Betty Smit: nietig op een driezitsbank in Zwolle n Vredesweek: opbellen en postzegels weigeren /IlSlllallI Vandaag VJ Voortgaand gesprek met buiten-verbanders Schipper gedood door kraangrijper Protest plattelandsvrouwen tegen stopzetten subsidie Trouw Kwartet Tilburg handhaaft gehuwde priester Pronk 7 dagen in Peru i Taizé-zondag in Friesland Genève akkoord met afvaardiging van geref. kerken Beroepingswerk" an Nieuwe boekei TROUW/KWARTET WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1974 KERK T2/K2 pw door Ton van der Hammen Een schoolmeisjesachtig figuurtje, hoogblond, het haar glad weg- gekamd en eindigend in een paardestaart. Eenvoudig, smaakvol jurkje waarin ze wat huivert, want ze is het klimaat hier ontwend. Is dat de pionierster uit de groene hel van de Amazonas, die ei genlijk dood had moeten zijn na haar solo-zendingstochten naar tevoren nooit bereikte Indianen in het eindeloze Braziliaanse oer- woudgebied? Als je het niet allemaal over haar gelezen had (Betty Smit, free lance voor God. door Anthony van Kam pen). of zelfs uit haar eigen mond gehoord, twee jaar geleden via de tv. wat toen vier ton voor haar werk opleverde, zou Je het weigeren te geloven. Maar ze is het toch echt. die frêle Jonge vrouw, zo nietig weggedoken op de grote driezitsbank in een Zwolse flat. zevenhoog bij vrienden. Innemend, goedlachs, vlot pratend, spontaan en reuze nuchter. Een paar maanden is ze naar Nederland gekomen om mensen te bezoeken die haar hebben geschreven, want ze krijgt maandelijks zo'n drie tot vijfhonderd brieven uit Nedeland. waarin vaak raad wordt gevraagd en problemen worden voorgelegd. Verder spreekt ze hier in ongeveer veertig bijeenkomsten en dan zijn er natuurlijk de nodige werk- en zakelijke besprekingen. Maar de hoofdzaak voor haar is toch dat ze hier een missie moet vervullen: 'ik zie Nedeland als tweede zendings- veld'. Twee miljoen Hoe gaat het nu met haar werk in de Amazonas? Om die vraag moet ze wel lachen. Weet u dat het oerwoudgebied tachtig maal zo groot als Nederland is, waar naar schatting twee miljoen mensen wo nen? Indianen, het verst in het binnenland, rivierbewoners meest vissers en nog allerlei andere be volkingsgroepen van wie we het meest contact hebben gemaakt met rubbertappers. Het centrum van waaruit het werk wordt gedaan is de stad Manaus waar we van het ontvangen geld een huis, annex zaal voor samen komsten hebben gebouwd. Daar is nu ook een trainingscentrum in aanbouw voor de opleiding van Jonge mensen, die het binnenland in zullen gaan. De bouw is nogal gestagneerd: de ene keer omdat Betty Smit 130 spreekbeurten overmaking van geld stagneerde, de andere keer omdat er een half Jaar geen cement te krijgen was en allerlei andere in Nederland niet voorstelbare strubbelingen. Daarbij komt nog. dat je eigenlijk altijd op of in de buurt van het bouwterrein moet zijn. Dus nu Betty weg is blijft de zaak liggen. Zo gaat het daar nu eenmaal. Maar in januari wordt de draad weer opgepakt. En als het centrum klaar is? Dan wilden we voorlopig beginnen met twintig kandidaten, zegt Betty. Ze moeten een evangelistentraining hebben en ook een eenvoudige landbouwkundige opleiding. Daar voor moet je weer goede opleiders proberen aan te trekken. Ook dat gaat niet zo maar. De bedoeling is. dat op het terrein om het trai ningscentrum gewassen worden ge kweekt. Voor eigen voedsel (de stu denten zijn intern) en voor zo mo gelijk verkoop in de stad. Zoiets helpt weer een beetje bij de exploi tatie. In het trainingscentrum blij ven de studenten drie maanden en daarna gaan ze het binnenland in. voorlopig onder toezicht werkend vanuit bestaande posten. Op het centrum komen dan weer twintig andere jonge mensen, die op hün beurt na drie maanden vertrekken, terwijl de anderen terugkomen en zo vervolgens. Tenminste (verlegen lachje) dat hopen we. hoor. Betty Smit vertelt dat er nu acht vaste evangelisten werken voor de Bijbelzending Amazonas. Verder zijn er veertig in een losser ver band. Allemaal Brazilianen. In het binnenland bestaan zo'n vijftien gemeenten. Te bereiken per boot. Die boot Aha, die boot: hoe staat het nu met de vlootsituatie? Betty: u weet, dat we na de tv-ultzending een speed boot voor de grote en een alumini um roeiboot voor de heel smalle rivieren hebben gekregen. Daar naast is er geld gereserveerd voor een grote, echte Amazonasboot Over met de pont, in de buurt van Manaus. waarop je kunt wonen en samen komsten houden. Dit type kan je misschien het beste vergelijken met een schip, waarmee hier Rijnreizen worden gemaakt, alleen veel een voudiger. We willen de grote boot graag hebben voor campagnes en om straks meteen de jonge evan gelisten van en naar hun bestem ming te vervoeren.Alleen, hij is nog niet gekocht, omdat de Brazili aanse regering tegenwoordig een gediplomeerde bemanning eist. En kelen van ons zijn nu druk bezig met een cursus en is dat rond, dan gaan we kopen. Straks gaan alle medewerkers, zelfs ook de vrouwen een cursus 'bootsman' volgen. Betty zegt verder, dat al het orga nisatorische werk haar erg aan Ma naus gebonden houdt. Maar eens per veertien dagen moet ze erop uit om bij toerbeurt alle posten te bezoeken. Volgend jaar. weer om deze tijd. hoopt ze nog eenmaal terug te komen om de resterende spreekbeurten in Nederland (er wa ren 130 aanvragen) af te werken. Daarna zal er niet zoveel meer van komen, omdat dan het werk hope lijk op volle toeren draait, waarbij ze zich langzamerhand onmisbaar wil maken om weer naar Indianen stammen, heel diep in het binnen land te gaan. Verre tochten, waar per keer wel een half Jaar mee gemoeid is. Redelijk Over de financiën kan secretaris penningmeester Ben van Heusden (giro 2711351, t.n.v. stichting Bij belzending Amazonas. Woudenberg) nog berichten, dat die redelijk zijn te noemen. Het grote bedrag van vier ton is voor kapitaalsuitgaven: de bouw van het huls, het trai ningscentrum, de aankoop van de boot. Maar voor de voortgang van het werk moet Betty het van de trouwe steunverleners hebben. Het contactblad heeft nu een oplaag van 18.000. Onder de lezers zijn gelukkig veel regelmatige giftge vers, maar uitbreiding van hun aantal blijft nodig. Dan nog wat, zegt de heer Van Heusden: we zoeken een vrouw, die Betty in Manaus met de omvangrij ke correspondentie kan helpen. Ze moet goed Engels kennen en bereid zijn Portugees te leren. Iets voor een van uw lezeressen? UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Surinamers (5) 'Als het kalf verdronken is, dempt men de put'. Nu meer dan een derde van de Surinaamse bevolking zich in Nederland bevindt, gaat de Nederlandse minister voor Suri naamse en Antilliaanse zaken naar Suriname om besprekingen te voe ren. In een bespreking van bijna drie dagen met de Surinaamse re gering wordt een overeenstemming bereikt- met betrekking tot de wo ningbouw, scholenbouw en het stichten van garantiefondsen voor investeringen van kleine zakenlie den. Deze bespreking kan zonder meer succesvol worden genoemd, maar had eigenlijk Jaren gele den plaats moeten vinden. Ik weet zeker dat wanneer de Surinamers zekerheid in hun eigen land zouden hebben gehad, ze hun geboorteland nooit zouden hebben verlaten om in een gemeenschap te gaan wonen die hun aanwezigheid niet op prijs stelt. Amsterdam K. Oedairadsjingh Benoeming De hoofdred. van Tr.-Kwartet heeft de euvele moed gehad om in haar voortdurende hetze tegen Amerika, de benoeming van Haig aldus te omschrijven 'Met de naam Haig kun Je onmogelijk reclame maken voor de NAVO' (commentaar 17.9). Neen. dan kun Je veel meer eer inleggen met de Nederlander Vre- dellng bij de NAVO. Nu wij zoveel boter op ons hoofd hebben als Ne derlanders lijkt het mij verstandig om over reputaties van andere per sonen in andere landen voorlopig maar te zwijgen. Geldermalsen J. F. van Dijke Synode in ICCC Volgens Tr.-Kw. van 20 sept. zit de synode van de christelijke gerefor meerde kerken met het lidmaat schap van de ICCC, vooral in ver band met het optreden van dit gezelschap. Als voorbeeld wordt ge noemd de brief aan de kerken over de hulp aan Noord-Ierland. Een deel van deze brief, handelend over de vakantie van Noordierse kin deren is hier in Nederland gemak kelijk te controleren. Het blijkt dan. dat dat gedeelte bol staat van de leugens en de laster. De brief is een poging de belangen te dienen van Noordierse extremisten die menen, dat hun zaak gediend Is met een vergroting van de tegen stellingen en dus tegen deze vakan ties zijn, omdat de kinderen kun nen ontdekken dat verschillen in geloof nog geen haat behoeven te betekenen. Waar blijven de veront schuldigingen van de chr. geref. kerken aan al degenen, die door deze brief belasterd zijn? Van een verslaggever ROTTERDAM Een 58-jarige schipper, de heer J. C. van Dissel dorp, is gistermorgen in Rotterdam aan boord van zijn schip 'Boog schutter' verpletterd door een grij per van een kraan. De schipper was zand aan het lossen bij het over slagbedrijf Oisterwijk b.v. aan de Nesserdijk. De heer Van Disseldorp wilde met een schep de laatste resten zand uit het ruim halen en kwam daarbij binnen de draaiclrkel van de langs zij liggende kraan. De machinist zag de heer Van Disseldorp niet en plaatste de grijper boven op hem. De schipper overleed ter plaatse. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Ook de christelijke plattelandsvrouwenbond heeft in een telegram aan de ministers van landbouw en onderwijs geprotes teerd tegen de beëindiging van het subsidie aan de Stichting voor Huishoudelijke Voorlichting ten Plattelande. Zoals gemeld hebben de ministers in de begroting vopr 1974 het sub sidie aan 'deze stichting (die zich bezig houdt met voorllchtingswerk aan huisvrouwen op het platteland door mldde Ivan lezingen, cursussen en tentoonstellingen) opgezegd. Daardoor ziet het er naar uit dat het liele werk moeten wórden opge doekt, waardoor een kleinp zeventig medewerkers werkeloos worden. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM In de christelijke gereformeerde synode is giste ren het licht geworpen op de stand van zaken van het contact tussen de christelijke gereformeerde kerken en de gereformeerde kerken vrijgemaakt buiten verband. In talrijke plaatsen bestaat een bloeiende samenspreking, die in een aantal gevallen reeds gevoerd heeft tot kanselruil. Ook op landelijk niveau wordt een gesprek gevoerd, dat weliswaar nog nauwelijks tot concrete resultaten gevoerd heeft, maar dat dan toch tenminste geleld heeft tot een ze kere mate van overeenstemming over de kwestie van de toeëigening des heils. Emmcloord R. Noback De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe like Pers Directie. Ing O. Postma, F. Diemer Hootdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280. Postbus 859, A'dam Telefoon 020-22 03 83 Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr 69 73 60 768) Gem giro X 500. Vredesweek 1974 Getuige de prijzenswaardige blijken van medeleven met het lot van de gijzelaars in de Franse ambassade, zou het te verwachten zijn dat de Vredesweek. waarin medeleven wordt gevraagd voor het lot van miljoenen, een grandioos succes wordt. Helaas blijkt al weer dat het beperkt blijft tot moeizame pogin gen van kleine groepjes. De dood doeners: 'Wat kan je er nou aan doen' en 'Dat maken de grote heren wel uit' staan no. 1 op de hitparade. Waar het echter om gaat is wélke grote heren de dienst uitmaken. Wat je er aan kan doen is: De kopstukken in de vredesbe wegingen steunen door lid te wor den. Hiermee verleen je financiële steun en krijg je informatie waar mee je hun gedachten voor een wereldrechtsorde kan helpen uit dragen. Voor het geven van inlich tingen houdt ondergetekende zich graag aanbevolen. Rotterdam W. Dirkson Aalkeetstr. 15b TILBURG Drs. W. Claessens, priester-medewerker aan de katho lieke theologische faculteit ln Til burg, is niet ontslagen, ondanks zijn huwelijk op 19 september. Reeds vorig jaar had drs. Claessens (46), die lid was van de congregatie van de Missionarissen Oblaten van Maria, dispensatie in de celibaats verplichting aangevraagd en ver kregen. Volgens een woordvoerder van de congregatie werd bij de aanvraag vermeld dat Claessens verbonden is aan de Tilburgse faculteit. Zonder te eisen dat hij ontslag zou nemen, verleende de Romeinse congregatie voor de geloofsleer de dispensatie. Oik de raad van toezicht van de theologische faculteit, ondermeer bestaande uit twee vertegenwoordi gers van de bisdommen Breda en Den Bosch, achtten het voorgeno men huwelijk van drs. Claessens geen reden tot ontslag. Van éen verslaggever DEN HAAG Minister Pronk is gisteravond naar Peru vertrokken voor een zevendaags bezoek aan dat land. De minister zal een aan aantal projecten bezoeken waaraan Nederlandse vrijwilligers meewer ken. In de hoofdstad Lima zal hij besprekingen voeren met de Peru aanse autoriteiten. door A. J. Klei Op de eerste morgen van deze vredesweek, de afgelopen zondagochtend dus, ging ik bij professor dr. Kr. Strijd ter kerke. Ik deed dit om er zeker van te zijn dat ik geen verhaal te horen kreeg dat me binnen de kortste keren terecht zou brengen bij de vrede-die-alle-verstand-te-boven-gaat: iets wat weliswaar verheffend kan zijn, maar van de interkerkelijke vredesweek een stichtelijke gewetenssusser maakt. Professor Strijd preekte helaas in een melige vilJakerk, maar komaan, een mens moet wat over hebben voor zijn overtuiging. Je hoeft er bij professor Strijd niet benauwd voor te zijn dat onze lelijke zaken met vrome vol zinnen toegedekt worden. Hij trekt de lijnen van een stevige tekst onverbiddellijk door naar onze wereld. Hij staat, meen ik. als vrijzinnig - te boek. maar ik heb hem nog nooit van een bij belwoord. dat ons wat zwaar op de maag ligt horen zeggen dat het tijdgebonden is. Zo'n geruststel ling kom je anders vaak genoeg tegen, ook bij de orthodoxie. Ga maar na: hele verhalen over de sabbat, maar geen wordt over het sabbatsjaar, laat staan het ju beljaar, Henk Biersteker atten deerde er onlangs nog op ln een radlopreekje voor de NCRV. Professor Strijd nam als uitgangs punt het lied van dc wijngaard uit Jesaja 5 en hij gaf al meteen te kennen dat we van hem geen interessante uiteenzetting hoef den verwachten, gevolgd door een aantal stichtelijke opmerkin gen om daarna voldaan huis waarts te keren. Jesaja 5, aldus professor Strijd, is niet alleen in teressant. maar ook relevant en. Irritant! Ik ga de preek niet ver slaan. ik geef alleen dit door: aan die wijngaard was werkelijk alles gedaan, maar hij bracht toch wil de druiven kleine, zure dingen voort: ook aan ons ls om zo te zeggen alles gedaan, we hebben oude en nieuwe testament ln huls. Jezus ls gekomen, maar wat leveren wij op? We zijn zo'n beetje gewend ge raakt. neer te kijken op mensen die luidkeels verkondigen dat ze zo geweldig van een preek geno ten hebben en het scheldwoord ligt al klaar: consumptiechristen- dom. Maar Je moet drommels goed oppassen dat je niet hetzelfde gaat doen: man. 'k was.zondag bij Strijd, geweldig hoor, die prikte nog es lekker door de dingen heen...! Nu brengt professor Strijd ons gelukkig niet erg in de verleiding, want hij preekt niet 'mooi'. Eigenlijk zijn z'n preken onaf, niet alles komt op z'n exe getische pootjes terecht, het zijn voor een deel porren in Je rug en goed beschouwd kun Je de nabe spreking niet missen. Professor Strijd zei dat we het kamerlid of de minister die we gestemd hebben, eens moeten op bellen met de vraag of we als christenmensen nu kunnen en mogen meemaken, dat miljarden uitgegeven worden voor de opvol ger van de Starfighter, een ding dat tenslotte in elkaar gezet wordt om dood en verderf te zaaien. Of een synodelld: jullie praten nu wel uren over abortus, maar waarom hoor Ik niks van mijn kerk over vliegtuigen, waar mee miljoenen gedood kunnen worden? Bij de nabespreking vroeg iemand: hoe kom ik aan een telefoonnummer? Professor Strijd: draai 008 of bel mij straks op. Professor Strijd had héél Jesaja voorgelezen, dus ook het gedeelte waarin nogal meeslepend verteld wordt over de toerusting van 'het volk ln de verte' (de Assyriërs): .de gordel zijner heupen wordt niet losgemaakt en de riem zijner schoenen breekt niet.Iemand merkte op: als je nu tóch lijnen doortrekt, zou je moeten zeggen dat God deze vijand een Starfigh ter heeft geleverd! Uit het ant woord van professor Strijd: je hoeft niet overal gelijk over te den ken. maar als christen gelóóf je niet in de Navo. Nu. als u postze gels koopt, weiger dan de jubi- ieumzegels van de Navo, zeg dat je daar niet in gelooft, en dan weten altwee mensen dit: de man achter het loket en de man achter u in de rij. Wat wil professor Strijd? Dit bij voorbeeld: dat we met elkaar over deze dingen gaan praten, in een groepje van een man of zes. Dat we afspreken wie we opbellen en dat we die postzegels weigeren. Dat we. kortom, laten merken dat voor de kerk het niet vanzelf sprekend Is dat we bédelen voor Bangladesj en met miljarden smijten voor oorlogstuig. Iemand schudt zijn hoofd: dit ge tuigt niet van werkelijkheidszin, zegt hij. Laat ik dan antwoorden dat professor Strijd zózeer met beide benen op de grond staat, dat hij de heiligheid van het kop je koffie-na-de-dienst onaange tast liet. Een ander vraagt be zorgd of we de Vredesvorst niet vergeten zijn. Hij kan gerust zijn. we zongen tot slot gezang 160 uit JOHAN MAASBACH EN DE VRE DESWEEK IV bE jvo< na In de synode van de christelijke gereformeerden bleek gisteren een bepaald ongeduld over het gesprek, waarvan men had gehoopt dat het tot snellere resultaten zou voeren. De Apeldoornse prof. dr. J. van Genderen zei weliswaar dat het in de eerste plaats gaat om geestelijke eenheid en pas nadien om kerkelij ke eenheid, maar 'men zal toch op een bepaald ogenblik moeten kie zen'. zei hij. De synode roept nu de christelijke gereformeerde kerkeraden op de bestaande band met de buiten-ver banders te versterken en zo moge lijk uit te breiden. Het landelijk gesprek zal worden voortgezet. Of dit tot snelle concrete resultaten zal leiden moet worden betwijfeld. Onder de kerken die bulten het verband van de gereformeerde ker ken vrijgemaakt zijn komen te ver keren, zijn er nogal wat die zeer gereserveerd staan tegenover elk strak synodaal verband, ook te genóver het christelijke gerefor meerde. LEEUWARDEN De Oecumeni sche Werkplaats ln Friesland houdt op 29 september een Taizé-zondag in de St.-Janskerk in Delnum. Deze bijeenkomst begint om 10 uur 's morgens en duurt tot ongeveer 5 uur namiddags. Het programma be staat uit een liturgische kerkdienst, een agape-maaltijd in de open lucht, groepsgewijs bespreken hoe Talzé vertaald kan worden in de plaatselijke situatie en tot slot een kerkdienst waarin veel plaats is in geruimd voor persoonlijke medita tie en waarin gedeelten van de Taizé-liturgie te herkennen zijn. Het centrale thema van deze zon dag is: Jezelf op het spel zetten, persoonlijk, gemeenschappelijk. UTRECHT Omdat de wereldraad van kerken zoveel mogelijk 'leken' wil betrékken in de assemblée, vol gend jaar in Nairobi, rezen er be zwaren tegen de afvaardiging van de gereformeerde kerken in Neder land. bestaande uit prof. dr. K. Runia te Kampen en ds. Joh. C. Baumfalk te Amsterdam. Het cen traal comité van de wereldraad gaf te kennen dat het hier ging om twee 'geestelijken' en vroeg een van beiden te vervangen door een Teek.' Het moderamen van de generale synode van de gereformeerde ker ken heeft er Inmiddels ln een cor respondentie met de wereldraad op gewezen d^t in het gereformeerde kerkbegrip prof. Runla niet be schouwd kan worden als een 'gees telijke' omdat hij fungeert als hoogleraar in de theologie en niet als pastor van een gemeente. Bo vendien kent men in de gerefor meerde kerken niet d&t onderscheid tussen 'geestelijken' en Teken', dat in andere kerken gangbaar is. Uit Geneve .is thans bericht ont vangen dat na deze verklaring de bezwaren tegen de gereformeerde- delegatie naar de assemblée zijn vervallen. Wie zondagavond jl. naar het tele visieportret (KRO) van de evange- tteri list Johan Maasbach gekeken heeft (n zal dat met gemengde gevoelens gedaan hebben. Ontegenzeggelijk is het een objectief portret geworden dat Marga Kerklaan van heb ge maakt heeft. Knap ook. Zelfs wie met een zekere scepsis ging kijken zal af en toen ontwapend zijn door de wijze van optreden van deze man en gedacht moeten hebben aan de veelvormigheid van de 'Kerk' en de verschillende wijzen waarop vandaag het evangelie gepredikt wordt. Het feit dat Maasbach ook de betrekkelijkheid van eigen op treden zag, werkte daarin mee. Dat neemt niet weg dat er met zo'n portret een aantal vragen op de kerken afgevuurd worden waarvoor je mlschien wel een hele winter no dig hebt om ze 'zinvol te beant woorden. Kan dat zo, dat één mai op die manier domineert? Is zijl optreden wel zo eenvoudig wanneei je merkt dat er zoiets als een wer kelijke gemeente ontbreekt? Mag j die indruk bij de mensen vestigei of staande houden dat de bijbel o] die manier het Woord van God dat je er alleen maar uit aan ti halen hebt en je bent zeker vai vrijwel alle dingen? 't Duidelijkst kwam dit uit ln het citeren van di woorden over het eeuwige leven: Geen enkele poging werd gedaanl om dit woord in z'n verband tel verstaan, vandaar ook dat patei Grollenberg af en toe wat wanho-l pig zweeg. En is het wel de mens i eigen persoon waarop deze predi-f king gericht is? Maasbach bleek opf een bepaald ogenblik de naam nietg te weten van een toch niet welnia opvallende dame die gedoopt werdT Zelfs de Intonatie waarmee alle^i gezegd wordt is gericht op de grote massa, hier en daar letterlijk vaif Osborn overgenomen. 'Dat is waj de bijbel zegt.' Pater Grollenberi poogde Maasbachs mening te horeif over politiek en maatschappij. Ooli hier kwam niets anders uit dan dapfK bij bekeerde mensen al die social* zaken vanzelf kwamen. En dat aaij 't begin van de vredesweek! DaaiO zullen de machthebbers, b.v. In Chi-;" li, blij mee zijn. "t Moeilijke is dal 't*waar zou moeten zijn, maar dan nog zou een visie op de roepinL van christenen ook in de samentel vingsvragen Maasbach niet misfc staan. Dat zou deze man aan wi( *t t velen een grote werkelijke zegen ot zijn werk gunnen o.i. verder bren'-^1- gen en misschien ook tot eemg enigszins minder van -de anderei afzijdige houding. ver erg ngc ■jezoi :rei I vei frerg 'ingi jezo NED. HERVORMDE KERK Aangenomen naar BuitenpoJ (toez.): L. Gulmans te Vianen, di bedankte voor Twello; naar RidpEN derkerk: P. v.d. Veer te Muidei IL_ berg; naar Poortvliet: kand. G. IiSSC Abma te Putten, die bedankte voc Polsbroek, Goudriaan en Ottolant naar Ten Boer: (toez.) W. G. Kefc'j zer, kand. te Wijchen. Bedankt voor Papendrecht en Har derwljk: M. B. v.d. Akker te Steferm t >nd( tus K lendam; voor Dalfsen (toez.): ekei v.d. Oever te Willemstad; voor Os e H. Jongerden te Veener debroek: daal. GEREF. KERKEN Bedankt voor Bunschoten-Spakei ,geo burg: J. P. Hörchner te Rotterdam g Beroepbaar: D. Ras jr. J. Obrech ^et straat 23"", Amsterdam. GEREF. KERKEN VRIJG. Bedankt voor 's Hertogenbosch Schelling te Middelburg. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rotterdam-W.: Ligtenberg te Terwolde: voor Enl huizen: J. van Vliet te Aagtekerke De dood in de middeleeuwen, dor T. S. R. Boase (114 blz, ƒ16). °e 1 Uitgave De Haan, Bussum. In de serie Bibliotheek van de mid deleeuwse beschaving verscheen If vertaling van Boaes knappe, zij niet altijd even boeiende analy |R van een aspect van het leven d: in de middeleeuwen minder we V' weggedrukt dan in onze tijd. Boa toont aan dat sterven in de midde eeuwen een hulverlngwekkeni s zaak was. Bij het ontbreken vl pijnstillende middelen was de bi b terheid van de dood zeer reëel. Bel erhc geringen werden gevolgd do pot| moordpartijen en martelingen vi ten( de overwonnenen. Ook was er <er e wreedheid van de rechtspraak, smart van het sterven werd ve^_ hoogd door de alles overheersend vrees voor het laatste oordeel, Ifcpri folteringen van de hel werden t preek en kunstwerk breed uitgem^d-U ten. Later ging het vagevuur e*1" rol spelen (Dante). HoofdstukkitëN over begraven en grafmonumenUacht completeren dit relaas van de kedkerk zijde van het felle middeleeuwsarr leven. De waarde van het boellt h< ligt voor een belangrijk deel in geli illustratie met niet minder dj- Di honderd tien platen. f ut W. F.fd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2