Waarom meneer Van Dorp zo
lang in de consistorie bleef
Uit de kerkbladen
VI
taptoe
delft
Vandaag,
Toeristenkerk in Gulpen
Hulp van ICCC
voor Bangladesj
Trouw
Kwartet
Remonstrantse
doop
voorwaardelijk
erkend
Mijnen van Salomo
worden hersteld
Colt-auto nu ook
naar Nederland
Naaktlopers op
strand bekeurd
Man geeft zichzelf
aan na schietpartij
Vrije evangli-chen
doen mee met IKOR
Vrijzinnige
moeiten met
het liedboek
Sliitaye zondebesef
voorname oorzaak
van geestesziekten
Man verdronken
hi het Keeten
'Extra rechten' b
voor invalide h
weggebruiker nrêl
Australische verdrinkt
op vakantie in Amster
fllBlilal
Nieuwe boek
TROUW/KWARTET MAANDAG 26 AUGUSTUS 1974
KERK
door Jac. Lelsz
GULPEN De leden van de kleine
protestantse Toeristenkerk in het
Zuldllmburgse Gulpen zijn tot veel
ln staat, maar zij kunpen er geen
water in wijn veranderen zoals Je
zus deed op de bruiloft ln Kana.
Toch raakte op een avondmaals-
zondag, toen meer gasten aanwezig
waren dan ln die tijd van het jaar
verwacht mocht worden, de wijn
op. Mevrouw Van Dorp. wier man
er voor moest zorgen dat de kelken
steeds van nieuwe wijn werden
voorzien, vond het wel vreemd dat
hij zo lang in de consistorie bleef.
Zij werd er eigenlijk een beetje
angstig van. Maar even later ver
keerde dat in grote opluchting,
want als door een wonder bleek er
tenslotte toch wijn voor iedereen
(na de dienst vertelde de heer Van
Dorp haar. dat hij er water bij had
gedaan).
Midden augustus. Een zondagmor
gen in Gulpen. Het regent of de
zon nooit meer zal schijnen. Boven
de heuvels van Zuid-Limburg hangt
de lucht in naargeestige, grijze to
nen. Niettemin stroomt de Toeris
tenkerk vol. De organist speelt: 'Op
bergen en in dalen, ja overal is
God', 'Ga niet alleen door 't leven,
die last is u te zwaar', 'Dank U voor
deze morgen, dank U voor deze
nieuwe dag'. Is dit een baptistenge
meente, of het Leger des Heils? Het
is de hervormde gemeente van Gul-
pen-Vaals, Nederlands meest zuide
lijke protestantse gemeenschap.
De mensen, in vakantiekleding
waarover ditmaal veel plastic, neu
riën mee. Fijn dat u gekomen bent,
ondanks de regen, zegt de dominee.
Een gast-predikant. Fijn dat u er
bent om te schuilen in Gods huis.
De dominee begint de dienst. Er
wordt niet uit het nieuwe liedboek
gezongen. De enkele tientallen ge
zinnen kunnen zich de aanschaf
De Toeristenkerk te Gulpen
van honderden boeken ten gerieve
van de gasten niet permitteren.
Men gebruikt er het eenvoudige
gele boekje met psalmen en gezan
gen.
De hervormde gemeente van Gul-
pen-Vaals beslaat een gebied van
25 bij 10 km. Haar predikant is
sinds enkele jaren dr. P. L.
Schoonheim, een man van rond
zestig. Het ene gedeelte van deze
dubbelgemeente. dat ln Vaals,
hoogste punt van Nederland, kerkt
in een uit 1672 daterend kerkje.
Het werd gebouwd meer ten behoe
ve van de protestanten uit Aken,
die toen nog geen vrijheid van
godsdienst hadden.
De gemeente veroudert er sterk,
vooral door het verminderde aantal
douaniers. Maar zij blijft trouw.
Samenbinding
In totaal telt de hervormde ge
meente van Gulpen-Vaals zo'n 160
adressen of 400 leden (gerefor
meerden vindt men in dit gebied
weinig). In de Toeristenkerk moe
ten enkele tientallen mensen het
méken. ZIJ doen dat met hart en
ziel. Er is een magnifieke onderlin
ge samenbinding. Niemand is iets
te veel. niemand iets te min. Als op
zaterdagmiddag ouderling-kerk
voogd P. J. van Dorp de stoelen
komt klaarzetten in het' rooms-ka-
tholieke patronaatshuis. waar de
volgende dag zijn vrouw de kinde
ren van de gasten opvangt, dan
helpt ds. Schoonheim een handje
mee en de scriba, mevrouw C.
Meerburg, ook.
Van de, Toeristenkerk woont eigen
lijk alleen ds. Schoonheim ln Gul
pen zelf. Alle leden wonen ver
spreid over de omringende dorpen.
Het leven van hen, die zich voor de
kerk inzetten, wordt daardoor ge
heel beheerst. Onze gezinnen staan
door de kerk onder een grote druk.
zégt de predikant, 's Zomers is men
op zondag vaak van acht tot één
van huis.
Het wilde voorheen, toen de ge
meente nog in een te kleine kerk
bijeen kwam. dikwijls gebeuren dat
diaken S. Schut voor de dienst het
podium beklom, de menigte gasten
overzag en vroeg: Is er een domi
nee in de zaal? Was deze er. dan
werd hem verzocht een nevendienst
te leiden. Zo wordt thans nog re
gelmatig een ouderling, diaken, col
lectant of organist uit de gasten
geplukt. Er wordt niet gevraagd of
ze hervormd, gereformeerd, christe-
lijk-gereformeerd of vrij-evange
lisch zijn. En wil iemand een zon-
dagje als ouderling of diaken fun
geren. die dat thuis in werkelijk
heid niet is, soit. Laat hij er lol aan
hebben als hij ons voor de gek wil
houden, zegt ds. Schoonheim.
Ds. Schoonheim: We zijn hier alle
maal import, maar we voelen ons
erg happy. Geen van ons zou terug
willen. Onze kinderen gaan. wat de
lagere school betreft, meestal naar
de r.k. school. De samenwerking
met de r.k. bevolking is voortreffe
lijk.
Gastvrijheid is het wachtwoord
lil deze kleine kerk, 140 jaar geleden door de Belgische regering
gesticllt (want Gulpen was toen nog net Belgisch), werd de basis
gelegd voor het werk van de huidige Toeristenkerk.
voor de kleine hervormde gemeente
van Gulpen. Na afloop van de
dienst wordt er koffie voor de gas
ten, gekomen van campings, hotels
en pensions, geschonken. Vaak zijn
het duizend kopjes op een zondag.
Het is een traditie geworden.
Ds. A. J. de Beaufort heeft er de
basis voor gelegd. Hij heeft twee
maal in Gulpen gestaan, van 1915
tot 1932 en van 1947 tot 1950. Een
patriarch, die geen auto reed. zelfs
niet fietste. Te voeg ging hij zijn
gemeenteleden langs. Van het ene
dorp naar het andere, tien, vijftien
kilometer. Er werd toen nog ge
kerkt in het oude kerkje. Ds. De
Beaufort begon met de gasten te
ontvangen. Er werd na de dienst
koffie gedronken op het grasveldje
vóór het kerkje.
..Ds. W. van Waasbergen. die nu in
Baarn staat, heeft het uitgebouwd,
samen met de kerkeraad. In zijn
tijd, tien Jaar geleden, is ook de
nieuwe Toeristenkerk er gekomen.
Een mooie, degelijke kerk, maar
zonder enige luxe. Voor de kleine
hervormde gemeente desondanks
een uiterst zware last. Omgekeerd
heeft men de gasten dan ook hard
nodig. Zonder toeristen zijn we
niets, zegt ds. Schoonheim.
Feestelijk
Wat maakt die Toeristenkerk bijna
in de uiterste zuidelijke punt van
Nederland zo aantrekkelijk voor de
duizenden gasten, die er 's zomers
neerstrijken? Het evangelie, dat er
gebracht wordt, is het zelfde van
elders. Maar verder is er zo onge
veer alles anders. Wie ze van alle
kanten ziet samenstromen krijgt
een beetje het gevoel van het 'Hoe
vrolijk gaan de stammen op naar
Slons Godgewijde top'. De sfeer is
er feestelijk. Bekende liederen vul
len de ruimte. Bijna de hele kerke
raad staat aangetreden om de men
sen te verwelkomen. Ieder mag ko
men zoals hij of zij is. Op kleding
wordt niet gelet. De vakantie gaat
hier eigenlijk gewoon dóór. Blijft
iemand nog een week en kan hij de
volgende zondag een bijdrage leve
ren. graag. Opvallend is dat zoveel
jonge mensen tussen 18 en 26 in de
Toeristenkerk zitten. Na de dienst
is er koffie, zijn er kennismakingen
of hernieuwde kennismakingen,
want velen komen zes, zeven jaar
achtereen. Ja, en dan moet de boel
weer worden afgewassen. Er moe
ten bejaarden worden weggebracht.
Er moet het een en ander geregeld
voor de dia-avondjes, die de.heer E.
Buddenberg wekelijks geeft. Er
moet nog wat worden geregeld voor
het kampwerk.
En 's winters als de gasten naar
huis zijn? Dommelt Öit kerkelijke,
drukke, unieke seizoenbedrijf. dan
in? Geen denken aan. want dan
moet er bijgetankt. Dan zijn er de
catechisaties, de gemeenteavonden,
de pastorale bezoeken bij de gezin
nen ln de dorpen. Dan bereikt men
zich geestelijk al weer voor op de
volgende zomer.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859, Amsterdam.
BIJ publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
(ADVERTENTIE)
kom ook 'ns een avondje
uitblazen bij de
Hoofdcommissaris (2) Huur
Mijns Inziens moet de straf ook
gezien worden (om het in kerkelij
ke taal te zeggen) als belijdenis. De
straf is een sprake tot hen. voor
wie de gewone taal in bestraffende
woorden te licht zou zijn en die
haar voor kennisgeving zouden
aannemen. 'Wie het horen wil moet
voelen!' Dat geldt reeds voor het
ongehoorzame kind. dat een tik op
de vingers krijgt. En dat geldt ze
ker ook voor het scala van lichte
overtredingen, bv in het verkeer,
waarop de staat met een boete van
enkele guldens reageert, tot de
zwaarste en naarste misdrijven.
Rhedcn
W.nA. Hoek eni. pred.
Moord
Met droefenis en ontsteltenis heb
ik kennis genomen van de moord
op het meisje Carolien Pessers en
dit alleen om de in Nederland
steeds meer macht krijgende afgod
'geld' te bevredigen. Wordt het niet
hoog tijd dat ons dure strafrecht
grondig wordt herzien? Er is maar
één straf voor: Levenslang zonder
gratie of (hoewel ik hier niet voor
ben) doodstraf.
Rotterdam J- Heij
Bij al wat de laatste dagen gezegd
wordt, moet het eerste woord in het
belang van de verhuurder nog val
len. Vele meest zelfstandige lieden
hebben een oude dagsvoorziening
trachten op te bouwen en daarvoor
zuur verdiende, zuinig bespaarde
gelden belegd in woningen. Door de
dwaze huurwetten zijn de huren zo
laag gehouden dat er geen ruimte
was voor redelijk onderhoud, laat
staan voor woningverbetering. Bij
zonder pijnlijk is het voor de eige
naar-verhuurder niets te kunnen
doen tegen huurders die woningen
totaal laten vervuilen, achtertuinen
ln mestvaalten veranderen enz. Re
gering. geef de huiseigenaars de
ruimte de duizenden bestaande wo
ningen te repareren en modernise
ren.
Strijen A. Dubbeldam
elke avond om 9 uur
behalve zondag
25 augustus)
t/m zaterdag 31 aug.
AMSTERDAM Internationale
christelijke handreiking (ICH) het
hulpverleningsorgaan van de inter
nationale raad van christelijke ker
ken (ICCC) heeft dertigduizend
gulden beschikbaar gesteld voor het
hulpverleningswerk in Bangladesjh.
De bedoeling is. dat dit werk zal
plaatsvinden via de kanalen van
kerk en zending. Dit bedrag is
slechts de inzet van voor een grote
re hulpactie, die ICH wil voeren.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B V. De Christe like Pers
Directie.
Ing O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ. Voor
burgwal 280. Postbus
859, Adam Telefoon
020-22 03 83. Postgiro'
26 92 74. Bank: Neo.
Midd. Bank (rek nr
69 73 60 768) Gem giro
X 500.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De r.k. bisschoppen
conferentie in Nederland heeft be
sloten tot een voorwaardelijke er
kenning van de doop in de remon
strantse broederschap.
De bisschoppen beschouwen de re
monstrantse doop als geldig, wan
neer deze is bediend volgens de
opvattingen, zoals de remonstrantse
broederschap die heeft neergelegd
in een brief van 24 april 1972 aan
de bisschoppenconferentie. In deze
brief stelt de broederschap zich uit
drukkelijk 'in de traditie van de
christelijke doop in de naam van
de Vader, de Zoon en de Heilige
Geest, omdat zij erkent, dat daarin
Gods geheimenis ons is geopen
baard'. Wanneer een remonstrant,
die naar deze opvatting is gedoopt,
overgaat tot de r.k. kerk, zal niet
tot herdoop worden overgegaan.
De remonstrantse broederschap
heeft reeds eerder de doop van alle
christelijke kerken erkend. Onvoor
waardelijke dooperkenningen be
staan reeds sedert 1967 en 1968
tussen de r.k. kerk en de hervorm-
ken.
BOCHUM In september begin
nen Westduitse en Israëlische ar
cheologen in Zuid-Israël aan een
onderzoek van de oudste en best
bewaarde kopermijnen, die nog da
teren uit de tijd van koning Salo
mo.
De kopermijnen van Salomo liggen
in het TImna-dal. het 'dal van het
bijbelse koper', niet ver van de golf
van Akaba in het uiterste zuiden
van Israël. Men hoopt te komen tot
een volkomen restauratie van de
meer dan drieduizend Jaar oude
mijnen en bijkomende industrie.
Ook wil men onderzoeken hoe men
in die tijd het kopererts van het
steen scheidde.
Van een onzer verslaggevers
SASSENHEIM Het automerk Colt,
dat als enige uit Japan nog niet in
Nederland vertegenwoordigd was,
komt hier ook in november. Impor
teur wordt Hart Nibbrig en Greeve
(HNG) te Sassenheim. tot 1 okto
ber importeur van de Duitse Audi's.
Colt is het merk van het grote
Mitsubishi-concern.
HNG. dat de Audi-iraport moet
overdragen aan VW-lmporteur Pon.
kan nu toch zijn 110 dealers een
nieuw kansrijk merk bieden. De
modellen waarin het in eerste in
stantie gaat. zijn middenklassers,
die in prijs beneden de Audi's zul
len uitkomen.
Van een verslaggever
ZANDVOORT De Zandvoortse po
litie heeft de laatste dagen elke dag
gemiddeld vijf personen bekeurd we
gens naaktlopeh op het strand. Hoe
wel de gemeenteraad enige maanden
geleden in meerderheid besloot een
stuk strand voorbij paal 68.5 voor
naaktlopers beschikbaar te stellen,
blijft de politie bekeuringen uitde
len. omdat de justitie,van mening
is dat zij in overtreding zijn. Overi
gens stijgt de belangstelling dage
lijks.
Onbekend is nog wanneer de eerste
overtreder in Haarlem voor de rech
ter moet verschijnen.
Van een verslaggever
DEN HAAG De politie in Den
Haag heeft in de nacht van zaterdag
op zondag de 24-jarige Hagenaar S.
N. M. aangehouden, die zelf op het
politiebureau kwam vertellen, dat
hij een man had neergeschoten aan
het Achterom in Den Hag.
Toen de politie daar pen kijkje nam,
trof zij de 39-jarige Hagenaar C. L.
van D. aan. die was geraakt door een
kogel in zijn nek. De man werd
naar een ziekenhuis gebracht, maar
kon na behandeling weer naar huis.
M. wordt, verdacht van poging tot
doodslag, vastgehouden. Hij schoot
twee kee.r op van D. die hem een
biertje weigerde en hem uit het café
van zijn vrouw naar buiten had ge
werkt.
ADVERTENTIE
Voor tante Heieen
waar de
kinderen zo
heerlijk hebbeiï'
gelogeerd.
Niemand
woont te ver
om 'n bloemetje
te sturen.
Uw Fleur op-
bloemist zorgt
ervoor!
Fleur op tmerjtora Sederland. Gegarandeerd goed.
Van een onze verslaggevers
ROTTERDAM De bond van vrije
evangelische gemeenten heeft be
sloten toe te treden tot de in op
richting zijnde stichting Interker
kelijke omroep Nederland (IKON).
De vrije evangelischen hebben wel
enige aarzelingen, vanwege ln het
verleden door IKOR-CvK-RKK uit
gezonden programma's. Maar het
alternatief organisatorisch aan
gewezen zijn op de gereformeerde
kerken (vrijgemaakt) en de chris
telijke gereformeerde kerken
achtte men ook niet aantrekkelijk.
Besloten is daarom, om voorlopig
voor twee jaar deel uit maken
van de IKON. Na twee jaar zullen
de gemeenten zich opnieuw uit
spreken over het lidmaatschap.
Vrijzinnigen hebben zo hun eigen
moeiten met het nieuwe liedboek.
Zo schrijft ds. C. G. Mulder van
IJmond in zijn gemeente-berichten
ln de Noordhollandse editie van
Kerk en Wereld, het blad van de
vrijzinnige hervormden:
Op 14 Juli had ik als slotlied' in de
dienst in 't Braambos gekozen ge
zang 172, het mooie lied met tekst
van Barnard: 'Een mens te zijn op
aarde.De laatste twee regels van
het laatste couplet lulden: (een
mens te zijn op aarde) 'dat Is op
deze aarde de duivel weerstaan'.
Ik zei toen daarbij, dat ik het
moeilijk vond. om te zingen: 'de
duivel wederstaan', omdat ik niet
in het bestaan van een duivel ge
loof. Ik stelde daarom voor te zin
gen: 'het kwaad te wederstaan'. Na
afloop zeiden sommige mensen te
gen me, dat ze dit maar een vreem
de en verwarring scheppende sug
gestie van mij vonden. Ter verant
woording dit 'vreemde' stukje. Ik
zei al. dat ik niet in het bestaan
van een duivel geloof. Iemand zei:
'Ik ook niet, maar daarom kun Je
dit toch wel zingen. Een lied (ge
dicht) is wat anders dan een belij
denis. Je zingt toch ook in het
Wilhelmus, dat we de koning van
Hispanje eren!' Ik antwoord: ac-
coord, maar Ik vind een geloofslied
wat anders dan het volkslied met
een historische achtergrond. Ik
vind dat we op een gevaarlijke weg
zijn. als we in het geloofslied de
woorden bagatelliseren.
Het vrijzinnlng-protestcntlsme be
weegt zich in de lijn van het histo-
risch-critisch bijbelonderzoek. Wij
staan critisch tegenover het bijbel
se wereldbeeld Daar willen we ook
voor uitkomen. Dat Is ons 'visite
kaartje.' Daarom ook kritiek op het
nieuwe liedboek. Dat omvat prach
tige nieuwe liederen. Maar er zijn
ook moderne dichters (als hier:
Barnard), die er geen been in
schijnen te zien allerlei woorden en
beelden te gebruiken uit de klassie
ke christelijke dogmatiek, dus uit
een voorbije tijd. Daarentegen
moeten we waarschuwen. Juist in
deze tijd. nu de geloofwaardigheid
van de kerk door velen wordt 'aan
gevochten.
Engelen
29 september is in de liturgie van
de lutherse kerk de dag van Mi
chael en alle engelen. Daarbij is als
zondagslied gekozen lied 374, ken
nelijk om het derde couplet: 'Wij
danken u die eeuwig zijt. Gij hield
door uw barmhartigheid met al uw
engelen de wacht rondom ons
heen in deze nacht.' Hierover
schrijft de Hllversumse lutherse
predikant B. G. te Winkel ln zijn
plaatselijk kerkblad Ons Gemeente-
vertrekken. Brio. het blad van de
Ik weet niet of ik deze gedenkdag
als onderwerp van de dienst op 29
september zal gebruiken. Het is be
kend dat gemeenteleden van tijd
tot tijd vragen stellen over wat
engelen nu eigenlijk zijn en hoe je
Je dat moet voorstelen, maar Ik heb
de indruk dat dit vaak niet méér ls
dan nieuwsgierigheid. Het lijkt eèn
wat vaag en mysterieus terrein
waar wij ons op bewegen en dat is
altijd boeiend. "Voor het overige
leeft het niet erg. Ik heb eens op
deze dag gepreekt over de engelen
en dat is mij niet zo goed bevallen.
Het onderwerp bleek toch te ab
stract en te beschouwend voor een
meditatie
Engelen doen de wil van God
dat kan ln leder geval gezegd wor
den. Zij zijn gehoorzaam. Zij zijn
Gods uitvoerders. En waarom zou
een mens dan geen engel kunnen
zijn? Gelukkig zijn er nog mensen
die God presenteren voor een ander
en die mensen zou ik engelen wil
len noemen.
Begrafenis (1)
Nu we toch op de liturgische toer
zijn, Muslca pro Deo (Van de com
missie voor kerkmuziek van de her
vormde kerk) publiceert een litur
gie voor een begrafenisdienst. Het
is een dienst van Schrift en tafel,
te houden ln het kerkgebouw. Dr. J.
van der Werf tekent daarbij aan,
dat de commissie wel begrijpt, dat
in de meeste gevallen een dergelij
ke dienst met avondmaalsviering
nog niet mogelijk is.
Begrafenis (2)
Dat zal zeker niet. zolang er nog
praktijken voorkomen, als waarvan
ds. A. den Hartogh vertelt in het
hervormd Kerkblad voor Scherpen-
zeel, Woudenberg e.o.:
Het is me eens gebeurd op een
begrafenis dat de familie al roken
de en koffiedrinkende en koek
etende, bezig was met spreken over
de dode, die zo'n 'goed mens' was
geweest. Toen ik eindelijk zei dat
het de bedoeling was dat wij uit de
Bijbel zouden lezen en daarover
spreken, zei iemand (een hele me
neer overigens)'Neemt u ons niet
kwalijk, dat wisten we niet. domi
nee, wij hebben u alleen uitgeno
digd om mee te lopen in de stoet
WASHINGTON (Kathpress) Het
verdwijnen van het zondebesef is
een van de voornaamste oorzaken
van veel vormen van geesteziekten
bij de moderne mens. Dit zegt dr.
K. Menninger, hoofd van de Men-
ninger-kliniek in Kansas in de
Verenigde Staten, is zijn boek
'Whatever becomes of sin?'
Het begrip zonde is bijna geheel
vervangen door psychologische en
sociologische verklaringen. Gerwijl
vroeger het zondebesef overal aan
wezig was. zijn er nu blijkbaar geen
schuld en geen individuele schuldi
gen meer. Zonde wordt verklaard
als zwakheid, afwijking of verande
ring op grond van omstandigheden.
Het schuldgevoel wordt onderdrukt.
Maar. aldus Menninger. men kan
het geweten ontlopen, onder druk
zetten, verdoven, doch niet zonder
een zware tol te betalen.
Door ouderwets berouw, herstel van
het kwaad, schuldbelijdenis en boe
te wordt het schuldgevoel onmid
dellijk minder, aldus Menninger.
STAVEN1SSE De 32-jarige A. C.
Olieslager uit Baarle-Nassau is gis-
'termiddag nabij Stavenisse verdron
ken. De man, op vakantie in Zee
land, wilde wandelend twee zand
platen overbruggen in het Keeten
De tien meter brede waterweg er
tussen had hij over het hoofd ge
zien. Hij verdronk voor hij het an
dere eiland kon bereiken.
NIET ALLEEN
Nu voor het eerst lezen wij'
wolkkolom overdag en de u
lom in de nacht die het vf
het ware voorgaan op hunfC
De wolk en het vuur, bekep
de Sinai, zijn tekenen vai|7(
nabijheid. Zo is Hij bij hen
niet mis te verstane leider vl®
uittocht. Hij is de bevrijder
en nacht bij hen is. In h^
14 is dan ook sprake van c"
Gods. die vóór het leger va:
uitging. De bevrijding is ei
waarbij mensen in beweginr:
ten worden gebracht. Mozes'"
ron hebben er moeite geno1
gehad. Hoe hebben zij niet r.
farao moeten pleiten en
weer teleurstellingen moett
dervinden. En de IsraëlieteV
gegaan. ze hebben het paasl
geten in de nacht van de
borenen. ze hebben alls in
heid gebracht en nu gaan zU
als het zover is, is daar God [t]
vooraan gaat. Hij is de be^
Daarop valt hier de nadruk.
de nacht is dit volk niet
machten prijsgegeven. De
waakt, de bewaarder IsraëJ
mert noch slaapt (Psalm 1:
staan er niet alleen voor, ^jc
mogen wij dit gebeuren lezL(
is het. verhaal van de mensej
Gods leiding. Hun leven hi
van een uittocht, een be'
Het evangelie is de boodsclk4
bevrijding. Mensen die het*
en er gehoor aan geven, g^:
Dat is geen gemakkelijke
zelfsprekende zaak. Alles is
gen. de hete dag en de fe,
nacht, de grote vragen ii,.
weg, de machten die debe*
tegenstaan. Maar aan. de
daar het teken dat gevolg
worden. Dat leiding geeft fe
ons de weg wijst. Het tekn
Gods tegenwoordigheid. Voone
de woorden die Hij door afet
wen heen tot ons laat spre);
de gestalte van Jezus, de mi
het kruis. We staan er nielfte
voor. Nooit. (Exodus 1320-22fti
naar het graf om door uw aanwe
zigheid luister bij te zetten aan
vaders laatste gang.'
Komen en gaan
Als laatste in deze rubriek ditmaal
geen kerkblad. Terhorne in Fries
land ziet zijn hervormde dominee
vertrekken, rio het xlad van de
plaatselijke VVV, vindt 't maar gek
dat dominees, vooral in dorpen,
vaak na vier. vijf jaar weer weg
gaat. Brio:
Het is wel eep merkwaardige situa
tie. die Je nergens anders zo aan
treft. Een notaris blijft meestal tot
aan zijn 70ste jaar in dezelfde
plaats: bij burgemeesters is het zel
den zo, dat zij al na 4 jaar veran
deren van gemeente: huisartsen
blijven zolang hun lichamelijke
krachten een drukke praktijk toela
ten; een schoolmeester blijft vaak
heel lang in dezelfde school (25
jaar ls dan niets, zie maar naar
onze meester Bergsma). Waarom
gaan dominees dan zo snel weer
weg? Omdat het predikantschap
vooral in deze tijd, een bijzonder
zwaar beroep is, dat men in dezelf
de situatie niet langer dan 5 jaar
volhouden kan? Opdat gemeenten
door de wisseling van predikant
beseffen dat het blijvende en drij
vende element niét de dominee is.
maar de gemeente zelf? Omdat de
salarisschaal zo is dat een predi
kant om financiële redenen na ver
loop van een aantal jaren wel pro
motie maken moet? Deze laatste
reden wordt, door veranderingen in
de salarisschaal de laatste jaren
steeds minder zwaar wegend. Hele
maal duidelijk kan dit gebruik niet
uitgelegd worden. In leder geval:
we zullen ds. Klouwen node missen
in Terhorne en we zullen straks
weer opnieuw beginnen met zijn
opvolger.
DEN HAAG De Nederland?
eniging Bescherming Voet®'
vindt, dat invalide weggeld
extra rechten moeten krij^
opzichte van het overige t
vooral wat betreft invalid^
zich voortbewegen in een
met hulpmotor.
'Deze mensen zouden ook v:
toirs gebruik moeten kunni
ken als de situatie voor hei
weg te gevaarlijk wordt', ali;
woordvoerder van de verf
Momenteel wordt deze groei
den gelijk gesteld met broi
en zijn dus verplicht op de
rijden.
De heer J. Faasse. lid vi
hoofdbestuur van de ver
schrijft in een inleiding b
voor bestuurders van inva
gens'. dat de invalide wegge
nu 'het rijdend bewijs is v
overmogen van onze samei
om met hem rekening te h
Hij vraagt zich af, of het w
lijk is, de gebruikers van in
wagens in te delen bij b
categoriën verkeer zonder-e*
zorgen dat zij volwaardig
verkeer kunnen deelnemen.
AMSTERDAM Öe 76-jar!
bella Fraser Steele uit Mitc
de Australische staat Victori
haar vakantietrip in Amsterd
dronken. Zaterdag is haar
in de Singel, nabij de Gasth
lensteeg gevonden. Mevrouw
Steele was met een reisgez
in ons land. Ze logeerde in ee
aan de Nleuwzljdsvoorburgwa
dagmiddag was de reisleide
de politie gegaan met de boo
dat ze niet meer was komen
gen. De politie denkt niet
misdrijf.
Een feministische visie op IictL
le leven van de hedendaagse»,
door Barbara Seaman; uit£
door Bruna in Utrecht-Antf,
304 blz.; prijs 7.50. ,g
De Amerikaanse journaliste n
Seaman kreeg enkele jaren R
bekendheid door een publicatie
in ze aandacht vroeg voor de
van het gebruik van de pil. Z4i
nu een boekje geschreven met e
le voorlichting in een ruime i
het woord voor vrouwen, uitP
van de stelling dat een vroul
werkelijk vrij kan zijn als z(|
inzicht heeft in haar eigen sfl
teit. Onderwerpen als anticoif]
middelen, orgasme, venerisch!
ten, maar ook de opvoeding v«
deren van werkende moeders j
Seaman vaststelt dat uit on<f
gebleken is dat kinderen dit
uitsluitend door hun moeder
grootgebracht niets tekort kornjj
halve als zo'n moeder zelf sclfe
voelens heeft over haar uithuizin
en de moeilijkheden die er v»
aan het opvoeden van mannéj
mensen, komen in dit boekje f
orde. o