Europese kerken praten over eenheid en vrede fllslllalll Uit de kerkbladen Vj Kerk en school zijn verhonden Vandaag P Zevende Nyborg-conferentie geopend Schooldag in Apeldoorn Trouw Kwartet Het tuimelraam van Gijsen van Red Band natuurlijk Pinkstergemeenten stichten fonds Beroepingswerk Nieuwe boeken Dr. P. L. Schram naar VU TROUW/KWARTET DINSDAü IV SEPTEMBER 1974 KERK T2/K2 Van een onzer verslaggevers ENGELBERG Gisteren is in het Zwitserse toeristenoord Engelberg de zevende algemene vergadering van de conferentie van Europese kerken (KEK) de zogenaamde Nyborg-conferentie geopend. Onder het motto 'ZIJt daders des woords' beraden 350 afgevaardigden van meer dan 130 Europese kerken zich een week lang over de subthe ma's 'eenheid ln Christus' en 'vrede ln de wereld'. De conferentie van Europese kerken Is vooral van belang, omdat zij voor vele kleinere kerken een mid del ls tot oecumenisch contact. De ze organisatie wil nadrukkelijk geen 'raad' zijn, maar een 'confe rentie', een los-vast verband, dat christenen van allerlei Europese kerken ln staat stelt elkaar te ont moeten. Er is geen bureau, dat de kerken Iets oplegt of regeert. De staf ln Genète is beperkt tot een uiterst minimum en het budget is welbewust zeer bescheiden. Kleinen De kracht van de KEK ligt daarin, dat enerzijds .alle grotere kerken (behalve de r.k. kerk) er lid van zijn en dat anderzijds de kleinere kerken volop de gelegenheid krij gen, mee te doen in het oecu menisch gebeuren. Kerken, te klein soms om lid van de wereldraad van kerken te kunnen zijn, of die dan Het embleem van de conferentie van Europese kerken. mogelijk wel aangesloten zijn op papier, maar in de grote oecumene eenvoudig nergens blijven. Geen kerk ls te klein, om in de KEK volwaardig mee te kunnen praten. Daarbij vindt men ln de KEK ook kerken, die de wereldraad te 'links' vinden. Van de meer dan honderd kerken, die bij de KEK zijn aange sloten, is een kwart om allerlei redenen geen lid van de wereld raad. En dan zijn er naast deze honderd nog ruim dertig kerken, met wie de KEK contacten onder houdt en die waarnemers naar En gelberg hebben gezonden. De KEK ontstond in de jaren vijf tig. In 1948 was de wereldraad van kerken gesticht. Op Europees ni veau vonden voorzichtig oecumeni sche verkenningen plaats. Het wa ren "kerken van Frankrijk. Duits land en Nederland, die het initia tief namen om te komen tot een platform, waarop de Europese ker ken elkaar van tijd tot tijd zouden kunnen ontmoeten om specifiek Europese oecumenische zaken te bespreken. Het was nog volop de tijd van de koude oorlog. Dr. W. A. Visser 't Hooft en praeses Ernst Wilm uit Duitsland behoorden tot de pioniers. Na twee kleine voorbereidende ver gaderingen in 1955 en 1957 werd de eerste conferentie in januari 1959 gehouden in het Deense plaatsje Nyborg. Deze eerste plaats van sa menkomst gaf de volgende confe renties tegelijk hun naam: UIT VAN LEZERS Surinamers (3) Een voorstel aan al die mensen die vinden dat al die Surinamers hier te veel zijn: Ga zelf met je gezin naar Suriname, dan staan we weer quitte. Maar dat doen Jullie niet. omdat Je daar in een arm land moet leven onder corrupte omstan digheden en een verpeste economie. Want we zitten hier zo lekker en we zitten hier oké. Al deze Surina mers komen hier op legale wijze, en al de Nederlanders die zó aan hun rijkdom hangen, dat ze bang zijn te veel te moeten betalen voor de opvang van Surinamers, juist deze Nederlanders zouden wanneer ze daar woonden om hun behoefte aan welvaart en zekerheid ook hierheen zijn gekomen. Ga zelf naar Suriname met al je kennis en als je daar geen zin in hebt, dan begrijp Je waarom zij komen. En ze hebben groot gelijk. Hoogezand W. F. v. d. Berg Kikkerbilletjes Al dikwijls heb ik de recepten uit Tr/Kw in mijn kookboek geplakt, uitgeprobeerd en van de heerlijke toetjes en schotels gesmuld. Van morgen ben ik erg geschrokken. Enkele Jaren geleden werden er aktles gevoerd tot behoud van de kikkers. Het bleek dat bijna ner gens meer kikkers werden gehoord of gezien in ons land. Men schreef erover hoe treurig het ls dat ze ook nog worden gegeten, en wel zo n klein deel van het beestje dat voor één maaltje ettelijke kikkers nodig zijn. Onze zucht tot imiteren gaat zo óver dat men dit gerecht ondanks alles er hier toch wil inbrengen. Nog even en we worden ook aange raden zangvogeltjes te eten uit blik, al lezen we steeds met afgrij zen over de mtljoenenmoord op vo gels ln Italië. Putten C. van de Nadort Drie van Breda (6) De heer De Bruin is er toch wel ver naast om ons Nederlanders geen haar beter te noemen dan de drie van Breda. De grote meerderheid van onze bevolking heeft geen haat gehad tegen de Joden, ze niet ver volgd en zeker niet hun dood be werkt in de gaskamers. Dat hebben deze drie wel op hun geweten. Toch ben Ik er wel voor om deze oude Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. mensen maar de vrijheid te geven. Den Bommel C. Snijder Drie van Breda (7) Zijn er niet meer dan drie, die in de kerker zitten uit te kijken of er vóór hen ook eens gepleit wordt? Of zijn die mensen niet belangrijk genoeg? Moeten het Juist bollebof- fen zijn? Rotterdam D. Ph. Schouten sr. Op kantoor We hebben, zo zegt dr. Jager, de heer Rijnsdorp Jarenlang op kan toor laten zitten, hem, de geroepen kunstenaar, alsof geen kunstenaar op kantoor mag blijven zitten, alsof geen Wallace Stevens verzekeraar mocht zijn, geen dr. Leopold leraar, geen geroepen historicus als dr. Rogier onderwijzer, geen Gossaert koopman. Zijn zij allen tussen wal en schip terecht gekomen, of zijn zij alleen calvinist? Het wil me voor komen dat het maken van verwij ten niet past bij de algemene dankbaarheid voor het feit dat wij dr. Rijnsdorp zo lang bij ons heb ben mogen hebben en dat hij op zo hoge leeftijd zo 'Jong en fris' blijft. Wat men echter wel vragen mag bij de viering a.s. donderdag is waarom 'calvinistisch Nederland' (ik wist niet dat men daar nog over sprak) hem niet beter gelezen heeft. Groningen C. van Dongen Suriname (4) Tot aan de tweede wereldoorlog heeft het kleine Nederland met de ontwikkeling (exploitatie) van Ne derlands Oost-Indië de handen zó vol gehad, dat het aan de exploita tie van Suriname weinig aandacht heeft kunnen schenken. Dat het, ten aanzien van Surinamers, zo passieve Nederland er dan toch in slaagde voor miljarden uit Surina me weg te slepen, is een Surinaam se hersenschim. Het scheepje dat ln de haven lag, gevuld met specerij en, kwam uit de Oost en niet uit de West. In het koloniale tijdperk vormde echter elke kolonie een trots bezit dat men ook niet wilde afstoten als er geld bij moest. Rotterdam N. J. de Witte CPIM-leraar Voorgenomen ontslag van lid CPN als leraar van christelijke school te Zwolle. Eindelijk een daad? Nog duizend daden zijn urgent, en niet alleen aan communisten. Welke school volgt? En welke kerk? En welke politieke partij? Gaafheid en duidelijkheid in de samenleving a.u.b. Nunspect E. van Dalen Nyborg-conferenties Nyborg II en III weraen ook in Nyborg zelf gehouden. Nyborg IV, in 1964, moest op het laatste nip pertje naar de zee uitwijken. Deze conferentie vond plaats op het schip de Bornholm. bulten de Deense territoriale wateren, omdat de Oostduitse afgevaardigden geen visum voor Denemarken konden krijgen. Het was in 1964, dat de KEK een zekere organisatie kreeg, doordat een permanent secretariaat kwam en een constitutie, waarvan het eerste artikel luidt: 'De KEK is een oecumenische gemeenschap van kerken in Europa, die de Here Je zus Christus belijden als God en Zaligmaker naar de Heilige Schrift. Zij willen hun gezamenlijkke roe ping vervullen ter ere van de ene God, Vader. Zoon en Heilige Geest'. Nyborg V (1967) was ln Oostenrijk, Nyborg VI weer in Nyborg en nu is men dan voor het eerst in Zwitser land. Kerken, uit op één na alle Europese landen, van IJsland tot Istanboel, van Portugal tot Rusland, zijn thans lid. Het enige land, waar de KEK geen (officiële) contacten heeft, is Albanië. Bij de KEK zijn zes Nederlandse kerken aangesloten. Er is in Engel berg een royale Nederlandse dele gatie: dr. C. P. van Andel, prof. dr. A. Geense en ds L. A. de Graaf namens de Nederlandse hervormde kerk, drs G. J. van Butselaar, dr. J. van Klinken en dr. P. G. Kunst namens de gereformeerde kerken, A. E. Dekker en ds J. Gronloh namens de evangellsch-lutherse kerk, Dr. J. A. Hebly vertegenwoor digt de raad van kerken, prof. dr. H. B. Kossen de doopsgezinde broe derschap. Voorts zijn er afgevaar digden van de remonstrantse broe derschap en van de oud-Katholieke Kerk. Thema Het conferentiethema 'Zijt daders des woords' is ontleend aan Jaco bus 1 vers 22. Het is een voortzet ting van het thema van 1971 'Die naars van God, dienaars der men sen'. De studie van het conferentie thema zal in nauw verband staan met het gesprek over de plaats van de kerk in de samenleving, speciaal de vraag hoe de kerken de vrede kunnen bevorderen. Verwacht wordt, dat met name de Europese veiligheidsconferentie en de situa tie in Noord-Ierland brede aan dacht zullen krijgen. Daarnaast wordt deze week ook ge praat over uitbreiding van de stu- dleactlvitelten van de KEK en de uitwerking ervan in de kerken. Ook zal een beslissing moeten worden genomen over het eventueel aan vaarden van eigen verantwoorde lijkheid inzake de interkerkelijke hulpverlening binnen Europa. Onder de waarnemers zijn ook ver tegenwoordigers van het Vaticaanse secretariaat voor de eenheid, de Europese raad van bischoppencon- ferenties en de Zwitserse bisschop penconferentie. Bisschop J. Von- derach van Chur (Engelberg ligt in zijn bisdom) is eregast. Als enige Nederlander maakt dr. Kunst deel uit van het presidium van de KEK. Op de South-East Asia Highway, die Bangladesj via de weg met In dia verbindt, wordt rijst gedroogd. Nu het land langzamerhand droog valt proberen de inwoners van Bangladesh van de rijstoogst nog te redden wat er te redden valt. Hun laatste beetje zaairijst verdwijnt straks in de bodem, zodat er in januari weer kan worden geoogst. Voordien zal het land geteisterd worden door een hongersnood. De boeren vragen om zaad om reeds in december groente te kunnen oog sten. Onze redacteur Aldert Schip- Van een medewerker APELDOORN Theologie is het doordenken van het woord van Christus; dit is het eeuwige leven, dat zij u kennen. Zo is het geen tegenstelling tussen het eenvoudige gemeentelid en de theoloog als vakman. Zo is er verbondenheid tussen school en kerk, een verbondenheid die slechts waarde heeft als ze rondom het woord van God geschaard is, de kernbron van de theologie. Dit zei prof. dr. W. van 't Spijker zaterdag op de jaarlijkse schooldag van de christelijke gereformeerde kerken in Apeldoorn, Hij herinner de eraan dat het 11 september 80 jaar geleden was dat de school werd opgericht. Het thema van de ze dag was een koninklijk christen dom. Ds H. Biesttia uit Amsterdam Nleuw-West sprak over: een zaak van adel. Dat de kerk een zaak van De Rotterdammer Nieuwe Haagse Couranl Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B V. De Christe like Pers Directie. Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J Tamminga. Hoofdkantoor NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, Adam Telefoon 020 - 22 03 83 Postqiro: 26 92 74. Bank: Nea Midd. Bank (rek nr 69 73 60 768) Gem auo X 500. Lambert van Gelder meldt in het r.k. weekblad De Bazuin: Met kardinaal Alfrlnk blijft de Ne derlandse katholiek optimistisch. De anecdotes blijven geboren wor den. Dit is de nieuwste: De maan delijkse conferentie van de Neder landse bisschoppen vindt plaats, ditmaal in Roermond. Tijdens de moeizame besprekingen valt een tuimelraam open. Dr. Gijsen staat op om het dicht te doen. maar kan er niet bij. Mgr. Simonis komt hem te hulp. klimt op een stoel en probeert dan het venster te slui ten. Het lukt hem ook niet. De Roermondse bisschop zegt: 'Er zal een stok aan te pas moeten ko men'. Waarop Kardinaal Alfrink: 'Er zal in dit huls toch wel ergens een stok achter de deur staan?....' Onduidelijk De synodeuitspraak inzake dr. Wiersinga blijft gereformeerde ge moederen bezig houden. Prof. dr. H. N. Ridderbos dringt er in het Gere formeerd Weekblad (uitgave Kok) op aan. dat de synode zich nog eens op haar uitspraak bezint, om dat die onduidelijk ls. Prof. Ridder bos: Er zijn ernstige onduidelijkheden. Zo heeft bijv. naar mijn mening de Synode, door het deputaatschap voor kerk en theologie op te dragen de bijbelse grondslag van de leer der verzoening nader in bespreking te nemen, de schijn gewekt, alsof de hele kwestie van de verzoening opnieuw ter discussie staat en voorlopig ook wel ln discussie zal blijven - want wanneer is een ge zelschap van theologen ooit uitge praat! Daarmee zou zij (de Synode) zich dan onwillens (of willens!) voorlopig de weg geblokkeerd heb ben om in de zaak Wiersinga tot een duidelijke confessionele uit spraak te komen. Toch schijnt dit niet in de bedoeling van de Synode te liggen, die immers in haar zeer woordenrijk besluit ook allerlei confessionele uitspraken doet. Maar de vraag is dan weer in hoeverre deze op de opvatting van dr. W. slaan. Van allerlei kant is immers reeds opgemerkt, dat de Synode niet alleen geen enkele 'iustitiële' maatregel tegen dr. W. he. ft geno men. maar zich ook van ieder dui delijk iudicium (oordeel) over "zijn leer heeft onthouden. Door anderen - bijv. het moderamen. zie beneden - wordt dit bestreden, i Er is daarom m.i. alle aanleiding voor deze Syno de zelf om tot een verduidelijking van haar standpunt te komen, al was het alleen maar om te voorko men. dat een volgende Synode daarnaar eerst weer een onderzoek zou moeten instellen Ik geloof niet, dat wanneer er een zó grote divergentie op een Synode bestaat als er in dit geval was - naar steeds duidelijker blijkt - men in een soort van marathonzitting in middernachtelijke uren er toch maar moet trachten uit te komen. Het gaat niet om landbouwprijzen in de EEG. De Synode moet in dergelijke belangrijke zaken geen geforceerde beslissingen nemen, zo dat (zij wellicht ook zelf. maar in ieder geval) de kerk zich als het morgenlicht erover valt moet af vragen: wat is er nu eigenlijk ge beurd? Karikaturen Op een heel ander aspect van de zaak wijst dr. O. Jager, de nieuwe chroniqueur van het Gereformeerd Theologisch Tijdschrift: Het verbaast me dat er bij alle bezorgdheid over een valse leer niet méér vrees is voor karikaturen van de ware leer Als een synode al dissertaties leest, moet zij in elk geval romans lezen. In de romans van ex-calvinisten en post-calvl- nisten kunnen we ontdekken hoe onze verzoeningsleer ls overgeko men. Wie verontrust is over de invloed van een dissertatie, moet het zéker zijn over de uitwerking van romans, die de nawerking van preken en catechisaties ongenadig onthullen. Als de kansel beschermd is tegen de vervalsing van de leer. zijn de kerkbanken nog niet ge vrijwaard tegen misvorming van de leer. Zijn de vele karikaturen al leen een gevolg van slecht luiste ren? Juist literatoren kijken elk gegeven woord in de bek. Waarom hebben zoveel taalmensen de kerk taal misverstaan? De kerk moet weren wat haar belijden weer spreekt. maar wat doet zij met wat haar belijden verminkt? In wat voor (beeld)taal wordt het mysterie van de plaatsvervanging 'verduide lijkt' aan schoolkinderen? Kinder bijbels kunnen gevaarlijker zijn dan theologische proefschriften. Hele generaties blijven levenslang de verzoening bekijken door de bril van een onderwijzeres van de zon dagsschool. Dé grote vraag voor de kerk is, hoe de juffrouw van de eerste klas het woord satisfactie vertaalt. Zelfs de artikelen in de plaatseklijke kerkbode waardoor de gemeente 'inzicht' krijgt in een dissertatie, hebben minder invloed dan wat bij repetities en rapporten 'bijbelse geschiedenis' heet. Sluit deze niet vaak te vlot aan bij de ketterij die typerend is voor de kinderjaren - ook voor de kinderja ren van de kerk (Marclon) - en die door een enfant terrible verraden werd. toen er na een hevige on weersslag nog wat gerommel in de verte klonk: 'Die harde slag was van God, de kleintjes erachteraan kwamen van de Here Jezus?' Dat het geheimenis toch vaak zo mistekend is overgekomen, moet ons verontrust maken over talloze predikers en catecheten en school meesters met wie niet door deputa- ten zeventig uur gepraat wordt. Als de verontrusting zich over méér personen uitstrekt - ook over ons zelf - komt ze niet meer zo zwaar neer op het hoofd van één man. Te weinig? De persdienst van de internationale raad van christelijke kerken: 'Er is in Bulgarije geen bijbel te koop. Slechts een enkel gezin van mijn gemeente heeft een bijbel in bezit. De meeste kerkleden horen alleen tijdens de kerkdiensten uit de bijbel voorlezen' Deze noodkreet slaakte een Bulgaarse predikant tij dens een gesprek met een koerier van onze zendingsorganisatie 'Christus voor de communistische wereld'. Of te veel? Kruistochten, het blad van Anne van der Bijls 'De akker is de wereld' 'Houden jullie je bijbels maar in het westen. Wij weten hier niet meer waar we ze moeten opslaan'. De Bulgaarse christen die aldus aandrong op beperking van de ille gale bijbelinvoer naar zijn land, deed dat niet met blijdschap. Want het overschot aan gedrukte exem plaren van Gods Woord in Bulga rije, is niet het gevolg van een overdadige bijbel-distributie, maar houdt verband met het uiterst ge ringe aantal bijbelgetrouwe christe nen. (ADVERTENTIE) RED BAND OC SENSATIE ET Wij kennen het begrip sensatie- pers en denken dan onmiddellijk 'aan een krant die het feitelijk F1 maar om één ding te doen is, nl. de lezers zulke berichten en reportages voor te zetten die voldoen aan de meest primaire eisen van nieuws gierigheid en voyeurisme. Of de be richten waar zijn is minder belang rijk, ze moeten prikkelen, ze moe ten mensen in hun vermeende rs m «SS» per, die pas uit Bangladesh terug is, hoopt dat de Nederlanders geld voor een zaadprogramma zullen storten op giro 2560 van de inter kerkelijke actie Bangladesh in Den Bosch, zodat de boeren in Bangla desh nog voor half oktober de groente kunnen zaaien, die straks levens zal redden. Indien er vol doende geld ter beschikking komt kan reeds deze maand een eerste vliegtuig met zaad vertrekken, dat in Bangladesh verdeeld wordt door kerkelijke vertegenwoordigers, on der wie de Nederlandse Leger-des- Heils-majoor Eva den Hartog. adel ls, wordt vandaag éen aange vochten. De kerk is in haaf huidige situatie, in haar huidige structuren aan het verdwijnen en voor velen is ze niet meer dan een vergrijsd over blijfsel uit lang vervolgen tijden. Het wezen van het kerk-zijn van alle tijden is. aldus ds Biesma. het koninklijk christendom. Het gaat er niet om dat wij iets zijn in de ogen van mensen, het gaat erom dat we beleven wat we in Gods oog mogen zijn. Dat ls een bemoediging aan mensen die het niet zo duidelijk meer zien zitten. Het wezen van de kerk ligt in Gods verkiezende liefde en niet in allerlei bijkomstige din gen als liturgie, taalgebruik, verta ling of berijming. Dit betekent concreet 'voor de kerk, dat ze de zegen mag verspreiden over de hele wereld, dat ze offer bengt in een tijd van veel menselijke zelfhand having, en dat ze in.de samenkomst van de gemeente toegerust wordt tot het geestelijk priesterschap om zich te verheugen over het heil van onze God. In dit klimaat groeit de kerk. Hoogtepunt Een Jaarlijks terugkerend hoogte punt is het aanbieden van het ge spaarde geld door het vrouwenco mité bibliotheek theologische school. Mevrouw J. de Graaf-Bek- ker mocht dit jaar zestigduizend gulden aanbieden,. De middagvergadering vertelde prof. dr. W. H. Velema, iets over een van de vakken die hij doceert namelijk het onderwijs in de ethiek. Vele vragen duiken daarbij op. Hebben bijvoorbeeld de oud testamentische wetten nog beteke nis? Is het huwelijk wel een veror dening van God, gebaseerd op Ge nesis 2 of kunnen we rustig in communeverband samenleven of een proefhuwelijk? We moeten vragen, zei prof. Vele ma naar het gebod van God. naar de situatie waarin dit gebod van God klinkt en ons vervolgens de vraag stellen hoe we het gebod voor onze situatie praktisch moeten maken. Ds. P. Roos uit Harderwijk sprak vervolgens over hét thema: adel dom verplicht. AMSTERDAM De broederschap van pinkstergemeenten zal een fonds vormen om evangelisten te steunen, die werkzaam zijn in ste den waar nog geen pinksterge meente is. Tevens wil men het fonds gebruiken om in te kunnen springen bij noodgevallen én voor de honorering van een fulltime se cretaris. Dit is besloten door de algemene vergadering van de broederschap. De vergadering heeft verder het besluit genomen de zittingsduur tot vier jaar te verlengen ter bevorder ingvan de continuiteit. De algeme ne vergadering wil geen landdagen meer houden, omdat de regionale dagen beter blijken te voldoen. De eerstvolgende regionale dag wordt op 9 november in Utrecht gehou den. braafheid bevestigen door de mis daad op z'n allerergst voor te stel len, hebben geen enkele bedoeling om iets over te dragen van werke lijk te leren leven, maar wel om met alle mogelijke middelen de le zers geboeid te houden en daarbij LJ*0 vooral te speculeren op die gevoe-F lens die mensen vooral dienen te beheersen, als angst, haat, weerzin en dergelijke. Kranten die zich aan dit procédé houden en andere mas-f^on samedia die er sterk mee rekenen1^ kunnen zich verlaten op een groot aantal lezers of luisteraars. Tot nu toe beperkte zich de kwalifikatie in verband met sensatie tot een enke le krant en een enkele omroep en ""j daarmee was de zaak op zichzelf incl duidelijk genoeg. Wie werkelijk wil de geïnformeerd worden kon elders terecht. Intussen zijn er de laatste tijd minstens twee voorvallen ge weest waarbij men zich even mag afvragen of er niet een neiging bestaat ook bij andere media om op dit gebied met boven afgetekende verschijnselen te gaan wedijveren. Wij denken aan de meer dan hin derlijke en voor de voeten van iedereen lopende publiciteit rond om het meisje uit Waalre en wat op dit gebied vertoond is rondom de gijzeling in de Franse ambassa de te Den Haag. Terecht vroeg Karei Roskam zich voor de radio af "wat de reden mag zijn dat zoiets (op zichzelf afschuwelijk en ner gens mee te verdedigen) alle media in het geweer brengt terwijl andere aanrandingen van mensen, bv. in Vietnam, en we denken aan wat zich recentelijk in de voormalige Portugese kolonieën heeft voorgé-]^uc daan slechts hier en daar veront waardiging oproepen, voortgebracht door een zeer beperkte publiciteit. Die publiciteit kan een algemene1 verontwaardiging oproepen, dat isl duidelijk, en ze doet dat dan ooi ten aanzien van wat de gijzelaar van de vorige week is overkomei maar ze kan diezelfde verontwaai diging ook oproepen ten aanzlei van veel groter onrecht en daarmi een stuk menselijk gevoel, zondei in sensatie-berichtgeving te verval len, operationeel maken ten bate van de slachtoffers. Chili zou daar mee gebaat zijn, om maar iets te noemen. nta ien: in 1 dn i's 1de lekh koi INT NG ger is 2 et trs me. wee chie he s d i 1 mes A. 0. ill ei bc V zi. :hr srt like: NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Oostelijk Flevoland (toez.): J. v.d. Berg te Eikerzee: te Zwljndrecht: (toez.) J. L. W. Kop- penhol te Huizen; Sint Maartens dijk: W. C. Hovius te Ede; te Bo- ven-Hardinxveld: J. Wieman te AI- blasserdam; te Rijssen: M. B. v.d. Akker te Stellendam. Aangenomen: naar Amsterdam (pred. bljz. werkz.: geest. verz. Am- stelhuizen) J. Borghardt te Haar lem; naar Zwolle: IJ. Strikwerda te Emmen. Bedankt voor Katwijk aan Zee: A. Vietstra te Doornspijk. nter ooi ega 179 gerit ting Hen' lor j ti, ader lelti. nst andt rk c t de 'rdt rwiji ans GEREF. KERKEN Beroepen te Haarlemmermeer Oost zijde: N. J. G. Oris te Zutphen CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Westzaan: R. Beek te IJmuiden. De deelneming aan het avondmaal. Ondertitel: de plaats van jongeren in een luisterende en vierende ge meente. Uitg. Boekencentrum, Den Haag. 45 pag., prijs ƒ4,90 (bij aan tallen goedkoper). Deze uitgave be helst het rapport dat op de her vormde synode behandeld is naar aanleiding van vragen rondom de' zgn. kindercommunie. Leven met de belofte door C. Hen- driks-Metsch. Uitg. Boekencentrum. Den Haag. 77 pag., prijs 5,90. On dertitel: Joodse feesten en gods dienstige gebruiken. Geheel herzie ne herdruk van 'Uitverkoren volk', dat indertijd bij de Ned. zondags schoolvereniging uitkwam. Beknopt en bevattelijk wordt informatie ge geven op een toon die kinderen én hun ouders aanspreekt. In levende lijve door prof. dr. C. H. Lindijer. Uitg. Boekencentrum. Den Haag (samen met stichting lutherse uitgeverij, Amsterdam), 144 pag.. prijs 13,90. Handleiding voor het lekenpastoraat, dat met name in de lutherse kerk op het ogenblik in de belangstelling staat, getuige het zgn. vierjarenplan, onlangs op de lutherse synode besproken. AMSTERDAM - De hervormde theo loog dr. P. L. Schram, verbonden aan de Nederlandse zendingsraad, is be noemd tot wetenschappelijk hoofd medewerker aan het instituut voor kerkgeschiedenis van de Vrije Uni versiteit te Amsterdam. richi Et le St' ild, taste rschi geho b, ee n c Jnsbi ren, üdigj ïkgn it he gen ad an, 1 en mai gel «•eer rie. »ut. eeks Piet arva: Kr be gel stant tuurl erige a. di ste e i zae jven ftig tgrijs gin 'g mi r wie In pl den iur t tlvite olkeri plev UD woi zal Pteml aan Er> ni

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2