maandag 'Bloemen of tomaten: wat is het verschil?' KIND? Uw probleem ook het onze Henk van Ulsen als Han van Meegeren De nieuwe haarlijnen Ruige, Ierse vesten kopt en klein TROUW/KWARTET MAANDAG 30 SEPTEMBER 1974 BINNENLAND T6/KI hlT door hette visser Twee jaar geleden ging Henk van XJlsen met va kantie naar een Grieks ei landje. Hij had een stapel hoeken meegenomen maar die heeft hij niet uitgele zen. Eén hoekje boeide hem zo enorm dat hij daar de hele vakantie mee bezig is geweest: een hoekje over de geniale schilder-vervalser Han van Meegeren. Ge kocht bij De Slegte voor twee gulden vijfennegentig Toen bedacht Henk het plan om over Van Meege ren een stuk solo-toneel op de planken te brengen. Morgen gaat het stuk 'Het fenomeen' in de Amster damse stadsschouwburg in première. 'Het is een fantastisch ver haal. de geschiedenis van Van Meegeren', zegt Henk van Ul sen. 'Ik raak er steeds meer door geboeid. Nog iedere dag. Want als je je er eenmaal in verdiept, kom je er niet meer van los. Het gekke is dat het allemaal nog maar zo kort geleden is. Die man had nog kunnen leven. Uitstekend is ook dat ik met zoveel mensen heb kunnen praten die hem hebben' gekend'. Even in het kort de geschiedenis van de 'geniale vervalser' Han van Meegeren. De man wordt in 1889 geboren, studeerde een tijdje bouwkunde, maar wijdt zich al snel helemaal aan het schilderen. In de jaren dertig gaat hij naar Frankrijk waar hij in het diepste geheim de technieken van Vermeer be studeert. Na een paar jaar komt het bericht dat er een Vermeer is ontdekt: 'De Em maüsgangers'. Boymans in Rotterdam telt er een half miljoen voor neer. Vlak na de oorlog blijkt dat Van Mee geren het doek heeft geschil derd. In de tussentijd heeft hij nog tientallen 'vervalsin gen' gemaakt. Samen met Marie-Louise Doudart de la Grée heeft Van Ulsen het toneelstuk ge schreven. naar aanleiding van het boek 'Geen standbeeld voor Van Meegeren'. Van Ulsen: 'De rechten voor het toneel zaten bij Willy van Hemert. die er een drie-delige televisie-serie van wilde ma ken. Maar de schrijfster was het absoluut niet eens met de opzet van Van Hemert. Ze heeft de rechten terug geëist en we bedachten een nieuwe toneelvorm'. En die toneelvorm is heel simpel gehouden. Er komt een soort van stoel op het toneel waarin Van Ulsen zit te ver tellen. Verder een grote schilderijlijst waarin dia's worden geprojecteerd. 'Veel mooie werken, maar ook de afschuwelijke kitsch die Van Meegeren heeft geproduceerd'. Fred Emmer Op een geluidsband staan tientallen stemmen die be paalde zaken vertellen. 'We hebben bijvoorbeeld de nieuwslezers-stem van Fred Emmer erbij. Op een Journaal achtige manier leest hij het bericht van de arrestatie van de schilder voor en ook het nieuws van zijn dood'. Van Ulsen vertelt over het einde van Van Meegeren: 'Ie dereen is in die man geïn teresseerd. merk is. Vervalsen vinden de mensen prachtig. Vooral als het erg goed lukt. Bovendien is het toch heerlijk dat al die knappe kunstkritici geweldig bij de neus zijn ge nomen! Die hele kunstkritiek is van z'n sokkel gevallen, ze stonden in hun hemd toen bekend werd dat Van Mee geren de aan Vermeer toege schreven doeken had ge maakt. En nu nóg! Ik vroeg aan Hannema van Boymans in Rotterdam of we een ge deelte van de Emmaüsgangers mochten gebruiken voor het affiche. Het mocht, maar er moest wel bijstaan: detail Emmaüsgangers. Han van Meegeren. Toen de organisa toren van de tentoonstelling van werken van Van Mee geren vroegen of ze diezelfde Emmaeusgangers. mochten lenen, toen zei dr. Hannema: 'We lenen geen Vermeer uit'. Toen na de bevrijding de schilderijcollectie van Her man Göring werd bekeken zat daar 'Christus en de overspe lige vrouw' bij, een schilderij dat toen nog aan Vermeer werd toegeschreven. Arrestatie - Van Ulsen: 'In de oorlog was Van Meegeren een slappe vent. Een beetje tegen de NSB-kant aan en het spoor leidde naar hem omdat men hem ervan verdacht die zoge naamde Vermeer aan Göring te hebben verkocht. Hij werd gearresteerd en opgesloten in cel 23 van het huis van bewa ring aan de Amsterdamse Weteringschans. Dat hij alles opbiechtte kwam voorname lijk door het feit dat de man geweldig aan claustrofobie leed. Zijn vader had enorme pleinvrees en Han van Mee geren was al bang als hij op de plé zat. Intussen had hij wel zo'n vijftig grachtenhui zen gekocht, tien landhuizen en schoenendozen vol juwe len. Het was eigenlijk een bit tere. nare man. Heel grillig ook. Hij veranderde per se conde. Hij fietste door de gangen van zijn huis. Hij kwam uit een streng, provin ciaal katholiek gezin. Z'n broers gingen zo'n beetje al lemaal naar het klooster. In dat gezin mocht je geen pot lood op papier zetten'. Overlijden grote jubileumvoorstellingen vind ik uit de tijd. Toen ik op de toneelschool zat had je dat wel. We vormden met de leerlingen een erehaag voor mensen als Julia Kuipers en Rika Hopper'. Is die toneelschool wel nuttig? Henk: 'Beslist! Ik heb er zelf ook les op gegeven. Aan men sen als Wim v. d. Grijn. Elsje de Wijn en Rutger Hauwer. Ja. natuurlijk moet de school blijven. Het is een ambacht school voor toneel. Dóór moet je het leren en dan kun je later in de praktijk er wel wat bljpikken. Natuurlijk is de boel wel erg veranderd. Dat keurslijf om de leerlin gen. zoals ik het in 1946 mee maakte, dat is helemaal weg. Prima hoor, maar aan de an dere kant vind ik het toch weer een vraag of je nu de leerlingen moet laten uitma ken van wie ze les willen hebben' Broodje In 1947 wordt Van Meegeren tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld. maar enkele weken later sterft hij in de Valeriuskliniek. Zelfmoord? Van Ulsen: 'Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Hij heeft zijn detentie willen ontlopen. Laten we het daar maar op houden'. Voor Henk van Ulsen gaat 'Het fenomeen' misschien zijn zo veelste glansrol worden. De try- outs zijn prima ontvangen. Verder zijn er plannen om het stuk in het Engels te vertalen waarmee ik dan in het buiten land de boer opga'. Vind je het fijn, soloto neel? Henk: 'Ja en niet om de bevrediging van het allemaal lekker alleen mogen doen, maar het laboratorium-achti- ge dat je met vijf mensen zoiets in elkaar zet. In ieder geval vind ik het lekkerder dan in een groot gezelschap spelen. Hoewel ik dat ook ge daan heb. Vorig jaar nog in 'Irma la Douce'. Het is een zuiver Neder lands stuk. waarom wordt er geen film van gemaakt? Over al wordt tegenwoordig toch een film van gemaakt? Henk: 'Is ooit al gebeurd. Met Alain Delon in de hoofdrol. Verder hebben er op Broad way en in Engeland toneel stukken van gedraaid. Maar ik zou het wel willen hoor. Met subsidie van CRM'. Van Ulsen zegt dat hij na 25 jaar toneel eigenlijk nog steeds niet goed weet in hoe verre je als je een rol speelt los moet komen van jezelf. In hoeverre je je moet identificeren. 'Je bent dan zo die rol aan het modelleren dat je die vent in jezelf stopt en er via mijn adem dan weer uitkomt. Want het is tenslotte toch de mens Van Ulsen die het moet doen. In hoeverre ik op Van Meegeren lijk? Tja. er zijn wel een aan tal aanknopingspunten waar van ik zeg; ja, zo zou ik het ook hebben gedaan'. Henk van Ulsen ls 25 jaar aan het toneel. Op een be scheiden wijze heeft hij dat zo'n beetje in zijn geboorte plaats Kampen gevierd. 'Nee. Van Ulsen is ongeschonden uit de 'Actie Tomaat' tevoor schijn gekomen. 'Ik heb ooit eens een broodje kroket naar m'n kop gehad. Dat was nota bene in het stuk 'Bakker, bakkersvrouw en bakkersjong'. Zeer toepasselijk, zo'n broodje. Wat ik gedaan heb? Gewoon door gespeeld. Ik vind: ze hadden destijds harder moeten gooien. Want wat is er nu helemaal veranderd in de afgelopen vijf jaar. Bovendien hebben ze naar ménsen ge gooid en niet naar het systeem. Dat heeft slacht offers gekost. Ellen Vogel, Guus Ooster die gewoon kóól werd. En Han Bentz v. d. Berg, die man moest hele maal gerevalideerd worden'. Stilte. 'Nou ja ik begrijp aan de andere kant wel dat je alleen via personen systemen kunt veranderen. Kijk, toen ik op de toneelschool zat, toen kochten we öp de bloe menmarkt bloemen «n daar vlochten we kransen van. Die gooiden we tijdens een voor stelling naar een man als Paul Huf. Wat is het verschil tussen een bloem en een to maat? Ik bedoel: je maakt wat los met het toneelspel. Of het nu applaus is of boeh- geroep*. In Rotterdam zit een kapper die steeds meer de toon gaat aangeven op haargebied, zoals dat heet. John Postmps is de naam en hij heeft voor de komende wintèr een serie kapsels 'ontworpen die hij 'The Great Collection' noemt. Uitgangspunt is (natuurlijk) de nostalgie en daardoor ook de film De Great Gatsby waarin de vrouwen kapsels hebben die veel lijken op de modellen die Postmus nu sa menstelt. De belangrijkste kenmerken zijn: golven, en krullen. En dan échte golven en vrij stérke krullen. Tegen- kammen en touperen is voor taan uit den boze. Op de te keningen een paar voorbeel den. Vraag: Wat verstaat men onder de benaming: Joule? Antwoord: Dit is de natuurlijke be naming van de eenheid van arbeid. Eén joule is de energie, die nodig is om één seconde massa van één kg een versnelling te geven van lm/sec.2. waarbij deze massa zich één meter verplaatst. Tot voor kort maakte men in de voedingsweten schap gebruik van de aanduiding in calorieën (één calorie is: de hoe veelheid warmte, die nodig is om een gram water een graad in tem peratuur te doen stijgen). Om de overgang niet te groot te maken, zal men voorlopig naast elkaar de joule en de calorie ge bruiken. Eén calorie komt overeen met 4,184 Joule. Vraag: Van wie zijn de dichtregels: In 't verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal. Da Costa? De Genestet? Antwoord: Het was Bilderdijk. Vraag: Wat is de betekenis van het Yang Ylnteken. dat we tegenwoor dig zo vaak tegenkomen? Antwoord: Volgens de leer van het Taoïsme is Yang het positieve en Yin het negatieve principe in het bestaan. In het ornament ziet men hoe deze principes elkaar gelilk. maar ook volkomen tegengesteld Vragen (één per brief) zenden naar: Uw probleem ook het onze. Postbus 507, Voorburg. Naam en adres vermelden. Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhou ding is verzekerd. zijn, volmaakte harmonie symboli serend. Vraag: Mag men een onderschei ding. die een grootvader gekregen heeft (in dit geval de MWO) na zijn overlijden als hanger aan een ket ting dragen? AntwoordDeze versierselen zijn hoogst persoonlijk en mogen slechts gedragen worden door dege ne, die door verdiensten voor deze onderscheiding in aanmerking kwam. Vraag: Mag men vallen zetten of vergif neerleggen voor katten en kippen, die niettegenstaande her haalde klachten steeds de buurtul- nen openkrabben en vernielen? Antwoord: Hoewel u deze erge din gen vraagt, zijn we ervan overtuigd dat u ze niet zou toepassen. Wat de kippen betreft:Die dieren horen op het erf van de eigenaar te blijven en als hij' ze niet in een ren of omheinde ruimte kan houden, kan men zonder meer eens met de poli tie gaan praten. Wat de katten betreft: hoe staat het met de om heining van uw erf? Een hekje met een wiebelig stuk kippengaas er bovenop wordt door geen enkele poes gewaardeerd. Op de plaatsen die het meest door de buurkatten worden bezocht steekt u een paar rippertjes in de grond. Dat zijn stokjes met een onaangenaam rui kend plaatje er bovenop. Katten, konijnen en honden hebben het land aan die dingen. Bij de drogist en dierenhandelaar kan men een verstuif middel kopen, dat deze stokjes nu en dan een opfrissertje kan geven. Vraag: Wie was of is Robby Radar? U zal heel wat oudere lezers een genoegen doen. als u nu eindelijk het geheim van deze schuilnaam (van de dichter van vele in de bladen van het Kwartet afgedrukte versjes) zou onthullen. Antwoord: De dichter wós Robby Radar, maar is gelukkig nog steeds de heer H. Muys, die na zijn kandi daatsexamen theologie en enige ja ren pastoraat medewerker was aan de Kwartetbladen. Uit die tijd da teren zijn vele versjes. Na zijn pen sionering nam hij zijn studie weer ter hand. Hij is thans theologiae. Dit examen heeft hij te Kampen gedaan. Drs. Muys is 68 jaar oud en brengt zijn tijd het liefst in een rustige studee-kamer door werkend aan zijn disseratie. Hij is van plan in Zuid-Afrika te promoveren. Vraag: Mag een rij-instructeur mij in mijn eigen wagen lesgeven? Antwoord: Dat zal een erkende rij - instructeur alleen doen als uw wa gen beantwoordt aan de eisen die aan een leswagen gesteld worden (c.a. dubbele rem. extra spiegel). Als u. terwijl u rijdt, zonder rijbe wijs, al zit welke expert ook naast u, met uw wegen een ongeluk ver oorzaakt. heeft dat voor u nare consequenties. Vraag: Kan u me helpen aan het versje: De Franse gouvernante (Dirk Witte). Antwoord: Niet aan de tekst, wel aan de titel van het boek. waar het in staat: nl. band 2 van het Album van het Nederlands Cabaret - bij de muziekboekhandel te bestellen kosten 15,- (NB De tekst van dit versje geven we niet door in ver band met auteursrechten). Vraag: Uit welk versje stammen de zinnen: Een herder verloren, een herder weerom. Hij werd ons gege ven als leidsman te Leven? Antwoord: Talloze versjes over schapen en herders hebben we doorgenomen, maar het is niet makkelijk een gedicht te vinden als de eerste regels ontbreken. Wie helpt? We duiken voor deze aflevering van 'Wie Is dat kind' in de sport. Zo langzamer hand is wel bekend wat de bedoeling is: wie van de drie heren is het jongetje op de foto? Is het ARD SCHENK, de man die jarenlang voor spectaculaire schaatswedstrijden zorgde: is het COEN MOULIJN. die jarenlang in een vol stadion voetbalde of is het EDDY MERCKX. keizer van de Tour de France? Zet uw oplossing op een briefkaart die is gefrankeerd met 35 cent!) en stuur die naar: Trouw/Kwartet Dag Maandag. Postbus 859. Amsterdam. Vermeld behalve de naam van uw keuze ook de titel van het boek dat u graag wilt hebben, mocht u tot de prijswinnaars behoren: bloemen- en plantenboek, handenarbeidboek of kookboek. Er waren niet veel goede oplossingen en dat kwam waarschijnlijk omdat er geen enkele gelijkenis was te bespeuren tussen de kleuter en de dames Mies Bouwman. Tante Leen en Annie M. G. Schmidt. Maar het was Mies en de boe ken gaan naar mevrouw M. H. Deurloo. Mr. Treublaan 28 UI. Amsterdamme vrouw M. A. Barten, W. de Zwijgertraat 15 in Noordscharwoude en mevrouw W. van den Berg, 't Lot 27 in Drachten. Er is de afgelopen zomer heel wat afgebreid, als je zo de etalages van de modezaken bekijkt. Vooral C A brengt veel grof ge breid werk, zoals deze drie nieuwe vesten op de foto. Ze hangen op de kinderafdeling van dit modehuis: ruige vesten van Ierse oorsprong, gecombineerd met tweed-rokken (35 tot 60 gulden). Ard Schenk Eddy Merckx Coen Moulijn We kunnen nu wel de sprekken die politici over de|0g hele wereld voeren, erg be langrijk vinden, maar vlak invloed van een man als Va der Abraham niet uit. 'Met mijn liedjes werk ik ook de wereldvrede', meldt hij. 'Ik gis ben een gevoelig, gelovig en oprecht mens. En als ik kin deren zie stralen wanneer ik het liedje 'Uche, uche' zing. ogte nou, dan draag ik bij tot wereldvrede, want van de kinderen moeten we het straks hebben? Dat is dan oplf be mijn eigen, eenvoudige wijze, igert Er ls veel leed onder de men sen. ruzie en haat ook. wanneer ik een hele zaal aan bii het. lachen, huilen of klappen i wc krijg, dan is die zaal op dat chtv moment één met elkaar. Enfid. 1 dat is toch ons einddoel?' Hein van Nievelt van de Tros Toen de enige vrouwelijke autocoureur die we hebben, Liane Engeman, trouwde met tapijtmiljonair Piet Hein Kei zer. heeft ze moeten beloven dat ze met racen zou ophou den. Ze heeft daar lang over nagedacht, maar (oh. wonder der liefde) ze stemde toch toe. Inmiddels heeft ze een tweeling die luistert naar de namen Ellne en Michel, -tien Laatst was ze toch even op Zandvoort om naar de races te kijken en toen..werd ik weer helemaal geestdriftig sten en er ging wat om in mijn M\ hoofd. Een soort heimwee udt waar ik zelfs tegen moest i vo vechten.' win mne ijk i ok da, it d dit we ivak me ste ir vi ensa chts af Liane en haar heimwee Je leest eigenlijk nooit over hem. in zijn collega Hans van genburg van de KRO. We doelen: Hein van Nievelt, de' omroeper van de TROS-tele- visie. Hij zit nu al twee jaar >ferl regelmatig met een kokette imP schuine zit (afgekeken van> zijn vrouwelijke collega's)der voor de camera's te vertellen nder wat we op zo'n TROS-avondind? allemaal kunnen verwachten. Hein kwam van de Wereld- omroep, ging actualiteiten,rod doen voor de TROS-radio, maar binnen een week sleur den zijn bazen hem al op het imie de scherm, omdat men genoeg50^ had van het gedoe met vrou- welijke omroepsters (ze had-I den kinderen, verspraken1 zich. klaagden over de slechte betaling en hadden altijd de verkeerde kleren aan). De eerste keer had Hein haar tot ver in de nek, maar de twee de maal verscheen hij vers en!°rde hoog opgeschoren in beeld. Hein zei ooit eens In een interview: 'Ik hoop nog eens als Mies Bouwman te eindi gen.' Maar dan toch zonder ^Leen Timp, dachten we zo. Vader Abraham en de wereldvrede we stel n de :woc cijf inorr jft. arne nval o\ i fii bon spra der i ve een •eikt den icen i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6