Kardinaal hoeft niet per se weg op z'n 75ste Uit de kerkbladen Kerkelijke leiders lasteren Israël Vandaag Stel iiihl Jimr Bisschop Bluyssen stelt (een beetje) gerust: Trouw Kwartet Jorwerenconcilie richt brie! aan 'volk van God' Nieuwe fabriek: werk voor honderd mensen Conferenties* Bii Limburgse bakkerijen 100 ontslagen Steekpartij op station van Anna Paulowna Prof. De Vogel geniet nog van Johan de Heer Weekeditie voor het .Buitenland luchtpostuitgave ■mm h Beroepingswerk fllsMll Nieuwe boeken TROUW/KWARTET MAANDAG 2 SEPTEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2/K2 Ds. Y. van. der Schoot, hervormd predikant te Vlissingen en se cretaris van de plaatselijke raad van kerken schrijft ons: Vflf bisschoppen luisteren op het landelijk pastoraal overleg naar de openingstoespraak van kardinaal Alfrink. Het zïin van links naar rechts: mgr. Simonis (bisschop van Rotterdam), mgr. Bluyssen (Den Bosch), mgr. Zwartkruis (Haarlem), mgr. Fvnst (Breda) en mgr. Möller (Groningen). Helemaal links de lege stoel, die de afwezig- heid van mgr. Gijsen demonstreert. Van een onzer redacteuren NOORDWIJKERHOUT Wie zal volgend jaar kardinaal Alfrink opvolgen?, vragen veel rooms-katholieken in ons land zich met enige zorg af. Ze zijn benauwd dat Rome iemand a la Gijsen op de Utrechtse aartsbisschoppelijke zetel zal neerzetten. Op het lan delijk pastoraal overleg in Noordwijkerhout stelde bisschop Bluyssen van Den Bosch zijn gehoor een beetje gerust. De kardi naal hoeft niet per se weg op z'n 75ste, vertelde hij, de kerkelijke wetten sporen alleen aan tot aftreden als je 75 bent. Maar, voegde mgr. Bluyssen eraan toe, in de kerk liggen een aansporing en een bevel heel dicht bij elkaar! Wie nu overigens meent dat ln Noordwijkerhout van dik hout plan ken werden gezaagd, vergist zich. Zelfs bij het vragenuurtje met de bisschoppen was alles van tevoren goed geregeld: gestencilde vragen en gestencilde (concept-) ant woorden werden van tevoren uitge deeld. Wèl lagen in op 't eerste oog tamme vragen alle problemen van het Nederlandse episcopaat opge sloten. Hoe staat het met de amb ten, hoe zit het met de pluriformi teit binnen de kerk, hoe met het spreken van de bisschoppen als er kennelijk geen eenheid van opvat ting bestaat, hoe met de oecu mene en vooral: kan er geen groen licht voor gezamenlijke eucharlstie- avondmaalsvierlngen worden gege ven? Inbreng Om nog even op bisschop Bluyssen terug te komen, deze kon over het begin van deze procedure voor een opvolger van kardinaal Alfrink wel geruststellende dingen zeggen. Ui teraard niet hoe dat ooit nog eens door het Vatlcaan 'verwerkt' zal worden. Te verwachten is, zei hij. dat bij deze procedure alles zal worden gedaan om te leren uit het verleden en onrust onder deze mensen te voorkomen, kortom, dat het aan de inbreng bij de Heilige Stoel niet zal liggen. Wat de ambten betreft, bij het huidige tekort qan roepingen kan nu gebruik worden gemaakt van een zestigtal hoog gekwalificeerde pastorale werkers, die geen priester, dus niet gewijd zijn. Daarnaast stem tot dankbaarheid dat er in de kerkprovincie veel belangstelling blijkt te bestaan voor het lekenpas- toraat. Te beginnen in Utrecht maar ook ln vele andere plaatsen komen er cursussen waar deze mensen daarvoor de nodige toerus ting zullen ontvangen. De kardinaal wilde in verband met deze positieve ontwikkeling graag de uitspraak van een Duitse collega tot de zijne maken. 'Onze grootste rijkdom zijn de gelovigen'. De vrouw Nog een greep uit het vragenuurtje dat het pastoraal overleg besloot. Kardinaal Alfrink: wijding van ge huwden, of van de vrouw zie ik voorlopig niet gebeuren. Zelfs in de Nederlandse kerkprovincie is daar nog geen meerderheid voor te vin den. En &ls het ooit gebeurt, is het nog zeer de vraag of wij dan ook het eerste land zouden zijn. Waar aan hij troostend vaderlijk toe voegde: Als de ongewijde pastorale werk (st) er het goed doet, heeft hij/zij evenveel waarde voor de Heer als de gewijde priester En over tegengestelde meningen in het bisschoppencollege: Je kunt daarbij altijd twee tendenzenonder- scheiden. De ene zweert bij vroeger om van daaruit te handelen en de andere staat open voor nieuwe in zichten, wil die kritisch bezien en mede dèirdoor het handelen laten bepalen. Maar die tendenzen zijn niet typisch voor de Nederlandse situatie. Je vindt ze overal. Geen ruimte Tenslotte over praktische oecu mene: de bisschoppen achten nog geen ruimte aanwezig om' officieel Jac. Vreeken 40 jaar in overheidsdienst OEGSTGEEST Een enorm aan tal mensen kwam zaterdag naar het gemeentehuis om gemeentesecreta ris Jac Vreeken te feliciteren met het feit dat hij veertig jaar in dienst was bij de overheid. In ja nuari '40 kwam hij naar Oegstgeest als adjunct commies. In 1970 werd hij hier gemeentesecretaris. Voor de receptie begon was er een officiële huldiging. De Jubilaris werd door enkele aanwezigen toegesproken, waaronder burgemeester Jonkheer T. A. J. van Eusinga die namens het gemeentebestuur een antieke tafel met bloemenvaas aanbood. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Oordts Dagblad Uitgaven van BV De Christe iike Pers Directie. Ing O Post ma. F Diemer Hoofdredactie: J Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, Adam Telefoon 020- 22 03 83. Postgiro- 26 92 74. Bank: Neo Midd. Bank (rek nr 69 73 60 768) Gem giro X 500. Kardinaal Alfrink spreekt het landelijk pastoraal overleg in Noordwijkerhout toe. ristie-avondmaal te doen vieren. Dat is bijv. gebleken bij de afslui- met leden van andere kerken eucha ting van de onlangs gehouden Kerkconferentie van de Raad van Kerken, toen dit bij nader inzien niet werd gedaan en er een geza menlijke woorddienst voor in de plaats kwam. Tevoren was het landelijk pastoraal overleg voor de toeschouwers wei nig spectaculair verlopen. Geen emotionele gedachtenwisselingen, geen verward heen en weer ge praat, maar een tot in de finesses gereglementerde werk- (protestan ten zouden zeggen: toerustings-) conferentie, die duchtig op 300 plaatsen van het grondvlak in den lande was voorbereid, binnenska mers verder werd geëvalueerd en in plenaire zittingen (één woordvoer der per bisdom )werd afgewerkt tot aanbevelingen, Waarmee ieder het tenslotte eens was. Aanbevelingen die wij al eerder ip ruwe vorm publiceerden en die betrekking hadden op: Waar heen zijn wij op weg?, het gezin, het onderwijs, het wrk en de kwestie van de gastar beiders. Voor de buitenwacht moge het dan bijna een matte indruk hebben ge maakt, de meeste deelnemers-zelf waren over de wijze van werken erg te spreken: 'We hebben nu goede uitgangspunten waarmee we in de parochies aan het werk kun nen gaan'. Trouw/Kwartet maakte 28 augustus melding van een conferentie van mohammedaanse, rooms-katholleke en orthodoxe leiders te Amman, die een gezamenlijke verklaring hebben uitgegeven i.v.m. de arrestatie van de Grieks-Katholieke aartsbisscho van Jeruzalem, op heterdaad be trapt toen hij uit Libanon naar Israël terugkeerde: in zijn auto TAIZE Het jongerenconcille te Taizé is zondag besloten met het voorlezen van een brief 'aan het volk van God'. Naar schatting wa ren in het regenachtige en modde rige Franse gehucht 35.000 jongeren, afkomstig uit 120 landen, aanwezig. Onder hen ongeveer 8800 Nederlan ders. De brief, die werd voorgelezen door een jongere uit Zaire, is een appèl om de kerk van de armen opnieuw te ontdekken door met elkaar te delen zoals de eerste christenen deden. KERKRADE De fabriek voor af- dichtingsringen pionier Laura bv. zal op het industrieterrein Dent- genbach te Kerkrade een nieuwe fabriek gaan bouwen, die in 1973 honderd nieuwe arbeidsplaatsen oplevert. Op dit moment werken bij de fabriek 285 mensen. De fabriek is een dochteronderneming van het Engelse bedrijf Fenner en de Lim burgse mijnonderneming Laura en vereeniging. Suriname vrij! Wat nu? Informa tieve 'werkplaats', zaterdag 14 sep tember van tien tot vijf uur op De Drieburg in Driebergen met mede werking van o.a. minister drs. J. P. Pronk. Informatie en opgave: her vormde jeugdraad; tel. 03438 - 6341. De toekomst van het christendom. SSR-reunistencongres, 25 en 26 ok tober op De Blije Wereld te Lunte- ren. Sprekers vier theologen (dr. J. T. Bakker, Kampen, dr. D. C. Mul der. Amsterdam VU, dr. mag. E. Schillebeeckx, Nijmegen en dr. J. Veenhof, Amsterdam VU) en twee ministers (mr. A. A. M. van Agt en drs. J. P. A. Gruijters). ICCC-jeugdcontact. Conferentie van 21 tot 23 september te Baam- brugge over 'Gij zult Mijn getuigen zijn'. Spreker ds. W. M. M. Moonen. Schriftelijke aanmelding ICCC, Frederiksplein 24, Amsterdam. werd een grote hoeveelheid wapen tuig aangetroffen, bestemd voor El- Fatah cellen in Israël. De heren stellen het voor, alsof deze arrestatie een onderdeel uit maakt van een Israëlisch complot om het arabisch en christelijk deel van Jeruzalem te vernietigen: ze zijn 'ervan overtuigd dat de Israëli sche maatregelen ter onderdruk king van zowel christenen als mos lims beantwoorden aan het plan van Israël om van Jeruzalem een volledig joodse stad te maken en alles wat niet-joods is te vernieti gen. Het christendom en de islam worden nu met uitroeiing in het heilige land bedreigd'.. Verder wordt in deze verklaring gezegd dat het optreden van Israël 'ons in onze overtuiging sterkt, dat de plaatsen in Jeruzalem die heilig zijn voor miljoenen gelovigen op de wereld, met verwoesting worden bedreigd als de heilige stad nog langer onder Israëlisch bestuur blijft'. Een dergelijke grove en met alle feiten in strijd zijnde lastering van Israël kan door de kerken niet wor den geduld. Wij hebben ons dan ook onmiddellijk gericht tot de raad van kerken in Nederland, die o.a. relaties onderhoudt met de ker ken in Israël en de arabische lan den, om duidelijk te protesteren bij de betreffende kerkleiders tegen deze verbijsterende verdraaiing van de waarheid. Nooit hebben de ker ken in Jeruzalem onder het mos limbewind van de Turken en tij dens de bezetting door de Jorda- niërs een vrijheid gekend zoals dat nu het geval is onder Israëlisch bestuur. Dat kan iedereen constate ren, die enigszin op de hoogte is met de feiten. Als er sprake is van onderdrukking, uitroeiing en vernietiging, dan kunnen de Joden daarover een boekje open doen: heel de joodse wijk van Jeruzalem is vernietigd na de Jordaanse bezetting in 1948, de synagogen werden verwoest of in gericht als publieke latrines, .de joodse graven op de Olijfberg met de grond gelijk gemaakt, en hoe veel joden zijn aan de slachting ontkomen? Trouw/Kwartet d.d. 24-8 vermeldt, dat zowel Arafat als Hoessein den ken aan een politieke oplossing voor Jeruzalem, waarbij ook de be langen van de talrijke Palestijnse en Jordaanse christenen worden veilig gesteld en met de Joodse religieuze verlangens zoveel mogelijk rekening wordt ge houden. Denken zij nu werkelijk dat joden en christenen zó kort van memorje zijn. dat zij zich als kippen laten inpalmen wanneer de vos de passie preekt? De belangen van de mohammeda nen zijn in Jeruzalem veilig ge steld, het tempelplein staat zelfs onder Jordaanse bewaking. Christe nen en joden leven er onbelem merd met hun arabische buren. Zo moet het blijven. HEERLEN Na lang aarzelen heeft het personeel van de Verenig de Limburgse Bakkerijen de eis van de regering aanvaard dat het per soneel van drie- tot tweehonderd man ingekrompen moet worden. De regering had gezegd dat zij al leen onder die voorwaarde bereid was het noodlijdende bedrijf te steunen. Het besluit werd genomen omdat de drie grote meelconcerns in ons land er niets voor voelen de Verenigde Limburgse Bakkerijen over te nemen. Verwacht mag ech ter worden dat de inkrimping nieuw overleg met een fusie-part ner mogelijk zou kunnen maken. 'Het is een afschuwelijke beslis sing,' zei woordvoerder Winter van de voedingsbond NKV. 'We staan met de rug tegen de muur. Afwij zing van het regeringsvoorstel zou sluiting van het bedrijf er ontslag voor driehonderderd mensen bete kenen'. Nu het regeringsvoorstel is aangenomen bestaat er volgens de heer Winter een kans dat de werk gelegenheid voor ten minste twee honderd mensen behouden blijft. De heer Winter had scherpe kritiek op de meelconcerns die volgens hem geen al te fraai spelletje heb ben gespeeld bij de fusiebesprekin gen. Het ministerie van economi sche zaken en de vakbonden zullen de komende weken met het meel- concern Wessanen opnieuw bespre kingen voeren over fusie. ANNA PAULOWNA Bij een vechtpartij op het station van het Noordhollandse Anna Paulowna zijn zaterdagavond twee Jongens neergestoken: een zestienjarige in woner van Julianadorp en een 24- Jarige jongen uit Anna Paulowna. Hun verwondingen zijn niet ernstig. Aanleiding tot de vechtpartij waren moeilijkheden tussen bezoekers van de jeugdsoclëtelt De Ark. De daders zijn nog niet achterhaald. In een reeks gesprekken over de toekomst van het christendom in RO. het maandblad van de reunis- tenorganisatie van de SSR, inter viewde dr. G. Puchinger voor het septembernummer de (in 1944 naar de r.-k. kerk overgegane) classica prof. dr. C. J. de Vogel. Op de vraag, of zij zich nog verbonden voelt met de mensen in de her vormde kerk, antwoordt prof. De Vogel: 'Natuurlijk. Dat is helemaal nooit weggevallen. Ik heb nooit afgekapt, zij wél! Voor mij is er continuïteit. Persoonlijk, voel ik mij met de gelovigen in de hervormde kerk en andere reformatorische christenen verbonden. Ik geniet nog van de liedjes van Johan de Heer. Ik denk alleen dat er bij hen iets ontbreekt om helemaal kerk te zijn. En ik zie er niet in dat ze dat ooit zullen toegeven. Bovendien zou ik in dat kerkelijk leven nu toch nooit meer passen. De Eucharistie staat voor mij in het centrum. En dat is daar niet zo. En het geloof in de Eucha ristie is bij mij zeer sterk verdiept.' Basis Over de ontwikkeling ln de r.-k. kerk zegt prof. De Vogel onder meer: Ja. zie eens, zeer in het kort: wat er op katholiek erf geschiedt moet u zien als vérgaande reactie op vroegere dingen: het geweldige le galisme en ook een zeker formalis me. Daarbij was de priesteroplei ding vroeger veel te schools,, in de zin van: het opnemen van voorge schotelde leerstof. Dat had dan ook niets van doen met een weten schappelijke theologische studie op universitair niveau. En ik heb me zelf de vraag wel eens gesteld: hoe ls het mogelijk dat hier in een geestelijk afgezonderde wereld een gesloten systeem bestaat met vaste antwoorden op alle vragen, terwijl elders een ongelooflijk veel verfijn der theologisch denken bestaat! En dan dacht ik inderdaad aan Barth. Want Barth is voor mij werkelijk een hoge top Wat zich in onze tijd voltrokken heeft: het overwinnen van legalis me en formalisme, dat is een zegen, en. waar het werkelijk door geloof gedragen wordt, een wonder van de Heilige Geest. Daarentegen, als men verder gaat met de basis aan te tasten, de Sedes Romana, dan verlaat je de grondslag zelf. Velen zien dat niet meer. vooral onder de jongere geestelijken; maar die zul len, vermoed ik. terugkeren op hun schreden, tenminste velen van hen. Prof. dr. C. J. de Vogel Neen, ik ben niet verontrust en niet teleurgesteld. Ik ben niet in de katholieke kerk gekomen met be paalde verwachtingen of met be paalde behoeften, maar eenvoudig omdat ik zag dat de kerk door de Heer in deze zin bedoeld is, en dan heb je daér te zijn! De tendenties die zich vandaag voordoen beang stigen me niet. Maar wanneer men de basis aantast zonder te begrij pen wat men doet. dan komt het ogenblik waarop een gelovige het zwijgen moet doorbreken en zeg gen: dit niét, dit kan niet! Ik geloof dus dat Erasmus het katho lieke christendom theologisch op een goede basis heeft gezet, en dat men nu eindelijk ln de katholieke kring gaat doen wat hij wenste: op een schriftuurlijke basis. Danlëlou zei eens: ik nam het ook wel eens op voor een vrije theologie, maar een wetenschap kan haar eerste beginselen niet prijsgeven: zo kan een katholiek theoloog het leerge zag van de kerk niet prijsgeven. Nu, dat heeft Erasmus al gezegd. En wat de nieuwe vertolking van het dogma aangaat, hier beroept men zich wel eens op Johannes XXIII, maar men vergeet vaak wat hij er aan toevoegde: dat men op geen enkele wijze de inhoud van het dogma mag veran deren. Paulus VI zei terecht: we moeten niet het oude kerkelijke Credo aantasten, wel mogen we het met eigentijdse beelden uitleggen. Iedere theoloog, iedere eenvoudige parochiepastoor deed dat al: maar men mag niet de dogmata zelf ver vangen. ik ln de laatste juni-synodeverga- dering weer eens ter plekke. Daar om voel ik mij gerechtigd te ver klaren, dat het noodzakelijk is grondig, onbevreesd en geduldig na te gaan. of het zo wel langer kan De tegenwoordige synode is dubbelsporig. Zij beslist over re gelingen van kerkelijk samenleven en zij heeft als opdracht geestelijk leiding te geven zelfs om 'gezicht' te houden. Voor het eerste is de huidige vorm wel geschikt zij het niet ideaal, voor het tweede niet. Hoe komt dat? Daar zijn gedurende een dag of tien per jaar een goede 50 afgevaardigden van classes aan- v/ezlg, die elkaar nauwelijks ken nen, die portvrij grote, inge wikkelde stukken over allerlei soms eenvoudige, maar meestal uiterst gecompliceerde zaken in huis krij gen. Zij worden geacht die te lezen. En te kunnen beoordelen. Aan een aantal leden per onderwerp ge kozen wordt gevraagd van te voren een rapport te maken. Soms komt er wat uit, vaak ook niet. Het moderamen bereidt het allemaal voor, geeft soms, bv. bij benoemin gen. adviezen, maar het is de syno de die beslist. Een groep betrekke lijk willekeurig aangewezen men sen. Hoe wordt men synodelid? Soms, omdat men met kop en schouder boven de rest uitsteekt, soms, omdat men gepensioneerd is, soms omdat men van de goede ligging is, soms ook bij gebrek aan beter. Het is voorgekomen, dat een classis helemaal niemand vinden kon. Het is een mythe, dat deze groep samenkomend', eenvoudig door het feit dat zij allen ambts dragers zijn, ook tot gezaghebbende besluiten kan komen anders dan in kerkordelijke zin. De discussies zijn jbbui 'saissnosjp ^bba sjoo uep geprepareerde monologen. Soms in teressant, maar ook wel eens erg ernaast. Voor een werkelijk luiste ren, opnemen, dóórvragen, openla ten, aarzelen is geen tijd. Men is er vaak ook niet in geschoold. Dit brengt met zich mee, dat in de toekomst steeds meer zaken van fundamenteel belang onbeslist moeten blijven. Omdat door de dis cussie ter synode diepe verschei denheid aan het licht komt'. (ADVERTENTIE) U hebt familie of kennissen in het buitenland. Stel verder dat zij f weliswaar hun eigen nieuwsbronnen hebben, maar dat zij toch graag willen I weten hoe nu de Nederlandse kijk op het wereldgebeuren is. Dat is interessant genoeg lom te blijven volgen, maar dat staat zelden in I bijvoorbeeld Canadese, Spaanse, Oegandese, Finse of Australische kranten. Probleem? Welnee: er is voor hen de van NRC Handelsblad). Wees eens .aardig: wijs hen op 't bestaan van die weekkrant. Of als u nóg aardiger wilt zijn geef een abonnement. Wat u ook doet, vraag eerst even inlichtingen met deze bon. Synode Zend mij Inlicht' gen over de NRC Handelsblad j Weekeditie voor het Buitenland, de weekkrant die zoveel Nederlanders ln verre landen graag lezen. Ds. L. H. Ruitenberg vindt, dat het anders moet met de hervormde synode. In WootcL en Dienst schrijft hij: Na 25 jaar lang. te weten van 31 okt. 1945 tot 20 nov. 1970 alle hervormde synode-zittingen (op één na) te hebben bijgewoond, was Zenden aan: NRC Handelsblad Weekeditie voor het H Buitenland Antwoordnr. 534 Rotterdam. Geen postzegeL Het einde van het dillema Hier voor het eerste lezen, wij het gemor van de Israëlieten. Het valt ook niet mee om klem te zitten tussen de Farao en de woestijn. Aan dit gedeelte hecht zich in mijn gedachten altijd een herinnering aan een bezoek dat ik eens aan Berlijn bracht. In de Mariënkirche in Oost-Berlijn, toen nog temidden van de puinhopen en oneindig troosteloos, woonde ik een kerk dienst bij die geleid werd door Prases Scharf. Hij preekte over Mo- zes. Het einde van zijn preek luid de: spreek dan met Hem, voor dat je de weg naar de woestijn inslaat. Even later stonden we buiten, in de woestijn van het communistisch Oost-Duitsland. Israël ziet de Farao met zijn leger aankomen. De pro feet (Mozes) zegt dat ze verder moeten, de woestijn in. En dan ontstaat die merkwaardige gedachte dat de slavendienst in Egypte toch beter was. Laat ons met rust, zeg gen ze tegen Mozes. Het vólk wenst eigenlijk niet bevrijd te worden. Ze zien zichzelf.sterven in de woestijn. In Egypte werden ze tenminste be graven. Ook dat hoort bij het ver haal van de bevrijding. De mensen die bevrijd worden willen het niet. Ze hebben geen vertrouwen in de leiding Gods in de woestijn. Mozes staat voor een moeilijk dilemma van de profeet. Wat zal hij? Zal hij ze laten zitten, laten terugkeren of zal hij doorzetten? Maar voor Mo zes is er geen keus meer. Hij is een gegrepene Hij kent zelf het vast vertrouwen in deze God. Hij spreekt ze toe. God zelf zal voor ze strijden en zij hoeven geen vinger uit te steken, zo vertaalt iemand het. Alleen maar vertrouwen. Dat kan ook. Er zijn situaties waarin we wel een vinger, en eeü hele hand moeten uitsteken, maar e r zijn ook situaties waarin alleen vertrouwen gevraagd wordt. De moeilijkheid wordt niet ontkend. Het lijden wordt niet weggepraat door Mozes. Maar er staat iets tegen over. God is er ook nog. We moe ten de profeet hierinvolgen.Vooral als we misschien vlak voor een woestijn staan, waarvan geen mens mag zeggen dat het geen woestijn is. Maar God is er. Dat maakt een eind aan het dilemma. (Exodus 14, 9-14). NED. HERVORMDE KERK Overleden: S. de Vries (87 jaar) te Groningen. Stond te Idsegahuizen, Zevenhuizen (Gr)., Nieuw-Amster dam, Siddeburen, en Engwierum. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Heemse, J. W. Broers- ma te Westerbork. 'Speelse liefde' door Alex Comfort. Uitg. Elsevier te Amsterdam. 253 blz. Prijs 55,-. 'Speelse liefde' is de titel zegt het al geschreven voor hen die genoeg hebben van loodzware boeken over seksproblemen. Geen boek, dat preten- teert precies te weten hoe het moet, geen seksuele acrobatiek, die meer spierpijn dan plezier versohaft, maar een met veel humor geschreven gids voor het minnespel. Alleen de meer dan honderd fijnzinnige tekeningen en de Japanse erotische prenten, die er in voorkomen, maken dit boek al de moeite waard. 'Speelse liefde' is geschreven door de Engelse bioloog Alex Comfort en het is met behoud van de luchtige stijl vertaald door Aart Gi.sólf (van 'Ja dokter-nee dokter'). Comfort geeft toe dat het niet een voudig is om op het gebied van de seksuele voorlichting iets nieuws té brengen. In onze tolerante maatschap pij is alles al te koop: van puriteinse berispingen tot harde pornografie. Maar waar de kiosken uitpuilen van seks- en contactblaadjes, ontbreekt het volgens hem aan de gewone menselij ke raad met ervaring en kennis van zaken. Het boek is daarom zowel voor de 'hulpverleners' als voor de prakti- zerende liefhebber geschreven. Maar het is toch in de eerste plaats be doeld, zegt Comfot, voor de seksueel actieve lezer, die een beetje plezier aan seks wil beleven zonder zich daar over schuldig te voelen. Zonder ook dat hij zich abnormaal voelt wanneer er opvattingen of wensen naar voren komen, die niet in het geijkte stra mien vallen. Eigenlijk is dit boek een soont kook boek. De haute cuisine leer je echter niet vanzelf. Het begint ermee dat je van eten en koken houdt. Je bent nieuwsgierig, gaat van alles proberen, leest recepten en je ontdekt veel nieuwe mogelijkheden, tot aan 'vier- sterren-seks' toe. De moraal is dat variatie in seks niet eng of gek isi Voor het hele repertoire geldt dat alles mag zolang je van elkaar houdt en het beiden leuk vindt. Varia- ties zonder dat het per se moet genoeg dus, maar ook veel wenken, tips en raadgevingen. Want er mogen nog zoveel boeken zijn geschreven over de voortplanting, of taboes zijn afgebroken, over seks die voor beide partners gewoon prettig en bevredi gend is, wordt nog maar weinig ge sproken. E. 'Ik vaar'. Uitgave Interdi.jk b.v. Sa menstelling Joop Michel, prijs 14,50. Vooral beginnende watersporters zullen belangstelling hebben voor de onderwerpen onder meer de keuze van een boot, de kosten, de ligplaats die in deze uitgave worden behandeld. De vele illustra ties zijn verzorgd door fotograaf Theo Kampa en graficus Harold Mörincke.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2