AVRO's winterseizoen bevat veel amusement Tien vingers Annie Schmidt: 'Geen eigentijdse Doorsnee' Pant Radio- en televisieprogramma's &J Fant bomt als béste uit debus. Even puzzelen Spanningen Vergelijking met TROS is mogelijk Brush Out Hairspray Loevestein-groep: 55 man vloeien af Paul Brand Chirurg in India TROUW/KWARTET DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1974 Annie M. G. Schmidt, Willem Duys, Mies Bouwman: een staaltje van wat de AVRO voor deze winter in stelling brengt. UTRECHT Ingeleid door pianist-sneldichter Wiep Stuurhof, entertainer op de Scheveningse bou levard, wiens gedichten onder de warme camera lampen ter plekke uit de mond vloeien draven AVRO's paradepaarden op. Van Mies Bouwman tot de Pierres Janssen en Kartner, voor één keer, zijn ze zaterdagavond te bezichtigen in een tv-uitzending waarin het televisiepakket voor het winter seizoen wordt geëtaleerd. Dit bevat zoveel amusement, dat de TROS er waarschijnlijk niet van terugheeft. Dat Is de bedoeling ook, al wordt dat met geen woord gezegd. De AVRO heeft al maanden een stevi ge greep op Neerlands TV-puikje. maar of kwantiteit ook kwaliteit wordt moet nog worden afgewacht. Willem Duys presenteert de revue, die zaterdagavond wordt uitgezon den en waarin presentatoren ont hullen wat ze gaan doen. Maar het gekke is, dat gisteren bij de TV- opnamen bleek dat velen nog niet weten wat precies. Uit de schaarse gegevens het volgende. Mies Bouwman worstelt door dui zend brieven met programma-ideë- en. die ze op haar verzoek binnen kreeg. M'n verwachtingen zijn overtroffen. Er is kleurrijker gerea geerd dan ik dacht. Er komt een aardig portret uit van de Neder landse kijker. 'Op de vraag: 'Springt er een bepaald soort vra gen uit?: 'Ja. er is grote belangstel ling voor travestie.' (Mannen in vrouwenkleren, een leuke overgang op de vorige uitspraak red). amusement in het pakket.' In ver schillende rubrieken zullen «beiden hun mening geven. Voor de radio zal Louis Neefs het nieuwe blokprogramma voor dins dagavond presenteren dat 'Vana vond' gaat heten. Theo Olof en John van Kesteren brengen een programma van muziek op de grens van licht en klassiek. Het overbekende Mikadoo ver dwijnt, maar wordt in januari op gevolgd door een nieuw en door deskundigenuitgedokterd program ma voor de jeugd met notabene de titel: 'Gebakken vensterbanken en andere smoezen', naar een kreet waarmee kinderen worden afge scheept. Dit gebeurt bij de AVRO niet. UTRECHT In januari komt het eerste deel van Annie M. G. Schmidts nieuwe komische familieserie op het AVRO-scherm. Er wordt nu al over een 'eigentijdse familie Doorsnee' gesproken. Kunstwerk Pierre Janssen neemt deel aan AVRO'S kunstwerk. In het gemeen temuseum in Arnhem waar hij di recteur is, neemt hij gesprekken op men mensen over wat zij maken. Hij zal ook andere ambiances ge bruiken en pakt alles op zijn eigen manier aan. Willem Duys zal mensen op allerlei muziekgebied ontvangen in 'Muziek mozaïek'. dat genoemd wordt naar het bekende radioprogramma. Er is variatie tussen jong talent en we reldberoemdheden. En er zal ruimte zijn voor alle soorten muziek vanaf harmonie, operette, amusements muziek en klassiek. Cees van Dron- gelen gaat in Willems plaats 'jonge mensen op weg naar het concert podium' presenteren. Sonja Barend ontvangt elke maand in 'Sonja-s-avonds', en dat is op zondagavond, drie geheel verschil lende gasten. De eerste keer: jape- rina de Jong. Peter van Straaten en vader Abraham. In het amuse mentspakket passen ook de shows met Toon Hermans (derde kerst dag), Seth Gaaikema en Henk El- slnk. Met drie griezelspelen van Edgar Allen Poe. in de hoofdrol Henk van Ulsen start de drama-afdeling in oktober. De generatie-kloof-serie 'Vader en zoon' naar Ideeën van tekenaar Peter van Straaten komt eveneens in oktober op het scherm. Aan 'zevenhonderd jaar Amster dam' wordt hard gewerkt. In Janu ari is de première.' Het duo Hiltermann-Hoogendijk zal niet meer in een samenspraak op treden. Een reactiaeral genoeg Zelf zegt ze ervan: 'Eigentijds, ja en nee. Ik heb zo'n hekel aan dingen die 'in' zijn, of die met hedendaagse problemen verweven moeten zijn. Daar heb ik m'n boik van vol. Maar er zijn veranderin gen die er vanzelf in komen. 'Maar in twintig jaar is alles veranderd, veel gaat sneller de mensen zijn harder. Dat komt erin. De Doorsnee van toen zou ik niet meer kunnen schrijven in die stemming, in die sfeer'. Herhalingen van de familie Door snee voor -de radio heeft ze niet willen beluisteren, om niet beïn vloed te worden bij het schrijven van de nieuwe serie. Annie Schmidt woont in Frankrijk, maar komt bij gelegenheid in ons land, zoals gis teren, bij de AVRO-presentatie aan de pers van het programmapakket van het komende seizoen. Het eer ste deel van de serie staat op pa pier. Alles draait om een gezin, bestaan de uit een vader, moeder, drie dochters, van wie twee getrouwd en één nog thuis. Pa en ma worden gevormd door Jan Blaaser en Nel Koppen. De dochters en zoons moe ten nog worden 'ingevuld'. Annie Schmidt in antwoord op de vraag of ze niet de voorkeur nad gegeven aan Kees Brusse: Ja. ik had graag voor hem geschreven, maar ik vond het zo'geen echtpaar. Brusse is teveel iemand van goeden huize. Ik denk in mijn verbeelding aan een echtpaar in de grote stad, bijvoorbeeld in een oud huis aan een kade. Amsterdam misschien' Een naam heeft de serie nog niet. Tedere dag ben ik bezig met het verzinnen van een leuke naam. Erg moeilijk 'Voor het overige is ze een beetje bang teveel in de sfeer van de generatiekloof te worden getrok ken. 'Ik ben bang dat er gezegc wordt: ze doet All in The Family of Peter van Straatens 'Vader en zoon' na. Maar ik ga gewoon m'n gang', aldus Annie M. G. Schmidt, door Mies Bouwman naar het AVRO- huis geloodst voor haar eerste sei zoen daar. (ADVERTENTIE) Waarom zou u •sssti teveel betalen? 7 De film over de beproevingen die jongeren in de 'Outward Bound School' moeten leren verduren, heeft mij meer spanningen bezorgd en ook meer verteld over het innerlijk van de mens dan het zogenaamde psychodramatische spel 'De Receptie' van Lodewijk de Boer. Grote kracht van die film is, dat de kijker zich wil vereenzelvigen met de deel nemers aan een ruige cursus in het onderzoeken van je eigen grenzen. Dat je je voortdurend afvraagt, hoe je zelf op de gegeven situaties zou reageren. Onwillekeurig ging ik vergelijkingen maken met wat ik eerder in docu mentaires heb gezien van verschil lende vormen van 'sensitivity training'. Ik vind de methode van de Outward Bound School sportiever en zinvoller. Er is niet dat finale afbraakproces nodig om tot inzicht en zelfoverwinning te komen. Regisseur John van de Rest heeft gezegd, dat De Boers televisiespel ook de 'Dodendans van een Echt paar' zou kunnen worden genoemd. Dit suggereert iets verschrikkelijks, dat je als toeschouwer beslist moet aangrijpen. Met erkenning van eerder gebleken verdiensten van schrijver en spelleider moet ik be kennen. dat het spel mij niet dwars door het lijf is gegaan. En dat hoort toch te gebeuren, wanneer er sprake is van levensecht theater. 'De Receptie' is aangekondigd als een 'gegeven vol dubbele bodems'. Zo bar dubbel zijn ze echter niet: eerder zijn ze bedacht-irreëel. De figuren worden geen mensen van vlees en bloed. Zonder dat zij geloofwaardig worden, ga je er ten slotte alleen maar op letten, hoe de spelers de aandacht gevangen weten te houden. Dat is, wat mij betreft, het best gelukt aan Henk van Ulsen en Leo de Hartogh. Hun tekst behandeling, gecombineerd met geraffineerd 'stil spel' boeide mij het meest. Voor de rest neem ik een spontane uitspraak van één van de huis genoten over: 'Op het ene net een Spel zonder Grenzen, aan de andere kant een Spel zonder Inhoud.' Althans te weinig inhoud om wezen lijk door te worden aangeraakt. Ik weet niet, of dit één van de redenen is. waarom deze In Brussel ver vaardigde produktie nog niet op de Belgische schermen is verschenen. Op het Nederlandse scherm bracht de AVRO een 'nieuw' gezicht. Misschien is het mij ontgaan, maar ik heb niet de naam van de om- roepster geprojecteerd gezien. Ingrid Dressen kreeg bij haar debuut al direct een ongewone rol toe bedeeld, want zij moest na de film over de School der Dapperen vragen stellen aan de heer Sandbergen van de Nederlandse Outward Bound School in Ulvenhout. Zij deed hara werk met merkbare routine: Ingrid is dan ook getraind in het radio- bedrijf. 'Kenmerk' registreerde het leven in de DDR. Een vakkundig gemaakte reportage, dat wel. maar het grootste deel was reeds bekend cn lag meer op het terrein van algemene infor matieve rubrieken dan op kerkelijk erf. Pas in de staart werden we geconfronteerd met een theologische opleiding, waar de verhouding tussen christendom en Marxisme ter sprake kwam. Deze benadering is bij mijn weten, nooit eerder op de Neder landse televisie vertoond. Zij zou de gehele zendtijd van het IKOR waard zijn geweest. TON HYDRA Van een verslaggever GO RING HEM De Loevestein- groep (licht en zwaar beton) zal ongeveer 55 werknemers van haar bedrijven laten afvloeien. In ver band met een her-structurering De afvloeiing zal voor een deel langs natuurlijke weg verlopen, voor een an dei; deel via een afvloeingsrege- ling. Bij de Loevesteingroep werken on geveer elfhonderd mensen in fa brieken te Meppel. Vuren, Ubach over Worms. Nijmegen en Oss. In de vestiging te Meppel moeten twintig mensen afvloeien, terwijl ook in Vuren een aantal mensen langs natuurlijke weg het bedrijf zal verlaten. In Ubach over Worms zal de werkgelegenheid daarentegen groter worden. 117. Smidje Verholen had de klei ne commissaris bij de schavuiten Platvink-Jantje en Franse Sjarl achtergelaten en was het kasteel weer binnengelopen. Hij was nu op zoek naar de oude hertog von Zwiebelbeiss zu Heisserwursten en op zijn speurtocht kwam hij ook langs de wapenkamer. Toen hoorde hij daar de oude edelman brullen en hij hoorde eveneens het felle ketsen van staal op staal. 'Wat nou!' riep hij geschrokken uit. 'Als ze de oude baas maar niets doen!' Zenuwachtig stormde hij de wapen kamer binnen, doch het wonder lijke schouwspel, dat hij daar aan schouwde. deed zijn nerveusiteit al gauw plaats maken voor een gevoel van dolle pret. Want kijk, daar zag hij een triomferende Egoneel staan, die jubelend uitriep: 'Nimmer wer den de Von Zwiebelbeiss zu Heis- serwurstens in het gevecht versla gen! Ook nu niet! Ik heb deze ontaarde schurk gezegd, dat ik hem in zijn hemd zou zetten en ik heb het gedaan ook!' Smidje Ver holen lachte zich bijkans een aap. want daar stond de geleerde Nosco in zijn hemd. 'Breng hem nu maar naar buiten, hertog', lachte de smid. 'Jantje en Sjarl zitten al in de arrestantenwagen en ze zullen wel blij zijn als ze hem zien. De commissaris heeft deze wagen on middellijk doen aanrukken en als de boeven zijn ingeladen, dan gaan ze meteen naar het gevang'. 'Goed zo', zei de oude hertog. 'Daar gaan we dan. Een twee hup, voor waarts mars!' En terwijl hij dreigende bewegingen met zijn sa bel maakte, dreef hij Nosco naar buiten, die dat helemaal niet leuk vond, want niemand wordt graag in zijn hemd gezet en wandelt dan gaarne in zulk een nare toestand over de wegen.Maar goed, toen ze buiten waren gekomen, werd Nosco door een stevige poli tieman in de arrestantenwagen ge duwd. Ziezo', zei de smid tevreden. 'Nu hebben we er drie. Maar waar is de dwerg Asmar? Als we hem hebben is het kwartet kompleet, .en FERDINAND PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN Radio vandaag Speciaal 68 De reactie van de omgeving was evenwel uiterst fel. Een huis vol 'melaatsen' midden in de bazaar- wijk! Zelfs de stedelijke overheid werd onder druk gezet om het te verbieden. De winkeliers en omwo nenden deden alles wat in hun vermogen lag om het pro'ect te dwarstomen. Weinig vermoedden zij dat een paar jaar later als er openbare bijeenkomsten we .-den gehouden op 'Nummer Men'. d° hele buurt zich zou verdringen om die bij te wonen! Paul had weinig tijd om aan het project fe oeste- den. Dat het slaagde was te danker, aan anderen aan Ruth Thomas en haar voormalige patiënten die bij haar in od t idlng waren en aan dokter Selvapandian, Pauls kundi ge assistent, die inmiddels hoofd van de afdeling orthopedie was ge worden. Deze koesterdï speciale be langstelling voor het huls en zijn bewoners, bracht geld bijeen voor een radio voor boeken en een kast, en bracht er zelf vele uren door Paul kwam wel dikwijls op bezoek. Het was een van de manieren waarop nij zijn opvatting In prak tijk bracht dat de menselijke waar digheid van elke patiënt diende te worden geëerbiedigd. Maar hij ging niet uit plichtsgevoel. Hij had er ook zelf plezier in. De bewoners van 'Nummer tien' waren dikwijls deerniswekkend, door aller wat de lepra en hun armoede had teweeg gebracht: zij droegen lompen, had den stompjes op de plaat* van han den en voeten, waren maar al te vaak blind en hadden geen wenk brauwen meer. Uit hun gelaatsuit drukking sprak echter hoop, en Dorothy Clarke Wilson Vertaling: H. A. Schreudcr Uitgave: Boekencentrum BV voor het ogenblik althans leken ze en wederzijdse hulpvaardigheid rle tevreden te zijn. 'Een kop koffie?' vroegen zij Paul uitnodigend 'Daya vu say thu. alstublieft!' was dan zijn snelle reactie, want hij wist dat elk woord en elk g.;baar van zijn kant nauwkeurig werd ge wogen, of er ook maar «ie geringste aarzeling in besloten lag. Geregeld organiseerde Paul voor hen bijeen komsten. Het was hier op 'Nummer tien', dat Paul ter gelegenheid van het kerst feest een van die toespraken hield, die de mensen het langst bijbleven. Hij was na een dag hard werken regelrecht naar het huls gekomen en was erg moe. Hij kwam nogal laat binnen hoopte dat niemand hem zou opmerken. Hij ging op een mat zitten, wat opzij van de men sen die op de grote, niet-overdekte binnenplaats bijeen waren. Na alle drukte en spanning van die dag wilde hij het liefst gewoon rustig zitten, zich vergenoegend aan de opwekkende sfeer die h'.er steeds aan te treffen viel. en die het gevólg was van de menselijke moed de bewoners betoonden. Maar zij gaven hem geen kans, ditmaal. In eens hing er een zoete geur om hem heen, toen een enorme bloe menslinger over zijn hoofd werd getild. Enkele patiënten hadden hun karige munten bij elkaar gelegd en en dikke bonte slinger van rozen en jasmijn voor Paul gekocht in 1e bloemenbazaar. 'Voor uw Kerst'ces, zei een van de Hindoe-patiëntea opgewekt. 'Wilt u alstublieft een woordje zeg gen?' verzocht een ander. 'Een paar woorden maar.' Paul had geen e.ikele inspiratie. Maar hij moest wel. En toen hij overeind kwam, was het eerste wat zijn aandacht trok: al die handen tientallen, vele met de handpal men tegen elkaar ter begroeting omhoog gestoken, sommig? gebogen doordat zij waren vergroeid, andere met alle vijf vingers eraan en weer andere zonder vingers, sommige met een paar stompjes andere half verborgen om de misvormingen aan het oog te onttrekken. Allemaal handen! 'Ik ben een handspecialist', b°gon hij. Palani vertaalde alles in het Tamil en een ander in het Hindi, ten gerieve van degenen die uit her. noorden kwamen. Zo had Paul ge legenheid zijn gedachten, te orde nen. 'Als ik dus mensen ontmoet, kijk ik als vanzelf naar hun han den. Er zijn mensen die beweren de toekomst te kunnen voorspelen door alleen maar naar ieman.ls handen te kijken. Ik ka>n ?r ie mands verleden uit lezen. Zo kan ik bijvoorbeeld vertellen wat voor werk hij heeft gedaan: dat lees ik af aan de eeltplekken en de condi tie van de nagels. Ik kan ook een heleboel over iemands karakter ver tellen. Ik moet zeggen: ik ben erg op handen gesteld.' Hij pauzeerde, en keek in al die gretig naar hem opgeheven gezich ten, zich afvragend wat iemand an ders wel tot hen zou hebben ge zegd. iemand die dikwijls op pre nes zo'n zelfde binnenplaats had ge staan. onder de open hemel, met om zich heen een dergelijke groep mensen als deze. iemand die bereid was geweest zichzelf aan hen te geven, die zijn handen over hen had uitgestrekt. 'Wat had ik graag eens de kans gekregen Jezus te ontmoeten en zijn handen te bekijken! Maar ik weet immers toch wel hoe Hij was? En daarom kan ik zijn handen haast uittekenen, ze in gedachten voelen, daarom zie ik de verande ringen voor me die zij ondergingen. Laten we ons eens voorstellen dat wij Jezus door zijn leven volgen, en laten we samen eens naar zijn handen kijken.' HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgmn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. (8.00 Nws 8.11 Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijd. 9.00 Toppers van toen. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) V.d kleuters. 10.10 (S-M) Arbeidsvitaminen (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radiojournaal.) 11.30 (S) Rondom Twaalf. (11.55 Beursber.) 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojour naal. 13 21 (S) Intern. Harpweek 1074. 14.00 (S) Fragm. uit Frans-romant. ope ras. 15.00 (S) Aspecten. 16.00 Nws. 16.03 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Med. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. PP: 18.20 A.R.P. IKOR: 18.30 Kleur. NCRV: 19.00 (8) Leger des Hellskwart. 19.15 Kerk vandaag. 19.35 (S) Veel gevr. gewijde muz. 20.00 (S) Zomaar zomers. 21.55 (S) Orgelconc.: klass. muz» 22.20 Avondoverd. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en Nu. 22.50 Radio VU-Magaztne 23.05 (8) Radio Fllh. Ork.: klass. balletmuz. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Levende woord. 7 08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt. 8 00 Te Deum Laudamus. 8.24 Op de man af. 8 30 Nws. 8.36 Gymn. vd. taulsvr. 845 (S) Podium v.d. vrouw 9.20 (S) Onder de hoogtezon. 10.00 (S) Klass. ork.muz 10.30 Nws. 10.33 (S) Omr.ork.: klass. muz. 1130 (NOS) Finland 11.40 Hier en nu- Extra. 11.55 Med. 12.00 Zingen met Ceclli- a. 12.15 (S) Meisjeskoor. 12.26 Med. t.b.v land- en tuinb 1230 Nws 1241 (S) Hier en nu 12.53 (S) Herv. middagpauzeast. 13.13 (Si Draaischijf. 15.00 (S) Pianoreci tal: klass. muz. 15.30 Nws. 15.33 (S) Alt en piano: klass. muz. 16.00 Uur natuur 16.30 (S) Hier en nu. 17.00 Kindervisie. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. NCRV. 18.00 (Si Tijd vrij voor muz. in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanora ma. 18.53 Zojuist verschenen. AVRO: 19.00 Trefpunt. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radio journaal. 20.10 (S) Wiener Festwochen (II): klass. ork.muz. 21.30 (S) Alert! op het vlak van muz. en maatsch. 22.05 (S) Jazz Spectrum Spec.: hedend. Jazz. 22.35 Zes hoog houdt de lift weer tegen. 22.55 (S) Cabaret-Profiel. 23.20 (S) Essay. 23.50 Radiojournaal. 23.55-24.00 Nws. HILV5RSUM III TROS: 7 02 Drie op Je boterham: Vaak 's ochtends, met o.a. verkeerslnf. KRO: 9.03 Pep op drie. 11.03 S) Drie draait op verz. 12.03 S) (Drie tussen de middag met van Twaalf tot twee en 13.03 Raden maar... 14.03 Pop-Kontakt: Theo Stok kink-Show. 15.03 Pop-Kontakt verv.). NOR: 16.03 Hltmeesters: Daverende (der tig op Drie. 16.55 W.K. Roeien Luzern.) NO( S: 18.02 Joost mag niet eten. TRO 19.02 S) Drie loopt achter. 20.02 (S) Poster. 21.02 S) Sesjun, jazz en blues live. 22((.02 S) Hugo van Gelderen Show. met o.a. Nederlandstalige Top-Tlen. 22.55 Med. 23.02 (S) Tros-Sport-TIJd: sport en muz. 002 Aktua 0.10 S) Jazz-Sir. 1.02 Nachtwacht. NOS: 500 Sate-saus-show EO: 6.02-7.00 S(() Matlnata TV vandaag NEDERLAND I NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal 19.05 EO-Kinderkrant 19.30 Vergane glorie NOS 20.00 Journaal EO 20.21 Honger onder 21.15 NafiriTuhan 21.35 Nader Bekeken 22.20 Zingen in de duinen 22.35 Peninsula Bible Church NOS 23.15 Journaal NEDERLAND H NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal VPRO 19.05 Beertje Colargol i The Isley Bro thers en Johnny Winter zijn te beluisteren in het voorprogramma van de VPRO. Ned. 2/19.20 Over het gezinsleven ln midde leeuwse kastelen gaat de derde af levering van Vergane Glorie. Ned. 1/19.30 In tegenstelling met ons land, waar strafzaken tegen minderjorlgen achter gesloten deuren worden ge houden, gaat de openheid in Ame rika zover dat een cineast een aan tal zittingen van de kinderrechter mocht verfilmen. Ned. 2/20.45 Na opnieuw de Indonesische muziek- en dansgroep Nafiri Tuhan op het scherm te hebben gebracht (21.20), schenkt de EO in Nader Bekeken aandacht aan de actie 'Metterdaad Peru'. Ned. 1/21.50 De VPRO vertoont Joseph Lo- sey's speelfilm Accident. Aan de gelijknamige roman van Nicholas Mosley, ontleende Harold Pinter het scenario. Zijn 'sfeer' is dan ook goed merkbaar in het spel van o.a. Dirk Bogarde, Stanley Baker en Mi chael York. Ned. 2/21.35 De meeste mensen zijn op zoek naar geluk. Maar wat verstaat men er eigen onder? In de documentaire Glück muss man haben, worden de licht- en schaduw-kanten bekeken. Don kirshners rQCfc C0V£ert met Duitsi. 1/21.45 Johnny Winter NCRV-radio zendt, verdeeld over vier donderdagen, Het Zwanenmeer van Tsjaikowski uit. Vanavond df introductie en de eerste acte, uitge voerd door het Radio Filharmo nisch Orkest. Hilv. 1/23.05 In AVRO's Trefpunt is te horen waarom vele duizenden jongeren uit alle delen tjan de wereld worden aangetrokken door de kloosterge meenschap van Taizé. Hilv. 2/19.00 19.20 Don Kirshner's Rock Concerts 19.45 Popeye NOS 20.00 Journaal VPRO 20.21 All in the family 20.45 Kinderrechter ln Memphis 21.35 Accident NOS 23.15 Den Haag vandaag 23.30 Journaal Horizontaal: 1. proef, 5. oogvocht, 10. drietenige struis, 12. zangstuk, Wordt vervolgd) 13. lidwoord, 14. mist, 17. welaan. 18. loot. 20. kippenloop, 21. onder richt, 22. maanstand, 24. muziek noot. 25. opgeld, 26. manier van klederdracht, 28. oude lengtemaat. 30. pers. voornaamw. 32. schuw (Ja gerstaal). 34. bergweide, 36. op stootje, 38. meisjesnaam, 39. flink, 41. bevel. 42. vaarwel, 44. lusthof. 46. zinspreuk, 47. kweek. Verticaal: 1. innig, 2. voorteken, 3. en omstreken (afk.), 4. voorzetsel, 6. moerasvogel, 7. voertuig, 8. ge mak, 9. nevens, 11. wild zwijn, 15. voorvoegsel, 16. voegwoord, 19. platte steen, 21. bereide dierenhuid, 23. rivierbedding, 24. kraakbeen vis, 27. tent, 29. sierplant. 31. vaste koper in een winkel. 33. halfbloed, 34. atmosfeer (afk.), 35. pers. voor naamw. 37. insektenetend zoogdier, 39. tennlsterm, 40. buitenhaven, 43. afk. van item, 45. lidwoord. Oplossing van gisteren: 1. kers, 2. adem. 3. naar. 4. tent, 5. nest, 6. ober, 7. cent, 8. hees, 9. wiel, 10. abel, 11. leed, 12. roes, 13. ader, 14. kade, 15 edel, 16. nors. De zegswijze luidt: KANT NOCH WAL RAKEN. 4 varkenslapjes van 100 gr. peper, zout boter 1 kilo stoof peertjes 40 gram suiker citroenschil aardappelmeel 1500 gram gekookte aardappelen De peren schillen, in vieren snijden en klokhuizen verwijderen. De pe ren wassen en met zoveel water opzetten dat ze half onder water staan. Citroenschil en suiker toe voegen. De peren zachtjes koken tot ze gaar zijn en mooi rood van kleur. De citroenschil verwijderen en het vocht bij binden met wat aangemengd aardappelmeel. Peren die moeilijk roodkoken: een beetje bessesap erbij. De varkenslapjes met peper en zout bestrooien en in een flinke klont boter bruin en gaar bakken. De jus met wat water afblussen. De stoofperen op een schotel rangschikken. De inmiddels gebakken aardappelen en varkens lapjes er omheen leggen. Menutip: Grapefruit, stoofperen en varkenslapjes, hopjesvla met noten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6