Europese kerken onzeker over nieuwe wegen n Kerk in de wereld U Bij belliederen op chr. geref. synode ihaJull Vandaag Trouw Kwartet Klompenmonument in Sint Oedenrode met bijl vernield 'Ziekte van Weil' breidt zich onder Drentse honden uit Geen vastenbrief volgend jaar Buitenverbranders nog in impasse Overstekend kind gedood PRINS CLAUS Een Arabische Camillo Torres Nieuwe boe la Hi TROUW, KWARTET DONDERDAG 26 SEPTEMBER 1974 KERK T2-I 101 Van een onzer verslaggevers ENGELBERG Heeft het zin. de Conferentie van Europese Kerken (KEK) voort te zetten? Wie de afgelopen week in de grote zaal van hotel Bellevue in Engelberg, die zo sterk deed denken aan ir- - - 4nn» ..^AK^nflAiYr>/i Annnnviptnmor 4-1 .-v 'ITirnHrmmö nnor' 70 rr oyi hnrtvHo dienneciürDn het interieur van een vooroorlogse oceaanstomer, de is van dat nut niet aanstonds overtuigd. De meeste Europese kerken zijn dat blijkbaar ook niet. Want ze vertik ken het. naar behoren bij te dra gen. De KEK staat permanent op de rand van een bankroet. Wie na vijftien jaar de balans op maakt moet nuchter vaststellen dat de KEK niet is aangeslagen. Waar om nog weer eens een aparte orga nisatie van Europese kerken naast de wereldraad, is het geluld dat telkens weer gehoord werd. En ook in die kerken, waar men het nut wel Inzag, is het niet gelukt het grondvlak te bereiken. In Engel berg werd meermalen verzucht, dat men zich geen illusie hoeft te ma ken over de interesse van het ge wone gemeentelid ln deze KEK. Heimwee Daar moet direct bij gezegd wor den. dat op deze zevende Nyborg- conferentie tegelijk tekenen waren van nieuwe belangstelling. Maar het is moeilijk, deze aanstonds po sitief te waarderen. Voor verschil lende afgevaardigden ls de wereld raad van kerken meer en meer problematisch geworden, sinds de Europese en Noordamerikaanse ker ken daar niet meer alleen de toon aangeven. Philip Potter en Lukas Vischer van de wereldraad, die de conferentie in Engelberg bijwoon den, klaagden trouwens allebei, dat de Europeanen in de wereldraad steeds meer aarzelen, hun mening te uiten. De KEK leek verleden week even een plaats te worden, waar de Europeanen nog eens met fceimwee terugdenken aan vroeger, toen zij ln de oecumene nog gezel lig onder elkaar waren. De vraag naar de zin van de KEK dringt zich nog meer op, naarmate het duidelijk ls, dat zij haar oor spronkelijke betekenis verloren heeft. De KEK dateert uit de jaren vijftig, uit de tijd van de koude oorlog, toen de kloof tussen oost en west onoverbrugbaar leek. De KEK maakte het voor het eerst weer mogelijk, dat christenen uit oost en west elkaar ontmoetten. De beteke nis van de eerste Nyborg-conferen- ties lag vooral in die persoonlijke contactmogelijkheden, die extra 'Kirchenmanner' zag en hoorde discussiëren, Enkele deelnemers aan de Nyborg-conferentie in Engelberg. Van links naar rechts bisschop Kurt Scharf van West-Berlijn, Philip Potter, secretaris generaal van de wereldraad van kerken, mevrouw Potter en dr. Ernest Payne, een van de presidenten van de wereldraad. aantrekkelijk waren, omdat de or- Prpfpntip thodoxe kerken toen nog niet in dfe wereldraad zaten. Maar het reizen is nu geen probleem meer en men komt elkaar in nader verband toch al voortdurend tegen. Toch heeft een regionale organisa tie van Europese kerken zin. De wereldraad werd in zijn begin jaren sterk bepaald door de Europese kerken en hun problemen. Daarin is verandering gekomen. Van de kerken in de rest van de wereld kan men niet verlangen, dat in de vergaderingen van de wereldraad specifiek Europese theologische, po litieke of economische vraagstuk ken zoveel aandacht krijgen. De KEK heeft zin als organisatie, die dingen overneemt, die de wereld raad vroeger deed. De KEK kan zelfs bijzonder belangrijk worden, als zij gaat proberen een Europese bijdrage te leveren aan de wereld wijde oecumene. Dat vraagt van de Europese kerken twee dingen. Ten eerste zullen zij zich bewust moeten zijn van hun gemeenschappelijke basis, bij alle theologische en politieke verschil len. Ten tweede, en dat is zo moge lijk nog belangrijker, zullen zij een gewichtige pretentie moeten laten varen. Eeuwenlang was Europese theologie de enige theologie. Nu wordt de Europese theologie uitge daagd doordat In andere delen van de wereld vanuit culturele situatie daar op een heel andere wijze ge theologiseerd wordt. Dat drukt de Europese kerken met de neus op de waarheid, dat ook hun theologise ren cultureel bepaald is en daarom geen aanspraak mag maken op universele geldigheid. Daarom wordt in een van de rapporten van En gelberg gezegd: 'Europeanen waren overal in de wereld de theologische professoren. Zijn zij nu bereid. leerlingen te worden?' Pas wanneer zij duidelijk maken, dat wat zij zeggen niet universeel is en dat het 'maar' een bijdrage uit Europa is, wordt hetgeen zij zeggen relevant voor anderen. Zo zouden de Europese kerken een belangrijke bijdrage kunnen leve ren inzake de theologische door denking van de betekenis van nati onale en culturele tradities en grenzen voor de kerk. Afrika heeft geen tweeduizend jaar kerkgeschie denis achter zich. Een historische Europese opgave blijft verder de overwinning van de confessionele gescheidenheid. Tot een diepgaand theologisch gesprek tussen de orthodoxen en de protes tanten is het eigenlijk in de vijf tien jaar KEK nog niet gekomen. Zeker hoort daar ook het verder gesprek tussen oost en west bij. De tijd van de politieke propaganda- speeches is voorbij. Daarvoor kent men elkaar nu genoeg. Maar on danks alle vriendelijkheid bleek ook in Engelberg, dat men toch nog niet helemaal open met elkaar kon spreken, en vooral ooi:, dat er soms sprak was van een elkaar niet kunnen begrijpen doordat het denkklimaat totaal verschillend was. De Europese kerken zouden een voorbeeld kunnen tonen van verzoening en vrede, aan de wereld laten zien wat Visser het Hooft eens 'het andere gezicht van Euro pa' noemde. Dan zijn daar de problemen van de secularisatie en het leven ln een welvaartmaatschappij. Daarnaast liggen er vele praktische taken voor de KEK: intensivering van de contacten met de r.k. kerk, coördinering van het interkerkelijk hulpwerk binnen Europa, hulp aan de kerken in Noord-Ierland. De op vang van gastarbeiders zal een test case worden, in hoeverre de Euro pese kerken Europees hebben leren denken. Een positief punt is ook, dat de zending binnen het ge zichtsveld van de KEK is gekomen, doordat zij de diverse zendingsor ganisaties in Europa met elkaar in gesprek wil brengen. Eenzijdig Mogelijkheden te over voor een zinvolle organisatie van Europese •kerken. Ze werden ook wel aange duid in Engelberg, maar men zag niet goed, hoe het er allemaal uit Van links naar rechts metropoliet Alexei (Sowjet-Unie), praeses Ernst Wilm (West-Duitsland) en secretaris-generaal G. G. Williams (Wales), luisteren naar de toespraak van bondspresident Ernst Bugger van Zwitserland. kan komen. Gelukkig voelde men zelf ook wel, dat deze conferentie allerminst representatief mag heten voor wat er op het ogenblik alle maal in de kerken gebeurt. Slechts vijftien kerken hadden gebruik ge maakt van hun recht, om een 'leek' of een jongere beneden de dertig af te vaardigen. Op de 147 stemheb bende afgevaardigden van de le- denkerken waren elf dames en drie beneden de dertig jaar. Engelberg gaf een congres te zien van kerke lijke leiders, wier gemiddelde leef tijd duidelijk boven de vijftig lag. En natuurlijk is dat te begrijpen. Wil men dat er nog niets van zo'n conferentie doorwerkt, dan is men automatisch geneigd, beleidsfiguren te sturen. En daar is dan weer de vicieuze cirkel. Veelzeggend is de samenstelling van het nieuwe presidium: twee metropolieten, drie bisschoppen, een kerkpresident en onze eigen dr. P. G. Kunst, die (wat wel het meest typerend was) in dit gezelschap aangeduid werd als 'KirchprSsident in Ruhe.' Uppsala heeft bewezen, dat derge lijke conferenties inspirerende ont moetingspunten kunnen worden, zodra men minder conformistische lieden een kans geeft. Het moet toch mogelijk zijn een groep jonge ren tijdens de Nyborg-conferentie een soort schaduw-congres te laten houden, dat telkens de gelegenheid krijgt te reageren? Dat zou wat leven in de zaak brengen. Natuur lijk zit dat dan weer vast op de centen, maar zouden er geen dertig mensen in heel Europa te vinden zijn, die zo'n congres voor dit Vergaderstijl De hele conferentietechniek moet trouwens natuurlijk anders. Bij de mannen van Engelberg leefde nog het ideaal uit de begintijd van de oecumenische beweging: de grote conferentie met kopstukken, refe raten. discussiegroepen en docu menten, die aan het eind geprodu ceerd moeten worden. Documenten waarvan men de betekenis altijd weer overschat. Een veel te groot aantal mensen praat enkele dagen over veel te veel onderwerpen zon der al te veel deskiindigheid en dan moet de brei ln enkele (doorgaans nachtelijke) uren verwerkt worden tot een rapport, waarin alle tegen stellingen galdgestreken zijn. De sfeer is zo hartelijk, dat dat ge woonlijk nog lukt ook. De Neder lander prof. dr. H. B. Kossen. vroeg in de slotzitting namens 21 deelne mers om een nieuwe werkmethode, een betere voorbereiding en een betere follow-up van dit soort con ferenties. KEK moet blijven. Maar presidium en staf moeten het dan wel over een radlkaal andere boeg gooien. Niet een KEK, die over de vrede oost-west praatte en noord-zuid daarbij hooguit een plaats in de marge gaf. Niet een politiek-kerke- lijk congres, maar een inspirerende werkplaats waar de héle kerk te genwoordig Is. Niet een conferentie, waar toen er dan één keer een meisje spontaan uitbarstte, dat ge luid meteen ijzig formeel gesmoord \7erd, uitgerekend door de voorzit ter van de Europese oecumenische jeuèdraad. Blijft over de vraag hoe je een dergelijk congres over een dergelijk thema kunt houden en Israel daarbij volledig kunt verge ten. (ADVERTENTIE) UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Vredespolitiek Het is wel bijzonder Interessant, dat een Russisch persagentschap heeft gerageerd op een artikel van Victor Zorza in 'Trouw'. In een uiterst Interessante reactie schrijft Wladlmir Pawlow, wetenschappelijk medewerker van de academie van wetenschappen der SowJet-Unle, dat ook Victor Zorza blijkbaar een aanval doet op de vredespolitiek, die door de Sowjet-Unie wordt gevoerd. Daarnaast stond een be richt. dat de SowJet-Unle van 25 september tot en met 5 oktober een reeks proeven zal nemen met lange afstands-raketten. Behoort dat ook tot de vredespolitiek van de Sow Jet-Unle? Victor Zorza gelooft blijkbaar nog steeds, dat het de bedoeling van Rusland is. om uiteindelijk tot we- reld-communisme te komen! Als dat niet (meer) zo is. laot Rusland dan openlijk en volkomen duidelijk wereldwijd bekend maken, dat het afziet van dit goddeloze wereldbe- heersend communisme! Dat zou een ongelooflijke winst voor een wereld-omvattende Vre despolitiek betekenen! Amersfoort J. A. Hendriks Harteloos Met ontzetting las ik uw krant het gedrag van ploegleider Wim van Ést tijdens de clubkampioenschap pen in Dronten. Deze wielrenner, eens zelf zwaar gevallen ln de Tour de France, vond het toen zo nodig om met de hele ploeg naar huis te gaan, als beroepsrenner nota bene. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant' Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe iike Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor NZ Voor burgwal 280. Postbus 859, Adam Telefoon 020 22 03 83 Postgiro 26 92 74 Bank: Nea Midd. Bank (ieH ni 69 3 60 7bB) X 500. Gein giro maar maakt zich nu druk om 25 seconden voor een ploeg wielren ners van 16 jaar. Als deze mentali teit op onze wielerjeugd wordt uit geoefend bij een zo ernstig onge luk, laat hij zich dan niet met de wielersport bemoeien. Ankeveen J. Soek SINT OEDENRODE Onbekenden hebben in Sint Oedenrode met een bijl de grootste klomp van Neder land van zijn sokkel gehaald en in de Dommel geworpen. De klomp, die 281 centimeter lang ls en meer dan tweehonderd kilo weegt, is twee maanden geleden aan de ge meente aangeboden als geschenk van de Stichting Brabantse Klom- penbeurs. Het monument dat to taal vernield is stond aan een van de invalswegen van Sint Oe denrode. De daders plaatsten na hun ver nielzuchtig optreden een klein klompje op de sokkel. Voor de Bra bantse klompenmakers is deze ver nieling niet prettig. De klomp moest een van de trekpleisters zijn van de 47ste Brabantse klompen- beurs, die van 4 tot en met 7 oktober irt Sint Oedenrode wordt gehouden. Van onze correspondent. HOOGEVEEN De ziekte van Weil onder honden verspreidt zich over Drente. Nadat er enkele honden wa ren besmet in Coevorden is de ziek te nu ook geconstateert in Hooge- veen en Beilen. Al eerder kwamen er meldingen binnen van Dedemsvaart. De ziekte hoeft volgens een veearts niet do delijk te zijn. wanneer men de hond tijdig laat Inenten. De be smette hond gaat veel drinken en wordt suf. Als men de ziekte niet te lijf gaat krijgt de viervoeter schrompelnieren en daardoor bloedvergiftiging. De ratten zijn de veroorzakers. Vooral bij loslopende honden die hun kostje moeten opscharrelen en af en toe een rat vangen kan de zeik te van Well toeslaan. Wanneer men ln een vroeg stadium naar de dieren arts gaat is de ziekte met dieet en medicijnen volledig te genezen. Ondanks het feit dat er in Hooge- veen een aanlijngebod is lopen er nog veel honden los. Hieronder be vinden zich de ziektedragers. Een veearts merkt op dat de ziekte ook voer mensen gevaarlijk kan zijn. vooral voor kinderen. UTRECHT De Nederlandse bis schoppen zien af van hun plan volgend jaar een vastenbrief te pu bliceren. De eerstvolgende zal pas in 1976 uitkomen. In het officiële mededelingenblad van de bisschop pen, Analecta, zeggen de bisschop pen dat zij dit besluit genomen hebben omdat er bezorgdheid ls dat de brieven de laatste tijd niet pas toraal verwerkt zijn. Binnen het episcopaat heeft het de laatste maal enige moeilijkheden veroorzaakt, tot een consensus te komen over de vastenbrief, die dit jaar over het bidden ging. UTRECHT A- De impasse ln de gereformeerde kerken (vrijge maakt: buiten verband) over de organisatie van het kerkverband is ook op de vierde conventvergade ring nog niet opgelost. De vergade ring werd. na een dag discussie, verdaagd tót zaterdag 30 november. De conventvergadering van vorig jaar in Bunschoten-Spakenburg be sloot tot een getrapte afvaardiging. Een minderheid van plaatselijke kerken heeft daartegen ernstige be zwaren. Ook is er nog geen volledi ge regionale indeling van de ker ken tot stand gekomen. Daarom had de samenroepende kerk van Utrecht ook weer voor deze verga dering alle plaatselijke kerken ge vraagd. twee afgevaardigden te zenden Van éen onzer verslaggevers AMSTERDAM De generale synode van de christelijk gerefor meerde kerken heeft gisteren gesproken over een voorstel om ze ventien 'bijbelliederen' uit het Liedboek voor de kerken vrij te ge ven voor het gebruik in de eredienst. Het zijn volgens het voorstel van deputaten de nummers 8, 13b, 14, 21, 25 (behalve vers 9), 26, 27, 43, 65, 66. 67. 68. 78. 89. 96, 107 en 114. In feite zijn dit voor de christelijke gereformeerden maar veertien nieuwe gezangen, omdat hieronder ook de lofzangen van Maria, Za- charias, en Simeon zijn, die (ln oude berijming) al gezongen wer den. Een beslissing werd nog niet genomen. De synode besloot verder tot de instelling van een deputaatschap, dat zich zal moeten bezinnen op die zaken, die betrekking hebben op de plaats die de kerk en de christen in de samenleving behoort in te nemen, teneinde de (leden der) kerken hiermee van dienst te zijn. Vragen, waarmee dit deputaatschap zich blijkens de synodediscussie zal gaan bezighouden, zijn onder meer: of het heil ln Christus gestalte kan en moet krijgen in de samenle vingsverbanden van deze wereld: of alles wat aan 'gerechtigheid' ln de ze wereld tot stand wordt gebracht, kan worden geclaimd als 'teken van het Rijk van God'; of er buiten het geloof in Christus de Heiland en het herscheppende werk van de Heilige Geest om sprake kan zijn van een deelhebben aan het heil, dat door het evangelie wordt ver kondigd: of in de roeping om ook in de wereldlijke verhoudingen Gods wil te doen, primair moet worden uitgegaan van de eisen van Gods wet, die voor ieder mens gel den, of van de beloften van het evangelie, die in de weg van' geloof worden toegeëigend: of en hoe er nog wel een plaats over kan blijven voor de bijbelse antithese tussen het Rijk Gods en het rijk van de antichrist. Van een verslaggever ELBURG De tweejarige Liana Schaeffer uit Elburg is bij een ver keersongeluk in die plaats om het leven gekomen. Het kind werd aan gereden door een vrachtwagen, toen het plotseling de Biesenkamp overstak. Deze week in Hervormd Nederland o.a.: Prins Claus over kerk en ontwikkelings samenwerking. Kerkenvergadering Plaatselijke gemeenten moeten doen wat Raad van Kerken niet kan. Prof. Miskotte: Hij schrijft ons een teken van leven. Gesprek met prof Vos Een broodje wilde Foeroeya niet eten. Hoe moe is Rijnmond? Tekenen van hoop een Slciliaans reisverslag. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. WOONPLAATS: TELEF.NR. Abonnementsprijs 23,per half Jaar; 46,— per jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776. Den Haag. Op heel wat muren in de oude stad van Jeruzalem staat dezer dagen in witgekalkte letters de eis te lezen dat mgr. Hilarion Capucci. de grieks-katholieke aartsbisschop van Jeuzalem. wordt vrijgelaten door de Israëlische autoriteiten. Het is lang geleden dat een aartsbisschop zo populair was bij zijn gelovigen in het Midden-Oosten. De diocesa- nen schrijven nu op de muren in een laatste poging om hun aanhan kelijkheid aan de prelaat te tonen. We roepen even het voorafgaande in herinnering. Capucci werd in 1965 aartsbisschop in de grieks ka tholieke kerk- Dat is een kerk die sinds 1775 verbonden is met Rome. alhoewel zij de oosterse ritus volgt. Het diocees Jeuzalem hoort onder patriach Maximos V Hakim, die zijn zetel heeft in Libanon. Maxi mos heeft nog twee diocesen: Anti- ochië en Alexanórië. De drie dioce sen worden bestuurd door een aartsbisschop-vicaris. Een van deze drie. mgr. Capucci die van Syrische afkomst is. heeft steeds duideliik laten blijken dat hij niets vour het zionisme voelt. Na de oorlog van 1967. toen Israël opnieuw grote stukken Arabisch ge- Tekening van Chenez uit Le Monde bied bezette, en voorts ook Jeruza lem Inlijfde bij de staat, weigerde Capucci in het openbaar met de autoriteiten samen te werken. Hij liet zich ook niet binnen de kerk muren terugdringen en toonde zich actief solidair met zijn dlocesanen, meest Palestijnen. Zijn weerzin te gen de bezetting en zijn sterk gela den openluchtpreken, irriteerden de Israëlische leiders, maar maakten de aartsbisschop zeer geliefd bij zijn eigen mensen, die merkten dat ge loven niet stijdig is met het stre ven naar bevrijding. Men moet bedenken dat zowat alle christenen in het Midden-Oosten zich op voet van oorlog voelen met de staat Israël, die hen soms van huis en haard verdreven heeft en voortdurend hardhandig toont wie er de baas is in het Midden-Oosten. Dinsdag nog werden enkele Pales tijnse kampen in Libanon gebom bardeerd om de overwinning van 1967 te 'vieren'. Niet neerleggen Gezegd moet worden dat veel gees telijken van de christelijke kerken zich neerleggen bij de bezetting. Maar Capucci vond dat een volk dat zich er bij neerlegt dat zijn land wordt bezet door een vreemde mogendheid het recht op een eigen nationaal leven verliest. Hij stond actief aan de kant van het verzet, omdat dat voor' hem de belicha ming is van het recht van het Palestijnse volk op een eigen iden titeit. Men zou de vergelijking kun nen maken met sommige geestelij ke leiders die tijdens de bezetting van Nederland in de periode 1940- '45 deden wat hun hand vond om te doen. Dat was ook niet altijd geweldloos. Zij wisten dat hun mensen stonden tegenover een overmacht, die de modenste wa- wAT ONDER EEN JAGENDE HEMEL ude Buiten rukte de wind met ho es^, stormkracht aan de hekken en bomen van het kerkhof. Hoog bade: ven ons vulden heftig voortijlen etei wolkenstoeten de hemel. In de kfcble mer bij de aula was het stil. Evjem later waren de naaste verwante en vrienden binnen. Een gedn aar zwijgen met hier en daar een flujoofc terend gevoerd gesprek. In de aifers stond een verder verwijderde krijoofc van vrienden en kennissen tegphoc de wand om haar uitvaart mee ge maken. De kist ging schuil achtij grote bossen herfstbloemen, leer toen moest er gesproken wordfeeft Ja. moest het eigenlijk wel? W aar recht was hier om te spreken, ïige dit sterven van een jonge vroi>e, nog vol verwachting om een wer^nda lijk gelukkig leven binnen te gaafste De laatste woorden die voorgelegd: werden waren die uit een nieuing psalmberijming: wie U erki heeft recht van spreken. Dat \$jjp) het dus. Er is een recht van sp r ken, maar dan bij een erkenni u Niet een erkenning van de een ander waarheid, maar in de toer" ting van Hem van wie in diezelr? psalm gezegd wordt dat hij mens op zijn rug vastbindt draagt. De toelating van Hem onze verwarde overwegingen, witl. wie kan z'n zinnen bij elkaar hqVI' den als daar plotseling een m« senkind sterft? Zo maar aan man die haar liefheeft aan al anderen die om haar heen stom ontvalt. De vragen vloekten metj bloemen op de kist. Er was verlangen om niets te zeggen stil te zijn en te wachten op Om van Hem te horen wat altijd al, zoveel eeuwen al tot mensen zegt, dat Hij onze 1 gekozen heeft in de strijd ti dood en pijn. En dat dat het e: is en voor alle eeuwen voldoei voor mensen om te leven en fcjds| een toekomst te hebben die mand kan vernemen. Bulten hqe den we elkaar nauwelijks in kUj< stromende regen: want van tferti| het koninkrijk.en de kracht. .[fej. te i aerdi 'I a rijw feboi jlch [et ■poes lev )Stt leel NED. HERV. KERK Beroepen te Sellingen: C. v. d. Balf te Noördhorn; te Varssefog (toez.): A. Mol te Leeuwarden fcej Avenhorn: E. van Stuyvenbergierdi Finsterwolde: door de classis Hitge terdam (geest. verz. patiënten Ij ta-ziekenhuis; toez.): P. C. Dic>— Poortugaal. n_.f Bedankt voor Valkenburg (to#-«T G- S. Alma te Vijfhulzen. 1 Benoemd tot bijstand in het pafoez raat te Apeldoorn; mr Q. Rov em. pred. te Epe. l GEREF. KERKEN Beroepen te Hardenberg: A. Se,™*-, te 's Gravenzandete Utrecht-OL G. H. Homans te Alkmaar. I GEREF. KERKEN (VRIJG.). Beroepen te Avereest: J. Lu kand. te Groningen. r f CHR. GEREF. KERKEN j00I< Bedankt voor Pitt Meadows (EL. Columbia; free ref. church): P-f n Zonneveld te Leerdam. P, GEREFGEMEENTEN 1 Beroepen te Apeldoorn: P. Blolr® Dirksland; te Randburg (Z.A.)£ A. Zijderveld te Middelburg. ju h Jat i "poet D< kfels door Aldert Schipper pens bezat. Capucci had de mogelijkheid om te helpen. Hij had een gedeeltelijke diplomatieke onschendbaarheid. Hij reisde vaak naar Jordanië, waar ook diocesanen wonen en naar Liba non, waar de patriarch zetelt. Op 18 augustus werd de aartsbisschop in Jeruzalem gearresteerd op een zware beschuldiging: lidmaat schap van een 'terroristische orga nisatie', vervoeren bezit van wa pens, munitie en explosieven en van sabotage-materiaal- Mogelijk zal hij nog van medeplichtigheid worden beschuldigd aan een bom aanslag enkele maanden geleden in het centrum van Jeruzalem. Iedereen in Jeruzalem wist dat Ca pucci aan de kant stond van de Fatah. Het hoeft ook niemand te verwonderen dat Capucci wapen hulp verleende. Hij was een symbool van het verzet en de rege ring van premier Rabin heeft ken nelijk daar een einde aan willen maken. Dat zal volgende maand gebeuren tijdens een proces, dat ongetwijfeld ook politieke betekenis zal krijgen. Het ziet er naar uit dat de Israëlische autoriteiten er naar streven het toenemende christelijk - arabische verzet in te dammen. De zaak tegen de aartsbisschop roept echter diepe emoties op. De aarts bisschop dreigt een martelaar te worden en daarmee een soort Ara bische Camillo Torres. Het lijkt niet overdreven als het proces vol gende maand van ons uit met wat extra aandacht wordt gevolgd. Spreek mij van liefde, een rojan i van D. Eden. ultg. Westfrieslftriei Hoorn. 266 blz. - 16.90. Het helpende contact. L. M. mer beschrijft het helpende prl ln helpende beroepen. Ultg. f\n Toorst, Haarlem. 185 blz - 22. 'tl Uw hart..uw leven, door R. Si vis en dr. A. N. E. ZimmeröcC Uitgegeven door Agon Elseviekjgu Amsterdam naar aanleiding ejedl het gelijknamige tv-progran.PY 104 blz. - 10.-. Je j Onrust langs de groeigrenzen, aarl schouwingen n.a.v. het rapport de' Klub van Rome en rea t- daarop door een groep VU-po t kologen o.l.v. drs. G. Noordzij. J Nelissen, Bloemendaal, 112 b IW0- Mk Veertiende IBM scljaaktoei 10ej] 1974. Uitg. Moussault, Baarn. mengesteld door Toernooic >2W, té/Persdienst: redaktie anal,id}^ M. bij de Wegrondeverslagei Brh_ J. Withuis. 226 blz. - 10.90. jZ0( Sociologie en recht, over hedenc se opvattingen betreffende het s recht en hun maatschappelijk!d tekenis door P. Moedlkdo. rii Boom, Meppel: 118 blz. - ƒ.12.9 Plato, verdedigingsrede van So tes, vertaald en ingeleid door rard Wijdeveld. Uitg. Polak Gennep. Amsterdam: 59 blz - AO-boekje 1530: Identiteit bij 1 en dier. door dr. A. Stolk, Stichting Ivlo, Lelystad. 1.20. Jeanle's zomer, roman door J atv; Sandison. Zuidhollandsche uF Gn versmij. Den Haag.. anvo Ethiek en pelgrimage door profu?11;. W. H. Velema, Uitg. Bolland, mmi sterdam, 103 pag, prijs [-H3 Tweede deel in de serie 'Etrffo|n kommentaar', die onder red in staat van prof. Velema en jo. p Kamper vrijgemaakte collega Douma. Prof. Velema geeft inio-69 boekje zijn visie op de bij vreemdelingschap. Jaren om nooit te vergeten, le Pi sverhaal van Rose Kennedy Z »o, t hollandsche uitgeversmij. ?|tesl Haag, ruim 400 pagina's. (90:55 Warenhuis ln Osford Street, 'en feitenroman van A. Fullei n^®!j Zuidhollandsche uitgeversmij, 1-18? Haag. 271 blz. ospei 8-22.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2