'Als ik mijn ziel wilde bevredigen,
zat ik thuis in Alphen aan den Rijn'
Nieuwe bezinning op
Israël in geref. bond
fllsilla!
Synode staat achter
joodse staat Israël
Alfrink: kerk staat
geloof vaak in weg
Eva den Hartog:
Vandaag
Personalia
Trouw
Kwartoi
Nieuwe boekt
Bond steunt geschorste
godsdienstleraar Zwolle
Oo«tduitse synode
kritisch over
regeringsbeleid
TROUW/KWARTET MAANDAG 7 OKTOBER 1974
KERK/BINNENLAND T2/ ,0
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B V. De Christe like Pers
Directie.
Ing O. Poslma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ. Voor
burgwal 280, Postbus
859, Adam. Telefoon
020-22 03 83. Postgiro
26 92 74. Bank: Nea
Midd. Bank (rek nr
69 73 60 768). Gem giro
X 500.
door Aldert Schipper
DACCA Een van de tachtig hulporganisaties in Dacca, de hoofdstad van Bangladesj wordt ge
vormd door majoor Eva den Hartog van het Leger des Heils, geassisteerd door haar onafscheidelijke
assistente Grace Samson, die voor de gelegenheid de rang van kapitein heeft aangenomen.
Deze dames staan aan het hoofd wie de majoor de indruk heeft dat
van een staf van ruim veertig per- zij hygiënisch en efficiënt hun werk
sonen. Er is een medisch team ln verrichten. Wij konden er getuige
een provincieplaats en in Dacca
bevindt zich een tehuis voor licha
melijk gehandicapte kinderen. Dit
huis beschikt over een fysio-thera-
peute, een part-time arts. een aan
tal verpleegsters en onderwijzend
personeel.
De 54 kinderen in dit huis worden
desnoods geopereerd en opgelapt
teneinde te voorkomen dat zij
voorlopig toetreden tot het reeds
onmetelijke leger bedelaars dat in
de stad Dacca rondzwerft. Voor
sommige kinderen ls een operatie
nodig. Eva den Hartog heeft daar
toe. permanent de beschikking over
enkele bedden In het Shere Banga
hospitaal In Dacca.
De majoor is langzamerhand de
schrik geworden voor talrijke min
of meer hoogeplaatste personen in
Bangladesj. die zij niet ten onrech
te verdenkt van corruptie. Zij laat
niet na deze mensen ook rechtuit
in het gezicht te zeggen wat ze van
hen denkt. Zij leidt het bescheiden
werk van het Leger des Heils als
een sergeant-majoorse vooral op
kracht van haar jarenlange erva
ring In de tropen.
Schaamte
Buitenlandse bezoekers, die zij de
mateloze ellende van het land
toont, worden soms overvallen door
een gevoel van gêne bij zoveel
doorzettingsvermogen, wanneer zij
ln een kamp op onnozele voorbij
gangers toetreedt, hun het onderste
ooglid omlaag trekt en vaststelt dat
ook deze mens aan bloedarmoede
lijdt, wormen heeft of om een an
dere reden slechts weinig dagen
meer te leven heeft.
Majoor Eva heeft dankzij een wel
gezind publiek grote sommen geld
en vliegtuigladingen hulpgoederen,
medicijnen en voedsel te verdelen
gehad. Met de medicijnen steunt
het Leger des Heils enkele klinie
ken van plaatselijke artsen, van
van zijn, hoe de majoor enkele
dozen medicamenten en zeep over
droeg aan de arts van het vieze
ziekenhuisje in Munshiganj, enkele
uren varen stroomafwaarts van
Dacca. Ook de arts van het kliniek-
je in Comilla mocht enkele paket-
ten ontvangen. De Rode Kruis-dok-
ter in een smerig vertrek in een
kamp met twee duizend Bihari-
mensen. die praktisch alleen maar
aspirientjes had om de tbc te lijf te
gaan. kreeg tot zijn verbijstering te
horen dat hij maar moest aanklop
pen bij zijn eigen Rode Kruis. De
majoor heeft van het Rode Kruis
geen hoge pet op.
In Comilla, zo'n honderd kilometer
van Dacca af gelegen, heeft majoor
Eva goed contact met de autoritei
ten, die geen nee tegen haar dur
ven te zeggen en met qo rotary, die
plaatselijk een of andere rol speelt
bij de hulp aan onbehuisde slacht
offers van de vloed. De majoor AchtinQ
gaat samen met de rotary voor deze
mensen huisjes laten bouwen, voor
lopig enkele honderden, later mo
gelijk meer. De overheid in het
district Comilla lijdt niet in dezelf
de ruime mate aan corruptie als de
regeringsambtenaren in Dacca. Met
zijn zakelijke beheer van het dis
trict heeft de districtscommissaris
Eva's vertrouwen gewonnen en
plukt daarvan voor zijn gebied de
vruchten.
Eva den Hartog is typisch iemand
voor het ruige werk. Zplang er
massaal pillen moeten worden
doorgeslikt en prikken in ontvangst
moeten worden genomen, is zij in
haar element. Onbekommerd staat
zij daarbij tot aan haar heupen in
het water. Nu de eerste nood gele
nigd is en ieder zich gereedmaakt
voor de te verwachten hongersnood
bevindt Eva zich in een geestelijk
vacuüm. Nu begint zij het Neder
landse comfort van een fris briesje
of een verkoelend buitje regen te
missen. Samen met haar assistente
droomt zij van een air-conditioning
in haar huis. Misschien is het daar
door dat haar omgang met de ge
wone Bengalezen wat vreemd over
komt bij een passerende Nederlan
der. Zij pleegt in deze mensen mo
gelijke patiënten te zien. En wat de
mannen betreft, die zou ze 't liefst
door middel van een vasectomie in
het seksueel verkeer 'onschadelijk'
maken.
Opleidingsschool
Samen met 'kapitein' Grace, even
eens uit Alphen aan den Rijn,
woont majoor Eva ln een naar
Bengalese maatstaven gerekend
niet ongerieflijk huls in dezelfde
buitenwijk, waar ook de premier
van het land Moedjiboer Rachman
zijn woning heeft. In dit huis zal te
zijner tijd een opleidlngschool ko
men voor de gehandicapte jonge
ren, die de lagere school verlaten.
De jongelui zullen hier allerlei am
bachten leren.
Wij getuigen op deze plaats van
onze grote achting voor iemand als
Eva den Hartog. die de mooiste
jaren van haar leven onder barre
omstandigheden ter wille van gedu
peerde mensen heeft doorgebracht,
maar een mens moet niet teveel
van zichzelf vergen. Dan ga je de
mensen met wier lot je begaan
bent teveel als object zien. Dat is
niet zo mooi en wij stellen dit met
tegenzin vast, omdat Eva en Grace
ons met veel hartelijkheid hebben
rondgeleid.
Onmiddellijk voordat wij aankwa
men in Daca had zij nog een
vliegtuig vol met medicamenten
moeten redden uit de grijpgrage
handen van het bengaalse rode
kruis. Eva had daarbij de hulp In
geroepen van een aantal technici
van de Nederlandse firma Fokker,
die op het vliegveld werken.
Een van deze technici stond op een
bepaald moment op het punt om
een hoge regeringsambtenaar de
vliegtuigtrap af te werpen Maar
II. Frcy: Aquariuniliouden kui
oo. Uitg. Thieme, Zutphen. 118
11,50.
'Aquariumhouden kunt u ook'
aanmoedigende titel die van b<
is als u niet meteen een hele
otheek wilt aanschaffen. Het ls
visuele handwijzer, die alles
het aquariumhouden omvat en
het inheemse koudwateraqua
niet buiten beschouwing laat.
daarvan bestaan wel liefheb
met name kinderen willen
hun zelf gevangen stekelbaarsji
jonge kroeskarpertjes een onde
bieden waarin ze niet in de ko
keren het leven erbij inschi
Bedenk dat naast alle kleuren
vormenrijkdom van de vele t
sche soorten die nu gemakkeli
krijgen zijn, onze gewone sloot
vijvervissen (en vergeet de w
insekten niet!) minstens
boeiend zijn in hun gedraging!
H.
Van een onzer verslaggevers
ZWOLLE 'Voorop staat dat de
werkgever geen recht heeft zich te
bemoeien met de persoonlijke par
tijpolitieke of levensbeschouwelijke
opvatting van de werknemer. 'Dit
schrijft Het Schoolblad, orgaan van
de Algemene Bond van Onderwij
zend personeel naar aanleiding van
de affaire-Gert Los. de Zwolse gods
dienstleraar die wegens zijn lid
maatschap van de CPN door het be
stuur van het Carolus Cluslus Col
lege geschorst is.
De leraar heeft zich donderdag te
gen de hem opgelegde schorsing
verweerd. Los' raadslieden van de
Algemene Bond van Onderwijzend
Personeel hebben de motleven van
het schoolbestuur die tot de schor
sing leidden sterk bekritiseerd en
aangevochten.
Het bestuur van het Carolus Cluslus
College zal binnen twee weken be
kendmaken of het tot ontslag van
de leraar overgaat of niet.
UIT
lino
VAN LEZERS
Jezus-bewegirig
Deze christelijke' wereld staat he
den ten dage toch wel op haar kop.
Terwijl theologen, gereformeerde
incluis, 'bedroefd' en 'bezorgd' zijn
vanwege een schoolbestuur dat een
godsdienstleraar (sic!) weert omdat
hij lid is van de meest God-haten
de en Gods kinderen vervolgende
partij: het communisme, is een an-
Benoemd tot hoogleraar: C.
tot gewoon hoogleraar in de acj
rlële wetenschapen aan de
versiteit van Amsterdam. A.|t^*
Lubbers tot buitengewoon hoc|
raar in het privaatrecht aan
U.v.A. M. Jamer tot gewoon h(3
leraar in de wetenschapsleer aai
U.v.A. W. Soudijn- tot gewoon hi
leraar in de farmaceutische chl
aan de U.v.A. E. Golfbohm tot f
itengéwoon hoogleraar in de
gatie aan de T.H. Delft. B. F. I
jart tot gewoon hoogleraar irf
S.ociologie der niet-westerse vei
aan de rijksuniversiteit te Lef!
R, Spindler tot buitengewoon 1
leraar in de missiologie aan de I
Leiden. A. R. Sanders-WoudstrJ
gewoon hoogleraar in de kindeij
chiatrie aan de Erasmus Univf
teit te Rotterdam. H Franken!
gewoon hoogleraar in de rechtj
tenschap aan de Erasmusunivï
teit. J. J. Duistermaat tot gew
hoogléraar in de wiskunde aai
R.Y. Utrecht. H. O Voorma
gewoon hoogleraar in de molee
re biologie aan de R.U. Utrech
de Haan tot gewoon hoogleraa
het administratief recht aan d<
te Amsterdam. J. Remelink
buitengewoon hoogleraar in
strafrecht aan de VU.
Onderscheiding Bij het bere
van zijn zeventigste verjaard;
de heer B. Ruytenberg te B.R
MEN BENOEMD TOT RIDDEI
DE ORDE VAN Oranje-Nassau
heer Ruytenberg is mede-oprit
van de stichting federatieve ou
verenigingen. Ook door zijn in
lieven kwamen een samen
kingsverband van Philadelphii
huizen tot stqnd in Overijssel
Rijnstreek en in Gorinchem.
was ook actief bij de oprici
van de landelijke bond van chr
lijke muziekverenigingen.
joodse volk en de staat Israël on
verbrekelijk is en dat het christe
lijk geloof misvormd wordt, als
het zijn oorsprong in het joodse
volk zou vergeten, aldus het mode-
ramen. Het herinnert ook aan zijn
brief van vorig jaar, waarin gezegd
wordt, dat het, joodse volk niet los
is te denken van de bestaande
staat Israël.
De brief besluit met de verzekering
van gebed om waarachtige verzoe
ning: om een werkelijk erkende en
gegarrendeerde plaats voor de staat
Israël als joodse staat temidden
van de volken en om een oplossing
van het vraagstuk van de Palestij -
nen. Het moderamen spreekt de
hoop uit. dat de regering van Israël
de wijsheid mag ontvangen om die
beslissing te nemen, die de gerech
tigheid en de vrede kunnen dienen.
ROME Kardinaal Alfrink heeft
op de bisschoppensynode betoogd,
dat de kerk in deze tijd vaak de
weg naar het geloof verspert. Hij
stelde de vraag, of de synode, voor
dat zij spreekt over de moeilijkhe
den. die ie wereld de kerk veroor
zaakt. niet eerst een gewetenson
derzoek zou moeten doen over de
eigen geloofwaardigheid van de
kerk.
Over heel de wereld wordt de
klacht gehoord, dat de kerk zo wei
nig aantrekkingskracht meer heeft.
Niet alleen jongeren, ook ouderen
wenden zich van de kerk af of
interesseren zich niet langer voor
haar. Het is zelfs zo, dat jongeren
die op zoek zijn naar God en naar
Jezus, zelden tot de kerk komen om
Jezus daar te zoeken en te vinden.
Wel worden ze door de persoon van
Jezus en door zijn evangelie aange
trokken. Zo'n aantrekkingskracht
gaat volgens kardinaal Alfrink ook
uit van mannen en vrouwen, die
DEN HAAG Ter gelegenheid van
de grote verzoendag der Joden
heeft het moderamen van de her
vormde synode een brief geschre
ven aan de rabbijnen in Nederland.
Het wijst daarin op de groeiende
hartelijke verbondenheid tussen
christenen en joden.
Deze verbondenheid vindt haar ba
sis in Jezus. 'Juist daarom stellen
wij de voortgang van het geloofsge
sprek op hoge prijs, omdat wat ons
gescheiden houdt, ook is wat ons
ten diepste verbindt', aldus het mo
deramen.
Steeds duidelijker wordt in de ker
ken beseft, dat de band tussen het
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
der schoolbestuur bezorgd vanwege
een lerares (mej. Manschot) die op
haar christelijke school vrijmoedig
van Jezus getuigt en tracht haar
pupillen iets te doen verstaan van
wat waarachtig geloof is. Ik zeg de
bezorgde theologen maar na: 'ik
betuig mijn solidariteit met mej.
Manschot en wens haar alle moge
lijke sterkte toe voor de komende
weken, die voor haar ten gevolge
van een onbegrijpelijke vertwijfe
ling en teleurstelling (van haar
schoolbestuur, dat eerst de pubici-
teit wil afwachten alvorens open
baar kleur te bekennen) zeker
moeilijk zullen zijn'. Maar weet:
Met mijn God spring Ik over een
muur.
Amersfoort H. Jacques
Chr. geref. synode
Met de heer A.A. de Jong uit Voor
burg ben ik teleurgesteld over het
geringe aantal liederen uit het lied
boek. dat wordt vrijgegeven voor
gebruik in de eredienst. Als nieuw
testamentische gemeente blijven
wij dus vrijwel uitsluitend liederen
zingen, waarin op profetische wijze
wordt geschreven over Christus.
Maar om me nu tot de zeventien
bij belliederen te beperken: hoe
gaan deze functioneren ln de ere
dienst. waarin niet ieder een lied
boek heeft of wil hebben? En wie
gaat ons de moeilijke melodieën
leren? Zo blijven er dus verschei
dene vragen open. Het is te hopen
dat deputaten ons hierop antwoord
kunnen geven en dat zij over drie
jaar met een langere lijst komen.
Want het liedboek bevat prachtige,
bijbels geïnspireerde teksten op
vaak schitterende melodieën. Liede
ren. die in onze taal spreken over
Gods handelen met de mens.
Rotterdam
Hans van Gelder
door een evangelisch leven het
beeld van Christus zichtbaar maken
en daardoor geloofwaardig zijn.
Kardinaal Alfrink riep de kerk op,
te luisteren naar wat de gelovigen
van haar verwachten. Zij vragen
meer vrijheid en medeverantwoor
delijkheid. Met deze vraag hangen
de mogelijkheid tot grotere' creati
viteit en een pluralisme nauw sa
men. 'De gelovigen vragen' ons het
gezag in de kerk zo uit te oefenen,
dat zij daardoor herinnerd worden
aan de goedheid van de Heer. een
gezagsuitoefening dus waarin zij
meer de liefde en de bezorgdheid
ervaren, dan autoriteit'.
Moderne psychologen kunnen ons.
aldus kardinaal Alfrink. leren, hoe
gèzag kan worden uitgeoefend op
een manier, die de mensen niet als
een last ervaren en zonder dat de
kerk er schade van lijdt. Zo zullen
de' mensen niet afgestoten of ge
hinderd worden, maar eerder aan
getrokken, bevestigd in hun geloof
en versterkt in hun goede voorne
mens en pogingen om goede chris
tenen te zijn. Deze wijze van ge
zagsuitoefening doet niets af aan
het gezag in de kerk, maar zal het
eerder versterken, meende de Ne
derlandse kardinaal.
Hij vroeg, hieraan bijzondere aan
dacht te besteden in de gespreks
groepen. waarin de synode nu voor
enkele dagen uiteen is gegaan.
potsdam De synode van de bond
van evangelische kerken in Oost-
Duitsland heeft de leiding van deze
kerkenbond gevraagd, 'bevredigen
de oplossingen' ge vinden voor de
ernstige problemen tussen kerken
pn staat.' Met name noemde de
synode de situatie van de jonge
christenen in het onderwijs en in
de vormingsinstituten. In verband
hiermee wees de synode op de on
rust onder de jongeren en hun
ouders, die hun vertrouwen in de
kerk verliezen.
Het gesprek tusen de evangelische
(lutherse) kerken en de Oostduitse
regering is overigens reeds lang
aan de gang, zij het tot dusver
zonder veel resultaat. Zo klaagde de
voorzitter van de bond van evange
lische kerken, de Oostberlijnse bis
schop Schönherr, ln januari van dit
jaar, dat kinderen uit christelijke
gezinnen ln het onderwijs steeds
gediscrimineerd worden, terwijl het
chisteltjk onderwijs alerlei beper
kingen ondervindt. De staat legt
een exclusief marxistisch-lenitische
opvoeding op.
Toch sprak de synode zijn principië
le bereidheid uit, om mee te wer
ken aan de maatschappelijke op
bouw, maar die bereidheid kan al
leen versterkt worden in een sfeer
van achting en respectering van
het christelijk geloof, aldus de
synode.
GENOEG
Terecht heeft de christelijke
meente graag vertoefd bij de verl
len van manna en kwakkels. Ze h<
gelezen hoe de beschikking luidde,
dat niemand teveel moest nemen,
een eventuele angstige zorg om
volgende dag niet genoeg te hebt
Ze mogen maar voor één dag op
pen. En dan blijkt dat precies
doende te zijn. Die veel verzara
heeft, heeft niet teveel en die wei
verzameld heeft, heeft niet te weii f
Gods zorg is voldoende. Gods 2
hoeft niet aangevuld te worden,
mensen moeten het wel oprapen,
gebraden kwakkels vliegen niet in
mond en het brood niet rechtstre
in de maag. Mensen moeten
wat doen op de woenstijnreis.
schien moeten ze elkaar wel hel
bij het oprapen. Ik denk aai
ouderen die er misschien te s
voor zijn en de kinderen die het
niet kunnen. Er blijft genoeg
om te doen met het gegeven le]
Maar het is wel genoeg. Er is
plaats voor angst en paniek c
woestijnreis. Wie wil bewaren
de volgende dag de HEER mi
het eens een dagje vergeten h<
bedorven eten in handen. Mamsl
is er niet bij. Het gaat immers
het gegeven brood. Ja, als wij hetj
nog allemaal moesten maken en|
hing volkomen van ons af. ja,
zou het natuurlijk geen leven
Als God niet bestaat, mag niets
zegt Tanchelijn, de fanatieke ki
in het toneelstuk van Harry Müli
Dan moet alles, in één gewei]
kramp af. Mensenwerk ls niet
maar het heeft z'n grenzen
leven van de geef. Ook deze weel
de tocht door de woestijn.
(Exodus 16).
Het is een zootje. Je wordt er wel
een beetje rpoe van. Het is dat ik
weet dat ik hier ben yoor de men
sen in nood, anders had ik mijn
koffertje gepakt en was ik wegge
gaan. Een van de mannen van het
Bengaalse rode kruis vroeg: Wat
krijgen wij van die zending. Ik zeg:
De bewonders van een kamp met Bihari's lijden honger en hebben allerlei ziekten. Ze komen kle
ding tekort en zijn bevreesd voor wraakoefeningen door de Bengaalse bevolking. Majoor Eva den
Hartog van het Leger des Heils hoort de klachten aan van een oude vrouw. De regering van Bangla
desj doet wat zij kan om de Bihari's de kampen uit te krijgen en hen te dwingen zich weer onder
de bevolking te mengen. Zojuist werd bekendgemaakt dat de dagelijkse vocdscluitrciking in de
kampen wordt stopgezet.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
de majoor wist twee vrachtwagens
medicamenten het land in te krijgen,
zonder dat de douane er zelfs maar
in gemoeid werd.
De majoor zelf geeft op de gebeur
tenis het volgende comentaar:
-We hebben er wel voor moeten
vechten. Ik zeg: This is Bangladesj.
dit ls allemaal voor de arme men
sen. Die medicijnen hebben wij al
lemaal nodig. Toen zegt hij: Jullie
zijn- hier om je ziel te bevredigen.
Toen zeg ik: Als ik mijn ziel zo
nodig zou moeten bevredigen, dan
was ik thuis in Aiphen aap den
Rijn'.
Benoemd: te Twente-Oost (pi0]
time) mevr. N. v. d. Wijk-Klaasf
em. pred. te Hengelo, die deze
noeming heeft aangenomen.
Aangenomen: de benoeming tot
raar godsdienst te Schagen G.
Kooi te Westzaan.
Geschiedenisleraren
vragen verwerping
wetsontwerp brugklas
OOSTERHOUT De vereniging
van leraren in de geschiedenis in
Nederland (VGN). vraagt de Tweede
Kamer het wetsbntwerp inzake de
brugklas te verwerpen. De VGN
vreest dat het vak geschiedenis in
de klem komt door de voorgestelde
wetswijziging.
In een brief aan de Kamer zegt de
VGN dat harmonisatie van de brug
klassen van lager beroeps onderwijs
enerzijds en MAVO-HAVO-VWO
anderzijds wel haast moet leiden
tot achteruitstelling van het vak
geschiedenis.
ïn de brugklas van het lager be
roepsonderwijs wordt nu twee uur
'aardrijkskunde en geschiedenis'
gegeven, in de brugklas MAVO-HA
VO-VWO staan déze twee uren ge
schiedenis én twee uur aardrijks
kunde op de lesroosters.
Staatssecretatis Veerman heeft wel
gezegd dat hij er niet over denkt
binnen afzienbare tijd een vak 'we
reldoriëntatie' in te voeren (waarin
geschiedenis en aardrijkskunde ver
smelten), maar de VGN vreest het
ergste als het de bedoeling is de
huidige praktijk van het lager be
roepsonderwijs norm te laten zijn
voor het MAVO-HAVO-VWO.
Van een onzer verslaggevers
NIJKERK Een goed bezochte Is-
raëlstudiedag voor predikanten zal
waarschijnlijk het begin zijn van
Intensere belangstelling en bezin
ning in de gereformeerde bond
voor Israël.
Een kleine negentig predikanten en
enkele andere belangstellenden wa
ren op deze dag. die belegd was
door het hoofdbestuur van de gere
formeerde bond vanuit de overwe
ging. dat er In de gereformeerde
gezindte veel liefde en meeleven is
met en voor Israël, maar tot nu toe
weinig bezining Referenten wa
ren prof. dr. C. Graafland en drs. S.
Gerssen.
Prof. Graafland liet de spaning
zien ln de bijbel tusen Gods uni
versele handelen met de wereld en
de verkiezing van Israël. De bijbel
begint niet met Israël, maar met de
schepping van de wereld. De roe
ping van Abram betekent niet. dat
God de wereld afschrijft. Israëls
verkiezing mag het nooit verleiden
tot zelfverzekerd nationalisme.
Israël versmaadt zijn roeping, maar
toch blijft Gods trouw aan zijn
verbonr domineren boven Israëls
ontrouw en afval. De oudtestamen
tische beloften vinden hun vervul
ling ln de komst van Christus,
maar prof. Graafland benadrukte,
dat er toch een niet vervulde rest
blijft, die nog ln het volk Israël
zijn vervulling moet vinden. Daar
om wees hij de vroeger veel ge
hoorde opvatting, dat de nieuwtes
tamentische kerk de plaats van Is
raël ingenomen heeft. af. een me-
benadrukte, dat Israël een schep
ping is van het Woord Gods: Hoor
Israël, de Heere onze God is een
enig Heere. In het pure feit van
zijn bestaan draait dit volk de
Godsspraak met zich. Dat hebben
de vijanden vaak beter begrepen
dan de vrienden. Vandaar het anti
semitisme. waarvan drs. Gerssen
zei, dat dat ln feite in het hart van
ieder mens leeft, daar het de vijand
schap is tegen de God van Israël.
Wat is de relatie tussen kerk en
Israël? Drs. Gerssen vond de woor
den 'zending' en 'gesprek' allebei
tekort schieten. Het begrip 'zen
ding' mist het aspect van de weder
kerigheid en 'gesprek' kan te vrij
blijvend zijn.
Hij eindigde met de verwachting
uit te spreken van een waarachtige
reformatie, waaruit een nieuwe ge
meente zal worden geboren: een
nieuw Israël en een nieuwe kerk,
samen geschaard rond Hem, die
een Zoon van Israël is
Het hoofdbestuur van de gerefor
meerde bond zal zich nader bera
den over de verschillende sugge
sties, die gedaan zijn over de door
werking van deze conferentie. Zo
werden voorgesteld: een studie
groep om de vragen rond Israël
verder te doordenken; de uitzen
ding van een predikant naar Israël
steun aan projecten in Israël in het
kader van het wereldiakonaat;
een wederkerig bevruchtende rela
tie tussen de gereformeerde bond
en de hervormde raad voor kerk en
Israël.
ning die door de hele vergadering
overgenomen weid.
Er ligen in de bijbel nog beloften
voor Israël, aldus prof. Graafland,
die in dit verband waarschuwde
voor twee exegetische klippen ten
aanzien van wat de bijbel zegt over
de toekomst, die hij concretiseerde
met de namen van Llndsey en Ber-
kouwer. Hal Lindsey ('De planeet
die aarde heette') probeert de toe
komstverwachting van de bijbel
exact op een rij te zetten en laat
geen ruimte voor het onbekende.
Berkouwer actualiseert de toe
komstverwachting eigenlijk in een
eschatologisch heden.
Antisemitisme
Drs. Gersen, secretaris van de her
vormde raad voor kerk en Israël,
(ADVERTENTIE)
Elke Fleurop
bestelling is
gegarandeerd
goed.
Niemand
woont te ver
om 'n bloemetje
te sturen.
Uw Fleur op-
bloemist zorgt
ervoor!
Fleorop/IaUrflora Nederland Gtgarandtrrd gotdl
I