Dr. Gevaryahu wil zijn volk weer bij bijbel (tenach) doen leven 1 u Theologie in 't geweer tegen defensiewet 1 1] lllSlllallfi Uit de kerkbladen Vandaag 'Souvereiniteit in eigen kring' Nederlander wordt r.k. overste in Rome Trouw Kwartet 'Waagschaal' is niet neo- wurmbrandiaans Gij sen weigert feestredenaar Beslissing over Van Luijk uitgesteld Chileense kerken vragen vrijlating politieke gevangene] Nieuwe boekeê TROUW/KWARTET MAANDAG 9 SEPTEMBER 1974 KERK/BINNENLAND door Ton van der Hammen AMSTERDAM Weer zo'n verdrukt kind van het uitverkoren volk. Dat nergens een plaats gegund wordt, dat lijdt, maar onverstoord en ongebroken zijn weg blijft vervolgen. Daar denk je onmiddel lijk aan bij een ontmoeting met dr. Haim Gevaryahu uit Jeruzalem. Zijn oorspronkelijke naam is Got- tesmann. Die past helemaal bij hem. de voorzitter van het Wereld Joods bijbelgenootschap, de man, die met de tora en de talmud is opgegroeid: een door en door reli gieuze Jood. In welk land is geboren? Hij kan dat niet zeggen. In elk geval was zijn geboorteplaats het Karpathendorpje Zadne. Dat was in 1914, toen Haim er geboren werd, Hongaars. Daarna veranderde net vijf maal van natie: na Hongarije werd het Tsjechoslowakije. toen weer Hongarije, daarna Roemenië, vervolgens was het opnieuw Tsje- choslowaaks en nu is het Sowjct- Russisch. Heeft bij familie in Israël? Ja en daarbij denkt hij in de eerste plaats aan zijn gezin dat hij stichtte toen hij er in 1936 als tuinder was aangekomen. Vrouw en vijf, nu vier kinderen, want in de jongste Kippuroorlog sneuvelde zijn veelbelovende zoon Reuven (ge trouwd en vader van één kind) 26 Jaar Jong bij de doorbraak over het Suezkanaal. Typerend voor de joodse geest kracht was zijn publieke reactie daarop. Ik kon dat later lezen in het blad varl de nog jonge joodse wereldbijbelbond, waarvan hij me enkele afleveringen gaf. In het nummer na deze zoveelste gruwelij ke strijd om zelfbehoud droeg hij een artikel op aan de nagedachte nis van zijn zoon met als titel: 'Gij zult een Egyptenaar niet haten'. Een studie uit de bijbel die voor de joden de tenach, het oude testa ment is. waarin hij onder meer Jesaja 19. 25 aanhaalt met deze woorden van Jahwe: 'Gezegend zij mijn volk Egypte en het werk mij ner handen. Assur (Assyrië) en mijn erfdeel Israël.' Grondfout Dr. Haim Gevaryahu vindt het een van de grondfouten van deze tijd, dat er door leken zo weinig in de bijbel gelezen, erin gestudeerd en ernaar geleefd wordt. Met dat doel werd in zijn land het Israëlisch genootschap voor bijbelonderzoek opgericht, waarvan hij óók het voorzitterschap bekleedt. In Israël is er grote belangstelling voor en bestaan nu al meer dan vijfhon derd groepen, die twee, of ook wel vier maal per maand in de kibboets of in de stad bijeenkomen. Over de hele wereld zijn er wel 2500, het meest in Amerika. Gevaryahu, die op latere leeftijd aan verschillende faculteiten in Israël studeerde pu bliceerde veel over de bijbel. Op het ogenblik schrijft hij samen met een vriend en collega een commen taar op de bijbel, Tenach-le-Am, waarvan de vijf boeken van Mozes en de profeten nu gereed zijn. In Nederland verbleef hij bij de Amsterdamse rabbijn J. Soetendorp en hij Is nu via Engeland op weg naar Amerika, waar hij een aantal gastcolleges hoopt te geven. Zijn missie hier voerde hem onder meer naar het Nederlands Bijbelgenoot schap. "een goed podium om het Nederlandse volk en in het bijzon der hen. die zich aan de bijbel gebonden achten, eens nadrukkelijk te bedanken voor het voortdurende mee-leven met Israël, ook bij en na de Kippuroorlog'. Hij wil er niet van horen, dat die lof wel wat onverdiend is. omdat ons land ook wel geknipoogd heeft in de richting van de Arabische landen, zie de nogal dubbelzinnige officiële Nederlandse verklaringen met een knipoog naar de Arabische staten in die voor Israël zo benarde tijd. 'Wij zien u als ons tweede vader land. Nergens ter wereld hebben mensen ons zoveel steun en liefde gegeven als u. hier. Misschien is die verbondenheid historisch bepaald. Uw volkslied spreekt erover (dr. Gevaryahu bedoelde vers 8 van het Wilhelmus: 'Als David moeste vluchten voor Saul den tiran, zo heb ik moeten zuchten met menig edelman. Maar God heeft hem ver heven. verlost uit alle nood, een koninkrijk gegeven in Israël zeer groot'). En: wij mogen steden met bijbelse namen hebben, bij u heeft het \ólk zijn hoofdstad zo'n naam gegeven: Mokum, dat betekent in modern Hebreeuws heilige stad. Uw volks taal wemelt van ons bekende uit drukkingen. Uit mijn hart Gevaryahu: 'In Nederland, in Am sterdam voel ik me thuis. Dat zeg ik maar niet zo wat uit beleefdheid, het komt op uit mijn hart. En als u mijn dank en die van mijn volk te veel eer acht. dan zeg ik dat onze verbondenheid hechter is dan u zelf wel weet. Twee landen waren het Dr. Haim Gevaryahu namelijk tegen welke de Arabieren hun olieboycot het langste volhiel den: Israël en Nederland. Het was een politieke leuze vanuit de olie producerende landen dat Holland en Israël in relatie met elkaar moeten worden gezien. Wilt u nou nog meer bewijs? Laat me tenslotte iets mogen zeg gen over wat mij en anderen met zorg vervult, zegt dr. Haim Geva ryahu. Ik herinner aan de nazi overheersing, toen miljoenen on- schuldigen in de gaskamers hun einde vonden. Een mensonterend gebeuren, ingegeven door -assen- waan. De reactie van de wereld hierop was er een van diepe schaamte. We leven al weer vele generaties verder. Een periode waarin het mirakel gebeurde van de vestiging van een staat Israël, een kleine vrije plaats onder de zon, die ons voortdurend wordt be twist. Een periode ook van vermin derde geestelijke weerbaarheid in de wereld, die mij en anderen toe nemend met de angst vervult, dat deze gaskamer-mentaliteit kan te rugkeren. Er zijn wat dat betreft griezelige voortekenen. U met uw bijbelgenootschap en ik met het mijne kunnen daar. ook al staan we niet in officiële relatie met elkaar, en ieder van zijn ei gen plaats wat aan doen, zegt dr. Gevaryahu vol overtuiging, onze or- UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubilkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Vredeling (slot) Ik kan niet nalaten te wijzen op een kleine inconsequentie (onder vele) die misschien niet algemeen is opgevallen, in gedrag en woorden van minister Vredeling. Hij is aller gisch voor uniformen: maar toen hem door minister Luns het woord werd ontnomen, zei hij dat je dit niet kon doen met een minister. Dat heet in uniform taal: 'Op je sterren gaan staan'. Landsmeer H. Bade Suriname Meer dan 75 procent van de Neder landers weet niet eens waar Suri name ligt en weet niet eens of dat land onafhankelijk is geworden of niet. Juist die mensen vinden dat de Surinamers schoon schip voor de Nederlanders moeten maken. Ze begrijpen niet dat die Surinamers niet anders doen dan hun rijkdom men achterna lopen. Zelf de pers en heel wat regeringsmensen vin den dat de Surinamers nu toch naar Suriname moeten terugkeren. Nergens echter hoor Je vragen wat er nu moet gebeuren met de be taalde sociale lasten. Er zijn men sen die Jarenlang duizenden gulden aan AOW-preraies hebben betaald. Is driehonderd jaar koloniale uit buiting niet genoeg? Suriname wordt nóg steeds uitgebuit door de Nederlandse en Amerikaanse impe rialisten. Wanneer je die feiten de Nederlanders onder Ge neus legt zeggen ze: Nederland heeft meer ontwikkelingssteun gegeven dan uit Suriname gehaald'. Als Surinamer geef-ik toe dat er heel wat Neder lands kapitaal in Suriname zit, maar het geldt wordt besteed in Nederlandse maatschappijen en dat geld komt in Nederland met winst terug. Dus wie profiteert er nu van? Amsterdam K. Oedairadjsingh Bede (4) De kranten melden ons dat de CHU aan de minister-president een brief heeft gezonden, waarin 'ln grote ernst' wordt gevraagd om de bede aan het slot van de troonrede weer op te nemen. Misschien kan dan een andere 'bede tegelijkertijd ver dwijnen. Ik bedoel de 'bede' die op onze blikken gulden en rijksdaal ders op de rand is gegraveerd. Onze voorouders, slimme kooplui als ze waren, sloegen daarmee destijds twee vliegen in één klap! De sug gestie werd gewekt dat God, die de meeste mensen uit die tijd slechts uit de bijbel kenden, aan de kant stond van het bezit. En in de twee de plaats liep degenen die probeer de om het zilver van de rand van de gulden af te snijden het risico, dat hij zijn gulden, die immers ongeldig was geworden, niet meer kwij* kon. Wie Zijn mes zetten in het randschrift van een zilveren gulden of rijksdaalder, tastte daar mee de straffende gerechtigheid zelve aan, met alle gevolgden van dien en hij sneed tevens zichzelf in de vingers als de winkelier zijn muntstuk als vals van de hand wees. Misschien wil de CHU met dezelfde ernst deze zaak eens over wegen. tenzij ze natuurlijk het ge loof van onze handeldrijvende voorvaderen deelt. Of is het rand schrift geen bede? Kooterstille ds. A. Sleders herv. predikant KAAPSTAD De nieuwe Zuiti&frikaanse defensiewet, waarin het aanmoedigen van personen om militaire dienst te weigeren strafbaar wordt gesteld met een boete van tienduizend rand of een gevangenisstraf van tien. jaar, is in het dagblad 'Die Burger' aan gevallen door de Nederduits-gereformeerde hoogleraar Jac. J. Müller. Bede (5) Ofschoon prof. Müller niets moet hebben van de resolutie van de raad van kerken in Hammanskraal. waarop dit wetsontwerp een reactie is. schrijft hij dat de bewoordingen van het wetsontwerp in conflict komen met de beginselen der christelijke kerk. 'De souvereiniteit in eigen kring, die van de kerk en die van de staat, moet te allen tijde worden geëerbiedigd en gehand haafd en de vrijheid van menings uiting, dus ook van de prediking, moet door de staat ook in tijd van crisis aan de kerk gegarandeerd worden. ROME —De in het bisdom Breda In 1935 geboren pater Fr. Timmer mans is in Rome gekozen tot nieu we generaal-overste van de congre gatie van paters van de Heilige Geest, zo heeft Radio Vaticana meegedeeld. 'In totalitaire landen dwingt de staat de kerk om slechts te herha len wat hij zegt en in de prediking wordt niets getolereerd dat tegen de staat zou kunnen Ingaan. Daar om is het zo belangrijk dat in dit, ons christelijke land er zelfs geen spoor van inmenging kan bestaan in het recht van vrije menings uiting en vrije prediking van de kant van de kerken.' Die Burger vestigde de aandacht op het feit dat niet om prof. Müller's artikel gevraagd is door er met forse letters onder te zetten dat het de redactie was aangeboden. Ener zijds is het afdrukken van dit arti kel een moedige daad, omdat de minister van defensie Botha een van de directeuren van het blad is. Anderzijds is het door die forse letters onder het artikel wel duide lijk dat de krant zich niet met prof. Müller's standpunt verenigt. Prof. Müller schreef verder, dat de kerk de verzekering moet eisen dat een bonafide kerkdienst waarin het voor en tegen van dienstwelgeren tegen de achtergrond van de bij belse eisen wordt behandeld, niet als aanzetten tot dienstweigeren kan worden vervolgd. De nieuwe defensiewet wordt ge steund door de oppositionele yere- nigde Partij, maar de Progressieven bestreden het ontwerp krachtig. Dr. Alex Boraine. vroeger voorzitter van de methodistische kerkencon- ferentle en thans voor de progres sieve partij in het parlement, zei van een groep christenen brieven te hebben ontvangen waarin ze hem schreven dat ze zich indien deze wet erdoor zou komen, buiten de wet zouden moeten stellen. De minister van defensie .beschuldigde dr. Boraine daarna van het gebruik van de naam van Christus voor het bedrijven van politieke propaganda en noemde de progressieve partij een 'gevaarlijk verschijnsel'. Veel doden bij ramp met veerboot in Nepal KATMANDOE, NEPAL (AP) Ge- vreesd wordt dat 45 mensen zijn verdronken bij een ongeluk met een veerboot in de rivier de Kama- le. op ongeveer 200 kilometer van Katmandoe. de hoofdstad van Ne pal. Het persbureau van Nepal meldde dat de veerboot is omgesla gen toen hij een bus met passagiers vervoerde. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Üordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe ijke Pers Directie. Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J Tamminga. Hoofdkantoor NZ. Voor- buigwal 280. Postbus 859, Adam. Telefoon 020 - 22 03 83 Postgiro- 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768) Gem giro X 500. Waarom ook niet gelijk eisen, dat (voor de vorm dan) elke kabinets vergadering door Den Uyl met ge bed geopend en gesloten wordt? Belangrijk is. dat de schijn hoog gehouden wordt terwille, van mis schien zo'n 40 pet van de Neder landse bevolking. Als de regering hier niet aan toe wil geven, dan wég met dit kabinet, weg met Den Uyl en weg met Iemand als een Van der Stoel. Of zou deze laatste bijvoorbeeld toch lets ln praktijk gebracht hebben van he* 'Ben ik mijn broeders hoeder' (ook al leest zo'n atheïst de bijbel niet) en zou daarom misschien een gepijnigd Griekenland hem (geheel ten on rechte natuurlijk) 'Held der demo cratie d.l. Rechtvaardigheid' noe men? In elk geval: Stem straks CHU (of WD. dat blijft hetzelfde), opdat de vooroorlogse traditie a la Colijn weer ln élk opzicht hersteld wordt. Utrecht Jan H. Kompagnie (ADVERTENTIE) Voor neef Willem omdat hij die fijne nieuwe baan krijgt. Niemand woont te ver om 'n bloemetje te sturen. Uw Fleur op- bloemist zorgt ervoor! 'Neowurmbrandianen' worden de mensen van In de Waagschaal ge noemd na het Oosteuropanummer. dat zij dit voorjaar uitgaven. In een nummer, dat weer helemaal aan Oost-Europa gewijd ls, willen zij deze kritiek ontzenuwen. Geen Foster Dulles of Lunsachtlg stupide antikommunisme', maar ook niet het spel van ontspanning helemaal meespelen en intussen zwijgen als het graf over de mense lijkheid en "de rechten van de mens in Oost-Europa, schrijven dr. J. van der Werf en Theo Vrijlandt. Prof. dr. J. de Graaf betoogt, dat het oostelijk socialisme in feite die naam ten onrechte draagt. Studen tendominee Rens Kopmels kiest voor 'socialisme ondanks Oost-Eu ropa'. Verder o.a. teksten van Sa- charow c.s. en Pasternak. 'De doorn van een 'socialisme met menselijk gezicht' mag ln Oost-Europa niet sterven, en ook in West-Europa niet' (De Graaf). Advies Confrontatie, een van de spreek buizen van het conservatieve rooms-katholicisme in ons land. geeft de 'progressieve' bisschoppen een ongevraagd advies: derheid in het episcopaat eens overwegen of zij immers steeds solidair met de kardinaal niet gelijktijdig met hem. haar zetels volgend jaar beschikbaar zou stel len. Nu immers staan zij voor een loodzwaar dilemma: ln overeen stemming met de opdracht van de paus de kerkprovincie te saneren: herstel en vernieuwing, of door te gaan met dit na te laten. In het laatste geval kunnen zij rekenen op een steeds zwaarder wordende druk zowel van het oppergezag van de Kerk als van de orthodoxe gelovi gen de anderen drijven in steeds groteren getale de kerk uit. In het eerste geval zullen zij grootscheeps ongehoorzame ondergeschikten, die op basis van compromis en status quo hun gang konden gaan, die nen af te danken. En deze onderge schikten waren veelal Idee-verwant aan de bisschoppen. Door hun ze tels beschikbaar te stellen vermij den zij het dilemma en dragen bij aan de gezondmaking van de kerk provincie. waartoe zij toch naar ambt en eed verplicht zijn zich in te spannen. Zoals voor andere eme riti-(missie) bisschoppen zijn er nog wel taken te vinden, waarin ze nuttig kunnen zijn voor de Kerk. Verwerpelijk In het blad Wapenveld schrijft prof. dr. Ir. R. Plomp over een 'uiterst verwerpelijk spraakgebruik': Fieurop fnter/tora s'tderiand. Gegarandeerdfotd. Wellicht wil de 'progressieve' meer- We hebben het onlangs in de krant kunnen lezen: vrouwen hebben tij dens een congres in Berlijn gepleit voor een eigen theologie omdat de bestaande theologieën als te man nelijk werden 'ontmaskerd'. We kennen dit ook in andere verban den: men hoort over de noodzaak van een 'zwarte' theologie tegeno ver de 'blanke' van de westerse christelijke kerken. Ook al zouden deze formuleringen gedeeltelijk voortkomen uit een behoefte kort en krachtig tekorten aan te wijzen en eigen Intenties weer te geven, toch hebben we hier met een ui terst verwerpelijk spraakgebruik te maken dat dieper liggende opvat tingen over de theologie en haar functie in de kerk verraadt. Het suggereert dat theologie (primair) een product van de mens is, een expressie van hoe wij de wereld en haar relatie tot God beleven. Maar wil een theologie werkelijk een christelijke, bijbelse theologie zijn, dan gaat het er niet om dat de mens aan het woord komt. maar dat wij God aan het Woord laten komen. Wij kunnen geen theologie ën tegenover of naast elkaar zetten, maar zullen steeds weer opnieuw moeten luisteren naar wat God over Zichzelf en over ons zegt. 'Naar een nieuwe levensstijl', het eerste nummer van de nieuwe jaar gang van Ecclesia (uitgave De Hor- stink. Amersfoort) borduurt voort op het onderwerp 'de houding van de christen in de productie- en consumptiemaatschappij'. Daarbij gaat het vooral om de vraag, hoe T2/4rc ganisaties zijn niet politiek mach tig, geen grootmachten in welke zin dan ook. Maar we kunnen ons wél inspannen om de wereld meer het kennen en schatten van de bijbelse waarden te leren. Mijn organisatie, de World jewish bibele society is daar van de aanvang af op gericht geweest. Het wordt ook uw oedoe- ling meer en meer, heb ik begre pen, omdat u zich niet mee wilt beperken tot vertalen, produceren en verspreiden alleen, en vooral ook een bijbelb e w e g i n g wilt worden. Daar zal het inderdaad heen moeten: een beweging van mensen die andere mensen in de bijbel wil inleiden en hun er mee vertrouwd wil maken.' DE HEILIGE KRIJG En nu voor vandaag een klelij opmerking. Het laatste vers van doortocht luidt: Toen Israël Jahweh machtige optreden tegen Egypte g< zien had. kreeg het volk ontzi voor Jahweh: zij stelden vertroi wen in Jahweh en in Mozes. zi dienaar. Zo vertaalt dr. G. te Stro te dit vers. Hij merkt er iets bij oj 'Terwijl aan de oude, heilige oorla alleen gelovigen mochten deeln men. komt in dit verhaal van doortocht het volk pas tot ec geloof na en door het wonder da Jahweh gewrocht heeft. Tot nog te hadden, merkwaardigerwijze, alle< nog maar de Egyptenaren hun ge loof In Jahweh's strijden voor Isra beleden (vs. 25)'. Een merkwaard ge opmerking. Is de doortocht on derdeel van een heilige oorlog? Ho deze vraag ook beantwoord word dan in ieder geval een ander soo dan wij gewend zijn. De onzekere en de twijfelaars gaan door de Ri de Zee en worden met een macht ge arm van God aan de overwii ning op hun vijanden geholpen. 1 dan komen ze tot erkenning i geloof, tot vertrouwen in Jahwei en Mozes zijn dienaar. Dat is eej evangelische, bijbelse notie in verhaal. Het is zoiets als de not van de maandag. We kunnen pa aan ons werk beginnen en vertroi wen hebben als het zondag, da van de Heer. geweest is. We hebbei het weer gehoord dat HIJ onze GolEII wil zijn en dat is de enig werkelij laai ke en effektieve motivatie voo ipen mensen om aan de gang te gaanfen achter Jahweh aan en achter ziji erb dienaar Mozes aan. En dat bete 'an kent: dat zij verder trekken: daflet wat raadselachttige woord uit ver len. 15. want Mozes heeft daar helemaa eite niet tot Jahweh geschreeuwd, maa Ige het antwoord ls er wel: verdekt trekken. Maandag vieren, dat wi iscc zeggen: het kan weer door zondaj Het heeft grond en zin. het Is niplVon ijdc. in de Heer. zou Paulus zegger ot (Exodus 14, 31) ivon jetit ROERMONG Bisschop Gij sen van Roermond en zijn vaste staf hebben geweigerd deel te nemen aan een feestelijke herdenking van het 750-jarig bestaan van de stich ting Munsterabdij, wanneer op deze bijeenkomst de kerkhistoricus prof. dr. J. van Laarhoven uit Nijmegen de feestrede zou uitspreken. Bis schop Gijsen zei tot dit besluit te zijn gekomen omdat de heer Van Laarhoven, die ex-priester en ge trouwd is, blijft doceren aan de universiteit van Nijmegen. Volgens dr. P. van de Baar. deken van Roermond en voorzitter van het feestcomité, heeft bisschop Gijl- sen gezegd 'als jullie die meneer uitnodigen als spreker dan kom ik niet en niemand van mijn staf'. In onderling overleg heeft prof. Van Laarhoven zich vrijwillig terug getrokken als feestredenaar. In zijn plaats zal nu dr. Brederoo spreken. AMSTERDAM Het curatorium van de Katholieke Theologische Hogeschool Amsterdam (KTHA) heeft; nog niet willen beslissen of prof. dr. H. van Leijk, die priester ls en binnenkort gaat trouwen, moet worden ontslagen. Zoals bekend heeft bisschop Simonis van Rotterdam het ontslag van de heer Van Luijk geëist. Hte curatorium wil eerst een gesprek hébben met de Nederlandse bisschoppen. Men vraagt in deze zaak een duidelijker beleid van de bisschoppen. SANTIAGO (KIPA) De kerkelijk»., ke leiders van Chili hebben de mi**" litaire regering verzocht, de oorlogsf toestand in het land op te heffer en de politieke gevangenen (naa, schatting minstens zesduizend) vrij te laten. De brief is ondertekend door de r.kt£J bisschoppen van Chili, door he hoofd van de lutherse kerk bis schop Frenz en door de grootrab bijn. Hun brief werd gepubliceeri vlak voor de eerste verjaardag ojp- 11 september van de militair) staatsgreep. Het verzoek van d kerkelijke leiders is van bijzonder., betekenis, omdat de militaire junti geen enkele openbare kritiek toe laat. Moeilijkheden blijft het vredesco mité ondervinden, dat onder lei ding van de lutherse bisschop Frenz en de r.-k. hulpbisschop vat,e< Santiago Ariztia sedert de omver werping van het bewind Allend zich vooral het lot aantrekt van d politieke gevangenen en hun faml lies. Vorige week publiceerde he dagblad Mercurlo een oproep, on dertekend door 420 Chilenen - bijna uitsluitend van Duitse af komst waarin opnieuw wen aangedrongen op aftreden van bis schop Frenz. ebb ■me .eid: erzi oor: unc lam itie- een nieuwe mentaliteit ook con creet gestalte kan krijgen ln een nieuwe levensstijl. Bankroet Kort gezegd: moeten we toch wél zeggen dat de midden-orthodoxle die thans voor een geestelijk bankroet staat, een erfenis nalaat, die door ons niet in dank wordt aanvaard. En zeg ik teveel als ik beweer, dat de midden-orthoxie daar ook mee dóórgaat, gemeentelijk en op syno daal niveau? Iemand zei eens: de midden-orthodoxie regeert tot ze er bij neervalt'. (Ir. J. van der Graaf in het blad van de gereformeerde bond De Waarheidsvriend.) 'De ene kerkgang, die mijn vrouw en ik ln Staphorst meemaakten, hebben we vanwege dat zingen daar als een feest beleefd. Hun strakke strenge geloofsvorm wordt daarin doorbroken, zoals die ook doorbroken wordt door het warme felle harmonische kleurgevoel van de Staphorsters.' (Ds. A. L. Broer in het Algemeen Doopsgezind Week blad.) 'Het fundamentalisme lijkt een rotsvaste zekerheid, maar het ls een splijtzwam, een kerkelfjke terreur'. (Dr. C. J. Munter in (het lutherse) ELK.) 'Mijn vrouw en ik hebben het gele zen en ln stukken gescheurd, om het door te spoelen in het toil°t. Ik wil het niet in mijn huis hebben.' (Billy Graham over het boek The Exorcist, geciteerd in Ben Hoeken- dijks Opwekking.) lij Willem Jan Otten, Het keurslijf [ert Querido Amsterdam 1974. De Boek-kant vink 48 blz. 5,25. [AT Ie De jeugdige Otten, die met zijr,ouc debuut de Reina Prinsen Geerlings w, prijs 1972 verdiende, heeft than ver in zijn tweede bundel zijn formule ringskunst aanzienlijk aange en scherpt. Bleek uit 'Een zwaluw vo jg£ zaagsel' (ook bij Querido versche an nen) al dat hij goed kijken kon ei nor zijn frisse kijk op de natuur precie jUj2, kon weergeven in taal, in 'He om< keurslijf' heeft hij zijn stiel gehee iet gevonden, waardoor de bundel eer e l grotere eenheid is geworden dai nee] zijn eerste was. Bijzondere formule ringen vallen bij herhaling op, ter v wijl zijn kijk op de natuur, düUl bouwnijverheid en binnenscheep fID vaart telkens iets verrassends heef m en iets opens. Zo is 'Breuk' eer nne gedichtje dat op paradoxale wljzi laat zien hoe wegenaanleg óók mi iarer lieubeschermend kan zijn: J De snelweg, neerslag van wat man kracht nj in een onbetreden streek vermag, n g bracht licht en ruimte, lucht vooi *®rJ bomen ïei die tevoren door hun buren werden «i weggedrukt; en bracht geluid e^e! als waalt het altijd in ons bos. er s Waar ik ooit liep, de overzijde, E-. komt me ondoordringbaar voor. Telkens verleent hij aan hardheden ens zachtheid, aan logheden lichtheid 'ene: aan gruwelijkheden lieflijkheid ™nH waardoor bij voorbeeld onder asfalt :erg waarin een bres geslagen is 'voch- >ncie tig zand' ligt. waaronder 'het water g*- waar de stad op drijft.' Of een#»», zeeschip 'als van eierschaal ge-fr-v maakt', wanneer het omzichtig d*[v i haven wordt binnengesleept. Of**- - een spin die muggen opvangt 'die. jjh op weg/ naar lamplicht, zich te lato pletter/ zouden vliegen tegen glas', en De buitenkant van de dingen af- nee: stropend, weet hij, aldus innerlijk- |e i< heden van dingen blootleggend^arci verrassende observaties te doen. gesn Rf irac

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2