Ti Chileense junta heeft fascistische trekken, naar mist volkssteun l aktiek van verschroeide aarde <an Koerden niet onderwerpen Barzani doet beroep op Nederland K14 *0UW/KWARTET ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1974 BUITENLAND T17/K15 oor Martin Pool En kind huilt. Het is even tevoren door de dokter wakker ge- aakt. Nu zit het rechtop op de grond en het huilt of liever, et jammert. 'Hoe heet je, waar kom je vandaan?' Het kind, het oet negen, tien jaar oud zijn, geeft geen antwoord het blijft ntonig jammeren. 'Het kan niet meer praten', zegt de dokter, en ernstig geval van dementie ten gevolge van een bombarde ent. Het is een paar dagen geleden bij ons binnengebracht uit ikho, uit het noorden van Koerdistan. We weten nog niet wat ermee aanmoeten.' Voor de tweede achtereenvolgende zomer is een groep jonge Neder landers naar het Midden-Oosten gereisd om de problematiek van de ongeveer 12 miljoen Koerden die daar wonen zonder eigen land, verspreid over Turkije, Irak en Perzië, Syrië en de Sowjet-lJnie beter te leren kennen. Twee van hen zijn doorgedrongen tot het ge bied van de vrije Koerden, die onder leiding van hun haast legen darische generaal Barzani strijd voeren tegen de regering van Irak. Martin Pool, schreef voor Trouw/Kwartet hierover een eerste verhaal, eerste verhaal. ■n ar s een e ei- dim- lische J"ï last het kind ligt, op een draag- ar, een jonge man. 'Kijk', zegt de kter terwijl hij het laken optilt, tweedegraads verbranding aan benen en het onderlichaam, n brandbom op zijn dorp. Het lat al wat beter met hem, hij lalt het wel'. zijn in het hoofdziekenhuis van ij Koerdistan, het door de Koer- n van Generaal Barzani vrijge- chten gebied in het bergachtige lorden van Irak. Het ligt goed rscholen in een rotskloof. Langs n smal paadje klauteren de dok- ren, de verplegers en de verpleeg- ers van tent naar tent. Bij de leratieafdeling spuit fris water uit n gummislang. "Drink maar en', zegt de dokter, 'we hebben er water genoeg van boven'. vermacht tijd gaat snel: de oorlog van de >erden tegen de centrale regering n Irak in Bagdad duurt nu al ter zes maanden. Tegen een gi- ntische overmacht aan mensen materiaal aan de regeringskant 100.000 man troepen plus huur- igen, 1200 tanks, 350 voorname- k Russische straalbommenwer- rs en gevechtsvlietuigen stel- i de Koerden hun partisanen, de Merga. Het is een groot won- r dat ze een vol half jaar hebben tten stand te houden, want ze bben alleen geweren, wat artille- enig luchtafweergeschut. Geen nks. geen enkel vliegtuig, zelfs 'en helikopter. De Iraqi hebben s praktisch vrij spel boven het oerdengebied. Waar geen luchtaf- ?ergeschut staat opgesteld worden idjes en dorpen voortdurend ge- mbardeerd en beschoten, en er is dan ook vrijwel geen plaats nog woond in Vrij Koerdistan. De be- lking, voorzover ze geen wapens dragen, heeft een toevlucht zocht in naburige spelonken of rotsholen, of ze is naar de grens van Perzië gevlucht. Anderhalf mil joen mensen wonen in dit vrije Koerdistan, maar het officieel op gegeven aantal vluchtelingen be draagt 250.000, een kwart miljoen. Vrijheid, vrijheid, wat voor vrij heid? De vrouwenafdeling van het zie kenhuis is de trots van de dokter, ze is nog maar twee weken geleden klaar gekomen. Alle 20 ledikanten in de grote tent liggen vol. Onder kleurige hoofddoeken kijken don kerbruine, gerimpelde gezichten ons glimlachend aan, ze wenken ons met een handgebaar. Overal drib belen kinderen rond die zijn mee gekomen. Dan ratelt er iets in de lucht. Afweergeschut komt in actie. 'We hebben hiernaast een schuil plaats in de rots gehakt', zegt de dokter, 'maar ze willen er nooit in. Zuster, blijf nou toch in elk geval even binnen Geen paniek Geen paniek, iedereen praat rustig verder. We zien in de streep blauwe lucht boven ons een bewegende zil- De Koerden zijn grimmiger gewor den. De tegenstand is verbetener, want de vijand is sterker dan ooit tevoren. Zeker militair gezien, want zóveel manschappen, zóveel ultra modern wapentuig zijn nog nooit tegen hen ingezet, zó systematisch zijn nooit hun stadjes en dorpen gebombardeerd, hun oogsten met napalm bewerkt. In de vier jaar 'rust' voordat de oorlog op 11 maart van dit jaar weer begon heeft het Iraakse leger een aantal vooruitge schoven posities in het bergland krachtig versterkt. Dat geldt bij voorbeeld voor de posten boven de Gali All Beg. de nauwe kloof waar in de 'slagader van Koerdistan' loopt, de route naar het Koerdische hoofdkwartier en Perzië. Dat zijn onneembare vestingen geworden, en ook al zijn de bergen rondom in handen van de Pesh Merga geble ven, de doorgang is onbruikbaar. Het historische stadje Rowanduz ligt ook onder het bereik van het vèrdragende Iraakse geschut. Als wij een bezoek brengen aan de com mandopost van Kak Faransow is Rowanduz zojuist weggebombar deerd. Weg, het bestaat niet meer. Alle Koerden, evenals de Perzen trouwens, vragen om Gods bescher ming bij hun afscheid, of zij nu moslims zijn of Christenen. Kak Faransow is overtuigd Christen, lid van een minderheidsgroep binnen de Koerdische moslim-meerderheid. Maar hij is even overtuigd Koerd, partisaan, vrijheidsstrijder. Zoals de meeste Christenen in Koerdistan, die meer geloven in een Koerdische toekomst dan in een Irakese. Maar is er zo'n toekomst voor de Koer den? De zin ervan Het is een telkens, in elk gesprek terugkerende vraag naar wat er met deze oorlog kan worden be reikt. 'Negen jaar hebben we bur geroorlog gevoerd tegen de opeen volgende regeringen in Bagdad', zegt dr. Mahmud Osman, de secre taris-generaal van het Koerdische bestuursapparaat, rechterhand van Generaal Barzani. 'Tenslotte werd ons. In 1970, eindelijk autonomie beloofd, binnen vier jaar te verle nen, in ruil voor een wapenpauze. ^Maar met de Ba'ath-regering, de veren stip. westwaarts terugvlie gend. Was er een luchtaanval ge probeerd? 'Hier, in de buurt van ons hoofdkwartier, durven de Iraqi niet laag te vliegen omdat we ze weten neer te halen', legt de dokter uit. 'Ze gooien wat lukraak bom men uit om angst aan te jagen'. Erg veilig is het toch niet voor een ziekenhuis, vinden we. 'Laatst stel de iemand voor, een Rode Kruiste ken aan te brengen. Wat een idee! De Iraqi zouden dan alleen maar beter kunnen mikken!' 'Kak Faransow. U was vorig jaar prefect van Choman en nu opeens commandant aan het front, hoe kan dat?' We zitten op een tapijt, leunend tegen zachte kus sens in het licht van een olielamp. Over een geitepaadje langs een steile berghelling zijn we naar zijn tent geklommen, een schuilhut in alweer een rotskloof. De veldtele foon rinkelt. 'Béle bash zor bash khoda h&fez': 'ja, goed, heel goed, God bescherme u, vaar wel'. fascistische kliek die in Bagdad re geert. konden we het niet eens worden over de omvang en inhoud van die autonomie. De Ba'athisten hebben tenslotte in maart van dit jaar eenzijdig hün soort autonomie afgekondigd, maar die is voor ons onaanvaardbaar', 'Waarom?' Gedul dig legt dr. Osman, ervaren inter nationaal woordvoerder van de Koerden, vlot frans en engels spre kend en nu ook nog praktise rend arts in het hoofdziekenhuis de verschilpunten nogeens uit: De regering van Bagdad wil 40 procent van het Koerdische grondgebied buiten de autono mie houden en dat zijn pre cies de olierijke gebieden, o.a. Kirkoek. Wij willen verkiezingen voor het Koerdische èn het Iraakse parle ment. geen benoemingen door wie dan ook; wij willen demo cratie Wij eisen voor het autonome gebied een vast percentage van het Iraakse nationale budget, overeenkomend met ons bevol kingsaandeel (ongeveer 25 pro cent), en wensen geen 'bijdra ge', naar gebleken behoefte door de regering te bepalen. Het Iraakse leger moet zich te rugtrekken op de stedelijke ge bieden en het overige Koerdi stan aan onze politie- en bewa kingstroepen overlaten. Er moet een Constitutioneel Hof komen om over geschilpunten tussen de centrale en de Koer dische regering te beslissen en daarbij moeten beide partijen gelijke rechten krijgen. 'In feite willen we niets anders dan garanties voor een échte autonomie De eenzijdige afkondiging door de regering, in maart, hebben we op gevat als een oorlogsverklaring'. De oorlog is toen Inderdaad begonnen en hij woedt vreselijker dan ooit in de Koerdische bergen. Maar wil len de Koerden niet méér dan au tonomie. willen ze soms onafhanke lijkheid? Als ze dat. diep in hun hart, misschien zouden verlangen, ze zullen het in elk geval nooit hardop zeggen. 'Het gaat om reële autonomie binnen Irak', zeggen zorgvuldig de woordvoerders van de Democratische Partij Koerdistan. de partij die de 'Koerdische Revo lutie' is begonnen en de oorlog leidt Maar zal er ooit voldoende vertrouwen tussen Koerden en Bag dad zijn om in vrede samen verder te leven in dit rijke maar ongeluk kige land Irak? Wachten op hulp Toen begin juli twee Koerdische woordvoerders Nederland bezochten was Kak Sami Abdurrahman opti mistisch. 'De huidige Ba'ath-rege ring staat zwak', vond hij, 'van alle kanten wordt ze door oppositie- Gedwongen door gewapende militairen worden in de vroege morgenuren anti-junta-leuzen van de muren verwijderd. nomische en sociale chaos. Nu ook steeds meer behoudende katholie ken zich actief of passief in het verzet mengen dreigt de smalle ba sis voor de militairen nog verder af te kalven. De steun van de massa ontbeert het militaire viermanschap volledig en dat is één van de redenen waar om het regime in Chili niet ronduit fascistisch kan worden genoemd. Fascistische leiders uit het verleden wisten in te spelen op het 'gesun- des Volksempfinden' en grote volksmassa's op de been te krijgen om hen met opgeheven arm toe te juichen. Tn Chili is dat anders. Bij de laatste verkiezingen één jaar voor de staatsgreep kreeg links ruim 44 pet. van de stemmen en er is geen reden waarom links veel van die steun zou zijn kwijtgeraakt. Daarbij kunnen nog de vooruitstre vende christen-democraten wor den geteld die van de junta niets moeten hebben en zich ronduit vij andig opstellen. Wie dit aantal voorzichtig schat op vijftien pet. komt op een 60 pet. van de Chile- nen die zich tegen (le junta keren. Dan zijn er nog de mensen die zich afzijdig houden maar de militairen zeker niet door dik en dun zullen steunen Uiteindelijk lijkt de macht van de junta te steunen op niet meer dan een kwart van alle Chile- nen. Vandaar dat de militaire rege ring alleen met de meest harde onderdrukking en repressie erin slaagt het volk onder de „duim te houden. Geen leider De voortdurende oorlog tegen zijn volk onderscheidt Pinochet van fa scistische regiems uit het verleden. Het kwart dat wél achter de junta staat draagt geen van de vier jun ta-militairen op handen, ook de cul tus van de leider ander kenmerk van fascisme ontbreekt. Niet le gergeneraal Pinochet, noch de aris tocratische admiraal Merino, zeker niet de zich steeds meer als ideoloog van de Junta ontpoppende lucht- machtgeneraal Leigh en ook niet de lichtgewicht Duran, hoofd van de carabineros, de militaire politie. Ook verliest de Junta steeds meer de steun van het leger, hoewel vooruitstrevende officieren zijn verdwenen en hebben plaats ge maakt voor commandanten van de harde lijn. Het enthousiasme van de manschappen vóór de coup was al niet groot maar de historische discipline in het Chileense leder voorkwam al te veel gemor. Boven dien werden al te onbetrouwbare soldaten in de kazerne vastgehou den. Veelzeggend is het verhaal van mariniers die na enige dagen arrest de straat op werden gestuurd zodat hun collega's in alle rust voorberei dingen voor de coup konden tref- len. maar na terugkomst onmiddel lijk werden gearresteerd. De steun onder de 'betrouwbare' militairen verdwijnt nu snel omdat zij uit het volk komen en daarmee de meeste voeling hebben èn omdat zij het meest direct met de haat van hun landgenoten kennis maken. Zij kennen ook de noden omdat het a- politieke Chileense leger in het verleden altijd actief is geweest op medisch en sociaal gebied. Het straatbeeld van Santiago is verge ven van militairen die bijvoorbeeld toekijken hoe arbeiders in het holst van de nacht gekalkte leuzen ver wijderen of willekeurige voorbij gangers fouilleren, maar waar schijnlijk staan zij veel meer aan de kant van de kladderaars of van de passanten dan aan de zijde van hun opdrachtgevers. Vrijheid geproefd Het steeds meer ontbreken van steun zou wel eens de belangrijkste handicap kunnen blijken te zijn voor de Chileense junta. Onder de Allende hebben de meeste Chilenen een nieuwe vrijheid geproefd, ze hebben kennis gemaakt met een open levenssfeer, met eigen beheer van bedrijven en boerderijen, ze hebben uitzicht gehad op sociale vooruitgang en een betere toekomst in een vooruitstrevend Chili. Dat perspectief is wreed verstoord door de staatsgreep. In de nadagen van Allende was de toestand in Chili inderdaad niet rooskleurig, voor een deel door oorzaken buiten de schuld van de president, voor een deel ook door economisch falen. Rechtse minderheden zagen hun kans schoon en brachten hem ten val. Thans kunnen zij temidden van de mimimale steun van het volk en economische en sociale chaos alleen met wapens, terreur en onderdrukking èn hulp van bui tenaf ln het zadel blijven. Hoe lang nog? Dit is het laatste van een serie van drie artikelen over Chili naar aan leiding van de deze week één jaar oude staatsgreep. Het eerste artikel over het verzet verscheen in de krant van woensdag, het tweede over de economie gisteren. Krijgsgevangenen nit het regeringsleger in een Koerdisch kamp. krachten bedreigd, zowel in bin nen- als buitenland. En zal een nieuwe regering komen, die met onze eisen rekening zal houden'. Maar hier, in Koerdistan zelf, is de stemming meer gedrukt. Irak's vi ce-president Saddam Hussein, de sterke man van de Ba'ath, staat nog steeds redhterovereind, het le ger doet zware aanvallen op de Koerdische posities er moet ter rein worden prijsgegeven, stadjes als Qala Diza en Rowanduz ont ruimd. De Sowjet-Unie blijft Irak steunen en de wapenzendingen voor Bagdad uit het Westen zijn nog niet stilgelegd. Wie durft zijn vingers voor de Koerden in het vuur te steken? Zeker, de Perzische regering heeft zojuist een aan klacht ingediend bij de Verenigde Naties, dat er mensenrechten wor den geschonden in Irak: dat onbe schermde dorpen en stadjes worden gebombardeerd, dat krijgsgevange nen worden afgemaakt, dat napalm wordt gebruikt. Maar welke andere lid-staat durft die aanklacht te on dersteunen tegen een Arabisch land dat toevallig veel olie aan te bieden heeft? Rustig, waardig staat een breedge schouderde. korte man voor ons. Hij is gekleed ln een eenvoudige leger jas, daaronder zijn Koerdische vest en pofbroek met kleurige gor deldoek. Mullah Mustafa Barzani geeft ons een boodschap mee voor de thuisreis. 'Als zoon van het Koerdische volk groet ik de rege ring en het volk van Nederland. Ik wil uit naam van mijn volk de Nederlandse regering en het Neder landse volk verzoeken, alles te doen om een einde te maken aan de bloedige oorlog die tegen ons volk wordt gevoerd en met name een beroep te doen op de Commissie voor de Mensenrechten bij de Vere nigde Naties'. De leider van de vrije Koerden heeft gesproken. We nemen buiten, in de koude nacht, afscheid. 'Khodi hafez God bescherme'. loor Nico Kussendrager ationale feestdagen viert Chili tegenwoordig in het paleis Diego Portales. Vroeger droeg het ge- ouw de naam van de Chileense Nobelprijswinnares en dichteres Gabriele Mistral, maar na de aatsgreep werd het herdoopt en genoemd naar de uiterst behoudende negentiende eeuwse dictator ortales. Hij stond op de bres voor onbeperkte macht voor de centrale regering, voor rust en orde, Dor deugd en dwang, voor overtrokken nationalisme en voor de zeer rijken omdat 'God de ver gillen gemaakt heeft'. Door deze staatsman met ideeën die zelfs moeizaam in de vorige eeuw pasten lat de Chileense junta zich nu bijna 150 later inspireren. zin en de eigendom. De stichting is opgericht naar Braziliaans voor beeld en heeft vertakkingen over heel Latijns Amerika. Zij houdt niet alleen de nationale waarden hoog. maar keert zich ook fel tegen geboortebeperking en agrarische hervormingen zoals verdeling van het grootgrondbezit. De stichting noemt de toch bepaald niet als barricadenstormer bekend staande voorganger van Allende, de chris ten-democraat Frei, 'extreem-links' Een vergelijkbare beweging is de Opus Dei, de evenknie van de ge heimzinnige Spaanse lekenorde waarvan geen enkele buitenstaan der kan zeggen wat hij precies in houdt. In Spanje heeft de Opus Dei een uitgebreide macht: zij beheert banken en bedrijven, Opus Deile den zitten op financiële en econo mische sleutelposities, de beweging geeft kranten en tijdschriften uit. Zo bezat zij al vóór de staatsgreep in Chili al El Mercurio, in de woor den van één van zijn redacteuren buitenland de meest conservatieve en reactionaire krant ln Latijns Amerika. Volgens onthullingen van Le Monde Diplomatique heeft de Opus Dei de val van Allende mede veroorzaakt, geholpen door katho liek Amerikaans grootkapitaal. De aanhang van de conservatieve katholieke groeperingen bij het Chileense volk is niet groot. Ook lang niet de hele roomskatholieke kerk schaart zich achter deze krachten maar keert zich integen deel steeds feller tegen de junta. Tijdens de paasdienst in de over volle kathedraal van Santiago bad kardinaal Henriques voor 'hen die lijden in gevangenissen, voor hen die worden vervolgd, voor hen die het land hebben moeten verlaten'. En tijdens de dienst van afgelopen zondag vroeg hij in zijn gebed om 'vrede, liefde en werkelijke bevrij ding'. Dit wordt hem door de militairen niet in dank afgenomen. Het is een teken van de verwijdering tussen de junta en de rooms-katholieke kerk in Chili, die onmiddellijk na de staatsgreeep een afwachtende en onduidelijke houding innam. Maar toen de werkelijke bedoelingen van de nieuwe machthebbers duidelijk werden is de kerk zich steeds meer tegen de junta gaan verzetten. Zo verzocht zij juntaleider generaal Pinochet de staat van oorlog op te heffen en politieke gevangenen vrij te laten. Genoeg voor een repri mande van de junta en het verzoek zich niet in staatszaken te mengen en 'alleen geestelijke steun' te ver lenen, èn voor de veronderstelling van één der juntaleden dat de bis schoppen wel eens werktuigen kon den zijn van het internationaal marxisme. Na een brief van de bisschoppen over de politieke ge vangenen en de twijfelachtige praktijken van de militairen, zoals martelingen, reageerde de junta dat de protesterende katholieke leiders niet de hele geestelijkheid verte genwoordigen. De aartsbisschop van de havenstand Valparaiso bij voorbeeld stelt zich zonder aarzelen achter de daden van de junta met de woorden dat 'soms een been moet worden geamputeerd om het lichaam te redden'. Ook hebben de militairen geestelijken in de slop penwijken beschuldigd lid te zijn van de MIR, de revolutionaire be weging die Chili op gewelddadige wijzen wil bevrijden van de dicta tuur. Zij werden prompt het land uitgezet. Kerk nodig De geestelijkheid kan in haar kri tiek op de junta verder gaan dan wie ook omdat de militairen de kerk nodig hebben om niet al hun steun bij het Chileense volk te verliezen. Jarenlang zijn de een voudige Chilenen gewaarschuwd voor het communistische dus atheïstische spook dat door het land waarde. De junta heeft de kwade geest nog juist buiten de deur weten te houden. Vooral onder veel diepreligieuze vrouwen kon de Junta op die manier steun verwer ven. maar die smelt weg nu ook dezen steeds meer horen van moor den en martelingen en van de eco- e ideologie van de junta heeft ïidelijk fascistische trekken zon- ;r ronduit fascistisch te zijn. jarvoor mist de huidige toestand Chili een paar wezenlijke ken- erken. et fascistische karakter van de ilitaire regering blijkt uit de ver- lerlijking van het glorieuze verle- in van Chili en van de rol van de laat, de uitgebreide propaganda, et krijgshaftige optreden van de ilitairen, het systeem van terreur, ntrole en onderdrukking, de on- langrijkheid van het individu en eenzijdige nadruk op het gezin 5 basis van de samenleving. Ook verheerlijking van de spontane tad boven het nadenken is karak- ristiek voor het huidige Chili. Een ar citaten uit redevoeringen en rklaringen van juntaleden: Sociale ongelijkheid moet wor- n bestreden behalve de ongelijk- id die de Schepper heeft gege- n; De Staat beheerst de partijen, lideologiën en de personen; Een nieuwe samenleving zal een menleving zonder politiek zijn; In een moderne maatschappij jn corporaties nodig die de rege- ig in staat stellen beslissingen te men (dus geen vakbonden of po- ieke partijen; nk); Chili moet zijn nationale karak- r terugkrijgen; Ons nationalisme is geen ideolo- het is een leefwijze; Sommige mensen hoeven we te verhoren om te weten dat iets misdaan hebben; avondklok ls goed want va- amt vroeg thuis en vrouw en zijn daar blij om. nog voor het karak- het huidige Chili zijn de die de junta steunen, de Stichting ter traditie, het,ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 15