Samizdat-auteur 'Atheïst kun je alleen uit onwetendheid zijn' I Kerk in de wereld Palestij nen op bezoek in Genève Lewitin: aandacht voor de kerk in de Sowjet-Unie Nog eens: Capucci lllailisli Vandaag 'Martelingen zijn eigenlijk godslastering' 'Rhodesië wordt tweede Mozambique' Gironummer steun Israël Trouw Kwartet Nieuwe boeke TROUW/KWARTET WOENSDAG 2 OKTOBER 1974 Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN 'De absolute onbruikbaarheid van het atheïsme is klaarblijkelijk; verder valt le dereen de schade op die het atheïsme heeft aangebracht. Atheïsme ls op zijn minst tweehonderd jaar uit de tijd. Alleen uit onwetendheid kun Je tegenwoordig nog atheïst zijn. Atheïsme schept moreel en sociaal verval, doet het gezin uiteenvallen. Atheïsten geloven noch ln God, noch in de mens. Atheïsme heeft alle grondslagen van de maatschappij verscheurd. Het heeft geleid tot misda digheid, straatschenderij en kwaadaardigheid. KERK/BINNENLAND Zo gaat de orthodoxe priester vader Dimitrl Oudko in zijn Moskouse kerk avond aan avond tekeer tegen de heersende leer in de Sowj et- Unie. Dit vertelde de Italiaan Mas simo Gorl maandagavond op de conferentie in Driebergen over de kerk in Oost-Europa. Oori sprak over de renaissance die de Sovjet maatschappij op het moment door maakt en die leidt tot sterk toege nomen belangstelling bij Jonge in tellectuelen voor wat er in de kerk te koop is. Vader Dudko is onder de 24 tot 30-Jarigen zeer populair. HIJ heeft de laatste Jaren volgens eigen zeggen vijfduizend volwassenen ge doopt. Zijn gelovige aanhangers staan elke avond uren lang in de kerk van St.-Nlcolaas, waar Dudko op zijn eigen manier hun vragen beantwoordt. Samizdat Massimo Gori nam aan de bijeen komst in Driebergen deel als verte genwoordiger van het Milanese stu diecentrum Russla Christiana. Voor dit centrum houdt hij de illegale zelf-ultgegeven literatuur in de Sowjet-Unle bij. Uit deze samlzdat- publicatles gaf hij een bloemlezing, ARNHEM De hervormde ge meente van Arnhem heeft vijfdui zend gulden gegeven aan Amnesty International. De Arnhemse diake nen schonken dit voor hen niet geringe bedrag, omdat Amnesty wandaden aan de kaak stelt en omdat, aldus de diakenen, 'wanda den tegen mensen in diepste zin wandaden tegen God zijn, de Schepper van de mensen. Deze martelingen zijn eigenlijk een vorm van godslastering'. die een beeld gaf van het huidige geestelijke leven in de Sowjet-Unie. Uit de samizdat-publlcatie 'kroniek van gebeurtenissen' tekende Gorl een beeld van verval en toenemen de ontreddering van de sowjet- maatschapplj. Een onbekende schrijver met het pseudoniem Nell- dow, vermoedelijk een recente be keerling tot de kerk, geeft ln een analyse van de staat de volgende omschrijving: 'een revolutie, die uitgevoerd werd om de mensen te bevrijden van onderdrukking en uitbuiting leidde tot de vergoddelij king van de staat door hemzelf, waardoor het mogelijk werd elke vorm van slavernij en uitbuiting te wettigen'. Een andere schrijver, Grossman, zei enige tijd geleden: 'De mannen die deze staat sticht ten geloofden dat hij het middel voor de verwezenlijking van hun idealen zou worden. Hun dromen BONN (KNA) Tegenover de Westduitse commissie 'Justitia et pax' (gerechtigheid en vrede) heeft de Rhodeslsche r.k. bisschop Do nald Lamont van Umtali verklaard, dat de politieke situatie ln Rhodesië zich steeds meer toespitst. Bisschop Lamont toonde zich bezorgd dat zijn land zo weinig belangstelling krijgt in de Europese pers, zulks ln tegenstelling tot de wandaden van het Portugese leger ln Mozambique, waarover uitgebreid is geschreven. Als bewijsstuk voor begane misda den overhandigde bisschop Lamont een rapport over tien gevallen van foltering door leden van de veilig heidspolitie. De bisschop bepleitte krachtig een époedige discussie in de wereldopinie over de situatie in Rhodesië. Alleen op die manier zou voorkomen kunnen worden, dat Rhodesië een tweede Mozambique wordt. UIT VAN LEZERS Storende fout In het 25 september door mij inge zonden stukje over het Gerefor meerd Vredesberaad is een storende fout geslopen. Sprekende over de 'defensie' stelde ik de rhetorlsche vraag: Of gaat het haar (dat is de defensie) alleen om de nuchtere zaak ons te vrijwaren voor eventu ele chantage door middel van kern wapens door derden? Nu is door uw redaktle dit 'haar' vervangen door 'het Vredesberaad.' Dit maakt niet alleen het betoogde onbegrijpelijk, maar schuift het Vredesberaad iets in de schoenen wat het waarschijn lijk niet wil onderschrijven. Rotterdam C. P. van Renssen Adventisten In Tr. Kw. verscheen het bericht dat zevende-dags-adventlsten een nog lager gemiddelde aan kanker als doodsoorzaak hebben dan de mormonen- Wat een enorme aan klacht is het, dat kanker onder andere christenen niet verschilt dan het landelijk gemiddelde. Hoe veel Danlëls zouden er nog zijn die nee durven te zeggen tegen do we reldse leef- en eetgewoonten, die nog beseffen dat ze tegen god zon digen door bloed, het verstikte en onrein vlees te eten? Schiedam H. van Holten D'66 Wat is de oorzaak van de aftake ling van D'66 vragen velen zich af. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatic wordt de naam van de schrijver vermeld. en Idealen zijn daarentegen een middel geworden om een grote en verschrikkelijke staat tot stand te brengen.' Nelidow noemt deze maatschappij die door bepaalde Ideeën wordt beheerst 'een onge looflijke maskerade waarin ideolo gische marionetten de plaats Inne men van echte mensen.' Stompzinnigheid Gori stelt aan de hand van de samizdat vast dat de gewone sow- Jet-mens deze tweeslachtigheid ln zijn eigen maatschappij aanvoelt. 'Deze dubbelzinnigheid wordt uitge drukt ln het beste geval in stomp zinnigheid en in het Blechtste geval ln cynisme. De domme massa blijft nog steeds de eenvoudige consu ment van ideologie. Maar In de huidige stand van zaken, moet je een cynicus zijn om bij te dragen aan het verder produceren van ide ologie'. De samizdat-schrijvers, ook de on gelovigen onder hen, menen dat de sowjet-maatschappij meer in haar geest dan in haar structuur ziek ls. 'Het grootste kwaad is niet de uiter lijke onderdrukking, maar de aan vaarding van het feit dat Je binnen de maatschappelijke structuur ln verval raakt, dat Je van Je eigen persoonlijkheid afstand moet doen'. Gorl merkt op dat in deze apathi sche massa het zaad voor een nieu we maatschappij gezaaid is. In Rusland is er een speciaal woord voor een geestelijke herleving, dat door christenen en niet-christenen wordt gebruikt. Deze herleving richt zich sterk op de Individuele persoonlijkheid van leder mens, voor ieders spiritualiteit, die ge grondvest is in het gemeenschappe lijk lijden. Lente Amalrik, een historicus die zich niet gemakkelijk tot speculaties laat verleiden, zegt: 'Ik ben over tuigd dat het proces van geestelijke bevrijding, dat thans begonnen ls. niet meer tot staan gebracht kan worden.' De rol van de kerken in de geeste lijke vernieuwing is niet geheel eenduidig. De breuk tussen de kerk en de lntelllgentia schijnt nog niet In vele Russische kerken, zoals in deze baptistengemeente, wordt het beeld nog overheerst door oude vrou wen, maar ln de steden ls een toe vloed van Jongeren begonnen. te zijn geheeld, maar is daar wel naar toe op weg. Het lijden dat de kerken hebben ondergaan heeft het geloof gelouterd en de gelovigen hebben zich meer op Christus ge richt. De kerken trachten geen le den meer van elkaar over te ne men. De kerkleiding heeft zich sterk gecompromitteerd en tracht de vernieuwing althans niet aan te moedigen. Het geval van de reeds genoemde vader Dudko is daarvan een illustratie. Deze priester trekt duizenden jongeren in Moskou aan, maar hij werd door de patriarch op last van de staatsautoriteiten van zijn post ontheven. Thans is hij weer terug in de St.-Nicolaaskerk in Moskou. Hij zei kortgeleden: 'De lente is begonnen, en er is geen vorst zwaar genoeg om te voorko men dat de zomer op de lente volgt.' Volgens Massimo Gorl worden op vele plaatsen in de Sowjet-Unie op het moment kleine christelijke ge meenschappen gevormd. Een sa mizdat-auteur schrijft: Het ls nodig samen te gaan in kleine broeder schappen om te handelen met de kracht en in de geest van de religieuze ordes'. Gori verwacht van deze groepen dat zij straks het ge sprek kunnen voeren met buitenker kelijken van goede wil. Het gironummer van de penning meester Steun oorlogsweduwen en - wezen in Israël te Wijk bij Duur stede stond fout ln onze krant. Het moet zijn: 3245400. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leldse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Chrlste iike Pers Directie. Ing O Postma, F Diemer Hoofdredactie: J Tamminga. Hoofdkantoor: N2. Voor burgwal 280, Postbus 859. A'dam Telefoon 020 22 03 83 Postgiro 26 92 74. Bank: Neo Midd. Bank (rek nr 69 73 60 768) Gem giro X 500. Persoonlijk heb ik dit bij de op richting reeds voorspeld en DS'70 gaat dezelfde kant uit. Het zit hem in de naam. We moeten niet verge ten dat waarschijnlijk ten hoogste 10 procent van de kiezers echt poli tiek bewust is. De axideren stem men uit Bleur, om wat de naam zegt dat ze zijn of om een duidelijk omschreven financieel voordeel. Je hoort veel mensen over politiek praten, maar als Je ze vraagt hoe een bepaalde partij is ontstaan en je vraagt om een beeld over de ontwikkeling in deze eeuw in zijci geheel, dan weten ze zo weinig dat eigenbelang er dik uitkomt. Wie weet bijvoorbeeld hoe de VVD is ontstaan. Emmen H. Weggen Snoepen in de kerk Hoe is het mogelijk (dit naar aan leiding van A. J. Kiel's artikel ln Tr/Kw van 28 september 'Vrijzinni gen snoepen tenminste niet') dat een dominee één woord kan uiten als hij een pepermunt snoepend- en uitdelend gehoor voor zich ziet. Hij spreekt toch niet zijn eigen woorden, het woord van God moet daardoorheen klinken! Het gaat toch om de eerbied, ook vóór de dienst. De organist moet dikwijls luider spelen om het gekakel daar beneden te overstemmen. 'Praten vóór de dienst is een vorm van gemeenschap en daarom niet af te keuren', voert men wel aan. Maar ik vraag me af. kan die ont moeting ook niet plaatshebben tij dens het kopje koffie vlak na de dienst; moet die er nu juist zijn als we in de 'voorhof' staan (zitten)? Is die tijd niet dé gelegenheid om zich voor te bereiden op de ont moeting met Hem, die in de stilte tot ons spreken wil? (Eventueel kan men al vast de opgegeven lie deren doorlezen). Wij westerlingen hebben toch al zo'n moeite ons te concentreren op de onzichtbare dingen. Ik meen dat het mee tot de taak van de predikant behoort de gemeente hierin op te voeden, tel kens weer, bijvoorbeeld door middel van het kerkelijk gemeenteblad. WIJ zijn te zeer op weg een onop gevoed (kerk)volk te worden! Castricum mw. N. Baarbé Vredesweek (3) In Tr/Kw van 25 september schreef de heer A. J. Klei over de vredes week. Prof. Strijd zegt dat miljar den worden uitgegeven voor de starfighter, terwijl miljoenen hon ger lijden. Maar dank zij de ontwa pening voor de jaren 1940-1945 kreeg Hitler zijn kans en kwamen 5 miljoen joden om. Hoevelen zullen omkomen als Rusland zijn kans krijgt dankzij de eenzijdige ontwa pening van nu? Nunspeet J. P. van Dijk GENèVE Een delegatie van de Palestijnse bevrijdingsorganisatie PLO heeft tijdens haar bezoek aan het hoofdkwartier van de wereldraad van kerken in Genève als haar verwachting uitgesproken, dat de wereldraad ook in de toekomst zal opkomen voor begrip voor de politieke rechten van de Palestijnen. Tegenover de secretaris-generaal van de wereldraad, dr. Philip Potter, heeft de PLO de wens uitgesproken, dat de wereldraad er zich voor zal inzetten, dat de PLO als vertegenwoordigster van het Pa lestijnse volk ln de assemblee der Verenigde Naties en in toekomstige gesprekken zal worden erkend. Dit blijkt uit het communiqué, dat na afloop van het onderhoud tussen de PLO-delegatle en topfiguren van de wereld raad van kerken werd uitgegeven. DRIEBERGEN Kerk en we reld in Driebergen herbert deze week een conferentie over de kerk in Oost-Europa. Het con gres is georganiseerd door het Interuniversitair Instituut voor Missiologie en Oecumenica te Utrecht in samenwerking met het bureau Glaube in der Zwei ten Welt in het Zwitserse Kiisnacht en het bureau van de Britse ds. Michael Bourdaux in Chislehurst. De conferentie wordt bijge woond door ruim tachtig deelne mers. die allen meer dan opper vlakkig geïnteresseerd zijn in de kerk in de socialistische landen. Onder hen is de zojuist uit de Sowjet-Unie gekomen Anatoli j Lewitin Krasnow en talrijke an dere persoonlijkheden, die in tensief studie maken van de godsdienst in Oost-Europa. Lewitin trekt uiteraard vooral de aandacht. Bij de opening van de conferentie bracht hij ds groe ten over van de christenen in de Sowjet-Unle, met name van va der Dimitri Dudko, een jonge priester, die nu weer terug is in Miskou, na eerst door de patri arch van zijn post in de St. Nicolaaskerk te zijn ontheven. Lewitkln maakte melding van een grootscheepse herleving in de Russische kerk en maat schappij, waarin steeds meer mensen zich afvragen wat de zin van het leven is. Miljoenen zijn de traditionele formele antwoor den van de communistische ide ologen moe. Volgens de ideologie klopt alles, maar de Russen merken dat de schone woorden niet passen op de werkelijkheid van het leven in een totalitaire staat. De Rus is een diep-geeste- lljk wezen en hij zoekt naar een oplossing van zijn vragen- Vol gens Lewitin klopt hij vergeefs aan bij de meerderheid van de kerkelijke leiders. Maar in de kerken zitten talrijke langharige jongeren en ln de kerk van va- Anatoiy Lewitin Krasnow der Dudko vragen zij hem naar de zin van het bestaan. Lewitin verwacht dat steeds meer pries ters net als Dudko de vragen van de jongeren ernstig zullen nemen. Hij dankte patriarch Pi- men dat hij Dudko ln de gele genheid heeft gesteld zijn werk in de St. Nicolaaskerk te hervat ten. Lewitin deed verder een beroep op de christenen ln het westen en op de paus, de vragen uit de Sowjet-Unie serieus tè nemen. Hij vroeg aandacht voor het lot van enkele christenen in Sow- jet-gevangenschap, vooral die van Valentin Moroz, een Oe- kraïnse christen, lid van de met Rome verbonden kerk van de uniaten, die volgens Lewitin de dood zeer nabij is. Verleden week schreef ik in deze rubriek over aartsbisschop Capucci. Daar is een aantal, deels zeer kriti sche reacties op binnengekomen. Als eerste ontvingen we een stuk, ondertekend door ds- M. G. L. den Boer uit Utrecht, dr. K. E. H .Op- penheimer uit Leiden, ds. A. A. Spijkerboer uit Amsterdam en prof. dr. J. M. Hasselaar uit Utrecht. ZIJ schrijven het volgende: Het artikel van Aldert Schipper over de aartsbisschop van Jeruza lem Capucci is ontstellend eenzij dig. ongenuanceerd pro-Arabisch, anti-Israël. Het is onzinnig en een grof onrecht tegenover ons verzet in 1940-45 tegen nazl-Duitsland. om het verzet van de bisschop te vergelijken met dat van 'sommige geestelijke leiders tijdens de bezet ting In Nederland'. De heer Schip per schrijft zelf, dat de aartsbis schop zijn weerzin tegen de bezet ting 'in sterk geladen openlucht- preken' kon uiten en dat 'hij een gedeeltelijke onschendbaarheid had'. Alleen al deze twee feiten hadden de schrijver van dit artikel het verschil kunnen doen beseffen tussen beide bezettingen. Onze geestelijke leiders bezaten geen on schendbaarheid en konden niet vrij aan hun weerzin uiting geven. Het is onzinnig, alles over één kam te scheren en het verschil niet te zien. Toe te geven is: ook het Nederlandse verzet was niet ge weldloos. Maar het geweld was geen terreur, lukraak tegen burgers. Wil lekeurige gijzelingen, bombrieven, vliegtuigkapingen enz waren geen usance. Dergelijke terreurhandelin- gen waren karakteristiek voor de nazi's. Ook is het zonder meer insi nuerend, te schrijven, dat de Pales tijnse kampen dinsdag jl. gebom bardeerd zijn, 'om de overwinning van 1967 te vieren'. Het hele artikel getuigt van een totaal onbegrip voor de aard van het Nederlandse verzet en de specifieke betekenis van Israël voor ons. De geestelijke snelle vrede, erkenning van de leiders van toen zouden thans (even als onze Kerk) pleiten voor een staat Israël (een staat van vluchte lingen) en een gezien de omstan digheden en de voorgeschiedenis zo zinvol mogelijke oplossing van het Palestijnse vraagstuk. Is de hleer Schipper zich bewust geweest bij de publikatle van dit artikel van de verplichtingen, die de journalistie ke voorlichting met zich mee brengt?' Tot zover ds. Den Boer c.s. De plaatsruimte laat niet toe de overige, soms erg uitvoerige, reac ties volledig te plaatsen. Bovendien ls sommiger visie al door ds. Den Boer en diens mede-ondertekenaars onder woorden gebracht. Wat hier na volgt, is dus een beknopte bloemlezing. DE ZEEUWSE WERKGROEP Steun aan Israël noemt het een fabeltje als zouden de Israëliërs de Palestijnen hebben verdreven. De werkgroep heeft diverse brochures die geïnteresseerden kunnen aan vragen bij de heer W. Rentier, Ooststraat 14, Nleuwerkerk 3663. Drs. E. M. Mock-Degan uit Amstel veen wijst op de collega van bis schop Capucci, bisschop Raya, die wegens zijn pro-Israelische houding door patriarch Maximos werd ont heven van zijn taak. Raya heeft zich uitgesproken voor voortdurend Israëlisch gezag over Jeruzalem, schrijft drs- Mock, die het voorts bedenkelijk vindt dat in een (ex- verzets) krant een vergelijking wordt getrokken tussen het verzet tegen de nazi's en tegen de bezet ting door Israël. Peter Tomson in Amsterdam wijst ook op mgr. Raya, die ondanks zijn kritiek op Israëls ontrechting van zijn diocesanen in Rar'am e>n Ikrit in de oorlog van vorig jaar de kant van Israël koos. Dr. U. Kollaard te Amstelveen sug gereert dat Capucci medeplichtig is aan moord op vrouwen en kinderen en vergelijkt de bisschop met rijks bisschop Mliller in de nazi-tijd- 'Precies als bij Mliller ls bij Hllarl- on de evangelische inspiratie ver duisterd door leen anti-zionistische en anti-Semitische ideologie', aldus dr. Kollaard. De heer A. J. Wtenweerde uit Naaldwijk verdenkt Capucci van het bezit van een antieke theologie, die in Europa vroeger ook tot anti semitisme geleid heeft en waarvan wij ons de laatste decennia trach ten te bekeren. 'Door deze antieke opvattingen zijn de arablsche christenen m.i. niet in staat een vredestichtende rol in het Midden- Oosten te spelen', meent de heer Wtenweerde. De heer A. G. Jiosme uit Muiden merkt op dat christelijk geloof of christelijk geweten niet garant staat voor gerechtigheid. 'De Israë liërs weten dat al heel lang en al te goed', zegt hij. Ds. Y. van der Schoot, hervormd predikant te Vlissingen merkt op dat de 'kerkelijke binnenbrandjes over verontrusting en verzoening voorlopig beter kunnen blijven rus ten, om ruimte te houden voor informatie over Israël en niet zwij gend toe te zien bij het vals getui genis, dat tegen Israël wordt inge bracht'. In een tweede ingezonden brief schrijft ds. Van der Schoot nog dat 'alle geestelijke leiders In Nederland, die zich hebben verzet tegen de nazi-terreur. bedanken voor de 'eer' om in één adem ge noemd te worden met mgr. Hilari- on Capucci, handlanger van Fatah'. Ds. M. Cohen in Den Haag noemt onze schrijver levensgevaarlijk- 'Het vormt een bedreiging voor een christelijk levensgevoel en doet het aantal 'Capucci's' toenemen en maakt het christelijk getuigenis in Israël ongeloofwaardig'. Naschrift Ik wil naar aanleiding van het bovenstaande graag nog het vol gende kwijt. Israël is ontstaan na de verschrikkingen in de Tweede Wereldoorlog. Daar hadden de Ara bieren part noch deel aan. Ik kan daarom niet inzien waarom een Arabisch volk, in dit geval het volk van Palestina, heeft moeten plaats maken voor de slachtoffers van on ze Europese schuld. Dat de Palestij nen zich hiertegen verzetten lfjkt me logisch. Het gaat alleen om de manier waarop. Het geroep 'alle Israëliërs de zee in' is, ruim vijf- entwing Jaar na het ontstaan van Israël, onzin geworden. Dat ziet de meerderheid van de Pales tijnse verzetsorganisaties ook wel in. De leider van het Palestijnse Bevrijdingsfront (PLO), Jasser Ara- fath, waar mgr. Capucci een aan hanger van is, wil nu blijkens een NRC-artikel van de Nederlandse parlementariër dr. H. J. Roethof een Palestijnse staat, die het hele vroegere Britse mandaatgebied om vat en waar 'Israëliërs en Palestij nen op basis van gelijkwaardigheid ln een democratische samenleving vreedzaam samenwonen'. Hij kiest daarvoor het model van Libanon, waar christenen en moslims elkaar ongeveer in evenwicht houden. Arafath riskeert het uiteenvallen van zijn organisatie door dit genu anceerde standpunt in te nemen. Nog meer kritiek in eigen huis heeft hij gekregen door zijn aan vaarding van het idee om op een stuk thans nog bezet Palestina een Palestijnse staat te stichten, die voorlopig nog naast Israël zal be staan. De huidige werkelijkheid staat nog veraf van dit toekomst beeld. Maar in grote lijnen heeft Israël volgens mijn mening de keus uit twee modellen: een voortgaande belegering door een steeds krachti ger wordende tegenstander of een integratie in de wereld van het Mid den-Oosten, ongeveer naar het idee van Arafath. Wie echt wat roet Israël op heeft, kan onmogelijk dat volk steunen in een volgehouden isolement. Daaraan ontbreekt een belangrijk element van elke prakti sche solidariteit: een toekomstper spectief. Wie echt wat met het volk van Israël op heeft zal het probe ren over te halen, de Palestijnen in de ogen te zien als (mede) rechthebbend op de grond van hun gemeenschappelijke vaderen. IS DE KACHEL UIT? Nog niet zo lang geleden zat onder het gehoor van een domir die mij een heel aardige man lei Hij beschikte over humor en j daar ook blijk van door af en door een tussenvoeging van i woorden 'nou Ja' zijn eigen ultsprj ken te relativeren. Hij preekte ov| een heel bekend bljbelgedeel|s Wanneer ik nu zeg dat hij er nii, nieuws over zei, dan kan nog f. mand opmerken: moet dat dan? f ben wel van mening dat het h| fijn ls en ook het luisteren en j iets van meenemen' ten god komt wanneer de predikant staat is zijn gehoor op de een L andere zaak te wijzen, hetzij in L tekst of in de kontekst daarvan, r minder voor de hand ligt, zodat i gemeente niet alsmaar twee zlnni voor de predikant uit denkt. In b 5 laatste geval doet de slaap namel] een ijverige aanval die velen nl doorstaan. Maar dat was het q v. niet. De preek bevatte niet alle) niets nieuws maar hing ook ln int opzichten als droog zand aan j 5 kaar. Hij zal z'n dag wel niet genrgi hebben, want ik dacht onder Ir luisteren (ik geef toe dat je daLj£ voor niet bepaald in de kw komt): als dit preken is hoeft q beetje dominee nooit meer 4' g boek en nauwelijks meer z'n bijL ln te kijken, hij kan gewoon [i preekstoel opstappen en z'n tef voorlezen en dan aan de gafns' gaan. Er zal wel nooit een klapte tegen zo'n dominee ingediend wpet den. Maar wel, dacht ik toen, tegUUi een dominee die zich duidelijk Htoe zonder inspant om zich met SchPsk en gemeente bezig te houden, mi b' die zijn gedachten, afwijkend piet de gangbare ten aanzien van f— bepaald punt. gepubliceerd hejein Hij staat op de tocht, heet datl 1 bepaalde kringen. En alle andeftel: bevinden zich knus en warm rofweg om de warme kachel. Of is ider dan uit? )kto Je I Iden Sta NED. HERV. KERK L,p Beroepen te Hulzen en te Ophe—8.1 den: W. C. Hovius te Ede; te Wlgar mer (tóez.): H. F. Meijer te Tjdn b ggast; te Tange-Alteveer: J. tfialn lemsen te Eethen. :fpar Bedankt voor Wageningen: J. Iff, d. Eijk te Sas van Gent. ;ie'kv GEREF. KERKEN -9.4 Beroepen te Ulrum: W. Westell110' Tijnje; te Krabbendijke (toez.): kand. L. L. Pleysant"^'- Amstelveen, die deze toezegieIin' heeft aangenomen. 1 uu Aangenomen naar Nieuwendijk:Uaar B. v. d. Meulen te Rotterdl M' Alexanderstad. Lu OEREF. KERKEN (VRIJG.) j®"" Aangenomen naar Bussum: trnn Heemskerk te Meppel. jnkli Bedankt voor Driesum-Damwout va R. Hoogsteen te Apeldoorn. bij GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.jten Beroepbaar verklaard: H. A. S Opl ting, Oostzeestraat 42, Emmeloojhuis] GEREF. GEMEENTE .aersP tf17. door. Aldert Schipper Beroepen te Oudemlrdum: Vliet te Aagtekerke. Bedankt voor Haarlem: G. A. derveld te Middelburg; Utrecht: R. Boogaard te Leiden BAPT. GEMEENTEN Aangenomen naar Harlingen: tf, Huizing te Staveren. kt, L straal uui -11. strati 12 V£ uur. (bei iorge Grav Ittersi fede ittersf jval 1 21.00 De vierde en goedkope druk I Fees Schierbeeks boek dat met Het ^teit 1 Ik van hem thans een heel l minder gewilde indruk vestigt f destijds, toen zijn wijze van ven voor Nederland betrekL ongewoon was. ëdstri. C. Buddingh'. De wind houdtP Sin droog. De Bezige Bij Amsteip- 9-0 1074. Dar Pocket 132 blz. 3.50>oor Dit is een selectie uit het poë|Panni werk van Buddingh' die geen aPSehoe re bespreking behoeft. Daarvofal P< de trant van de dichter al te hal. kend. voor J. Bemlef. Het komplot. De BiLuna] Bij Amsterdam 1974. Dar Pofcroenh 132 blz. 3,50. Iretten Een selectie verhalen van Beaeleië. die voor de jeugdige of armld Gere: lezers een introductie tot zijn |ur: kan zijn. dr. W Sybren Polet. Persoon/Onperèkt ov De Bezige Bij Amsterdam 197|Zijn a blz. 9.50. K Deze aparte uitgave van Pers D in Polets verzamelbundel mettr® K.. zelfde titel (1971) valt het Tl?®"" te lezen, wanneer men kennis j versP' /Onpersoon, eerder opgenr"- p genomen van Polets eigen F Van mentaar in zijn essay Literatuu "uf- werkelijkheid. Maar welke? (lif]?tr®dfi Trekarbeid, een bibliografisch JLPchfer zicht van de belangrijkste Ni1™*™1 landse en buitenlandse litenostelby over trekarbeid van de Middel! Auto': se Zeegebieden naar West-Ei# ad- U bijgewerkt tot mei 1974, geschlODt°cI: door J. Lukassen. R. Penninxj 0.00— Velzen, A Zwinkels Uitg. SUNpehoor megen, 119 blz - ƒ7.00. T Volkshuisvesting, een bljdrai de geschiedenis van wonini en woningbouwbeleid gesel door J. Nycolaas. Uitg. SUN, gen 238 blz - ƒ12.50. Scaramouche, door R. Sabatii boek speelt zich af in de bej van de Franse revolutie Becht, Amsterdam; 304 blz - Kapitein Blood, door R. Sal ]oor. L 23 00 2 bai Groot ir de G ok ikomst Same |de 3-ol den Bf Een roman die speelt in de tijF?g*5? Jacobus II. Uitg. Becht. AifeugaK0 dam; 302 blz - ƒ19.90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2