Han van Meegeren nog steeds een groot mysterie e gezonde wereld van tante Hedwig Courths-Mahler KUNST T13/K17 door G. Kruis 'Een nog niet beëindigd Regeeringsonderzoek heeft uitgewezen dat een aan tal schilderijen, die voor werk van Vermeer en Pieter de Hoogh werden ge houden, zeer waarschijnlijk van de hand van een vervalscher zijn. De verval- scher, de schilder Han van Meegeren, die inmiddels is gearresteerd, heefteen volledige bekentenis afgelegd'. 'Trouw', 18 juli 1945). Korte, vrij zakelijke berichten die eerste tijd, maar dat lag dan wel aan de beperkte ruimte die de dun ne krantjes van die dagen te bie den hadden. Want toen het maar even kon, werden er al hele pagi na's gewijd aan wat toen de groot ste kunstzwendel aller tijden ge noemd werd. 't Werd' bijna dage lijks nieuws met koppen als: 'Hoe Han Van Meegeren De Heele Kunstwereld Voor Het Lapje Hield', 'Een satanisch genie breekt reputa ties', 'Van Meegeren: bedrieger en •triomfator', 'Van Meegeren: Geni taal Vervalscher en Decadent Artist', 'Fameus fabrikant van leege illu sies', 'Vermeergerens' of 'Tragedie van een kunstenaarscarrière'. Na de rechtszaak een jaar gevangenis- straf, érg veel voor iemand die aan claustrofobie leed de plotselinge dood van de schilder In datzelfde jaar, 1947, raakt het geval Van A Meegeren even op de achtergrond. Even maar, want dan beginnen de kunsthistorici elkaar pas goed in de haren te vliegen. En ze zijn het, vooral wat betreft de befaamde 'Emmaüsgangers' sinds een paar jaar weer te zien in het Museum Boymans-Van Beunin- gen nog steeds niet eens. Geen Emmaüsgangers Dat is dan ook de reden, dat op de eerste uitgebreide Van Meegeren- tentoonstelling die nu tot 14 oktober in het Kultureel Sentrum (zo schrijven ze dat daar) 'De Ko ningswei' te Tilburg gehouden wordt, juist dèt schilderij niet te zien is. Het museum wilde het niet uitlenen vanwege de nog steeds be staande controverse tussen die ver schillende kunstgeleerden. Met an dere woorden: het staat nog steeds niet vast of het een Vermeer of een Van Meegeren is. Dat de naam Van Meegeren nog steeds een begrip is, merk je wel als je 'De Koningswei' binnenkomt. Ze staan er nog wel niet in de rij, zoals voor Rem brandt. Picasso of Dall wat een combinatie! maar 't is er toch drukker dan het er ooit geweest is. Je kunt er ook merken dat er behoefte is aan informatie over het 'geval-Van Meegeren' als zodanig: er worden aan de lopende band catalogussen verkocht. Naast de za kelijke verantwoording en een bij zonder opgeschroefd verhaaltje van Marie-Louise Doudart-de la Grée (schrijfster van het in 1947 ver schenen boek 'Emmaus') worden daarin alleen maar wat korte bio grafische gegevens verstrekt, 'k Vond dat in eerste instantie een nogal summiere opgave, maar toen ik in mijn archief dook en op die overvloed aan verwarrende en el kaar tegensprekende berichten stuitte, moest ik toegeven dat een dergelijke samenvatting de enige mogelijkheid was. Daarom ook hier alleen maar het nog enigszins over zichtelijke deel van de geschiede nis. Begin Die begint met het hierboven aan gehaalde bericht. Dat 'regerings- onderzoek' was een gevolg van de nasporingen van de kapitein Van Amstel van het bureau 'Bestrijding Vermogensvlucht' die de schilder aan het praten kreeg. De beschuldi ging was dat Van Meegeren gecol laboreerd had met de Duitsers. En dat ging niet eens zo zeer om z'n schilderij 'De wolinzameling' dat hij in 1942 eerbiedig aan zijn Führer zou hebben opgedragen, maar vooral om het onttrekken van een zeldzame Vermeer, 'De overspe lige vrouw' aan het nationale bezit. Dat had hij, uiteraard via via ver kocht aan Goering voor het lieve sommetje van 1.650.000 gulden. Collaboratie was een ernstige zaak: Van Meegeren ging door de knieën en bekende dat hij dat schilderij zelf gemaakt had. De vij and was mooi bedrogen, dus de oorspronkelijke aanklacht ging he lemaal niet op. Maar toen rees wel de vraag of er hier en daar nóg niet een paar van dergelijke door Van Meegeren 'zelf gemaakte' oude meesters zouden hangen. Toen biechtte Van Meegeren alles op 'Het laatste avondmaal' was voor 1.600.000 gulden als een Ver meer aan een Rotterdamse verza melaar verkocht: 'Abraham zegent Jacob' (ook Vermeer) bracht 1.275.000 gulden op: 'De voetwas sing' (idem) 1.250.000 gulden: twee Pieter de Hoogh's gingen weg voor respectievelijk 219.000 en 220.000 gulden (en dat was dan ook nog eens de hoogste prijs die ooit voor een 'De Hoogh' betaald was) en als klap op de vuurpijl was er dan 'De Emmaüsgangers' dat in 1938 door een schenking van W. v. d. Vorm en een bijdrage van de Vereniging Rembrandt een der topstukken van het Museum Boymans werd. Toen die naam viel, was de boot aan. Want juist dat schilderij was in 1938 begroet als één van de grootste meesterwerken uit de kunst van de 17e eeuw. Dit heerlijke werk Dr. Abraham Bredius ontdekte het en zo beschreef hij het (op de achterkant, van een foto): 'Dit heerlijke werk van Vermeer, den grooten Delftschen Vermeer, is Goddank! uit de duisternis, waarin het zich jarenlang bevond, weer tevoorschijn gekomen, ongerept, zóó als het 't atelier van den schil der verliet. Het is als onderwerp bijna eenig in zijn Oeuvre: er straalt een diep gevoel uit, zooals men dat in geen zijner andere wer ken vindt. Toen mij dit meester werk getoond werd. had ik moeite mijn ontroering te bedwingen En andere kunstgeleerden, zoals jhr. dr. J. L. A. A. M. van Rijcke- vorsel: 'Een wonder van aangrij pende schoonheid'; dr. G. Knuttel Wzn: '...een zeldzaam schoon stuk schilderwerk'; dr. A. B. de Vries: 'Een wonder van schilderkunst'; Cornelis Veth: 'Machtige eenvoud'; prof. dr. F. W. S. van Thienen: 'Het belangrijkste kunsthistorische evenement van de laatste jaren'. Het hield niet op, over de gehele wereld verschenen er enthousiaste, bewonderende, lovende en vaak ook bijna aanbiddende beschouwin gen. Wraak Tot Van Meegeren's verklaring als een bom insloeg. Dit zei hij o.a. tegen prof. P. Coremans een van de getuigen-deskundigen in zijn pro ces: 'De Emmaüsgangers is het meesterwerk in mijn plan om wraak te nemen (op de critici en museumfunctionarissen, die hem vrijwel negeerden, red.). Ik heb mij jarenlang beziggehouden met de conceptie van dat schilderij, détail na détail heb ik overwogen. Het heeft me ruim zes maanden gekost om het te maken, in m'n atelier in Roquebrune, waar ik afzijdig van de wereld leefde. Elk détail, elk fragment was in mijn geest en hart gegrift. Toen voelde ik, en later toen het succes kwam. wist ik het, dat men nooit bereid zou zijn te erkennen, dat Van Meegeren, een derderangs schilder, dit werk kon hebben gemaakt Op het proces brachten prof. Core mans en andere deskundigen rap porten uit die er op neer kwamen dat de schilderijen in de eigen tijd gemaakt waren en van de hand van Van Meegeren waren. De zaak was gesloten, maar hele maal niet afgelopen. Kritiek op het aankoopbeleid van de museums, die maar deden met gemeenschapsgel den: te weinig (chemisch) onder zoek, men zou teveel zijn uitgegaan van het gevoel en te weinig van het verstand. Een medeleven met degenen, die er ingetrapt waren: tenslotte staat van bijna geen en kel oud schilderij de echtheid on omstotelijk vast. 'Zo bekeken', las ik in een knipsel uit de Volkskrant van 1947, 'kan b.v. van Rembrandt alleen maar voor de Nachtwacht met stelligheid worden ingestaan Han van Meegeren: 'Bellen blazen' omdat het doek door de eeuwen heen nooit onbekende omzwervin gen heeft gemaakt Daarna gingen de geleerden in de clinch: de Belgische expert Jean Decoen is overtuigd dat Emmaüs gangers echt is, terwijl prof. Core mans c.s. volhouden dat Van Mee geren de schilder is. Dr. A. B. de Vries geeft dan weer, op een confe rentie in Parijs, te kennen, dat de Emmaüsgangers in ieder geval niet door Van Meegeren werd geschil derd en prof. H. Lavachery, die zich eerst had neergelegd bij de beslis sing van Coremans. verkondigt in 1954 ervan overtuigd te zijn dat niet alleen de Emmausganger maar ook Het laatste avondmaal authen tieke Vermeers zijn. Dr. D. Hanne- ma. de vroegere directeur van Boy mans, is daar overigens nü nog zeker van. Onenigheid Onenigheid overal en dat loopt uit op aanklachten over en weer. Kunstverzamelaar Van Beuningen contra Coremans, Coremans contra Decoen, Van Beuningen contra de Utrechtse kunsthandelaren Krijnen, 'n kort geding zus, 'n kort geding zo. Van Meegeren, de naam kan niet genoemd worden of hij haalt de voorpagina. Zelfs nu nog: vlak voor de opening van de tentoonstelling in Tilburg werd door een dochter van de schilder vastgesteld dat van de kleine honderd werken die er te zien zijn. er achttien geen echte Van Meegerens zijn. Voor geen goud zou ik me in de strijd over de echtheid van de Em maüsgangers mengen. Misschien zal men door nog meer verbeterde technische methoden nog eens kunnen vaststellen dat het in de 17e eeuw geschilderd is, maar of men ooit zal kunnen 'bewijzen' dat het een 'echte' Vermeer is, betwijfel ik ten sterkste. Maar om 'valse' Van Meegerens van 'echte' te onderscheiden, lijkt me na deze tentoonstelling gezien te hebben, een onmogelijke zaak. Tus sen het nog enigszins herkenbare werk ik bedoel het onderling vergelijkbare zoals het onbe twistbare echte (200.000 maal gere produceerde) 'Hertje', en het vroe ger ook veel in huiskamers voorko mende 'Bellen blazen', 'n paar sterk tijdsgebonden afflche-achtige naakten, wat slap-illustratieve te keningen. 'n paar behoorlijke en veel slecht geschilderde portretten en wat weeë symboliek, vind je verder van alles wat. Een fraai geschilderd kerkinterieur b.v. maar dan wel geschilderd, zo als Bosboom het deed, met histo rische figuurtjes en al. Of de 'Strandwandeling' die doet denken aan een erg nonchalante (zeg slechte) Isaac Israëls, 'Christus voor de tempel', waar je zonder veel moeite Bauer in herkent. 'De graflegging' (Rembrandt) en ga zo maar door tot de peuterig primitief in elkaar gedraaide schilderijtjes op de manier van De Hoogh of Ter- borgh. Dat waren kennelijk vinger oefeningen, die hij als curiositeit bewaard heeft. Want daar zou zelfs geen 'domkletsende krantenjongen' (zoals Marie-Louise Doudart de cri tici noemt in haar boek over Van Meegeren) intuinen. Geen bewijzen Overigens hebben ze daar ln Til burg helemaal niet de bedoeling gehad 'bewijzen' te leveren tegen of voor welk standpunt ook. Er wor den wél drie nooit eerder getoonde koppen geëxposeerd die volledig identiek zijn aan die, welke op do Emmaüsgangers voorkomen. Maar dat zegt ook weer helemaal niets. Dat soort gezichten met die 'schelp- ogen' kom je ook weer tegen in de pastel 'Christus' en (bijna eender op het grote 'Moeder met kinderen'. Als de Emmaüsgangers een echt 17e eeuws schilderij is, dat Van Meegeren geruime tijd in zijn bezit heeft gehad, kunnen die portretten met die bijzondere gelaatsuitdruk kingen evengoed studies n&èr als studies vóór zijn geweest en dan zou het. zeker in geval van Van Meegeren, voor de hand liggen dat hij die opvatting ook in zijn 'eigen' werk gebruikte. Verwacht dus niet, dat er vragen worden opgelost. Gewoon eens poolshoogte gaan nemen, 't is zeker de moeite waard. oor H. Wielek \alig gelukkig liepen ze hand in hand naar het slot terug. En rinnijred ging naar de vleugel en zong een jubelend minnelied: ij luisterde dronken van geluk en toen ze geëindigd was, trok hij aar in zijn armen. )e mijne, voor eeuwig n hun lippen.vonden elkaar in zalige vergetelheid'. hui- na dl ïn, VO-3 cijn.' 'ft ngen (Tel, it schone proza uit een Courths- ahler-roman werd ontroerd door iljoenen lezers gedronken. En het Drdt niet minder ontroerd wéér 'lezen. edwig Courths-Mahler as de meest ccesvolle Duitse schrijfster Op- lar naam staan 209 romans, ge- hreven tussen 1905 en 1948. De arlijkse produktie bedroeg vijf leken. Van die romans verschenen haar vaderland ongeveer 35 mil- len exemplaren. Het aantal lezers as veel groter, omdat zij tot de rjoofdleveranciers van de (particu- uitleenbibliotheken behoorde, meeste voortbrengsels werden elf talen overgebracht. In Ne- Tland kwam het complete werk t. Zij was in 1960 een van de in ederland 'meest geliefde schrij- •ts' (volgens een door het Centraal ureau voor de Statistiek samenge- eld rapport), werden ettelijke toneelstukken 21 films naar haar romans ge- rouwen. Alleen al in Duitsland rofiteerden zes uitgevers van haar sesteskinderen. Van haar echte inderen Anne Elisabet Margarete i Friede (Birkner) die ijverig hel •manbedrijf voortzetten, leven "eneens diverse uitgeverijen. Mar- irete bracht het niet verder dan öt 52 romans. Maar Friede heefl moeder verslagen: héér pro- iktie bedraagt één roman meer die van haar in 1950 overleden moeder; zij heeft 210 romans ge wrocht. Deze 84-jarige Friede ado reert haar dode moeder en de le vende Franz Josef Strauss (hoewel zij 'rechts van hem' staat)en zij is. niet ten onrechte, van mening dat Segals 'Love Story' zonder het pionierswerk van haar moeder niet. tot stand zou zijn gekomen. Zij gaat er prat op dat alle 52 boeken van haar zuster in het Nederlands vertaald zijn. Ook Friedes werk valt dezelfde eer ten deel. Voorlezen Terug naar Hedwig. Haar vader was een schipper; hij sneuvelde in de Pruisisch-Oostenrijkse oorlog. Toen zij twaalf jaar was, moest zij de school verlaten om als dienstmeisje haar brood te verdienen. In deze functie moest zij ook iets anders doen: de moeder van haar brood heer elke avond een verhaaltje voorlezen. Geestdriftig koos zij boe ken waarin de idealen: burgerfat soen en aanbidding van alle moge lijke heilige huisjes waren. Op haar zeventiende begon zij zelf verhaaltjes te schrijven, waarvan het belangrijkste was dat 'zij' el kaar kregen op de laatste bladzij. Twintig jaar later, getrouwd en wel, oogstte zij de eerste successen als romanschrijfster. Het succes heeft haar heel haar leven begeleid. Tijdens de inflatie 'na de eerste wereldoorlog verloor zij een mil joen mark. zij moest dus met dub bele kracht doorgaan. En in 1923 schreef zij per maand een roman. In honderdtallen kranten werden haar produkten geplaatst. Voor de kiosken stonden lange rijen opge wonden Duitsers, zodra een van de kranten met het kersverse vervolg van een Courths-Mahler-roman verscheen. Zij konden gewoon niet wachten. Na haar dood werden in een groot aantal laatjes nauwkeurig gerangschikt notities voor nóg tweehonderd romans gevonden. Zij en haar dochter werkten in het. Derde Rijk niet ln dienst van het nazisme. Zij weigerde lid van de Kulturkammer te worden. Haar dochter Friede belandde in de ge vangenis, haar schoonzoon Anton Bock stierf in een concentratie kamp. Was haar werk 'dus' vrij van fascistische smetten? De auteur Eric van der Steen schreef enigs zins overdrijvend enkele jaren geleden: 'Hedwig Courths-Mahler moge niet onsterfelijk zijn de leeftijd van tachtig jaar heeft zij dan toch maar bereikt. Een welbesteed leven, dat van deze geestelijke gifmeng ster. Over haar sensationeel succes moet men niet gering denken, want. dat verklaart veel het verklaart o.a. Hitler. Himmler, Goering en de rest van de dolgeworden Kleinbur gers. Geen redelijk mens zou ooit iets uit Mein Kampf hebben ge loofd, als Courths-Mahler er niet was geweest. Zij, met haar door en door gelogen, brave schijnheilige baronnen- en ridderromans, slaag de erin het toch al niet sterke realiteitsbesef der Duitsers dermate te verpesten, dat zij alles geloofden, ook Hitier'. Recept Surrogaat van geluk Welke ingedriënten zijn voor die ro mans die allemaal volgens één en hetzelfde recept gemaakt zijn, ken merkend? En in hoeverre houden deze facetten verband met het sen sationele succes ln en bulten Duits land? Zijzelf zei herhaaldelijk dat haar vertelsels 'harmlose MSrchen' wa ren. Waarop berustte (en berust) de fascinatie die van deze 'onschul dige sprookjes', van deze sub- ofwel soep-literatuur op ontelbaren uit gaat? Daar is het 'gelukkig einde'. Vóór het happy end zijn er een hele reeks schakels die naar dat eind met de hapzoen leiden: echte pro blemen zijn taboe, de verhalen lei den af van de alledaagse misère, alles wordt op 'positieve' wijze ver tekend. de werkelijkheid fungeert slechts als onwerkelijk decor, er treden mobiele Ueber- en verfoei lijke Untermenschen op. de nobe- len winnen het pleit en de meid. niets gaat boven de hogerstaanden, de idylle viert hoogtij, nooit wordt het 'warm-moederlijke' verwaar loosd, sentimentaliteit (het tegen deel van gevoeligheid) neemt een overwegende plaats in. Hedwig Courths-Mahler verstond de kunst die ook de makers van Heimat- een ouderwetse Hollywood-films be heersen: zij vervaardigde helemaal op de smaak van winkelmeisjes en 'keukenmeiden' gerichte confectie die voldeed aan de wendsdromen van een massa die nog heel wat andere beroepen omvat. Zij ver zweeg het wezenlijke en gaf een surrogaat van geluk. Zij raakte de harten van een massa waarvan zij deel uitmaakte. Zij voldeed aan de geestelijke behoefte van onder-ont wikkelden. Zij gaf kitsch in over vloed. Haar romans van het arme meisje en de rijke jongeman (of omgekeerd) die na heel wat moei lijkheden het geluk bij elkaar vin den, bevredigde de lieve lezeressen (én lezers). Hoop en verwachtingen werden al door de titels van haar romans gewekt: haar 'Rode rozen', haar 'Tuinmansjongens die een freule huwen' en 'De verliefdheid van een jong inspecteur' deden het goed. Zij doen het weer goed. Tante Hed wig staat als een rots in de woelige wateren. Haar boeken worden weer gelezen. De Duitse televisie maakt een begin met het uitzenden van (vijf) films naar haar boeken, zij heeft al optie op andere Courths- Mahler-romans. Uitgevers in en buiten Duitsland hebben zich op nieuw op haar gestort, hun hoop zal in vervulling gaan: zij zullen er veel geld mee verdienen. Een bloedserieus dagblad als de 'Neue Ztlrcher Zeltung' heeft een van haar romans gepubliceerd. Het kan niet op. Zij is, zoals gezegd, de meest succesvolle Duitse schrijfster. Hedwig Courths-Mahler en haar twee dochters (1898): samen 471 romans I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 17