Taizé verwacht 50.000 jongeren il Veelvormigheid^ geen rassehaat Toch wel handig zo'n brommer! lllsihal Vandaag Directeur van tehuis aangehouden ilfHfïttritn Trouw Kwartet Turk verlaat schip zonder woorden Beroepinyswe Nieuwe boek TROUW KWARTET DONDERDAG 22 AUGUSTUS 1974 TAIZÉ Minstens vijftigduizend deelnemers-uit de gehele wereld worden vrijdagavond 30 augus tus in het Franse dorpje Taizé verwacht voor de tweedaagse ppéning van het jongerenconcilie. Op verzoek van paus PauLus zal de Nederlandse kardinaal J. Wille- brands hoofd van het secretariaat voor de eenheid, aanwezig zijn. Na mens de wereldraad van kerken komt secretaris-generaal dr. Philip Potter. Hoe het concilie dat vier jaar ge leden werd aangekondigd.door pri or Roger Schutz van de oecumeni sche communauteit van Taizé, pre cies zal verlopen .is overigens nog een groot raadsel. Weinig ligt va: Het internationale team laat weinig los over het programma. Trouwens, de hele jongerenbeweging rondom Taizé is wars van strakke organisa tie. Het is meer een gebeuren, waarop jongeren., die zich bezield weten door evangelie, uitwisselen wat hen bezig houdt. Intussen zijn er wel enige voorzie ningen getroffen om de bezoekers te ontvangen. Het sanitair werd uitgebreid. Voor de uitbreiding van het tentenkamp hebben boeren vel den beschikbaar gesteld. Er worden voor de plenaire bijeenkomsten - overigens niet het belangrijkste van deze dagen zeven circusten ten neergezet Reeds zijn er opval lend veel vertegenwoordigers uit de derde wereld aangekomen. Aan hun getuigenissen zal extra veel ruimte worden gegeven. Het volgend jaar zullen in andere continenten jon- gerenconcilies worden gehouden. Thema's Tijdens de voorbereiding zijn twee thema's steeds sterker en onlosma- kelijker naar voren gekomen: 'Strijd' en 'aanbidding'. Met pasen. R:r;cr Schut*, prior van Taizé toen er in Taizé twintigduizend jongeren bijeen waren, werd de voorbereiding aldus samengevat: 'In een grote verscheidenheid v situaties zullen wij ons blijven in zetten, zowel in de strijd om het gevecht van de mensen en van de onderdrukte volkeren te delen als in de aanbidding om het aange zicht van -God te zoeken. Daardoor worden wij. tot mensen' van 'ge meenschap.' Het concilie zal geen bureaucrati sche beweging zijn aldus de paasboodschap met de gebr.uike-. lijke structuren van vergaderingen, .stemmingen, amendementen, com missies en afgevaardigden. 'Het zal zijn als een rivier, die stroomt en steeds breder wordt, als^een weefsel dat je ziet groeien.' Kant en klare oplossingen zal de samenkomst niet bieden, maar wel /°een '^creatieve ruimte' openen. 'Het zal "steunen op de inzet, van een leder, hoever hij ook gekomen is. de een zeer geëngageerd, de ander aan het begin van een bewustwor ding. de een luisterend naar. de ander.' 'Veldberichien' In 1972 bezochten vijftigduizend jongeren Taizé. Vorig jaar waren het er zeventigduizend behorend tot meer dan honderd nationaliteiten. Thuis vormen ze vaak kernen van ongeveer, zes personen. Vele inter nationale teams bezochten de derde wereld. Via de driemaandelijkse Brier van Taizé', verzonden naar 132 landen, blijft men met elkaar i.i contakt en bezielt men elkaar met deze 'veldberichten' Om even de geschiedenis op te halèn. in 1949 richtten zeven pro testanten officieel een kloosterge meenschap op. die eigenlijk al in 1944 was begonnen. De communau teit, die thans Uit zeventig leden bestaat, afkomstig uit twintig nati onaliteiten. (zeven uit Nederland) en uit verschillende kerken, wil ver zoenend én oecumenisch werken en de samenleving menselijker maken. Vooral sinds de mei-revolutie van 1968 kwamen veel studenten naar Taizé om zich te. bezinnen, op hun levensoriëntatie. Het werden er Van een onzer correspondent ENKHUIZEN Op Verzoek van de officier van justitie in Alkmaar, mr. W. A. .B van Sloterdijck, is gisteren de directeur van het kindertehuis De Trintel in Enkhuizen, de heer F. O. H. aangehouden. De man wordt- ervan verdacht' onzedelijke hande lingen te hebben gepleegd met. pu pillen uit dit tehuis. In De Trintel zitten 45 jongens en meisjes, die op last van de kinderrechter in dit tehuis zijn geplaatst, De Trintel kwam onlangs in het nieuws, toen bekend werd, dat een jeugdige pupil uit dit tehuis beken de de moord te hebben gepleegd op de achtjarige - Bastiaan Elmer uit Midsland op het .eiland Terschelling tijdens een vakantie met een aan tal pupillen uit dit tehuis. De Alkmaarse officier van justitie, die het onderzoek leidt verklaarde r 4 uitdrukkelijk, dat het overige per- soneel van het kindertehuis niet bij !»3" de onzedelijke handelingen' van de H directeur met dé pupillen betrok- II ken is geweest. H. W/werd drie jaar H geleden directeur van De Trintel. Gedurende die tijd heeft hij meer malen seksueel contact gehad met de in dit tehuis geplaatste pupillen. Hij zal nog deze week worden voor geleid. De kiokkétoreii van Taizé steeds meer. Om te bidden, alleen en samen tijdens de offcies .in de Verzoeningskerk. is het klooster in 1971 uitgebreid met een reusachtige tent. Oök oir. te praten in groepen en in" persoonli jke gesprekken met; de broeders. Inde zomer zijn er meestal 1500 tot 2500 tegelijk. Meestal blijft men een week. Dan moet men'weer plaats makeir: voor anderen. - UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Sècretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubiikatie wordt de naam van de schrijver vernield. VAN LEZERS Jehova's getuigen In Tr.-Kw 12 aug. werd melding gemaakt van een sterke groei van de Jehova's Getuigen. In 1889 ver scheen van de grondlegger Ch. T Russel het boek 'De tijd is nabij gekomen', waarin staat te lezen dat in 1873 het 1000-jarige rijk was begonnen. Toen in 1914 de oorlog uitbrak, kon men eigenlijk niét volhouden dat de satan sinds 1873 gebonden was. opdat hij de volke ren niet meer zou verleiden Openb. 20:2. Niettemin wees Russel in het voorwoord van de heruitgave (1916> op de naaimachine en de land bouwmachines e.d. als bewijs dat. het 1872 begonnen was. Op pag. 211 schreef Russel dat in 1914 de op standing en de terugkeer van het volk Israël moet geschieden. Als men nu bedenkt dat de Joden sinds 1914 nog nooit zo wreed vervolgd en verguisd zijn geweest, en men ziet deze twee, van de vele. profeti sche uitspraken in het licht van Deut. 18 22, wat moet men dan concluderen? Schiedam H. v. Holten Geboorte-akte Uw berichtgeving in Tr.-Kw van 16-8 betreffende de mogelijkheid voor zgn. transsexuelen om na ge slachtswijziging ook hun geboorte akte aan hun nieuwe status te doen aanpassen, is niet volledig. Uw pu blicatie kan ten onrechte de indruk wekken, dat de Hoge Raad beslist zou hebben dat het in alle gevallen van transsexisme uitgesloten zou zijn na operatie en behandeling in de geboorte-akte de kunne en de voornamen te doen veranderen. De Hoge Raad heeft deze mogelijk heid echter slechts afgewezen in het speciale geval van een persoon van wie vast stond, dat hij bij zijn geboorte onvoorwaardelijk van het mannelijk geslacht was. getrouwd was geweest en drie kinderen had verwekt, doch zich eerst later had ontwikkeld tot vrouw. De geboorte akte was derhalve destijds juist op gemaakt. Bij de meeste transsexue len kan door deskundigen echter worden vastgesteld, dat ze bij de /ADVERTENTIE) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Uowruni Nieuwe leidse Courant Dordls Dagblad Uitgaven van B V. De Christ* u^f- Directie. Ing O. Postma F Diemer Hoofdredactie J Tamminga Hoofdkantoor N7 V">nr burgwal 280 P mil-." 859, A'dam Te'pf-><»r 020 22 03 83 Post'i'fo 26 92 74 Bank Neo Midd. Bank 'rpw m 69 73 60 768' 6e." X 500. geboorte reeds tenminste mede van een ander geslacht waren dan in de aeboorte-akte staat vermeld. In de ze gevallen kan, zoals door ver scheidene rechtbanken en gerechts hoven reeds is beslist, gesproken worden van een misslag in de ge boorte-akte, op grond waarvan la tere aanvulling of verbetering van die akte volgens de wet mogelijk is De Hoge Raad heeft zich bij mijn weten over dit soort gevallen ech ter nog niet uitgesproken. Vermoe delijk mede omdat de Procureur- Generaal bij de Hoge Raad het tot dusver niet nnd'g heeft geoordeeld cassatie in hef belang der wet te gen voormelde besl'ssineen van rechtbanken en gerechtshoven aan te tekenen. Zevenaar mr. W. J. B. 7eyl Kom ga met ons Het - getuigt indérdaad van een wonderlijk kerkbegrip, dat blijkbaar nog steeds door 'binnenverbands' vrijgemaakt gereformeerden wordt gekoesterd, als men zelfs de veront rusten per evangelisatiecommissie benadert. Ook is het in principe waar, dat de 'binnenverbands' vrij gemaakt gereformeerden iedereen, die niet zo denkt en gelooft als zij. zorgvuldig buiten de kerkdeur te zetten. Wij hebben het althans aan den lijve ondervonden. Toen we destijds de uitgestoten kerken met terdaad wilden vasthouden, werd ons ter kerkeraadsvergadering door de .plaatsélijke collega naar het hoofd geslingerd: 'Dan heeft u een ander geloof dan ik. En twee gelo ven in één kerk, dat gaat niet.' Maar met dit te memoreren zijn we er niet. De verwijdering wordt gro ter.- terwijl we juist naar Christus' bevel toenadering hebben te zoe ken. Is het nu echt niet mogelijk de door ds. J. H. Velema voorge stelde kerkenconferentie van de ge reformeerde gezindte op korte ter mijn te houden? Laten we elkaar op een open en eerlijke wijze ont moeten zonder bij voorba_at bedacht t.e zijn op de uiterste handhaving van ons eigen kerkelijk standpunt. Er moet toch 'n weg zijn tussen de valse oecumene aan de ene kant en een verstard sektarisme aan de an dere kant?! Enschede Ds. O. Möoiwce Van een verslaggever ROTTERDAM De 44-jarige Turkse zeeman Yilmas Cemal is door het feit dat hij alleen maar Turks spreekt zo geïso leerd geraakt aan boord van het Westduitse schip 'Sun- dern', dat hij ten einde raad overboord is gesprongen. Hij deed dat gisteren op de Nieuwe Waterweg,- en zwom naar. Maassluis. De man. is daar opgevangen in het zee manshuis Stella Maris, waar men hem wél verstond. Het schip is zonder hem doorge varen naar zee. 4ADVERTENTIE Deze week in Hervormd Nederland o.a. Verzoener Alfrink Joden inde. hel van Damascus Geestelijke nood bij gast arbeiders Verkuyl contra Oberman Christenen temidden van communisten De vredesweek Ik abonneer mij op/vraag een proef-nummei van Hervormd' Nederland. GIRONUMMER: Abonnementsprijs -23,— per half jaar; 46,— per jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland Antw.nummer 1776, Den Haag rik BEPERKTE TAAK Je moest eigenlijk met ze ki praten, zeg ik tegen mijn vroi de zoveelste vertwijfelde pogii vrede, té sluiten met de beide zwarte poesjes die op onze e wonen. Een greep naar de gr cl van beide, toen ze zaten te ei mij duur te staan gekomem hield een hand vol krabbe beten over' én moest hem of ijlings loslaten.'Wij zitten m problèetn'. Mijn'vrouw maakt geld eten -klaar voor de kleirijjjj kers, ze wetendat, want ze bij de allereerste geluiden nchtirig "al klaar om aan te fe* maar zodra je je voet verzet maar de geringste onverwach weging maakt, foert, daar gal er vandoor. Dat is onze reden n ie moést met zé kunnen dan zouden we kunnen uitlof dat "wij "t. bijzondér goed meet menen, dat ze ook een lot lotènj "gétrokkén hebben do*e onze handen te vallen, maar Dr lopïg horen zé nog niéts en z op hqn. vrijheid gesteld, w niét opgenomen te worden er ken zich geen zorgen over df' komst. Maar misschien hebbi 't wel helemaal mis en getuig dat verlangen naar inniger coj nicatie alleen maar van een stuk egoïsme. Wij willen die heid in -handen hebben, ons 'ren abri' hun rust als ze 's zich lui bij het warme vuui strekkenen' "genieten langs de - benen strijken als 2y willen hèbb'én. Maar dat is if deze kleine wilden niet bij. Zijzi zichzelf. Onze funktie beperkt tot het verschaffen van voeds het.niet afbreken van het da> ven hun hoofd. Misschien toe?* om.d«n maar vrede mee te hr omdat, een' mens toch niet allefft overzien. n jlt NED. HERV, KERK Beroepen te Eist (bij Ameronjvl J. v. d. -Ketterij, kand. te Zeil Dalfsen: S. v. d. Oever te wfc. stad: te Hoevelaken en te Rij C Evers te Leerbroek. GEREF. KERKEN Beroepen te Waalwij k-Heusdeji W. B. Ottevanger te Gorredijkl GEREF. KERKEN (VRIJG.) [df Beroepen te Launceston (Tïiu nië)C. L. Stam te Langeslag. ;di GEREF. GEMEENTEN [ar Beroepen te Rotterdam-Alexa/ai polder: J„ Baayens te .Geldermidi: OUD GEREF. GEM. IN NED., ei Bedankt voor Salford (Can) Schinkelshoek te Kampen. Ned. Geref. Predi kant Ford/Den Uyl (2) Het ingezonden stuk van A. Wijs muller is mij uit het hart gegrepen. Dat de rede van president Ford nog rekening houdt met God dat Hij ons kracht en wijsheid moet geven om een land te regeren. En dat ons christelijk Nederland al zo ver is dat dit bij de troonrede de laatste keer niet meer nodig wordt geacht. Want er staat in de bijbel: Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Middelburg Mw. A. Dotfrleyn- v,d Sloot Stop Met verbazing las ik dat in Dor drecht Britse werknemers gevraagd- worden om in Nederland te gaan werken. Zijn hier geen goede vak mensen of zijn ze te lui om te gaan werken. Me dunkt, het wordt hoog tijd dat in Nederland ook een stop voor buitenlandse arbeiders komt. Den Haag C. de Muil nik Prof. dr. J. M. van der Linde, hoog leraar in de zendingswetenscliap aan de rijksuniversiteit te Utrecht, schrijft ons: In een enthousiast reisverslag maakt, ds. E. Hagen op 17 augustus ons in dit, blad deelgenoot van zijn ervaringen in Suriname. Wat hij öan hartverwarmende dingen zegt over het werk van. de -Rudi Polanen én mevrouw Jetty Polanen in Nlc- kerie kan niet breed genoeg gelezen worden. En dan te. bedenken dat er zo in zes kontinenten nog duizen den zijn! Wat mij een erg misverstand in zijn artikel lijkt, is dat ds. Hagen het bestaan van diverse gemeenten van Creolen. Bosnegers. Hindoesta nen. Javanen en Chinezen binnen één Broedergemeente als volkskerk, uitlegt, als een uiting van rassehaat. Dat bittere misverstand duikt in Suriname en in Nederland vaker op. Om te beginnen zou ik niet willen ontkennen.dat er nog altijd heel wat vervreemding is tussen de heel of half Afrikaans-Surinaamse en de Aziatiscfi-.Surinaamse bevol kingsdelen. En de Hindostanen zit ten nu buiten de regering. En Suri name verkeert in een diepe crisis of minstens in een geweldige over gangsfase waarin Creool en Hin- dostaan helaas momenteel geen op telsom van krachten kunnen zijn om eigen land de dringend nodige vormkracht te geven. Het lijkt wel zeker dat er christe nen onder de Creolen en onder de Hindostanen zijn die vreemd of wantrouwend tegenover elkaar staan- En zo kunnen gevoelens van racisme eventueel binnensluipen tot in het hart van de kerk. Maar is het bestaan van Hindostaanse, Ja vaanse en Chinese gemeenten als zodanig nu een uiting van rasse haat en verdelen zij de kerk? Ds. Hagen is niet de enige die dit zegt. Men mag om te beginnen wel aan nemen dat de Hernhutter zending, die eind vorige eeuwen in deze eeuw apostolaat onder de in Suri name nieuw ingekomen Aziaten be gon. dat niet deed om rassehaat te kweken en <?ok niet om een apart heids-ideologie ingang te doen vinden De zending zag terecht in, dat ieder mens en ieder volk er recht op heeft in eigen omgeving, in de eigen samenhang van gods dienst, cultuur en taal te worden aangesproken, en te worden gewon nen voor het Evangelie. En dat ieder mens in de samenhang van eigen volk en traditie en in eigen tegenspraak tegen de traditie, een eigen antwoord mag geven. Vóór en na de zendingsconferentie. van Bangkok (1972/3) heet dat het goede recht van eigen identiteit. In een rapport van Bangkok zegt een Afrikaan: 'Christus kwam zodat, ik echt mezelf en jij echt jezelf mag zijn: Christus kwam om de vragen te' beantwoorden die ikzelf stel en niet die vragen waarvan anderen menen dat ik ze zou moeten vra gen. Christus kwam omdat hij' mij wil zoals ik ben en'jou zoals jij bent, om ons samen te maken tot wat wij zouden moeten zijn.' Dat is voor de zending overal aan de orde en dubbel in een land met een veelkleurige veeltalige, veel- religieuze bevolking als Suriname. Meerderheden hebben politiek en kerkelijk vaak weinig geduld met minderheden. De Broedergemeente in Suriname bestaat voor 95% uit' Creolen en voor 5% uit Hindosta nen, Javanen en Chinezen. Is het nu rassehaat als aan mensen met een nog zeer levendige andere godsdienstige en culturele traditie, een eigen wijze.van benadering en een eigen huis van gemeenschap en dienst gegeven- wordt? Een huis overigens met vensters en deuren" en niet één met absolute muren. Surinamers in Nederland stellen te recht prijs op de vorming van ei gen gemeenten en zijn daar voorlo pig het best thuis. Dat, is niet uit rassehaat tegen Nederland. Sinds de 16e en 17e eeuw konden in Nederland 'Fransen, Engelsen, Schotten, Duitsers een eigen kerk en een eigen gemeentevorm krij gen. Dat brak en breekt de kerk niet., maar maakt haar lenig, ter zake en wel ter tale. Een Hindo-. staan. Javaan. Chinees of Indiaan wil niet de indruk hebben dat hij, als hij christen wordt, een soort Creool moet worden. Wij Europea nen hebben al zoveel gesuggereerd dat een Creool in taal en gedrag een soort Europeaan zou moeten worden. Karretje Er is evenwel een dieperliggende reden om vooralsnog Hindostaanse. Javaanse en Chinese gemeenten te hebben, zo goed als Creoolse bin nen één kerkverband. Dat breekt de eenheid van de kerk niet, maar dat bouwt aan de eenheid in veel vormigheid. met goede moed voor de toekomst. Dat. zorgt dat vooral ook dp ander aan zijn trekken komt. Wat is de kerk, de christen, de zending tenslotte eigenlijk, vroeg professor van Ruler in zijn prachtige boekje Theologie van hel apostolaat, (blz. 14). Nooit méér dan het. karretje, het vehiculum, waarop het Woord van God zich Prof. dr. J. M. van der Linde voortbeweegt van de éne mens naar de andere, van de éne tijd naar de andere, van het éne volk naar het andere. De bijbel wordt daar neergelegd en wij moeten af wachten, aan de Geest overlaten, wafer met de bijbel gebeurt en wat de mens ermee doet. Nu. een karretje met het Woord van God duwen of trekken tot on der andere mensen en volken kan technisch iedereen. En voor dit eerste werk vond en vindt men dan ook trekkers en duwers uit allerlei tradities" en overal present. Maar als het nu om.het verdere gaat, dat het Woord van God tot in elemen ten en grondwoorden zal worden verstaan en opgenomen in de bloedbaan van het eigen leven, dan zal het apostolaat in velerlei vorm toch wel vooral in de dagelijkse dag moeten uitgaan van de mensen die dezelfde godsdienstige en cultu rele achtergrond hebben Ieder die verder dienen kan is. altijd welkom, maar de primaire weerspiegeling van het heil. van het leven in de bevrijding door Christus zal in Moslimse, Chinese of Hindoese om geving toch wel het best worden •herkend (of krachtig afgewezen) bij mensen uit diezelfde samen hang. Daarom zijn bv in Suriname over het land verspreid kleine 'Aziati sche' apöstolaatsgemeenten, om een woord te gebruiken dat tweemaal -hetzelfde aanduidt. Ik kreeg nooit de indruk dat het in die relatief kleine gemeenten om een 'privé geestelijke binnenpret ging. daar voor is hun de buitenwacht te sterk aangezegd. Maar ook christenen is niets menselijks vreemd. Wat cen trifugaal door de Heer en de Geest bedoeld is, kan centripetaal stollen. Daarom moeten kleine parochies net zó wakker èijn'als'grote. Uniek Ds. Hagen wil terecht ook dé Broe dergemeente in; Suriname oproepen een profeet (profetes?) te zijn te genover rassehaat. Racisme loert zeker open en verborgen overal, ook in Suriname. En' een kerk moet zichzelf steeds hierop testen. De Broedergemeente is als iedere an dere kerk een gemeenschap wé'ar Christus tussen zondaren verkeert. Tegen dézónde van het racisme heeft die kerk zich enigermate ge wapend door niet een kerk van één kleur, taal of volkse achtergrond te zijn. Ik ken geen kerk in- de drie Ameri- ka's. Noord. Midden en Zuid. waar in één sterk kerkverband, in één synode, in gezamenlijke besturen, in getuigenis, gemeenschap, liturgie en dienst, zo een antwoord wordt gegeven op de veelvormige samen stelling der bevolking. Iedere grote meerderheid heeft het; gemakkelijk. Die pjleegt te zeggen; doe gewoon, doe als wij. De Surinaamse kerk heeft de moed leder in de eigen taal en traditie waarin hij geboren Is de grote" dingen van God uit te spellen. Men mag op een toekomst hopen waarin' de verschillen van cultuur, godsdienst en taal zo klein zijn geworden, dat de ene kerk niet meer uit zoveel parochies als nood- en dienstwoningen hóeft te be staan. Het lijkt nu ook voor Suri- name nog een heel eind weg. Zeker zijn er enkelingen die als koplopers en als bruggenbouwers al kunnén fungeren. Zinzendorf .had een 'kleinood'-theo- logie; iedere confessie en ieder volk heeft een unieke bijdrage, te lever ren. doordat leder andere accenten legt, andere kanten van de kostba re steen boven legt. Laat de Suri naamse .kerk en alle kerken met vreugde vieren als anderen anders zijn. en de krachten bundelen die veelkleurig en veelvormig zich mel den. En zo alle racisme uitdrijven. In de naam van de Heer en in de kracht van de Geest. jn Jan Bouman Het merckwaei meyii bekent. Uitgeverij III d Nieuwkoop. Prijs: 17,30. fall In een kloek kijkboek is het grcL, deel van het werk van wijlen) Bouman, die gedurende twaalf wekelijks in De Volkskrant het pseudoniem Lijntrekker dacht had, verzameld. Het betreft énige honderden tel gen, die verwijzen naar vreemi bezienswaardige monumenten, zo!G l:nge feiten en legenden, verm pe: en vergeten personages, wonde i Al gedenktekens, beelden en opsch in Nederland. Wie belangstelling heeft voor hihl en folklore vindt in dit album Beu teristieken, meestal verborgen, meer dan 200 gemeenten, voo van verklarende teksten. De ui heeft uiteraard ook een belanitt0 toeristische betekenis. Zowel J. van der Pluym, hoofdi teur van De Volkskrant, als de ter Gabriël Smit gaven dit boel warm voorwoord mee. Omdat de -boeken, die genoemd tendblad zelf van het werk v topograficus Bouman destijds uitgegeven, volledig zijn uitverkj. ligt het in de bedoélin^ Nieuwkoopsè uitgever in het voo van 1975 de laatste serie van tekeningen te bundelen. Bij vol?/1 de belangstelling zal een herdruf de eerste vier delen worden ov AO-boekje 1525: Oude klofL door Jaap Stigter Stichting 20 blz 1,25. Het soepenboekje door Ria njst£ man - Van Dishoeck, Bussuii 118 blz 4,90; Flam in de door Arne van Onck Van hoeck, Bussum 80 blz 4 ta; Marx contra de marxistische logen door Ger Harmsen. Een de weinige belangrijke Nederli m talige bijdragen aan het A onderzoek, die na 1945 versch zijn. Reprint van de In 1961 Uitgeverij Kruseman te Den i.T verschenen editie SUN, Ni,w gen 225 blz 10,- ,ri Een moordstad van een stad. 'n gen (Fat city) door Leonard G ner Bruna, Utrecht-Antwerp v 152 blz 12.50. Het volk in de bergen door M. Turn buik Verslag van de al poloog Turnbull over zijn I tussen de Ik, een volk in noord Oeganda, Bruna, Utrecht-Ant pen 224 blz 18,90. Motoren door Mogens H. Dan Kluwer, Deventer 233 bl 29.50. Astrologie, de hemelse spiegel Warren Kenton. Schets van de| wikkeling van de astrologie en1 toepassing bij de bestudering, kosmische invloeden op de mei'Zi De Haan, Bussum 128 bl: 16,'75.. de en E-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2