Vredesweek
niet met
één week
bekeken
Ij
Uit de kerkbladen
Kerken in actie
tegen president Park
fhsibsl
Minder kranten,
nieuwe ontwikkeling
Conferenties
Vandaag\
Pamflet op synode
anti Alfrink
Amnestie bepleit
voor 3 van Breda
Nieuwe boek
Stroomgroep vormt
zelf 'Kalkarfonds'
Trouw
Kwartet
8400 christenen
door getuigenis
van één man
Congregationalis j|™
maken ernst met^
'Hammanskraal' \t
Amerikaanse pri
voor Beijers Nap
en Sacharow t
TROUW/KWARTET MAANDAG 14 OKTOBER 1974
KERK-BINNENLAND Tft
door Aldert Schipper
AMSTERDAM De Vredesweek blijft nog een beetje een climax
van de activiteiten van de interkerkelijke vredesweek (ikv) ge
durende het hele jaar. En ook in 1975 zal er wel weer een vredes
week komen, die dan als thema zal hebben de vragen rondom de
invloed die ieder van ons uitoefent met zijn spaargeld.
De vredesweek heeft in de afgelo
pen jaren zowat alle opvallende
vragen rondom oorlog en vrede af
gehandeld. Het lijkt dat nu de iets
ingewikkelder dingen aan de orde
komen. Mogelijk zal de komende
vredesweek iets meer in het hele
voorafgaande seizoen voorbereid
worden, zodat de week meer over
het jaar verspreid wordt.
Dat de kerk de vrede niet van het
lijstje afgeschreven heeft blijkt on
der meer uit de sterk groeiende ver
koop van andere publicaties van
het interkerkelijk vredesberaad. Pu
blicaties die iets langere adem ver
onderstellen dan de vredeskrant.
Dit jaar waren er brochures over
Zuidelijk Afrika, actiegroepen en
over vrede in school. Daarnaast
waren er publicaties over investe
ringen in Zuid-Afrika en over de
toekomst van Europa. Sommige van
de brochures waren al vóór de vre
desweek uitverkocht en worden
herdrukt. Er zijn dit jaar ook veel
dingen verkocht, die in vorige ja
ren gepubliceerd werden.
'Zachte' thema's
Elk jaar kiest het ikv een thema,
dat aansluit bij de actualiteit en bij
hetgeen in de kerken leeft. De laat
ste jaren heeft het ikv nogal 'zach
te' thema's gekozen. Vorig jaar was
het thema 'vrede bij u thuis' en dit
jaar was het 'nieuwe wapenfeiten'
In 1968 was de vredesweek nog
gewijd aan de toekomst van Euro
pa. Het ikv nam toen een duidelijk
standpunt inzake deze toekomst in.
die door vele politici ter rechter
zijde niet verwelkomd werd. Met
name onze toenmalige minister van
buitenlandse zaken, drs. Schmelzer
nam deze standpuntbepaling niet
in dank af.
In een stuk dat de gereformeerde
synode werd aangeboden, toen deze
over het oorlogsvraagstuk sprak,
werd gesteld dat de organisatie van
het ikv in voortreffelijke staat ver
keert. Dit werd toegeschreven aan
de toenmalige secretaris van het
ikv. de priester J. J. ter Laak. die
thans pastor in Amersfoort is. Jan
ter Laak is deze zomer opgevolgd
door de topoloog dr. Mient Jan
Faber, die tot dat moment weten
schappelijk medewerker van de
Vrije Universiteit te Amsterdam
was. Aan de VU stond de heer
Faber bekend als een wiskundige
die zo goed in zijn vak was, dat hij
teveel tijd overhield om na te den
ken en (laten wij maar zeggen) te
praten over oorlog en vrede. De
heer Faber heeft lartge tijd in een
actiegroep in Amstelveen gezeten,
die de kerk daar sterk gestimuleerd
heeft om na te denken over een
evangelische houding in de tegen
woordige wereld. Hij is gerefor
meerd en van Friese afkomst, het
geen nog steeds te horen is. Dat hij
Fries is kan mogelijk leiden tot een
wat spaarzamelijker gebruik van
openbare standpuntbepalingen van
het ikv dat de laatste jaren wel
eens de indruk wekte overal ver
stand van te hebben.
Irritatie
Deze schriftelijke woordenrijkdom
Het interkerkelijk vredesberaad
is eind 1966 opgericht om con
creet gestalte te geven aan de
verantwoordelijkheid van de
christenen voor de vrede. Acht
kerken, onder welke de her
vormde. de rooms katholieke en
de gereformeerde, hebben hun
vertegenwoordigers in het be
raad. Het vredesberaad treedt
elk jaar naar voren in de vre
desweek, die steeds in september
gehouden wordt. In die week
wordt aan het publiek aandacht
gevraagd voor een bepaald the
ma dat met de vrede te maken
heeft. Daarbij maakt het vredes
beraad gebruik van enkele pu
blicaties, waaronder de vredes
krant een centrale plaats in
neemt.
In 1969 werden van de vredes
krant. die toen over ontwikke
lingshulp ging, nog 900.000
exemplaren afgezet. Dat aantal
is elk jaar minder geworden. Dit
jaar werden nog slechts 220.000
stuks verkocht. Dit kan opgevat
worden als een teken dat de
vredesweek als actiemodel in
een crisis is geraakt. Volgens de
secretaris van het interkerkelijk
vredesberaad, dr. Mient Jan Fa
ber. betekent het feit dat er dit
jaar bijna geen activiteiten wa
ren in de grote steden in de
randstad ook dat de vredesweek
lp zijn minst aan het verande
ren is. De week dijt uit in de
tijd. De kerk heeft de vrede niet
laten schieten, maar doet er het
hele jaar wat aan, hetgeen geen
ongunstige ontwikkeling ge
noemd kan worden.
Dr. M. J. Faber
van het ikv was soms oorzaak voor
lichte irritatie bij de kerken, die
soms ongewild geïdentificeerd wer
den met visies, waar zij geen me
ning over konden hebben. Mient
Jan Faber is van plan de kerken
wat meer te betrekken bij openbare
verklaringen en dergelijke activi
teiten van het ikv. Van de kant
van de kerken is er van belangstel
ling voor het werk van het ikv nog
niets gebleken. De enige kerk
waarmee regelmatig overleg bestaat
is de rooms katholieke, die een
eigen grote en actieve vredesbewe
ging heeft onder voorzitterschap
nota bene van de kardinaal zelf.
Enkele weken geleden heeft een
eerste gesprek plaatsgevonden met
het breed moderamen van de her
vormde synode, dat overigens heel
plezierig verliep. Met de gerefor
meerden is er geen contact geweest
sinds de heer Faber in juni zijn
werk aanvatte.
'Ze zijn bij de gereformeerden bezig
de relatie tot het ikv te onderzoe
ken. Ik hoop dat ze er mij ook eens
bij zullen betrekken, al was het
alleen maar omdat ik gereformeerd
ben. Ik denk soms wel eens dat we
elkaar niet goed aanvoelen. Ze kij
ken er op een te grote afstand
tegen aan. Misschien is dat wel een
beetje een gereformeerde gewoon
te'.
De heer Faber gaat verder: 'Het ikv
werkt voor de kerk. De kerken be
talen het beraad om hen te active
ren. Dat wil het ikv ook wel. omdat
het zich nauw verbonden voelt met
de kerk, ook met die mensen in de
kerk, die het ikv critiseren. Maar
wij verwachten van die mensen dat
ze zich eens wat op de hoogte
stellen'.
Contact
Het interkerkelijk vredesberaad
heeft namens of plaatsvervangend
voor de kerken contact met vele
duizenden merendeels jongere gelo
vigen, die geen of weinig relatie
met de kerken meer hebben. Na
mens de kerken toont het ikv dat
het christelijk geloof niet persé een
hebbelijkheid is van mensen die
bevreesd zijn voor gerechtigheid, to
lerantie. menselijkheid en geweld
loosheid. De vraag dringt zich op of
de kerken wel steeds genoeg inzien
wat de waarde van het ikv in dit
opzicht is.
Het heeft volgens ingewijden kort
geleden bijvoorbeeld een haartje
gescheeld of het moderamen van de
gereformeerde synode had zijn
steun aan het ikv ontnomen.
Mient Jan Faber: 'Er zijn nogal
wat mensen waar de kerk het con
tact mee verloren heeft, die bij ons
wel wat anschluss vinden. Het lijkt
wel eens alsof de kerken onsook
een beetje zien als zo'n groep, die
met een been er buiten staat. Maar
er zijn ook heel wat groepen, die
het contact met ons hebben laten
vallen, omdat ze ons toch nog te
kerkelijk vonden.'Dat komt doordat
het onze strategie is de kerk niet te
laren vallen. Wij willen er bij ho
ren en werken vanuit die groep
mensen, die samen de kerk vor
men'.
Spanning
'Maar de spanning die wij te ver
duren hebben', zegt de heer Faber,
'is dat we ook actievoerend Neder
land niet willen laten vallen. Die
groep participeert niet actief meer
in de kerk. In zoverre heeft zij de
kerk laten vallen, maar zij willen
nog wel graag iets aan de kerk
laten weten. Zij maken gebruik van
het ikv om via die ingang de kerk
te benaderen. Soms krijg ik als
gereformeerde dan ook nogal wat
kritiek op de kerk te horen. In die
groepen zitten nogal eens ont
goochelde kerkeleden. Maar ik ben
in eerste instantie steeds geneigd
om die kerk te verdedigen'.
'Een ander punt is dat wij enerzijds
graag de kerken betrekken bij ons
werk, maar een vredesbeweging
moet snel uit de voeten kunnen,
anders raakt zij haar effectiviteit
kwijt. Je kunt dus niet bij iedere
aanleiding met honderd mensen bij
elkaar gaan zitten om te overleg
gen. Daar zitten wij wel mee. Een
tijdje geleden vroegen de leiders
uit Koerdistan om een gesprek met
ons. Na dat gesprek vroegen wij
onszelf af wat nu? Ikzelf had mijn
twijfel over 'een openbare verkla
ring. We hebben dat toch gedaan,
omdat het het enige was wat we
voor die (Koerden konden doen. In
middels heb ik daar nog steeds wat
bezwaren tegen, want de Koerden
wordt ten onrechte de suggestie
gegeven dat de kerken in Neder
land achter hen staan'. Aldus Mient
Jan Faber.
UIT
VAN LEZERS
Winstafroming
Afroming van winsten zoals de
vakbeweging wil. klinkt aardig,
maar ik kan best begrijpen dat de
werkgevers er niers voor voelen.
Want daar ligt de grens en hoe
staat het met de reserveringen en
investeringen met name op de lan
ge termijn? Daar komt nog bij dat
bedrijven met hoge winsten toch al
veel meer belasting moeten gaan
betalen. Moet nu ook iemand met
een hoog salaris een deel daarvan
afstaan aan iemand met een laag
salaris? Dat iemand een hoog sala
ris heeft, kan allerlei oorzaken heb
ben (opleiding, verantwoordelijk
heid. werkuren, aard van het werk,
gevaarlijk, vuil etc.). Verschillen
houd je. maar dat hoeft ook niet
verkeerd te zijn. De kernvraag is
volgens mij of die verschillen ook
redelijk zijn. Dat zouden we eens
moeten onderzoeken.
Noordwijkerhout
J. Wassenaar
Wegenbelasting
In uw commentaar over wegenbe
lasting in de krant van 5-10 trapt u
een open deur in als u pleit voor
ontheffing van wegenbelasting voor
diegenen die hun auto een tijdlang
op stal zetten. Wat is nl. het geval?
Zoals de wet thans luidt wordt
alleen belasting geheven van mo
torrijtuigen waarmee op de openba
re weg wordt gereden. Belasting
plicht ontstaat dus pas. wanneer
men gaat rijden. De regering wil
nu de wet zo wijzigen dat deze gaat
luiden 'waarmede van de openbare
weg gebruik wordt gemaakt', dus
zowel rijdend ais stilstaand. Ie-
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij pubiikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
mand die zijn auto 'op stal' wil
zetten hoeft dus geen belasting te
betalen, mits hij dat maar niet doet
op de openbare weg. Dus geen be
lasting betaald, dan de auto van de
straat, voor mijn part in het voor
tuintje.
Rotterdam
J. de Graaf.
Eenzaamheid (2)
De heer Kolenbrander vraagt, wie
dat probleem, dat mensen eenzaam
sterven en soms al een maand dood
zijn voor gez gevonden worden, nu
eens aanpakt. Nu, ik dacht dat de
oplossing bij onszelf lag. Zelf woon
ik in een gedeelte van de straat
met duplex-woningen, dus veel al
leenstaande mannen of vrouwen en
daarom moet men op elkaar letten,
niet hinderlijk of bij elkaar in- en
uitlopen, maar gewoon opletten, zo
dat als het te stil blijft onder of
boven waar men woont, eens bij
andere buren informeren of zij er
iets van weten. Ik heb zelf ook aan
mijn naaste buurvrouw gevraagd
het te zeggen als zij voor een hele
dag of dagen uitgaat. En heel vaak
gebeurt het hier, dat er iemand in
een coma ligt of door een beroerte
getroffen is of ook wel overleden,
maar gelukkig werd het altijd tijdig
opgemerkt.
Vlaardingen
mw. g. beekman
ROME Kardinaal Alfrink heeft
tot nu toe niet gereageerd op een
pamflet, waarin hij een gevaar voor
de kerk wordt genoemd. Het pam
flet werd door vertegenwoordigers
van ultrarechtse rooms-katholieke
groeperingen uit Italië uitgedeeld
aan de deelnemers van de bis
schoppensynode, van wie een aan
tal weigerde om het papier in ont
vangst te nemen.
Voorzover bekend heeft nog geen
enkele bisschop gereageerd op deze
aantijgingen tegen de Nederlandse
kerk. In het pamflet staat, dat het
geloof wordt verdoezeld en dat de
kardinaal de kerkprovincie naar de
ondergang leidt met zijn opvattin
gen over celibaat en eucharistie.
Kerk en racisme. Besprekingen
van de besluiten van de gerefor
meerde synode. Zaterdag 26 okto
ber. donderdag 7 november en za
terdag 9 november, telkens van
half elf tot half vijf op het Zen
dingscentrum te Baarn. Bestemd
voor gereformeerde diakenen en le
den van zendingscommissies. Inf.
Toerustingscentrum, tel. 02154-7636.
Nederlandse bond Maarten Lu
ther. Zaterdag 2 november van half
elf tot vier uur in de lutherse kerk,
Bergweg 6, Hilversum, jaarlijkse
ontmoetingsdag. Dr. H J. Franken
speekt over 'onze houding als gelo
vige mensen tegenover de staat Is
raël'.
SEOEL Een openlucht-mis in
Seoel is vorige week uitgelopen
op een massale katholieke de
monstratie voor de mensenrech
ten in Zuid-Korea en tegen het
regime van president Park
Tsjoeng Hie. De demonstratie
werd geleid door kardinaal Kim
van Seoel en de Amerikaanse
bisschop Thomas Stewart.
Het moment voor de demonstratie
was kennelijk gunstig, want de pre
sident kan zich kennelijk niet meer
veroorloven het imago van zijn po
litiek nog verder te verslechteren,
nu de Amerikaanse president Ford
van plan is op 22 november een
bezoek aaji Zuid-Korea te brengen.
Toch kwam de demonstratie spon
taan tot stand. Zij ontwikkelde zich
na een reeds lang van te voren
aangekondigde eucharistieviering in
de open lucht, welke de Koreaanse
kardinaal Kim ter gelegenheid van
het heilig jaar opdroeg. Onmiddel
lijk na de mis formeerde zich uit
de 15.000 aanwezigen een groep van
5000 katholieken tot een demon
stratie onder leiding van de kardi
naal. De pauselijke nuntius Luigi
Dossena deed er niet aan mee. On
middellijk na de misviering verliet
hij het plein.
Korea is vorige maand bezocht door
een groep kerkleiders namens de
Aziatische raau van kerken. De vijf
rapporteerden dat in Korea een
sfeer van angst regeert en dat tal
rijke personen niet vrij-uit durven
spreken. De kerkleiders werden, ge
volgd door functionarissen van de
geheime dienst. Namens de groep
protesteerde de Japanse hoogleraar
mevrouw Kijoko Takeda Cho tegen
de schending van de mensenrech
ten in Zuid-Korea. Zij overhandig
de het protest dat door het centraal
comité van de wereldraad van ker
ken in augustus in West-Berlijn
werd aangenomen.
De oecumenische delegatie gaf na
vertrek uit Korea hoog op over de
kwaliteiten van het leiderschap in
de rooms katholieke kerk en in de
Zuid-Koreaanse raad van kerken.
Verscheidene Koreaanse kerkleiders
worden geregeld door de politie las
tiggevallen. Velen van hen zitten in
de gevangenis. 'We hebben zelden
zo'n sterk christelijk geloof gezien',
zeiden de oecumenische bezoekers.
PADERBORN (AP) De aartsbis
schop van Paderborn, Johannes Joa
chim Degenhardt, heeft in brieven
aan de Nederlandse bisschoppen
gevraagd bij de Nederlandse rege
ring te pleiten voor amnestie aan
de drie Duitse oorlogsmisdadigers
in Breda.
(ADVERTENTIE)
Voor
zus Toos die
er 'n kleine
bij heeft.
Niemand
woont te ver
om 'n bloemetje
te sturen.
Uw Fleurop-
bloemist zorgt
ervoor!
FUurop/Inlerflors Nederland Gegarandeerd goed/
NOG EENS: MASSA EN MEE 1
Dit verhaal van Massa en 1
heeft om zó te zeggen no
wonderlijk vervolg. Als Paulu J
aan de Corinthiers (1.10) o
waarschuwing schrijft die er X
raëls woestijnverhaal schuil .p
dan bedoelt hij te waarsc
tegen een soort automatism
aanzien van het behoren
kerk. Ik wil er nog wel eens té
op wijzen, schrijft hij, dat
vaderen allen onder de wolk g]
alleen door de zee heengingi g
len zich in Mozes lieten do] p
de wolk en in de zee, allen h ji
de geestelijke voedsel aten.
dezefde geestelijke drank
want zij dronken uit een ge
rots, die met hen meeging, J
rots was de Christus. Het gal
om dat laatste. In de eerstel
vergeestelijkt Paulus manna j
ter. maar daarbij spreekt
nog van een rots die
Waarschijnlijk heeft hij
dachte van de rabbijnen.
tergevende rots zou Israël op ij
zijn woestijntocht vergezeld J
ben. Maar misschien kon g)
doordat er als 't ware meer S
verhalen zijn. meer verhale n
watergebrek, van op de proe
len en twist en vooral verhal j
gegeven water. Zo ging Goflg
zijn volk mee, al gevende
leven. En dan kan Paulus Cl
zo'n meereizende rots noemen
zo vreemd eigenlijk. Zo gaat]
tus met ons mee op onze w
reis. En dat is weer geen
tisch gebeuren, maar kan g
beleden worden door mense
een rein, een open hart. Ee
dat wel eens bezwijken wil j
73). maar niet bezwijkt omda
de rots van m'n hart is zos
man die bijna uitgleed zei (1
17. 1-8). J"
IJsen-Eisen, 3, Sjaloom,
giro 1334. Kinderboeken zijl
vervelend als ze moraliserende!
om is 'IJsen-Eisen' een vei
boekje. Het is een links kindi
dat gebruikt zou moeten wor t
de hoogste klassen van het b ai
derwijs. Nou is het best goed
ren van tien, elf, twaalf eens
vertellen over de arbeidsomst
heden van arbeiders. Dat m -si
best kritisch gebeuren. Maa ne
niet via stereotypen waarbij ho
recteur opdraaft als kapitali Ir;
afperser en de arbeider al fep:
maakt machteloze loonslaaf. 1
best mogelijk kinderen op h 10
gen niveau iets te verteller en.
problemen als gezagsverhou JK
in bedrijven, werkloosheid, s
enz. Maar kinderen zullen n
te slim blijken om de gepr 1D(
ceerde maatschappijvisie vaijnn
Kok. Rieke Swarte en Dirk
na te kauwen.
Ir
AMSTERDAM De stroomgroep
'Stop Kalkar' heeft verklaard geen
heil te zien in een overheidsfonds,
waarin weigeraars van de kalkar
heffing deze 3 procentstoeslag op
de energierekening zouden kunnen
storten Het ls wel een stap in de
goede richting, maar zo'n fonds zou
toch geen garanties bieden dat de
kalkarheffing toch niet indirect be
steed zou worden voor. het kalkar
project, aldus de stroomgroep Stop
Kalkar
De stroomgroep heeft zelf een
fonds in het leven geroepen, dat als
doelstelling heeft de stopzetting
van het Kalkarproject. Omdat hier
over ten aanzien van het over
heidsfonds niet wordt gesproken
komt het plan van minister Lub
bers volgens de stroomgroep neer
op het incasseren van de 3 procent
in het vestzakje om het vervolgens
uit de achterzak aan 'Kalkar' te
betalen
nt
Hi
pu
Prinses (4)
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Couran»
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christe.ijke Pers
Directie:
Ing O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J Tamminga.
Hoofdkantoor NZ. Voor
burgwal 280, Postbus
859, Adam Telefoon
020 - 22 03 83 Postgiro
26 92 74. Bank. Nea
Midd. Bank (rek nr
69 73 60 768) Gem giro
X 500.
We noemen een christelijk blad
links en hebben allerlei kritiek of
zeggen ons abonnement op. Maar
als er geen christelijk blad meer is.
pakken we wel een niet-christelijk
blad en dan hebben we veel minder
kritiek. Kunnen we als christenen
niet wat meer geven en nemen.
Christenvrouwenbonden hebben al
lemaal veel leden. Kunnen alle
christen-vrouwen samen niet eens
een christelijk blad laten bestaan?
Als elk van de 120.000 abonnees
van 'Prinses' nu eens één of twee
leden aanbrengt en de vrouwen
bonden ook actie gaan voeren,
kunnen we toch met elkaar zorgen
dat 'Prinses' blijft?
Zwolle
Helga Jansma
Prinses (5)
Vroeger las lk al Jaren 'Moeder',
ben toen overgegaan op 'Prinses',
en nu is er geen enkel christelijk
vrouwenblad meer! Zeer te betreu
ren. Laten we met elkaar de schou
ders eronder zetten en proberen dit
blad te behouden. Abonneert u op
'Prinses', doe het nu!
Velp
mw J. Feunekes-Althuls
Prinses (6)
Mevr. Van der Does-Treurniet
wekt al de christen vrouwen- en
meisjesverenigingen op te vechten
voor 'Prinses'. Zou het niet beter
zijn dat Prinses gevochten had om
echt een positief christelijk blad te
blijven?
Schiedam
mw A. Boer-Vendelbosch
Het baptistenweekblad De Christen
meldt:
Eén man werd christen, getuigde
van zijn "nieuwe geloof en nu zijn
er 8400 nieuwe christenen in 30
nieuwe gemeenten. De meer dan
100 afgevaardigden op de jaarlijkse
algemene vergadering van de bap-
tistenkonventie van Tanzania (in
Afrika) hoorden via het jaarverslag
van de zendingskommissie van deze
nieuwe christenen en van hun
wens om in de konventie te worden
opgenomen. Blijkens dat jaarver
slag begon het allemaal zo: Een
man uit Tanzania reisde naar Ke
nia waar hij christen werd. Toen
hij naar zijn dorp terugkeerde ge
tuigde hij van zijn geloof en ook
anderen werden christenen. Dat
gebeurde zes jaar geleden. Zich re
aliserend dat de groeiende groep
moest behoren tot een bestaand
kerkgenootschap schreven zij naar
verschillende denominaties waar
van ze de adressen opzochten in
het telefoonboek van Tanzania. De
direkteur van het baptistensemina
rium in Arusha, de zendeling Tom
W. McMillan was de enige die ant
woordde. De algemene vergadering
besloot ieder lid van de nieuwe
groep te onderwijzen in de baptisti-
sche beginselen en ze te dopen
zodra ze daarvoor gereed zijn: om
twee leidende figuren uit hun mid
den uit te nodigen één jaar aan het
seminarium te studeren: om één
vrouw te vragen voor het volgen
van een drie maanden durende
kursus aan het seminarium en om
het kontakt met de groep aan te
houden en te zoeken naar een blij
vende relatie met de konventie en
de zending van Oost-Afrika.
CPN-leraar
Prof. dr. K. Runia gaat in Centraal
Weekblad in op de leraarsaffaire in
Zwolle:
Natuurlijk heeft de heer Los de
volle vrijheid om lid van de CPN te
worden. We leven in dit opzicht in
een echt democratisch land. Nie
mand zal wat dit betreft de heer
Los een strobreed in de weg leggen.
Hij mag ook langs alle daartoe
openstaande kanalen zijn politieke
mening bekend maken. Maar de
eigenlijke vraag is een heel andere.
Mag een man die kiest voor lid
maatschap van de CPN. met alles
wat daaraan vastzit, nu óók de
vrijheid eisen om te doceren aan
een school die als uitgangspunt
heeft gekozen een geloofsvisie die
volkomen haaks staat op de ideolo
gische grondslag van de CPN? An
ders gezegd: heeft een christelijke
school ook nog de vrijheid te zeg
gen welk soort leraren en welk
soort onderwijs zij wenst voor de
leèrlingen?
Misverstand
Onlangs kwam een groep Duitse
predikanten in Kampen voor een
dagje uit. Prof. Plomp hield een
speech over de kerkelijke toestand
in Nederland en kreeg toen een
curieuze vraag, waarover hij vertelt
in Kerkinfortie:
Eén van die vragen kwam ongeveer
hierop neer: 'Ik heb gehoord dat
veel gereformeerden in de politiek
anti-revolutionair zijn. Ik heb ook
gehoord dat zich een groep van u
heeft afgeplitst die zich vrijge
maakt noemt. Mag ik u vragen:
heeft die afsplitsing ook een poli
tieke achtergrond gehad? Zijn de
vrijgemaakten méér revolutionair
ingesteld, op sociaal en economisch
terrein progressiever dan de gere
formeerden?' Ineens voelde ik: die
vraagsteller is hopeloos misleid
door de namen anti-revolutionair
en vrijgemaakt. In een eerste op
welling was ik geneigd te antwoor
den: het is precies omgekeerd! Die
opwelling heb ik ook maar opge
biecht, maar ter wille van de goede
naam van de vrijgemaakte broeders
én van onszelf heb ik er wel het
ccn cn ander aan toegevoegd. Zo
ziet u: zo'n dagje uit kan je óók
van afschuwelijke misverstanden
afhelpen.
Vondelpark
De Amsterdamse predikanten Aal-
ders, Bunjes van Blommesteyn
en Wouters hebben een rapport ge
schreven over het werk van Youth
with a Mission en Youth for Christ
in het Vondelpark. Over de houding
van de kerk zijn zij niet enthousi
ast getuige dit citaat, dat wij ontle
nen via het maandblad Oogst:
Het 'gemiddelde' kerklid hield zich
vol aarzeling afzijdig van de lang
harige slapers; de politiek bewuste
avant-garde keek neer op een acti
viteit die niet onmiddellijk gericht
was op de verandering van structu
ren. Symptomatisch was dat de
hervormde jeugdraad, die zich voor
de derde wereld inzet met het oog
op mentaliteitsverandering van
kerkmensen gedurende alle jaren
waarin het Vondelpark vol slapers
lag niets voor hen deed. En dat.
terwijl hun hoofdkwartier, op een
steenworp afstands van dit werk
terrein ligt.
JOHANNESBURG Met
meerderheid Iieeft de jaarlijl nai
gemene vergadering van de
nigde congregationalistische ^.L
van Zuid-Afrika besloten, ni^r,,
ger afgevaardigden te benoer
de verenigde raad van gees
verzorgers in de ZuidafriT
strijdkrachten.
Tot nu toe was de benoem^L
twee afgevaardigden een
zaak, maar deze keer zag de
vergadering van de congrega 1
listen ervan af. Men wilde i 36
dit opzicht ernst maken n ld(i
resolutie van Hammanskraai Iet
de Zuidafrikaanse raad van n
deze zomer, waarin het autom
meedoen aan geweld en oor
het zich voorbereiden op dee ïzer
ook wanneer de eigen re rjjc
daarom vraagt, wordt afgeeez D k
De beslissing van de algemei n
gadering betekent niet. dat ei
taan ook geen congregatioi arj
sche legerpredikanten mewr vvi.
dienen in de Zuidafrikaanse hiec
krachten. De geestelijke ven ord
voor de militairen worden na inn,
niet benoemd door de kerk, aki
door de staat. r
lege
ijk
>1 r
NE WYORK (DPA) De op
en directeur van het christelfPor
stituut van zuidelijk Afrika,
F. Beijers Naudé en de Ri
atoomgeleerde Andrei Sa
hebben de Amerikaanse 'Re
Niebuhr-prijs' gekregen.
Deze prijs ten bedrage van
zend dollar wordt sinds 1975
lijks door een particuliere sti
in New York toegekend aan
nen 'van wie de activiteit -
gebied van de sociale gerechtf"^
het openbare leven of de int
onale politiek het best de get
de theoloog Nieburh weersp '^.1C
Twee jaar geleden werd de 16
toegekend aan de toenmalige^
duitse bondskanselier Willy
waarna vorig jaar de Amei
vakbonsleider Cesar Chavez
onderscheiden.De toekenning
de prijs aan de dissident Sac
geldt hem persoonlijk 'en
allen die met hem voor de
lijke vrijheid strijden Over I |8j
Naudé wordt gezegd, dat de
ting samen met hem al zijn
strijders voor de rechten v
mens in Zuid-Afrika wil eren.
an
sen