Olof en kromhoorns in
jubileum-uitzending van
'In de kaart gespeeld'
Tien vingers
en televisieprogramma's
3otn^o
Even
k
Hoorn in impasse
over college
In Lelystad:
Koophuizen vanaf
ƒ181 per maand
Paul Brand
Chirurg in India
f
puzzelen
Dagrecei
Bromfietser omgekomen
Pluimveerhouderij
heeft steun nodig
is
TROUW KWARTET DONDERDAG 29 AUGUSTUS 1974
BINNENLAND, RADIO EN TV
W
door Riet Diemer
HILVERSUM Wanneer zondagavond om half negen op Hilversum I niet alleen dat stukje Kaiser-
walzer als herkenningsmelodie van 'In de kaart gespeeld', maar de Strauss-walz in zijn geheel wordt
uitgevoerd door het omroeporkest, dan is dat de ouverture tot de 250ste keer dat Lex Braamhorst en
Jos Leussink dit programma brengen.
Het verzoekplatenprograrama op
klassiek gebied verandert voor deze
gelegenheid in een live-concert met
bekende orkesten en solisten in
aanwezigheid van vijfhonderd ge
nodigden. Het grootste deel van de
genodigden heeft het programma
door verzoeken samengesteld. En
dat resulteert in namen als Hein-
zelmannchens Wachtparade. de se
renade van Toselli, maar ook viool
spel van Theo Olof en een concert
voor vier (middeleeuwse) krom
hoorns. Dat alles en nog heel veel
meer - er staan negentien num
mers op het repertoir - in een
gebalanceerde opbouw.
Lex Braamhorst - man met een
bekende avroradiostem onder meer
van hersengymnastiek maar ook
van 'Goede morgen u luistert naar
de AVRO' is presentator en samen
steller van 'In de kaart gespeeld.'
Jos Leussink. musicoloog, heeft een
belangrijk deel in het opbouwen
van het programma en het uitzoe
ken van de aanvragen.
Tijdens het opnemen van een pro
gramma voor de verre toekomst
vertelt Lex Braamhorst zeer nauw
keurig, dat 'in de kaart gespeeld'
het 'dichtstbeluisterde klassieke
avondprogramma van de hele week
buiten de nieuwsbulletins, maar in
clusief Hilversum 3 'is.
Gemiddeld driehonderdduizend
luisteraars draaien de knop om
voor dit programma, 'dat in stereo
kwaliteit een zo breed mogelijk pu
bliek op klassiek gebied wil bedie
nen'. Aldus weer Jos Leussink.
'Dus geen beperkingen, geen speci
ale repertoires, maar zowel oude
muziek, als oratorium, opera, ope
rette. romantische en twintigste
eeuwse muziek enz. Als we op een
zondag verzoeken vragen, dan ko
men er zes e zevenhonderd reacties
binnen en dan moeten we direct
weer sluiten'. Ter illustratie een
stapeltje dat dateert van september
verleden jaar.
Opnamen voor 'In de kaart gespeeld' in de studio. Links Jos Leus
sink, midden Lex Braamhorst en rechts omroeptechnicus Jan van
Breemen.
ne wordt als solo-instrument be
speeld in 'Het tromboneconcert'
van Albrechtsberger. 'Trombone is
,als solo-instrument onmogelijk
moeilijk en ongebruikelijk', vertelt
Jos Leussink. En drie gitaren tok
kelen enkele delen uit het trio in D
grote terst van Gragnani. Maar
Theo Olof speelt de prelude uit
Bachs vioolconcert, sopraan Ro-
traud Hansmann zingt samen met
bas Max van Egmond liederen uit
'De Bauernkantate'" van Bach en
George van Renesse speelt een im
promptu van Schubert. En dat kan
allemaal in 'In de kaart gespeeld'.
(ADVERTENTIE)
Niet in prullenmand
Lex Braamhorst: 'Dat komt beslist
aan de beurt, nee. er verdwijnt
geen kaart in de prullemand. Het is
nog nooit gebeurd dat Iemand geen
berichtje kreeg dat zijn aanvraag
wordt gedraaid al weten de ver
trouwden dat het lang kan duren.
De reden dat luisteraars platen
aanvragen is nogal eens het feit.
dat een grammofoonplaat al jaren
uit de handel is. In de NOS-disco-
theek is hij dan wei (in vaak
slechte kwaliteit -red), maar een
enkele keer laat 'In de kaart ge
speeld' een muziekstuk speciaal uit
voeren.
Dat is gebeurd met 'De Premers-
berg' van Koennemann; het pro
menade-orkest voert het uit samen
met het omroepkoor, of 'Das Gebet
einer Jungfrau' van de Poolse com
poniste Badarecewska, waarvan de
piano-uitvoering van Pierre Palla
nu bestaat. Nummers die eens in
het jaar gevraagd worden. Vaak is
het programma een vraagbaak,
wanneer er een briefkaart binnen
komt met een paar nootjes gekrab
beld.
Bijzondere nummers
Een hele ultzoekerij, op titels zoe
ken, platen luisteren. 'Het vinden
schept dan vreugde bij de samen
stellers' bekent Lex Braamhorst.
Om tenslotte nog bijzondere num
mers te noemen van het zondaga
vondprogramma: er is de première
in ons land van F. Boieldieu's ou
verture 'Le Petit Chaperon Rouge'
door het omroeporkest. De trombo-
jee*
4i/non- filiale* n>et
vlees qrcerten
500A/w)
<9£14/6 7$?
3I'8J?4
SMIDJE VERHOLEDj'
Op rozen zitten
Het is niet moeilijk te raden op
welk net woensdagavond de grootste
kijkdichtheid werd gemeten. Wie de
door de vakman Dino de Laurentiis
geregisseerde film 'Storm over Rus
land' vertoont, weet bij voorbaat dat
hij het van zeer veel programma's
2al winnen. Dus zat de Tros met het
'Dagboek van een onderwijzer' als j
concurrent, op rozen. Want als j
gewelddadigheid en romantiek zich
op het filmdoek met elkaar
vermengen, is vrijwel niemand
bestand tegen de aantrekkingskracht
van die combinatie.
Film-technisch waren de massa
scènes de meest bewonderens
waardige onderdelen van de in
1959 vervaardigde Amerikaanse
film. Met uitzondering van de in
1971 gestorven acteur Van Heflin,
die de magische rebellenleider
martiaal vertolkte, was er van
karakterspel hoegenaamd geen
sprake.
De, Tros kan maar niet genoeg
krijgen van John Woodhouse, die
nu al via alle mogelijke camera
instellingen op het scherm is'
gebracht. Het 'waarom' is eèn
beetje raadselachtig, want er zijn
accordeonisten die qua muzikali
teit en.veelzijdigheid aanzienlijk
hoger mikken. Een vakman
bijvoorbeeld als Harry Mooten,
die veel meer heeft gedaan aan de
verheffing van het instrument,
wordt minder vaak gevraagd voor
een buis-optreden. Welke omroep
laat Harry eens opereren met de
Mariniers Kapel of welk ander
groot en geroutineerd orkest? Daar
zit misschien interessant
vergelijkingsmateriaal.
Tros en VARA gaven er de voor
keur aan die knuppels stilletjes te
laten liggen en het voorlichtings-
karwei over te laten aan de NOS.
In heel wat huiskamers zal men zich
hebben afgevraagd wat er scheelt
aan een minister die zich zo
uitdrukt als de heer Vredeling
blijkens dat interview heeft
gedaan. Maar die vraag bleek in
ons televisiewereldje niet te zijn
opgekomen. Voor de oorlog was een
uitspraak van de communist Lou de
Visser spreekwoordelijk namelijk
'ons is niets te dol'. Dit schijnt zich
nu te herhalen.
Li het programma 'Nederopzien'
trok de VARA voor mijn gevoel te
veel zendtijd voor de door
Rik van der Linden verlaten groep
'Ekseption'. Er kwam weinig nieuws
uit de saaie interviews en van
een wezenlijk kritisch afwegen van
de vroegere en huidige kwaliteit
was geen sprake. Zoiets moet
je niet door de groepsleden zelf
laten vertellen, maar door onaf
hankelijke deskundigen.
Maar er speelde iets dat belang
rijker was dan een popgroep, eezi
met show omgeven accordeonist,
een wijdlopig Italiaans Dagboek en
een Amerikaanse visie op het
Rusland van Catharina de Grote.
Minister Vredeling wierp via het
weekblad 'Vrij Nederland' het
grootste aantal knuppels van deze
eeuw in het hoenderhok.
TON HYDRA
111. Iedereen wilde de, kleine poli
tieman toen natuurliik bedanken,
maar daar wilde het njanneke niets
van horen. 'Als er iémand dank
verdient, dan is het smidje Verho
len', zei hij. 'Die is 's (nachts in het
geheim bij me gekömen en hij
heeft me alles verteld'. 'Maa.
maar waarom smeet me er dan
uit?' riep de smid verbaasd uit. 'En
waarom deed u net pf u me niet
geloven wilde?' - 'Daar heb ik een
héél goed gefundeer^fe reden voor',
lachte de kleine commissaris. 'De
kwestie is, dat je ifl dit land een
misdadiger op heterdaad moet be
trappen. wil je in £taat zijn hem
een flinke straf te ,óoen opleggen .-
De rechtbanken in deze streken
zijn namelijk strikt rechtvaardig,
weet je. Ze gaan nóóit op praatjes
af, want praatjes zijn dikwijls
FERDINAND
moeilijk of helemaal niet te bewij
zen. De rechtbanken hier willen
bewijsbare feiten zien. Welnu.
hier heb je die feiten dan. We waren
er zelf bij toen die overal plaatsvon
den toen de goudkoffers gestolen
werden. En als ik jou niets vertelde
dan wist ik zeker, dat jij hier op je
eigen houtje door zou gaan. Een
fijn idee man, dat spoken. Ik heb
er gisteravond braaf aan mee ge
daan. want dat kleine, zwarte
spookje, wel.dat was ik!' 'Was
u dat?' riep de smid verwonderd.
'Maar.moeten we nu eindelijk
eens niet wat doen om Nosco te
pakken te krijgen? Die is er al ik
weet niet hoe lang vandoor'.
'Nosco komt nooit ver weg', zei
toen het andere oude dametje, en
ook zij wierp haar hoedje, mantel
en sjaaltje af. En wie stond daar?
Mr. Silberlöwen von Goldsté
ons reeds bekende bankdirp(
'Ja, ja, we hebben met zijn f 2
een mooi plan beraamd', veSQ]
deze. 'Mijn broer, de kolonan
er ook bij en hij heeft voor
daag een mooie oefening in
gedraaid. Hahaha, er ligt ee&e
wel ondoordringbaar coordo^k
infanteristen om het kasteeL
loof maar, Verholen, dat wes
blij waren met de inlichting^
jij meebracht'. 'Lang lad(
slimme smid Verholen', riep ffce
de hertog Egoneel toen uit.Lt
nu is er genoeg gepraat. Olal
het kasteel, mannen. Volg iLt
weet de weg'. Dapper stéhe
oude edelman zich aan het,m
van de stoet en onversaagd^
hij de hele optocht door deie(
tere, onderaardse gangen naL
oude, voorvaderlijke kasteel, jjg
Radio van
Speciaal
_Van onze correspondent
HOORN Hoorn is in een impasse
geraakt wat betreft de vorming van
een nieuw college. Het CDA blijft
zich uitspreken voor een afspiege
lingscollege, wat in de ogen van de
fractievoorzitter van Progressief
Hoorn en PvdA (die de meerder
heid in de raad hebben) afkeurens
waardig is. Progressief Hoorn
streeft naar een links college, zon
der het CDA, maar krijgt nog
steeds de PvdA niet mee. Dit week
einde valt in Hoorn de beslissing.
LELYSTAD Het Bouwfonds Ne
derlandse Gemeenten laat door het
Bouwbedrijf Holborn in Lelystad 73
koopwoningen bouwen waarvan de
prijs zal liggen tussen de 63.126 ep
de 75.926 gulden.
HIL1
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag metjeen plaatje. (8.00 Nws.
8.11-8.21 Radiojournaal.) 8,50 Morgen
wijd. 9.00 Toppers van toen. 9.35 Waterst.
9.40 Schoolradio. 10.00 (S) V.d. kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws:
11.03-11.05 Radiojournaal.) 11.30
Rondom Twaalf,, met 11.55 Beursber.
12.30 Mod. Plattel. 12.35 (S) Sportrevue.
13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S)
Franse ork.werkei). 14.00 (S) Amusem.-
muz. 15.00 (S) Aspecten. 16.00 Nws. 16.03
Radiojournaal. 16.05 (S) Jumbo-Set.
17.00 (S) Mobiel. *17.55 Med.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.20 (S) Licht orgelspel. IKOR: 18.30
Kleur. NCRV; 19.00 Leger des Hetlskwart.
19.15 Kerk vandaag. 19.30 (S) Veel gevr.
gewijde muz. 20.00 i (S) Zomaar zomers.
21.55 (S) Intern, 'iOrgelconc. .Haarlem
1974. 22.20 Avonioyerdenk. 22.30 Nws.
22 40 (S) Hier én hu. 22.50 Om cte
velligh. v.h. bestaan (5), 23.25 (S) Klass.
muz. 23.55-24 00 N(W^.
HILVElfeUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Levende Woord.
7.08 (S) Preludiuni. 7.30 Nws.. 7.41
Hier en nu. 7.55 Aangestipt. 8.00 (S) Te
Deum laudamus. 8^24 Op de man af. 8 30
Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvr. 8.45 (S)
Podium v.d. vrouw.; 9.20 (S) Onder de
hoogtezon. 10.00 (S), Klass. ork.muz. 10.30
Nws. 10.33 (S) Omr.ork.: mod. muz. 11.30
Hier en nu extra. 11.55 Med. 12.00 Zingen
met Cecilia. 12.15 [(S) Kinderkoor met
soliste. 12.26 Med. 12.30 Nws. 12.41 <S)
Hier en nu: 12.53 fB) Herv. middagpau-
zedst. 13.13 (S) Draaischijf. 15.00 (S)
Planowerken uit qe Romantiek. 15.30
Nws. 15.33 <S) Cello en plano: klass.
rauz. 16.00 Uur natqur. 16.30 (S) Hier en
nu. 17.00 Kindervisie. 17.30 Nws. 17.32
(S> Hier en nu. 1
NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muz. in
vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereidpanora-
ma. 18.53 Zojuist' verschenen. AVRO:
19.00 Trefpunt. 19.&0 (S) Klass. strijk
kwintet. 19.45 (S> Gitaarrecital. NOS:
19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00
Collegium Musi culm Amstelodamense:
Spaanse madrigalen uit de 17e eeuw.
22.10 Dat zit gobd fout. 22.30 Uit de
Muz.pers. 22.55 (S> Dichter bij de muz.
23.20 (S) Essay, 23.50 Radiojournaal
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM in
TROS: 7.02 Drie op je boterham: Vaan
's ochtends, met o.a. verkeersinf. KRO:
"3 Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op
—62
Maar.te ontdekken dat je hiel de
kwetsbare plaats is. zoals bij Achil
les! Hij lachte hardop, een beetje
schor.
'Paul?' Het was de stem van tante
Hope die aan zijn deur klonk. 'Voel
je je wel goed? Kan ik iets voor je
doen? Zal ik wat thee voor je
halen?'
'Nee tante, dank u'. Hij poogde zijn
stem opgewekt te laten klinken, 'ik
heb alleen wat slaap nodig. Het
was een lange en vermoeiende reis'.
'Natuurlijk. Slaap maar goed. Mor
genochtend ben je weer de oude'.
Op kousevoeten sloop zij weg. En
daar lag hij in het donker, aan
wanhoop ten prooi. Dat ordelijke
wereldje van Nethanla, de drukke
wereld daarbuiten van bussen en
vrachtauto's en de ondergrondse,
van de voetstappen van voorbijgan
gers en de lach van kinderen
het was allemaal even ver als een
planeet in de ruimte. Hij zou er
nooit meer deel van uitmaken. Ver
bannen. taboe, 'melaats'! Hoe ge
makkelijk hadden hij en anderen
deze versleten uitdrukkingen ver
worpen als on-realistisch en uit de
tijd. Hadden ze nu werkelijk ge
dacht dat zij door de naam van iets
te veranderen de eeuwenoude ver
vloeking die het inhield ook kon
den teniet doen? Maar was hij
alleen? Weineen! Hij was helemaal
niet alleen. Hij bevond zich in het
twijfelachtige gezelschap van ten
minste tien miljoen anderen, die
ook ooit eens zo n ogenblik hadden
doorgemaakt. Zo had Namasivayan
zich gevoeld, toen hij de laesie op
zijn heup opmerkte. En Sadagopan.
En dokter Jagadisan.
Doch dit was geen ogenblik voor
zelfbeklag. Voor het ochtend was.
en hij een nieuwe dag onder ogen
moest zien. diende hij een plan op
te stellen. Wat zou hij nu doen?
Dorothy
Clarke
Wilson
Vertaling:
H. A. Schreuder
Eén ding was zeker: hij moest niet
al te innig contact met zijn gezin
hebben. Zou hij teruggaan naar In
dia. en. zelf patient, zijn werk met
andere 'melaatsen' voortzetten, of
was het beter hier in Engeland te
blijven, waar het grote publiek zijn
ziekte niet zou herkennen? Hij
stelde zich voor wat een emotie het
bericht teweeg zou brengen, met
name in Engeland. En wat. een slag
voor de leprabestrijding! Al die tijd
had hij zijn medewerkers voorge
houden dat de ziekte niet besmet
telijk was. Er zouden er maar wei
nigen zijn. die zich er nog ooit mee
bezig zouden durven houden.
Hij balde zijn vuisten, en schiep
behagen in de pijn van zijn nagels
in zijn vlees. Zou er een tijd komen
dat hij zelfs met de uiterste in
spanning er niets van zou voélen?
In elk geval bezat hij genoeg ken
nis om misvormingen van zijn
handen en voeten tegen te gaan.
Misschien was het wel het eenvou
digst gewoon te verdwijnen. En hij
was al bezig plannen daartoe te
maken, toen zijn nuchtere verstand
hem tot de orde riep. Lafaard! siste
hij tussen zijn tanden tegen zich
zelf. En jij bent het nog wel, die
iedereen heeft verteld dat lepra "te
genezen is.
Zo ging het door die nacht: een
vicieuze cirkel van medelijden met
zichzelf, redelijke argumenten,
plannen zonder begin en zonder
einde. Half in slaap, half wakend
lag hij daar, op schoenen en sok
ken na geheel gekleed. Buiten be
gon het al te schemeren. Het leek
een mensenleven, in plaats van een
enkele nacht. Hij kwam overeind
en bekeek zichzelf in de spiegel,
verbaasd dat hij er tamelijk ge
woon uitzag, en dat zijn bruine
haar nog altijd niet grijs was.
'Goed', zei hij hardop, grimmig.
'Laten we doorgaan met de zaak'.
Met klinische nuchterheid zocht hij
een andere naald op. Met vaste
hand stak hij de naald in zijn hiel,
drukte door en schreeuwde het
uit!
De opluchting die de pijn hem gaf
deed hem duizelen. Zijn eerste in
geving was op zijn knieën te vallen
en God te danken. De volgende:
het raam open te gooien en diep de
zoele ochtendlucht van april in te
ademen, alsof hij zijn longen niet
vol genoeg kon zuigen. De derde
was: zichzelf uit te schelden voor
een ongelooflijke ezel. De verkla
ring voor zijn vergissing was een.-
voudig genoeg. Door het stilzitten
in de trein, dat hele eind vanaf
Plymouth, nog steeds te slap dooi
de griep om zich zo nu en dan eens
wat beweging te gunnen, was een
zenuw verdoofd geraakt. Door zijn
ziek zijn had hij zijn gebruikelijke
opgewektheid verloren en was zijn
vrees aangewakkerd. En vanzelf
sprekend wés een dergelijk onge
voelig gebied een vaak voorkomend
symptoom van lepra.
Paul kwam er spoedig achter da;t
cle meeste mensen die op het ge-
biêd van lepra werkzaam zijn een
dergelijke episode doormaken. Het
kan zijn dat hun arm een. keer
slaapt. Of ze ontdekken een of an
dere onschuldige huidverkleuring;
en komen daardoor tot overhaaste
gevolgtrekkingen. Toch had Paul.
na twintig jaar ervaring, nog nooit
vernomen van iemand die de ziekte
van zijn patiënten had overgeno
men.
Jarenlang vertelde hij de geschie
denis aan niemand, zelfs aan Mar
garet niet. Hij schaamde zich er
diep voor. Hij wilde het maar liever
vergeten. Maar, gelukkig, lukte dat
niet. Want na deze ervaring-van de
gruwelijke nacht ging zijn sympa
thie voor zijn patiënten over in
medegevoel: hij wist nu precies hoe
zij zich voelden in die eerste ver
pletterende tijd van hun ziek zijn.
Hij begreep wat een blijde sensatie
hot was geweest die scherpe pijn
van de naald door zich heen te
voelen gaan! En telkens als hij zich
in een vinger sneed, een enkel
verstuikte, of zich brandde, en zelfs
die keer toen hij een giftige pad
destoel gegeten had. zei hij dank
baar in zichzelf: God zij dank dat
er pijn bestaat
met Van twaalf tét twee en 13.03 Raden
maar. 14.03 Pop-Sqntakt - Theo Stokkink
Show. NOS: 16.0$ Hltmeesters: Daverende
dertig op Drie. r:
NOS: 18.02 Jocjst mag niet eten. TROS:
19.02 (S) Drie loopt achter, waarin: U
spreekt met Piet. 20.02 (S) Poster. 21.02
iS) Sesjun. 22.02 (S) Hugo van Gelderen
Show met o.a. Nederlandstalige Top-Tien.
22.55 Med. 23.02 (SI Tros-Sport-Tijd. 0.02
Aktua. 0.10 Jazz-Sir. 1.02 Nacnt-
wacht. NOS: 2.00-Donker lacht. 4.00 Sate-
saus-Show. EO! 6.02-7.00 (S) Matma-
Romeo en Julia eind november,
is een op Shakespeare geïnspireerde
Tsjechische film over twe% oude
mensen wier omgeving in verzet
komt tegen hun liefde.
Ned. 2/20.21
De EO zendt het tweede deel uit
van Vergane Glorie, de geschiede
nis van kastelen in Wales.
Ned. 1/19.30
Voorafgaand aan een liederen-
programma vanuit de Hilversumse
St. Vituskerk brengt de ^NCRV een
aflevering van Hier en Nu. Onder
werpen zijn: TNO-experts over on-
deugdelijke valhelmen, de laatste
dagen van de zee-zenders, verho
ging prijzen van muskaten, waar
schijnlijk ook kanttekeningen bij
de Amerikaanse film De Duiveluit-
drijvers.
Ned. 2/21.50
Dagboek is de titel van het eer
ste deel van een door de VPRO al
eerder uitgezonden Drieluik Noord-
Zuid van Johan van der Keuken.
Ned. 1/22.00
Onder het motto Een -vrouw
•blijft een vrouw speelt de Duitse
actrice Lilli Palmer tipn vrouwen in
verschillende situaties.
Duitsl. 2/19.30
Onder leiding vah Paul Hollaar
wordt voor de NCRV-microfoon ge
discussieerd over de vraag 'Blijft
Nederland in de NAVO?'
Hilv. 1/22.50
Voorbeelden van Spaanse Ma
drigaalkunst worden ten gehore ge
bracht door het Collegium Musicum
Amstelodamense.
Hilv. 2/21.45
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
EO
19.05 Koffiebar
19.30 Vergane Glorie
NOS
20.00 Journaal
EO
20.21 Open Huis
21.05 Nader Bekeken
21.20 Into my heart
Cie
cht
Johan van der Keuken, ?nató..
het programma Drieluik Noorfii_
VPRO f
22.00 Drieluik Nooïd- 11
Zuid, I: Dagboek 1
NOS i
23.20 Journaal a
NEDERLAND II tl
NOS 11
18.45 Fabeltjeskrant e
18.55 Journaal li
NCRV i<
19.05 Black Beauty e
19.30 Zo vader, zo zoop g
NOS
20.00 Journaal |i
20.21 Romeo en Julia eind. now
NCRV
21.50 Hier en Nu
22.30 Geestelijke liederen
NOS L
22.40 Den Haag vandaag
22.55 Journaal i
Horizontaal:) 1. wandelplaats. 4.-
stuk stof, 7. alleenzang, 8. vreemde
munt, 9. geurigheid. 11. sluiskolk,"
12. muggelarve. 14. muzieknoot, 15.
ik (lat). 16.iChinese lengtemaat, 17.
keur, 19. vaartuig, 21. voorschrift,
23. levenslucht, 24. toespraak, 25.
dwaas. 26. jnig tijdsverloop.
Vertikaal: 1. duw, 2. sierplant, 3.
waardeloos goed, 4. scheepslading,
5. papegaai, 6. tabletje, 7. specerij,
10. myth, figuur, 13. kansspel, 17.
eekhoorn Ogew), 18. insektenetend
zoogdier, 20. meisjesnaam, 22.
plaats in Gelderland.
Kruiswoord-puzzel
Oplossing
taal: 1. d<
tel-Ira-tn
om-iep,
nep. 8. Idd-
Vertikaal:
ode, 3. val-»
eer-lori-nU,
nis-nat, 8j
per.
van dinsdag: Horizon-
ies-eva, 2. edel-ets-od, 3.
4. one-alp-net, 5. nors-
Abe-Ares-ge, 7. top-mik-
,-ene-adé, 9. eenruiter.
1. detonatie, 2. eden-Ob-
ere-Pan, 4. Ilias-Amer, 5.
6. stap-me-kei. 7. Est-
v'ore-Egede, 9. adat-pe-
T*
Van een verslaggever
LITH De 45-jarige J. A. Verhaar
uit Tegelèn is omgekomen toen hij
met zijn 'bromfiets tegen een auto
(Wordt vervolgdreed. Hij faerd op slag gedood.
Van een verslaggever
ZEIST Het bestuur van het pro-
duktschap voor pluimvee en eieren
heeft minister Van der Stee giste
ren gevraagd om een gesprek op zo
kort mogelijke termijn over de cri-
sissituaijie in de pluimveehouderij.
De moeilijkheden beperken zich
volgens het schap niet alleen tot de
producenten, ze strekken zich ook
uit tot de handel en de verwerken
de industrie. Bovendien brengen ze
de werkgelegenheid in de totale
bedrijfstak in gevaar.
Peren met chocolade
4 handperen
kwart 1 water
80 gr. suiker
hall' 1. melk
35 gr. cacao
40 gr. maizena
zout, vanillesuiker
eenachtste flesje slagroom
basterdsuiker
De peren schillen, halveren
vieren verdelen en de klofcf»
verwijderen. Een stroopje
van kwart 1 water met sui
hierin de peren -voorzichtig v
tot ze glazig zijn. De vrucht»
een schuimspaan uit het
scheppen en laten afkoelen,
cao met de maizena, vanillj.
en wat zout vermengen. M
koude melk aanmaken. De
melk met het suikerstroopje
peren aan de kook brengen
der goed roeren met het choc
mengsel binden. De vla nog,
laten doorkoken. Onder af
omroeren laten afkoelen,
luchtig kloppen en een
room toevoegen. De vla
schaal gieten en er de
peren op rangschikken. De
met wat basterdsuiker en
kloppen en hiermede de chot
vla garneren.
Menutip: Kop bouillon. ma<f,
schotel met ham en kaas,
mersla, peren met chocoladeif1
01
ni:
he
Sj "ke
tel
|em
■Z lee<
ie lol