Vastenbrief basis voor
overleg Noordwijkerhout
Van Itterzon herinnert meer
aan Kuyper dan aan Hoedemaker
lElSlilat
Legerpredikantschap
bestaat zestig jaar
Vandaag
y
Aan 't slot vragenuurtje met bisschoppen
Moeder Teresa
naar Nederland
Rl
60y65+ers gratis reisdagen
in september en oktober.
Trouw
Kwartet
Omstreden
advertentie in
De Wekker
Op Katendrecht
weer geschoten
HOE MAKEN
WE DE SPORT
MENSELIJKER?
Bsroepingsvi
Nieuwe boel)
ft
i
Echtpaar bij,
botsing gedc
TROUW KWARTET DONDERDAG 29 AUGUSTUS 1974
KERK /BINNENLAND
-/KI
Van een onzer verslaggevers
NOORDWIJKERHOUT Van komende vrijdag tot en met zon
dag komen afgevaardigden uit de rooms-katholieke Nederlandse
kerkprovincie met de zeven bisschoppen voor de achtste maal in
gezamenlijk overleg bijeen in Noordwijkerhout. De komende ver
gadering wil een nadere uitwerking zijn van die begin vorig jaar,
toen over 'rechtvaardigheid in de wereld' werd gesproken. De be
zinning zal zich nu toespitsen op een mogelijke uitwerking daar
van. Dus: hoe een aanpak van dit wereldvraagstuk concreter kan
worden gemaakt in de houding van de christen in onze aanvecht
bare produktie-, prestatie- en consumptiemaatschappij.
Aan dit landelijk overleg zijn op
het grondvlak maanden lang dis
cussies voorafgegaan. Basis daar
voor was de brochure 'Mens. waar
heen?' een onofficieel document in
30.000 exemplaren, uitgegeven door
het secretariaat van de r.k. kerk
provincie. De brochure is een uit
werking van de bisschoppelijke
vastenbrief 1973. gewijd aan 'Wel
vaart, verantwoordelijkheid, verso
bering'.
Aan het komende overleg nemen
ongeveer 160 personen deel in al
lerlei functies. Maar het eigenlijke
overleg wordt gevoerd door de bis
schoppen. 56 afgevaardigden uit de
bisdommen en 25 deelnemers, aan
gewezen door een kiescollege. De
bedoeling van die 25 toegevoegde
leden is een zo evenwichtig moge
lijke vertegenwoordiging van de
verschillende stromingen binnen de
katholieke gemeenschap te verzeke
ren.
Gasten
Onder de deelnemers bevinden zich Actief
ook verscheidene gasten, zoals de
pro-nuntius (de vertegenwoordiger
van het Vatikaan) in ons land,
mgr. Angelo Felici, verder o.m. ver
tegenwoordigers van andere kerken
en geloofsgemeenschappen, zoals
dr. A. van den Heuvel, scriba van
de hervormde kerk. ds. K. J.
Schaafsma. actuarius van het mo-
deramen van de gereformeerde
synode, mgr. M. Kok aartsbisschop
van de oud-katholieke kerk en een
vertegenwoordiger van de islam. Er
zijn ook vertegenwoordigers van de
buitenlandse werknemers in ons
land: een Italiaan, een Portugees,
een Spanjaard en verder een rijks
genoot uit Suriname.
Basis voor de discussie zijn de aan
bevelingen uit de voor-discussies,
die overal in den lande zijn ge
voerd. Ze zijn onderverdeeld in vijf
onderwerpen: 1. Waarheen zijn wij
op weg? 2. Het gezin. 3. Het onder
wijs. 4. Het werk. 5. De buitenland
se werknemers. Voor de kwestie der
buitenlandse werknemers, beschik
ken de deelnemers over een rapport
'De Nederlandse samenleving en de
buitenlandse werknemers'. Daarin
o.m. deze constatering: De bena
ming gastarbeider is allerminst
correct, want de buitenlandse werk
nemers worden niet als gasten
behandeld.
De aanbevelingen dringen o.m. er
op aan. dat de gelovigen hun eigen
machteloosheidsgevoel doorbreken
door aktief mee te werken aan
acties als X-Y (vrijwillige belasting
voor ontwikkelingswerk), gast aan
tafel. Solidaridad. Hulp aan Derde
Wereld, wereldwinkel. Amnesty In
ternational. Betaald Antwpord,
Mensen in nood. Vastenactie.
Een andere aanbeveling wil. dat de
gelovigen worden begeleid tot vrij
willige versobering. Een belangrijke
taak rust volgens de aanbevelingen
bij de gezinnen. Groepen echtparen
dienen steun te zoeken bij elkaar
en liefst jongeren bij hun overleg
te betrekken. Een in te stellen lan
delijke werkgroep, bij voorkeur ver
bonden aan de Raad van Kerken,
zou tot taak moeten krijgen de
gezinnen te begeleiden. Gezinnen
moeten mogelijkheden aangereikt
worden voor concrete bezinning en
gebed.
In een van de aanbevelingen wordt
erop aangedrongen bij de bisschop
penconferentie zo spoedig mogelijk
een Raad voor Kerk en Samenle
ving in het leven te roepen. Deze
zou een adviescollege moeten wor
den voor de bisschoppenconferentie
en daarnaast de geloofsgemeen
schap actief moeten betrekken bij
maatschappelijke vraagstukken.
Een andere taak voor de raad zou
moeten zijn de bestudering van de
werkelijke betekenis voor de men
sen van de kapitalistische en socia
listische produktiesystemen. van de
internationale verdeling van kapi
taal en arbeid en van de christelij
ke ethiek van de inkomensverde
ling. Aan de oprichting van deze
raad wordt de hoogste prioriteit
toegekend.
Geen besluiten
De opzet van het landelijk pasto
raal overleg is niet besluiten te
nemen, maar om het bewustma-
kingsproces onder de Nederlandse
katholieken verder op gang te hel
pen. Het overleg is bedoeld als een
adviserende steun aan de bisschop
pen. Omdat de bisschoppen aan de
discussies deelnemen kan het over
leg ook beleidsvormend genoemd
worden.
De bisschoppen leiden de discussies
niet. Dit laten zij over aan twee
gespreksleiders, prof. dr. J. Kre-
mers, hoogleraar in de psychologie
en dr. d. Veringa, oud-minister van
onderwijs. Op de laatste dag van
het landelijk pastoraal overleg is
als iets nieuws een vragenuurtje
aan de bisschoppen ingelast. Enige
voorwaarde is. dat de vragen van
belang zijn voor de hele kerkpro
vincie.
DEN HAAG Met een dankdienst
in de Haagse Kloosterkerk (her
vormd) en een eucharistieviering
in de parochiekerk van O.L. Vrouw
van goede raad. beide in Den Haag,
is woensdag het zestigjarig bestaan
van de geestelijke verzorging bij de
koninklijke landmacht gevierd.
Voor beide vieringen was de be
langstelling groot, ook uit de gees
telijke verzorging van de land
macht in de andere NAVO-landen.
In zijn predikatie in de parochie
kerk van O.L. Vrouw van goede
raad wees kardinaal Alfrlnk, die
,ook legerbisschop is. op de veran
deringen in het werk van de gees
telijke verzorger. Het is volgens
kardinaal Alfrink de taak van de
geestelijke verzorging de dienst van
Christus aan God en aan de men-
esn voort te zetten ni deze tijd in
'een pastoraal dienend bezig zijn'.
De zorgen, de vragen, de spannin
gen, die óp de militair afkomen in
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Moeder Teresa,
'de moeder van de daklozen' in
Calcutta, komt volgende week voor
een bezoek van vijf dagen naar
Nederland.
Deze Albanese zuster (69) kreeg
grote bekendheid door haar in 1950
begonnenwerk voor de allerarmsten
van Calcutta. Steeds meer zusters
sloten zich aan bij haar congregatie
'de missionarissen van liefde', die
in vele Indiase stede en ook in
het eigen spanningsveld van zijn
leef- en werksituatie, moet de aal
moezenier kunnen verstaan, wil hij
kunnen helpen zoeken naar een
antwoord of een oplossing, aldus de
kardinaal. 'De klemmende vragen
rond oorlog en vrede, het helpen
zoeken naar een Juiste arbeidse
thiek, ook in het leger, zijn vragen
voor de aalmoezenier als medever
antwoordelijke voor het welzijn van
de mens in het leger', zo verklaarde
de kardinaal.
De spanning tussen de dienst aan
God en de dienst aan de mens was
ook het onderwerp van de predik.a-
tie van ds. J. A. Roskam, voorzitter
van de interkerkelijke commissie
contact in overheidszaken, in de
Haagse Kloosterkerk. Hij wees zijn-
toehoorders erop, dat 'wij alles
graag statisch .zeker, afgerond voor
ons willen hebben'.
Hij waarschuwde daarom, dat men
moet oppassen, dat noch de theo
cratische tendenzen ij Calvijn,
noch de twee rijken-leer van Lu
ther, noch d e analogiegedachten
van Karl Barth te veel worden ge-
absoluteerd als leer. Zij moeten
verstaan worden als de prediking
in de twee rijken van kerk en
staat. Het dialogisch en tijdgeboden
karakter plaatst deze prediking,
evenals de verkondiging - door de
legerpredikant, onder de kritiek en
de korrectie van de koningsheer
schappij van Christus, het ene rijk.
(ADVERTENTIE)
UIT
(ADVERTENTIE)
VAN LEZERS
Hoofdcommissaris (13)
Ik ben niet direct voor doodstraf.
Maar wanneer de' toestand zo
wordt, dat vrouwen en kinderen
niet meer zonder geleide op straat
kunnen komen, heeft m.i. de rege
ring de taak haar burgers en bu
geressen te beveiligen en recht en
gerechtigheid te oefenen aan hen, -
die de onveiligheid veroorzaken. De MOOTd (11)
verhaaltjes van 'ontoerekenbaar' en
'in spanning gedaan' maken op mij
niet de minste Indruk. De moorde
naars moeten voorgoed uit onze
samenleving worden verbannen.
Zwolle
J. W. Goorman
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Eén dag in september
en één dag in oktober.
Of tv/ee dagen in september.
Behalve 28 september.
Ie klas f 4,- toeslag per reisdag.
Volledige informatie in
de meerprijs voor een christelijk
dagblad over hebt. Je ook probeerde
te denken 'Wie zonder zonden is
werpe de eerste steen'. Wij zijn ook
verslagen en geschokt, hebben zelf
ook jonge kinderen, dan denk je
als het ons dochtertje eens was.
Maar de moordenaar heeft ook ou
ders, als dit ons kind eens was!
De doodstraf móet ingevoerd wor
den.
Schalkhaar
Carolien Terstegen
Kies uit alle dins^woens-, de folder 'gratis réisdagen in
donder-en zaterdagen.
september/oktober'.
Wij wensen u plezierige dagen
Hoofdcommissaris (14)
Volledig ben ik het eens met wat
de ingezondenstukkenschrijvers te
berde brachten, aangaande uw me
ning over de hoofdcommissaris. Ik
wil er aan toevoegen, dat het bij
bels is. dat na de zonde de straf in
de eerste plaats als vergelding
komt. Dat er recht wordt gedaan
en als dat wordt nagelaten dat dan
aan de gerechtigheid te kort wordt
gedaan. Daarbij wordt er aange
drongen op bekering.
Den Haag
H. J. Lensink
Moord (10)
Met stijgende verbazing las ik de
stukjes onder de titel 'Moord'. Vijf
Inzenders oordeelden en veroor
deelden maar raak. van doodstraf
tot castratie, en zijn ook bang voor
eigen portemonnale: geen dure 'ho
telverzorging' maar gewoon ophan
gen. Wanneer ik dit rijtje in een
ander ochtendblad zou hebben gele
zen. zou bet mij niet verbazen. Ik
dacht nl. wanneer je in deze tijd.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christe.iike Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ Voor
burgwal 280, Postbus
859, A'dam. Teletoon
020-22 03 83. Postgiro:
26 92 74. Bank: Ned.
Midd. Bank (rek nr.
69 73 60 768). Gem giro
X 500.
AMSTERDAM De aloude kwestie,
in hoeverre de redactie invloed kan
uitoefenen op het advertentiebeleid
van haar blad, kwam op de christe
lijke gereformeerde synode aan de
orde bij de bespreking van het
kerkelijk blad De Wekker.
Een van de synodeleden, ds. K.
Boersma uit Hoogeveen, sprak zijn
misnoegen uit over een recente ad
vertentie in dit blad. waarin het
boek 'De morgen der mensheid'
wordt aangeprezen van de vrijge-
maakt-gereformeerde ds. Joh.
Francke. In dit boek worden de
opvattingen van prof. B. J. Ooster-
hoff. de hoofdredacteur van De
Wekker, inzake Genesis 2 en 3 be
streden. 'Met een overvloed van
argumenten toont ds. Francke aan.
hoe de hestreden hoogleraar in fei
te aantast de feitelijkheid van de
bijbelse feiten', aldus de adverten
tie.
Toevallig is prof. Oosterhoff juist
met een serie artikelen over 'Adam
en onze gereformeerde belijdenis'
bezig, waarin hij uiteenzet, waarom
hij zich niet kan vinden ln de
leerultspraak van Assen-1926.
In de synode zei prof. Oosterhoff.
dat de redactie van De Wekker er
geen enkel bezwaar tegen heeft,
wanneer boeken geadverteerd wor
den met een opvatting, die afwijkt
van die van de hoofdredacteur,
maar dat de formulering van de"
advertentie wel bedenkingen heeft
opgeroepen, omdat daarin te ge
makkelijk gesteld wordt, dat alleen
de visie van ds. Francke schriftuur
lijk en confessioneel is. De drukker
heeft inmiddels opdracht gekregen,
de' advertentie in deze bewoordin
gen niet meer te plaatsen.
De synode, die zich deze dagen
heeft bezig gehouden met kleine
zaken, de begroeting van buiten
landse gasten en de verdeling van
de werkzaamheden in zeven com
missies gaat vandaag uiteen tot 17
september.
TILBURG De 71-jarige C. T.
Merkx uit Vlijmen (NB) is gister
morgen in een ziekenhuis in Til
burg overleden aan de gevolgen
van een verkeersongeluk dat hem
dinsdag was overkomen. Hij raakte
toen met zijn personenauto in een
slip en botste daarna tegen een
boom. Het ongeluk gebeurde in zijn
woonplaats.
ROTTERDAM In de nacht van
dinsdag op woensdag heeft zich op
Katendrecht de 'warme' buurt \%n
Rotterdam, weer een schietpartij
voorgedaan. Op de woning van een
27-jarige vrouw aan de Katen-
drechtselaan werd een groot aantal
kogels afgevuurd.
De vrouw, die twee vriendinnen op
bezoek had, hoorde omstreeks vier
uur een auto stoppen. De drie vrou
wen liepen naar het raam en zagen
dat de bestuurder van de auto een
vuurwapen op hen richtte. De
vrouwen lieten zich onmiddellijk op
de grond vallen. Vrijwel direct
daarna werden er vier kogels afge
vuurd op het raam en een onbe
kend aantal op de deur van de
woning. De politie zegt in het duis
ter te tasten wat betreft het motief
van de schietende autobestuurder.
Vorige week donderdag werd er ook
geschoten op Katendrecht. In de
vroege ochtenduren vuurde iemand
vanuit een rijdende auto acht ko
gels af, die terecht kwamen in een
langs de kant van de straat gepar
keerde auto. Deze auto was het
eigendom van een Griekse bareige-
naar.
andere landen hulpcentra hebben
opgericht. Bijzonder heeft moeder
Teresa zich ingespannen voor Ban-
ladesj, Jemen en Vietnam. Haar
zusters hebben de zorg voor ander
half miljoen kinderen. zieken,
hulpbehoevenden en armen.
Zij zal onder meer dinsdag in
Amersfoort besprekingen voeren
met vertegenwoordigers van de
raad van kerken in Nederland.
Moeder Teresa en haar werk heb
ben model gestaan voor een van de
thema's van de kerkenkonferentie,
die de raad dit- najaar belegt: 'be
vrijding tot gerechtigheid'.
Deze week in
Hervormd Nederland o.a.:
Christenen in Chili verteerd
d.oor twijfel en angst.
De mens in de greep van de
elektronika.
Film over de aktie „Kom
over de brug".
Wanneer barst de bom in
Indonesië?
Las Vegas: fortuinen in
fonteinen.
Religieuze opleving: wat is
echt en wat is kitsch?
Ik abonneer
mij op/vraag
i Rv een
proefnummer
S van
i. Hervormd
4 Nederland.
vW,
NAAM:
ADRES:
WOONPLAATS:
GIRONUMMER:
TELEF.NR
Abonnementsprijs 23,per
half jaar: ƒ46,— per jaar.
Abonnementen kunnen elk
ogenblik ingaan.
Bon ingevuld in BLOKLET-
TERS in envelop (zonder
postzegel) verzenden aan:
Hervormd Nederland,
Antw.nummer 1776, Den Haag.
DRIE OP EEN DAG
't Begon 's morgens al.
niet zo vroeg op. Maar jai VY
je met al die stilte om I
Om eerlijk te zeggen de cfl -
bode moest ons uit ons bgoa
Even later zaten we te ontU^]
toen was daar de eerste. D
op de deur liet een beschr"?
luid horen en heel vri
man vroeg mijn vrouw to.
deur geopend had of hij rP
gesprek met haar mocht?
Nu is mijn vrouw wat da"11
ook al door de wol geverjF:
had dus meteen door datrh;
een uiterst sympathieke |va
woordiger van de Jehovar 9
betrof. Wij weten echter
lieden zeggen en zijn hef
mee eens. Door het raam ^ia]
de man een jong meisje r 1
jaar of tien bij zich had.?®1"
heni nog even staande birr
van ons huis en wees heaa"
tuin. wat mij niet weinig£ei
Later zag ik dat er nogeer
mensen over het dorp dwien
de bekende Amerikaanse rj1
in de hand. Vanmiddag <j D'
ik de tweede. Het was inj.nu
glsch plaatsje niet ver [on
grens. Aan de inagng van]
warenhuis stond een fris"*
man met een onvervalst U
je in de hand. Hij hieldjen
colporterend voor en waara.va
deed wèet ik nog niet, 1
maakte een praatje met ljs,r
hij kwam heel sympath[
zoals ze dat tegenwoordig110
Ik mocht dan zeggen dat (9?
was, hij dacht daar anders.
enig doorpraten bleek ikreI
onvervalste. Lou-zoon te
door ds. M. Groenenberg
Op 7 september zal het vijftig jaar; geleden zijn, dat prof. dr. G. P.
van Itterzon in het ambt van predikant werd bevestigd. Er zou
over te twisten zijn of dat een jubileum betekent, omdat hij in
1958 dat ambt weer neerlegde om hoogleraar te worden. In ieder
geval is het een gedenkdag voor prof Van Itterzon en zijn vrouw
en voor velen, die hem als predikant hebben meegemaakt.
Hij heeft drie gemeenten gediend:
in het in de Achterhoek verborgen
gelegen dorp Gelselaar (1924-'28),
in het grote bedrijvige dijkdorp Al-
blasserdam (1928-'32), in de grote
stad Den Haag (1932-1958).
In Gelselaar zal men toen niet
hebben gezegd: onze jonge dominee
wordt nog eens professor. Soms
zeggen gemeenteleden dat wel eens.
omdat ze hun dominee niet begrij
pen. Zij schrijven dat in liefde toe
aan geleerdheid, terwijl het slechts
verwardheid is. Ongetwijfeld zal de
jonge predikant Van Itterzon ook
toen al helder en begrijpelijk heb
ben gepreekt.
Zijn hele leven lang is hij klare
taal blijven gebruiken. Hij behoor
de en behoort tot die groep van
predikanten. die confessioneel
heetten en vroeger duidelijker te
herkennen waren dan tegenwoor
dig. Bij hem word Je niet herinnerd
aan de grote voorman dr. Ph. J.
Hoedemaker. de dromer van de
theocratie in Nederland. Ik zou bij
na zeggen: prof. Itterzon droomt
niet. Hij is meer. wat men vroeger
noemde, juridisch confessioneel en
herinnert eigenlijk sterker aan
Kuyper dan aan Hoedemaker.
Opvallend
Maar iemand, die op zijn 32e al in
Den Haag stond, was toch wel op
vallend. Confessionele predikanten
hadden toen de wind mee, maar
weer de wind tegen bij de benoe
ming als hoogleraar. Dat is pas na
de oorlog veranderd. Hoewel Van
Itterzon ook na zijn promotie we
tenschappelijk actief bleef, volgde
zijn benoeming tot staatshoogleraar
in de kerkgeschiedenis in Utrecht
(vac. prof. dr. M. van Rhijn) pas in
1958.
Zijn gemeentewerk is door de stu
die niet tekort gekomen. Hij kende
de huizen van de gemeenteleden
van binnen en telkens merk ik hoe
mensen met grote en warme dank
baarheid spreken over zijn pasto
raat. Het werk onder jongeren
boeide hem. Zo werd hij tot voor
zitter gekozen van het bloeiende
Ned. Jongelingenverbond toen de
populaire ds. P. Veen aftrad.
Ook in de schoolwereld bewoog hij
zich en hij was voorzitter van de
schoolraad voor de scholen met de
bijbel in de bezettingstijd. Door het
openlijke verzet van deze raad werd
hij in 1942 gevangen gezet en later
naar het beruchte kamp in Amers
foort overgebracht. In die tijd was
hij ook plaatsvervangend secretaris
van de hervormde synode.
In die jaren waren confessionelen
de onbetwiste bezetters van de pre
dikantsplaatsen in de grote steden.
Gezaghebbend
Prof. Van Itterzon was en is niet
Prof. dr. G. P. van Itterzon
alleen hoofdbestuurslid van de con
fessionele vereniging, maar een ge
zaghebbend schrijver in het orgaan
van deze vereniging, dat vroeger de
voor velen verwarrende naam 'De
Gereformeerde Kerk' droeg en na
de oorlog de naam kreeg 'Hervormd
Weekblad' wat weer verwarring
geeft met Hervormd Nederland. Hij
is een goed kenner van het kerk
recht en geeft al jaren kerkorde-
lijke adviezen in zijn rubriek 'Vra-
genbus', waar heel wat uit op te
steken valt.
Behalve deze leerzame rubriek
schrijft hij ook artikelen in dit
blad. In de waardering van deze
pennevruchten gaan mensen dan
uiteen. Prof. Van Itterzon schrijft
makkelijker negatief dan positief.
Hij grijpt naar de pen als iets hem
niet zint. Vooral wanneer het de
synode, de raden en hun secretaris
sen betreft. Velen zijn gélukkig met
deze artikelen, die zo onverbloemd
en fel misnoegen tot uiting bren
gen. Anderen zijn er vaak ongeluk
kig over, omdat ze ze als onbillijk
ervaren en niet volledig rechtdoend
aan situaties of personen. Als ze
hem niet persoonlijk kennen, en
een bepaald beeld van hem hebben
gekregen, zijn ze zeer verrast als ze
Van Itterzon ontmoeten en ontdek
ken hoe spontaan en hartelijk hij
is en hoe bereid tot luisteren.
En wil men weten wat hem eigen
lijk in zijn kerkelijke optreden
drijft, dan moet men het 'Getuige
nis' lezen, waar hij zijn naam zo
vol overtuiging onder zette. Dat
hoopt hij hartstochtelijk: een kerk,
die in deze tijd waarlijk belijdt en
zo tot eenheid met andere kerken
kan komen.
Ik heb niet geschreven over zijn
hoogleraarschap en zijn betekenis
voor de kerkgeschiedenis. Het gaat
immers om iemand, die samen met
zijn vrouw herdenkt dat hij vijftig
jaar geleden predikant werd? Dat
predikantschap heeft hij met grote
toewijding vervuld. We hopen dat
prof. Van Itterzon, die er zo won
derlijk jong uitziet en zo bewegelijk
ls. nog lang de kerk zal dienen met
zijn prediking, zijn adviezen, zijn
kritiek, zijn getuigenis.
hebben. Dat was dan ook -
volkomen onbegrijpelijke,
van praten te merken.' P
klap op de vuurpijl was dj
ding van Christian ScicPr
getuigenissen over sex ent
met een rollende stem)lit
bracht, en blijkens de iien
uit het Amerikaans vertatfdï
had ik echt genoeg en ik qiei
moeilijk mensen het moei
ben die door al deze li*rd
praamd worden en het pd
meer weten. En hoe nodfee
om echte woorden der wa|at
vinden en te spreken. h
XED. IIERV. KERK
Bedankt voor Nieuw-Le^
voor Oene en voor Sint N
dijk: C. Evers te Leerbroek',
GEREF. KERKEN 3S,
Benoemd tot geest. verzo„t
'Zonnehuis' te Amstelveen:
lenhove te Zeist, die de*
irpng heeft aangenomen.
Overleden: H. J. ten Bri
em. pred. te Vriezenveen. 1
dikant te Twijzel, Santpocj
duinen, Vriezenvgen en Vo
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Enkhuizen: i
Vliet te Aagtekerke; te Ro
W H. Ligtenberg te Terwc
Bedankt voor Meliskerke:
Poel te Yerseke.
GEREF. KERKEN (vrijg.)
Overleden: J. P. Unger
pred. te Capelle aan dei
Was predikant te Bruiniss'l
Lemelerveld.
Evelyn Waugh: Rust zacht. iF
derspers - Grote ABC nr 214 pf
- 13,50 - vertaling Koos Sch^i
De belangstelling voor de
overleden Engelse schrijveia
Waugh, die behooriijk getaiG
nam in 1973 weer toe toen h|r
se weekblad The Observer L
van dat jaar de dagboekaanteL
begon te publiceren van dezeL
sche schrijver. De Arbeide^
van plan zijn gehele verhal et,
vre te vertalen en is daar r£
begonnen met de uitgave van.
1948 daterende The Loved r
1949 verscheen het voor het]
De Bezige Bij als De Dierban
vertaling van Koos Schuur wl
taling werd gehandhaafd, ber
titel: Rust Zacht.
Het verhaal is kort en bijzonR
baar. Het is een griezelige r<r
gaat over de Amerikaanse r
graaf praktij ken. De satire P
dwaze gewoonten is bijtend:
schrijver als Waugh kan alle R
opentrekken bij zo'n gegeveir1
zelf heeft een bijzonder teleir
de tijd in Hollywood door#:
waarvan dit boek toch voor
deel de neerslag is. Het va,
nog spannend ock, terwijl j°
begraven van mens en dier 1
te lezen staat. Waugh noemt?
'Een waarschuwing' vooraf li-
een nachtmerrie: 'Wie gauw t1
wordt, kan zijn exemplaai
ongelezen naar de leeszaal
winkel terugzenden'. 1
Van een Verslaggever j3
BUDEL Bij een botsingj
twee personenauto's in de
van dinsdag op woensdag il
(NB) zijn de 48-jarige land
Van Dijk en diens 46-jarige t
note om het leven gekomef
andere mensen werden erni,
wond en moesten naar het
huis worden gebracht.