Waarom meneer Van Dorp zo lang in de consistorie bleef Uit de kerkbladen VI taptoe delft Vandaag, Toeristenkerk in Gulpen Hulp van ICCC voor Bangladesj Trouw Kwartet Remonstrantse doop voorwaardelijk erkend Mijnen van Salomo worden hersteld Colt-auto nu ook naar Nederland Naaktlopers op strand bekeurd Man geeft zichzelf aan na schietpartij Vrije evangli-chen doen mee met IKOR Vrijzinnige moeiten met het liedboek Sliitaye zondebesef voorname oorzaak van geestesziekten Man verdronken hi het Keeten 'Extra rechten' b voor invalide h weggebruiker nrêl Australische verdrinkt op vakantie in Amster fllBlilal Nieuwe boek TROUW/KWARTET MAANDAG 26 AUGUSTUS 1974 KERK door Jac. Lelsz GULPEN De leden van de kleine protestantse Toeristenkerk in het Zuldllmburgse Gulpen zijn tot veel ln staat, maar zij kunpen er geen water in wijn veranderen zoals Je zus deed op de bruiloft ln Kana. Toch raakte op een avondmaals- zondag, toen meer gasten aanwezig waren dan ln die tijd van het jaar verwacht mocht worden, de wijn op. Mevrouw Van Dorp. wier man er voor moest zorgen dat de kelken steeds van nieuwe wijn werden voorzien, vond het wel vreemd dat hij zo lang in de consistorie bleef. Zij werd er eigenlijk een beetje angstig van. Maar even later ver keerde dat in grote opluchting, want als door een wonder bleek er tenslotte toch wijn voor iedereen (na de dienst vertelde de heer Van Dorp haar. dat hij er water bij had gedaan). Midden augustus. Een zondagmor gen in Gulpen. Het regent of de zon nooit meer zal schijnen. Boven de heuvels van Zuid-Limburg hangt de lucht in naargeestige, grijze to nen. Niettemin stroomt de Toeris tenkerk vol. De organist speelt: 'Op bergen en in dalen, ja overal is God', 'Ga niet alleen door 't leven, die last is u te zwaar', 'Dank U voor deze morgen, dank U voor deze nieuwe dag'. Is dit een baptistenge meente, of het Leger des Heils? Het is de hervormde gemeente van Gul- pen-Vaals, Nederlands meest zuide lijke protestantse gemeenschap. De mensen, in vakantiekleding waarover ditmaal veel plastic, neu riën mee. Fijn dat u gekomen bent, ondanks de regen, zegt de dominee. Een gast-predikant. Fijn dat u er bent om te schuilen in Gods huis. De dominee begint de dienst. Er wordt niet uit het nieuwe liedboek gezongen. De enkele tientallen ge zinnen kunnen zich de aanschaf De Toeristenkerk te Gulpen van honderden boeken ten gerieve van de gasten niet permitteren. Men gebruikt er het eenvoudige gele boekje met psalmen en gezan gen. De hervormde gemeente van Gul- pen-Vaals beslaat een gebied van 25 bij 10 km. Haar predikant is sinds enkele jaren dr. P. L. Schoonheim, een man van rond zestig. Het ene gedeelte van deze dubbelgemeente. dat ln Vaals, hoogste punt van Nederland, kerkt in een uit 1672 daterend kerkje. Het werd gebouwd meer ten behoe ve van de protestanten uit Aken, die toen nog geen vrijheid van godsdienst hadden. De gemeente veroudert er sterk, vooral door het verminderde aantal douaniers. Maar zij blijft trouw. Samenbinding In totaal telt de hervormde ge meente van Gulpen-Vaals zo'n 160 adressen of 400 leden (gerefor meerden vindt men in dit gebied weinig). In de Toeristenkerk moe ten enkele tientallen mensen het méken. ZIJ doen dat met hart en ziel. Er is een magnifieke onderlin ge samenbinding. Niemand is iets te veel. niemand iets te min. Als op zaterdagmiddag ouderling-kerk voogd P. J. van Dorp de stoelen komt klaarzetten in het' rooms-ka- tholieke patronaatshuis. waar de volgende dag zijn vrouw de kinde ren van de gasten opvangt, dan helpt ds. Schoonheim een handje mee en de scriba, mevrouw C. Meerburg, ook. Van de, Toeristenkerk woont eigen lijk alleen ds. Schoonheim ln Gul pen zelf. Alle leden wonen ver spreid over de omringende dorpen. Het leven van hen, die zich voor de kerk inzetten, wordt daardoor ge heel beheerst. Onze gezinnen staan door de kerk onder een grote druk. zégt de predikant, 's Zomers is men op zondag vaak van acht tot één van huis. Het wilde voorheen, toen de ge meente nog in een te kleine kerk bijeen kwam. dikwijls gebeuren dat diaken S. Schut voor de dienst het podium beklom, de menigte gasten overzag en vroeg: Is er een domi nee in de zaal? Was deze er. dan werd hem verzocht een nevendienst te leiden. Zo wordt thans nog re gelmatig een ouderling, diaken, col lectant of organist uit de gasten geplukt. Er wordt niet gevraagd of ze hervormd, gereformeerd, christe- lijk-gereformeerd of vrij-evange lisch zijn. En wil iemand een zon- dagje als ouderling of diaken fun geren. die dat thuis in werkelijk heid niet is, soit. Laat hij er lol aan hebben als hij ons voor de gek wil houden, zegt ds. Schoonheim. Ds. Schoonheim: We zijn hier alle maal import, maar we voelen ons erg happy. Geen van ons zou terug willen. Onze kinderen gaan. wat de lagere school betreft, meestal naar de r.k. school. De samenwerking met de r.k. bevolking is voortreffe lijk. Gastvrijheid is het wachtwoord lil deze kleine kerk, 140 jaar geleden door de Belgische regering gesticllt (want Gulpen was toen nog net Belgisch), werd de basis gelegd voor het werk van de huidige Toeristenkerk. voor de kleine hervormde gemeente van Gulpen. Na afloop van de dienst wordt er koffie voor de gas ten, gekomen van campings, hotels en pensions, geschonken. Vaak zijn het duizend kopjes op een zondag. Het is een traditie geworden. Ds. A. J. de Beaufort heeft er de basis voor gelegd. Hij heeft twee maal in Gulpen gestaan, van 1915 tot 1932 en van 1947 tot 1950. Een patriarch, die geen auto reed. zelfs niet fietste. Te voeg ging hij zijn gemeenteleden langs. Van het ene dorp naar het andere, tien, vijftien kilometer. Er werd toen nog ge kerkt in het oude kerkje. Ds. De Beaufort begon met de gasten te ontvangen. Er werd na de dienst koffie gedronken op het grasveldje vóór het kerkje. ..Ds. W. van Waasbergen. die nu in Baarn staat, heeft het uitgebouwd, samen met de kerkeraad. In zijn tijd, tien Jaar geleden, is ook de nieuwe Toeristenkerk er gekomen. Een mooie, degelijke kerk, maar zonder enige luxe. Voor de kleine hervormde gemeente desondanks een uiterst zware last. Omgekeerd heeft men de gasten dan ook hard nodig. Zonder toeristen zijn we niets, zegt ds. Schoonheim. Feestelijk Wat maakt die Toeristenkerk bijna in de uiterste zuidelijke punt van Nederland zo aantrekkelijk voor de duizenden gasten, die er 's zomers neerstrijken? Het evangelie, dat er gebracht wordt, is het zelfde van elders. Maar verder is er zo onge veer alles anders. Wie ze van alle kanten ziet samenstromen krijgt een beetje het gevoel van het 'Hoe vrolijk gaan de stammen op naar Slons Godgewijde top'. De sfeer is er feestelijk. Bekende liederen vul len de ruimte. Bijna de hele kerke raad staat aangetreden om de men sen te verwelkomen. Ieder mag ko men zoals hij of zij is. Op kleding wordt niet gelet. De vakantie gaat hier eigenlijk gewoon dóór. Blijft iemand nog een week en kan hij de volgende zondag een bijdrage leve ren. graag. Opvallend is dat zoveel jonge mensen tussen 18 en 26 in de Toeristenkerk zitten. Na de dienst is er koffie, zijn er kennismakingen of hernieuwde kennismakingen, want velen komen zes, zeven jaar achtereen. Ja, en dan moet de boel weer worden afgewassen. Er moe ten bejaarden worden weggebracht. Er moet het een en ander geregeld voor de dia-avondjes, die de.heer E. Buddenberg wekelijks geeft. Er moet nog wat worden geregeld voor het kampwerk. En 's winters als de gasten naar huis zijn? Dommelt Öit kerkelijke, drukke, unieke seizoenbedrijf. dan in? Geen denken aan. want dan moet er bijgetankt. Dan zijn er de catechisaties, de gemeenteavonden, de pastorale bezoeken bij de gezin nen ln de dorpen. Dan bereikt men zich geestelijk al weer voor op de volgende zomer. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. BIJ publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS (ADVERTENTIE) kom ook 'ns een avondje uitblazen bij de Hoofdcommissaris (2) Huur Mijns Inziens moet de straf ook gezien worden (om het in kerkelij ke taal te zeggen) als belijdenis. De straf is een sprake tot hen. voor wie de gewone taal in bestraffende woorden te licht zou zijn en die haar voor kennisgeving zouden aannemen. 'Wie het horen wil moet voelen!' Dat geldt reeds voor het ongehoorzame kind. dat een tik op de vingers krijgt. En dat geldt ze ker ook voor het scala van lichte overtredingen, bv in het verkeer, waarop de staat met een boete van enkele guldens reageert, tot de zwaarste en naarste misdrijven. Rhedcn W.nA. Hoek eni. pred. Moord Met droefenis en ontsteltenis heb ik kennis genomen van de moord op het meisje Carolien Pessers en dit alleen om de in Nederland steeds meer macht krijgende afgod 'geld' te bevredigen. Wordt het niet hoog tijd dat ons dure strafrecht grondig wordt herzien? Er is maar één straf voor: Levenslang zonder gratie of (hoewel ik hier niet voor ben) doodstraf. Rotterdam J- Heij Bij al wat de laatste dagen gezegd wordt, moet het eerste woord in het belang van de verhuurder nog val len. Vele meest zelfstandige lieden hebben een oude dagsvoorziening trachten op te bouwen en daarvoor zuur verdiende, zuinig bespaarde gelden belegd in woningen. Door de dwaze huurwetten zijn de huren zo laag gehouden dat er geen ruimte was voor redelijk onderhoud, laat staan voor woningverbetering. Bij zonder pijnlijk is het voor de eige naar-verhuurder niets te kunnen doen tegen huurders die woningen totaal laten vervuilen, achtertuinen ln mestvaalten veranderen enz. Re gering. geef de huiseigenaars de ruimte de duizenden bestaande wo ningen te repareren en modernise ren. Strijen A. Dubbeldam elke avond om 9 uur behalve zondag 25 augustus) t/m zaterdag 31 aug. AMSTERDAM Internationale christelijke handreiking (ICH) het hulpverleningsorgaan van de inter nationale raad van christelijke ker ken (ICCC) heeft dertigduizend gulden beschikbaar gesteld voor het hulpverleningswerk in Bangladesjh. De bedoeling is. dat dit werk zal plaatsvinden via de kanalen van kerk en zending. Dit bedrag is slechts de inzet van voor een grote re hulpactie, die ICH wil voeren. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B V. De Christe like Pers Directie. Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280. Postbus 859, Adam Telefoon 020-22 03 83. Postgiro' 26 92 74. Bank: Neo. Midd. Bank (rek nr 69 73 60 768) Gem giro X 500. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De r.k. bisschoppen conferentie in Nederland heeft be sloten tot een voorwaardelijke er kenning van de doop in de remon strantse broederschap. De bisschoppen beschouwen de re monstrantse doop als geldig, wan neer deze is bediend volgens de opvattingen, zoals de remonstrantse broederschap die heeft neergelegd in een brief van 24 april 1972 aan de bisschoppenconferentie. In deze brief stelt de broederschap zich uit drukkelijk 'in de traditie van de christelijke doop in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, omdat zij erkent, dat daarin Gods geheimenis ons is geopen baard'. Wanneer een remonstrant, die naar deze opvatting is gedoopt, overgaat tot de r.k. kerk, zal niet tot herdoop worden overgegaan. De remonstrantse broederschap heeft reeds eerder de doop van alle christelijke kerken erkend. Onvoor waardelijke dooperkenningen be staan reeds sedert 1967 en 1968 tussen de r.k. kerk en de hervorm- ken. BOCHUM In september begin nen Westduitse en Israëlische ar cheologen in Zuid-Israël aan een onderzoek van de oudste en best bewaarde kopermijnen, die nog da teren uit de tijd van koning Salo mo. De kopermijnen van Salomo liggen in het TImna-dal. het 'dal van het bijbelse koper', niet ver van de golf van Akaba in het uiterste zuiden van Israël. Men hoopt te komen tot een volkomen restauratie van de meer dan drieduizend Jaar oude mijnen en bijkomende industrie. Ook wil men onderzoeken hoe men in die tijd het kopererts van het steen scheidde. Van een onzer verslaggevers SASSENHEIM Het automerk Colt, dat als enige uit Japan nog niet in Nederland vertegenwoordigd was, komt hier ook in november. Impor teur wordt Hart Nibbrig en Greeve (HNG) te Sassenheim. tot 1 okto ber importeur van de Duitse Audi's. Colt is het merk van het grote Mitsubishi-concern. HNG. dat de Audi-iraport moet overdragen aan VW-lmporteur Pon. kan nu toch zijn 110 dealers een nieuw kansrijk merk bieden. De modellen waarin het in eerste in stantie gaat. zijn middenklassers, die in prijs beneden de Audi's zul len uitkomen. Van een verslaggever ZANDVOORT De Zandvoortse po litie heeft de laatste dagen elke dag gemiddeld vijf personen bekeurd we gens naaktlopeh op het strand. Hoe wel de gemeenteraad enige maanden geleden in meerderheid besloot een stuk strand voorbij paal 68.5 voor naaktlopers beschikbaar te stellen, blijft de politie bekeuringen uitde len. omdat de justitie,van mening is dat zij in overtreding zijn. Overi gens stijgt de belangstelling dage lijks. Onbekend is nog wanneer de eerste overtreder in Haarlem voor de rech ter moet verschijnen. Van een verslaggever DEN HAAG De politie in Den Haag heeft in de nacht van zaterdag op zondag de 24-jarige Hagenaar S. N. M. aangehouden, die zelf op het politiebureau kwam vertellen, dat hij een man had neergeschoten aan het Achterom in Den Hag. Toen de politie daar pen kijkje nam, trof zij de 39-jarige Hagenaar C. L. van D. aan. die was geraakt door een kogel in zijn nek. De man werd naar een ziekenhuis gebracht, maar kon na behandeling weer naar huis. M. wordt, verdacht van poging tot doodslag, vastgehouden. Hij schoot twee kee.r op van D. die hem een biertje weigerde en hem uit het café van zijn vrouw naar buiten had ge werkt. ADVERTENTIE Voor tante Heieen waar de kinderen zo heerlijk hebbeiï' gelogeerd. Niemand woont te ver om 'n bloemetje te sturen. Uw Fleur op- bloemist zorgt ervoor! Fleur op tmerjtora Sederland. Gegarandeerd goed. Van een onze verslaggevers ROTTERDAM De bond van vrije evangelische gemeenten heeft be sloten toe te treden tot de in op richting zijnde stichting Interker kelijke omroep Nederland (IKON). De vrije evangelischen hebben wel enige aarzelingen, vanwege ln het verleden door IKOR-CvK-RKK uit gezonden programma's. Maar het alternatief organisatorisch aan gewezen zijn op de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) en de chris telijke gereformeerde kerken achtte men ook niet aantrekkelijk. Besloten is daarom, om voorlopig voor twee jaar deel uit maken van de IKON. Na twee jaar zullen de gemeenten zich opnieuw uit spreken over het lidmaatschap. Vrijzinnigen hebben zo hun eigen moeiten met het nieuwe liedboek. Zo schrijft ds. C. G. Mulder van IJmond in zijn gemeente-berichten ln de Noordhollandse editie van Kerk en Wereld, het blad van de vrijzinnige hervormden: Op 14 Juli had ik als slotlied' in de dienst in 't Braambos gekozen ge zang 172, het mooie lied met tekst van Barnard: 'Een mens te zijn op aarde.De laatste twee regels van het laatste couplet lulden: (een mens te zijn op aarde) 'dat Is op deze aarde de duivel weerstaan'. Ik zei toen daarbij, dat ik het moeilijk vond. om te zingen: 'de duivel wederstaan', omdat ik niet in het bestaan van een duivel ge loof. Ik stelde daarom voor te zin gen: 'het kwaad te wederstaan'. Na afloop zeiden sommige mensen te gen me, dat ze dit maar een vreem de en verwarring scheppende sug gestie van mij vonden. Ter verant woording dit 'vreemde' stukje. Ik zei al. dat ik niet in het bestaan van een duivel geloof. Iemand zei: 'Ik ook niet, maar daarom kun Je dit toch wel zingen. Een lied (ge dicht) is wat anders dan een belij denis. Je zingt toch ook in het Wilhelmus, dat we de koning van Hispanje eren!' Ik antwoord: ac- coord, maar Ik vind een geloofslied wat anders dan het volkslied met een historische achtergrond. Ik vind dat we op een gevaarlijke weg zijn. als we in het geloofslied de woorden bagatelliseren. Het vrijzinnlng-protestcntlsme be weegt zich in de lijn van het histo- risch-critisch bijbelonderzoek. Wij staan critisch tegenover het bijbel se wereldbeeld Daar willen we ook voor uitkomen. Dat Is ons 'visite kaartje.' Daarom ook kritiek op het nieuwe liedboek. Dat omvat prach tige nieuwe liederen. Maar er zijn ook moderne dichters (als hier: Barnard), die er geen been in schijnen te zien allerlei woorden en beelden te gebruiken uit de klassie ke christelijke dogmatiek, dus uit een voorbije tijd. Daarentegen moeten we waarschuwen. Juist in deze tijd. nu de geloofwaardigheid van de kerk door velen wordt 'aan gevochten. Engelen 29 september is in de liturgie van de lutherse kerk de dag van Mi chael en alle engelen. Daarbij is als zondagslied gekozen lied 374, ken nelijk om het derde couplet: 'Wij danken u die eeuwig zijt. Gij hield door uw barmhartigheid met al uw engelen de wacht rondom ons heen in deze nacht.' Hierover schrijft de Hllversumse lutherse predikant B. G. te Winkel ln zijn plaatselijk kerkblad Ons Gemeente- vertrekken. Brio. het blad van de Ik weet niet of ik deze gedenkdag als onderwerp van de dienst op 29 september zal gebruiken. Het is be kend dat gemeenteleden van tijd tot tijd vragen stellen over wat engelen nu eigenlijk zijn en hoe je Je dat moet voorstelen, maar Ik heb de indruk dat dit vaak niet méér ls dan nieuwsgierigheid. Het lijkt eèn wat vaag en mysterieus terrein waar wij ons op bewegen en dat is altijd boeiend. "Voor het overige leeft het niet erg. Ik heb eens op deze dag gepreekt over de engelen en dat is mij niet zo goed bevallen. Het onderwerp bleek toch te ab stract en te beschouwend voor een meditatie Engelen doen de wil van God dat kan ln leder geval gezegd wor den. Zij zijn gehoorzaam. Zij zijn Gods uitvoerders. En waarom zou een mens dan geen engel kunnen zijn? Gelukkig zijn er nog mensen die God presenteren voor een ander en die mensen zou ik engelen wil len noemen. Begrafenis (1) Nu we toch op de liturgische toer zijn, Muslca pro Deo (Van de com missie voor kerkmuziek van de her vormde kerk) publiceert een litur gie voor een begrafenisdienst. Het is een dienst van Schrift en tafel, te houden ln het kerkgebouw. Dr. J. van der Werf tekent daarbij aan, dat de commissie wel begrijpt, dat in de meeste gevallen een dergelij ke dienst met avondmaalsviering nog niet mogelijk is. Begrafenis (2) Dat zal zeker niet. zolang er nog praktijken voorkomen, als waarvan ds. A. den Hartogh vertelt in het hervormd Kerkblad voor Scherpen- zeel, Woudenberg e.o.: Het is me eens gebeurd op een begrafenis dat de familie al roken de en koffiedrinkende en koek etende, bezig was met spreken over de dode, die zo'n 'goed mens' was geweest. Toen ik eindelijk zei dat het de bedoeling was dat wij uit de Bijbel zouden lezen en daarover spreken, zei iemand (een hele me neer overigens)'Neemt u ons niet kwalijk, dat wisten we niet. domi nee, wij hebben u alleen uitgeno digd om mee te lopen in de stoet WASHINGTON (Kathpress) Het verdwijnen van het zondebesef is een van de voornaamste oorzaken van veel vormen van geesteziekten bij de moderne mens. Dit zegt dr. K. Menninger, hoofd van de Men- ninger-kliniek in Kansas in de Verenigde Staten, is zijn boek 'Whatever becomes of sin?' Het begrip zonde is bijna geheel vervangen door psychologische en sociologische verklaringen. Gerwijl vroeger het zondebesef overal aan wezig was. zijn er nu blijkbaar geen schuld en geen individuele schuldi gen meer. Zonde wordt verklaard als zwakheid, afwijking of verande ring op grond van omstandigheden. Het schuldgevoel wordt onderdrukt. Maar. aldus Menninger. men kan het geweten ontlopen, onder druk zetten, verdoven, doch niet zonder een zware tol te betalen. Door ouderwets berouw, herstel van het kwaad, schuldbelijdenis en boe te wordt het schuldgevoel onmid dellijk minder, aldus Menninger. STAVEN1SSE De 32-jarige A. C. Olieslager uit Baarle-Nassau is gis- 'termiddag nabij Stavenisse verdron ken. De man, op vakantie in Zee land, wilde wandelend twee zand platen overbruggen in het Keeten De tien meter brede waterweg er tussen had hij over het hoofd ge zien. Hij verdronk voor hij het an dere eiland kon bereiken. NIET ALLEEN Nu voor het eerst lezen wij' wolkkolom overdag en de u lom in de nacht die het vf het ware voorgaan op hunfC De wolk en het vuur, bekep de Sinai, zijn tekenen vai|7( nabijheid. Zo is Hij bij hen niet mis te verstane leider vl® uittocht. Hij is de bevrijder en nacht bij hen is. In h^ 14 is dan ook sprake van c" Gods. die vóór het leger va: uitging. De bevrijding is ei waarbij mensen in beweginr: ten worden gebracht. Mozes'" ron hebben er moeite geno1 gehad. Hoe hebben zij niet r. farao moeten pleiten en weer teleurstellingen moett dervinden. En de IsraëlieteV gegaan. ze hebben het paasl geten in de nacht van de borenen. ze hebben alls in heid gebracht en nu gaan zU als het zover is, is daar God [t] vooraan gaat. Hij is de be^ Daarop valt hier de nadruk. de nacht is dit volk niet machten prijsgegeven. De waakt, de bewaarder IsraëJ mert noch slaapt (Psalm 1: staan er niet alleen voor, ^jc mogen wij dit gebeuren lezL( is het. verhaal van de mensej Gods leiding. Hun leven hi van een uittocht, een be' Het evangelie is de boodsclk4 bevrijding. Mensen die het* en er gehoor aan geven, g^: Dat is geen gemakkelijke zelfsprekende zaak. Alles is gen. de hete dag en de fe, nacht, de grote vragen ii,. weg, de machten die debe* tegenstaan. Maar aan. de daar het teken dat gevolg worden. Dat leiding geeft fe ons de weg wijst. Het tekn Gods tegenwoordigheid. Voone de woorden die Hij door afet wen heen tot ons laat spre); de gestalte van Jezus, de mi het kruis. We staan er nielfte voor. Nooit. (Exodus 1320-22fti naar het graf om door uw aanwe zigheid luister bij te zetten aan vaders laatste gang.' Komen en gaan Als laatste in deze rubriek ditmaal geen kerkblad. Terhorne in Fries land ziet zijn hervormde dominee vertrekken, rio het xlad van de plaatselijke VVV, vindt 't maar gek dat dominees, vooral in dorpen, vaak na vier. vijf jaar weer weg gaat. Brio: Het is wel eep merkwaardige situa tie. die Je nergens anders zo aan treft. Een notaris blijft meestal tot aan zijn 70ste jaar in dezelfde plaats: bij burgemeesters is het zel den zo, dat zij al na 4 jaar veran deren van gemeente: huisartsen blijven zolang hun lichamelijke krachten een drukke praktijk toela ten; een schoolmeester blijft vaak heel lang in dezelfde school (25 jaar ls dan niets, zie maar naar onze meester Bergsma). Waarom gaan dominees dan zo snel weer weg? Omdat het predikantschap vooral in deze tijd, een bijzonder zwaar beroep is, dat men in dezelf de situatie niet langer dan 5 jaar volhouden kan? Opdat gemeenten door de wisseling van predikant beseffen dat het blijvende en drij vende element niét de dominee is. maar de gemeente zelf? Omdat de salarisschaal zo is dat een predi kant om financiële redenen na ver loop van een aantal jaren wel pro motie maken moet? Deze laatste reden wordt, door veranderingen in de salarisschaal de laatste jaren steeds minder zwaar wegend. Hele maal duidelijk kan dit gebruik niet uitgelegd worden. In leder geval: we zullen ds. Klouwen node missen in Terhorne en we zullen straks weer opnieuw beginnen met zijn opvolger. DEN HAAG De Nederland? eniging Bescherming Voet®' vindt, dat invalide weggeld extra rechten moeten krij^ opzichte van het overige t vooral wat betreft invalid^ zich voortbewegen in een met hulpmotor. 'Deze mensen zouden ook v: toirs gebruik moeten kunni ken als de situatie voor hei weg te gevaarlijk wordt', ali; woordvoerder van de verf Momenteel wordt deze groei den gelijk gesteld met broi en zijn dus verplicht op de rijden. De heer J. Faasse. lid vi hoofdbestuur van de ver schrijft in een inleiding b voor bestuurders van inva gens'. dat de invalide wegge nu 'het rijdend bewijs is v overmogen van onze samei om met hem rekening te h Hij vraagt zich af, of het w lijk is, de gebruikers van in wagens in te delen bij b categoriën verkeer zonder-e* zorgen dat zij volwaardig verkeer kunnen deelnemen. AMSTERDAM Öe 76-jar! bella Fraser Steele uit Mitc de Australische staat Victori haar vakantietrip in Amsterd dronken. Zaterdag is haar in de Singel, nabij de Gasth lensteeg gevonden. Mevrouw Steele was met een reisgez in ons land. Ze logeerde in ee aan de Nleuwzljdsvoorburgwa dagmiddag was de reisleide de politie gegaan met de boo dat ze niet meer was komen gen. De politie denkt niet misdrijf. Een feministische visie op IictL le leven van de hedendaagse», door Barbara Seaman; uit£ door Bruna in Utrecht-Antf, 304 blz.; prijs 7.50. ,g De Amerikaanse journaliste n Seaman kreeg enkele jaren R bekendheid door een publicatie in ze aandacht vroeg voor de van het gebruik van de pil. Z4i nu een boekje geschreven met e le voorlichting in een ruime i het woord voor vrouwen, uitP van de stelling dat een vroul werkelijk vrij kan zijn als z(| inzicht heeft in haar eigen sfl teit. Onderwerpen als anticoif] middelen, orgasme, venerisch! ten, maar ook de opvoeding v« deren van werkende moeders j Seaman vaststelt dat uit on<f gebleken is dat kinderen dit uitsluitend door hun moeder grootgebracht niets tekort kornjj halve als zo'n moeder zelf sclfe voelens heeft over haar uithuizin en de moeilijkheden die er v» aan het opvoeden van mannéj mensen, komen in dit boekje f orde. o

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2