Eerherstel voor prof. Hromadka Vergeten voorloper van de zwarte theologie In tien jaar 26.000 nieuwe lokalen nodig fllBlllSl Vandaag Personalia Nieuwe boekèi 'Rijke geestelijke nalatenschap' Tegen diefstal koeien Zwitserse kerken waarschuwen tegen vreemdelingenangst PPR vraagt meer bestuurders uit kring progressieven Slowaken houden vast aan de kerk Trouw Kwartet Zuidafrikaanse kerk 140e lid hervormde wereldbond Centrum CHU niet in CDA Beroepingswei Jehova's getuigen streng gestraft TROUW/KWARTET WOENSDAG 11 SEPTEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2 Van een onzer redacteuren PRAAG Voor het eerst sinds het overlijden van professor Josef Hromadka heeft de Praagse chris telijke vredesconferentie uitvoerige, lovende aandacht besteed aan zijn persoon. Hromadka was grondlegger en Ja renlang voorzitter van de Praagse vredesbeweging. De Russische Inval In Tsjechoslowakije ln 1968 bracht deze organisatie ln een zware cirls. Hromadka legde, zwaar teleurge steld ln de Russische houding, zijn voorzitterschap neer en stierf kort daarop aan een hartaanval. Het Jongste nummer van het Engels talige blad van de christelijke vre desconferentie opent met een arti kel van dr. Vaclav Kejr, voorzitter van de evangelische kerk van Tsje chische broederen, ter gelegenheid van het feit. dat Hromadka. als hij nog geleefd had. nu 85 Jaar zou zijn geworden. Lamp Kejr noemt Hromadka 'een van de er uit springende mensen, waarmee God de moderne kerkgeschiedenis gezegend heeft en wiens ideeën ons altijd wat te zeggen hebben'. Hro madka was 'een lamp van de Heer. die het pad van Christus' volgelin gen verlichtte en dat doet hij nog steeds door zijn rijke geestelijke nalatenschap'. 'Wij herinneren hem vooral als een nederig man. onvoorwaardelijk toe gewijd aan Gods zaak. als een gids op de kruispunten van ons leven. De gaven van zijn persoonlijkheid waren veelzijdig en van zeldzame kwaliteiten'. aldus Kejr. 'De grondslag van zijn leven was een sterke hoop op God. Hij straalde de Indrukwekkende geloofdzekerheld uit van een tolk van de hemelse Prof. J. L. Hromadka boodschappen en van een zaaier van het evangelie van de Gekrui sigde en Opgestane. Dat hij zo Innerlijk verankerd was ln God, geopenbaard in Jezus Christus, was de bron van zijn ne derigheid. blijheid, evenwichtigheid, toewijding en onverwoestbare hoop. Zijn hele levensloop was bepaald door het geloof, dat deze wereld het werk is van de almachtige Schep per. dat leven niet een zaak is van toeval'. Het artikel gaat verder: 'Hij was moedig, maar niet overmoedig. Ook als hij bekritiseerd werd. zou hij zichzelf niet laten verleiden tot harde taal. Hij luisterde geduldig met het verlangen de mens te hel pen zichzelf te ontdekken en zijn vaste plaats in het leven te vinden en zo het leven aan te kunnen'. Hromadka zal in de herinnering blijven als 'een theoloog, die de christenheid leidde tot de aanvaar ding van zekere feiten van histori sche veranderingen van de sociale orde en die geduldig luisterde naar wat de heilige en eeuwige God ons door dit alles wil zeggen. Hij leerde ons. dat deze veranderingen niet alleen te maken hebben met stoffelijke belangen, dat het om meer gaat dan louter om een stuk brood voor iedereen. Hij benadruk te. dat de kerken ln dit werk van wederopbouw niet afzijdig kunnen blijven. Onder de leiding van de Heilige Geest zijn zij verplicht, hun hulp te bieden in de pogingen om alle maatschappelijke zaken zo te regelen, dat de waarde van de mens erin tot uiting komt. voor wie Christus gestorven is'. Kejr plaatst Hromadka op één lijn met de zeventiende-eeuwse Tsjechi sche theoloog Comenius en vat Hromadka's betekenis aldus samen: 'Zo stond een man met een groot hart in ons midden, een man van diep geloof, ongewone kennis en liefde in de dienst aan zijn naaste, een man die toegewijd was aan de waarheid, de kerk en de hele mens heid'. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Drie van Breda (3) Na lezing van het artikel van Ernst Wilm over de drie van Breda vraag ik me af: Nederland waar ga je heen? Je zit te zeuren over de zuiverheid van leer in de kerken, over oecumene, over de derde we reld. Best, dat moet allemaal. Maar wat doe Je met de woorden van onze Heer Jezus Christus, niet ze venmaal zal je je broeder vergeven, maar zeventig maar zeven keer? Denk ook eens aan het 'Vader ver geef het hun want zij weten niet wat zij doen'. Gelukkig dat God het laatste woord heeft, maar laten wij ons alstublieft toch niet meer be zondigen. want aan deze situatie zien wij wel dat we zelf geen haar beter zijn, en als God ons deed naar onze zonden? Doesburg mw H. de Bruyn-Dam Wethouders Er wordt veel geschreven over de greep naar de macht van de niet- confessionele progressieve partijen bij de wethoudersverkiezingen. Maar de 'gouvernementele' CHU. die met de mond belijdt alleen te voelen voor afspiegelingscollega's. is eveneens bezeten door macht. Een voorbeeld de gemeente Wier den (Ov.). De confessionelen verlo ren twee zetels, maar sloten de niet-confessionele partijen die eenderde deel der bevolking verte genwoordigen uit bij de beraad slaging over de wethouderzetels. Ja. de CHU. die nog niet vertegen woordigd was in b. en w en een zetel verloor, claimde en kreeg de derde wethouerzetel. Ik hoop. dat de confessionelen in Wierden een Pyrrhusoverwinnlng hebben be haald. Wierden T. Kok China De heer Zorza schreef in uw blad. dat China 'zich aan zijn eigen ve ters zou moeten optrekken', indien het geen buitenlandse hulp ont ving. Laat ik opmerken, dat een zekere Dean Rusk in de jaren vijf tig na de afkondiging van de totale embargo tegen China voorspelde, dat het binnen een half jaar het westen op zijn knieën zou smeken om hulp. Dat is niet gebeurd. Niet alleen heeft China het voedsel- en rampenprobleem volledig overwon nen. maar het is met de industria lisatie ook zover, dat reeds enige jaren geleden Amerikaanse ekono- men inzagen, dat zijn ekonomie klaar was voor een 'take off. Geheel alleen heeft China een aard olie industrie opgebouwd, die al in 1964 in de behoeften van het land voorzag. Shanghai's raffinaderij wordt door computers bestuurd. En derde generatie computers zijn ook in China ln gebruik. Natuurlijk zul len buitenlandse contacten China's industrialisatie helpen versnellen. Maar het zijn handelscontacten, die het land nodig heeft, en geen hulp. Helden The Tjoe Tie Bede (7) In de geschiedenis zijn christenen vaak met geweld gedwongen hun Heer te verloochenen. Willen chris tenen nu anderen dwingen een val se belijdenis af te leggen? Vorig jaar bleken velen er bezwaar tegen te hebben dat de koningin 'verbo den' werd deze bede to bidden. Zij gingen er daarbij niet alleen aan voorbij dat wij in ons land een parlementaire democratie hebben, maar vroegen zich ook niet af of niet Juist de koningin zelf mis schien grote bezwaren heeft. Be zwaren niet tegen de bede, maar de bede op deze plaats? Lieten we haar misschien ook huichelen? Over dit onderwerp werd vorig Jaar reeds in alle toonaarden geschre ven. Door het wéér ter discussie te stellen laadt de CHU op z'n minst de schijn op zich hier politieke winst uit te willen halen. Eigenlijk tot mijn eigen verbazing ben ik nog steeds lid van deze Unie. Maar de leiding blijft maar doorgaan zware wissels op deze oude trouw te trekken. Mag ik nog blijven? Deze Unie wordt in mijn ogen hoe lan ger hoe 'hlstorlscher' en hoe langer hoe minder 'christelijk'. Ik vind het verdrietig dat ik het zeggen moet. Beilcn G. Zuik Van een verslaggever VEENENDAAL Veehuuders ln de Gelderse vallei overwegen een nachtveiligheidsdienst om hun koeien te beschermen. Veedieven hebben onder meer in Amerongen. Renswoude en Woudenberg - bij voorkeur in afgelegen weilanden - koeien geroofd. De rijkspolitie in die plaatsen heeft bij het onderzoek tot dusver geen succes. ZURICH (Kipa) Het is onjuist, het toenemende gevoel van angst en onveiligheid van de Zwitserse bevolking toe te schrijven aan het vreemdelingengevaar. Deze angst komt grotendeels voort uit ons on vermogen om greep te krijgen op de huidige ontwikkeling ln het al gemeen. Dit schrijven de protestantse ker ken en de r.k. bisschoppenconfe rentie van Zwitserland in een do cument met zeven stellingen over de politiek ten opzichte van de buitenlanders. Eind 1973 telde Zwitserland op een bevolking van 6.350.000 inwoners 1.076.000 buiten landers. In oktober wordt een volksstemming gehouden over een voorstel, om het aantal buitenlan ders drastisch in te krimpen. Volgens de kerken wordt het vraag stuk van de buitenlanders niet sim pel opgelost door een vermindering van hun aantal. De grote immigra tie is veroorzaakt door de groei van de Zwitserse economie en de toege nomen behoeften van de eigen be volking. Veel problemen, die van daag opduiken, zijn niet ontstaan door de stroom buitenlanders, maar hebben zich daardoor slechts ver duidelijkt en verscherpt, zo schrij ven de kerken, die en warm plei dooi houden voor samenwerking. Dit zou een eind kunnen maken aan spanningen, wantrouwen en onbegrip. Van een onzer verslaggeefsters DEN HAAG Het bestuur van de PPR klaagt er in een brief aan minister-president Den Uyl over. dat de progressieven en met name de PPR sterk ondervertegenwoor digd zijn in allerlei bestuurlijke ambten, zoals dat van burgemeester en commissaris van de koningin. 'Bij het burgemeesterkorps is de CHU vertegenwoordigd met 138 geestverwanten, terwijl de PPR. die als partij ongeveer even groot is als de CHU. nauwelijks aan bod komt. Wij achten dit, ondanks allerlei verklarende omstandigheden, vol strekt onjuist', aldus PPR-voorzitter Wouter van Dam in de brief. Volgens Van Dam is het begrijpe lijk. dat er in Nederland, waar de politieke toon zolang is aangegeven door confessionelen en liberalen, op de bestuurlijke functies even eens veel liberalen en confessione len zitten, maar toch moet er vol gens hem zeer snel ietfc veranderen aan deze situatie, zodat er tenmin ste sprake zal zijn van enige even redigheid in de vertegenwoordiging op bestuurlijke funkties. Voor groeiend aantal leerlingen Van onze onderwijsred actie DEN HAAG -- Voorlopig blijft het aantal kinderen dat voortgezet onderwijs wil volgen, nog groeien. En mét die groei de behoefte aan leslokalen. De eerstkomende tien jaar zullen er 26.000 nieuwe lokalen bij moeten komen: 14.000 om oude en slechte lokalen te bijbelgebruik vervangen en 12.000 om de grotere aantallen leerlingen op te van gen. b°r idei llar Overigens zal rond 1979 de groei van het aantal leerlingen tot stil stand komen en vanaf 1982 zijn de gevolgen in het voortgezet onder wijs van de in 1970 ingezette ge boortedaling. Met deze gegevens heeft staatsse cretaris Veerman van onderwijs re kening gehouden bij het opzetten van een scholenbouwbeleid, waar over hij gisteren de tweede kamer een nota heeft aangeboden. Extra geld Dr. Veerman heeft extra geld nodig om zijn plannen die vooral op een kwantitatieve oplossing van het scholenbouwvraagstuk gericht zijn te verwezenlijken. Ook het lening plafond zal aanzienlijk moeten stij gen. Maar aan het huidige niveau van de begrotingsuitgaven voor scholenbouw mag niet worden ge tornd. Dat niveau ligt voor dit jaar al aanzienlijk hoger dan voorgaan de jaren. Als de behoefte aan loka len de eerstkomende jaren volledig gedekt zou worden door permanen te bouw (gemiddeld kost een lokaal twee ton) zouden de fondsen bijna verdubbeld moeten worden: van 400 miljoen per jaar tot 780 mil- PRAAG (LWI) In Slowakije is sinds enige tijd een intensieve campagne voor 'socialistische cere moniën' aan de gang, die volgens de partij in de plaats van de kerke lijke doop-, huwelijks- en begrafe nisplechtigheden zouden moeten komen. 'Genootschappen voor bur gerlijke aangelegenheden' organise ren de ceremoniën, waarvoor in de partij, in de bedrijven en in de massamedia grote propaganda ge maakt wordt. De resultaten van de campagne blijven tot nu toe ver beneden de verwachting. De over grote meerderheid der Slowaken wordt kerkelijk begraven. joen. De staatssecretaris betwijfelt of zo'n verhoging ten koste van andere aktiviteiten verantwoord zou zijn. Zo'n sterke verhoging van de totale onderwijsbegroting lijkt hem in ieder geval niet erg waar schijnlijk. Twee modellen In zijn nota ontwikkelt dr. Veer man twee beleidsmodellen. In het ene geval wil hij met een bouwvo lume van 3300 lokalen per jaar snel en doeltreffend voorzien in de be hoefte aan lokalen in de komende vijf jaar. In het tweede geval moe ten veel meer lokalen bij het basis onderwijs. waar een lokalenover- schot is. worden gehuurd en moe ten er veel tijdelijke lokalen ge plaatst worden. De staatssecretaris wil een commis sie scholenbouwplan oprichten om met de betrokken onderwijsorgani saties tot overleg te komen over het jaarlks vast te stellen scholen- bouwplan. In studie is een pre advies om tot constante prljsvaste bouwstromen te komen. Met de bouw van gymnastieklokalen in stromen is dit jaar al begonnen. Volgend jaar kan een plan voor scholenbouwstromen verwacht wor den. Er zijn wel meer mogelijkhe den om tot een vereenvoudigde en versnelde scholenbouwprocedure te komen, zoals meerjarenplanning, automatisering, openbaarheid en regionalisatie al zal daarmee ge wacht moeten worden op het tot standkomen van gewestvorming, aldus dr. Veerman. door drs. H. de Jonge Theologie komt niet uit de lucht vallen. Die groeit ergens, onder invloed van mensen en omstandig heden. Levende theologie is immers menselijke reactie op het evangelie in de voorhanden situatie. Het is geen eeuwige herhaling van eeuwige waarheden! De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe.iike Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, Adam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Mldd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Bede (8) Zou het niet beter zijn, zich recht streeks tot de koningin te wenden, zij immers is degene die de troon rede uitspreekt. Niemand kan en mag haar toch beletten een gebed uit te spreken. Zij heeft bovendien nog vele mede-biddende onderda nen. Boskoop mej. A. V. Veerman En waar wij denken, dat onze theo logie wel zo ongeveer samenvalt met het evangelie zelf, is het heil zaam. onze zekerheden te vergelij ken met de zekerheden van ande ren. Dan blijkt, dat iedere tijd en iedere stroming zijn eigen selectie heeft. Dat betekent niet. dat we wel kun nen ophouden met theologiseren, omdat we toch geen waarheid kun nen vinden: integendeel. Dat is een uitdaging om in en voor onze tijd de kernzaken van het evangelie zo naar voren te brengen, dat Christus zelf aan het woord komt en de mensen en de machten van deze tijd aanspreekt. Zwarte theologie, waarover J. Win dig vorige week een verhelderend artikel schreef in deze krant, zwar te theologie is zo'n poging. Het gaat daarbij niet om vermenging van de christelijke boodschap met Afrikaans volksgeloof, niet om een racistische greep naar het hart van de blanke cultuur. Het gaat er wezenlijk om, Christus aan het woord te laten ln een situatie en een maatschappij waar- In de relaties tussen de mensen bepaald worden door hun her komst: ras. klasse, positie. Zwarte theologie is een originele poging om vanuit de leefwereld van de onderdrukten te zeggen, wie God ls. God is de God van Mozes. de be vrijder. de God die het opneemt tegen de farao en zijn volk uitleidt naar het beloofde land. Zwarte the ologie zegt, wat de spirituals al heel lang hebben gezongen: Zoals Israël werd bevrijd uit de macht der Egyptenaren, zo zal Gods onder drukte volk van heden bevrijd wor den uit de overheersing door de blanke machthebbers. Broodnodig Social gospel De start van de Gereofmeerde Soci ale Academie in Ede is voor het onderwijs in Nederland van on schatbare waarde Juist nu ls een instituut als deze GSA, met een duidelijke richting, broodnodig. Er is in deze tijd moed voor nodig om een onderwijsinrichting met een confessie, zoals de GSA bedoelt, op te richten. Moedgevend voor de op richters is het dat zeer velen zich daadwerkelijk en met financiële steun zich achter hen opstellen. Nu is het afwachten of de regering ook haar daadwerkelijke medewerking, door subsidiëring, zal tonen. Den Haag P. C. v.d. Harst De brief in de krant van gisteren over de Ontuchtwet was van T. Riens te Amsterdam, red. Het i3 duidelijk, dat de zwarte the ologie niet uit de lucht is komen vallen, maar gegroeid is in het land, waar ook de spirituals ont stonden: Noord-Amerika. Maar daar ls meer gegroeid, ook op theo logisch gebied. Want zwarte theolo gie verwoordt het geloof van de onderdrukten, maar maakt daarbij gebruik van aanwezige Amerikaan se theologie. Dr. W. A. Visser 't Hooft, de latere secretaris-generaal van de Wereld raad van kerken, schreef in 1928 ln zijn dissertatie over de ach tergronden van het 'social gospel' ln de inleiding: 'De Europese gees telijke leiders hebben niet door. dat Amerika een serie originele theolo gen heeft voortgebracht, die belang rijke bijdragen hebben geleverd aan de oplossing van grote theolo- Rauschenbusch glsche problemen'. Veertig jaar la ter is nog niet veel anders. En dat wreekt zich opnieuw bij de beoor deling van de zwarte theologie. In 1925 zijn op de conferentie te Stockholm over 'Life and Work' (een conferentie over de praktijk van het Christendom) de Ameri kaanse visies zo hardhandig van de tafel geveegd door de Europese (veelal Duitse) theologen, dat we er later nooit meer van gehoord heb ben. Ook Visser 't Hooft heeft daar aan meegedaan, door de geestelijke achtergronden van het 'social gos pel' (het maatschappelijk evange lie) radicaal af te wijzen. Totale visie Maar aan de man, die het sociale gospel werkelijk theologisch ge wicht heeft gegeven is hij helaas voorbij gegaan. Die man Is Walter Rauschenbusch (18611918), een uit een Duitse predlkanten-immi- granten-famille stammende theo loog. eerst baptistenpredikant in New York, later hoogleraar te Ro chester. Voor Rauschenbusch is het duide lijk. dat een kerk te kort schiet, wanneer ze de mensen slechts een Individuele verlossing predikt ln een wereld waarin zij aan de struc turen te gronde g-an. Er zal vanuit het evangelie een totaal-visie moe ten worden gevormuleerd. waarbij heel het maatschappelijk leven on der de kritiek van Christus' ko ningschap komt. Een binnen-kerkelijke op:ossing der problemen is niet voldoende, want Christus is koning der wereld. En in die wereld gaan demensen te gronde door ongerechtigheid, per soonlijk en structureel. Hier gaat Rauschenbusch spreken over zonde. Hij wijst de zonde aan als meer dan een persoonlijk falen: de zonde ls een collectieve macht. Daartegenover plaatst Rauschen busch het Koningkrijk Gods-niet als een visioen der toekomst, maar al3 een maatschappij-kritische macht in het heden. Dit evangelie van het Koninkrijk, door Jezus ver kondigd, zal opnieuw moeten wor den gepredikt- en opnieuw zullen de armen het evangelie ontvangen. Kerntekst is voor Rauschenbusch Lucas 4 vers 18. 19. zie ook Lucas 7 vers 22.. Armen In de klassieke reformatorische theologie staat de rechtvaardiging van de zondaar centraal. Voor Rau schenbusch ls het centrale begrip: gerechtigheid voor de armen. Hier komt het evangelie de maatschap pij binnen. Want meer- omvattend dan het 'evangelie der zondaren' is het 'evangelie der armen', de ar men die door Jezus worden zalig gespreken, aan wie het Koninkrijk wordt beloofd. Het is dit evangelie, van het Ko ninkrijk. zo karakteristiek voor de Amerikaanse theologie, dat opnieuw verwoord wordt in de zwarte theo logie. Precies dezelfde teksten waardoor Rauschenbusch werd ge troffen en die hem de ogen hebben geopend, staan opnieuw centraal bij de theologie die nu in Amerika aan het woord zijn: de zwarte. 'Jezus is zwart' zegt James Cone. En hij bedoelt daarmee te zeggen: Hij. Jezus heeft zich geheel en al geïdentificeerd met de verdrukte mensen. Hij heeft, om met Filip- penzer 2. vers 7 te spreken, de gestalte van een slaaf aangenomen. Hij ls 'zwart' geworden, maar God heeft Hem uitermate verhoogd en Hem een naam boven allen gege ven. 'Jezus is zwart' is een getuigenis van hoop. Voor twee-derde van de mensheid ls het de kortste formule van het evangelie der armen aan wie het Koninkrijk ls beloofd. Drs. De Jonge is hervormd predi kant te Vuglit. ouw m; Op mijn opmerkingen ten aanijnP* van het celibaat, naar aanleit she van de kwestie Slmonis-Katho N}° Theologische Hogeschool, ont\p«J ln een reactie van één onzer zers. Om precies te zijn het een lezeres. Ik had geschreven t 1 ik mij een vrijwillig celibaai h kon indenken en daarbij opgem i d dat ook de Heer aangetrouwd ei geweest. Achteraf moet ik toebe ren dat dit wat te simpel was. - - daar ging het de schrijfster om Zij beriep zich op een wcinm uit de Brief aan de Hebreeën v van Jezus gezegd wordt dat cat; verzocht geweest is in alle din net als wij. Haar redenering bo BENOEMD In de hogeschoolraad van de Technische Hogeschool Twente is het oud-tweede kamerlid E. R. Wieldraaijer benoemd als bui tenuniversitair lid. De heer Wiel draaijer is thans wethouder van Almelo. Verder werden als buiten universitair lid van deze raad be noemd de directeur van de Henge lose GGD, de heer J. B. F. van Hasselt en de heer J. F. Buurmeij- er, directeur van het vormingscen trum Waagh te Hengelo en als zo danig de opvolger van de huidige staatssecretaris van CRM. W. Meyer. GENEVE Tot de hervormde we reldbond is toegetreden de onaf hankelijke zwarte presbyteriaanse kerk van Afrika, waarvan de ge meenten in zuidelijk Afrika en Ma lawi gevestigd zijn. Hierdoor heeft de HWB nu 140 leden-kerken. Deze kerk ontstond in 1898, toen zes zwarte predikanten en een hechte groep medestanders na en kele jaren van conflict en misver stand zich afscheidden van de zen ding van de vrije kerk van Schot- lahd Secretaris-generaal ds. S. A. Khumalo noemde de aanmelding voor het HWB-lidraaatschap 'een eerste stap ter doorbreking van een isdlement, dat .75 Jaar duurde.' Het nieuwe HWB-lid heeft om streeks 92.000 praktiserende leden. 8.000 leerlingen op katechisatie, 86.000 zondagsschoolkinderen en 26.000 sympatlsanten. Zij zijn te vinden verspreid over 14 classes. 266 gemeenten en niet minder dan 13.500 plaatsen, waar wordt ge preekt en geëvangeliseerd. Tot de lutherse wereldfederatie zijn drie kerken toegetreden, twee in Hongkong en een in de Centraal- Afrikaanse republiek. Hierdoor heeft de LWF nu 92 leden-kerken met rond 55 miljoen leden. Een bijzonderheid is. dat een van de twee kerken in Hongkong is voort gekomen uit de Bazelse zending, die niet specifiek luthers ls. Van onze parlementsredactie DEN HAAG De Centrum Ge spreksgroep in de CHU wenst niet dat de Unie in het CDA opgaat. De groep heeft een brief aan alle kies verenigingen gestuurd met het ver zoek de ontwerp-statuten van de CDA zo te amenderen, dat de CHU geheel zelfstandig kan blijven ope reren. Het ontwerp van de statuten is aan het begin van deze zomer aan alle leden van KVP, ARP en CHU toe gestuurd. De Centrum Gespreks groep heeft vooral bezwaren tegen een gezamenlijke kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. Ze schrijft in haar brief: 'Als de drie christelijke partijen samenstel- ten tot één partij, treedt de CHU niet meer zelfstandig op. Zij lost zich op ln een CDA. waarin de CHU als kleinste groep zich moet richten naar de grotere KVP- en ARP-groepen. Ons eigen christe- lijk-historisch geluid gaat verloren. Oppositie tegen rode kabinetten- Den Uyl, waar de gehele laatste algemene vergadering in Apeldoorn zo dankbaar voor applaudisseerde, is dan in feite niet meer mogelijk'. daarop deze: hoort daar ook «jj bij de situatie van een getro mens? Ik begrijp een dergelijk roep wel, maar moet er toch n ,rpÊ een wat tegenover stellen. Als 2 schrijver van de Hebreeënbrie over alle dingen heeft ls daar m nog niet gezegd dat Jezus zo'n ven gehad moet hebben waarin menselijke situaties herken! qq, zouden zijn geweest. Zo'n leve j ondenkbaar Je kijkt bij zo'n roep op een bepaalde bijbelt ,at altijd even naar wat an t c Schriftverklaarders zeggen. Mi d. waardig dat geen van hen hier probleem ziet of de conclusie t ,d die de schrijfster hier uit haaltf dacht dat hierachter ook Schriftgebruik zit dat z'n tijd g< heeft. N.l. dat van het conclu trekken. We moeten daarmee vi zichtig zijn. Je kunt niet altijd het aanhalen van een bij belt*. zeggen: dus ls het zus of zo. Dj i j dan nog maar helemaal de vr jse Jehova-getuigen beriepen zich het verleden op het verbod j_. Israël om te 'roken' offeren) t ie de hoogten om daarmee hun vo lingen te verbieden een sigaret een sigaar op te steken. Ze bef ai pen niets van die teksten n 1 d waren wel gauw met hun 'dus'. V( zouden er meer voorbeelden aai t halen zijn. En het is heel inte|furc sant om dat ook eens in je el denken na te gaan. Hoe vaak ik niet uit een bepaalde bij ar plaats een conclusie zonder dar eigenlijk goed gekeken heb wal staat. En dat is toch een gevaa ke zaak. rkl( arl 0( NED HERV KERK Beroepen te Buitenpost (toez.: Gulmans te Vianen; te Oldebi (toez): H. Jongerden te Veen .daal; te Wagenlngen (toez): J.f v. d. Eijk te Sas van Gent. Aangenomen naar Schore (toj G. K. G. Schreuder kand. te bergen. Bedankt voor Woerden: S. Oever te Willemstad: voor Gaf renA. Vlietstra te Doorns® voor Zevenhuizen: (toez): drsjj S. Alma te Vijfhuizen. GEREF GEMEENTEN Beroepen te Haarlem: G. A. Zijd veld te Middelburg: te Benthuis J. van Haaren te Amersfoort, bedankte voor Emmeloord. f Aangenomen naar Rotterdi Alexanderpolder: J. BaaykenslIDl Tricht-Geldermalsen. Jt Bedankt voor Leerdam: P. Honf te Kampen. BAPT GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-West: Brandsma te Groningen. 1 I ge 1 estf hik] irb Paul Gallico Julian's avonti ens lijke reis Uitgave: Wereldbil ker (heek BV. Prijs: 16.90 nen Dit verrukkelijke verhaal van *en rasverteller Gallico verscheen ii Verenigde Staten onder de t 'The boy who invented the hut -fv gun'. Het gaat over een bijzoi ondernemend bijna tienjarig ja tje uit San Diego Julian als fervent knutselaar, een sj goedplstool heeft uitgevonden, zeepbellen afschiet. Het knate reist alleen naar Washington^ octrooi op z'n uitvinding te verl gen. Dat is tevens een vlucht het ouderlijk huis. omdat z'n v nauwelijks aandacht besteedt de vinding van z'n zoon. Het stooltje leidt tot allerlei verwi ^lr lingen en speelt een beslissend! in onder meer dc kaping var lgd Greyhound-bus. waarmee J< elei reist. Sfeer en conceptie van |en reisavontuur zijn van dien a c"eu dat de lezer de onwaarschijnlij |en, den zelfs geheime diensten me] ken zich druk om de zeepbelsc ud, ter volledig accepteert. De E' teur geeft een trefzeker beeld lar het reizen met de bus door een van Noord Amerika, typeert^ reizigerspubliek, inclusief de vrl exa die Julian tijdens de tocht op en die z'n overigens achterhaf uitvinding steelt, meesterlijk, mengeling van spanning en ht kenmerkt deze hoogst accept! leesstof. ilkl rma inir -«te tpnWi Stl )n tirdc it a athene (Reuter) Elf leden het Wachttorengenootschap ('J tam va's getuigen') zijn door een Gï^lde se krijgsraad veroordeeld tot vangen isstraffen variërend vijftien tot twintig jaar. omdaL geweigerd hadden de wapens o [q( nemen tijdens de algemene mo satlc naar aanleiding van de k AT tic Cyprus 2 s£ •41 ern iarc et aar de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2