'Ik ga over vijf jaar terug' 1 Vredesberaad bezorgd over lot van Koerden Vandaag 'Ik zal alleen de waarheid zeggen' Anatolij Lewitin-Krasnow: Parochianen uit Mook boos op dr. Gij sen fllslilalll Nieuwe boeken m 'Trek wetsontwerp harmonisatie van de brugklassen in' Spoorwegkruising blijft in rijksweg Trouw Kwartet TROUW/KWARTET MAANDAG 30 SEPTEMBER 1974 KERK RO 'Het zal mij een vreugde zijn, de openbare mening op de hoogte te stellen van wat ik in de Sowjet-Unie heb gezien. Ik zal daarbij niet zó negatief zijn. Ik ben van plan een volstrekt objectief beeld te geven van hetgeen ik heb gezien en zowel op negatieve als op positieve kanten wijzen.' Dit zei de Russische christen schrijver Anatolij Lewitin-Krasnow, toen hij vorige week in Wenen aankwam uit de Sowjet-Unie. Lewi tin-Krasnow heeft een uitreisvisum van de Sowjet-autoriteiten gekre gen en zal onder meer aan de universiteit in Utrecht gastcolleges geven. Lewltin is een van de leiders van het christelijk verzet in de Sowjet-Unie. Hij heeft als gevolg daarvan tien jaar in concentratie kampen gezeten. Niettemin heeft hij zijn weerbarstige houding be waard. Voor zijn vertrek had Lewitln een persoonlijk gesprek met de autori teiten. Hij vroeg of zijn vrouw hem in het westen zou kunnen bezoe ken. Daartegen was geen principi eel bezwaar, zei men. Maar er werd aan toegevoegd, dat zijn vrouw hem waarschijnlijk niet zal willen op zoeken. als hij iets slechts zou doen. 'Maar daar ik niet van plan ben iets slechts te doen. neem ik aan dat dit geen probleem is. Ik zal alleen de waarheid zeggen en daar steekt toch geen kwaad in?' Anatolij Lewitln heeft onder het pseudoniem Krasnow enkele onder grondse geschriften gepubliceerd, waarin hij een kritisch commentaar levert op de verhouding tussen kerk en staat. Toen Patriarch Alexij in 1963 de twee priesters Esjliman en Jakoenln ontsloeg op aandringen van de regeringsautoriteiten, schreef Krasnow: 'Wat de patriarch ook beslist, wij zullen deze priesters nooit als ontslagen beschouwen. De heilige geest is niet de bediende van de patriarch, maar de patriarch is de dienaar van de heilige geest. En als de patriarch een slechte en onwaardige dienstknecht is. zal de heilige geest waardiger dienaren vinden in de bisschoppen, want de wereld is te groot om beperkt te blijven tot de Tsjistij Pereoelok (de straat waar het patriarchaat geves tigd is).' Ook al is zijn vrouw achtergeble ven. Lewitin-Krasnow begon zijn leven in ballingschap opnieuw met een protest. 'Men heeft mij niet toegestaan mijn ikonen mee te ne men'. zei Lewitln direct na aan komst. 'Ik beschouw dat als hoon en als een opzettelijk kwetsen van mijn godsdienstige gevoelen. De ikonen hebben geen enkele kunst waarde. Ze kosten niet meer dan vijftig roebel, maar ze zijn mij dierbaar als herinnering aan mijn kinderjaren'. Kort na zijn aankomst werd Lewl tin geïnterviewd door NCRV-cor- respondent Jules Huf ln Wenen. De NCRV-actuallteltenrubriek Hier en Nu kon slechts een gedeelte van het totale gesprek uitzenden. Onze redactie heeft met medewerking van de NCRV de nu volgende bijna complete tekst samengesteld. beerden mij op alle mogelijke ma nieren te beschermen tegen alles wat mijn gezondheid kon schaden. Ze deden een deel van mijn werk voor mij. Omdat ik niet het recht had ln de kampwinkel inkopen te doen, deelden zij soms hun laatste mondvoorraad met mij. En het wonderlijkste is dat dit vaak mis dadigers waren. Gewoonlijk waren het gewone dorpsjongens, die ge pakt waren wegens straatschende rij. dronkenschap enzovoort. Ik schaam mij dat ik hun niet kan terugbetalen voor hun warme gene genheid. Door de ontmoeting met deze mensen ben ik optimistisch over de toekomst van het Russische volk.' Sekten Zitter er veel christenen in de con centratiekampen? Ik zat in een kamp voor misdadi gers. De politieke kampen zitten vol christenen, vooral aanhangers van de sekten, die in grote moei lijkheden verkeren. De sekten vor men een netelig en acuut probleem. Er zijn enkele miljoenen aanhan gers van sekten in de Sowjet-Unie en hun aantal neemt voortdurend toe. Ongeveer drie miljoen mensen behoren tot de zogenaamde verbo den sekten. Dat zijn onder andere de inltiatlvniki, de 'gereformeerde adventisten' en de Jehova's getui gen. De kampen zitten vol met leden van deze sekten. Voordat zij in het kamp worden opgesloten worden zij beestachtig behandeld. Zij worden geslagen en gefolterd. Er zijn zelfs gevallen van moord geweest. Deze mensen zijn vol maakt weerloos. Het zijn gewoon lijk mensen uit het volk. zoekers, met een goed verstand, met een goed hart, maar met weinig ont wikkeling. Zij zijn niet in staat zichzelf te verdedigen. De Russische democratische intellectuelen staan als regel onverschillig tegenover hun lot. Maar er moet nu een grote beweging komen voor de verdedi ging van deze mensen. Een probleem apart vormen de zo genaamde uniaten, die in het wes- Anatolij Lewidin Krasnow spiritueel aangelegde jongeren zoe ken een uitweg In de godsdienst. Ondergrondse kerk Bestaat er een ondergrondse kerk? Inderdaad, de zogenaamde IPT's, de 'waarlijk orthodoxe kerk', maar zij bestaat in een zeer beperkte kring. Zij telt heel weinig leden en daar zij sterk in het verborgene werkt, weet nauwelijks iemand van haar Stalins bewind heeft dertig jaar geduurd. Als men het heeft over de vooroorlogse periode, toen gelovi gen en geestelijken en masse om het leven werden gebracht, dan is de huidige periode natuurlijk veel beter. In de laatste jaren van het bewind van Stalin werd de situatie van de orthodoxe kerk enigszins verlicht, maar de aanhangers van de sekten hielden een ondraaglijk lot Het is nu over het geheel toch beter dan onder Stalin. 'Inrichtingen' Lewitin-Krasnow wees om te be ginnen af dat hij tien jaar in concentratiekampen heeft gezeten, 'want, zoals onlangs een functiona ris van dc KGB (de geheime poli tie) mij uitlegde, er bestaan bij ons helemaal geen concentratiekampen. Er zijn alleen Inrichtingen. Ik heb dus tien jaar in inrichtingen geze ten Lewltin voelt zich geen martelaar. 'In het kamp zaten zeer veel men sen en ik verkeerde ln betrekkelijk veel betere omstandigheden dan anderen. Ik kan niet zeggen dat ik mij slecht voelde in het kamp, dankzij God. wiens hand ik al mijn dagen voelde. En dan moet ik ook wijzen op de hoge zedelijke eigen schappen van het Russische volk. Zeker, ik zat samen met misdadi gers, met mensen die men gewoon lijk als het uitschot van de maat schappij beschouwt, maar ik moet zeggen dat hun warme, vriend schappelijke houding en hun harte lijkheid in feite de boze plannen van de autoriteiten volledig verij delden. Ik voelde mij altijd in een goede atmosfeer. Men behandelde mij als een vader. De mensen pro ten van de Oekraïne de nationale meerderheid vormen. De ongeveer vijf miljoen uniaten zijn verbonden met Rome, alhoewel zij een ooster se ritus volgen. Zij worden op bar baarse wijze vervolgd, maar het Va- tlcaan lijkt onverschillig te staan tegenover deze vervolgingen. Hoe kan het godsdienstig leven in de Sowjet-Unie na vijftig jaar communisme nog zo sterk zijn? De communistische ideologie maakt op het moment een diepe crisis door. De meeste mensen hechten geen enkel belang aan de officiële beginselverklaringen. Sterker nog: als men mij vraagt waarom ik naar het westen ben gekomen, dan moet ik zeggen dat een van de aanlei dingen mijn wens is, mijn socialis tische overtuigingen te verdedigen. Want het is in de Sowjet-Unie onmogelijk over het socialisme te spreken. Iedereen met wie Je over het socialisme begint, zal Je aan zien voor een agent va nde KGB of in het gunstigste geval voor een gek. Het paradoxale feit is dat in geen land het communisme zo im populair is als ln de Sowjet-Unie. De voornaamste oorzaak is een schreeuwende tegenstelling tussen de leuzen en theorieën en wat er in de praktijk gebeurt. Dit heeft tot onvermijdelijk gevolg dat de jeugd zoekende is. De Jeugd zoekt troost. Nu D6t6r de grotere naturen in wodka en sex De intelligentere zoeken een uitweg in politieke strijd, de meer bestaan. Maar deze catacombenkerk heeft bijna geen toekomst. Veel meer hoop geven daarentegen groe pen jonge mensen, die spontaan ontstaan rondom bepaalde pries ters, predikers en andere kerkelijke figuren De staat stelt zich op het ogenblik niet op het standpunt dat zij de godsdienst zal vernietigen. Kort voor mijn vertrek kreeg ik inzage in een geheim rapport van de vice- voorzitter van de raad voor gods dienstzaken over de toestand van de orthodoxe kerk in 1971. Daaruit blijkt dat deze vice-voorzitter zich als doel stelt het Indammen van de invloed van de godsdienst, niet zijn vernietiging. Dat gebeurt met hoogst ondemocratische middelen. Jonge mensen, gelovige studenten, worden van Instellingen van-onder wijs verwijderd, gelovige intellectu elen worden ontslagen. Is het voor de christenen in de Sowjet-Unie gunstig, wanneer in het westen grote publiciteit aan hun lol wordt gegeven? Dat helpt hen. De katholieken, de protestanten, de democraten, de so ciaal-democraten. de goede com munisten, zij allen kunnen en moe ten het voor de gelovigen opnemen. Zij vragen daar om. Is de situatie van de christenen nu beter dan onder Stalin? Is cr een relatie tussen de literaire, politieke en christelijke oppositie? Een-, voorbeeld daarvan zit voor u. Ik heb zowel tot de politieke als tot de christelijke oppositie behoord. En ik ben de enige niet. Het leven in de Sowjet-Unie is zo doordrenkt van politiek, dat meningsverschil len over één of ander deelvraagstuk onmiddellijk uitgroeien tot een po litiek vraagstuk. Als u godsdienst vrijheid verlangt, dan bedrijft u al politiek Kon men In de kampen zijn geloof belijden? Ik heb nooit voor iemand verbor gen gehouden dat ik gelovig ben. Iedereen wist dat. Bij het fouilleren heeft men eens mijn bijbel afgeno men. Maar na mijn protest en mijn beroep op de internationale con ventie volgens welke iedere gevan gene het recht heeft zijn godsdien stige plichten te vervullen, kreeg ik mijn bijbel terug. Duizenden protestanten zijn naar Siberië verbannen. Wat vindt u daarvan? Banditisme, banditisme, gangster- dom. De katholieken in Litouwen worden ook zwaar vervolgd. Ja. dat weet ik. Ik moet zeggen dat de Litouwse geestelijken Juist han delen door zich tegen de vervolgin gen te weer te stellen. De Litouwse katholieken bevinden zich in pre cies dezelfde situatie als de ortho doxen. Het verschil is dat de ortho doxen zich bij die situatie hebben neergelegd en de katholieken niet. Vindt u het beleid van het Vati- caan en van de wereldraad van kerken tegenover de Sowjet-Unie juist? Ik vind dat het hun plicht is veel energieker, veel flinker, veel door tastender op te komen voor de vervolgde christenen dan zij nu doen. Denkt u ooit naar de Sowjet-Unie terug te keren? Vast en zeker, over vijf jaar. Ik meen dat de situatie over vijf jaar zozeei zal zijn verbeterd, dat de redenen die mij er toe brachten Rusland te verlaten niet meer zul len bestaan. Gelooft u dat de Sowjet-Unie eens vrijheid zal kennen? Zeker, het zal eens een vrije staat worden. Niet omdat bepaalde baas jes dat willen of niet willen, maar omdat het bewustzijn van het volk aan het veranderen is. Het zelfbe wustzijn van het volk groeit. Het aantal andersdenkenden (dissiden ten) wordt steeds groter. Het wordt steeds meer onontkoombaar dat de vrijheid in Rusland komt. Dat ge beurt of men wil of niet. Laatste uren Hoe waren dc laatste uren in Mos kou. Wat deed u voor uw vertrek? Dat was buitengewoon aangrijpend. In de laatste week werd ik door vrienden belegerd. Zeker driehon derd mensen zochten mij op in mijn woning. Er overnachtten zo veel mensen bij mij thuis, dat ze mannetje aan mannetje moesten slapen. Ik heb een heel klein huis. Voor mijn vertrek zongen mijn vrienden een Te Deum. De priester die de mis opdroeg, had tranen in zijn ogen, toen hij mij een goede reis wenste. Ik zag dat veel van mijn vrienden ook tranen in de ogen hadden. En het was mij na tuurlijk zwaar te moede toen ik hen verliet. Mijn vrouw zei het volgende: Ga om Godswil weg (en vele anderen hebben mij dat ge zegd). Je kunt beter in het westen zijn dan in een kamp of een ge vangenis. Optocht naar Roermond ROERMOND Ruim vierhonderd parochianen van het rectoraat Mo lenhoek te Mook hebben zich zon dagmiddag met negentig auto's en andere vervoermiddelen naar Roer mond begeven om daar "te proteste ren tegen de beslissing van bis schop Gijsen om pater A. van Dam niet te benoemen tot pastor van hun parochie. In een boodschap, die voor het bisschoppellijke palels werd voorge lezen spreken de parochianen hun teleurstelling, verontwaardiging en onmacht uit. 'Wij zijn niet uit od afscheiding van de kerk maar uw handelwijze brengt velen van ons in ernstige gewetensnood', aldus de boodschap, waarin de bisschop uit genodigd wordt naar zijn meest noordelijke parochie te komen en daar na een eucharistieviering tot een open gesprek te komen. De deputatie sprak er haar teleur stelling over uit dat de bisschop niet aanwezig was. Hij liet een receptie na een priesterwijding pre valeren boven de ontvangst van de deputatie uit Molenhoek. De bood schap werd nu terhandgesteld aan mgr. A. Castermans. De parochia nen voerden spandoeken mee, waar onder meer de leuzen 'Roermond, dood, dood' en 'Wie volgt nu?' Voor het bisschoppelijk paleis werden liederen gezongen. Ds. W. van Boeijen (59) overleden door A. J. Klei AMSTERDAM gisternacht is ds. W. van Boeijen, sedert 1960 gereformeerd evangelisatiepredi kant in Amsterdam-Zuid. overle den Hij is 59 jaar geworden. Vóór zijn komst naar Amsterdam stond hij in Vreeland-Nigtevecht, in Kat wijk aan Zee en in Eindhoven. Mijn contacten met Willen van Boeijen dateren van zijn Eindho- vense tijd. Af en toe belde hij je op om een afspraak te .maken in een eetgelegenheid in zijn woonplaats. Hij vertelde je dan van alles over zijn (evangelisatie)werk en als we mild en welgevoed opstonden, zei hij: je schrijft er zeker wel een stukje over? Want als er in heel gereformeerd Nederland voor de kerken in het zuiden gecollecteerd, werd, moesten de mensen ook we ten waarvoor en waarom ze wat gaven. In Amsterdam werd de relatie voortgezet. Fragmentarisch, want hij had veel dingen aan z'n hoofd. Maar als je hem weer zag, Md hij wat: een samenkomst ln Carré, een tentoonstelling in de kerk, een toe stand rondom de jeugdgevangenis of. een, wat hij noemde, kinder- kijkkerk (dat was, rondom de feestdagen, een hele .bedoening met kinderen, huisdieren en verkleed partijen). Ds. Van Boeijen kende allerlei mensen die niet precies op het aangeharkte gereformeerde pad liepen, goed. Dat kwam door zijn manier van werken, waarbij de an der nooit 'object' van evangelisatie was of werd. Hij hield van kunst en kunstenaars (ik vermoed dat een mooi plastiek hem meer deed dan een nieuw deel van de dogmatische studiën van Berkouwer) en kunst voorwerpen in zijn huis maakten duidelijk dat de genegenheid we derkerig was. Willem van Boeijen was een vroom man. Niet in de zin dat hij dierbare praatjes of halleluja-geroep weggaf, zijn vroomheid was van het soort dat hem in staat stelde de grote ongemakken van zijn slopende kwaal blijmoedig op zich te nemen en dat te doen wat hij nog kon doen. Hij heeft zo lang mogelijk volgehouden. AMERSFOORT Na een uitvoeri ge inspectie van de brug over de Heiligenbergenbeek heeeft Rijkswa terstaat gisteravond de rondweg bij Amersfoort weer voor verkeer vrij gegeven. Vanaf zaterdagmiddag had de Amersfoortse politie het door gaande verkeer door de binnenstad geleid nadat gebleken was dat de brug tussen de Stichtse rotonde en het verkeersplein Hoevelaken dreigde in te storten. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS ei ELIM Niet alleen de gemeente als geheel heeft zich altijd erg goed kunnen vinden in de woestijnverhalen. maar ook de groep van de 'bevin- delijken' waren erg thuis in dit mozaïsch reisverslag. De identifika- tie ging hier verder. Niet de ge meente was Israël, maar het eigen vrome ik. 'Als je maar eerst uitge leid en doorgeleid en tenslotte in geleid was'. 'En je moest je 'Me- sech' gehad hebben om de zoethe den van je 'Elim' te kunnen sma ken. Dat was eigenlijk wel aardig, 't Werd alleen zo vervelend doordat iedereen de ander nasprak en dan meende bijzonder vroom te zijn. Maar Elim is een bekend rustoord. Iedereen die wel eens een puzzel oplost 'zal dat ook weten: rustplaats Elim. 't Was een gewone oase, hoe wel men die tot nu toe niet precies heeft kunnen aanwijzen. Twaalf waterbronnen en zeventig palmbo men. Dat zijn weer mooie ronde getallen voor een verhaal dat ons wil zeggen dat de woestijnreis niet alleen narigheid op narigheid was. Het staat zelfs, voor ons althans, te lezen na die woorden over de gods dienstoefening van Mozes. bijna als een soort koffiedrinken na de dienst. Er zijn mensen die dat er eigenlijk nauwelijks vinden bij te behoren. Koffie drinken is voor hen een soort nieuwigheid door domi nees bedacht omdat ze toch ook wat moeten in deze moderne en verwarrende tijd. 't Kan geen kwaad, maar preek aanhoren zon der koffie (d.w.z. met thuis koffie en gebak en nog wat daarna, waar de slijter soms meer van weet) dat is eigenlijk je waren. In Elim val len we wat dat betreft door de mand. want wat moet je met zo'n opmerking over een oase? Wat kan ons dat schelen? Is daar de wereld kerk mee te redden, of zomaar een gemeente? Misschien wel. als Elim: en zoiets als koffiedrinken een te ken wordt van het weer verant woordelijkheid voor elkaar nemen. (Exodus 15. 27). IJf 'Het IJssehneor van haven tot ha ven' door Peter Möricke (tekst) en Theo Kampa (foto's), uitgegeven door Interdijk BV, 178 bladzij'den, prijs 16,50. Weer een boek over het IJsselmeerfc", en qua fotomateriaal even goed alf vele voorgaande. De tekst van Peteivf' Möricke is echter nauwelijks door te worstelen. Het hele boek door wordt een schrijfletter gebruikt die al snel hoofdpijn bezorgt. Het ver haaltje wordt een roman genoemd, et en 'bng de 1 luk >P ïtei !de: die het niveau heeft van een slechthan leei ng oor ac opstel. Möricke die waarschijnlijk e erg weinig tijd nodig gehad zal i, hebben voor zijn rondrit langs de r havens van het IJsselmeer, schrijft D ergens: 'Ik wordt doodziek vanj; mijn eigen grappen.' Niet zo ver-n wonderlijk, de meeste lezers zullen het wel eerder zijn. Het opstelletje heeft de uitgevera toch kunnen vermurwen om het op de markt te brengen. Niet in de51 laatste plaats waarschijnlijk door de foto's van Theo Kampa (bekend onder meer van Zwerftocht over de a Wadden en Het Groot IJsselmeer- 1 boek) en door de vele advertenties ödi op dc laatste bladzijden van ditfj boek. H.H. Gijzeling Uiteraard wil ik gaarne, in saamho righeid met allen ln Nederland God danken voor de gunstige afloop van het gljzellngsgebeuren ln Den Haag. Helaas gaat het mij minder gemakkelijk af innerlijk voldaan te zijn over de wijze waarop deze af loop tot stand kwam. Evenmin ech ter kan ik ongenuanceerd instem men met de harde aanpak zonder meer die, volgens kranteberichten, de Figaro en de Israëlische bladen zouden voorstaan. Alleen wil lk mij en u afvragen of het mogelijk de weg van Christus zou geweest kunnen zijn om bereid te zijn het leven te verliezen terwille van het functioneren van de gerechtigheid (Matt. 10 vers 39, Mare. 8 vers 35. Luc. 9 vers 24). Werd niet met zekerheid aangenomen dat de drie Japanners hiertoe bereid waren terwille van hun. in onze ogen laakbare ideologie? Veronderstellen we eens dat de Franse ambassadeur en één of twee prominente Neder landers zich vrijwillig aan de gijze ling hadden onderworpen, daarbij eisend dat dan de anderen vrijgela ten zouden worden. En dat zij van te voren de door God Ingestelde overheid verzocht hadden te handelen naar gerechtigheldsmaat- staven met de verzekering dat zij bereid waren, zo nodig, hun leven daarbij te verliezen. Stel dat e en prominent man van de christelijke kerk en een lid van de christe lijke? regering dit hadden kun nen zien als een opdracht en hun opdracht. Welk een zelfoverwinning en welk een overwinning van de christelijke gedachte! Xamsos dr. D. van Veen (discussie gesloten, red.) CPN-leraar (5) Het huidige communisme stoelt nog steeds op het marxisme zoals dat door o.a. Lenin is ontwikkeld. Naar mijn mening betekent dit marxis tische stelsel 'n radicale aantasting van de geestelijke vrijheid en is alleen daardoor al ln principe zowel als in praktijk beslist van een anti christelijk karakter. De intrinsieke waarde van het godsdienstonder wijs in het bijzonder en dat van het christelijk onderwijs ln het alge meen tolereert geen communist als godsdienstleraar. Immers Juist de godsdienstleraar heeft zich bezig te houden met het kerugma. de bood schap van de bijbel. Niet met zijn eigen boodschap. Daar heeft God geen boodschap aan. Den Ham A. Magré, leraar chr. MAVO DEN HAAG Het interkerkelijk vredesberaad, de Novib zijn ver ontrust over het lot van de Koerden, tegen wie Irak sinds april een bloedige oorlog voert. De twee organisaties melden bom bardementen met napalm, geweld pleging op grote schaal en de schending van de rechten van de mens. Het vredesberaad en de No vib reoepen op tot intensieve hu manitaire steun aan de de slachtof fers van deze oóïlog. Zij willen dat ons land onderzoekt welke interna tionale organisaties stappen kun nen ondernemen inzake het koer- dische vraagstuk, opdat aan het oorlogsgeweld zo spoedig mogelijk een einde komt. Donderdag is aan premier Den Uyl en aan de minis ters Van der Stoel en Pronk door een vertegenwoordiger van de de mocratische partij van Koerdisten een boodschap aangeboden van ge neraal Barzani, de leider van de vrije koerden. Daarin verzoekt Bar zani Nederland alles in het werk te stellen om een einde te maken aan 'deze gruwelijke oorlog' en dit pro bleem naar voren te brengen bij de Verenigde Naties, met name bij de commissie voor de rechten van de mens. Met hulp van de Sowjet-Unie tracht de Ba'ath regering in Bag dad het 'koerdische probleem' op te lossen met militair geweld en met de inzet van het modernste oor- logsmaterieel. Honderden burgers zijn o.m. omgekomen bij de bom bardementen op Qualadiza en Ha- labcha. In het stadje Zakiho werden 63 mensen, meest vrouwen en kin deren. door Iraakse soldaten neer geschoten en 150 gewond. Zowel van koerdische zijd eals van kant van de Iraakse regering komen be richten over het executeren van bijzelaars en krijgsgevangenen. Duizenden koerdische gezinnen zijn uit het woonplaatsen verdreven. Met de overlevenden uit de gebom bardeerde dorpen zijn zij voor een deel naar Perzië uitgeweken waar zij in tentenkampen zijn onderge bracht. Het ernstigste probleem vormen echter de tienduizenden vluchtelingen vooral in het noord en van het koerdische gebied, voor wie geen uitwijkmogelijkheid be staat. omdat de grens met Turkije is gesloten. Zij schuilen in spelon ken en rotsholen voor de bommen en beschietingen. Aan voedsel, melk en medikantenten bestaat nu al een groot tekort. In de winter wordt hun situatie waarschijnlijk vrijwel hopeloos. Landbouwschap: 'Eventueel nadere maatregelen voor landbouw nodig' DEN HAAG Het landbouwschap meent dat zolang de Brusselse (EEG-)beslissingen over de land en tuinbouw niet jiitgevoerd wor den er aanvullende nationale maat regelen nodig zijn. Het landbouw schap heeft dit standpunt aan mi nister Van der Stee meegedeeld na dat bekend geworden was dat de Westduitse regering haar goedkeu ring onthoudt aan de besluiten van de EEG-ministers. -Het landbouwschap sprak er verder zijn teleurstelling over uit dat de volksverzekering arbeidsongeschikt heid voor zelfstandigen pas midden 1976 komt en vroeg om een inte rim-regeling om moeilijkheden tot dat tijdstip op te vangen. De actiecomités van boeren en tuinders hebben verklaard dat vijf procent prijsverhoging, waartoe dc EEG-ministers besloten hadden, volstrekt onvoldoende is om de in komens van boeren en tuinders op aanvaardbaar niveau te brengen. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Trek het wetsont werp voor de harmonisatie van de brugklassen in. Dat raadden de Al gemene Vereniging van Schoollei ders, het Mavo Verband en het Nederlands Genootschap van Lera ren staatssecretaris Veerman aan. Hun reactie op dit wetsvoorstel hebben de organisaties ook aan de leden van de Tweede Kamer gezon den. De drie organisaties stellen de Tweede Kamerleden voor dat alle betrokkenen om de tafel gaan zit ten om zodoende te komen tot ga ranties voor een zo goed mogelijke doorstroming bij het voortgezet on derwijs. De voornaamste bezwaren van de onderwijs-organlsaties zijn dat de parlementaire controle op de in richting van het onderwijs ver dwijnt. dat de adviezen van het Lochems overleg worden genegeerd, en dat aan het wetsontwerp zulke verschillende uitgangspunten ten grondslag liggen, dat het door de staatssecretaris toegezegde overleg over de uitwerking van de beoogde harmonisatie niet tot overeenstem ming zal leiden. De schoolleiders en leraren herin neren de kamerleden er voorts aan dat meer dan negentig procent van de ouders van brugklasleerlingen Frans in de brugklas wensen te handhaven en dat 25.000 docenten van MAVO. Havo en VWO hebben verzocht het wetontswerp harmoni satie brugklassen in te trekken. DEN HAAG Minister Westerterp gaat ermee akkoord dat de gelijk vloerse spoorwegkruising in de nieuwe autosnelweg rijksweg 35 (tussen Almelo. Hengelo en En schede) gehandhaafd blijft. Het was eerst de bedoeling om deze goederenspoorlijn, die niet meer in gebruik is bij de NS. op te breken. Onder meer door een actie van de Stichting Museum Buurtspoorwegen werd dit voorkomen: de stichting berijdt de lijn bij bijzondere gele genheden nog met historisch mate rieel. De minister heeft als voor waarde gesteld dat de stichting di kruising niet meer dan vijfmaal per jaar zal gebruiken. ind ét rga ent eke jk am ind est De Rotierdammer Nieuwe Haagse Couranl Nieuwe Leidse Couranl Oordts Dagblad Uitgaven van B v De Chrisle üke Pers Directie, ing O. Postina, F Diemer Hoofdredactie: J Tamminga. Hoofdkantoor NZ. Voor- buigwaï 280. Postbus 859, Adam Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. H9 73 60 768). Gem giro X 500.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2