Taizé verwacht
50.000 jongeren
il
Veelvormigheid^ geen rassehaat
Toch wel handig
zo'n brommer!
lllsihal
Vandaag
Directeur van
tehuis aangehouden
ilfHfïttritn
Trouw
Kwartet
Turk verlaat
schip zonder
woorden
Beroepinyswe
Nieuwe boek
TROUW KWARTET DONDERDAG 22 AUGUSTUS 1974
TAIZÉ Minstens vijftigduizend deelnemers-uit de gehele wereld worden vrijdagavond 30 augus
tus in het Franse dorpje Taizé verwacht voor de tweedaagse ppéning van het jongerenconcilie.
Op verzoek van paus PauLus zal de
Nederlandse kardinaal J. Wille-
brands hoofd van het secretariaat
voor de eenheid, aanwezig zijn. Na
mens de wereldraad van kerken
komt secretaris-generaal dr. Philip
Potter.
Hoe het concilie dat vier jaar ge
leden werd aangekondigd.door pri
or Roger Schutz van de oecumeni
sche communauteit van Taizé, pre
cies zal verlopen .is overigens nog
een groot raadsel. Weinig ligt va:
Het internationale team laat weinig
los over het programma. Trouwens,
de hele jongerenbeweging rondom
Taizé is wars van strakke organisa
tie. Het is meer een gebeuren,
waarop jongeren., die zich bezield
weten door evangelie, uitwisselen
wat hen bezig houdt.
Intussen zijn er wel enige voorzie
ningen getroffen om de bezoekers
te ontvangen. Het sanitair werd
uitgebreid. Voor de uitbreiding van
het tentenkamp hebben boeren vel
den beschikbaar gesteld. Er worden
voor de plenaire bijeenkomsten -
overigens niet het belangrijkste
van deze dagen zeven circusten
ten neergezet Reeds zijn er opval
lend veel vertegenwoordigers uit de
derde wereld aangekomen. Aan hun
getuigenissen zal extra veel ruimte
worden gegeven. Het volgend jaar
zullen in andere continenten jon-
gerenconcilies worden gehouden.
Thema's
Tijdens de voorbereiding zijn twee
thema's steeds sterker en onlosma-
kelijker naar voren gekomen:
'Strijd' en 'aanbidding'. Met pasen.
R:r;cr Schut*, prior van Taizé
toen er in Taizé twintigduizend
jongeren bijeen waren, werd de
voorbereiding aldus samengevat:
'In een grote verscheidenheid v
situaties zullen wij ons blijven in
zetten, zowel in de strijd om het
gevecht van de mensen en van de
onderdrukte volkeren te delen als
in de aanbidding om het aange
zicht van -God te zoeken. Daardoor
worden wij. tot mensen' van 'ge
meenschap.'
Het concilie zal geen bureaucrati
sche beweging zijn aldus de
paasboodschap met de gebr.uike-.
lijke structuren van vergaderingen,
.stemmingen, amendementen, com
missies en afgevaardigden. 'Het zal
zijn als een rivier, die stroomt en
steeds breder wordt, als^een weefsel
dat je ziet groeien.'
Kant en klare oplossingen zal de
samenkomst niet bieden, maar wel
/°een '^creatieve ruimte' openen. 'Het
zal "steunen op de inzet, van een
leder, hoever hij ook gekomen is.
de een zeer geëngageerd, de ander
aan het begin van een bewustwor
ding. de een luisterend naar. de
ander.'
'Veldberichien'
In 1972 bezochten vijftigduizend
jongeren Taizé. Vorig jaar waren
het er zeventigduizend behorend tot
meer dan honderd nationaliteiten.
Thuis vormen ze vaak kernen van
ongeveer, zes personen. Vele inter
nationale teams bezochten de derde
wereld. Via de driemaandelijkse
Brier van Taizé', verzonden naar
132 landen, blijft men met elkaar
i.i contakt en bezielt men elkaar
met deze 'veldberichten'
Om even de geschiedenis op te
halèn. in 1949 richtten zeven pro
testanten officieel een kloosterge
meenschap op. die eigenlijk al in
1944 was begonnen. De communau
teit, die thans Uit zeventig leden
bestaat, afkomstig uit twintig nati
onaliteiten. (zeven uit Nederland)
en uit verschillende kerken, wil ver
zoenend én oecumenisch werken en
de samenleving menselijker maken.
Vooral sinds de mei-revolutie van
1968 kwamen veel studenten naar
Taizé om zich te. bezinnen, op hun
levensoriëntatie. Het werden er
Van een onzer correspondent
ENKHUIZEN Op Verzoek van de
officier van justitie in Alkmaar, mr.
W. A. .B van Sloterdijck, is gisteren
de directeur van het kindertehuis
De Trintel in Enkhuizen, de heer F.
O. H. aangehouden. De man wordt-
ervan verdacht' onzedelijke hande
lingen te hebben gepleegd met. pu
pillen uit dit tehuis. In De Trintel
zitten 45 jongens en meisjes, die op
last van de kinderrechter in dit
tehuis zijn geplaatst,
De Trintel kwam onlangs in het
nieuws, toen bekend werd, dat een
jeugdige pupil uit dit tehuis beken
de de moord te hebben gepleegd op
de achtjarige - Bastiaan Elmer uit
Midsland op het .eiland Terschelling
tijdens een vakantie met een aan
tal pupillen uit dit tehuis.
De Alkmaarse officier van justitie,
die het onderzoek leidt verklaarde
r 4 uitdrukkelijk, dat het overige per-
soneel van het kindertehuis niet bij
!»3" de onzedelijke handelingen' van de
H directeur met dé pupillen betrok-
II ken is geweest. H. W/werd drie jaar
H geleden directeur van De Trintel.
Gedurende die tijd heeft hij meer
malen seksueel contact gehad met
de in dit tehuis geplaatste pupillen.
Hij zal nog deze week worden voor
geleid.
De kiokkétoreii van Taizé
steeds meer. Om te bidden, alleen
en samen tijdens de offcies .in de
Verzoeningskerk. is het klooster in
1971 uitgebreid met een reusachtige
tent. Oök oir. te praten in groepen en
in" persoonli jke gesprekken met; de
broeders. Inde zomer zijn er meestal
1500 tot 2500 tegelijk. Meestal blijft
men een week. Dan moet men'weer
plaats makeir: voor anderen. -
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Sècretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij pubiikatie wordt de naam van
de schrijver vernield.
VAN LEZERS
Jehova's getuigen
In Tr.-Kw 12 aug. werd melding
gemaakt van een sterke groei van
de Jehova's Getuigen. In 1889 ver
scheen van de grondlegger Ch. T
Russel het boek 'De tijd is nabij
gekomen', waarin staat te lezen dat
in 1873 het 1000-jarige rijk was
begonnen. Toen in 1914 de oorlog
uitbrak, kon men eigenlijk niét
volhouden dat de satan sinds 1873
gebonden was. opdat hij de volke
ren niet meer zou verleiden Openb.
20:2. Niettemin wees Russel in het
voorwoord van de heruitgave (1916>
op de naaimachine en de land
bouwmachines e.d. als bewijs dat.
het 1872 begonnen was. Op pag. 211
schreef Russel dat in 1914 de op
standing en de terugkeer van het
volk Israël moet geschieden. Als
men nu bedenkt dat de Joden sinds
1914 nog nooit zo wreed vervolgd
en verguisd zijn geweest, en men
ziet deze twee, van de vele. profeti
sche uitspraken in het licht van
Deut. 18 22, wat moet men dan
concluderen?
Schiedam
H. v. Holten
Geboorte-akte
Uw berichtgeving in Tr.-Kw van
16-8 betreffende de mogelijkheid
voor zgn. transsexuelen om na ge
slachtswijziging ook hun geboorte
akte aan hun nieuwe status te doen
aanpassen, is niet volledig. Uw pu
blicatie kan ten onrechte de indruk
wekken, dat de Hoge Raad beslist
zou hebben dat het in alle gevallen
van transsexisme uitgesloten zou
zijn na operatie en behandeling in
de geboorte-akte de kunne en de
voornamen te doen veranderen.
De Hoge Raad heeft deze mogelijk
heid echter slechts afgewezen in
het speciale geval van een persoon
van wie vast stond, dat hij bij zijn
geboorte onvoorwaardelijk van het
mannelijk geslacht was. getrouwd
was geweest en drie kinderen had
verwekt, doch zich eerst later had
ontwikkeld tot vrouw. De geboorte
akte was derhalve destijds juist op
gemaakt. Bij de meeste transsexue
len kan door deskundigen echter
worden vastgesteld, dat ze bij de
/ADVERTENTIE)
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Uowruni
Nieuwe leidse Courant
Dordls Dagblad
Uitgaven van
B V. De Christ* u^f-
Directie.
Ing O. Postma
F Diemer
Hoofdredactie
J Tamminga
Hoofdkantoor N7 V">nr
burgwal 280 P mil-."
859, A'dam Te'pf-><»r
020 22 03 83 Post'i'fo
26 92 74 Bank Neo
Midd. Bank 'rpw m
69 73 60 768' 6e."
X 500.
geboorte reeds tenminste mede van
een ander geslacht waren dan in de
aeboorte-akte staat vermeld. In de
ze gevallen kan, zoals door ver
scheidene rechtbanken en gerechts
hoven reeds is beslist, gesproken
worden van een misslag in de ge
boorte-akte, op grond waarvan la
tere aanvulling of verbetering van
die akte volgens de wet mogelijk is
De Hoge Raad heeft zich bij mijn
weten over dit soort gevallen ech
ter nog niet uitgesproken. Vermoe
delijk mede omdat de Procureur-
Generaal bij de Hoge Raad het tot
dusver niet nnd'g heeft geoordeeld
cassatie in hef belang der wet te
gen voormelde besl'ssineen van
rechtbanken en gerechtshoven aan
te tekenen.
Zevenaar
mr. W. J. B. 7eyl
Kom ga met ons
Het - getuigt indérdaad van een
wonderlijk kerkbegrip, dat blijkbaar
nog steeds door 'binnenverbands'
vrijgemaakt gereformeerden wordt
gekoesterd, als men zelfs de veront
rusten per evangelisatiecommissie
benadert. Ook is het in principe
waar, dat de 'binnenverbands' vrij
gemaakt gereformeerden iedereen,
die niet zo denkt en gelooft als zij.
zorgvuldig buiten de kerkdeur te
zetten. Wij hebben het althans aan
den lijve ondervonden. Toen we
destijds de uitgestoten kerken met
terdaad wilden vasthouden, werd
ons ter kerkeraadsvergadering door
de .plaatsélijke collega naar het
hoofd geslingerd: 'Dan heeft u een
ander geloof dan ik. En twee gelo
ven in één kerk, dat gaat niet.'
Maar met dit te memoreren zijn we
er niet. De verwijdering wordt gro
ter.- terwijl we juist naar Christus'
bevel toenadering hebben te zoe
ken. Is het nu echt niet mogelijk
de door ds. J. H. Velema voorge
stelde kerkenconferentie van de ge
reformeerde gezindte op korte ter
mijn te houden? Laten we elkaar
op een open en eerlijke wijze ont
moeten zonder bij voorba_at bedacht
t.e zijn op de uiterste handhaving
van ons eigen kerkelijk standpunt.
Er moet toch 'n weg zijn tussen de
valse oecumene aan de ene kant en
een verstard sektarisme aan de an
dere kant?!
Enschede
Ds. O. Möoiwce
Van een verslaggever
ROTTERDAM De 44-jarige
Turkse zeeman Yilmas Cemal
is door het feit dat hij alleen
maar Turks spreekt zo geïso
leerd geraakt aan boord van
het Westduitse schip 'Sun-
dern', dat hij ten einde raad
overboord is gesprongen.
Hij deed dat gisteren op de
Nieuwe Waterweg,- en zwom
naar. Maassluis. De man. is
daar opgevangen in het zee
manshuis Stella Maris, waar
men hem wél verstond. Het
schip is zonder hem doorge
varen naar zee.
4ADVERTENTIE
Deze week in
Hervormd
Nederland
o.a.
Verzoener Alfrink
Joden inde. hel van
Damascus
Geestelijke nood bij gast
arbeiders
Verkuyl contra Oberman
Christenen temidden van
communisten
De vredesweek
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proef-nummei
van
Hervormd'
Nederland.
GIRONUMMER:
Abonnementsprijs -23,— per
half jaar; 46,— per jaar.
Abonnementen kunnen elk
ogenblik ingaan.
Bon ingevuld in BLOKLET-
TERS in envelop (zonder
postzegel) verzenden aan:
Hervormd Nederland
Antw.nummer 1776, Den Haag
rik
BEPERKTE TAAK
Je moest eigenlijk met ze ki
praten, zeg ik tegen mijn vroi
de zoveelste vertwijfelde pogii
vrede, té sluiten met de beide
zwarte poesjes die op onze e
wonen. Een greep naar de gr cl
van beide, toen ze zaten te ei
mij duur te staan gekomem
hield een hand vol krabbe
beten over' én moest hem of
ijlings loslaten.'Wij zitten m
problèetn'. Mijn'vrouw maakt
geld eten -klaar voor de kleirijjjj
kers, ze wetendat, want ze
bij de allereerste geluiden
nchtirig "al klaar om aan te fe*
maar zodra je je voet verzet
maar de geringste onverwach
weging maakt, foert, daar gal
er vandoor. Dat is onze reden n
ie moést met zé kunnen
dan zouden we kunnen uitlof
dat "wij "t. bijzondér goed meet
menen, dat ze ook een lot
lotènj "gétrokkén hebben do*e
onze handen te vallen, maar Dr
lopïg horen zé nog niéts en z
op hqn. vrijheid gesteld, w
niét opgenomen te worden er
ken zich geen zorgen over df'
komst. Maar misschien hebbi
't wel helemaal mis en getuig
dat verlangen naar inniger coj
nicatie alleen maar van een
stuk egoïsme. Wij willen die
heid in -handen hebben, ons
'ren abri' hun rust als ze 's
zich lui bij het warme vuui
strekkenen' "genieten
langs de - benen strijken als 2y
willen hèbb'én. Maar dat is if
deze kleine wilden niet bij. Zijzi
zichzelf. Onze funktie beperkt
tot het verschaffen van voeds
het.niet afbreken van het da>
ven hun hoofd. Misschien toe?*
om.d«n maar vrede mee te hr
omdat, een' mens toch niet allefft
overzien. n
jlt
NED. HERV, KERK
Beroepen te Eist (bij Ameronjvl
J. v. d. -Ketterij, kand. te Zeil
Dalfsen: S. v. d. Oever te wfc.
stad: te Hoevelaken en te Rij
C Evers te Leerbroek.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Waalwij k-Heusdeji
W. B. Ottevanger te Gorredijkl
GEREF. KERKEN (VRIJG.) [df
Beroepen te Launceston (Tïiu
nië)C. L. Stam te Langeslag. ;di
GEREF. GEMEENTEN [ar
Beroepen te Rotterdam-Alexa/ai
polder: J„ Baayens te .Geldermidi:
OUD GEREF. GEM. IN NED., ei
Bedankt voor Salford (Can)
Schinkelshoek te Kampen.
Ned. Geref. Predi
kant
Ford/Den Uyl (2)
Het ingezonden stuk van A. Wijs
muller is mij uit het hart gegrepen.
Dat de rede van president Ford nog
rekening houdt met God dat Hij
ons kracht en wijsheid moet geven
om een land te regeren. En dat ons
christelijk Nederland al zo ver is
dat dit bij de troonrede de laatste
keer niet meer nodig wordt geacht.
Want er staat in de bijbel: Wie
God verlaat heeft smart op smart te
vrezen.
Middelburg
Mw. A. Dotfrleyn- v,d Sloot
Stop
Met verbazing las ik dat in Dor
drecht Britse werknemers gevraagd-
worden om in Nederland te gaan
werken. Zijn hier geen goede vak
mensen of zijn ze te lui om te gaan
werken. Me dunkt, het wordt hoog
tijd dat in Nederland ook een stop
voor buitenlandse arbeiders komt.
Den Haag
C. de Muil nik
Prof. dr. J. M. van der Linde, hoog
leraar in de zendingswetenscliap
aan de rijksuniversiteit te Utrecht,
schrijft ons:
In een enthousiast reisverslag
maakt, ds. E. Hagen op 17 augustus
ons in dit, blad deelgenoot van zijn
ervaringen in Suriname. Wat hij
öan hartverwarmende dingen zegt
over het werk van. de -Rudi Polanen
én mevrouw Jetty Polanen in Nlc-
kerie kan niet breed genoeg gelezen
worden. En dan te. bedenken dat er
zo in zes kontinenten nog duizen
den zijn!
Wat mij een erg misverstand in
zijn artikel lijkt, is dat ds. Hagen
het bestaan van diverse gemeenten
van Creolen. Bosnegers. Hindoesta
nen. Javanen en Chinezen binnen
één Broedergemeente als volkskerk,
uitlegt, als een uiting van rassehaat.
Dat bittere misverstand duikt in
Suriname en in Nederland vaker
op. Om te beginnen zou ik niet
willen ontkennen.dat er nog altijd
heel wat vervreemding is tussen de
heel of half Afrikaans-Surinaamse
en de Aziatiscfi-.Surinaamse bevol
kingsdelen. En de Hindostanen zit
ten nu buiten de regering. En Suri
name verkeert in een diepe crisis
of minstens in een geweldige over
gangsfase waarin Creool en Hin-
dostaan helaas momenteel geen op
telsom van krachten kunnen zijn
om eigen land de dringend nodige
vormkracht te geven.
Het lijkt wel zeker dat er christe
nen onder de Creolen en onder de
Hindostanen zijn die vreemd of
wantrouwend tegenover elkaar
staan- En zo kunnen gevoelens van
racisme eventueel binnensluipen
tot in het hart van de kerk. Maar is
het bestaan van Hindostaanse, Ja
vaanse en Chinese gemeenten als
zodanig nu een uiting van rasse
haat en verdelen zij de kerk? Ds.
Hagen is niet de enige die dit zegt.
Men mag om te beginnen wel aan
nemen dat de Hernhutter zending,
die eind vorige eeuwen in deze
eeuw apostolaat onder de in Suri
name nieuw ingekomen Aziaten be
gon. dat niet deed om rassehaat te
kweken en <?ok niet om een apart
heids-ideologie ingang te doen
vinden De zending zag terecht in,
dat ieder mens en ieder volk er
recht op heeft in eigen omgeving,
in de eigen samenhang van gods
dienst, cultuur en taal te worden
aangesproken, en te worden gewon
nen voor het Evangelie. En dat
ieder mens in de samenhang van
eigen volk en traditie en in eigen
tegenspraak tegen de traditie, een
eigen antwoord mag geven.
Vóór en na de zendingsconferentie.
van Bangkok (1972/3) heet dat het
goede recht van eigen identiteit. In
een rapport van Bangkok zegt een
Afrikaan: 'Christus kwam zodat, ik
echt mezelf en jij echt jezelf mag
zijn: Christus kwam om de vragen
te' beantwoorden die ikzelf stel en
niet die vragen waarvan anderen
menen dat ik ze zou moeten vra
gen. Christus kwam omdat hij'
mij wil zoals ik ben en'jou zoals jij
bent, om ons samen te maken tot
wat wij zouden moeten zijn.'
Dat is voor de zending overal aan
de orde en dubbel in een land met
een veelkleurige veeltalige, veel-
religieuze bevolking als Suriname.
Meerderheden hebben politiek en
kerkelijk vaak weinig geduld met
minderheden. De Broedergemeente
in Suriname bestaat voor 95% uit'
Creolen en voor 5% uit Hindosta
nen, Javanen en Chinezen. Is het
nu rassehaat als aan mensen met
een nog zeer levendige andere
godsdienstige en culturele traditie,
een eigen wijze.van benadering en
een eigen huis van gemeenschap en
dienst gegeven- wordt? Een huis
overigens met vensters en deuren"
en niet één met absolute muren.
Surinamers in Nederland stellen te
recht prijs op de vorming van ei
gen gemeenten en zijn daar voorlo
pig het best thuis. Dat, is niet uit
rassehaat tegen Nederland. Sinds
de 16e en 17e eeuw konden in
Nederland 'Fransen, Engelsen,
Schotten, Duitsers een eigen kerk
en een eigen gemeentevorm krij
gen. Dat brak en breekt de kerk
niet., maar maakt haar lenig, ter
zake en wel ter tale. Een Hindo-.
staan. Javaan. Chinees of Indiaan
wil niet de indruk hebben dat hij,
als hij christen wordt, een soort
Creool moet worden. Wij Europea
nen hebben al zoveel gesuggereerd
dat een Creool in taal en gedrag
een soort Europeaan zou moeten
worden.
Karretje
Er is evenwel een dieperliggende
reden om vooralsnog Hindostaanse.
Javaanse en Chinese gemeenten te
hebben, zo goed als Creoolse bin
nen één kerkverband. Dat breekt
de eenheid van de kerk niet, maar
dat bouwt aan de eenheid in veel
vormigheid. met goede moed voor
de toekomst. Dat. zorgt dat vooral
ook dp ander aan zijn trekken
komt. Wat is de kerk, de christen,
de zending tenslotte eigenlijk,
vroeg professor van Ruler in zijn
prachtige boekje Theologie van hel
apostolaat, (blz. 14). Nooit méér
dan het. karretje, het vehiculum,
waarop het Woord van God zich
Prof. dr. J. M. van der Linde
voortbeweegt van de éne mens
naar de andere, van de éne tijd
naar de andere, van het éne volk
naar het andere. De bijbel wordt
daar neergelegd en wij moeten af
wachten, aan de Geest overlaten,
wafer met de bijbel gebeurt en
wat de mens ermee doet.
Nu. een karretje met het Woord
van God duwen of trekken tot on
der andere mensen en volken kan
technisch iedereen. En voor dit
eerste werk vond en vindt men dan
ook trekkers en duwers uit allerlei
tradities" en overal present. Maar
als het nu om.het verdere gaat, dat
het Woord van God tot in elemen
ten en grondwoorden zal worden
verstaan en opgenomen in de
bloedbaan van het eigen leven, dan
zal het apostolaat in velerlei vorm
toch wel vooral in de dagelijkse
dag moeten uitgaan van de mensen
die dezelfde godsdienstige en cultu
rele achtergrond hebben Ieder die
verder dienen kan is. altijd welkom,
maar de primaire weerspiegeling
van het heil. van het leven in de
bevrijding door Christus zal in
Moslimse, Chinese of Hindoese om
geving toch wel het best worden
•herkend (of krachtig afgewezen)
bij mensen uit diezelfde samen
hang.
Daarom zijn bv in Suriname over
het land verspreid kleine 'Aziati
sche' apöstolaatsgemeenten, om een
woord te gebruiken dat tweemaal
-hetzelfde aanduidt. Ik kreeg nooit
de indruk dat het in die relatief
kleine gemeenten om een 'privé
geestelijke binnenpret ging. daar
voor is hun de buitenwacht te sterk
aangezegd. Maar ook christenen is
niets menselijks vreemd. Wat cen
trifugaal door de Heer en de Geest
bedoeld is, kan centripetaal stollen.
Daarom moeten kleine parochies
net zó wakker èijn'als'grote.
Uniek
Ds. Hagen wil terecht ook dé Broe
dergemeente in; Suriname oproepen
een profeet (profetes?) te zijn te
genover rassehaat. Racisme loert
zeker open en verborgen overal,
ook in Suriname. En' een kerk moet
zichzelf steeds hierop testen. De
Broedergemeente is als iedere an
dere kerk een gemeenschap wé'ar
Christus tussen zondaren verkeert.
Tegen dézónde van het racisme
heeft die kerk zich enigermate ge
wapend door niet een kerk van één
kleur, taal of volkse achtergrond te
zijn.
Ik ken geen kerk in- de drie Ameri-
ka's. Noord. Midden en Zuid. waar
in één sterk kerkverband, in één
synode, in gezamenlijke besturen,
in getuigenis, gemeenschap, liturgie
en dienst, zo een antwoord wordt
gegeven op de veelvormige samen
stelling der bevolking. Iedere grote
meerderheid heeft het; gemakkelijk.
Die pjleegt te zeggen; doe gewoon,
doe als wij. De Surinaamse kerk
heeft de moed leder in de eigen
taal en traditie waarin hij geboren
Is de grote" dingen van God uit te
spellen.
Men mag op een toekomst hopen
waarin' de verschillen van cultuur,
godsdienst en taal zo klein zijn
geworden, dat de ene kerk niet
meer uit zoveel parochies als nood-
en dienstwoningen hóeft te be
staan. Het lijkt nu ook voor Suri-
name nog een heel eind weg. Zeker
zijn er enkelingen die als koplopers
en als bruggenbouwers al kunnén
fungeren.
Zinzendorf .had een 'kleinood'-theo-
logie; iedere confessie en ieder volk
heeft een unieke bijdrage, te lever
ren. doordat leder andere accenten
legt, andere kanten van de kostba
re steen boven legt. Laat de Suri
naamse .kerk en alle kerken met
vreugde vieren als anderen anders
zijn. en de krachten bundelen die
veelkleurig en veelvormig zich mel
den. En zo alle racisme uitdrijven.
In de naam van de Heer en in de
kracht van de Geest.
jn
Jan Bouman Het merckwaei
meyii bekent. Uitgeverij III d
Nieuwkoop. Prijs: 17,30. fall
In een kloek kijkboek is het grcL,
deel van het werk van wijlen)
Bouman, die gedurende twaalf
wekelijks in De Volkskrant
het pseudoniem Lijntrekker
dacht had, verzameld.
Het betreft énige honderden tel
gen, die verwijzen naar vreemi
bezienswaardige monumenten, zo!G
l:nge feiten en legenden, verm pe:
en vergeten personages, wonde i
Al gedenktekens, beelden en opsch
in Nederland.
Wie belangstelling heeft voor hihl
en folklore vindt in dit album Beu
teristieken, meestal verborgen,
meer dan 200 gemeenten, voo
van verklarende teksten. De ui
heeft uiteraard ook een belanitt0
toeristische betekenis.
Zowel J. van der Pluym, hoofdi
teur van De Volkskrant, als de
ter Gabriël Smit gaven dit boel
warm voorwoord mee.
Omdat de -boeken, die genoemd
tendblad zelf van het werk v
topograficus Bouman destijds
uitgegeven, volledig zijn uitverkj.
ligt het in de bedoélin^
Nieuwkoopsè uitgever in het voo
van 1975 de laatste serie van
tekeningen te bundelen. Bij vol?/1
de belangstelling zal een herdruf
de eerste vier delen worden ov
AO-boekje 1525: Oude klofL
door Jaap Stigter Stichting
20 blz 1,25.
Het soepenboekje door Ria njst£
man - Van Dishoeck, Bussuii
118 blz 4,90; Flam in de
door Arne van Onck Van
hoeck, Bussum 80 blz 4 ta;
Marx contra de marxistische
logen door Ger Harmsen. Een
de weinige belangrijke Nederli m
talige bijdragen aan het A
onderzoek, die na 1945 versch
zijn. Reprint van de In 1961
Uitgeverij Kruseman te Den i.T
verschenen editie SUN, Ni,w
gen 225 blz 10,- ,ri
Een moordstad van een stad. 'n
gen (Fat city) door Leonard G
ner Bruna, Utrecht-Antwerp v
152 blz 12.50.
Het volk in de bergen door
M. Turn buik Verslag van de al
poloog Turnbull over zijn I
tussen de Ik, een volk in noord
Oeganda, Bruna, Utrecht-Ant
pen 224 blz 18,90.
Motoren door Mogens H. Dan
Kluwer, Deventer 233 bl
29.50.
Astrologie, de hemelse spiegel
Warren Kenton. Schets van de|
wikkeling van de astrologie en1
toepassing bij de bestudering,
kosmische invloeden op de mei'Zi
De Haan, Bussum 128 bl:
16,'75..
de
en
E-