Kerkelijk steun voor
veiligheidsgesprek
n
u
Parochiebestuur ligt
met Gij sen overhoop
Takmee
[die rol j
Vandaag
Conflict om Jeruzalem
leidt tot aftreden
aarstbisschop Raya
faukrii
Europese kerkenconferentie ten einde
Trouw
Kwartet
van Red Band
natuurlijk
Opperrabijn
Rotterdam
neemt ontslag
Man verdronken
in
te
Nieuwe boeken
Voortgaand kringwerk
christelijk studiecentrum
TROUW/KWARTET DINSDAG 24 SEPTEMBER 1974
KERK T2-I OUl
Van een onzer verslaggevers
ENGELBERG 'Aan de vrede in de wereld kunnen de kerken reëel bij
dragen, als zü de eenheid, die zij in Christus al belijden te hebben, voor ieder
zichtbaar maken en de verzoening die zij prediken, duidelijk maken door hun
omgang met elkaar. De wereld let heel nauwkeurig op, hoe de kerken hun
conflicten oplossen, en wat voor modellen van samenleven en samenwerken
zjj te bieden hebben.'
Dit staat ln de boodschap, die een
stemmig aangenomen is aan het
slot van de zevende Nyborg-con-
ferentle van Europese kerken
(kek). Tweehonderd afgevaardigden
van meer dan lionderd kerken uit
Oost- en West-Europa bezonnen
zich ln het Zwitserse Engelberg een
week lang op de onderwerpen 'een
heid in Christus' en 'vrede in de
wereld'.
De conferentie eindigde met een
boodschap, rapporten over de beide
onderwerpen en een aantal resolu
ties. Opvallend is de grote aan
dacht. die besteed ls aan de Euro
pese veiligheidsconferentie ln Genè-
ve. In een uitvoerige resolutie wordt
deze conferentie een aanwijzing ge
noemd. dat het Inderdaad mogelijk
ls. beslissende stappen te doen naar
een Europa in vrede, waarvoor de
kerken zich al zo lang inzetten. De
kerk heeft haar volledige steun
toegezegd bij de opbouw van een
systeem van veiligheid en samen
werking ln Europa.
Toen deze resolutie (die van Russi
sche zijde afkomstig was) ln be
handeling kwam, laaiden de emo
ties even hoog op, toen de jeugdige
Britse Caroline Burgess een uit
spraak van de kerk vroeg ten gun
ste van haar landgenote Susan Bal-
lantine, die ln Oost-Duitsland tot
vijf jaar gevangenlssrtaf veroor
deeld is wegens een poging haar
vriend naar het westen te smok
kelen. Zij trok haar resolutie ln,
nadat de Oostdultse afgevaardigden
als hun overtuiging uitgesproken
hadden, dat de autoriteiten in hun
land de menselijke aspecten van
deze zaak niet uit het oog verliezen
en bovendien de toezegging hadden
gedaan, de zaak met de autoriteiten
op te zullen nemen.
Avondmaal
Een andere zaak. die aan het eind
van de conferentie nog veel discus
sie gaf, was de avondmaalviering.
Omdat de orthodoxen er bezwaar
tegen hebben, wordt tijdens oecu
menische conferenties als deze
geen avondmaal gevierd. Vele an
deren zien dit als een wezenlijk
gemis. In een van de documenten
wordt daarom gesproken van een
groot verlangen naar een gemeen
schappelijke viering van het avond
maal, dat 'teken van een middel tot
kerkelijke gemeenschap' genoemd
wordt. 'Dit verlangen dwingt ons te
vragen, of de kerken ondanks hun
verschillende opvattingen de eu
charistie niet samen kunnen vieren
en zo hopen, dichter tot overeen
stemming te komen ln waarheid en
liefde'. Voor de orthodoxen was
deze uitspraak onaanvaardbaar. Na
veel discussie werd de zaak opgelost
door de toevoeging 'niettemin
dringen de orthodoxen aan op het
feit, dat eenheid in geloof vooraf
moet gaan aan gemeenschappelijke
viering van de eucharistie'. Opval
lend was. dat de orthodoxen, bijval
kregen van enkele rechts-protes-
tanten in West-Duitsland en Ep-
geland.
Inhet rapport over de 'eenheid in
Christus' wordt vastgesteld, dat na
tionaal en internationaal veele po
gingen worden gedaan om tot
meerdere kerkelijke eenheid te ko
men; maar dat ook de kek hierin
een belangrijke rol zou kunnen
spelen. Confessionele tradities zijn
vaak nationaal, cultureel of taal
kundig bepaald. Het rapport wijst
daarbij ook op^de verantwoordelijk
heid van de Europese kerken jegens
die in andere continenten. De oor
zaak van de meeste kerkelijke ver
deeldheid in de rest van de wereld
ligt in Europa. Om te voorkomen,
dat bijzondere banden met kerken
overzee (zending) leiden tot be
stendiging van de gescheidenheid,
dringt het rapport aan op samen
werking, wanneer verschillende Eu
ropese kerken ln hetzelfde land
overzee contacten hebben.
Het rapport geeft nieuwe taken aan
voor de Europese theologie. Het
spreekt van moeilijkheden voor de
kerken, zoals de secularisatie, het
materialisme en de onverschillig
heid. maar wijst ook op nieuwe
mogelijkheden. Een speciale para
graaf, getiteld 'de opkomst van een
nieuwe spiritualiteit', is gewijd aan
nieuwe groepen en bewegingen, die
aantrekkingskracht hebben op jon
geren, die verlangen naar meer
spontaniteit en gemeenschap. De
vraag blijft, aldus het rapport, of
de Europese kerken deze groepen
kunnen dienen en hoe zij hen In
hun leven kunnen opnemen.
God is vrede, zo begint het rapport
dat zich bezig houdt met de 'vrede
in de wereld'.
Dit rapport geeft geen richtlijnen
aan regeringen, maar een handwij
zing aan kerken en christenen,
wat zij voor de vrede kunnen doen.
tot en met bevordering van het
toerisme. Het legt er de nadruk op,
dat de vrede ondeelbaar ls, zodat de
Europese volken zich niet economi
sche aaneen kunnen sluiten op
kosten van de derde wereld. Zowel
degenen, die zich gedrongen voelen
ter wille van de vrede, gewelddadi
ge onderdrukking met geweld te
beantwoorden, als hen die militaire*
dienst weigeren, mag de kerk niet
alleen laten. Wanneer strijdkrach
ten Ingezet worden om onrecht te
ondersteunen, moet de kerk tot
dienstweigering oproepen.
Het rapport vraagt de Europese
kerken, gezamenlijk hun solidariteit
met ontrechten en onderdrukten in
andere delen van de wereld te
tonen. Hier worden steun aan het
antl-racismeprogram en aan de
hulpacties van de wereldraad voor
het Chileense volk genoemd. Ge
vraagd wordt verder om coördine
ring van het vredeswerk van de
kerken, samenwerking met ver
tegenwoordigers van niet-chrlste-
lljke godsdiensten en nlet-gelovi-
gen en uitbouw van de contacten
tussen de kerken en wetenschappe
lijke Instituten, die zich met
vredesvraagstukken bezig houden.
In het nieuwe presidium van de
kerk zit weer dr. P. G. Kunst uit
Nederland, de vroegere voorzitter
van de gereformeerde synode. De
adviserende commissie (22 man. die
het presidium aanvullen als een
"Waarom laten de mensen de vrede toah
niet over aan de deskundigen"
sort algemeen bestuur) telt een
Nederlander, de directeur van het
gereformeerd algemeen dlakonaal
bureau, dr. J. van Klinken. De heer
E. H. van Eeghen uit Amsterdam
nam afscheid als voorzitter van de
financiële commissie.
De staf in Genève wordt versterkt.
De conferentie stemde in met de
aanstelling van een studiesecreta
ris. De meeste Nederlandse afge
vaardigden stemden liier blanco.
Niet omdat zij de noodzaak van
deze benoeming niet inzagen, maar
omdat zij de financiële basis niet
voldoende vonden. Dc Westduitse
kerken verklaarden zich bereid,
deze extra belasting op zich te
nemen, waardoor de financiering
van het kerkwerk nog eenzijdiger
een Westduitse aangelegenheid
wordt.
In percentages uitgedrukt dragen
de Oosteuropese kerken voor vier
procent in het kek-werk bij. Zij
kunnen om politieke redenen niet
meer geld overmaken. De Westduit
se, Zwitsetse en Nederlandse
kerken nemen 72 procent voor hun
rekening. De financiële ihteresse
van de Britse en Skandinavische
kerken is zeer teleurstellend (res
pectievelijk 10 en 8 procent).
UIT
Korte, duidelijk geschreven, Uefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Verontrusten (slot)
De formulieren van enigheid (men
senwerk!) hebben onder de kinde
ren Gods al heel wat onenigheid
veroorzaakt en bittere verwijdering
teweeg gebracht. Telkens opnieuw
acht men zich de ware kerk en
gaat men over tot het stichten van
een eigen kerkformatie. Jezus zelf
is in tempel en synagoge heel wat
aangedaan men verwierp Hem
zelft maar Hij bleef de eigen
gemeenschap trouw. In de bijbel
staat heel duidelijk (Joh. 17 vers
21. 23) dat een uit elkaar gaan van
Gods kinderen de komst van het
koninkrijk ln mensenharten in de
weg staat. Weest één, gelijk de
Vader en de Zoon één zijn. 'opdat
de wereld erkenne, dat GIJ Mij
gezonden hebt.' Laat vooral dit een
ernstige waarschuwing zijn!
Utrecht
A. Witzel
(discussie gesloten, red.).
ADVERTENTIE
sensationeel zou bezighouden met
o.a. de duizenden 'gijzelaars' in
Chili, waarvan er velen worden ge
marteld en gedood, zou ook dit
drama slechts vijf dagen duren.
Dordrecht
Otto Dicke
Gijzeling (4)
De regering verdient ons aller lof
voor de afloop van de gijzeling.
Onze lof gaat zeker niet in de
allerlaatste plaats uit naar de ko
ningin voor haar bede ln het begin
van de troonrede. Een gebed ver
mag veel. Onze lof en dank ls dan
ook in de allereerste plaats aan
God.
Rotterdam
P. C. van Wijk
Gijzeling (5)
Gijzeling (2)
Het gijzelingsdrama is m.l. niet het
bewijs van een toenemende verru
wing der zeden. Ruwheid en bruta
liteit is zo oud als het mensdom..
Wat me benauwt is de perfectie, de
toenemende verfijning (of moet ik
juist zeggen 'vergroving') van de
misdaad. 'Meneer' de terrorist, die
zijn kwade praktijken uitvoert on
der de schijn van een gentleman-
agreement. Ik zie maar één licht
puntje in dit alles: Werd vroeger
geweld beantwoord met geweld, de
gedisciplineerde houding van rege
ring en politie is een nieuw bewijs,
dat een politiek van geweldloosheid
werkelijk vruchten afwerpt door le
vens te sparen.
Nieuwendam
E. Boswijk
De heer Scholtens uit Rotterdam
had het zeker tijdens de gijzeling
te druk om zich als vrijwilliger aan
te melden, om te rullen met een
van de gijzelaars. De lvens van
deze mensen vindt hij toch niet zo
belangrijk, als Ik afga op zijn brief
in ons blad van 18-9.
Rotterdam
H.Scheprs
CPN-leraar (2)
Gijzeling (3)
Wanneer de wereldpers zich even
De Rotterlaminer
Nieuwe H.iagse Courant
Nieuwe Leiris^ Courant
Oordts Dagblad
Uitgaven van
BV De Christe iike Pers
Directie.
Ing O Postma,
F Diemer
Hoofdredactie:
J Tamminga.
Hoofdkantoor NZ Voor
burgwal 2R0. Postbus
859, Adam Telefoon
020-22 03 83 Postgiro
26 92 74. Bank: Ne<l
Midd. Bank (rek nr
69 73 60 768) Gem giro
X 500.
Meneer Van Dalen 4ilt Nunspeet
juicht het ontslag toe van CPN-er
Gert Los. Maar nu dacht lk aan al
die leraren aan christelijke scholen
die door hun manier van lesgeven
leerlingen de grond ln trappen, of
aan die leraren die ja en amen
knikken tegen 'christelijke' school
besturen die het leraren en leerlin
gen onmogelijk maken de lessen of
in schoolpers kritiek te leveren op
ons godloze economisch maatschap
pelijk systeem waarin de gulden
onze God is. Het enige dat hier op
z'n plaats is. is een fel protest en
een felle aanklacht aan het adres
van dit schoolbestuur en aan die
(oud)leraren en (oud)leerllngen die
hun montt nog steeds niet hebben
geopend! Welk christelijk schoolbe
stuur ontslaat er binnenkort eens
een VVD-leraar?
Amstelveen
Eppo Vroom
oud-leerling
Haagse bergbeklimmer
vestigt een record
DEN HAAG De Nederlandse*
bergbeklimmer Ruud van Maas
tricht uit Den Haag. heeft de west-
top bereikt van de Noshac (7350
meter) ln het Hindoe Kush-geberg-
te ln Afganistan. Hij maakte de
beklimming in het kader van een
internationale op expeditiewijze ge
organiseerde bergsportreis. Voor zo
ver bekend is dit tot nu toe het
hoogste door een Nederlander be
reikte punt.
Van een medewerker
ROTTERDAM Opperrabbijn Da
niel Kahn van de gemeente in Rot
terdam is afgetreden. Het geding
dat hij voor een rabbinale recht
bank tegen het bestuur van de
gemeente had aangespannen gaat
niet door. De opperrabbijn vocht
het besluit van het bestuur van de
joodse gemeente aan, dat zijn
driejarig contract niet wilde
verlengen.
Het bestuur en de opperrabbijn
hebben nu een gezamenlijke verkla
ring afgegeven, waarin de opper
rabbijn zegt geen prijs meer te
stellen op de verlenging van zijn
contract. De opperrabbijn be
schouwt zichzelf als afgetreden met
het nieuwe Jaar, dat op 17 septem
ber ls begonnen.
Oorspronkelijk had de raad van
het synagogaal ressort Rotterdam
per 1 september 1974 het contract
met de opperrabbijn niet laten ver
lengen. nadat de opperrabbijn ge
weigerd had zelf ontslag te nemen.
De heer Kahn kwam op een drieja
rig contract in 1971 naar Neder
land. Maar van het begin af waren
er tussen hem en zijn gemeente tal
van moeilijkheden. Kort na 1 sep
tember daagde de heer Kahn de
voorzitter van de raad van zijn
synagogaal ressort voor een rabbi
nale rechtbank om zijn collegarab
bijnen over het besluit van zijn
gemeente te laten oordelen.
Het opperrabbinaat van Israël en
tal van andere rabblnaten hadden
een rabbinale rechtbank voorge
steld. Zover i^ het echter niet ge-
korpen. Ne enige besprekingen be
sloot de heer Kahn toch nog te
verklaren zelf af te treden.
ROTTERDAM De 61-jarige fil
terwachter N. P. de Toom uit Nleu-
werkerk ls gistermorgen op het ter
rein van de drinkwaterleiding aan
de Honlngerdijk in Rotterdam ver
dronken. Door tot nu toe onbeken
de oorzaak raakte hij per fiets in
een van de filterbassins.
JERUZALEM Joseph Raya, grieks-katholiek aartsbisschop van
Haifa, Akko en Galilea heeft besloten af te treden als gevolg van
de druk op hem uitgeoefend door het Vaticaan en de in Beiroet
zetelende grieks-katholieke patriarch Maximos de Vijfde.
DORP EN WERELD
Vanmorgen sprpk ik Sjèf van
Kosten nog. Hij zei: Ons dorp®
ons dorp niet meer. Hij bedoelir
met al die import-mensen. VruuT
kossen we krek zeggen wie
woonden, maar tegenwoordig is
basta. Sjef overdreef, want zo erg I
't nou ook weer niet. Die enk®
bungalow die er daar bij de Aniti
Bar staat en dan nog die huizj
zoals j$ ze hier overal ziet,
jonge mensen die bij de batik
wezen halen, dat valt allemaal i
razend mee. De burgemeester
het hier trouwens agrarisch hop
den, zoals Ik heb horen verluidej
Maar hij heeft natuurlijk wel
lijk. Ons dorp is niet meer van oiJ
Er komen andere mensen d'ie f
nauwelijks ként' en dan zeggen I
als je samen in de stad in de groj
winkel staat: bezorg het njpar j
ons dorp en dan merk je inei
dat dat hetzelfde dorp Is waar I
zelf woont en waar je iedere! fider
dacht te kennen. En hij heeft m
meer gelijk. Ons dorp wordt grot
in een wereld die kleiner .word 11
Ons dorp mag ook niet eens oi
dorp blijven als Je dat ziet va
Chili op de televisie. Dat is nl
een zaak waar je ach en wee ovi I
kunt roepen, daar moet veel mei I
gebeuren, daar moet over geprai
worden met elkaar en met hogq
op, dat we dat in onze dorpen i
steden niet meer nemep, dat
zoveel Jaar na de wereldoorlog ni
steeds mensen om hun overtuig!
door donkergebrilde generaals
marteld worden. Wie wil met zuil
mensen te maken hebben, hand
drijven, geld aan ze verdiener
Noem het maar bloedgeld. Ze ze% -j
gen dat je altijd vuile handi
haalt. Dat hoeven ze ons op 't doi
niet te vertellen. Maar 't schee
wel waarvoor en ten bate van wl
Ten bate van je eigen rijkdom
ten bate van de mensen die allee#!
maar angst en zorg hebben en oi
in het bezit daarvan overtreffen.
braai
NED. HERVORMDE KERK dat
Aangenomen: naar Parrega ei>ien
Hieslum, B. A. Dubbeldam, kand. Ujymi
Utrecht.
GEREF. KERKEN
Vi
n Pil
d}£]
ien
Irie
ién
De h
oon
a d
/mi
Het pro-Israëlische standpunt van
de grieks-katholieke aartsbisschop
wordt door het Vaticaan noch <Joor
zijn superieuren gewaardeerd.
Joseph Raya heeft zich er herhaal
delijk voor uitgesproken, dat geheel
Jeruzalem onder Israëlisch gezag
kan blijven, omdat de stad onder
Israëlisah bewind toegankelijk is
voor christenen, islamieten en jo
den en zij hun heilige plaatsen
vrijelijk kunnen bezoeken. 'Dan be
hoeven de paus evenmin als andere
geestelijke autoriteiten tussenbeide
te komen. Het gezag over Jeruza
lem is een politiek vraagstuk en
geen godsdienstig. Onder Israëlisch
bewind ls het godsdienstige ele
ment voortreffelijk geregeld. Reli
gieuze leiders behoren er geen be
moeienis mee te hebben', heeft de
aartsbisschop enige malen verklaard.
Het ls een standpunt, dat geen
waardering kan vinden bij de an
dere grieks-katholieke prelaten.
Ook het Vaticaan huldigt een ander
standpunt.
Onder de 40.000 grieks-katholieke
Arabieren ln Israël is een actie op
gang gekomen, om aartsbisschop
Joseph Raya te bewegen op zijn
besluit terug te komen. 'Ik hoop.
dat de actie opk wordt verstaan bij
patriarch Maximos de Vijfde in
Beiroet', was de reactie van de in
Haifa residerende aartsbisschop.
Beroepen te Den Haag-West, l (ij
Bisschop te Naarden; te Nieuwe
dijk, W. B. van der Meulen
Rotterdam-Alexanderstad: te tc
burg, L. J. Oomkes te Hijken, tyderz
dit beroep heeft aangenomen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt, voor Meeuwen, C. Heg van
man te Tholen; voor Middelbu de b
(tweede pred.pl.), A. Hofman
Scheveningen.
Ovei
plex
toek
Mer<
,nt\
|Ouw
zaak
wore
de 1:
1 ja
voor
schc
Van een medewerker
BAAMBRUGGE Zo'n honderd studenten, afgestudeerden en universitaire
medewerkers hebben in Baambrugge het begin meegemaakt van het
nieuwe seizoen van het Internationaal Christelijk Studiecentrum. Deze
stichting is vier jaar geleden opgericht om christenen die binnen de uni
versiteit en daarbuiten werkzaam zijn te helpen bij het zoeken raar een
integratie van studie/werk en christelijk geloof, en heeft sindsdien een
snelle groei doorgemaakt. ZIJ bestaat momenteel uit twaalf kringen die
op verschillende plaatsen in de randstad en Wagenlngen bijeenkomen.
De stichting heeft twee staf werkers en daarnaast worden sommige kringen
geleld door afgestudeerden of ouderejaars studenten. De financiering ge
schiedt door de deelnemers en donateurs.
Er zijn verschillende soorten kringen. De kring over sensitivity trainlhg,
die twee Jaar gewerkt heeft, denkt medio december een voorlichtend boekje
over dit omstreden onderwerp te publiceren. Behalve algemene kringen
(die een aspect va nhet moderne denken of de huidige samenleving bestu
deren ln het perspectief van de Bijbel) en de genoemde kripg over
sensitivity training, zijn er een pedagogiekring, een literatuurkring, twee
kringen voor theologen, een groep die zich bezighoudt met medische ethiek,
een natuurwetenschappelijke en een maatschappijkring. Deze laatste wordt
gevormd door juristen, economen en sociologen. De kringen komen zes tot
twaalf keer per jaar samen.
Voor alle inlichtingen kan men zich wenden tot: Ninl Wartena, Oudenoord
189, Utrecht, tel. 030-317477.
Marijke van Raephorst 'Lezen met d
jaren', en R. A. Schortinghuis en mr
W. L. Maas 'Uw financiën met d coll(
Jaren', uitgeverij J. H. Gottmer, Haar
lem, beide 144 biz. beide 10,-
Vn
Met
biijl
ln de serie 'Leven met de jaren' zij
weer twee nieuwe afleveringen uil
een over lezen en een over de final
ciën. Om maar met het beste en n'
tigste boek te beginnen: in 'uw finaoj^'
nmn mftt rln liron' (TAdfl Ttl PVrAlll
Is O
gaai
sel.
vree
afh:
veri
het
zoei
waa
De
ciën met de jaren' geeft mevrou'
Schortinghuis al jarenlang eei
deskundig op het gebied van geld e
budgettering zeer bruikbare inlicb
tingen over wat er op financieel gf
bied verandert met de pensionering
Ze schrijft niet alleen over pensioen
rechten, maar ook over ziekteverzeke
ring na het pensioen, allerlei uitki
ringen, bijverdiensten, belastingen
verzekeringen, sparen, huishoudgeld zict
testamenten enz.
Heel duidelijk en reëel praat zij bi) syst
voorbeeld over het onderwerp 'spl
ren'. Heel wat oudere mensen blijven
ook na hun pensionering doorspare
voor een appeltje voor de dorst. Zi
schrijft: 'voor die i mensen zou ce
instantie moeten bestaan, die hun o lem
gezette tijden toeriep 'u. hebt
dorst'. Want maar al te vaak blijve
mensen potten en sparen, terwijl hi
CPN-leraar (3)
De voorzitter van de Prot. Chr.
Bond voor Onderw., C. Barnhoom,
vindt het lidmaatschap van de CPN
principieel niet onverenigbaar met
het leraarschap aan een christelijke
school. Ik protesteer tegen zijn m.l.
volstrekt dwaze verklaring. Er zijn
ln de Oostbloklanden mede-christe
nen die weigeren hun handteke
ning te zetten onder het commu
nistisch program en dientengevolge
lijden zij verdrukking en erger.
Hier plaatst een christelijke leraar
vrijwillig zijn handtekening onder
eenzelfde program, maar dit simpe
le feit wil volgens de voorzitter niet
zeggen dat de man alles voor zijn
rekening neemt! Deze redenering is
even krom en onlogisch als de hou
ding van de leraar. Wie zich meent
ln te kunnen denken dat het chris
telijk geloof en het communisme te
combineren zijn, maakt een enor
me misrekening.
Sleeuwijk
P. van Damme
leraar Chr. Scholengem.
De Wegwijzer
MOOK Het parochiebestuur van de rectoraatskerk Molenhoek
wil volgende week zondag in Roermond een demonstratie houden
tegen het benoemingsbeleid van bisschop Gijsen. Het bestuur wil
een waardige tocht houden naar de kathedraal van Roermond en
daar de bisschop een petitie aanbieden.
Zondag Iheeft ln de rectoraatskerk
de Nijmeegse prof. dr. H. van der
Linde de eucharistie bediend, tegen
de uitdrukkelijke wens van bis
schop Gijsen ln. Het parochiebe
stuur had prof. Van der Linde,
evenals zijn collega F. Haarsma, ge
vraagd voor een of meer eucharis
tievieringen ln de rectoraatskerk.
De bisschop vroeg de twee hoogle
raren daarop telegrafisch het ver
zoek af te wijzen. Zij reageerden
vrijdag daarop eveneens per tele
gram: 'WIJ staan bulten deze affai
re. Doen op uitnodiging van het
kerkbestuur dienst. Kunt u in on
derling overleg met dit bestuur tot
een akkoord komen, dan treden wij
gaarne terug. Mocht dat technisch
niet meer kunnen voor komende
zondag, dan kan het voor de zonda
gen daarop'. In zijn telegram had
Gijsen gevraagd af te zien van de
viering 'ten bate van de eenheid
van de kerk".
Na zijn besluit van begin september
om de door het kerkbestuur voorge
dragen kandidaat pater A. van Dam
niet te benomen tot pastoor van
Molenhoek, had de bisschop pastoor
Thijssen van Mook verzocht de
zielzorg van de Molenhoek voorlo
pig waar te nemen. Het kerkbe
stuur vreesde ongeregeldheden in
de kerk wanneer een van de paters
die zich als tijdelijke plaatsvervan
gers hadden aangeboden de eucha
ristie zouden vieren ln Molenhoek.
Daarom vond pastoor Thijssen het
beter dat deze paters niet zouden
Inspringen.
Zowel het kerkbestuur en pastoor
Thijssen als de beide hoogleraren
zeggen dat zij de emotionele tegen
stellingen niet willen vergroten, in
tegendeel. Ook wijst het kerkbe
stuur erop. dat zij het beginsel aan
vaarden dat uiteindelijk de bis
schop benoemt, wat zij bestrijden ls
de manier waarop.
Bisschop Gijsen
moeilijk gaat, voor een nog 'ouder dit
dag'. Zij raadt de mensen aan m in
eindelijk dat spaargeld eens te gaai Eer
gebruiken en het niet angstvallig t
laten liggen, totdat men er niets mee
aan heeft.
Een nuttig boekje, dat zijn tien gu
den best waard is.
Dat is niet dirept te zéggen.van he
andere deeltje 'Lezen met de jaren'
Om tien geilden te betalen om voorge
licht te worden welke boeken er i
allemaal bestaan, is een beetje .vee
geld. Een goede boekengidsof eer
gesprekje met een boekhandelaar kun
nen de bejaarde lezer net zo goed- ei
gratis- op weg helpen. Maar goed, ste
dat er een bejaarde is, die dool
middel van dit boek wel eens op di
hoogte wil raken van wat er op d(
boekenmarkt aanwezig is en wat bo
vendien volgens Marijke van Raep
horst aantrekkelijk is voor ouden
mensen, dan krijgt hij soms vreemdt ste
adviezen. Want wie staat er onder hel
hoofdje 'humoristische boekjes' tussen
Annie Schmidt en Paaltjens? Gerari
van het Reve met zijn verschillend!
bundels reisbrieven. Niet dat Van hei
Reve niet humoristisch zou zijn,- maai
om hem nu als een soort grappig!
stukjes-schrijver aan te kondigen
lijkt mij niet juist. Bovendien zouden
bejaarden, die nog nooit iets van hefl
gelezen hebben, en dat nu gaan boet
in de veronderstelling eens harte
lijk te gaan lachen om onschuldige
stukjes wel eens lelijk kunnen
schrikken. F.W.D
per!
pen
Duj
arti
pen
de
Oos
dee
Hoi
N,