mouwen of broeks pijpen. Je hoeft je niet af te vra gen of dat anno 1974 nog verkocht kan worden als televisievermaak, want je ziet het voor je ogen ge beuren. Men blijft lachen en men raakt er niet op uitgekeken. Afgezien van de poverheid van dit volksvermaak in de Roermondse Orangerie, moet worden erkend, dat Rob Out een geroutineerde overstap maakte van Veronica naar de TROS. Hij klasseerde zich meteen als één van de betere spelleiders, al zal hij misschien zelf iets met meer body graag willen presenteren. Van Aktua TV heb ik alleen het onderwerp over leukaemie bij katten kunnen volgen. Hodtoel mijn onaf scheidelijke kameraad een schapedoes, dus hond, is, kan ik met poezenvrienden best meevoelen dat ze zijn geschrokken van de berichten over bloedkanker onder deze dieren. Maar er zijn deskundi gen die zeggen dat de besmettelijke ziekte hoegenaamd niet voorkomt onder gewone huiskatten. Raak dus niet direct in paniek en jaag vooral uw poes niet meteen de straat op, want dan hoort u tot die grauwe massa 'dierenvrienden', bij wie de liefde voor het dier nog geen vinger lang is. TON HYDRA AMSTERDAM 'Hoewel het wijk- opbouworgaan 'Tuinstad-Sloter- meer' content is met de doortrek king van lijn 13 naar Geuzenveld, zal dit niet mogen betekenen, dat er een achteruitgang in de dienst verlening van het GVB zal optre den. Verlenging van tram- of bus lijnen leidt vaak tot overbelasting tijdens de spitsuren'. Dit geluid viel te beluisteren uit de mond van de heer J. de Moor, voorzitter van genoemd opbouwor- gaan, tijdens de feestelijke gebeur tenis, die de doortrekking van lijn 13 markeerde. Gezegd werd, dat het bevreemding heeft gewekt, dat in de route van sneldienst 47 een wij ziging is gebracht met betrekking tot de overstap op lijn 19. Gepleit werd voor verlenging van bus 36. 'Reeds nu willen wij erop wijzen dat deze verslechtering van het openbaar vervoer voor Slotermeer onverteerbaar is', aldus voorzitter De Moor. 'Bij de plannen, die in voorbereiding zijn voor een vrije trambaan in de De Vlugtlaan en Slotermeerlaan zal het wijkopbouw- orgaan in een vroeg stadium wil len worden betrokken.' Opnieuw werd gevraagd om verkeerslichten in deze contreien. (ADVERTENTIE) Geen losraken of verschuiven meer van Niemand, die een kunstgebit heeft, behoeft meer op een kritiek moment in verlegenheid te raken, omdat zijn kunstgebit losschiet of verschuift. Maak een einde aan dit steeds dreigende ongemak. Een weinig Dentoflx- poeder houdt het gebit de gehele dag on wrikbaar op zijn plaats. Dentofix geeft U een gevoel vea zekerheid. Probeer het nog van daag. Bij apotheken en drogisterijen, fl. 2,83. 103 Die rieten daken waren nog meer ontvlambaar dan kruit. Hoe hadden ze kans gezien te voorkomen dat het vuur zich uitbreidde? De werk plaats was één smeulende ruïne, de rest was intact. Hij betrad het grote plein. De jongens verdrongen zich om hem heen. 'Het was mijn schuld', erkende Ra- jasakran, haast in tranen. Het vuur was begonnen in een van de ver trekken waar plastic hoezen voor microscopen werden vervaardigd. Het plastic werd daar verhit in een oliebad om te kunnen worden ge vormd. Rajasakran had bij ongeluk tegen de olie gestoten, die daarop had vlam gevat. Snel had het vuur zich verspreid. Hij had dadelijk ie dereen gezegd naar buiten te gaan en had nog gepoogd de draaibank te redden, het kostbaarste instru ment ln de werkplaats. Goed gedaan, prees Paul hem. Zijn eerste daad was de handen en voeten van alle Jongens nauwkeu rig te bekijken. Allen hadden zij koortsachtig gewerkt om de andere gebouwen nat te houden en te red den wat nog te redden viel. Geen hand en geen voet echter was be schadigd. Niemand had ook maar een blaar opgelopen. Vervolgens trachtte Paul de jongens en speci aal Rajasakran aan het verstand te brengen dat er geen ramp was ge beurd. 'Er is in het Centrum maar één ding werkelijk waardevol, en dat is het nieuwe leven zelf', zei hij hun. Dorothy Clarke Wilson Vertaling: H. A. Schreuder Uitgave: 'dat zijn jullie handen en voeten, dat zijn jullie moed en geloof. Jul lie hebben allemaal moed getoond. Jullie hebben je best gedaan, en in een alarmtoestand hebben jullie mij laten zien dat je geleerd hebt hoe je je handen moet ontzien. Ik ben van mening dat jullie van deze brand iets hebben geleerd'. En hij herinnerde hen eraan, dat het niet had gewaaid en dat het nog kort geleden had geregend, zodat er wa ter voorhanden was geweest al lebei een geluk bij een ongeluk. Ook hadden zij nu geleerd hoe voorzichtig zij wel dienden te zijn met het werken van plastic. In de kapel zongen ze een danklied, dat alles zo goed was afgelopen. Paul was echter dieper ontgoocheld dan hij wilde laten blijken. De werkplaats was moeizaam en stukje bij beetje opgebouwd. Hij had veel met eigen handen gedaan. Vele welbestede uren had hij er doorge bracht. En het was bovendien de kern van een van zijn meest gelief de projecten. Hij schreef over het voorval naar Amerika en hij ont ving gelden om een nieuwe werk plaats in te richten. Deze was beter bestand tegen brand dan de vorige en verschafte een beter onderdak aan de kostbare machinerieën die de patiënten inmiddels hadden leren gebruiken. De plastic microscoop hoezen waren maar één artikel van de vele die de patiënten fabriceerden voor hun eigen revalidatie en als winst-opleverende werkzaam heid. Zij maakten ook puzzels en houten speelgoed, andere plastic artikelen, naamplaten, schilderij lijstjes, en eenvoudige houten ge bruiksvoorwerpen. Paul betreurde het dat hij door zijn vele bezigheden zo weinig persoon lijke aandacht kon geven aan het 11. Toen Willem Halsker zijn slachtoffer zódanig gemasseerd had, dat deze over al zijn leden trilde en geen boe of ba meer kon zeggen, borg de body builder zijn flesje op en haalde hij zijn basviool uit het foedraal. Met enkele kundige greepjes stemde hij het instrument en toen begon hij er al die diepe tonen uit op te wekken zoals dat altijd gedaan wordt door slagbas spelers. Zo te zien moge het een eenvoudig instrument schijnen, maar de techniek ervan is waarlijk moeilijker dan men denkt. Hij sloeg dus allerlei fraaie grondtonen uit zijn bas en begon er op geest driftige wijze een Amerikaanse top- song bij te zingen. Het enige, wat smidje Verholen daarvan verstond was een telkens wederkerend ie-oe ie-oe boioeii ah boi boi doch mocht hem de pret helemaal niet drukken. En nu kan men het geloven of niet, maar smide Verho- FERDINAND len voelde langzaam maar zeker een vredige rust over zijn afgebeul de lichaam komen. Zijn gemasseer de buikspieren begonnen te trillen en te gloeien en hij kreeg slaap, hoe langer hoe meer slaap. Intus sen wist Willem Halsker met zijn slagbas van geen ophouden. Hij sloeg er hoe langer hoe vuriger op los en het was duidelijk, dat er zich een felle strijd afspeelde tussen het zoem zoem zoem van zijn bas en het oep-ah-boi van zijn toch wer kelijk niet slecht stemgeluid. Wat niemand nu misschien voor moge lijk had gehouden geschiedde toch: smidje Verholen viel in een diepe slaap. 'Ziezo lachte Willem toen tevreden. 'Hij slaapt. Als hij straks wakker wordt zal zijn spier pijn wel over zijn. Ik wed, dat ik hem er ook wel er toe kan overha len body builder te worden Voldaan over de gedane werk zaamheden pakte Willem Haljht de basviool in en met sluipaeer tred begaf hij zich weer op jji] naar zijn eigen vertrek. Edoch, de gang wachtte hem een onaarr name verrassing. Daar stond n 1 dikke waardin. En al zijn dikkgn 3 jes dan in het algemeen wel lig, toch voorspelde de gelaati", drukking van Toos niet veel aki 'Eerst asemhalen tot ik het bij) t ti besterfbeet ze de verba Willem toe. 'Dan een keurig njm i klant zó laten boddie billen, di met de voddenwagen naar moet worden gebracht, en dan- nog het hele huis op stelten zetpis met een basviool. Nu heb ik me genoeg van! Vooruit! Pak je sjini len bij elkaar en verdwijn!' heetgebakerde Toos zette woorden kracht bij door Wii een stevige tik te verkopen met meegevoerde mattenkloppertje... 1 ifd: Centrum. Hij kreeg er nu ook nog de verantwoordelijkheid bij van hoofd van het Medical College. Hij nam die benoeming niet van harte aan, want hij wist hoe moeilijk dat te combineren was met het lepra- onderzoek. En ofschoon hij de hulp van talrijke assistenten had, bleek hem al spoedig dat hij de taak had onderschat. Zelfs de kleine administratieve din gen wilden niet lukken. Een van zijn eerste ondernemingen was alle klokken gelijk te laten zetten, die in het ziekenhuis en die in het college. Het plan was telefonisch eenmaal per dag de tijd te contro leren. Het duurde een week. Het synchroniseren van de werkzaam heden van verscheidene honderden mensen, zodat alles harmonieus en gedisciplineerd verliep, was nog be zwaarlijker. In het algemeen wer den de regels onder Pauls leiding minder strak. Hij streefde naar meer vrijheid, meer overleg, meer onderling vertrouwen tussen stu denten cn stafleden. Hij vroeg van de studenten dat zij de christelijke opvattingen van naastenliefde zo wel binnen de faculteit als In het ziekenhuis in praktijk brachten, en zij waren daartoe bereid. Paul tilde zwaarder aan de pastorale kanten van zijn taak dan aan de proble men van orde en tucht. Er waren echter administratieve problemen die Paul beslist niet ver velend vond. Dat was als het ging om Vellores talrijke bouwprojecten. Wordt vervolgd) Radio vandaag HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Levende woord. 7.07 (S) Badinerie. (7.30 Nws. 7.41-7.50 Echo.) 8.24 Overweg. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvr. 8.45 Wonderl. letter M. 9.40 Schoolradio 10.00 (S) Aubade. 10.30 Nws. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Scheepspraat. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.26 Med. 12.30 Nws en 12.41 Echo.) 14.00 Huisbezoek. 14.15 Schoolra dio. 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag. (15.30 Nws.) Overheidsvoorl.: 17.00 Voor spel tot ontw.samenwerk. (VI). KRO: 17.10 (S) Hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo magazine. PP: 18.19 B.P. KRO: 18.30 Nws. 18.41 plano. 19 45 Instemmen met velen. AVRO: 20.00 (S) Vanavond. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 Vanavond laat nws. 23.20 (8) Er floot een vogel in de wei. 23.55-24.00 Nws. J.ll Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijd. NOS: 9.00 Ultgebr. rep. 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 (S) Inleid, tot muz.begrip. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen. (11.00 Nws; 11.03-11.05 Radiojour naal.) 11.30 (S) Rondom Twaalf, met Paris vous parle en 11.55 Beursber. Over heidsvoorl.: 12.30 üitz. v.d. landb. AVRO: 12.40 (S) Amusem.muz. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Nuper Rosarum Plores (III). 14.00 (S) Meisje uit de voorstad. 14.35 (8) Mod. kamermuz. 15.13 Radiophilh. ork.: mod. muz. 15.25 (S) Met muz. op stap. 16 00 Nws. 16.03 Radi ojournaal. 16.05 Kindermagazine. 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Med. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 Gesproken brief. 18.25 Tout a tol. 18.50 Toppers van toen. 10.25 Bary-Nage. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 Overweg. 20.15 (S) Groot Omr.koor, BBC-koor, Radiophilh. Ork., eOmr.ork. en solisten. 22 30 Computers discussieren niet. 23.00 (8) Klass. muz. voor blazers. 23.20 (8) Babel-eksperimen- ten. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III VARA: 7.02 (S) Drie op Je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie 14.03 Gesodemeurders. 16.03 (S) Mix. NOS: 18.02 Joost mag niet eten. VARA: 19.02 Drie loopt achter. Poprekonstr. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (8) Jazz en Blues. 22.02 (8) (P)opdonder. 22.55 Med. 23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02 (S) Nacht drie-draai. 2 02 Help! 4.02 Truck, progr. voor vrachtwagenchauf feurs. KRO: 6.00-7.00 (S) Scheer je Speciaal Wim Hazeu, hoofd afdeling drama bij de NCRV, had de regie van de tweede aflevering van het politieverhaal Kamer 17. Ned. 1/20.21 0 Ooggetuigen belichten de ge schiedenis (1938-1948) vanuit eigen waarneming in de VPRO-documen- taire Vastberaden, maar soepel en mate. Anders dan in de programma bladen aangekondigd, begint de do cumentaire om 19.15 uur en gaat, slechts onderbroken door STER en NOS-Journaal, door tot 23.15 uur. 'Culeniborg bijvoorbeeld' en 'Pop- peye' komen te vervallen. Ned. 2/19.15 9 Na Herkent u deze tijd? met Kick Stokhuyzen als spelleider (21.20) verzorgt de NCRV de ach- tergrohdinl'ormatie. In Hier en Nu o.a. een reportage uit Bangladesj en een gesprek met majoor Eva den Uartog. Ned. 1/22.15 Onder de titel Das Blauwe Pa lais maakte Rainer Erler drie films, die gebaseerd zijn op de huidige kennis in een bepaalde tak van wetenschap. In de eerste film is dat de para-psychologie. Duitsl. 2/19.30 9 Hans van Manen, choreograaf van het Nationaal Ballet en van het Royal Ballet in Londen, ver schijnt op het spreekuur van Jac ques van Kollenburg. Hilv. 1/16.00 Problemen met betrekking tot het rechtsgevoel in Nederland ko men aan de orde in de AVRO- rubriek Vanavond Laat Nieuws. Hilv. 1/22.50 De KRO zendt Arnold Schönbergs Gurrelieder voor soli, koor en orkest uit. Hilv. 2/20.15 TV vandaag NEDERLAND I NOS NOT 11.10-12.00 Schooltelevisie TELEAC 12.15 Flexibele school - herh. les 3 NOS NOT 14.00 Schooltelevisie NOS 18.45 Paulus de Bos kabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Emil 19.30 Tweekamp NOS 20.00 Journaal NCRV* 20.21 Kamer 17 21.20 Herkent u deze tijd 22.15 Hier en Nu 22.50 Dagsluiting NOS 22.55 Den Haag vandaag 23.10 Journaal NEDERLAND II TELEAC 18.15 Engels voor 't bedrijfsleven - les 10 NOS 18.45 Paulus de Bos kabouter 18.55 Journaal VPRO 19.15 Vastberaden 19.45 Popeye NOS 20.00 Journaal VPRO 20.21 Vastberaden NOS 23.1j5 Journaal 1 2 r 4 S 6 7 8 9 2 J U s 6 7 8 9 Horizontaal: 1. verslaggeving, 2. ln- sektenetend zoogdier-bestelling, 3. zandheuvel-natuurlijk waterbek ken-muzieknoot, 4. stapel-wand versiering—boom, 5. aanloop-on- derricht-kindergroet, 6. troefkaart- houten vat-familielid, 7. godin van de toorn-behoeftige-miereneter, 8. water ln Friesland-plaats in Gel derland-wier, 9. voorschrift-vrucht.' Verticaal: 1. iemand die van zijn renten leeft, 2. ik (lat.)-engels bier-buitenhaven, 3. bontjas-op de wijze van-landbouwwerktuig. 4. boom-loot-vaarwel, 5. schoorsteen- zwart-prul-oude lengtemaat, 6. boordsel-voegwoord-omslag, 7. op schrift op een envelop-gekheid, 8. gesneden steen-wereldtaal-leeftijd (fr.)9 dopheide-insekt. Oplossing van gisteren: Hor. 1. traan, 5. rek, 7. raad, 8. ren, 10. Ens 11. kam, 12. ar, 13. uk, 14. lam. 15. ara. 16. Ier, 17. kaap, 18. soda. 20. berk, 21. pro, 22. leed, 24. Een, 25. boer. 26. k.o., 27. moot, 28. roe. 29. last, 30. keet. Vert. 1. treurspel, 2. rank, 3. aas, 4. ad. 5 rem. 6. en, 8. ram, 9. krap, 11. kar, 12. arak, 14. Lea, 15. aard, 16. ido. 17. keer, 19. ore, 20. neet, 22. loot, 23 roet, 25. bos, 26. koe, 27. ma, 28 re. 'e I I, v is t :i bi b' irol ger len Sf. u wo ger iodi le ha; us oaa Of :enc oog mt ach lijn mi \d i n lOt-S ard >ete: rd i u. d E op) DEN HAAG De liberale ka#"00 fractie heeft niet de indruk, met het Italiaanse gascontract Nederlands belang wezenlijk schaad is. Uit het verslag vai *ste kamercommissie voor Econominn Zaken blijkt, dat de Nederla l.e' gasleveranties aan Italië mede 0leci bezien in het licht van het feit de Sowjet-Unie terzelfdertijd b was in overleg met de Italii maatregelen te treffen om hoeveelheden Russisch aardgas pijpleiding naar Italië te voerei De VVD-fractie stelt zich afwij t de op tegen over een suggestie val lJ~e' PvdA om de Staten-Generaal betrekken bij de besluitvoif^ over aardgascontracten. De vertegenwoordiging is voor Uj, lijke werkzaamheden niet uitg aldus het verslag. I 'atv n li gel aide arn skaj Fi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6